LU LU LU LU O V erkiezingen 21 maart 1990 Afscheid gemeente sekretaris A. Plug Bijstand bijzondere bestaanskosten Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen Belastingaanslagen 1990 Informatierubriek van de Gemeente Limmen. Inlichtingen en reacties: Middenweg 3A, Limmen. Telefoon 02205-1456 De verziekingen staan voor de deur. Van de verkie zingen die wij in ons land kennen, zijn de gemeen teraadsverkiezingen voor de plaatselijke gemeen schap wel de belangrijkste. Immers de vertegenwoordigers van de groeperin gen, die wedijveren voor een plaats in de gemeente raad, bepalen de komende 4 jaar het beleid binnen de gemeenschap. Omdat de plaatselijke verkiezing veel in woners aanspreekt en hiervoor ook daadwerkelijk be langstelling bestaat, menen wij er goed aan te doen u over de techniek en de bepaling van de verzie kingsuitslag en de aanwijzing van de toekomstige raadsleden in deze rubriek iets meer te vertellen. Opvallend is dat er veel verwarring bestaat hoe de gemeenteraadsverkiezingen in elkaar steekt. De gemeenteraad is zoals vermeld het hoogste or gaan in een gemeente en heeft het voor het zeggen. Een gemeenteraad neemt besluiten over allerlei be langen, die de inwoners aangaan. Wij doen geen poging een opsomming te geven van de gemeentelijke taken, daar wij er zeker van zijn dat wij er ettelijke vergeten. De gemeenteraad van Limmen krijgt jaarlijkse plm. 100 voorstellen van het kollege van burge meester en wethouders te behandelen en komt eens per zes weken bijeen. Alle gemeenteraden in Ne derland worden gekozen voor een periode van 4 jaar. De verkiezingen hebben thans plaats op woensdag 21 maart 1990. In onze gemeente nemen vier groeperingen aan de verkiezingen deel, namelijk het C.D.A. Christen Democratisch Appel) Limmer Gemeen schap, P.v.d.A Partij van de Arbeid), alsmede de V.V.D. Volkspartij voor Vrijheid en Democatie). Er zijn in de gemeente Limmen 11 zetels. Op 21 maart a.s. zullen er vier stembureaus zijn, waar de kiezers de gelegenheid krijgen om hun stem op een kandidaat van hun keuze uit te brengen. 's Avonds om 7 uur sluit het stembureau en wordt de stembus geledigd en worden de stembiljetten geteld. Het stembureau maakt een proces-verbaal op van de totaal uitgebrachte stemmen, die weer worden verdeeld over de groeperingen en de personen die die groeperingen vertegenwoordigen. Het spreekt voor zichzelf, dat de uitslagen van de vier stembu reaus bij elkaar worden opgeteld om de totaal uit slag te bepalen. Of er nu 1 of méerdere stembureaus zijn doet er niet toe want de bepaling van de uitslag is hetzelfde. Zo komt vast te staan het aantal van de op iedere kandidaat uitgebrachte stemmen, alsmede het to taal van de op de lijst uitgebrachte stemmen. Dit laatste getal wordt stemcijfer genoemd. Door het totaal aantal uitgebrachte stemmen te delen door de te vervullen plaatsen of zetels (11) wordt een uitkomst verkregen, die kiesdeler wordt genoemd. Aan de hand van een cijfervoorbeeld willen wij dit verduidelijken. Uitgebrachte stemmen bijvoor beeld 3321. De uitkomst van de kiesdeler is dan 3321 11 301 10/11 en mag niet worden 'afgerond. Door nu het stemcijfer, dus het op een politieke partij uitgebrachte aantal stemmen, te delen door de uitkomst 301 10/11, wordt vastgelegd op hoe veel zetels de partij recht heeft. In de praktijk zal het zelden of nooit voorkomen dat de verdeling van de zetels uitkomt zonder dat er zogenaamd resten overblijven. Stel nu, dat er 4 partijen aan de verkiezingen deel nemen, namelijk de partijen A, B, C en D A heeft 1252 stemmen B heeft 1064 stemmen C heeft 238 stemmen D heeft 767 stemmen Totaal 3321 stemmen. Bij de eerste deling krijgt lijst: A 1252: 301 10/11=4 zetels, rest 44 stemmen B 1064: 301 10/11 =3 zetels, rest 158 stemmen C 238: 301 10/11 =0 zetels, rest 238 stemmen D 767: 301 10/11 =2 zetels, rest 236 stemmen 9 zetels, rest 2 zetels Wij hebben vermeld, dat er in de gemeenteraad van Limmen in totaal 11 zetels te verdelen zijn en bij de weergegeven delingen zijn er nog maar 9 ze tels toegewezen. Aan welke partij wordt een restze tel toegewezen? De lijst, die nu het grootste overschot vertoont krijgt een zetel. Lijst C, die het grootste overschot heeft namelijk 238 stemmen doet pas mee, als 75% van het stem cijfer wordt gehaald. 75% van 301 10/11 226 stemmen afgerond). In dit cijfervoorbeeld worden de restzetels toekend aan de lijsten C en D. De zetelverdeling ziet er na deze toewijzing alsvolgt uit: lijst A4 zetels lijst B: 3 zetels lijst C: 1 zetel lijst D: 3 zetels totaal: 11 zetels Van belang is nog één bepaling uit de Kieswet dat de partij die de meerderheid van stemmen heeft verkregen, dus meer dan 1660 stemmen en bij de eerste verdeling van de zetels minder dan 5 zetels krijgt toegewezen als eerste voor een restzetel in aanmerking komt. De toekenning van deze restzetel kan dan ten koste van de lijst met het kleinste overschot gaan dat an ders bij de verdeling van de restzetels in aanmer king was gekomen, dus in het voorbeeld ten koste van lijst D. Eenvoudig gezegd de partij, die de meerderheid van de stemmen op zich verenigt, krijgt ook de meerderheid van de raadszetels. Aanwijziging van de kandidaten De boven weergegeven verdeling is nodig om ver volgens uit te rekenen welke kandidaten van de 4 partijen zijn verkozen. Daarvoor is het belangrijk om de zogenaamde lijst- kiesdeler vast te stellen. Voor lijst A bedraagt het stemcijfer 152 4 313 voor lijst B 1064 3 354 voor lijst C 238 1 238 voor lijst D 767 3 256 In de eerste plaats worden gekozen die kandidaten die een aantal stemmen hebben gekregen, gelijk aan de lijstkiesdeler. Heeft een kandidaat meer stemmen gekregen dan de lijstkiesdeler, dan worden deze meerdere stem men overgedragen op de eerstvolgende kandidaat tot zolang er geen zetels meer te verdelen zijn als de lijst kreeg toegewezen. Wij willen deze theorie duidelijk maken aan de hand van een geval bij lijst A, waar een kandidaat is gekozen met voorkeurstemmen. De lijstaanvoerder van lijst A heeft 1853 stemmen op zich verenigd, terwijl hij maar 313 stemmen no dig had om gekozen te worden. Het overschot gaat naar nummer twee op die lijst, die al 126 stemmen heeft gekregen en komt dus to taal op 666 stemmen en had ook maar 313 stem men nodig. Het verschil van 353 stemmen gaat naar nummer drie. Nummer drie had 20 stemmen en met de overge dragen stemmen komt hij op 373 stemmen. Een restant van 60 stemmen gaat normaal naar num mer vier, die reeds 45 stemmen had en normaal ge kozen zou zijn omdat er aan de lijst A vier zetels zijn toegekend. Een ieder zou denken, dat nummer 4 in de nieuwe gemeenteraad zou zijn verkozen, doch de zevende kandidaat op de lijst had 162 stemmen op zich verenigd. Iemand is met voorkeurstemmen gekozen, als hij of zij meer stemmen behaalt dan de helft van de lijstkiesdeler. Voor lijst A was de lijstkiesdeler 313. Om met voorkeurstemmen te worden gekozen was een aantal van afgerond 156 stemmen nodig. De zevende op de lijst had er in totaal 162 zodat hij in de plaats van nummer 4 is gekozen. Wij hopen met het bovenstaande duidelijk ge maakt te hebben op welke wijze iemand wordt ge kozen om de groepering de eerst komende vier jaar te mogen vertegenwoordigen. Op de verkiezingsavond van 21 maart a.s. zijn kan didatenlijsten beschikbaar die u na afloop van de stemming zelf kunt invullen en de delingen te ver richten. U bent om 20.00 uur welkom in Vredeburg te Limmen. Er wordt een soort politiek café gehouden en u kunt daar de verkiezingsuitslag en - bereking volgen. Wij laten het hierbij, doch de gemeenteraad komt pas op 1 mei 1990 voor het eerst in nieuwe sa menstelling bijeen. Ook dan worden pas de we thouders uit de raadsleden gekozen. De wethouders vormen met de burgemeester het dagelijks bestuur van de gemeente, die de gemeen tebelangen voorbereiden. De gemeenteraadsverkiezingen zijn bijzonder be langrijk en wij willen u daarom opwekken om van uw recht om te kiezen op 21 maart 1990 gebruik te maken. Er zijn veel mensen, die er moeite mee hebben de financiële eindjes aan elkaar te knopen. Gedacht wordt aan ingezetenen die een minimum inkomen hebben, zoals een bijstandsuitkering of een uitke ring op grond van de sociale verzekeringswetten. Het gemeentebestuur van Limmen wil hen graag een helpende hand bieden. Zo kunt u kwijtschelding (tot 75% van het bedrag van de aanslag) vragen voor belastingen die u per soonlijk treffen, zoals reinigingsrechten, en riool rechten. Voor hondenbelasting wordt geen kwijt schelding verleend. U kunt kwijtschelding aanvra gen door een formulier, verkrijgbaar bij de afde ling financien en belastingen in het gemeentehuis, in te vullen en terug te zenden naar eerdergenoem de afdeling (Postbus 9, 1906 ZG Limmen). De gegevens op dit formulier zijn nodig om uw ver zoek te kunnen beoordelen. Het is daarom belang rijk, dat u het formulier zo volledig en zorgvuldig mogelijk invult. Hoe wordt een verzoek om kwijtschelding beoordeeld? Elk verzoek wordt apart bekeken. Hierbij wordt een aantal richtlijnen gehanteerd. Aan de hand hiervan wordt uw betalingskapaciteit bepaald, (hiermee wordt bedoeld of u naast uw vaste kosten voor levensonderhoud ook nog in staat bent be lasting te betalen en zo ja, hoeveel). Daarvoor dient uw netto besteedbaar (gezins-) in kom en bepaald te worden. Komt u in aanmerking voor kwijtschelding? U kunt zelf berekenen of u mogelijk in aanmerking komt voor (gedeeltelijke) kwijtschelding. Hiervoor moet u een rekensommetje maken waarbij u uw in komsten bij elkaar optelt en uw uitgaven daarvan aftrekt. Die inkomsten bestaan uit wat u en uw partner netto ontvangen. - loon, salaris, pensioenen, winst of sociale uitkeringen - bijverdiensten, vakantiegeld en andere eenmalige uitkeringen. - alimentatie - huursubsidie - rente. De uitgaven bestaan uit - huur (exklusief verwarmings- en servicekosten). - hypotheek van de eigen woning - alimentatieverplichtingen - premie ziektekostenverzekering - bijzondere kosten bijv. rente en aflossing Volkskredietbank, extreem hoge ziektekosten). Voor de kosten van levensonderhoud worden de normbedragen gehanteerd, die afgeleid zijn van de normen voor de kosten van levensonderhoud van de Algemene Bijstandswet. De normbedragen zijn voor een echtpaar of samen wonenenden/ 1320,— voor een éénoudergezin 1165,-- voor een alleenstaande met een eigen huishouding 860,-- voor een alleenstaande woningdeler 710,- Wanneer het saldo tussen inkomsten en uitgaven negatief is, komt u in principe in aanmerking voor kwijtschelding tot 75% van de aanslag. Een positief saldo tussen inkomsten uitgaven levert het netto besteedbaar inkomen per maand op. In dat geval komt u hoogstens in aanmerking voor een gedeeltelijke kwijtschelding. In het algemeen zal echter niet meer dan 80% van het saldo per jaar (betalingskapaciteit) voor betaling van belasting behoeven te worden aangewend. Wanneer komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding? Er wordt geen kwijtschelding verleend wanneer u vermogen heeft. Daartoe wordt ook de overwaarde van uw huis gerekend (dat is de waarde van uw huis, verminderd met de hypotheekschuld). Voor mensen die 65 jaar en ouder zijn, kan echter een bescheiden vermogen buiten beschouwing blijven beschouwingen blijven: - echtparen 9200,™ - alleenstaanden 4600,-- Berekening belastingkapaciteit in verband met verzoek om kwijtschelding. Inkomsten per maand: netto loon,, salaris, pensioenen, winst of sociale uitkering bijverdiensten, vakantiegeld en andere eenmalige uitkeringen alimentatie huursubsidie rente totaal Uitgaven per maand: kosten levensonderhoud (normen): echtpaar of samenwonenden 1320,--) éénoudergezin .1165,™ alleenstaande met eigen huishouding 860,--) alleenstaande woningdeler 710,-) huisvestingskosten: huur (maximaal 685,-) rente hypotheek (maximaal 685,--) onderhoud woning alimentatieverplichtingen premie ziektekostenverzekering bijzondere kosten bijv. rente en aflossing Volkskredietbank, extreem hoge ziektekosten totaal belastingruimte per maand betalingskapaciteit: 9,5% 80%) x betalingsruimte per maand In verband met het gebruikmaken van de VUT- regeling door de Limmense gemeentesekretaris, de heer A. Plug, zal op vrijdag 30 maart 1990 om 17.00 uur in het sociaal-kultureel centrum „Vrede burg" een afscheidsreceptie worden gehouden. Burgmeester en wethouders van Limmen nodigen u hierbij uit voor bijwoning van die receptie. Limmen, 6 maart 1990 Heeft u een bril of kunstgebit? Draagt u speciale schoenen of kousen? Gebruikt u medicijnen of moet u wel eens naar het ziekenhuis? Waarschijnlijk zegt u op één van deze vragen: Ja! Maar al deze dingen zijn duur en u moet ze vaak nog zelf betalen ook. In een aantal gevallen kunt u van de gemeente een bijdrage in deze kosten krijgen. Dat noemen we BIJSTAND BIJZONDERE BESTAANSKOSTEN. In principe kan IEDEREEN daar een beroep op doen die meer dan 172,00 per jaar aan zulke bij zondere kosten moet betalen. Bijzondere bestaanskosten zijn NOODZAKELIJ KE kosten die buiten de normale uitgaven vallen. Vaak zijn het kosten die om medische redenen ge maakt móeten worden, maar bepaalde studie kosten kunnen er bijvoorbeeld ook onder vallen. Uiteraard wordt eerst gekeken hoeveel u van die kosten zelf kunt betalen. Over het algemeen geldt: hoe lager uw inkomen of vermogen, hoe meer bijstand u kunt krijgen. Altijd geldt dat u niet er gens anders (zoals ziekenfonds) moet kunnen aankloppen. De precieze hoogte van de bijzondere bijstand die u kunt krijgen wordt bepaald aan de hand van rekenregels. 1. Wanneer uw inkomen hoger is dan het "sociale minumum" (het bedrag wat u aan bijstand zou kunnen krijgen). Van het verschil tussen uw inko men en het sociaal minimum moet u 35% gebrui ken om bijzondere bestaanskosten te betalen. 2. Wanneer u meer dan 15.800,00 (voor echtpa ren en éénouder gezinnen) of 7900,00 (voor al leenstaanden) aan vermogen heeft. Alles wat u meer heeft moet u gebruiken voor het betalen van de bijzondere bestaanskosten. In een FOLDER is dit allemaal toegelicht. Deze folder is verkrijgbaar bij: - het gemeentehuis (informatiebalie en bij de afdeling Welzijn) - de bibliotheek - de huisartsenpraktijk - de tandartsen - het wijkgebouw - de Wollewei - "de Cameren" Als u niet in staat bent de folder zelf op te halen, dan kunt u ook bellen met de afdeling Welzijn (tel. 3109). De folder wordt u dan toegestuurd. In de folder zit een aanvraagformulier. Deze kunt u al dan niet ingevuld (in ieder geval uw naam, adres en telefoonnummer invullen) naar het ge meentehuis sturen. De medewerkers van de afde ling Welzijn nemen dan kontakt met u op. N.B. Uit een landelijk onderzoek is gebleken dat nog niet de helft van de mensen die recht hebben op bij zondere bijstand daar ook gebruik van maken. Dit komt omdat veel mensen de regeling niet ken nen of hiervan uit trots of zelfs schaamte geen ge bruik van maken. Dit is natuurlijk heel jammer en ook niet nodig. Het geld is ervoor en het is uw goed recht'daar ge bruik van te maken. Limmen, maart 1990 Burgemeester en wethouders van Limmen de secretaris, de wnd. burgemeester L. Andringa H. van het Kaar Deze maand zult u weer een aanslagbiljet gemeen telijke belastingen (reinigingsrecht, rioolafvoer- recht en hondenbelasting) ontvangen. In het alge meen zijn de bedragen wat hoger dan die van het vorig jaar. Met ingang van dit jaar is er voor wat betreft de reinigingsrechten een differentiatie toegepast. Voor huishoudens, die slechts uit één persoon bestaan (de alleenstaanden, dus) geldt een lager tarief. Hieronder treft u de tarieven aan: Reinigingsrechten voor éénpersoonshuis-houden 81,— idem voor twee- of meer persoonshuishouden 108,- Mocht u op grond van het bovenstaande menen dat u een foutieve aanslag hebt ontvangen, dan verzoeken wij u om contact op te nemen met de af deling financien van de gemeente. Tevens laten wij u weten dat het met ingang van dit jaar niet meer mogelijk is om de belastingen con tant bij de gemeente te betalen. Betalingen zijn voortaan alleen mogelijk per bank of giro. Op uw aanslagbiljet treft u de rekeningnummers aan. UITKIJKPOST 14 MAART 1990 w LIMMEN "annino"-', t"^Éf:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1990 | | pagina 23