EBA, bedrijf vol illusies Geluidshinder huisdieren is sterk te beperken Incognito: samenzwering in Venetië Wie krijgt er dit jaar speelgoed uit Derde Wereld? Blijheid, verdriet en boosheid in één poppetje Ambassadeur: nieuw en spannend spel openbare bibliotheek UITKIJKPOST 29 NOVEMBER 1989 HEILOO - De Nederlandse Stichting Geluidhinder (NSG) heeft een brochure uitgebracht over geluidhinder en huis dieren. Huisdieren staan samen met muziek en loopgeluiden in de top-3 van bronnen van burenlawaqai. Ongeveer éénvijfde van de informatie- en advie saanvragen die de NSG krijgt over bu- renlawaai heef r betrekking op geluid hinder door huisdieren. De meeste klachten over geluidhinder door huisdieren gaan over blaffende honden. Dat is niet verwonderlijk. Niet alleen produceren ze veel geluid (vaak 100 dB(A) of meer in een woonkamer), maar er zijn er inmiddels ook al zo'n 1,8 miljoen in ons land. Vandaar dat een belangrijk deel van de brochure advie zen bevat over de beperking van hinder door deze categorie huisdieren. Zo wordt gewezen op trainingsmethoden om het blafgedrag te wijzigen. Ook worden adviezen gegeven (over onder andere geluidisolatie) voor kennels en hondenpensions. Behalve aan honden wordt ook aan dacht besteed aan kippen en hanen, vo lièrevogels, duiven en andere dieren, die in verband met geluidoverlast moeilijk in dichtbebouwde woonwijken te hou den zijn. In de praktijk blijken de bazen van hon den vaak onbekend met de overlast die hun trouwe viervoeters veroorzaken veroorzaken bij buren en omwonenden. Een hond blaft of jankt immers nogal eens als de baas niet thuis is. Het vrien delijke verzoek van een van de buren om zelf eens te komen luisteren, kan dan ook vaak leiden tot beter weder zijds begrip. Het initiatief kan natuur lijk ook van de eigenaar of verzorger uitgaan. Het boekje over huisdieren is het zeven de in een nog uit te bouwen reeks, waa rin de NSG informatie verstrekt over bestrijding van geluidhinder op uiteen lopende gebieden. De eerder verschenen deeltjes gaan over burenlawaai in het al gemeen, over diverse vormen van gelui disolatie en over musiceren. Voor infor matie: MSG, postbus 381, 2600 AJ Delft. De nacht is vervuld met vrolijke gelui den van een uitgelaten gemaskerde me nigte. Venetië viert carnaval. In dit sce nario onderhandelen Lord Fiddlebot- tom, Colonel Bubble, Madame Zsa Zsa en de sluw agent X over een geheime missie. Zij zijn samen met de ambassa deur de hoofdfiguren in 'Incognito', een nieuw spannend familiespel van MB, van de beroemde spellen-uitvinder Alex Randolph. Terwijl de stemming bij de menigte snel stijgt, hebben de meesterspionnen, cq. agenten, andere zorgen. Voor hen is de verkleedpartij een uitstekende dekman tel voor hun tweeledige opdracht. De keerzijde van de medaille is echter dat vriend en vijand niet te herkennen zijn. Niemand kent de identiteit van de an der. En dat terwijl de eerste opdracht luidt: zoek je partner. Omdat altijd de goeden 'Lorden Fiddlebottom' en 'Co lonel Bubble' tegen de kwaden 'Mada me Zsa Zsa' en 'Agent X' strijden, is goede raad duur. Want anders dan tij dens een bal masqué, is in Venetië nie mand bereid om rond middernacht de maskerade te laten vallen. De enige oplossing is stuk voor stuk alle andere agenten te ontmaskeren. Daar voor heeft men iedere keer, wanneer men op een door één van de andere me despelers bezet speelveld tussen de Gou den Hoorn, Hotel Gritti en het klooster van Guidecca geland is, de gelegenheid. De Zwarte Kap geeft aan of je je pion nen over land of over water mag ver plaatsen, öf dat de Ambassadeur ver plaatst mag worden. Vooral de Ambas sadeur kan van grote waarde zijn bij het vinden van de benodigde informatie. Door re- en deduceren en goed observe ren ervaart men, stukje bij beetje, ach ter welk masker de partner zich verbergt. Doch dit is slechts de eerste opdracht, de tweede volgt direkt daarna. Zo vrij als een vogel delen beide partners broe derlijk hun geheim en leveren elkaar de missende schakel van hun geheime op dracht. De geheime opdracht is te vin den op het paspoort en deze te kennen is noodzakelijk om het spel tot een goed einde te kunnen brengen. 'Incognito' is een uitdaging voor 'Agen ten' met een fijne speurneus. Al de kleinste onachtzaamheid kan de tegen stander een voordeel opleveren, dat niet meer in te halen is. De trapsgewijze op bouw garandeert spanning in twee fa sen. Want indien men in de gemaskerde massa eindelijk zijn partner gevonden heeft, krijgt men de sleutel tot het oplossen van de geheime opdracht. Dan gaat de jacht op verdachte personen on der de nietswetende carnavalsgasten op nieuw beginnen. 'Incognito' is een spel vol intriges voor 3 tot 4 spelers in de leeftijd vanaf 10 jaar. 'Incognito' is te vinden in speel goedwinkels en warenhuizen. 'Incogni to' werd in 1988 bekroond als mooiste spel in Duitsland. In 1989 werd 'Incog nito' in Frankrijk verkozen tot spel van het jaar. LIMMEN - Aan de Jan Valkeringlaan in Limmen staat het spiksplinternieuwe bedrijf van de gebroeders Huub en Frans van Wees. In 1984 hebben zij het bedrijf van hun vader, W.H. van Wees, overgenomen en vanaf september zijn zij de trotse eigenaars van een nieuw modern pand waar speelgoed gemaakt wordt. Speelgoed in die zin, men maakt hier allerlei zaken die je de illusie geven iemand anders te zijn dan je bent, een cowboy, een kabouter, een beer of een prinses. Dat zaken die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben later toch heel nauw met elkaar verweven raken blijkt wel uit het volgende. Vader Van Wees ging, voor de oorlog naar Amerika om daar zijn geluk te beproeven. Ook toen was het al moeilijk daar als buitenlan der een baan te vinden. Omdat er toch geld verdiend moest worden wrd Van Wees Sr. cowboy. Dat klinkt erg ro mantisch, vertelt Huub van Wees, maar op de film lijkt het allemaal veel mooi er. Vader werd cowboy, maar niet fanatiek. Hij kwam dan ook terug naar Neder land, waar hij in het kruideniersvak te recht kwam. In zijn vrije tijd maakte Van Wees Sr. hoofdtooien en leren rie men met tasjes waar een (speel goedpistool in kon en daar kwam de ex-cowboy om de hoek kijken. Van lie verlee groeide dit uit tot hele indianen- cowboypakken en in 1945 richtte hij z'n eigen bedrijf op. Later kwamen zijn twee zoons in het bedrijf en nu verdie nen tien mensen en eenstel thuis- naaisters hier hun dagelijks brood. Fantasie Wie voor het eerst een bezoek aan dit bedrijf brengt, ontkomt niet aan de charme van het artikel, het prikkelt de fantasie. De mooie clownspakken met alles er bij, de pruik, de dopneus, de grote schoenen, het ligt er voor het grijpen. Ook sinterklaas en de kerstman houden door middel van dit bedrijf hun per soonlijke garderobe goed op pijl. Bo vendien kunnen zij dan meteen kijken wat er straks voor nieuws in de winkels ligt; ze kunnen kiezen uit zo'n 2500 artikelen. Naast het uitgebreide assortiment van cowboy- en indianenpakken, waar dan ook alles bij zit (hoed, pistool, leren tas sen enz.) zijn er ook sprookje- scostuums, prinsesjes, feeën en sultan, kabouter, noem maar op. De laatste tijd is natuurlijk Batman, de populaire fi guur en het spreekt vanzelf dat daar on middellijk op ingehaakt wordt. Seizoengericht De fabricage is nogal seizoen gericht, daar er alleen aan de groothandel wordt geleverd, moeten bijvoorbeeld voor het carnaval in het zuiden van het land tij dig, flink bevoorraad worden. In het overige deel van Nederland is dat wat minder. Er wordt ook rekening gehouden met rages. Zo waren er al jaren konijnen tandjes in de handel, een klein artikel, tot Thea en Theo er meer op de televisie kwamen. Toen ineens werden ze in gro te hoeveelheden vervaardigd. Op het gebied van schmink is er ook van alles te koop, dit wordt niet in het be drijf vervaardigd, maar veel wordt ook geïmporteerd. Een artikel wat het ook goed doet is dé plastic microfoon, sinds de playbackshow er is, niet meer aan te dragen. Voor de zomer wordt ook aan het buitengebeuren gedacht, gekleurde wigwams en speelhuisjes zijn dan weer een gewild artikel. Andere ik De gebroeders Van Wees zijn aan al de ze illusies allang gewend, voor EBA is de sinterklaas en kerstdrukte allang ach ter de rug, aan de voorbereiding voor het carnaval wordt de laatste hand ge legd. En dan moet er weer gereisd wor den om beurzen te bezoeken en er zelf te staan om straks in het nieuwe jaar te weten wat er gemaakt en geïmporteerd moet worden. EBA is een aktief bedrijf dat zich op uw andere ik richt. Met moderne apparatuur worden de verschillende vormen gestanst. Hebt u wel eens gehoord van het Pachisi spel? Dit nationale spel van India is al twaalf eeuwen oud. Je speelt het met z'n drieën of vieren, desnoods met z'n tweeën. Scherpzinnigheid moet het hier- bij opnemen tegen het geluik van de ^fl Dit spel in de wereldwinkel in een schitterende uitvoering verkrijgbaar. De houten handbewerkte stukken, het ge- batikte katoenen speelbord en de unieke ^^Rk Chausar dobbelstangen komen uit het atelier van Jayanta Fernando. Com- pleet met stevige katoenen opbergzak en uitgebreide spelregels. In de wereldwin- Q kei zijn nog meer voorbeelden te vinden 1 van authentieke spelen en speelgoed uit de derde wereld. J Van eenvoudige kinderpuzzels of prach- tig afgewerkt houten speelgoed uit India ru tot strategisch denkwerk voor volwasse- nen en muziekinstrumenten met een bij- I^B^H lV-Q[--7/| zondere klank. Goed speelgoed is een waardevolle investering in de ontwikke- ling van uw kind. Speelgoed uit de we- li reldwinkel garandeert bovendien een eerlijke prijs voor de makers en ontwer- Cr~"""^KU pers in de derde wereld. Kom eens wereldwinkelen in Heiloo, terdag 9.30-16.00 uur of in Limmen bij Stationsweg 103, dinsdag t/m vrijdag de Vereniging, vrijdag 14.00-17.00 uur 10.00-12.00 uur en 13.30-16.00 uur; za- en zaterdag 10.00-16.00 uur. Het bedrukken van de kleding geschiedt met behulp van eigen zeefdrukpersen. Playmobil voor de tweede keer speel goed van het jaar In opdracht van de stichting Speel Goed Nederland beoordeelt een deskundige jury elk jèar nieuw speelgped op kwali teit, veiligheid én speelwa'arde. Verdeeld over zes categorieën, wordt verant woord speelgoed bekroond. In de cate gorie 'schoolgaande jeugd' werd dit jaar het indianendorp van Playmobil uitgeroepen tot speelgoed van het jaar. Eerder - in 1987 - werd de reddingsheli kopter van dezelfde fabrikant bekroond. Twee bekroningen in korte tijd waar mee directeur K. van Geyl van Playmo bil Nederland met recht zeer tevreden kan zijn. Met een bijna onnavolgbaar enthousiasme vertelt hij over de achter gronden die aan het razendpopulaire Playmobil ten grondslag liggen. Want achter de eenvoudige poppetjes die sa men de Playmobil-familie vormen gaat een veel bredere filosofie schuil dan men misschien op het eerste gezicht zou vermoeden. Succes Playmobil verscheen aan het begin van de jaren zeventig op de Nederlandse markt. Aanvankelijk met wisselend suc ces, maar vooral de laatste jaren is de veelzijdige en pedagogische verant woorde speelwaarde van Playmobil door zeer velen ontdekt. 'We zijn hard bezig onze positie verder uit te bouwen', vertelt Van Geyl in het Playmobil hoofdkantoor in Gorinchem. Hoewel Playmobil niet via de geijkte commer ciële kanalen aan de weg timmert, wordt 'de boodschap' van het Playmobil-verhaal door een steeds bre der publiek verstaan en begrepen. 'Het past niet in onze filosofie om kin deren te overspoelen met reclame', legt directeur Van Geyl uit. 'Daarom kiezen wij ook niet voor commercials op de te levisie. Wij hebben het afgelopen jaar slechts drie maal geadverteerd in een populair weekblad voor kinderen. Ver der bestaat onze reclame uit ons beleid. Een beleid met hart voor de doelgroep. Een marktaandeel dat op weg is naar de 'vier procent bewijst dat kinderen en op voeders onze werkwijze op de juiste waarde weten te schatten'. Filosofie 'Toen Hans Beek begin jaren zeventig het eerste Playmobil poppetje op de markt bracht, legde hij de grondslag voor razend populair speelgoed met een idealistische filosofie als basis. Ondanks velerlei verleidingen is Beck die fiolsofie trouw gebleven. De poppetjes van de ontwerper hebben nog steeds een neu traal karakter. Het kind is niet gebon den aan een geprogrammeerd spel. Het kan blijheid, verdriet en boosheid in elk poppetje leggen. Hans Beck is wars van geweld en ondanks het recente succes van allerlei 'Bad Characters' blijven zijn creaties beminnelijk, verklaart de tevreden topman van Playmobil Nederland. Beek, de ontwerper van wereldformaat met een levendige uitstraling en een grij ze haardos, houdt zonder twijfel van kinderen. Dat moet de reden zijn waa rom zoveel kinderen intens geboeid ra ken en blijven door zijn ontwerpen. De poppetjes passen inmiddels in thema's die zeer gedetailleerd zijn uitgewerkt. Het bekroonde indianendorp is daarvan een duidelijk voorbeeld. Kleurrijk appe- leert het speelgoed aan de fantasie van het kind. Zó en niet anders leven sinds jaar en dag de indianen in hun ogen. SINT DOET IDEEËN OP IN OPENBARE BIBLIOTHEEK Hij komt, hij komt, die goede, lieve Sint. Ieder jaar weer zien we onszelf ge confronteerd met dit feit. Dat houdt veel plezier in, maar daarvoor moet je wel moeite doen: verlanglijstje maken, lootjes trekken, inkopen doen, surprises en gedichten maken. Voor 'het goede avondje' misschien zelf speculaas ma ken (al of niet gevuld), borstplaat, bo- terstaven, chocolademelk, bisschopwijn. Het is een gezellige, maar razend druk ke tijd. En niemand mag merken wat je doet: truien breien, kleden borduren, poppekleren maken, speelgoed timme ren, heel Nederland is ijverig in de weer. Nooit zijn wij zó creatief als in deze twee maanden. Eri waar haal je de ideeën vandaan als je inspiratie uitgeput is? Natuurlijk, even naar de openbare bibliotheek! Kapel- weg 6a, in Limmen. De openingstijden zijn: maandag 14.30-17.00 uur, 19.00-20.30 uur. Woensdag 14.00-17.00 uur. Vrijdag 14.30-20.30 uur. Playmobil pretendeert dan ook genera tiespeelgoed te zijn dat van vader op zoon en van moeder op dochter over zal gaan. Technisch Behalve de succesvolle aansluiting op de belevingswereld van het kind, maakt ook de technische uitvoering het speel goed tot een blijvertje. Het moederbe drijf in Duitsland heeft in Dietenhoven een ultra-moderne fabriek waar het on mogelijke mogelijk wordt gemaakt. De poppetjes van Beek hebben beweegbare armpjes, beentjes en handjes. Dat lever de aanvankelijk technische problemen op bij het 'kleuren' van de onderdeelt jes. Geavanceerde technieken maken het echter mogelijk het materiaal door en door te kleuren. De kleur kan er dus zelfs niet afgekrabd worden. Playmobil wordt door zeer veel landen over de ge hele wereld verspreid en moet voldoen aan alle in die landen geldende veilig heidsnormen. Het speelgoed wordt bij onderzoekingen dan ook altijd veilig bevonden. 'De perfecte technische uitvoering maakt het ons mogelijk goede service te bieden', aldus directeur Van Geyl. 'Wij hebben hiervoor een vaste mede werkster in dienst. Monique, ook wel mevrouw Playmobil genoemd, is dag in dag uit bezig met kinderen. Zij schrij ven of bellen met vragen over hun favo riete speelgoed. Vrijwel nooit betreft het een klacht. Dit speelgoed kan haast niet stuk. Kinderen reageren omdat er iets zoek geraakt is, om de brochure aan te vragen en om hun enthousiasme te uiten. Alle fanmail wordt bewaard en beantwoord. Playmobil Duitsland zent onderdeeltjes meestal kosteloos en rechtstreeks aan de aanvragertjes toe'. Meisjes 'Playmobil kende eigenlijk maar één hi aat', stelt Van Geyl vast. 'Jarenlang heeft het algemeen bekend gestaan als jongensspeelgoed. In de praktijk speel den meisjes er ook mee, maar het imago bleef. Met de komst van het patriciërs huis is daar verandering in gekomen. Het poppenhuis waarmee Hans Beek de meisjesdroom van velen tot leven brengt, is typisch vrouwelijk. Wat niet wegneemt dat menig jongen er mee zal spelen. De typische meisjes-thema's zul len voortaan in het rose verpakt wor den, de jongens-thema's in het blauw'. Behalve het contact met 'de klantjes' en opvoeders, werkt Playmobil nauw sa men met haar detaillisten. Geavanceer de displays trekken de aandacht in me nig etalage. Tentoonstellingen worden zo gemaakt dat het kind er daadwerke lijk in kan spelen. In samenwerking met de winkeliers worden kleurwedstrijden georganiseerd waaraan serieus aandacht wordt besteed en waar het kind ook daadwerkelijk mee in de prijzen kan vallen. Kindvriendelijk denken en han delen is een formule die Playmobil tot op heden geen windeieren heeft gelegd. Culemborg De speciale wijze waarop het marketing-beleid afgestemd wordt op de jonge consument zal, als alles goed gaat, ook Culemborg geen windeieren leggen. Het hier geplande Playmobil- land is hard op weg werkelijkheid te worden. Hoewel het geen initiatief van Playmobil zelf betreft, zal het park wel het vriendelijk imago van het speelgoed uitstralen en promoten. 'Ook hier zal het kind niet overspoeld worden met in drukken. Het moet een lieflijk maar uit dagend park worden waar jong en oud zich kunnen vermaken', zegt Koos van Geyl en daarmee wil hij tevens de bevol king van Culemborg geruststellen. Niet alleen kinderen en ouders weten Playmobil te waarderen. De 'Hans Beek poppetjes' worden ook door instellin gen gewaardeerd als het gaat om educa tieve en pedagogische toepasbaarheid. Van Geyl: 'Zoals in onze brochure dui delijk wordt, is het thema 'ziekenhuis' inmiddels uitgegroeid tot een complete serie. Van ziekenwagen tot operatietafel kan het kind het indrukwekkende spel van ongeluk(je) tot operatie naspelen. In de praktijk blijkt dit thema meer dan uitsluitend speelwaarde te hebben. Di verse ziekenhuizen hebben het speel goed in huis om kinderen die daadwer kelijk bij hen terecht komen te helpen bij het verwerkingsproces. Andere zie kenhuizen zitten om het positieve effect van het speelgoed te bespreken en de mogelijkheden ervan te onderzoeken. De heer Van Geyl en zijn medewerkers zijn blij met de erkenning die Playmobil in korte tijd voor de tweede maal heeft gekregen. Het predikaat 'Speelgoed van het jaar' wordt niet zomaar gegeven. Alleen als het speelgoed kwalitatief goed en veilig is en als de speelwaarde ervan bewezen is, gaat de jury tot de be kroning over. Hans Beek ontwerpt vre- delieverid speelgoed en stopt zelfs een bloemetje in het geweer van zijn sol daatjes. Het is zonneklaar dat kinderen hem als geen ander verstaan. Ja, ook kinderen hebben rechten. Net als volwassenen. Maar is het een recht dat je meester Bakker een dropveter mag noemen? Is dat het recht op vrije meningsuiting? Of heeft schelden niets met rechten te maken? Op 20 november was het precies dertig jaar geleden dat de Verenigde Naties de Rechten Van Het Kind hebben gefor muleerd. En op 20 november van dit jaar is er een nieuwe versie van deze rechten gekomen. Veel uitgebreidèr en veel doeltreffender. Want laten we eer lijk zijn, overal in de wereld zijn er kin deren die niet krijgen wat hen toekomt. Niet alleen in de Derde Wereld, maar soms ook in ons eigen land. Daarom heeft Stichting Kinderpostze gels samen met Studio AWP een spel gemaakt waarin deze kinderrechten cen traal staan. Op 5000 scholen wordt Am bassadeur gebruikt als inleiding op een serie lessen over dit onderwerp. Maar thuis is dit spel minstens zo leuk als op school. Misschien wel leuker, omdat je je ouders dan eens lekker vertellen kan wat je van hen denkt. Niet in woorden, maar in daden. In Ambassadeur maken de spelers een reis door zes denkbeeldige landen. Het luilekkerland Mjam, het arme Indindi, of het rijke Koldi, Wie het eerst weer 'thuis' is, heeft gewonnen. Makkelijk is dat niet, want aan geluk heb je niet vol doende. Bij Ambassadeur heb je meer aan strategisch inzicht en aan gevoel voor samenwerking, dan aan geluk met de dobbelstenen. Om een ander te pesten, mag je in In dindi het recht op voedsel laten verdwij nen. En alle spelers die zich in Indindi bevinden, komen dan slechts op halve snelheid vooruit. Maar met de juiste rechten-kaart kun je natuurlijk dat recht op voedsel ook weer herstellen. Als je tenminste niet de pecht hebt dat één van de anderen jou een beurt laat overslaan omdat sprinkhanen de hele oogst hebben opgegeten. In Ambassa deur moet je vriendjes maken. In je eentje red je het nooit. Stichting Kinderpostzegels maakt met dit spel een goede beurt. Spelenderwijs doen uw kinderen veel nuttige informa tie op. Ze leren wat rechten werkelijk zijn, en wat niets met rechten te maken heeft. En wat het verschil tussen rechten en plichten is. Het recht op goede medi sche verzorging is immers waardeloos als je zelf weigert je tanden te poetsen. In Ambassadeur moet iedereen voor zijn mening uitkomen; of je nou mooi of lelijk bent, en wel of geen honger hebt. Zo ontdekken ze zelf wat het ver schil is tussen iemand voor rose winter peen uit te schelden of iemand een drop veter te noemen. Ambassadeur is onder andere verkrijg baar in goede speelgoedwinkels en in kinderboekhandels. De twee broers in hun nieuwe pand in Limmen, geflankeerd door de figu ren die de basis voor het bedrijf vormden: een indiaan en een cowboy.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1989 | | pagina 10