De NS over meer stops in Heiloo: 'Het gaat om secondes, niet om minuten in het rij schema' Heiloo heeft jaarlijks bijna 7 miljoen kilo (huis)afval! Wie zich verheft zal vernederd worden wie zich vernedert zal verheven worden AANBOD AFVAL IN GEMEENTE HEILOO UITKIJKPOST 17 DECEMBER 1986 Klein Chemisch Afval 70,4% HUISAFVAL 12%jGR0FHUISVUIL 10.6% OUD PAPIER 6,7% GLAS mm<m. im 0,1% KLEIN CHEMISCH AFVAL 0,2% KLEDING INZAMELING De algemene beschouwingen van de gemeente Heiloo zijn nog maar kort geleden gehouden. Daarin werd door het raadslid G. Helder (Links Heiloo) een opmerking gemaakt over de treinverbindingen tussen Heiloo en ondermeer Amsterdam en Haarlem. Ten gevolge van de Schiphollijn wais Heiloo in de nieu we dienstregeling 'het kind van de rekening geworden': het aantal stops van intercity-treinen in Heiloo is sinds juni van dit jaar minder geworden. Samen met een aantal andere vaste spoor-klanten richtte de heer Hel der een reizigersbelangenvereniging op, die intensief met de NS heeft gesproken over de slechter gewor den verbindingen. Het resultaat daarvan is dat er inmiddels één ex tra stop is van een intercity naar Haarlem. De nieuwe dienstregeling (ingaande juni '87) laat nog twee intercity-treinen in Heiloo stoppen. Naar aanleiding van de verzoeken va nuit Heiloo aan de Nederlandse Spoor wegen werd de redactie van de Uitkijk post door de NS uitgenodigd voor een gesprek. De rayonchef van Kennemer- land, de heer A.J.M. van Westing, en diens marketing adviseur R. Ambags wilden een nadere toelichting geven over de mogelijkheden en onmogelijk heden in de dienstregeling. Het station Heiloo ligt op het baanvak, waar zowel de treinen naar Haarlem als ook die naar Amsterdam rijden. Het traject Haarlem - Uitgeest - Alkmaar en verder de Noordkop in is de terreinaf bakening van het rayon Kennemerland, met dien verstande dat Heemstede/Aer- denhout het meest zuidelijke station is. De Zaanstreek, Purmerend en Amster dam vallen ook buiten het rayon. De belangrijkste taak van een rayon is niet alleen zorgen dat de dienstregeling wordt uitgevoerd, maar ook dat de aan gegeven tijden worden waargemaakt: men moet zorgen voor een betrouwbaar produkt. En dat blijkt in Kennemerland niet altijd even makkelijk: de in frastructuur (zeg maar de bestaande spoortrajecten) is krap. Daar tegenover staat een groeiende markt. In het verle den zijn daarom al meer èn langere trei nen ingezet, terwijl ook de rijsnelheid is opgevoerd. Dubbeldekkers Ook zijn er verbeteringen aangebracht aan de trajecten en het materiaal. Na tuurlijk zorgde de Hem-tunnel onder het Noordzeekanaal door voor een ver betering. Tot de verbeelding spreken ook de dubbeldekkers, waarvan er 's ochtends en 's avonds vier rijden tussen Amsterdam en Alkmaar. Ook werd het traject Hoorn - Amsterdam veranderd van een enkele naar een dubbele baan. Tenslotte kunnen de verbeteringen ron dom het station Uitgeest genoemd wor den, waaraan op dit moment wordt gewerkt. Een feit blijft echter, dat deze verbete ringen in totaliteit onvoldoende zijn ten opzichte van de groei van het aantal rei zigers. Een logisch gevolg zijn de klach ten aan het adres van de NS. Deze wer den, vanuit Heiloo, nog meer in aantal sinds de invoering van de dienstregeling '86-'87. Door de ingebruikname van de Schiphollijn moest een andere dienstre geling voor Noord-Holland opgesteld worden. Wijzigingen Zolas de heer Helder al zei tijdens de al gemene beschouwingen: Heiloo is er met de nieuwe regeling op achteruit ge gaan. De heren Van Westing en Am bags geven dat ook toe, maar lichten het nader toe. De NS moet rekening houden met het algehele reizigersaanbod in het gebied Kennemerland. Daarom is de ligging van de stoptreinen bijvoorbeeld veran derd, waardoor de wachttijden in Alk maar korter zijn geworden. De nadelige wijzigingen voor Heiloo betreffen met name de intercity-verbindingen in de ochtend- en avondspits: een aantal stops is uit de regling geschrapt. Ten opzichte van Heiloo is Castricum er in de nieuwe regeling niet slechter op ge worden. Dat is een keuze van de NS ge weest, gebaseerd op het reizigersaan bod: ,,De markt in Castricum is voor ons zwaarder. We zouden meer mensen benadelen dan nu in Heiloo gebeurt", aldus de heer Van Westing. De treindiensten in de spitsuren verto nen een vast stramien. Dat is vooral om vertragingen zoveel mogelijk te voorko men. En die treden al heel snel op. Blijft een trein een minuut te lang op een stati on staan, dan heeft een volgende trein al snel twee minuten vertraging. In de spit suren loopt zoiets al snel uit de hand. In de huidige dienstregeling heeft de NS een minder tolerante houding aangeno men ten aanzien van vertragingen om zo de kwaliteit van de uitvoering te verbe teren. In dit kader hebben de Heilooër treinreizigers moeten 'inleveren'. Extra stops Voor een groep Heilooënaars was dat niet acceptabel. Zij richtten de al ge noemde reizigersbelangenvereniging op en startten besprekingen met de NS. Daarin kwam naar voren dat vooral in de avondspits meer stops in Heiloo op dit moment niet mogelijk zijn. 's Och tends daarentegen werden wel drie gaat jes in de regeling gevonden. Sinds 3 no vember is er al een extra stop voor de trein van Alkaar via Haarlem naar Den Haag. In juni '87 worden dat er twee, terwijl ook een extra intercity-verbin ding naar Amsterdam wordt ingevoerd. ,,In de avondspits is het gewoon niet mogelijk, we hebben geen uitloopmoge lijkheden", zegt de heer Van Westing. ,,Wat betreft de ochtendspits is de mo gelijkheid er wel: we moeten gewoon eerder met de dienstregeling beginnen. Bovendien vinden wij de ochtendspits belangrijker, aangezien.deze in een paar uur geconcentreerd is. Het aanbod in de middag- en vroege avonduren is meer gespreid". Secondes Het was overigens een kwestie van se condes om de extra stops toe te voegen aan de regeling. Uitgangspunt bij het vaststellen van een dienstregeling is voor de NS de hoeveelheid intercity- treinen. De stoptreinen worden daar tussendoor gepland. In de praktijk komt het erop neer dat een intercity op bijvoorbeeld het traject Alkmaar- Amsterdam minuten inloopt op een stoptrein. Extra stops plaatsen de dienstregelaars voor problemen, die niet Zodra het verantwoord is, zullen we ze ker extra stops in Heiloo plannen. De Heilooër markt is dat zeker waard". Om de ongemakken enigszins te beper ken wil de NS de wachtaccommodatie in Castricum verbeteren. Heilooënaars, die eerst met de stoptrein naar de zuid erbuur gaan om vervolgens vandaar een intercity-trein te nemen, kunnen dan in een verwarmde wachtruimte terecht. altijd oplosbaar zijn. ,,De Noordhollandse trajecten blijven, ondanks de verbeterde dienstregeling, kwetsbaar. Een kleine onregelmatigheid kan grote gevolgen hebben", aldus de NS-woordvoerders. „We moeten daar bij ook rekening houden met de capaci teit van de eindpunten, zoals Amster dam en Haarlem. De dienstregeling zit helemaal vol, we moeten keuzes maken. (periode 28-5 t/m 30-9 1986) zwavel- en accuzuur 29 kg salpeterzuur 1 kg droge batterijen 402 kg verfresten enlakken 2.066 kg medicijnen en cosmetica 113 kg schoonmaakmiddelen 166 kg afgewerkte olie (niet via garages) 27 kg fixeer 41 kg bestrijdingsmiddelen 76 kg ontwikkelaar foto's 117 kg brandbare vloeistoffen 81 kg spuitbussen 20 kg diverse chemicaliën 27 kg totaal 3.166 kg Bron: Afdeling Gemeentewerken Heiloo Glasaanbod 1980-1986 1980 267.000 kg 1981 340.000 kg 1982 361.000 kg 1983 387.000 kg 1984 395.000 kg 1985 432.000 kg 1986 455.000 kg Waar staan de glasbakken? De 11 glasbakken zijn over de volgende locaties in Heiloo verdeeld: Parkeerterrein De Loet, Van Aostastraat, Schoollaan ('t Loo), Willibrordusweg, 't Hoekstuk, Zevenhuizerlaan, Stationsplein, Ewislaan (Grosmarkt) en Bos boom Toussaintstraat. GROTE BELANGSTELLING VOOR KOOPWONINGEN IN BOUWPLAN YPESTEIN Enige weken geleden werd in een publi- katie van de gemeente Heiloo een infor matiedag aangekondigd over te bouwen premie-koopwoningen in Plan Ype- stein. Hoe groot de behoefte aan deze woningen is enerzijds en hoe goed de Uitkijkpost gelezen wordt anderzijds bleek afgelopen zaterdag in het Open Huis. De Stichting Eigen Woningbezit Alkmaar, die de premiewoningen in op dracht laat bouwen en verkoopt, mocht ongeveer 350 belangstellenden verwel komen. En dat terwijl het aanbod van premie-woningen, verdeeld over de sec toren A, B en C, in deze eerste fase 'slechts' 67 was. Het betreft woningen, waarbij met na me de verwarmingsinstallatie in combi natie met een mechanische ventilering opvalt. Wat betreft de stookkosten in de te bouwen woningen een gunstige si tuatie voor de toekomstige bewoners, die voor de woningen - exclusief eventu ele subsidie - bedragen vanaf 130.000 gulden moeten neerleggen. Het ging de Stichting zuiver om het ge ven van informatie over de woningen. Een uitgebreid boekwerk, vanwege de vele varianten noodzakelijk, werd aan alle bezoekers uitgereikt. Daarnaast werd er een mondelinge toelichting gegeven. Ook de gemeente, vertegenwoordigd door wethouder Dekker van Volkshuis vesting en een aantal ambtenaren, gaf acte de présence. De wethouder lichtte ondermeer de toewijzingsprocedure toe. Daarbij was opvallend de voorkeur voor mensen, die een huurwoning in de sociale sector achterlaten, wanneer zij naar Ypestein verkassen. In een aparte zaal waren tevens allerlei schetsen van het Plan Ypestein te zien. Niet alleen de eerste fase, waarop de Stichting Eigen Woningbezit zich pri mair richtte, maar ook de voortzetting van het bouwplan, waar ruim 1200 wo ningen gebouwd zullen worden. De re dactie van de Uitkijkpost zal, wanneer de eerste paal de grond ingaat, uitge breid ingaan op de achtergronden van de plannen in het zuidoostelijke deel van onze gemeente. We produceren in Heiloo met z'n allen een heleboel afval. Dat is een feit en hoeft dus verder niet te worden uitge-' legd. De verwerking van die afvalberg - met een groffe schatting kom je al mak kelijk op meer dan een miljoen vuilnis zakken per jaar - kost ontzettend veel geld. In de begroting van 1987 is er een bedrag van bijna 1,2 miljoen gulden voor geraamd. Bijna 65 van de kosten worden door de inwoners be taald via de reinigingsheffing, het restant komt uit de algemene middelen van de gemeente. De belangrijkste kosten van de vuilverwerking zijn na tuurlijk de personeelskosten (een kleine tien ambtenaren zijn in deze dienst ac tief) en de kosten voor de 'echte' ver werking bij de vuilverbranding in Alk maar (per 1000 kilo aangeleverd vuil moet 77,00 betaald worden). De ra ming van de omvang van de Heilooër afvalberg voor 1987 is 6,8 miljoen kilo, hetgeen neerkomt op 323 kilo per inwo ner per jaar. Een goede verwerking van het geprodu ceerde vuil is daarom natuurlijk van groot belang. Zou dat niet gebeuren, dan is ook het mooie Heiloo binnen de kortste keren een zwijnestal. Maar met een goede verwerking bedoelen we hier niet alleen dat het vuil niet op straat blijft liggen. Van even groot belang is immers ook wat er met het vuil gebeurt, nadat het in de vuilniswagen is verdwe nen. Het milieu waarin we leven is ge baat met een goede verwerking, zodat bodem- en watervervuiling vermeden worden. De verwerking van het vuil komt, wat Heiloo betreft, neer op een vijftal me thodes. Allereerst is er de vuilverbran ding in Alkmaar, VVI. Daar belandt het grootste deel van het huisafval en het grof huisafval. Vervolgens is er langs het Noordhollands Kanaal de vuilstort plaats van Groot, waar vooral ook het grof vuil terecht komt. Met deze twee afvoerwegen is globaal 80 van het vuilaanbod gemoeid. De overige 20 vuil valt in drieën uit een. Het ingezamelde oud papier en lompen - samen goed voor 735.000 kilo per jaar - via verenigingen en instanties gaat naar bedrijven, die het geschikt maken voor hergebruik. De gemeente stimuleert deze inzameling door subsi die te verstrekken per 1.000 kilo ingeza meld materiaal. Een heel klein deel van het afval, het zogeheten klein chemisch afval, wordt sinds mei van dit jaar via de detailhandel ingezameld en vervol gens naar verwerkende bedrijven afge voerd. Hup in de glasbak! De laatste poot van de vuilverwerking is de inzameling van gebruikt glas. In Hei loo staan op negen punten in totaal elf glasbakken. Gemiddeld komt er op jaarbasis ruim 40.000 kilo glas per con tainer binnen, samen 455 ton glas. Dat de gescheiden inzameling van glas voor het milieu een positieve uitwerking heeft, spreekt voor zich. Dat het daarnaast ook voor de mensen van de reinigingsdienst prettiger werken is, laat zich net zo makkelijk raden: de vuilniszakken zijn niet op glasscherven berekend, terwijl ook de kans op snij- wonden voor het personeel minder wordt. Zeker in de Kerst-periode, wan neer er nu eenmaal meer wijn en andere dranken genuttigd worden, is het goed om de slogan 'Glas, hup in de glasbak' in het achterhoofd te houden. Chemisch afval We willen in dit artikel met name nog eens ingaan op de gescheiden inzame ling van klein chemisch afval in Heiloo. Heiloo haakte in mei van dit jaar in op het provinciale afvalstoffenplan, dat ie dere gemeente een depot voor gevaarlij ke stoffen uit huishoudens voorschrijft. Ook de afvoer van de probleemstoffen wordt in dat plan geregeld. Naast de gemeente en de 'producent' van het klein chemisch afval vormt de Heilooër middenstand een belangrijke schakel in de verwerking. Zij zijn im mers de inzameladressen, waar de bur ger makkelijk binnenstapt: met de aan schaf van nieuwe spullen kan chemisch afval direct worden ingeleverd. De inzameling van klein chemisch afval (KCA) startte in mei met de versprei ding van een speciale folder en een uit gebreide publicatie in de Uitkijkpost. Bekijken we de resultaten, die in in de eerste vijf maanden geboekt werden, dan zien we dat de schatting van het ef fect van te voren te laag was. In de folder werd immers gesproken over de productie vart 7.000 kilo KCA, waarvan zo'n 40 zou kunnen worden ingezameld (3.000 kilo). Binnen vijf maanden is dat streef-gewicht al over schreden. Belangrijk is daarbij wel de opmerking, dat er in sommige gevallen zeker sprake is geweest van het 'opruim- effect': grotere hoeveelheden, die al lan ge tijd op zolder of in de schuur hebben gestaan. Desalniettemin is het resultaat zeker positief te noemen. Acht groepen Ten aanzien van het klein chemisch af val wordt bij de verwerking onderscheid gemaakt tussen acht verschillende groe pen. Deze worden in de gemeentelijke folder, die ondermeer bij de inzamela dressen nog verkrijgbaar is, nader om schreven. In het nieuwe jaar zal de Uit kijkpost in een aantal artikelen nader ingaan op de verschillende groepen. Nu willen we volstaan met het overzicht, dat ook in de folder wordt vermeld. Batterijen. Alle batterijen bevatten schadelijke stoffen voor het milieu. Af hankelijk van het type bevat een batterij kwik, zilver, zink, cadmium of nikkel. Nu komen de batterijen via de huisvuil- zak nog hoofdzakelijk in het milieu terecht. Fotochemicaliën. Fotochemicaliën be vatten tal van giftige stoffen. Bijvoor beeld kwik en fenolen in ontwikkelaar en zilver in de fixeer. Deze stoffen ver dwijnen nog vaak via de gootsteen. Zij verstoren de biologische zuivering van het afvalwater in rioolwater- zuiverings installaties, waardoor het oppervlakte water verontreinigd raakt. Verf, oplosmiddel en lijm. Deze bevat ten vaak oplosmiddelen en veelal kleurstoffen op basis van lood of ande re zware metalen. Gooi daarom restjes nooit zomaar weg. Ook lijmen bevatten schadelijke stoffen. En dat oplosmidde len zoals terpentijn en wasbenzine niet vriendelijk voor het milieu zijn, spreekt voor zich. Medicijnen en thermometers. Oude me dicijnen, waarvan de gebruiksdatum is verstreken, kunnen zeer gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Ook voor het mi lieu zijn ze zeer schadelijk. Dat geldt ook voor medicijnen bestemd voor huisdieren. Bij de thermometers is kwik de grote boosdoener. Cosmetica. Denk eens aan permanent vloeistoffen, ontharingsmiddelen en oplosmiddelen voor nagellak! Gezien de schadelijkheid van al de stoffen wordt in ieder geval aanbevolen resten ervan niet zomaar weg te gooien, maar ze in te leveren. Bestrijdingsmiddelen. Er zijn veel bestrijdingsmiddelen in omloop. Het is moeilijk aan te geven welke stoffen zeer schadelijk zijn en welke minder. Om ri sico's te voorkomen is het daarom het beste restanten van deze middelen in te leveren. Spuitbussen bevatten naast de stoffen waarvoor ze zijn aangekocht vaak milieu-onvriendelijke drijfgassen. Afgewerkte olie. Eén enkele liter olie, die via een straatput open water bereikt, dekt 2000 vierkante meter water af met een ondoordringbare laag. Ook voor zuurstof! Gebrek aan zuurstof geeft sterfte aan vissen en micro-organismen. Olie wordt in het water of in de bodem maar heel langzaam afgebroken. Accu's. Wie weieens een druppel accu- zuur heeft gemorst, weet wat het kan aanrichten. Inleveren is zeer aan te be velen, daar het materiaal bovendien op nieuw gebruikt kan worden. Verwerking Na de gescheiden inzameling van de probleemstoffen uit huishoudens bij de detailhandel verzamelen speciaal opge leide medewerkers van de gemeenterei niging de stoffen op een speciaal depot. Onder toezicht van de provincie worden de stoffen dan afgevoerd naar gespecia liseerde bedrijven, waar vernietiging dan wel hergebruik mogelijk is. Het is in dit verband belangrijk om te melden dat het vooralsnog gaat om de inzameling van probleemstoffen in huishoudens. Voor de bedrijven wordt momenteel aan een aparte regeling ge werkt. Daarbij zal het credo 'De vervui ler betaalt' gehanteerd worden, zij het dat eventueel een bepaalde hoeveelheid per jaar gratis kan worden ingeleverd. Het gemeentebestuur moet hierover nog besluiten. De gemeentelijke afvalberg is een zaak van ons allemaal. Niet alleen omdat we die met z'n allen produceren, maar ook omdat we met z'n allen in een schoon milieu willen leven. Dus we moeten zor gen dat de afvalberg geen problemen geeft. De gescheiden inzameling van di verse afvalstoffen is daarbij een stap in de goede richting. Dus: 'Glas, hup in de glasbak' en 'Probleemstoffen, hou ze apart'! Het is alweer 55 jaar geleden dat ik 's ochtends voor dag en dauw bij boeren werkte. En ik moet zeggen, ik heb ze edel en onedel meegemaakt. Bij één van die boeren maakte ik het volgende mee. De boer en de boerin kwamen zo op het eerste gezicht sympathiek over. Maar alles was minder waar. We waren over eengekomen dat ik met kost en inwo ning mee vijf gulden per week zou ver dienen. Op de eerste dag, na het melken van de koeien en het verzorgen van het vee, stapte ik de kamer binnen, pakte een stoel en wilde aan tafel plaatsnemen om brood te gaan eten. Toen ik wilde gaan zitten zei de boerin tegen mij: ,,0 ja, dat hebben we je nog vergeten te zeggen, Arie, maar jouw stoel staat in de keuken. En wanneer we met het brood eten klaar zijn, zet je de stoel weer op z'n plaats terug". Want de stoel van de knecht mocht niet in de kamer staan! Zelf zaten ze op stoe len met pluche bekleed. En die van mij was zo'n oude versleten gaatjesstoel, waarvan de zitting al minstens voor de derde keer versleten was. Ik heb het bij dat stel niet langer dan drie weken uitgehouden. Ik verhuurde me toen aan een boer in Buiksloot, een plaatsje onder de rook van Amsterdam, voor zes gulden in de week. Ik had het daar veel beter, goed van eten en drinken, en wat de stoelen betreft, daar was geen verschil in. Zeg maar 'gelijke monniken, gelijke kap pen'. Maar met koffie drinken merkte ik dat ik toch weer de boerenknecht was. Want de boer en boerin dronken uit een heel mooi koppie met een mooi bijpas- VERENIGING VOOR CREMATIE AVVL ORGANISEERT OPEN DAG In het Westfries Museum in Hoorn loopt op het ogenblik de tentoonstelling 'De Romantische Dood'. In de verschil lende media is hier ruimschoots aan dacht aan besteed. En terecht. De hou ding van de mens tegenover de dood in de 19e eeuw is voor ons 20e eeuwers een interessant gegeven. Een terugblik naar gevoelens van onze niet-zo-verre voorouders. De Vereniging voor Crematie AVVL vindt de belangstelling die er voor de tentoonstelling is, erg positief. Zij vindt dat ten aanzien van de dood gevoelens weer meer aan bod zouden moeten ko men. Dat ondersteunt de rouwbeleving en de rouwverwerking als de uitvaart achter de rug is. Vandaar ook dat de AVVL groepen steunt die ijveren voor stervensbegeleiding en terminale thuis zorg. Het besef dat het leven uit drie fa se bestaat, komt tegenwoordig gelukkig weer wat naar boven. Geboorte, leven en dood zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Omdat de Vereniging voor Crematie AVVL deze tentoonstelling belangrijk vindt, heeft zij het museum gevraagd of voor één middag de tentoonstelling mis schien geadopteerd zou kunnen wor den. Het museum wilde meewerken en dus is op 20 december de AVVL aanwe zig in het museum. Op vertoon van hun bewijs van lidmaatschap kunnen AVVL-leden op deze zaterdagmiddag tussen 2 en 5 uur terecht. Hun toegang wordt door de AVVL betaald. Op ver schillende plaatsen vindt uitleg plaats over de tentoonstelling. Vanzelfsprekend is het museum niet gesloten voor anderen. Niet-leden van de AVVL kunnen de tentoonstelling gaan zien en betalen de normale toe gangsprijs van 1,75. De AVVL- informatie ter plekke is geheel vrijblijvend. Informatie kunt u ook krijgen als u even belt of schrijft naar het hoofdkan toor van de AVVL. Postbus 184, 1110 AD te Diemen of telefoon 020 - 991616. Daarnaast is er ook bij u in de buurt een AVVL-afdeling. U kunt bellen met K. Philips, telefoon 02518 - 51309, secreta ris van afdeling Castricum e.o. send schoteltje. En ik had een koppie zonder oor en een verkeerd schoteltje met een barst erin. Toen moest ik denken aan het gezegde 'Wie zich verheft zal vernederd worden en wie zich vernedert zal verheven worden'. Terwijl ik daar over zat te denken, dacht 'hier ga ik wat aan doen'. Ik ging naar de zaterdagavond-markt en kocht daar een heel mooie kop-en-schotel, veel en veel mooier dan die van de baas en zijn vrouw. Toen ik thuis kwam la gen ze al op bed. De kop-en-schotel leg de ik ingepakt op het aanrecht en ik ging naar m'n kamertje. De volgende morgen na het melken van de koeien en het verzorgen van het vee, stapte ik de kamer binnen en ging aan tafel zitten. Onderwijl de boerin met de koffie bezig was, kwam ook de boer binnen. Hij pakte de krant en ging in z'n hoekje aan tafel zitten lezen. Toen de boerin even later met de koffie de kamer binnen kwam, vroeg ze 'Zeg Arie, is er een jarige bij jullie thuis?' Ik zeg 'Nee, hoe dat zo?' 'Nou', zegt ze, 'er ligt een pakje op het aanrecht en aan de vorm te zien zit daar een kop-en-schotel in'. 'Ja, dat klopt. Ik heb voor mezelf een kop-en-schotel gekocht. Ik dacht, laat ik mezelf eens trakteren'. Ze pakte het even later uit en zei 'Ja ja, nou nou! Kijk nou Kees, dat rooit erop, zou ik zeggen!' Het rooide er zeker op, want nu had de knecht een veel mooiere kop-en-schotel dan de baas en z'n vrouw. Het eerder genoemde gezegde is hier toch zeker wel van toepassing. Arie Mors VERFILMING 'DE WACHTER' Het plan van de Stichting Toneelgezel schap Samen om de streekroman 'De Wachter' van mevrouw J. Visser- Roosendaal te verfilmen, ondervindt in toenemende mate weerklank onder de Noordhollanders. Aanvankelijk werd de kat uit de boom gekeken en druppel den de donaties maar mondjes maat binnen. Stilaan is het enthousiasme groeiende. Dagelijks komen de dona- teursbijdragen (minimaal 15,00) bij tientallen binnen, uit alle hoeken van de provincies. Inmiddels is de eerste 10.000,- binnen. Ook de reacties - en daarmee de bijdragen - van het Noord hollandse bedrijfsleven beginnen op gang te komen. Verenigingen die te zijner tijd vertoning van de film - op z'n vroegst najaar 1988 - in eigen kring willen reserveren kun nen daartoe als het ware intekenen door storting van 100,- (als voorschot). Men komt dan op een lijst, die later in volgorde van binnenkomst zal worden afgewerkt. Verscheidene verenigingen lieten zich al inschrijven. Het secretariaat van de Stichting To neelgezelschap Samen is overspoeld door telefoontjes van mensen die graag mee willen spelen in de film. Voorlopig is dat echter nog niet aan de orde. Eerst moet het geld er zijn. Naderhand zullen er audities worden gehouden. Daar komt een oproep voor in de krant. Voor het beheer van het filmfonds is onlangs een aparte stichting opgericht. Het giro nummer blijft onveranderd: 3908225.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1986 | | pagina 4