LU
LU
LU
LU
O
V erkiezingen
21 maart 1990
Afscheid gemeente
sekretaris A. Plug
Bijstand bijzondere
bestaanskosten
Kwijtschelding van
gemeentelijke belastingen
Belastingaanslagen 1990
Informatierubriek van de Gemeente Limmen.
Inlichtingen en reacties:
Middenweg 3A, Limmen. Telefoon 02205-1456
De verziekingen staan voor de deur. Van de verkie
zingen die wij in ons land kennen, zijn de gemeen
teraadsverkiezingen voor de plaatselijke gemeen
schap wel de belangrijkste.
Immers de vertegenwoordigers van de groeperin
gen, die wedijveren voor een plaats in de gemeente
raad, bepalen de komende 4 jaar het beleid binnen
de gemeenschap.
Omdat de plaatselijke verkiezing veel in woners
aanspreekt en hiervoor ook daadwerkelijk be
langstelling bestaat, menen wij er goed aan te doen
u over de techniek en de bepaling van de verzie
kingsuitslag en de aanwijzing van de toekomstige
raadsleden in deze rubriek iets meer te vertellen.
Opvallend is dat er veel verwarring bestaat hoe de
gemeenteraadsverkiezingen in elkaar steekt.
De gemeenteraad is zoals vermeld het hoogste or
gaan in een gemeente en heeft het voor het zeggen.
Een gemeenteraad neemt besluiten over allerlei be
langen, die de inwoners aangaan.
Wij doen geen poging een opsomming te geven van
de gemeentelijke taken, daar wij er zeker van zijn
dat wij er ettelijke vergeten.
De gemeenteraad van Limmen krijgt jaarlijkse
plm. 100 voorstellen van het kollege van burge
meester en wethouders te behandelen en komt eens
per zes weken bijeen. Alle gemeenteraden in Ne
derland worden gekozen voor een periode van 4
jaar. De verkiezingen hebben thans plaats op
woensdag 21 maart 1990.
In onze gemeente nemen vier groeperingen aan de
verkiezingen deel, namelijk het C.D.A.
Christen Democratisch Appel) Limmer Gemeen
schap, P.v.d.A Partij van de Arbeid), alsmede
de V.V.D. Volkspartij voor Vrijheid en
Democatie).
Er zijn in de gemeente Limmen 11 zetels. Op 21
maart a.s. zullen er vier stembureaus zijn, waar de
kiezers de gelegenheid krijgen om hun stem op een
kandidaat van hun keuze uit te brengen.
's Avonds om 7 uur sluit het stembureau en wordt
de stembus geledigd en worden de stembiljetten
geteld.
Het stembureau maakt een proces-verbaal op van
de totaal uitgebrachte stemmen, die weer worden
verdeeld over de groeperingen en de personen die
die groeperingen vertegenwoordigen. Het spreekt
voor zichzelf, dat de uitslagen van de vier stembu
reaus bij elkaar worden opgeteld om de totaal uit
slag te bepalen.
Of er nu 1 of méerdere stembureaus zijn doet er
niet toe want de bepaling van de uitslag is
hetzelfde.
Zo komt vast te staan het aantal van de op iedere
kandidaat uitgebrachte stemmen, alsmede het to
taal van de op de lijst uitgebrachte stemmen.
Dit laatste getal wordt stemcijfer genoemd. Door
het totaal aantal uitgebrachte stemmen te delen
door de te vervullen plaatsen of zetels (11) wordt
een uitkomst verkregen, die kiesdeler wordt
genoemd.
Aan de hand van een cijfervoorbeeld willen wij dit
verduidelijken. Uitgebrachte stemmen bijvoor
beeld 3321. De uitkomst van de kiesdeler is dan
3321 11 301 10/11 en mag niet worden
'afgerond.
Door nu het stemcijfer, dus het op een politieke
partij uitgebrachte aantal stemmen, te delen door
de uitkomst 301 10/11, wordt vastgelegd op hoe
veel zetels de partij recht heeft.
In de praktijk zal het zelden of nooit voorkomen
dat de verdeling van de zetels uitkomt zonder dat
er zogenaamd resten overblijven.
Stel nu, dat er 4 partijen aan de verkiezingen deel
nemen, namelijk de partijen A, B, C en D
A heeft 1252 stemmen
B heeft 1064 stemmen
C heeft 238 stemmen
D heeft 767 stemmen
Totaal 3321 stemmen.
Bij de eerste deling krijgt lijst:
A 1252: 301 10/11=4 zetels, rest 44 stemmen
B 1064: 301 10/11 =3 zetels, rest 158 stemmen
C 238: 301 10/11 =0 zetels, rest 238 stemmen
D 767: 301 10/11 =2 zetels, rest 236 stemmen
9 zetels, rest 2 zetels
Wij hebben vermeld, dat er in de gemeenteraad
van Limmen in totaal 11 zetels te verdelen zijn en
bij de weergegeven delingen zijn er nog maar 9 ze
tels toegewezen. Aan welke partij wordt een restze
tel toegewezen?
De lijst, die nu het grootste overschot vertoont
krijgt een zetel.
Lijst C, die het grootste overschot heeft namelijk
238 stemmen doet pas mee, als 75% van het stem
cijfer wordt gehaald.
75% van 301 10/11 226 stemmen afgerond).
In dit cijfervoorbeeld worden de restzetels toekend
aan de lijsten C en D.
De zetelverdeling ziet er na deze toewijzing alsvolgt
uit:
lijst A4 zetels
lijst B: 3 zetels
lijst C: 1 zetel
lijst D: 3 zetels
totaal: 11 zetels
Van belang is nog één bepaling uit de Kieswet dat
de partij die de meerderheid van stemmen heeft
verkregen, dus meer dan 1660 stemmen en bij de
eerste verdeling van de zetels minder dan 5 zetels
krijgt toegewezen als eerste voor een restzetel in
aanmerking komt.
De toekenning van deze restzetel kan dan ten koste
van de lijst met het kleinste overschot gaan dat an
ders bij de verdeling van de restzetels in aanmer
king was gekomen, dus in het voorbeeld ten koste
van lijst D.
Eenvoudig gezegd de partij, die de meerderheid
van de stemmen op zich verenigt, krijgt ook de
meerderheid van de raadszetels.
Aanwijziging van de kandidaten
De boven weergegeven verdeling is nodig om ver
volgens uit te rekenen welke kandidaten van de 4
partijen zijn verkozen.
Daarvoor is het belangrijk om de zogenaamde lijst-
kiesdeler vast te stellen.
Voor lijst A bedraagt het stemcijfer 152 4 313
voor lijst B 1064 3 354
voor lijst C 238 1 238
voor lijst D 767 3 256
In de eerste plaats worden gekozen die kandidaten
die een aantal stemmen hebben gekregen, gelijk
aan de lijstkiesdeler.
Heeft een kandidaat meer stemmen gekregen dan
de lijstkiesdeler, dan worden deze meerdere stem
men overgedragen op de eerstvolgende kandidaat
tot zolang er geen zetels meer te verdelen zijn als de
lijst kreeg toegewezen.
Wij willen deze theorie duidelijk maken aan de
hand van een geval bij lijst A, waar een kandidaat
is gekozen met voorkeurstemmen.
De lijstaanvoerder van lijst A heeft 1853 stemmen
op zich verenigd, terwijl hij maar 313 stemmen no
dig had om gekozen te worden.
Het overschot gaat naar nummer twee op die lijst,
die al 126 stemmen heeft gekregen en komt dus to
taal op 666 stemmen en had ook maar 313 stem
men nodig. Het verschil van 353 stemmen gaat
naar nummer drie.
Nummer drie had 20 stemmen en met de overge
dragen stemmen komt hij op 373 stemmen. Een
restant van 60 stemmen gaat normaal naar num
mer vier, die reeds 45 stemmen had en normaal ge
kozen zou zijn omdat er aan de lijst A vier zetels
zijn toegekend.
Een ieder zou denken, dat nummer 4 in de nieuwe
gemeenteraad zou zijn verkozen, doch de zevende
kandidaat op de lijst had 162 stemmen op zich
verenigd.
Iemand is met voorkeurstemmen gekozen, als hij
of zij meer stemmen behaalt dan de helft van de
lijstkiesdeler.
Voor lijst A was de lijstkiesdeler 313.
Om met voorkeurstemmen te worden gekozen was
een aantal van afgerond 156 stemmen nodig. De
zevende op de lijst had er in totaal 162 zodat hij in
de plaats van nummer 4 is gekozen.
Wij hopen met het bovenstaande duidelijk ge
maakt te hebben op welke wijze iemand wordt ge
kozen om de groepering de eerst komende vier jaar
te mogen vertegenwoordigen.
Op de verkiezingsavond van 21 maart a.s. zijn kan
didatenlijsten beschikbaar die u na afloop van de
stemming zelf kunt invullen en de delingen te ver
richten. U bent om 20.00 uur welkom in Vredeburg
te Limmen.
Er wordt een soort politiek café gehouden en u
kunt daar de verkiezingsuitslag en - bereking
volgen.
Wij laten het hierbij, doch de gemeenteraad komt
pas op 1 mei 1990 voor het eerst in nieuwe sa
menstelling bijeen. Ook dan worden pas de we
thouders uit de raadsleden gekozen.
De wethouders vormen met de burgemeester het
dagelijks bestuur van de gemeente, die de gemeen
tebelangen voorbereiden.
De gemeenteraadsverkiezingen zijn bijzonder be
langrijk en wij willen u daarom opwekken om van
uw recht om te kiezen op 21 maart 1990 gebruik te
maken.
Er zijn veel mensen, die er moeite mee hebben de
financiële eindjes aan elkaar te knopen. Gedacht
wordt aan ingezetenen die een minimum inkomen
hebben, zoals een bijstandsuitkering of een uitke
ring op grond van de sociale verzekeringswetten.
Het gemeentebestuur van Limmen wil hen graag
een helpende hand bieden.
Zo kunt u kwijtschelding (tot 75% van het bedrag
van de aanslag) vragen voor belastingen die u per
soonlijk treffen, zoals reinigingsrechten, en riool
rechten. Voor hondenbelasting wordt geen kwijt
schelding verleend. U kunt kwijtschelding aanvra
gen door een formulier, verkrijgbaar bij de afde
ling financien en belastingen in het gemeentehuis,
in te vullen en terug te zenden naar eerdergenoem
de afdeling (Postbus 9, 1906 ZG Limmen).
De gegevens op dit formulier zijn nodig om uw ver
zoek te kunnen beoordelen. Het is daarom belang
rijk, dat u het formulier zo volledig en zorgvuldig
mogelijk invult.
Hoe wordt een verzoek om
kwijtschelding beoordeeld?
Elk verzoek wordt apart bekeken. Hierbij wordt
een aantal richtlijnen gehanteerd. Aan de hand
hiervan wordt uw betalingskapaciteit bepaald,
(hiermee wordt bedoeld of u naast uw vaste kosten
voor levensonderhoud ook nog in staat bent be
lasting te betalen en zo ja, hoeveel).
Daarvoor dient uw netto besteedbaar (gezins-) in
kom en bepaald te worden.
Komt u in aanmerking
voor kwijtschelding?
U kunt zelf berekenen of u mogelijk in aanmerking
komt voor (gedeeltelijke) kwijtschelding. Hiervoor
moet u een rekensommetje maken waarbij u uw in
komsten bij elkaar optelt en uw uitgaven daarvan
aftrekt. Die inkomsten bestaan uit wat u en uw
partner netto ontvangen.
- loon, salaris, pensioenen, winst of sociale
uitkeringen
- bijverdiensten, vakantiegeld en andere eenmalige
uitkeringen.
- alimentatie
- huursubsidie
- rente.
De uitgaven bestaan uit
- huur (exklusief verwarmings- en servicekosten).
- hypotheek van de eigen woning
- alimentatieverplichtingen
- premie ziektekostenverzekering
- bijzondere kosten bijv. rente en aflossing
Volkskredietbank, extreem hoge ziektekosten).
Voor de kosten van levensonderhoud worden de
normbedragen gehanteerd, die afgeleid zijn van de
normen voor de kosten van levensonderhoud van
de Algemene Bijstandswet.
De normbedragen zijn
voor een echtpaar of samen wonenenden/ 1320,—
voor een éénoudergezin 1165,--
voor een alleenstaande met
een eigen huishouding 860,--
voor een alleenstaande woningdeler 710,-
Wanneer het saldo tussen inkomsten en uitgaven
negatief is, komt u in principe in aanmerking voor
kwijtschelding tot 75% van de aanslag.
Een positief saldo tussen inkomsten uitgaven levert
het netto besteedbaar inkomen per maand op.
In dat geval komt u hoogstens in aanmerking voor
een gedeeltelijke kwijtschelding. In het algemeen
zal echter niet meer dan 80% van het saldo per jaar
(betalingskapaciteit) voor betaling van belasting
behoeven te worden aangewend.
Wanneer komt u niet in aanmerking
voor kwijtschelding?
Er wordt geen kwijtschelding verleend wanneer u
vermogen heeft. Daartoe wordt ook de overwaarde
van uw huis gerekend (dat is de waarde van uw
huis, verminderd met de hypotheekschuld). Voor
mensen die 65 jaar en ouder zijn, kan echter een
bescheiden vermogen buiten beschouwing blijven
beschouwingen blijven:
- echtparen 9200,™
- alleenstaanden 4600,--
Berekening belastingkapaciteit
in verband met verzoek
om kwijtschelding.
Inkomsten per maand:
netto loon,, salaris, pensioenen, winst
of sociale uitkering
bijverdiensten, vakantiegeld en
andere eenmalige uitkeringen
alimentatie
huursubsidie
rente
totaal
Uitgaven per maand:
kosten levensonderhoud (normen):
echtpaar of samenwonenden
1320,--)
éénoudergezin .1165,™
alleenstaande met eigen
huishouding 860,--)
alleenstaande
woningdeler 710,-)
huisvestingskosten:
huur (maximaal 685,-)
rente hypotheek
(maximaal 685,--)
onderhoud woning
alimentatieverplichtingen
premie ziektekostenverzekering
bijzondere kosten
bijv. rente en aflossing
Volkskredietbank, extreem
hoge ziektekosten
totaal
belastingruimte per maand
betalingskapaciteit:
9,5% 80%) x betalingsruimte
per maand
In verband met het gebruikmaken van de VUT-
regeling door de Limmense gemeentesekretaris, de
heer A. Plug, zal op vrijdag 30 maart 1990 om
17.00 uur in het sociaal-kultureel centrum „Vrede
burg" een afscheidsreceptie worden gehouden.
Burgmeester en wethouders van Limmen nodigen
u hierbij uit voor bijwoning van die receptie.
Limmen, 6 maart 1990
Heeft u een bril of kunstgebit?
Draagt u speciale schoenen of kousen?
Gebruikt u medicijnen of moet u wel eens naar het
ziekenhuis?
Waarschijnlijk zegt u op één van deze vragen: Ja!
Maar al deze dingen zijn duur en u moet ze vaak
nog zelf betalen ook. In een aantal gevallen kunt u
van de gemeente een bijdrage in deze kosten
krijgen.
Dat noemen we BIJSTAND BIJZONDERE
BESTAANSKOSTEN.
In principe kan IEDEREEN daar een beroep op
doen die meer dan 172,00 per jaar aan zulke bij
zondere kosten moet betalen.
Bijzondere bestaanskosten zijn NOODZAKELIJ
KE kosten die buiten de normale uitgaven vallen.
Vaak zijn het kosten die om medische redenen ge
maakt móeten worden, maar bepaalde studie
kosten kunnen er bijvoorbeeld ook onder vallen.
Uiteraard wordt eerst gekeken hoeveel u van die
kosten zelf kunt betalen. Over het algemeen geldt:
hoe lager uw inkomen of vermogen, hoe meer
bijstand u kunt krijgen. Altijd geldt dat u niet er
gens anders (zoals ziekenfonds) moet kunnen
aankloppen.
De precieze hoogte van de bijzondere bijstand die
u kunt krijgen wordt bepaald aan de hand van
rekenregels.
1. Wanneer uw inkomen hoger is dan het "sociale
minumum" (het bedrag wat u aan bijstand zou
kunnen krijgen). Van het verschil tussen uw inko
men en het sociaal minimum moet u 35% gebrui
ken om bijzondere bestaanskosten te betalen.
2. Wanneer u meer dan 15.800,00 (voor echtpa
ren en éénouder gezinnen) of 7900,00 (voor al
leenstaanden) aan vermogen heeft. Alles wat u
meer heeft moet u gebruiken voor het betalen van
de bijzondere bestaanskosten.
In een FOLDER is dit allemaal toegelicht.
Deze folder is verkrijgbaar bij:
- het gemeentehuis (informatiebalie en bij de
afdeling Welzijn)
- de bibliotheek
- de huisartsenpraktijk
- de tandartsen
- het wijkgebouw
- de Wollewei
- "de Cameren"
Als u niet in staat bent de folder zelf op te halen,
dan kunt u ook bellen met de afdeling Welzijn (tel.
3109). De folder wordt u dan toegestuurd.
In de folder zit een aanvraagformulier. Deze kunt
u al dan niet ingevuld (in ieder geval uw naam,
adres en telefoonnummer invullen) naar het ge
meentehuis sturen. De medewerkers van de afde
ling Welzijn nemen dan kontakt met u op.
N.B.
Uit een landelijk onderzoek is gebleken dat nog
niet de helft van de mensen die recht hebben op bij
zondere bijstand daar ook gebruik van maken.
Dit komt omdat veel mensen de regeling niet ken
nen of hiervan uit trots of zelfs schaamte geen ge
bruik van maken.
Dit is natuurlijk heel jammer en ook niet nodig.
Het geld is ervoor en het is uw goed recht'daar ge
bruik van te maken.
Limmen, maart 1990
Burgemeester en wethouders van Limmen
de secretaris, de wnd. burgemeester
L. Andringa H. van het Kaar
Deze maand zult u weer een aanslagbiljet gemeen
telijke belastingen (reinigingsrecht, rioolafvoer-
recht en hondenbelasting) ontvangen. In het alge
meen zijn de bedragen wat hoger dan die van het
vorig jaar.
Met ingang van dit jaar is er voor wat betreft de
reinigingsrechten een differentiatie toegepast.
Voor huishoudens, die slechts uit één persoon
bestaan (de alleenstaanden, dus) geldt een lager
tarief.
Hieronder treft u de tarieven aan:
Reinigingsrechten voor
éénpersoonshuis-houden 81,—
idem voor twee- of
meer persoonshuishouden 108,-
Mocht u op grond van het bovenstaande menen
dat u een foutieve aanslag hebt ontvangen, dan
verzoeken wij u om contact op te nemen met de af
deling financien van de gemeente.
Tevens laten wij u weten dat het met ingang van dit
jaar niet meer mogelijk is om de belastingen con
tant bij de gemeente te betalen. Betalingen zijn
voortaan alleen mogelijk per bank of giro. Op uw
aanslagbiljet treft u de rekeningnummers aan.
UITKIJKPOST 14 MAART 1990
w
LIMMEN
"annino"-', t"^Éf: