9 LU LU LU LU •O De bloembollen-gemeente in Noord-Kennemerland Winkellokatie Waarom nu? Welke lokaties zijn nog in beeld? Kriteria Financiën Rol van de gemeente Lokatiekeuze Keuze winkelbedrijf Procedure Kommissievergaderingen Financieel kader 1991 Dekkingsplan 1991 Om- en bijscholings cursussen voor werkzoekenden Agenda raadskommissie I op 20 augustus 1990 om 16.00 uur. Informatierubriek van de Gemeente Limmen. Inlichtingen en reacties: Middenweg 3A, Limmen. Telefoon 02205-1456 Het aanwijzen van een winkellokatie heeft in Lim men heel wat voeten in de aarde. Door de plek, waar de winkellokatie zou moeten komen, laaiden de gemoederen hoog op. Het heeft geen zin die dis- kussie in 1988 opnieuw te voeren. Het aanwijzen van de winkellokatie op de plek van het parochie huis op de hoek van de Kerkweg/Dusseldorperweg was de oorzaak van de heftige diskussies. Een winkellokatie voor Limmen is een duur woord. Het gaat om een supermarkt van 600-800 m2 oppervlakte met enkele dagwinkels. Zoals gezegd waren de discussies heftig. Na die stormachtige ontwikkelingen is het stil geworden. Het projekt winkellokatie heeft stil gelegen. Het is thans weer door het kollege van burgemeester en wethouders opgepakt uit de vele zaken, die om een oplossing vragen. Het is u bekend, dat de gemeente Limmen druk doende is met de voorbereiding van een bestem- minsplan D'Enterij. Dit ontwerpplan verkeert thans in een stadium, dat op korte termijn met de officiële procedure kan worden begonnen. Nog dit jaar zal de gemeenteraad het plan D'Enterij kun nen vaststellen. Het is dan wel nodig, dat er een uitspraak komt over de winkellokatie. Een andere reden is, dat de gemeente besprekingen voert met een projektontwikkelaar. Een wezenlijk bestanddeel in die besprekingen is het financiële gedeelte en daartoe kan ook gerekend worden de winkellokatie. Lokatie A: supermarkt nabij de hoek Kerkweg- Middenweg, ten westen van de artsenpraktijk. Lokatie B: supermarkt op de noordelijke hoek Dusseldorperweg en Kerkweg. Lokatie C: supermarkt direkt naast het paro chiehuis. Burgemeester en wethouders hebben kort geleden het aantal lokaties uitgebreid. Lokatie D, supermarkt in het plan D 'Enterij ten noorden van de Jan Valkeringlaan achter de be drijf sbebou wing gelegen aan de Dusseldorperweg. Lokatie E: supermarkt in het plan D' Enterij ten zuiden van de sporthal gelegen aan een aan te leg gen ontsluitingsweg. Lokatie F: Supermarkt in het plan D' Enterij in de zgb. elleboog van Dusseldorperweg/Kerkweg. In feite achter het parochiehuis. Om de keuze uit de lokaties te maken hebben bur gemeester en wethouders kritera ontworpen. Enke le kriteria noemen wij, zoals stedebouwkundige (w.o. verkeerstechnische) sociaal-economische. De ontwikkelings- en parkeermogelijkheden van de lo katie, de mogelijkheden tot bevoorrading van de supermarkt en de bijdrage die wordt geleverd aan de ruimtelijke versterking van het dorpshart wor den gerekend tot de stedebouwkundige criteria. Tot de economische worden gerekend de aanslui ting van de lokatie bij het bestaande winkelbestand en de direktie en indirekte invloeden van de vesti ging op de versterking van het dorpshart (centrum- vorming) met het oog op de toekomst van Limmen. De vraag is ook van belang in hoeverre de lokatie een stimulerende invloed kan uitoefenen op de overige winkels in het centrum (zgn. vliegwiel- effekt). Ook een belangrijk kriterium is de reali seerbaarheid waaronder de verwerving van de be nodigde gronden en gebouwen en het tijdig afwikkelen van procedures. Als er gesproken wordt over een winkellokatie, dan gaat het vaak ook over geld/financiën. Bij de discussies in 1988 stond mede centraal een bijdrage van 1 miljoen gulden uit het provinciaal stads- en dorpsvernieuwingsfonds. Dat was een fikse tegen valler. Zonder die bijdrage was overigens een win kellokatie onhaalbaar. Burgemeester en wethouders hebben, zoals dat heet, heroverwogen, stil gestaan is bij de rol van de gemeentelijke overheid. Burgemeester en wethouders hebben hierover uit voerig gediskussieerd. Zij staan achter het realise ren van een winkellokatie. Dit is mede nodig om de huidige voorzieningen aan winkels in stand te hou den. De medewerking van de gemeente zal dan ook bestaan in het scheppen vand e randvoorwaarden om een winkelcentrum mogelijk te maken. Die randvoorwaarden, dienen nader te worden gefor muleerd en zijn in hoofdzaak van plonologische aard. In de nieuwe exploitatieopzet van het plan D'Ente rij zijn geen investeringen meer opgenomen voor een winkelcentrum. De exploitatie is voor wat dit betreft geschoond. De motivering is dat een winkelcentrum een grote re uitstraling heeft dan alleen het plan D'Enterij. In het kollegeprogramma is opgenomen, dat het huidige voorzieningenniveau zoveel mogelijk in- stand dient te blijven. Als er sprake is van een drei gende teruggang dient deze ontwikkeling te worden gestopt. Bij die ombuiging past vaak een gemeente lijke bijdrage. Gedacht wordt aan een bijdrage va nuit het fonds dorpsuitleg. Burgemeester en wethouders hebben de zes loka ties afgezet tegen de kriteria. Overblijven de loka ties in het plan D 'Enterij. De voorkeur gaat uit naar model F, t.w. de lokatie in de elleboog Ker kweg/Dusseldorperweg. Deze lokatie voldoet na genoeg op alle onderdelen aan de te stellen kriteria. De centrumvorming komt het best bij deze lokatie naar voren. In dit stadium wordt nog geen voorstel gedaan tot het maken van een keuze van het winkelbedrijf. Er zijn diverse ontwikkelingen gaande en mogelijk zelfs een verandering van een projektontwikkelaar. De keuze komt dan in een ander perspektief. Het is niet bezwaarlijk deze keuze enige tijd uit te stellen. Op maandag 20 augustus a.s. praat de raadscom missie onder andere over dit onderwerp. De bijeen komst begint om 16.00 uur in de benedenzaal van Vredenburg. De raadsleden krijgen eerst de gele genheid over het aanwijzen van de winkellokatie iets te zeggen. In de raadsvergadering van 30 au gustus a.s wordt definitief besloten over de winkel lokatie. In de tussentijd wordt een hoorzitting voor de bevolking gehouden. Hiervan zullen wij in deze rubriek bericht doen. fllr Uiteraard bent u a.s. maandag ook welkom. De komende week wordt voor bestuurlijk Limmen een belangrijke week. Er worden in die week drie kommissievergaderingen gehouden. De agenda's voor deze vergadering zijn in deze rubriek afge drukt. Voordat u gaat feesten in het kader van Limmen 1250 jaar, bent u welkom in Vredeburg. De vergaderingen beginnen om 16.00 uur. Op 10 juni jl. heeft de kommissie I gesproken over een notitie over het te voeren beleid in Limmen. Deze notitie is genoemd "Leidraad financieel be leid" omdat het voornamelijk betrekking had op de financiën van de gemeente. Deze leidraad zal niet uitvoerig meer worden her haald, doch een cijfer zal uit het geheugen worden gehaald, namelijk het eindcijfer van 1991. Bij voortzetting van het huidige financieel beleid zou de gemeente Limmen in 1991 een tekort hebben op de begroting van 532.640,-. Een enorm bedrag. In de kommissievergadering is dan ook afgespro ken, dat hieraan iets gedaan moet worden. Of be zuinigingen danwel uitstellen van beleidsvoor nemens of belastingverhogingen. Sedert 10 juni is er veel werk verzet. Twee werkgroepen "sport" en "financiën". De werkgroep sport heeft zich beziggehouden met de overdekte sportakkommodaties. De werkgroep heeft een tussentijds rapport uitgebracht en daar over gesproken op 22 augustus a.s. Een verlaging van het uitgavenniveau is mogelijk van 96.400,-. Burgemeester en wethoijders willen een systeem in voeren, dat voor werken door eigen diensten voor bereid een vergoeding of honorarium wordt betaald. Dit systeem wordt een zgn. direktie- kostensysteem genoemd. Over wegverbeterings- plannen e.d. wordt een direktiekosten vergoeding betaald. Voor 1991 wordt deze opbrengst op 69.000,— geraamd. De ambtelijke diensten beste den ook veel tijd aan de voorbereiding van woning bouwplannen e.d. Het is een redelijk bedrag van 1.000,- per te realiseren woning toe te kennen aan de exploitatie van bestemmingsplannen. Op brengst 40.000,-. De verkoop van grond van het tennispark de Voe- tel levert voor de gemeente een financieel voordeel op van 12.932,-. Als u deze bedragen optelt dan ontbreekt er een be drag van 324.308,--. Burgemeester en wethouders komen met een dek kingsplan 1991 waarin een belastingpakket is opge nomen tot een bedrag van 320.640,-. Met dit belastingpakket wordt een sluitende begroting 1991 bereikt. Het dekkingsplan 1991 is een ander woord voor be lastingverhoging: Burgemeester en wethouders stellen de raad voor enkele belastingen te verhogen en zelfs een nieuwe belasting in te voeren, namelijk een forensenbelasting. Ook de verhoging van de afvalstoffenheffing komt aan de orde, maar deze verhoging levert geen verruiming van de financiële middelen op omdat tegenover de opbrengst een verzwaring van lasten staat. Welke belastingen worden verhoogd? De hondenbelasting gaat omhoog. Het tarief be draagt 60,-- per hond. Dit wordt 85,-- per hond. Een meeropbrengst van 5.300,-. De kon- trole op het bezit van honden wordt verscherpt. De rioolrechten. De kosten van riolen worden be rekend op 274.460,-- terwijl de opbrengst 209.804,- bedraagt. Nog geen kostendekkend tarief. Hettarief bedraagt 97,20 per aansluiting. Voor gesteld wordt dit tarief te verhogen tot 150,- per aansluiting. Een meeropbrengst van plm. 100.000,-. Gestreefd wordt naar het opzetten van een verant woord riooolbeheersingssysteem. Hieruit zullen belangrijke meerkosten voortvloeien. Er zijn twee mogelijkheden, namelijk het doorberekenen in de tarieven op dit moment of uitstellen tot een later tijdstip als die meerkosten zich voordoen. Burgemeester en wethouders kiezen voor het thans doorberekenen in de tarieven. Een derde belastingverhoging wordt gezocht in de verhoging van de onroerend goed belastingen. Het tarief bedraagt 6,40 per 3.000,-- waarde. De gemeente Limmen is vergeleken met andere ge meenten van vergelijkbare grootte. Het zgn. ge middelde van die vergelijkbare gemeenten is 8,83. Een stijging is mogelijk. Burgemeester en wethouders stellen voor het tarief te verhogen tot 9,~ per 3.000,-- waarde. Een meeropbrengst van 215.340,-. Deze verhoging betekent bij een woning met een waarde van 180.000,-- een optie van 540,- te gen/384,- thans. Een stijging van 3,— per week. De drie vermelde belastingverhogingen brengen in totaal 320.640,- op. Burgemeester en wethouders doen deze voorstellen tot verhoging Omdat deze gevraagd mogen wor den. De belangen, die van gemeentewegen worden behartigd wettigen alleszins, dat de burgers in kosten daarvan in sterkere mate gaan bijdragen dan thans het geval is. Op de agenda voor de kommissie- en raadsverga dering staan ook voorstellen om bijv. de Kerkweg aan te pakken; een 30-km gebied in te stellen en de wegen daarop aan te passen. Ook riolering wordt vervangen. Kortom tegenover belastingverhogin gen staan ook investeringen. De drie genoemde belastingen -honden-, rioolrech ten en ogb - worden verhoogd en leveren de nood zakelijke verruiming van de financiële middelen op. Een fikse last voor de burgers van Limmen. Burge meester en wethouders zeggen toe het kwijtschel- dingsbeleid en het minimabeleid verder vorm te geven en verder uit te breiden. Eerder is gezegd, dat ook een forensenbelasting wordt ingevoerd. De bewoners van de zomerhuis jes moeten een bijdrage leveren in de kosten. Im mers de bewoners maken gebruik van het voorzieningenpakket in Limmen. De totale op brengst worclt beraamd op 23.000,--. Daarnaast wordt de afvalstoffenheffing verhoogd. Deze affaire is inmiddels voldoende bekend. De VVI-installatie te Alkmaar is gesloten en de kosten van het verwerken van het huisvuil worden hoger. Hoger op een moment, dat Limmen tarieven niet meer kon verhogen. Een bedrag van anderhalve ton wordt gedurende dit jaar in de tarieven verwerkt. De afvalstoffen gaan omhoog. Er is een gediffe rentieerd tarief van 81,— voor eenpersoons huis houdens en 108,— voor de overige huishoudens. Burgemeester en wethouders stellen voor 1991 voor de tarieven te verhogen. Er vindt ook een uit breiding in de differentiatie van de percelen plaats. Er wordt meer rekening gehouden met de sa menstelling van de huishoudens per perceel. Er is een zekere relatie tussen het afgevoerde huisvuil en de grootte van het huishouden. Voorgesteld wordt het tarief te brengen op 250,-- voor 1 persoons uishouden; 325,-- voor een huishouden bestaande uit 2 per sonen; 400,-- voor een huishouden bestaande uit 3 of meer personen. De opbrengst als gevolg van deze verhoging van de afvalstoffenheffing betekent geen verruiming van de financiële middelen van de gemeente. De door de gemeente te betalen kosten van huisvuil afvoer en verwerking worden met de nieuwe tarieven vol ledig gedekt. Dus geen meeropbrengst. Scenario's Het voorgestelde belastingpakket is niet gering. Een opbrengst tot verruiming van de financiële middelen van 320.640,-- is niet niks. Burge meester en wethouders noemen dit scenario A. Ook scenario B en C zijn uitgewerkt. Scenario B le vert 50.000,-- minder op en C weer ruim 50.000,-. Dit aantal mogelijkheden kan verder worden uitge breid. Burgemeester en wethouders stellen in het dekkingsplan uitdrukkelijk, dat als de raad niet kiest voor A dat dan zelf aangegeven dient te wor den, waar bezuinigd danwel een verminderde toe name van bepaalde uitgavensoorten dient plaats te vinden. Een duidelijk keuzeprobleem. Het dekkingsplan komt in de kommissiévergade- ring van 20 augustus a.s. aan de orde. Komt u luisteren? Door bureau Perspectief in Alkmaar worden cur sussen georganiseerd om werklozen meer kansen te bieden op de arbeidsmarkt. Aan deze cursussen kunnen nu ook inwoners van Limmen deelnemen. Om in aanmerking te komen moet men dus werk loos zijn en als werkzoekende ingeschreven staan bij het GAB. Voor het seizoen 1990-1991 staan de volende cur sussen gepland: booglassen met beklede electroden - niveau 1 tekstverwerken (zeer beperkte toelating) basiscursus administratieve automatisering (waarin ook tekstverwerking) basiscursus boekhouden computerboekhouden. Praktijkdiploma boekhouden. Er zijn aanvullende type-lessen mogelijk voor de genen die de basiscursus administratieve automati sering of tekstverwerking willen volgen. Voor vrouwelijke allochtonen is er nog een apart tekstverwerkingsprojekt, waarbij ruime mogelijk heden voor praktijkoefeningen zijn. Dit gebeurt aan de hand van echte werkopdrachten uit het be drijfsleven. Hiervoor moet men wel al over een goede typevaardigheid beschikken.. Aanmelden voor een cursus kan via de spreekuren van Perspectief. Deze zijn met ingang van 14 aug. 1990 op dinsdag, woensdag en donderdag van 10.00 tot 12.00 uur. U kunt u dan bij de balie melden, daarna volgt een intakegesprek. Aan de hand van dit gesprek vindt de selectie en inschrijving plaats. Het cursusgeld bedraagt 60,- per schoolseizoen. Perspectief bevindt zich op de derde etage van het winkelcentrum Domus aan de Laat 126-128 in Alk maar. Inlichtingen: dinsdag tot en met donderdag van 16.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 072-158584. 1. Opening 2. Verslag vergadering 11 juni 1990. 3. Mededelingen. 4. Horen van C.A. Hageman, Achterweg 13 te Limmen, inzake weigering bouwvergunning. 5. Horen van J.J. Kaandorp, Burg. Nieuwen- huijsenstraat 54 te Limmen inzake weigering bouwvergunning 6. Voorbereidingsbesluit t.b.v. J. Leek, Visweg 38. 7. Voorstel krediet inzake bouwrijpmaken 5e fase plan d'Enterij. 8a. Verklaring als bedoeld in artikel 74, lid 2, van de Wet Geluidhinder ten behoeve van wegen in plan d'Enterij. 9. Garantie geldlening LI-AK i.v.m. bouw wo ningen. 10. Kosten toerekenen administratief apparaat aan grondexploitatie. 11. Nota inzake grondprijsbeleid. 12. Tarieven bouwgrondbelasting. 13. Voorstel tot opheffing van het gemeentelijk Grondbedrijf. 14. Vaststellen Algemene Verkoopvoorwaarden. 15. Aanwijzen winkellokatie (wordt nage zonden). 16. Verordening inzake het toekennen van on derscheidingen. 17. Kostentoedeling van plannen voorbereid door eigen dienst. 18. Nadere invulling leidraad financieel beleid. 19. Notitie tot verruiming van de gemeentelijke middelen (Dekkingsplan 1991). 20. Aanbieding van de begroting 1991. 21. Behandeling informatie- en automatiserings nota (reeds toegezonden). 22. Diverse jaarstukken gemeenschappelijke re gelingen. 23. Rondvraag. 24. Sluiting. UITKIJKPOST 15 AUGUSTUS 1?90 Sf 1 t LIMMEN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1990 | | pagina 9