HET ZONDAGSGEVOEL EN DE KUNSTRAI KUNST VAN EIGEN BODEM VEERTIEN NEDERLANDSE VIDEO-INSTALLATIES KUNST VAN DEZE TIJD IN KAART GEBRACHT RAI Moderne meubelen KUNST 90 WÊm Waar en wanneer WËÊmm Wmm Het woord Kunst is de laatste vijf, zes jaar niet van de lucht. Het lijkt wel dat in toenemende mate mensen naar dat woord toe getrokken worden, om wat voor redenen dan ook. Kranten, radio en televisie behandelen kunst uitputtend, iedereen in de wereld van de media lijkt ermee bezig te zijn, iedereen wil er meer van weten. Het groeiende getal van de galeries en de opbloei van de kunstuitleen zijn vanzelfsprekende verschijnselen geworden, de grote tentoonstellingen trekken rijen mensen, de prijzen op veilingen spreken sterk tot de verbeelding, tussen 'kunst en kitsch' scoort en het bedrijfsleven tast graag in de buidel om evenementen in de kunst mede mogelijk te maken. Er is duidelijk iets veranderd sinds de tijd dat Kunst nog iets was waar mee je in het dagelijkse leven nauwe lijks in aanraking kwam. Kunst was voor zondag en niet voor door de week. Kunst was verbonden met vrije tijd. Het zit ons ingebakken, dat gevoel voor iets extra in het gewone leven. Een zondagsgevoel. Maar nu in onze tijd mensen steeds meer kun nen beschikken over vrije tijd, is dat zondagsgevoel wat verspreid over de week komen liggen. Er kan niet aan wordeb getwijfeld: die vrije tijd heeft te maken met de groeiende belang stelling voor de beeldende kunst. Toch is dat niet alles. Er valt wel degelijk een behoefte te bespeuren naar de meerwaarde van het ver schijnsel kunst. Mogelijk als een waardig tegenwicht in een materialis tische samenleving. De kunst van gis teren leidt voor beginnende kijkers en kopers naar de kunst van vandaag. Voor steeds meer mensen is dat een boeiende weg. Wie leert kijken zal op den duur ook onderscheiden. Ogen te kort Onze eeuw heeft in de beeldende kunst een grote veelheid van stijlen, visies en opvattingen uitgevonden. Een wereld vol grote en kleine verha len. Tussen de regels door of soms op het eerste gezicht kan men eruit op maken hoe de wereld in de verbeel ding van kunstenaars in elkaar zit. Wie de tijd zou nemen en geen moei te te veel is, kan zich op de hoogte stellen van het overstelpende aanbod in de musea, de galeries en soortgelij ke locaties waar beeldende kunst in al haar facetten te kijk en ook te koop wordt gepresenteerd. Je .zou ogen en schoenzolen te kort komen. De ver scheidenheid is groot en lijkt voortdu rend voor uitbreiding vatbaar. Er is zóveel op dit gebied dat degene die zich voor het eerst er binnen waagt niet weet waar hij kij- Lydia Schouten; 'Oost-West-Thuis-Best', 1990. Glaslvitrage!tegels/poppen. (Ja- lerie Wanda Reiff, Maastricht) De KunstRai in Amsterdam heeft haar eigen geschiedenis. Die is vijf jaar oud. De zesde editie,die nu voor de deur staat, is anders dan de eerste, maar zeker is dat de beurs een begrip aan het worden is. Het verschijnsel Kunst beurs was in de late jaren zeventig nog betrekkelijk nieuw. Men be gon toen in verschillende Europese landen in toenemende mate kunst beurzen te organiseren. Met de bedoeling een stand van zaken te geven en de gelegenheid te bieden in kunst te handelen. Vaak waren die beurzen ook graadmeters voor nieuwe ontwikkelingen. In ons land kwam in 1977 de eerste Nederlandse kunstbeurs van de grond, optimistisch getiteld: 'Dutch Art .Fair', want men wilde zich meten met de internationale evenementen, zoals deze al werdén georganiseerd in Bazel, Düsseldorf, Parijs en Keulen. Enkele galeries en ondernemende kunsthandels zochten het in die jaren in buitenlandse deelname, maar dat was weinig spectaculair. Kunst uit Nederland bereikte bij mondjesmaat het buitenland. Dit feit was dan ook de reden waarom een aantal galerie houders, in allerlei groeperingen, de Nederlandse kunst naar voren wilden Willeke van Tijn; zonder titel, ge mengde techniek op papier, 120x225 cm, 1990. (Galerie Maghi Bettini, Amsterdam) schuiven door middel van een eigen kunstbeurs. Nu, dertien jaar later, is er één nationale moderne kunstbeurs en die heet de KunstRai. Wel mag hier eraan herinnerd wor den dat na die eerste beurs uit 1977 er verschillende kunstbeurzen in de Nieuwe Kerk, en weer daarna, in de Koopmansbeurs te Amsterdam wer den georganiseerd. Vanaf 1985 komt dan de KunstRai, die zich uitsluitend bezighield met moderne en grensverleggende kunst, in een selectie met strenge kwaliteits normen. Er was aanvankelijk sprake van een manifestatie en de deelname van galeries uit verschillende Europe se landen verbreedde het kader en verstrekte het aanzien. Subsidie uit Den Haag was daarbij een bemoedi gend gebaar. Ook dit jaar. Bron van informatie Wat de betekenis van de KunstRai is, hangt af van hoe men erdoorheen wandelt. Voor galeriehouders is het een kwestie van laten zien wat hun voorkeur heeft, met de bedoeling het aan geïnteresseerden te verkopen; voor bezoekers is het een oriëntatie punt of een kans op kennismaking met nieuwe kunst, een gelegenheid om in een daartoe goede omgeving heel dicht bij kunst, kunstenaars en galeriehouders te komen; voor ande ren is het weer een bron van informa tie, ook omdat rond het geheel als toegevoegde waarde kunsttijdschrif ten, boeken; en infostands aan de beurs zijn toegevoegd. Ook wie in kunst wil beleggen wordt wegwijs ge maakt. Terwijl bijna elke galerie een regeling heeft voor gespreide betaling en de juiste informatie kan verschaf fen over de gunstige rentesubsidiere geling van het ministerie van WVC. Cornellius Rogge; 'Wagen', ijzer/jute, 50x50x50 cm. (Galerie Fons Welters, Amsterdam Harrie Gerritz; 'Gotiek en Rivier klei', 1989, 160x40 cm. (Printshop, Amster dam) Een verder is deze beurs ook de plaats waar grote kunstbeleggers hun weg zoeken naast particulieren die op hun eigen smaak en beurs af gaan. Maar er is nóg iets. Deze KunstRai wil de kunst 'van eigen bodem' niet slechts in eigen land presenteren, zij wil tegelijk dat die kunst zich laat meten met internationale kunst. Zij wil laten zien dat de Nederlandse beeldende kunst nog steeds op een hoog niveau staat. Daarom heeft men een groep jonge veelbelovende gale ries uit het buitenland uitgenodigd om de internationale contacten van de Nederlandse galeries te bevorde ren. „Waarom", zo stelt Wim van Krim pen, directeur van de KunstRai, „zou Nederland niet een belangrijke rol kunnen spelen in de internationale kunstwereld? Natuurlijk, vanuit de hemel gezien bestrijken we slechts een klein stukje van de aardbol. Ge talsmatig moeten we bescheiden zijn. Daarentegen, Vincent van Gogh trekt in enkele maanden miljoenen bezoe kers van binnen- en buitenland. En voor de Nachtwacht staat het hele jaar een rij. Zo bezien zijn we wel licht iets te bescheiden." ken moet. De verwachting kan in ergernis omslaan zodat beginners af haken, terwijl liefhebbers van hot naar haar rennen om alles nog enigs zins bij te kunnen houden. De ware liefhebber is een ontdekkingsreiziger, de beginner moet van avontuur hou den. De toevallige kijker kan aan zijn trekken komen, de ervaren kij ker baant zich een weg door de rijstebrij met voor iedereen de gelief de krent. Zo kan men met Kunst omgaan. Geen drempels Het mooie van een KunstRai is dat je je nauwelijks kan voorstellen dat er nog zoiets als drempelvrees be staat. Kunst is geen kwestie van re gels die uit het hoofd geleerd moeten worden. Iedereen kan zijn eigen weg gaan, zijn eigen route uitstippelen, zijn eigen vragen stellen. Op de KunstRai is veel van de eigentijdse kunst als aanbod in kaart gebracht. Zo'n gezamenlijke presentatie van meer dan honderd vaderlandse gale ries, is niet alleen voor liefhebbers uitnodigend maar juist ook, voor wie niet verdwalen wil, een aantrekkelij ke gebeurtenis. Met op orde gebrach te bijzonderheden en verrassingen binnen het veelkoppige galerie-we zen. Men hoeft over geen drempel te struikelen. Het beste is te flaneren, met een zondagsgevoel door de week. Kunstaankoopregeling WVC In 1984 kwam de kunstaankoop regeling tot stand door samen werking tussen het Ministerie van WVC en de Lage Landen in Eindhoven. De regeling werkt als volgt: - Een particuliere kunstkoper kan bij de aanschaf van een kunstwerk in een voor de regeling erkende Nederland se galerie gebruik maken van de regeling; - De particulier doet een aanbe taling van 20%, de rest van het bedrag wordt gefinancierd door De Lage Landen. Het Ministe rie van WVC subsidieert de rentekosten. De particulier krijgt hiermee een renteloze le ning voor de aanschaf van het kunstwerk. Informatie over de rentesubsidie regeling is op de KunstRai te verkrijgen in de stand van het ministerie van WVC. De KunstRai, die nu voor de zesde maal wordt gehouden in Amsterdam, onderscheidt zich van andere kunstbeurzen door een zorgvuldige selectie van deelnemers. Die voorselectie maakt het mogelijk de veelzij digheid van de actuele kunst in een fraaie architectonische om geving in eikaars verband of verlengde te zien. Daar zit iets uitnodigends in en het ruimt drempels op. Daarbij is het altijd interes sant wat de speciale tentoonstel lingen, in het hart van het eve nement, te zien zullen geven. Deze opzet en combinatie heb ben in de afgelopen jaren geleid tot een hoogwaardige kunstma nifestatie, niet alleen voor eigen land maar ook gesignaleerd in het buitenland, bezocht steeds door duizenden liefhebbers en verzamelaars. Aan de KunstRai 90 nemen meer dan 100 galerieën deel, waaronder een speciale uitgeno- digde groep van jonge veelbelo vende galerieën uit geheel Euro pa. Het totale aantal deelne mers, inclusief de boeken- en tijdschriften stands is 130. De totale oppervlakte van de beurs bedraagt 12.000 m2. De KunstRai is van 30 mei tot en met 4 juni geopend voor het publiek. De openingstijden zijn van woensdag tot en met vrij dag: 14.00-22.00 uur en van zaterdag tot en met maandag: 11.00-18.00 uur. De toegang bedraagt 15,- en voor houders van CJP-kaart 10,-. Er is een catalogus met kleur afbeeldingen beschikbaar. F. Franciscus; 'Painter Pain ft Palettes', (Flatland galerie, Utrecht) 1989. Olieverf op linnen, 200x270 cm. Giny Vos; 'Nature Morte'. (Centrale expositie 'Imago' uit: Montevideo, A'dam De stichting POI (Products of Imagination) richt op drie zoge naamde eilanden, liggend op één as, drie kleine tentoonstel lingen in die geheel met recente vormgeving van doen hebben. Vormgeving raakt steeds dieper verbonden met vrij kunstenaar schap. De KunstRai wil dat ver band laten zien, als teken van de eigen tijd. Een eiland is gewijd aan stoe len, onder de titel 'Chair sweet Chairs'. Vijftien Nederlandse ontwerpers kregen een eenvou dige houten basisstoel, met de opdracht deze naar eigen smaak zijn definitieve vorm te geven. Hierbij was elke ingreep toege staan. Resultaat: een verzame ling zeer verschillende stoelen. De recente Nederlandse meu belvormgeving is dermate inte ressant dat de KunstRai een keuze heeft gemaakt uit een re cent aanbod. Te zien is werk van zeven vormgevers op dit gebied. Het derde eiland is gereser veerd voor een buitenlandse pre sentatie van meubelen. Het gaat hier om 'Mobili di Servizio' van Lapis uit Milaan. Hun meube len vallen op door eenvoud en dienstbaarheid. Met een huiselij ke uitstraling, de traditie in ere houdend. Ze getuigen van een ontspannen ontwerpmentaliteit. Vanaf het begin van de KunstRai- beurzen is een centrale expositie ken merkend geweest, meestal ingericht door een gastcurator. Deze keer is dat René Coelho, video- en nieuwe mediadeskundige, verbonden aan het centrum voor mediakunst Montevi deo. Hij presenteert veertien Neder landse video-installaties op deze KunstRai, opgehangen aan de titel 'Imago 90'. Men kan deze centrale tentoonstel ling beschouwen als een overzicht van wat er op dit moment in ons land aan video-installaties wordt gemaakt. Dat betekent werk van kunstenaars die hun sporen al verdiend hebben en wier bekendheid zich niet beperkt heeft tot de landsgrenzen, maar ook werk van veel jongeren. In de eerste groep is het Lydia Schouten die weer voor een verrassing zorgt, terwijl Jef frey Shaw en Roos Theuws nieuwe dingen aan hun onderzoekingen toe voegen. Bert Schutter laat uit monito ren opgebouwde molenwieken draai en en Servaas laat in een zonnebloem de stem van Vincent van Gogh horen, waarmee hij het mediacircus knipo gend uitlacht. In de tweede groep zitten een paar opmerkelijke deelnemers. Een die er uit springt is Ricardo Füglistahler, met een zeer beeldende video-instal latie. Er zijn in Nederland tal van kun stenaars die niet teruggrijpen naar oude vormen van kunst. Zij voelen de behoefte om te bewijzen dat met de efficiënte, controlerende en meer voudige produkten van de electronica ook andere, mooie en fantasierijke dingen zijn te doen. Zij weten te komen tot mengvormen tussen schil derkunst, meer ruimtelijke kunstvor men, muziek, theater en literatuur. Het technologisch element in hun kunstopvatting is bij ieder van hen slechts middel en nooit doel. Schil derkunstige en ruimtelijke vormen, beeld als ondersteuning van geluid en omgekeerd, ideeën en theatrale ele menten, het aftasten van de grenzen tussen kunst en wetenschap, dit alles is terug te vinden in dit overzicht, uit een boeiende en vindingrijke tijd voor de beeldende kunst, op de drempel van een nieuwe tijd. Moving Stills Apart toegevoegd aan de beurs is er 'Moving Stills', naar een tentoon stellingsidee van Ysbrand van Veelen en Adriaan van der Have. Vijf kun stenaars uit binnen- en buitenland worden hier voor het eerst gezamen lijk gepresenteerd. Ze werken niet zozeer vanuit een starre ideologie, ze storen zich niet aan de scheidslijn tussen werkelijkheid en fictie en ze gebruiken strategieën die ze in de westerse maatschappij op allerlei ter reinen aantreffen, of ze bedenken nieuwe. Een filosofisch project, met begeleidende informatie. Dat Amsterdam de kunststad nummer één is, zal niemand in twijfel trekken. Wie de lijst van de deelnemende galeries op de KunstRai 1990 bekijkt, zal vaak Amsterdam als vestigingsplaats tegenkomen. Degenen die thuis zijn in de Amsterdamse kunstwereld, waarin op een aparte manier dorpse sfeer en internationale allure samengaan, weten precies waar ze moeten zijn om bij de tijd te blijven. zien of de deelnemende galerie een interessant programma te bieden heeft. De schilderkunst is natuurlijk weer ruim vertegenwoordigd, goed gevolgd door allerlei soorten van gra fiek, beeldhouwkunst en objecten. Daarnaast is er een beperkte inzen ding van gebonden kunst, zoals meu bels, glas. keramiek en sieraden. Breed platform De meeste galeries brengen twee of meer kunstenaars tegelijk, zodat het aanbod zeer variatierijk is. Het werkt als een breed platform waar allerlei 'soorten' van kunst te zien zijn, zo ongeveer van post-Cobra tot aan de experimenten van vandaag. Er is ook werk bij dat een vorm van kritiek is op wat er in de wereld gaande is, of werk uitgevoerd in materialen die vroeger nooit voor een kunstwerk gebruikt zouden worden. Het 'wilde' schilderen naast de koele bedacht zaamheid van de geometrie, het ex pressieve naast het beschouwelijke. De inzet ook om de dag van morgen te beïnvloeden, geeft de actuele kunst een eigen gezicht. Dat roept vragen fci <5U Jac Gij zen; 'Dualiste', olieverf op lin nen, 200x180 cm, 1990 (Galerie De Sluis, Amsterdam) Maar het galeriewezen floreert in de Randstad ook buiten Amsterdam. En in toenemende mate in de grotere en kleinere steden elders in het land. In Rotterdam zijn de laatste jaren heel wat galeries geopend. Den Haag heeft zo zijn eigen circuit. Utrecht, Arnhem, Groningen, Den Bosch en Eindhoven laten zich niet onbetuigd. In een groot aantal kleine landelijke plaatsen zijn de zogenaamde buiten galeries verrezen waar vaak de beeld houwkunst aan bod komt. Al deze galeries hebben zo hun eigen functie, eigen kunstenaars en eigen publiek. Ze vormen met z'n allen een verbin ding tussen het atelier en de kunstlief hebber. Een van de typische kanten van de KunstRai is dat men ter plekke een doorsnee krijgt aangeboden van wat er in de actuele kunstwereld van Ne derland aan de hand is, met de na druk op eigentijds. En ook al is Amsterdam fors vertegenwoordigd, de ruime aanwezigheid van galeries uit de rest van het land vult behoor lijk het Amsterdams peil aan. Meer dan honderd galeries tónen hun kun sten. Er is een veelkantig aanbod, dat de inrichters hebben samengevat als 'kunst van eigen bodem'. Er is dit jaar geen gastland zoals bij de vorige afleveringen. Dus het meeste is 'made in Holland'. Wat gebleven is, is de toespitsing op het eigentijdse in de kunst. Daar kan iedereen anders over denken en dat mag ook, maar wel is erop toege- Harry Boom: Installatie 'studiowall I' (Gallerie Van Mourik, Rotterdam) op. Dat vraagt om kijken en nog eens kijken. En waar nodig lezen, want elke galeriehouder beschikt wel over geschreven en begeleidende informa- tie. Soms over reeds bekende kunste naars, maar ook over kunstenaars in wie men gelooft en die op deze kunstbeurs hun eerste grote kans krij gen. Het is hier ondoenlijk al die namen te noemen. Maar de bezoeker kan gerust zijn. hij kan vele kanten uit en bij goed kijken zal hij vinden wat hij gehoopt had. De KunstRai 1990 heeft voor ogen gestaan kunst van vandaag zo goed mogelijk in kaart te brengen. Door het scheppen van een overzichtelijk beeld. Waarin alle verschijnselen die in de moderne kunst van belang zijn. zonder drempels, teruggevonden kun nen worden. Bierenbroodspot; 'Secret Places: The Discovery of the Rock Passage' (de tail), aquarel/Chinees rijstpapier, (Ga lerie Quintessens, Utrecht), 1989. UITKIJKPOST 23 MEI 1990 WmMm 30 MEI - JUNI RAI AMSTERDAM

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1990 | | pagina 12