De gemeentegang belicht
b)
HEILOO
tó«
jan
Raadhu
lili
Telefoon
enin
Postbus
De begroting: het gemeentelijk
Uitgaven
20,2%
10%
10,9%
1,5%
16,3%
14,1%
1,7%
16%
9,3%
li
In één oogopslag
Inkomsten
36,8%
35,1%
5,1%
2,5%
1,0% 5 20/0 2,1%
Samen op weg
door ilc jaren 'iMI
40.000
20.000
50.000
30.000
35.000
50.000
70.000
(vanaf)
91
91
92
93
92
91
91
92
91
92
91
91
91
92
92
De 'rijkdom' van Heiloo
is betrekkelijk...
UITKIJKPOST 28 NOVEMBER 1990
De begroting van de gemeente Heiloo is eigenlijk
goed te vergelijken met uw huishoudboekje. Aan de
ene kant staan de inkomsten, aan de andere kant de uitgaven.
Uitgaven en inkomsten moeten
met elkaar in evenwicht zijn.
Maar net als in uw huishoudboekje zijn in de gemeente voor de inkomsten zo veel goede bestemmingen
te bedenken dat er keuzes moeten worden gemaakt. Die keuzes maakt de gemeenteraad tijdens de be
grotingsbehandeling op 29 november.Burgemeester en wethouders hebben alvast een voorstel gemaakt.
Dat voorstel willen we hier in vogelvlucht voor u behandelen zodat u enigszins een idee krijgt waar het
geld naar toe gaat.
Net als in het huishoudboekje kent de gemeentebegroting een aanzienlijke hoeveelheid uitgaven die
jaarlijks terugkomt. In het huishouden zijn dat bij voorbeeld de huur, de rekening voor gas water en
licht.de krant, de telefoon etc. Voor de gemeente valt hierbij ook te denken aan het onderhoud van de
wegen, de salarissen van het personeel, of het uitbetalen van uitkeringen. Vaak zijn uitgaven wettelijk
bepaald, zoals het betalen van uitkeringen. En anders zijn ze wel onontkoombaar, zoals het onderhoud
van wegen of de openbare verlichting. De begroting van de gemeente wordt morgen en maandag in de
gemeenteraad behandeld. De gemeenteraad moet de begroting vaststellen. De raad kan de voorstellen
in de begroting wijzigen of met geheel nieuwe voorstellen komen.
algemeen bestuur
openbare veiligheid
verkeer, vervoer en waterstaat
onderwijs
cultuur en recreatie
sociale voorzieningen
volksgezondheid
ruimtelijke ordening en
volkshuisvesting
financiering en dekkingsmiddelen
Tekort
Al de te verwachten kosten, zoals we die onder
het kopje huishoudboekje al aangaven, zijn op
een rijtje gezet. Omdat er ook in het afgelopen
jaar weer nieuwe zaken werden aangepakt, hield
het college er rekening mee dat deze kosten de
komende jaren terug zullen komen op de begro
ting. Die moeten toegevoegd worden aan de te
verwachten kosten. Zo is er de afgelopen tijd
besloten de voorlichting aan de burgers te verbe
teren en werd er een milieuambtenaar aan- -
gesteld en moeten er oude computers en andere
zaken worden vervangen. Tevens is er extra
geld f 250.000 gereserveerd voor nieuw beleid.
Daarnaast wordt er al jarenlang rekening mee
gehouden dat we minder inkomsten krijgen uit
Den Haag. Dit is een gevolg van de ombuigings
operatie die begin jaren tachtig gestart is. Dit al
les bij elkaar geteld gaf tussen de uitgaven en
de inkomsten een gat te zien van ruim f 500.000
We kunnen uiteraard in deze beperkte
ruimte de begroting niet uitputtend behan
delen. Dat willen we op deze plaats ook
niet. Deze informatie is bedoeld om u op
een eenvoudige manier en in vogelvlucht
op de hoogte te stellen van de uitgaven en
inkomsten waar een gemeente mee te ma
ken krijgt en waar het geld zoal aan
besteed wordt. Uiteraard is het mogelijk de
begroting,enkele dikke boekwerken te ko
pen. Het zogenaamde beleidsdeel kost
f 25,90 en het meerjarenbeleidsplan
f 14,70. Daarnaast kennen we de z.g.
BIEO (De Begroting in één oogopslag.) De
ze sterk vereenvoudigde uitgave kunt u
gratis afhalen bij de receptie van het ge
meentehuis.
doeluitkeringen
algemene uitkeringen
belastingen
(OGB toeristenbelasting)
reinigings- en rioolrechten
pachten en huren
overige
rente inkomsten reserves
rente inkomsten (o.a. woningbouw)
Inkomsten naar bron:
Doeluitkeringen zijn uitkeringen van het rijk die
de gemeente krijgt om vastgelegd beleid uit te
voeren zoals bij voorbeeld het verstrekken van
sociale uitkeringen of het uitvoeren van landelij
ke subsidieregelingen.
Maatregelen:
Voor al de uitgaven die in 1991 gedaan moeten
worden is 36 miljoen en 162 duizend
(36.162.000) gulden nodig. De optelsom leerde
dat de verwachte inkomsten voor volgend jaar
niet helemaal toereikend zijn. Er is een tekort.
Het college stelt nu voor via belastingverhogin
gen de resterende 1,41% aan te vullen. Dit bete
kent het volgende:
verhoging van de onroerend goedbelastingen
met 3%
verhoging van de afvalstoffenheffing 28%
verhoging van de rioolafvoerrechten 4%
verhoging van overige belastingen 3%
De verhoging van de afvalstoffenheffing heeft
een toelichting nodig. Zo luidt de verwachting
dat de inzamel- en verwerkingskosten van het
huisvuil ook de komende tijd nog sterk zullen
stijgen. We hoeven maar te wijzen naar de
problematiek rondom de Wl. Het gemeente
bestuur in Heiloo heeft in navolging van alle
andere regiogemeenten besloten deze hoge
kosten voor een groot deel door te berekenen
naar de burgers. Echter, de inkomsten van
deze hoge aanslagen dekken de kosten voor
de reiniging in Heiloo nog steeds niet. Met
het geld dat binnenkomt via de afvalstoffen
heffing kan 75% van de totale kosten betaald
worden De gemeenteraad heeft wel al eer
der het standpunt ingenomen dat dit over 4
jaar naar een zo volledig mogelijke dekking
toe moet!
Direct na de verkiezingen hebben de politieke
partijen die in de raad vertegenwoordigd zijn, ge
zamenlijk een beleidsprogramma opgesteld. Hier
in zijn opgenomen alle onderwerpen uit de
verkiezingsprogramma's waarover zij over
eenstemming konden bereiken. In feite was dit
het totale pakket aan voornemens. Het college
heeft de kosten van al deze voornemens bere
kend en bekeken welke zaken snel aangepakt
moeten worden en wanneer de overige projecten
naar hun oordeel aan de beurt moeten komen.
Tijdens de begrotingsbehandeling morgen pre
senteert het college deze voorstellen samenge
vat in het zogenaamde meerjarenbeleidsplan
1991-1994. In dit beleidsplan laat het college
zien op welke manier zij denkt het beleidspro
gramma uit te voeren,wat de kosten zijn en op
welke termijn wat aan de beurt komt. Het is de
eerste keer dat een bestuur in Heiloo op deze
manier te werk gaat. Deze manier van werken
geeft meer duidelijkheid naar het college en de
ambtenaren wat er van ze verwacht wordt. Daar
naast kan de raad en de buitenwacht beter con
troleren of de afspraken op de juiste manier
Bij nieuwe uitgaven denkt het college aan
worden uitgevoerd. Met de komst van dit meerja
renbeleidsplan worden de bestaande zaken niet
op een zijspoor gezet. Bij de totstandkoming van
het meerjarenplan is er gezocht naar een goede
combinatie van deze twee.
2,5 miljoen extra voor nieuwe uitgaven
Om al die nieuwe zaken die we op deze pagina
uiteen zetten ook daadwerkelijk te kunnen uit
voeren is er de komende jaren 2,5 miljoen gul
den nodig. In het eerste verhaal over de
begroting (het huishoudboekje van de gemeente)
werd duidelijk dat hier te weinig ruimte verwacht
mag worden om al deze wensen voor nieuw be
leid te betalen. Het college stelt voor de onroe
rend goed belasting ook na 1991 met 3% te
verhogen en de riool- en afvalstoffenheffing naar
een zo volledig mogelijke dekking op te trekken.
Daarnaast moet er volgens het voorstel van het
college vanaf 1993 jaarlijks f 250.000 omgebo
gen worden op bestaan beleid.Er zou een com
missie uit de raad samengesteld kunnen worden
die hierop gaat studeren.
En als laatste wordt in bescheiden mate geld uit
de gemeentelijke reserves gehaald. Nou zult u
zich misschien afvragen 'waarom haalt het ge
meentebestuur niet alles uit de reserves zodat
de belastingen niet verhoogd hoeven te worden?
Maar zo makkelijk ligt dat niet. Waarom niet?
Dat leggen we u uit in het hoofdstuk 'De rijkdom
van Heiloo...'.
actieve voorlichting
burgers meer inschakelen
informatieplan
2e fase gemeentehuis
(minimum optie)
bijstellen verkeersplan
verlagen brug fietspad Maalwater
maatregelen tegen wateroverlast
in diverse wijken
herinrichting onderkomens plantsoenen
opstellen rioolbeheersplan
opstellen milieubeleidsplan
verbetering ventilatie Open Huis
herziening begraafplaats Holleweg 4.000
onderzoek uitbreiding begraafplaats Holleweg
verhoging loonkosten i.v.m. reorganisatie
opstellen meerjarenplanning
promotionele aktiviteiten brandweer
onderhoud nieuwe Vennewatersweg
knelpunten oplossen bij open
jeugd- en jongerenwerk
wijkaccommodatie Ypestein
integraal minimabeleid
ouderenbeleid
kinderopvang
bijstellen bestemmingsplannen
stads- en dorpsvernieuwing
eenmalig
50.000
1.500.000
46.000
30.000
12.000
230.000
50.000
91
15.000
(in)
91
92
91
92/93
91
91
jaarlijks
40.000
10.000
13.000
23.000
V
4.000
200.000
25.000
30.000
Bij het gefluister in de wandelgangen als zou
Heiloo zeer rijk zijn,verschijnen er beelden van
overvolle kluizen op het geestesoog. Of heeft het
gemeentebestuur de overdadige rijkdom in enke
le oude sokken weggestopt achter de dakspan
ten van de oude villa Nee, oude sokken,
overvolle kluizen, spaarbankboekjes waar jaar
lijks vette rentes op geschreven worden; allemaal
zaken die in een gemeentelijk bedrijf niet aan de
orde zijn. Dankzij het bestaan van reserves heeft
een gemeentebestuur meer armslag wat uitein
delijk die burger weer ten goede komt.
De reserves van een gemeente zijn vergelijkbaar
met extra geld dat een huishouden tot zijn be
schikking heeft om b.v. een auto te kopen. Wan
neer er een lening afgesloten moet worden om
een auto te kopen, dan betaalt men daar jaarlijks
rente en afschrijving over. Wordt de investering
zelf ineens betaald en zorgt men er vervolgens
voor dat de rente en aflossing die normaal naar
de bank zouden gaan, jaarlijks naar het eigen
huishoudboekje gaan, dan is er na verloop van
tijd (jaren) weer voldoende geld om die auto te
vervangen.
Dit is in het klein. Maar bij een gemeente gaat
het in feite op dezelfde manier. Wanneer in het
verleden de gemeente Heiloo de jaarlijkse reke
ning afsloot met overschotten, dan vloeiden deze
naar de zogenaamde reserves. Dit betekende
dat er meer geld kwam om allerlei plannen in de
daaropvolgende jaren 'uit eigen zak' te betalen.
Dat kon variëren van rioleringsplannen tot het
voorbereiden van bestemmingsplannen etc., za
ken die in de begroting stonden.Daar waar ande
re minder 'gefortuneerde' gemeenten moesten
lenen tegen hoge rentes, kon Heiloo eigen mid
delen aanwenden. In de daaropvolgende jaren
Er wordt weieens gedacht dat de kluizen in
Heiloo uit hun voegen barsten van de reser
ves. Maar zo werkt dat niet bij een ge
meente.
betaalde de gemeente rente en aflossing aan
zichzelf, zodat er na verloop van tijd weer geld
genoeg was voor die riolering, bestemmingsplan
nen of wat dan ook. In feite bespaar je hiermee
rente die normaal naar de bank gaat.
Reserves aanspreken
Ga je reserves gebruiken om zaken die in ons
dorp nodig zijn, te betalen of zelfs jaarlijks tekor
ten weg te werken
dan heeft dat verderstrekkende gevolgen: er zal
dan (meer)
geld bij de bank geleend moeten worden
We gaan daarom heel voorzichtig te werk als we
de reserves gaan gebruiken en het is in ieder
geval niet mogelijk reserves te gebruiken en ver
volgens de belastingen niét te verhogen.