9
LU
LU
LU
LU
•O
De bloembollen-gemeente in Noord-Kennemerland
Winkellokatie
Waarom nu?
Welke lokaties zijn nog
in beeld?
Kriteria
Financiën
Rol van de gemeente
Lokatiekeuze
Keuze winkelbedrijf
Procedure
Kommissievergaderingen
Financieel kader 1991
Dekkingsplan 1991
Om- en bijscholings
cursussen
voor werkzoekenden
Agenda raadskommissie
I op 20 augustus 1990
om 16.00 uur.
Informatierubriek van de Gemeente Limmen.
Inlichtingen en reacties:
Middenweg 3A, Limmen. Telefoon 02205-1456
Het aanwijzen van een winkellokatie heeft in Lim
men heel wat voeten in de aarde. Door de plek,
waar de winkellokatie zou moeten komen, laaiden
de gemoederen hoog op. Het heeft geen zin die dis-
kussie in 1988 opnieuw te voeren. Het aanwijzen
van de winkellokatie op de plek van het parochie
huis op de hoek van de Kerkweg/Dusseldorperweg
was de oorzaak van de heftige diskussies.
Een winkellokatie voor Limmen is een duur
woord. Het gaat om een supermarkt van 600-800
m2 oppervlakte met enkele dagwinkels.
Zoals gezegd waren de discussies heftig. Na die
stormachtige ontwikkelingen is het stil geworden.
Het projekt winkellokatie heeft stil gelegen. Het is
thans weer door het kollege van burgemeester en
wethouders opgepakt uit de vele zaken, die om een
oplossing vragen.
Het is u bekend, dat de gemeente Limmen druk
doende is met de voorbereiding van een bestem-
minsplan D'Enterij. Dit ontwerpplan verkeert
thans in een stadium, dat op korte termijn met de
officiële procedure kan worden begonnen. Nog dit
jaar zal de gemeenteraad het plan D'Enterij kun
nen vaststellen. Het is dan wel nodig, dat er een
uitspraak komt over de winkellokatie.
Een andere reden is, dat de gemeente besprekingen
voert met een projektontwikkelaar. Een wezenlijk
bestanddeel in die besprekingen is het financiële
gedeelte en daartoe kan ook gerekend worden de
winkellokatie.
Lokatie A: supermarkt nabij de hoek Kerkweg-
Middenweg, ten westen van de artsenpraktijk.
Lokatie B: supermarkt op de noordelijke hoek
Dusseldorperweg en Kerkweg.
Lokatie C: supermarkt direkt naast het paro
chiehuis.
Burgemeester en wethouders hebben kort geleden
het aantal lokaties uitgebreid.
Lokatie D, supermarkt in het plan D 'Enterij ten
noorden van de Jan Valkeringlaan achter de be
drijf sbebou wing gelegen aan de Dusseldorperweg.
Lokatie E: supermarkt in het plan D' Enterij ten
zuiden van de sporthal gelegen aan een aan te leg
gen ontsluitingsweg.
Lokatie F: Supermarkt in het plan D' Enterij in de
zgb. elleboog van Dusseldorperweg/Kerkweg. In
feite achter het parochiehuis.
Om de keuze uit de lokaties te maken hebben bur
gemeester en wethouders kritera ontworpen. Enke
le kriteria noemen wij, zoals stedebouwkundige
(w.o. verkeerstechnische) sociaal-economische. De
ontwikkelings- en parkeermogelijkheden van de lo
katie, de mogelijkheden tot bevoorrading van de
supermarkt en de bijdrage die wordt geleverd aan
de ruimtelijke versterking van het dorpshart wor
den gerekend tot de stedebouwkundige criteria.
Tot de economische worden gerekend de aanslui
ting van de lokatie bij het bestaande winkelbestand
en de direktie en indirekte invloeden van de vesti
ging op de versterking van het dorpshart (centrum-
vorming) met het oog op de toekomst van
Limmen.
De vraag is ook van belang in hoeverre de lokatie
een stimulerende invloed kan uitoefenen op de
overige winkels in het centrum (zgn. vliegwiel-
effekt). Ook een belangrijk kriterium is de reali
seerbaarheid waaronder de verwerving van de be
nodigde gronden en gebouwen en het tijdig
afwikkelen van procedures.
Als er gesproken wordt over een winkellokatie,
dan gaat het vaak ook over geld/financiën. Bij de
discussies in 1988 stond mede centraal een bijdrage
van 1 miljoen gulden uit het provinciaal stads- en
dorpsvernieuwingsfonds. Dat was een fikse tegen
valler. Zonder die bijdrage was overigens een win
kellokatie onhaalbaar.
Burgemeester en wethouders hebben, zoals dat
heet, heroverwogen, stil gestaan is bij de rol van de
gemeentelijke overheid.
Burgemeester en wethouders hebben hierover uit
voerig gediskussieerd. Zij staan achter het realise
ren van een winkellokatie. Dit is mede nodig om de
huidige voorzieningen aan winkels in stand te hou
den. De medewerking van de gemeente zal dan ook
bestaan in het scheppen vand e randvoorwaarden
om een winkelcentrum mogelijk te maken. Die
randvoorwaarden, dienen nader te worden gefor
muleerd en zijn in hoofdzaak van plonologische
aard.
In de nieuwe exploitatieopzet van het plan D'Ente
rij zijn geen investeringen meer opgenomen voor
een winkelcentrum. De exploitatie is voor wat dit
betreft geschoond.
De motivering is dat een winkelcentrum een grote
re uitstraling heeft dan alleen het plan D'Enterij.
In het kollegeprogramma is opgenomen, dat het
huidige voorzieningenniveau zoveel mogelijk in-
stand dient te blijven. Als er sprake is van een drei
gende teruggang dient deze ontwikkeling te worden
gestopt. Bij die ombuiging past vaak een gemeente
lijke bijdrage. Gedacht wordt aan een bijdrage va
nuit het fonds dorpsuitleg.
Burgemeester en wethouders hebben de zes loka
ties afgezet tegen de kriteria. Overblijven de loka
ties in het plan D 'Enterij. De voorkeur gaat uit
naar model F, t.w. de lokatie in de elleboog Ker
kweg/Dusseldorperweg. Deze lokatie voldoet na
genoeg op alle onderdelen aan de te stellen kriteria.
De centrumvorming komt het best bij deze lokatie
naar voren.
In dit stadium wordt nog geen voorstel gedaan tot
het maken van een keuze van het winkelbedrijf. Er
zijn diverse ontwikkelingen gaande en mogelijk
zelfs een verandering van een projektontwikkelaar.
De keuze komt dan in een ander perspektief. Het
is niet bezwaarlijk deze keuze enige tijd uit te
stellen.
Op maandag 20 augustus a.s. praat de raadscom
missie onder andere over dit onderwerp. De bijeen
komst begint om 16.00 uur in de benedenzaal van
Vredenburg. De raadsleden krijgen eerst de gele
genheid over het aanwijzen van de winkellokatie
iets te zeggen. In de raadsvergadering van 30 au
gustus a.s wordt definitief besloten over de winkel
lokatie. In de tussentijd wordt een hoorzitting voor
de bevolking gehouden. Hiervan zullen wij in deze
rubriek bericht doen. fllr
Uiteraard bent u a.s. maandag ook welkom.
De komende week wordt voor bestuurlijk Limmen
een belangrijke week. Er worden in die week drie
kommissievergaderingen gehouden. De agenda's
voor deze vergadering zijn in deze rubriek afge
drukt. Voordat u gaat feesten in het kader van
Limmen 1250 jaar, bent u welkom in Vredeburg.
De vergaderingen beginnen om 16.00 uur.
Op 10 juni jl. heeft de kommissie I gesproken over
een notitie over het te voeren beleid in Limmen.
Deze notitie is genoemd "Leidraad financieel be
leid" omdat het voornamelijk betrekking had op
de financiën van de gemeente.
Deze leidraad zal niet uitvoerig meer worden her
haald, doch een cijfer zal uit het geheugen worden
gehaald, namelijk het eindcijfer van 1991. Bij
voortzetting van het huidige financieel beleid zou
de gemeente Limmen in 1991 een tekort hebben op
de begroting van 532.640,-. Een enorm bedrag.
In de kommissievergadering is dan ook afgespro
ken, dat hieraan iets gedaan moet worden. Of be
zuinigingen danwel uitstellen van beleidsvoor
nemens of belastingverhogingen.
Sedert 10 juni is er veel werk verzet.
Twee werkgroepen "sport" en "financiën".
De werkgroep sport heeft zich beziggehouden met
de overdekte sportakkommodaties. De werkgroep
heeft een tussentijds rapport uitgebracht en daar
over gesproken op 22 augustus a.s. Een verlaging
van het uitgavenniveau is mogelijk van 96.400,-.
Burgemeester en wethoijders willen een systeem in
voeren, dat voor werken door eigen diensten voor
bereid een vergoeding of honorarium wordt
betaald. Dit systeem wordt een zgn. direktie-
kostensysteem genoemd. Over wegverbeterings-
plannen e.d. wordt een direktiekosten vergoeding
betaald. Voor 1991 wordt deze opbrengst op
69.000,— geraamd. De ambtelijke diensten beste
den ook veel tijd aan de voorbereiding van woning
bouwplannen e.d. Het is een redelijk bedrag van
1.000,- per te realiseren woning toe te kennen
aan de exploitatie van bestemmingsplannen. Op
brengst 40.000,-.
De verkoop van grond van het tennispark de Voe-
tel levert voor de gemeente een financieel voordeel
op van 12.932,-.
Als u deze bedragen optelt dan ontbreekt er een be
drag van 324.308,--.
Burgemeester en wethouders komen met een dek
kingsplan 1991 waarin een belastingpakket is opge
nomen tot een bedrag van 320.640,-. Met dit
belastingpakket wordt een sluitende begroting
1991 bereikt.
Het dekkingsplan 1991 is een ander woord voor be
lastingverhoging: Burgemeester en wethouders
stellen de raad voor enkele belastingen te verhogen
en zelfs een nieuwe belasting in te voeren, namelijk
een forensenbelasting. Ook de verhoging van de
afvalstoffenheffing komt aan de orde, maar deze
verhoging levert geen verruiming van de financiële
middelen op omdat tegenover de opbrengst een
verzwaring van lasten staat.
Welke belastingen worden verhoogd?
De hondenbelasting gaat omhoog. Het tarief be
draagt 60,-- per hond. Dit wordt 85,-- per
hond. Een meeropbrengst van 5.300,-. De kon-
trole op het bezit van honden wordt verscherpt.
De rioolrechten. De kosten van riolen worden be
rekend op 274.460,-- terwijl de opbrengst
209.804,- bedraagt. Nog geen kostendekkend
tarief.
Hettarief bedraagt 97,20 per aansluiting. Voor
gesteld wordt dit tarief te verhogen tot 150,- per
aansluiting. Een meeropbrengst van plm.
100.000,-.
Gestreefd wordt naar het opzetten van een verant
woord riooolbeheersingssysteem. Hieruit zullen
belangrijke meerkosten voortvloeien. Er zijn twee
mogelijkheden, namelijk het doorberekenen in de
tarieven op dit moment of uitstellen tot een later
tijdstip als die meerkosten zich voordoen.
Burgemeester en wethouders kiezen voor het thans
doorberekenen in de tarieven.
Een derde belastingverhoging wordt gezocht in de
verhoging van de onroerend goed belastingen. Het
tarief bedraagt 6,40 per 3.000,-- waarde.
De gemeente Limmen is vergeleken met andere ge
meenten van vergelijkbare grootte. Het zgn. ge
middelde van die vergelijkbare gemeenten is
8,83. Een stijging is mogelijk. Burgemeester en
wethouders stellen voor het tarief te verhogen tot
9,~ per 3.000,-- waarde. Een meeropbrengst
van 215.340,-.
Deze verhoging betekent bij een woning met een
waarde van 180.000,-- een optie van 540,- te
gen/384,- thans. Een stijging van 3,— per week.
De drie vermelde belastingverhogingen brengen in
totaal 320.640,- op.
Burgemeester en wethouders doen deze voorstellen
tot verhoging Omdat deze gevraagd mogen wor
den. De belangen, die van gemeentewegen worden
behartigd wettigen alleszins, dat de burgers in
kosten daarvan in sterkere mate gaan bijdragen
dan thans het geval is.
Op de agenda voor de kommissie- en raadsverga
dering staan ook voorstellen om bijv. de Kerkweg
aan te pakken; een 30-km gebied in te stellen en de
wegen daarop aan te passen. Ook riolering wordt
vervangen. Kortom tegenover belastingverhogin
gen staan ook investeringen.
De drie genoemde belastingen -honden-, rioolrech
ten en ogb - worden verhoogd en leveren de nood
zakelijke verruiming van de financiële middelen
op.
Een fikse last voor de burgers van Limmen. Burge
meester en wethouders zeggen toe het kwijtschel-
dingsbeleid en het minimabeleid verder vorm te
geven en verder uit te breiden.
Eerder is gezegd, dat ook een forensenbelasting
wordt ingevoerd. De bewoners van de zomerhuis
jes moeten een bijdrage leveren in de kosten. Im
mers de bewoners maken gebruik van het
voorzieningenpakket in Limmen. De totale op
brengst worclt beraamd op 23.000,--.
Daarnaast wordt de afvalstoffenheffing verhoogd.
Deze affaire is inmiddels voldoende bekend. De
VVI-installatie te Alkmaar is gesloten en de kosten
van het verwerken van het huisvuil worden hoger.
Hoger op een moment, dat Limmen tarieven niet
meer kon verhogen. Een bedrag van anderhalve
ton wordt gedurende dit jaar in de tarieven
verwerkt.
De afvalstoffen gaan omhoog. Er is een gediffe
rentieerd tarief van 81,— voor eenpersoons huis
houdens en 108,— voor de overige huishoudens.
Burgemeester en wethouders stellen voor 1991
voor de tarieven te verhogen. Er vindt ook een uit
breiding in de differentiatie van de percelen plaats.
Er wordt meer rekening gehouden met de sa
menstelling van de huishoudens per perceel. Er is
een zekere relatie tussen het afgevoerde huisvuil en
de grootte van het huishouden.
Voorgesteld wordt het tarief te brengen op
250,-- voor 1 persoons uishouden;
325,-- voor een huishouden bestaande uit 2 per
sonen;
400,-- voor een huishouden bestaande uit 3 of
meer personen.
De opbrengst als gevolg van deze verhoging van de
afvalstoffenheffing betekent geen verruiming van
de financiële middelen van de gemeente. De door
de gemeente te betalen kosten van huisvuil afvoer
en verwerking worden met de nieuwe tarieven vol
ledig gedekt. Dus geen meeropbrengst.
Scenario's
Het voorgestelde belastingpakket is niet gering.
Een opbrengst tot verruiming van de financiële
middelen van 320.640,-- is niet niks. Burge
meester en wethouders noemen dit scenario A.
Ook scenario B en C zijn uitgewerkt. Scenario B le
vert 50.000,-- minder op en C weer ruim
50.000,-.
Dit aantal mogelijkheden kan verder worden uitge
breid. Burgemeester en wethouders stellen in het
dekkingsplan uitdrukkelijk, dat als de raad niet
kiest voor A dat dan zelf aangegeven dient te wor
den, waar bezuinigd danwel een verminderde toe
name van bepaalde uitgavensoorten dient plaats te
vinden. Een duidelijk keuzeprobleem.
Het dekkingsplan komt in de kommissiévergade-
ring van 20 augustus a.s. aan de orde.
Komt u luisteren?
Door bureau Perspectief in Alkmaar worden cur
sussen georganiseerd om werklozen meer kansen te
bieden op de arbeidsmarkt. Aan deze cursussen
kunnen nu ook inwoners van Limmen deelnemen.
Om in aanmerking te komen moet men dus werk
loos zijn en als werkzoekende ingeschreven staan
bij het GAB.
Voor het seizoen 1990-1991 staan de volende cur
sussen gepland:
booglassen met beklede electroden - niveau 1
tekstverwerken (zeer beperkte toelating)
basiscursus administratieve automatisering
(waarin ook tekstverwerking)
basiscursus boekhouden
computerboekhouden.
Praktijkdiploma boekhouden.
Er zijn aanvullende type-lessen mogelijk voor de
genen die de basiscursus administratieve automati
sering of tekstverwerking willen volgen.
Voor vrouwelijke allochtonen is er nog een apart
tekstverwerkingsprojekt, waarbij ruime mogelijk
heden voor praktijkoefeningen zijn. Dit gebeurt
aan de hand van echte werkopdrachten uit het be
drijfsleven. Hiervoor moet men wel al over een
goede typevaardigheid beschikken..
Aanmelden voor een cursus kan via de spreekuren
van Perspectief. Deze zijn met ingang van 14 aug.
1990 op dinsdag, woensdag en donderdag van
10.00 tot 12.00 uur.
U kunt u dan bij de balie melden, daarna volgt een
intakegesprek. Aan de hand van dit gesprek vindt
de selectie en inschrijving plaats. Het cursusgeld
bedraagt 60,- per schoolseizoen.
Perspectief bevindt zich op de derde etage van het
winkelcentrum Domus aan de Laat 126-128 in Alk
maar. Inlichtingen: dinsdag tot en met donderdag
van 16.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer
072-158584.
1. Opening
2. Verslag vergadering 11 juni 1990.
3. Mededelingen.
4. Horen van C.A. Hageman, Achterweg 13 te
Limmen, inzake weigering bouwvergunning.
5. Horen van J.J. Kaandorp, Burg. Nieuwen-
huijsenstraat 54 te Limmen inzake weigering
bouwvergunning
6. Voorbereidingsbesluit t.b.v. J. Leek, Visweg
38.
7. Voorstel krediet inzake bouwrijpmaken 5e
fase plan d'Enterij.
8a. Verklaring als bedoeld in artikel 74, lid 2,
van de Wet Geluidhinder ten behoeve van
wegen in plan d'Enterij.
9. Garantie geldlening LI-AK i.v.m. bouw wo
ningen.
10. Kosten toerekenen administratief apparaat
aan grondexploitatie.
11. Nota inzake grondprijsbeleid.
12. Tarieven bouwgrondbelasting.
13. Voorstel tot opheffing van het gemeentelijk
Grondbedrijf.
14. Vaststellen Algemene Verkoopvoorwaarden.
15. Aanwijzen winkellokatie (wordt nage
zonden).
16. Verordening inzake het toekennen van on
derscheidingen.
17. Kostentoedeling van plannen voorbereid
door eigen dienst.
18. Nadere invulling leidraad financieel beleid.
19. Notitie tot verruiming van de gemeentelijke
middelen (Dekkingsplan 1991).
20. Aanbieding van de begroting 1991.
21. Behandeling informatie- en automatiserings
nota (reeds toegezonden).
22. Diverse jaarstukken gemeenschappelijke re
gelingen.
23. Rondvraag.
24. Sluiting.
UITKIJKPOST 15 AUGUSTUS 1?90
Sf
1
t
LIMMEN