Veel Nederlanders in een favorietenrol
LE#TOUR
EERST DE VLAKTE, DAN DERDEN, BERGEN, DERGEN
DIT IS
DE TOUR
KARAVAAN
NEDERLANDERS IN
HET "GOUDEN HABIJT"
DRIE TRUIEN,
VEEL GELD
FIAT HOOFDSPONSOR TOUR 91
T "A-,-
Uitgebalanceerde Tour geknipt voor all-rounders
IMVHMBm
/v
A Attt 'i
(door Willem van den Elskamp)
„RAAS-DONDERS"
ZATERDAG 6 JULI
ZONDAG 28 JULI
1991
argen4an
iiWEr^wNNis
saint-herblain
>-r\
"1 V—
v
fiJJGNY 1LUND)I
JZj l2juaet>
irONBRON
MASSASPRINT
ZILVERBERG
KONINGINNERIT
ALPE D'HUEZ
TOUR-ZEGE
Willem van den Elskamp
UITKIJKPOST 3 JULI 1991
Steven Rooks
Erik Breukink
Jean-Paul van Poppel
Jelle Nijdam
BftUKINK, ROOKS, IHEMSSE, IAN POPPEL
EN HJMM 6MD HMSE OGEN GOOH
Twee van de vier Nederlandse wielerstallen had
den een 'wild-card' nodig voor hun toelating tot
de Tour 91. Waar Buckler en PDM kunnen terug
zien op een zonnig voorjaar, daar deden de
prestaties van Panasonic-Sportlife en TVM niet
onder voor het weer: depressies. Totdat Gert-Jan
Theunisse na zijn schorsing aan de Ronde van
Luxemburg begon. Hij had meer trainingskilome
ters in de benen dan ooit. Gert-Jan kwam, zag en
overwon. Theunisse staat dus op scherp. Wie
weet is dit hoopvol voor de Ronde van Frankrijk.
Bij PDM lijkt Jean-Paul van Poppel
weer helemaal terug van wegge
weest. Kwam de rassprinter bij de
ploeg-Post nauwelijks tot aanspreken
de prestaties, onder het wat luchtiger
bewind van Jan Gisbers is "Popeye"
weer in goede doen. Zowel in Parijs—
Nice als in de Ronde van Spanje
bleek hij het "afmaken" nog niet ver
leerd. In de Vuelta boekte Van Poppel
liefst vier ritzeges; dat deed niemand
hem na.
Als kopman van PDM staat Erik Breu
kink voor de zware taak zijn goede
Tour-prestaties van 1990 (twee tijd
rit-zeges en derde in de eindstand)
op zijn minst te evenaren en zo mo
gelijk te verbeteren. Erik heeft het
talent en de ervaring plus een sterke
ploeg om zich heen om de strijd met
de andere kanshebbers (LeMond, Fig-
non, Delgado) aan te kunnen. Als zijn
bijna spreekwoordelijke 'slechte dag'
achterwege blijft, kan hij weer hoog
eindigen. Het zou niemand verbazen
als hij in de wielsporen van Jan
Janssen en Zoetemelk treedt en
Neêrlands derde Tour-winnaar wordt.
Weinig ploegen hebben hun zaakjes
zo goed voor elkaar als de Buckler--
formatie van Jan Raas. Dat een goe
de organisatie vaak leidt tot goede
resultaten, bewijzen de "Raas-don
ders" aan de lopende band. Frans
Maassen was in 1989 Kampioen van
Nederland, boekte in 1990 dertien
overwinningen, waaronder de zege in
de eerste Tour-etappe en won dit jaar
de Amstel Gold Race.
Ploegmakker Steven Rooks eindigde
dit jaar in de Vuelta als negende en
maakte in de Giro nuttige kilometers.
En als de voortekenen niet bedriegen, zullen ook
de overige Nederlandse coureurs tijdens de Tour
91 regelmatig hun gezicht in de frontlinie laten
zien. Na de vette Tour-jaren '88 en '89 met
diverse sprintzeges, twee overwinningen op Alpe
d'Huez en hoge eindklasseringen, viel 1990 voor
de Nederlanders tegen. Hoewel Erik Breukink met
zijn derde plaats in de eindlijst zijn naam waar
maakte. Diverse vaderlandse wielerhelden zijn nu
in de kracht van hun leven; hopelijk geven zij de
78e Tour de-France een Nederlands aanzien.
Gert-Jan Theunisse
sen open. Eerst was er de geweldige
revanche van Gert-Jan Theunisse in
Luxemburg,» daarna gaf de Tour-lei
ding aan TVM een 'wild-card' voor
deelname aan de 1991-editie. Na een
jaar afwezigheid gaat Gert-Jan Theu
nisse geen zee (en hopelijk ook geen
berg te hoog om zijn capaciteiten
te bewijzen. De fanatieke coureur ver
keert in de vorm van zijn leven. Al
leen al dank zij de terugkeer van
Theunisse valt er voor TVM de ko
mende weken waarschijnlijk nog veel
Wegens verkoudheid was zijn ge- meer te vieren,
zondheid niet optimaal. Hierdoor
speelde de lange Noord-Hollander in PAMACQIflC
Italië geen rol van betekenis bij het r
verdelen van de ereprijzen. In de Ondanks de aanwezigheid in de
Tour zal deze ervaren ronderenner p|0eg van wereldkampioen Rudy
ongetwijfeld zijn mannetje staan. Dhaenens en de Sovjet-ster Ekimov
Tempo-beul Jelle Nijdam krijgt in opereerde de Panasonic-Sportlife
Frankrijk een vrijbuitersrol. Dat ligt de ploeg van Peter Post dit voorjaar
coureur uit Zundert het best. In 1990 nogal in de anonimiteit. Hoe de Pa-
sleepte Turbo-Jelle 14 overwinningen nasonic-ploeg voor de Franse Ronde
in de wacht, waaronder de 6e Tour-e- wordt samengesteld, is op het mo-
tappe. Dit jaar hoopt hij die prestaties ment van schrijven nog een open
te evenaren en tevens de Buckler- vraag. Eddy Planckaert hangt wegens
ploeg te kunnen leiden naar een zege rugklachten de racefiets aan de wil-
in de ploegentijdrit van de Tour. gen. Marc van Orsouw is al wel
definitief aangewezen voor de Tour;
TVM wie weet verschijnen ook ervaren
rotten als Henk Lubberding en Jac-
Bij de TVM-ploeg van Cees Priem ques Hanegraaf weer aan de start
gingen half juni de champagne-fles- van de Ronde van Frankrijk.
78e TOUR DE FRANCE
VAN
TOT EN MET
<i c
vtNDREDI
12 juiet
SAMEDI
13 |utet,
DJMANCHE
28 m**
DIMANCHE
Mpjfet
LUNDi r'-
"--15 juiet
MAklM
16 (uittel
ARftfiS^
"Br,VALENCIENNES
rr'- J j
MEACREÖTy»
K) juiet v
i
V.-' CN -
Q DEPART
V1LLE ÉTAPE
V1LLE DÉPART
ARRIVÉE
CONTRE-LA-MONTRE
Individual
CONTRELA-MONTRE
Par équipes
PARCOURS
TRANSFERT
V.VfJ
v.' sg!l
v 'd
•j. V",
r .t ;..v*
"s A
I -A
Tronsfert/- ;-ui'
TGV
MERCREDt
17 jmilet
vtNDREDI
K C V'
JL,
RZINE
LYON
Prologu»
SAMECH
MACON
k -.vj r
A PA*'"^t23^
A. '.- A- 1 i
A\V f, Y - 'CMMAf
:\p; «AlBI A' 21 j"
MERCRED»
24 juiet
juietlf f»
SAINT; SAMEDI
GAUDËNS '20'*1
Copyright: Sodété du Tour do fronco
Frans Maassen
Met een vlakke aanloop als smaakmaker, de Pyreneeën als hoofdge
recht en de Alpen als toetje schotelt de Tour-directie de renners een
stevig menu voor. Laurent Fignon heeft daar wel vertrouwen in,
want al twee keer bracht een. maaltijd van dezelfde samenstelling
hem de zege. Voor de complete wielrenners, die alle onderdelen
van het vak beheersen, lijkt de Tour 91 op maat gesneden. Er is
echter weinig koffiedik voor nodig om te voorspellen dat de
top-coureurs in deze zware ronde meer dan ooit afhankelijk zijn van
hun ploegmakkers. Omdat de kopmannen elkaar in kracht niet veel
ontlopen, zal de sterkte van de ploeg de doorslag geven.
Samen met de 198 wielrenners
(22 ploegen van 9 coureurs), die
op zaterdag 6 juli aan de 78e
Ronde van Frankrijk beginnen,
zijn in totaal 3511 personen en
1515 voertuigen drie weken lang
door Frankrijk op pad.
De Tour-karavaan is als volgt samen
gesteld:
198 wielrenners, met 264 begeleiders
en 20 officials van de Internationale
Wielren Unie. Deze volgers beman
nen 140 vervoermiddelen.
Voorts wordt de wedstrijd begeleid
door 46 vaste krachten van de Tour
de France-organisatie, aangevuld met
217 tijdelijke krachten. De organisatie
beschikt over 312 voertuigen.
De pers is sterk vertegenwoordigd
met 659 journalisten en fotografen,
afkomstig uit 23 landen. Ze zijn in het
gezelschap van 745 technici/
chauffeurs (voor het verzorgen en
uitrusten van de persruimten en -faci
liteiten). De journalisten vertegen
woordigen 280 kranten en tijdschrif
ten, 43 radiostations en 22 tv-zen-
ders. Voor deze volgers staan ruim
574 auto's klaar.
Ten slotte is er de reclame-karavaan,
die voor de eigenlijke wedstrijd uit
rijdt. Deze 'caravane publicitaire' telt
1362 personen (de zogeheten 'carava
niers') en 489 vervoermiddelen.
Verrassing in de routekaart van de
Tour 91 is het ontbreken van Bor
deaux als etappeplaats. Voor 't eersl
sinds 1951 wordt de wijnstad aan de
Garonne overgeslagen, waarmee een
eind komt aan een 40-jarige traditie.
Erik Breukink mist in het routeboek
zijn specialiteit: de klimtijdrit.
Voor 't overige is de Ronde van
Frankrijk 91 te evenwichtig en te
zwaar om een winnaar te kunnen
voorspellen. Kanshebbers als Le
Mond, Fignon, Breukink, Rooks en
Theunisse zijn dan ook niet te benij
den. De kopmannen dragen de ver
antwoordelijkheid van hun ploeg op
de schouders. Ze mogen geen mo
ment verslappen en hun concurren
ten niet uit het oog verliezen. Onder
tussen moeten ze zelf wel bovenmen-.
selijke prestaties leveren.
In de 11 ritten tellende aanloopNig-
gen er kansen voor de sprinters. Zo
eindigt een halve etappe, zoals op
zondag 7 juli van Lyon naar Lyon,
vaak in een massasprint, omdat de
renners zich willen sparen voor de
ploegentijdrit van 's middags.
Ook tijdens andere, vaak ruim 200 km
lange etappes, kunnen de renners in
de eerste Tour-week bij elkaar blij
ven. Heuvels van enige betekenis
Voor het "eeuwige klassement" van de Nederlandse gele-trui dragers
was 1990 een slecht jaar. Voor het eerst sinds geruime tijd was geen
enkele Nederlander in staat zich in het geel te hullen. Erik Breukink
was er mede door het winnen van beide individuele tijdritten een
paar keer dichtbij. Jammer genoeg had hij in de Pyreneeën vier
minuten verspeeld op vGreg LeMond, waardoor hij in de eindrang
schikking 150 tellen te kort kwam om de overwinning en daarmee
het geel naar zich toe te trekken. Breukink bleef hiermee in het
"eeuwige klassement" op 1 "gele" dag staan.
De gele trui dankt zijn naam aan de
gele papiersoort van het sportblad
"L'Auto" dat in 1903 de eerste
Ronde van Frankrijk organiseerde;
zoals in de Giro van Italië de leiders
trui roze is, omdat de organiserende
sportkrant "La Gazetta dello Sport"
op roze papier wordt gedrukt.
In totaal droegen 17 Nederlanders
ooit het "gouden habijt" van de Tour
de France. Bij de Nederlandse gele
trui dragers voert Joop Zoetemelk de
ranglijst aan. Hij reed al met al 22
dagen in het geel, vooral in 1980
toen hij als tweede Nederlander (Jan
Janssen was in 1968 de eerste) de
Tour won.
Tweede is Wout Waqtmans. die 13
dagen in "Ie maillot jaune" startte.
De overige Nederlandse "gouden
jongens" zijn, met vermelding van
het aantal dagen, dat zij als leider
van het algemeen klassement het
geel droegen:
Gerrie Knetemann - 8 dagen. Wlm
van Est - 4 dagen. Gerrit Voorting - 4
dagen. Ab Geldermans - 3 dagen.
Jacques Hanegraaf - 3 dagen. Jelle
Nijdam 3 dagen. Jan Raas - 3
dagen. Teun van Vliet - 3 dagen. Jan
Janssen - 2 dagen. Gerben Karstens
- 2 dagen. Johan van der Velde - 2
dagen. Erik Breukink - 1 dag. Henk
Lubberding - 1 dag. Adri van der
Poel - 1 dag. Rini Wagtmans -1 dag.
ontbreken nu het peloton de Elzas
rechts laat liggen. Tijdens de rit van
Reims naar Valenciennes zijn ook de
kasseien afwezig. Zodat alleen de tus-
sensprints en wellicht de wind in
etappes door Normandië en Bretagne
voor een schifting in de gelederen
kunnen zorgen. De rit van Quimper
naar Saint-Herblain bij Nantes, - de
laatste vlakke rit vóór de Pyreneeën -,
stond ook in 1962 op het menu. Toen
ging de Nederlander Huub Zilverberg
als eerste over de streep, die destijds
overigens iets meer zeewaarts, in St.
Nazaire, was getrokken.
Op donderdag 18 juli breekt het uur
van de waarheid aan. Coureurs met
weinig klimtalent staan met een zor
gelijk gezicht aan de start. Zij kunnen
vandaag en morgen slechts hopen de
tijdslimiet te halen. De echter 'grim-
peurs' (klimmers) hebben wel zin in
de luchtgevechten. Als opwarmer
voor de Koninginnerit van vrijdag 19
juli staan vandaag de 1540 meter
hoge Col de Soudet en de 1640 me
ter hoge Col du Somport op het
programma. De finish ligt in de win
tersportplaats Jaca aan de Spaanse
kant van de Pyreneeën. 's-Avonds
vroeg naar bed en de volgende dag
gezond weer op, want dan wacht de
strijd in het hooggebergte. Over de
232 km tussen Jaca en finishplaats
Val Louron krijgen de renners de Cols
du Pourtalet (1794 m), d' Aubisque
(1710 m.), de Soulor (1474 m.), de
Tourmalet (2115 m.) en d' Aspin
(1489 m.) voorgeschoteld. De finale
gaat bergop naar het op 1420 meter
hoogte gelegen Val Louron, met in
de laatste 9 kilometer een stijging
van 500 meter.
Na de twee Pyreneeën-ritten volgen
drie vrij vlakke tochten naar Gap, van
waaruit op dinsdag 23 juli het inmid
dels danig uitgedunde peloton een
125 km lange tocht naar de "Neder
landse berg" Alpe d'Huez mag ver
werken. Na de zeges van Rooks ('88)
en Theunisse ('89) hoefde de Neder
landse pastoor in Alpe d'Huez vorig
jaar niet de klokken te luiden. Hope
lijk dit jaar weer wel.
Een dag later staat opnieuw een
monsterrit op het programma: lengte
255 kilometer van Bourg d'Oisans
naar Morzine, met vanaf kilometer
150 drie stevige puisten. Achtereen
volgens doemen de Cols des Aravis
(1498 m.), de la Colombière (1618 m.)
en de la Joux Plane (1713 m.) op. Het
finishdoek hangt op 1190 meter
hoogte in Morzine na een vijf kilome
ter lange klim.
De volgende dag vinden er tussen
Morzine en Aix-les-Bains nog wat
schermutselingen plaats in het mid
dengebergte. Daarna kan het peloton
zich opmaken voor de individuele
tijdrit van zaterdag 27 juli, gevolgd
door de slotrit op zondag van Melun
naar Parijs. Nu draait het peloton met
grote bochten van Melun naar de
lichtstad; in 1968 was Melun-Parijs
ook de laatste etappe van de Tour.
Wie zijn klassieken kent weet, dat Jan
Janssen, in wat toen de afsluitende
tijdrit was, zijn Belgische rivaal Her
man van Springel te snel afwas en
daardoor de Tour-zege kon grijpen.
Destijds was de aankomst in het Pare
des Princes, wie weet staat er dit keer
aan het eind van Melun-Parijs weer
een Nederlander op het hoogste
schavot, dit keer dan aan de Champs
Elysées.
WVDE
Net als vorig jaar strijden de
renners ook in 1991 om slechts
drie klassementen: de gele trui
van het algemeen klassement;
de groene trui van het pun
tenklassement en de bolletjestrui
van het bergklassement. (De ro
de trui van de tussensprints en
de lapjestrui van het combina
tieklassement blijven net als in
1990 in de kast).
In de vlakke etappes tot aan de Pyre
neeën zijn er weer bonificaties te
verdienen. In de eerste elf ritten mo
gen de nummers 1,2 en 3 bij de
finish rekenen op 20, 12 en 8 secon
den tijdvergoeding. Zoals gewoonlijk
valt er ook onderweg met tussen
sprints enige secondenwinst te boe
ken.
De prijzenpot is met 10 miljoen Fran
se Francs net zo goed gevuld als in
1990. Voor de winnaar is 2 miljoen
francs, ofwel bijna zeven ton gereser
veerd.
ETAPPESCHEMA
De 78e Tour de France, die van zaterdag 6 juli tot en met zondag 28 juli
wordt verreden, telt 22 etappes. Dit is er één meer dan in 1990. In drie
weken draait de Tour-karavaan tegen de wijzers van de klok door
Frankrijk, met op 18 en 19 juli een uitstapje naar Spanje om de fans van
Pedro Delgado en andere Spaanse coureurs van dichtbij een glimp op
hun helden te gunnen. In totaal leggen de renners dit jaar zo'n 3914 km
af. Hiermee is de 1991-editie van "La Grande Bouclé" precies 500 km
langer dan vorig jaar. Een echte rustdag ontbreekt. Wel zijn er twee lange
verplaatsingen: op 17 juli van Bretagne naar de Pyreneeën en in het
laatste Tour-weekend van het wijnetadje Macon naar Melun, onder de
rook van Parijs.
Zaterdag 6 juli:
Zondag 7 juli:
Zondag 7 juli:
Maandag 8 juli:
Dinsdag 9 juli:
Woensdag 10 juli:
Donderdag 11 juli:
Vrijdag 12 juli:
Zaterdag 13 juli:
Zondag 14 juli:
Maandag 15 juli:
Dinsdag 16 juli:
Woensdag 17 juli:
Donderdag 18 juli:
Vrijdag 19 juli:
Zaterdag 20 juli:
Zondag 21 juli:
Ma3ndag 22 juli:
Dinsdag 23 juli:
Woensdag 24 juli:
Donderdag 25 juli:
.Vrijdag 26 juli:
Zaterdag 27 juli:
Zondag 28 juli:
Proloog, een individuele tijdrit over 5,4 km in Lyon.
1e etappe (ochtend) van Lyon naar Lyon, afstand
114,5 km.
2e etappe (middag), ploegentijdrit van Bron naar
Chassieu-Eurexpo over 36,5 km. De teams starten om
de vier minuten.
3e etappe, die loopt van Villeurbanne naar Dijon,
afstand 210,5 km.
4e en met 286 km tevens de langste etappe van Dijon
naar Reims.
5e etappe tussen Reims en Valenciennes, lengte
149,5 km.
6e etappe, die voert van Arras (Atrecht) naar Le
Havre, afstand 259 km.
7e etappe over 167 km van Le Havre naar Argentan.
8e etappe, individuele tijdrit van Argentan naar Alen-
gon over 73 km: de renners vertrekken om de twee
minuten.
9e etappe, die loopt van Alengon naar Rennes over
161 km.
10e etappe tussen Rennes en Quimper, lengte 207,5
km.
11e etappe van Quimper naar Saint-Herblain over 246
km.
verplaatsing per vliegtuig van Nantes naar Pau.
12e etappe, die voert van Pau naar Jaca (Spanje),
afstand 192 km.
13e etappe tussen Jaca en Val Louron over 232 km.
14e etappe van Saint Gaudens naar Castres, afstand
172,5 km.
15e etappe tussen Albi en Ales, lengte 235 km.
16e etappe, die loopt van Ales naar Gap over 215 km.
17e etappe van Gap naar de beroemde en beruchte
L'AIpe d'Huez, lengte 125 km.
18e etappe tussen Bourg d'Oisans en Morzine, af
stand 255 km.
19e etappe, die voert van Morzine naar Aix-Les-Bains
over 177 km.
20e etappe tussen Aix-Les-Bains en Macon, lengte
160 km.
21e etappe, een individuele tijdrit over 57 km tussen
Lugny en Macon. De renners starten om de 2
minuten; de laatste 20 coureurs vertrekken om de 3
minuten.
22e etappe, waarbij de renners met een 120 km lange
omweg de op zich korte afstand tussen Melun en
Parijs afleggen, waarna nog negen rondjes van 6,5
km over de Champs-Elysees worden verreden.
Voor het derde jaar is Fiat, sa
men met Credit Lyonnais en Co
ca-Cola, hoofdsponsor van de
Ronde van Frankrijk. De Franse
tak van het Italiaanse autocon
cern, Fiat Auto France, stelt voor
de Tour-organisatie een com
pleet wagenpark beschikbaar,
alsmede een vrachtwagen, inge
richt als rijdend podium, com
pleet uitgerust met alle audio-vi-
suele benodigdheden.
Niemand kan de aanwezigheid van
Fiat in de Tour 91 ontgaan. Fiat komt
regelmatig in beeld dank zij 270 offi
ciële volgauto's (200 personenauto's
van diverse types, waarbij de Tempra
sterk is vertegenwoordigd) en 70 Fiat
Iveco vrachtauto's.
De Fiat podiumwagen fungeert bij
elke start als de auto waar de renners
de presentielijsten komen tekenen en
dient tevens voor andere publiciteits
uitingen bij de start en langs de
route. Na afloop van iedere etappe
worden de ritwinnaars en de dragers
van diverse klassementstruien gehul
digd op dit mobiele podium.
Redaktie van
deze
TOUR
0E FRANCE
special:
Uitgave: Page Press, Bussum