Veel Nederlanders in een favorietenrol LE#TOUR EERST DE VLAKTE, DAN DERDEN, BERGEN, DERGEN DIT IS DE TOUR KARAVAAN NEDERLANDERS IN HET "GOUDEN HABIJT" DRIE TRUIEN, VEEL GELD FIAT HOOFDSPONSOR TOUR 91 T "A-,- Uitgebalanceerde Tour geknipt voor all-rounders IMVHMBm /v A Attt 'i (door Willem van den Elskamp) „RAAS-DONDERS" ZATERDAG 6 JULI ZONDAG 28 JULI 1991 argen4an iiWEr^wNNis saint-herblain >-r\ "1 V— v fiJJGNY 1LUND)I JZj l2juaet> irONBRON MASSASPRINT ZILVERBERG KONINGINNERIT ALPE D'HUEZ TOUR-ZEGE Willem van den Elskamp UITKIJKPOST 3 JULI 1991 Steven Rooks Erik Breukink Jean-Paul van Poppel Jelle Nijdam BftUKINK, ROOKS, IHEMSSE, IAN POPPEL EN HJMM 6MD HMSE OGEN GOOH Twee van de vier Nederlandse wielerstallen had den een 'wild-card' nodig voor hun toelating tot de Tour 91. Waar Buckler en PDM kunnen terug zien op een zonnig voorjaar, daar deden de prestaties van Panasonic-Sportlife en TVM niet onder voor het weer: depressies. Totdat Gert-Jan Theunisse na zijn schorsing aan de Ronde van Luxemburg begon. Hij had meer trainingskilome ters in de benen dan ooit. Gert-Jan kwam, zag en overwon. Theunisse staat dus op scherp. Wie weet is dit hoopvol voor de Ronde van Frankrijk. Bij PDM lijkt Jean-Paul van Poppel weer helemaal terug van wegge weest. Kwam de rassprinter bij de ploeg-Post nauwelijks tot aanspreken de prestaties, onder het wat luchtiger bewind van Jan Gisbers is "Popeye" weer in goede doen. Zowel in Parijs— Nice als in de Ronde van Spanje bleek hij het "afmaken" nog niet ver leerd. In de Vuelta boekte Van Poppel liefst vier ritzeges; dat deed niemand hem na. Als kopman van PDM staat Erik Breu kink voor de zware taak zijn goede Tour-prestaties van 1990 (twee tijd rit-zeges en derde in de eindstand) op zijn minst te evenaren en zo mo gelijk te verbeteren. Erik heeft het talent en de ervaring plus een sterke ploeg om zich heen om de strijd met de andere kanshebbers (LeMond, Fig- non, Delgado) aan te kunnen. Als zijn bijna spreekwoordelijke 'slechte dag' achterwege blijft, kan hij weer hoog eindigen. Het zou niemand verbazen als hij in de wielsporen van Jan Janssen en Zoetemelk treedt en Neêrlands derde Tour-winnaar wordt. Weinig ploegen hebben hun zaakjes zo goed voor elkaar als de Buckler-- formatie van Jan Raas. Dat een goe de organisatie vaak leidt tot goede resultaten, bewijzen de "Raas-don ders" aan de lopende band. Frans Maassen was in 1989 Kampioen van Nederland, boekte in 1990 dertien overwinningen, waaronder de zege in de eerste Tour-etappe en won dit jaar de Amstel Gold Race. Ploegmakker Steven Rooks eindigde dit jaar in de Vuelta als negende en maakte in de Giro nuttige kilometers. En als de voortekenen niet bedriegen, zullen ook de overige Nederlandse coureurs tijdens de Tour 91 regelmatig hun gezicht in de frontlinie laten zien. Na de vette Tour-jaren '88 en '89 met diverse sprintzeges, twee overwinningen op Alpe d'Huez en hoge eindklasseringen, viel 1990 voor de Nederlanders tegen. Hoewel Erik Breukink met zijn derde plaats in de eindlijst zijn naam waar maakte. Diverse vaderlandse wielerhelden zijn nu in de kracht van hun leven; hopelijk geven zij de 78e Tour de-France een Nederlands aanzien. Gert-Jan Theunisse sen open. Eerst was er de geweldige revanche van Gert-Jan Theunisse in Luxemburg,» daarna gaf de Tour-lei ding aan TVM een 'wild-card' voor deelname aan de 1991-editie. Na een jaar afwezigheid gaat Gert-Jan Theu nisse geen zee (en hopelijk ook geen berg te hoog om zijn capaciteiten te bewijzen. De fanatieke coureur ver keert in de vorm van zijn leven. Al leen al dank zij de terugkeer van Theunisse valt er voor TVM de ko mende weken waarschijnlijk nog veel Wegens verkoudheid was zijn ge- meer te vieren, zondheid niet optimaal. Hierdoor speelde de lange Noord-Hollander in PAMACQIflC Italië geen rol van betekenis bij het r verdelen van de ereprijzen. In de Ondanks de aanwezigheid in de Tour zal deze ervaren ronderenner p|0eg van wereldkampioen Rudy ongetwijfeld zijn mannetje staan. Dhaenens en de Sovjet-ster Ekimov Tempo-beul Jelle Nijdam krijgt in opereerde de Panasonic-Sportlife Frankrijk een vrijbuitersrol. Dat ligt de ploeg van Peter Post dit voorjaar coureur uit Zundert het best. In 1990 nogal in de anonimiteit. Hoe de Pa- sleepte Turbo-Jelle 14 overwinningen nasonic-ploeg voor de Franse Ronde in de wacht, waaronder de 6e Tour-e- wordt samengesteld, is op het mo- tappe. Dit jaar hoopt hij die prestaties ment van schrijven nog een open te evenaren en tevens de Buckler- vraag. Eddy Planckaert hangt wegens ploeg te kunnen leiden naar een zege rugklachten de racefiets aan de wil- in de ploegentijdrit van de Tour. gen. Marc van Orsouw is al wel definitief aangewezen voor de Tour; TVM wie weet verschijnen ook ervaren rotten als Henk Lubberding en Jac- Bij de TVM-ploeg van Cees Priem ques Hanegraaf weer aan de start gingen half juni de champagne-fles- van de Ronde van Frankrijk. 78e TOUR DE FRANCE VAN TOT EN MET <i c vtNDREDI 12 juiet SAMEDI 13 |utet, DJMANCHE 28 m** DIMANCHE Mpjfet LUNDi r'- "--15 juiet MAklM 16 (uittel ARftfiS^ "Br,VALENCIENNES rr'- J j MEACREÖTy» K) juiet v i V.-' CN - Q DEPART V1LLE ÉTAPE V1LLE DÉPART ARRIVÉE CONTRE-LA-MONTRE Individual CONTRELA-MONTRE Par équipes PARCOURS TRANSFERT V.VfJ v.' sg!l v 'd •j. V", r .t ;..v* "s A I -A Tronsfert/- ;-ui' TGV MERCREDt 17 jmilet vtNDREDI K C V' JL, RZINE LYON Prologu» SAMECH MACON k -.vj r A PA*'"^t23^ A. '.- A- 1 i A\V f, Y - 'CMMAf :\p; «AlBI A' 21 j" MERCRED» 24 juiet juietlf f» SAINT; SAMEDI GAUDËNS '20'*1 Copyright: Sodété du Tour do fronco Frans Maassen Met een vlakke aanloop als smaakmaker, de Pyreneeën als hoofdge recht en de Alpen als toetje schotelt de Tour-directie de renners een stevig menu voor. Laurent Fignon heeft daar wel vertrouwen in, want al twee keer bracht een. maaltijd van dezelfde samenstelling hem de zege. Voor de complete wielrenners, die alle onderdelen van het vak beheersen, lijkt de Tour 91 op maat gesneden. Er is echter weinig koffiedik voor nodig om te voorspellen dat de top-coureurs in deze zware ronde meer dan ooit afhankelijk zijn van hun ploegmakkers. Omdat de kopmannen elkaar in kracht niet veel ontlopen, zal de sterkte van de ploeg de doorslag geven. Samen met de 198 wielrenners (22 ploegen van 9 coureurs), die op zaterdag 6 juli aan de 78e Ronde van Frankrijk beginnen, zijn in totaal 3511 personen en 1515 voertuigen drie weken lang door Frankrijk op pad. De Tour-karavaan is als volgt samen gesteld: 198 wielrenners, met 264 begeleiders en 20 officials van de Internationale Wielren Unie. Deze volgers beman nen 140 vervoermiddelen. Voorts wordt de wedstrijd begeleid door 46 vaste krachten van de Tour de France-organisatie, aangevuld met 217 tijdelijke krachten. De organisatie beschikt over 312 voertuigen. De pers is sterk vertegenwoordigd met 659 journalisten en fotografen, afkomstig uit 23 landen. Ze zijn in het gezelschap van 745 technici/ chauffeurs (voor het verzorgen en uitrusten van de persruimten en -faci liteiten). De journalisten vertegen woordigen 280 kranten en tijdschrif ten, 43 radiostations en 22 tv-zen- ders. Voor deze volgers staan ruim 574 auto's klaar. Ten slotte is er de reclame-karavaan, die voor de eigenlijke wedstrijd uit rijdt. Deze 'caravane publicitaire' telt 1362 personen (de zogeheten 'carava niers') en 489 vervoermiddelen. Verrassing in de routekaart van de Tour 91 is het ontbreken van Bor deaux als etappeplaats. Voor 't eersl sinds 1951 wordt de wijnstad aan de Garonne overgeslagen, waarmee een eind komt aan een 40-jarige traditie. Erik Breukink mist in het routeboek zijn specialiteit: de klimtijdrit. Voor 't overige is de Ronde van Frankrijk 91 te evenwichtig en te zwaar om een winnaar te kunnen voorspellen. Kanshebbers als Le Mond, Fignon, Breukink, Rooks en Theunisse zijn dan ook niet te benij den. De kopmannen dragen de ver antwoordelijkheid van hun ploeg op de schouders. Ze mogen geen mo ment verslappen en hun concurren ten niet uit het oog verliezen. Onder tussen moeten ze zelf wel bovenmen-. selijke prestaties leveren. In de 11 ritten tellende aanloopNig- gen er kansen voor de sprinters. Zo eindigt een halve etappe, zoals op zondag 7 juli van Lyon naar Lyon, vaak in een massasprint, omdat de renners zich willen sparen voor de ploegentijdrit van 's middags. Ook tijdens andere, vaak ruim 200 km lange etappes, kunnen de renners in de eerste Tour-week bij elkaar blij ven. Heuvels van enige betekenis Voor het "eeuwige klassement" van de Nederlandse gele-trui dragers was 1990 een slecht jaar. Voor het eerst sinds geruime tijd was geen enkele Nederlander in staat zich in het geel te hullen. Erik Breukink was er mede door het winnen van beide individuele tijdritten een paar keer dichtbij. Jammer genoeg had hij in de Pyreneeën vier minuten verspeeld op vGreg LeMond, waardoor hij in de eindrang schikking 150 tellen te kort kwam om de overwinning en daarmee het geel naar zich toe te trekken. Breukink bleef hiermee in het "eeuwige klassement" op 1 "gele" dag staan. De gele trui dankt zijn naam aan de gele papiersoort van het sportblad "L'Auto" dat in 1903 de eerste Ronde van Frankrijk organiseerde; zoals in de Giro van Italië de leiders trui roze is, omdat de organiserende sportkrant "La Gazetta dello Sport" op roze papier wordt gedrukt. In totaal droegen 17 Nederlanders ooit het "gouden habijt" van de Tour de France. Bij de Nederlandse gele trui dragers voert Joop Zoetemelk de ranglijst aan. Hij reed al met al 22 dagen in het geel, vooral in 1980 toen hij als tweede Nederlander (Jan Janssen was in 1968 de eerste) de Tour won. Tweede is Wout Waqtmans. die 13 dagen in "Ie maillot jaune" startte. De overige Nederlandse "gouden jongens" zijn, met vermelding van het aantal dagen, dat zij als leider van het algemeen klassement het geel droegen: Gerrie Knetemann - 8 dagen. Wlm van Est - 4 dagen. Gerrit Voorting - 4 dagen. Ab Geldermans - 3 dagen. Jacques Hanegraaf - 3 dagen. Jelle Nijdam 3 dagen. Jan Raas - 3 dagen. Teun van Vliet - 3 dagen. Jan Janssen - 2 dagen. Gerben Karstens - 2 dagen. Johan van der Velde - 2 dagen. Erik Breukink - 1 dag. Henk Lubberding - 1 dag. Adri van der Poel - 1 dag. Rini Wagtmans -1 dag. ontbreken nu het peloton de Elzas rechts laat liggen. Tijdens de rit van Reims naar Valenciennes zijn ook de kasseien afwezig. Zodat alleen de tus- sensprints en wellicht de wind in etappes door Normandië en Bretagne voor een schifting in de gelederen kunnen zorgen. De rit van Quimper naar Saint-Herblain bij Nantes, - de laatste vlakke rit vóór de Pyreneeën -, stond ook in 1962 op het menu. Toen ging de Nederlander Huub Zilverberg als eerste over de streep, die destijds overigens iets meer zeewaarts, in St. Nazaire, was getrokken. Op donderdag 18 juli breekt het uur van de waarheid aan. Coureurs met weinig klimtalent staan met een zor gelijk gezicht aan de start. Zij kunnen vandaag en morgen slechts hopen de tijdslimiet te halen. De echter 'grim- peurs' (klimmers) hebben wel zin in de luchtgevechten. Als opwarmer voor de Koninginnerit van vrijdag 19 juli staan vandaag de 1540 meter hoge Col de Soudet en de 1640 me ter hoge Col du Somport op het programma. De finish ligt in de win tersportplaats Jaca aan de Spaanse kant van de Pyreneeën. 's-Avonds vroeg naar bed en de volgende dag gezond weer op, want dan wacht de strijd in het hooggebergte. Over de 232 km tussen Jaca en finishplaats Val Louron krijgen de renners de Cols du Pourtalet (1794 m), d' Aubisque (1710 m.), de Soulor (1474 m.), de Tourmalet (2115 m.) en d' Aspin (1489 m.) voorgeschoteld. De finale gaat bergop naar het op 1420 meter hoogte gelegen Val Louron, met in de laatste 9 kilometer een stijging van 500 meter. Na de twee Pyreneeën-ritten volgen drie vrij vlakke tochten naar Gap, van waaruit op dinsdag 23 juli het inmid dels danig uitgedunde peloton een 125 km lange tocht naar de "Neder landse berg" Alpe d'Huez mag ver werken. Na de zeges van Rooks ('88) en Theunisse ('89) hoefde de Neder landse pastoor in Alpe d'Huez vorig jaar niet de klokken te luiden. Hope lijk dit jaar weer wel. Een dag later staat opnieuw een monsterrit op het programma: lengte 255 kilometer van Bourg d'Oisans naar Morzine, met vanaf kilometer 150 drie stevige puisten. Achtereen volgens doemen de Cols des Aravis (1498 m.), de la Colombière (1618 m.) en de la Joux Plane (1713 m.) op. Het finishdoek hangt op 1190 meter hoogte in Morzine na een vijf kilome ter lange klim. De volgende dag vinden er tussen Morzine en Aix-les-Bains nog wat schermutselingen plaats in het mid dengebergte. Daarna kan het peloton zich opmaken voor de individuele tijdrit van zaterdag 27 juli, gevolgd door de slotrit op zondag van Melun naar Parijs. Nu draait het peloton met grote bochten van Melun naar de lichtstad; in 1968 was Melun-Parijs ook de laatste etappe van de Tour. Wie zijn klassieken kent weet, dat Jan Janssen, in wat toen de afsluitende tijdrit was, zijn Belgische rivaal Her man van Springel te snel afwas en daardoor de Tour-zege kon grijpen. Destijds was de aankomst in het Pare des Princes, wie weet staat er dit keer aan het eind van Melun-Parijs weer een Nederlander op het hoogste schavot, dit keer dan aan de Champs Elysées. WVDE Net als vorig jaar strijden de renners ook in 1991 om slechts drie klassementen: de gele trui van het algemeen klassement; de groene trui van het pun tenklassement en de bolletjestrui van het bergklassement. (De ro de trui van de tussensprints en de lapjestrui van het combina tieklassement blijven net als in 1990 in de kast). In de vlakke etappes tot aan de Pyre neeën zijn er weer bonificaties te verdienen. In de eerste elf ritten mo gen de nummers 1,2 en 3 bij de finish rekenen op 20, 12 en 8 secon den tijdvergoeding. Zoals gewoonlijk valt er ook onderweg met tussen sprints enige secondenwinst te boe ken. De prijzenpot is met 10 miljoen Fran se Francs net zo goed gevuld als in 1990. Voor de winnaar is 2 miljoen francs, ofwel bijna zeven ton gereser veerd. ETAPPESCHEMA De 78e Tour de France, die van zaterdag 6 juli tot en met zondag 28 juli wordt verreden, telt 22 etappes. Dit is er één meer dan in 1990. In drie weken draait de Tour-karavaan tegen de wijzers van de klok door Frankrijk, met op 18 en 19 juli een uitstapje naar Spanje om de fans van Pedro Delgado en andere Spaanse coureurs van dichtbij een glimp op hun helden te gunnen. In totaal leggen de renners dit jaar zo'n 3914 km af. Hiermee is de 1991-editie van "La Grande Bouclé" precies 500 km langer dan vorig jaar. Een echte rustdag ontbreekt. Wel zijn er twee lange verplaatsingen: op 17 juli van Bretagne naar de Pyreneeën en in het laatste Tour-weekend van het wijnetadje Macon naar Melun, onder de rook van Parijs. Zaterdag 6 juli: Zondag 7 juli: Zondag 7 juli: Maandag 8 juli: Dinsdag 9 juli: Woensdag 10 juli: Donderdag 11 juli: Vrijdag 12 juli: Zaterdag 13 juli: Zondag 14 juli: Maandag 15 juli: Dinsdag 16 juli: Woensdag 17 juli: Donderdag 18 juli: Vrijdag 19 juli: Zaterdag 20 juli: Zondag 21 juli: Ma3ndag 22 juli: Dinsdag 23 juli: Woensdag 24 juli: Donderdag 25 juli: .Vrijdag 26 juli: Zaterdag 27 juli: Zondag 28 juli: Proloog, een individuele tijdrit over 5,4 km in Lyon. 1e etappe (ochtend) van Lyon naar Lyon, afstand 114,5 km. 2e etappe (middag), ploegentijdrit van Bron naar Chassieu-Eurexpo over 36,5 km. De teams starten om de vier minuten. 3e etappe, die loopt van Villeurbanne naar Dijon, afstand 210,5 km. 4e en met 286 km tevens de langste etappe van Dijon naar Reims. 5e etappe tussen Reims en Valenciennes, lengte 149,5 km. 6e etappe, die voert van Arras (Atrecht) naar Le Havre, afstand 259 km. 7e etappe over 167 km van Le Havre naar Argentan. 8e etappe, individuele tijdrit van Argentan naar Alen- gon over 73 km: de renners vertrekken om de twee minuten. 9e etappe, die loopt van Alengon naar Rennes over 161 km. 10e etappe tussen Rennes en Quimper, lengte 207,5 km. 11e etappe van Quimper naar Saint-Herblain over 246 km. verplaatsing per vliegtuig van Nantes naar Pau. 12e etappe, die voert van Pau naar Jaca (Spanje), afstand 192 km. 13e etappe tussen Jaca en Val Louron over 232 km. 14e etappe van Saint Gaudens naar Castres, afstand 172,5 km. 15e etappe tussen Albi en Ales, lengte 235 km. 16e etappe, die loopt van Ales naar Gap over 215 km. 17e etappe van Gap naar de beroemde en beruchte L'AIpe d'Huez, lengte 125 km. 18e etappe tussen Bourg d'Oisans en Morzine, af stand 255 km. 19e etappe, die voert van Morzine naar Aix-Les-Bains over 177 km. 20e etappe tussen Aix-Les-Bains en Macon, lengte 160 km. 21e etappe, een individuele tijdrit over 57 km tussen Lugny en Macon. De renners starten om de 2 minuten; de laatste 20 coureurs vertrekken om de 3 minuten. 22e etappe, waarbij de renners met een 120 km lange omweg de op zich korte afstand tussen Melun en Parijs afleggen, waarna nog negen rondjes van 6,5 km over de Champs-Elysees worden verreden. Voor het derde jaar is Fiat, sa men met Credit Lyonnais en Co ca-Cola, hoofdsponsor van de Ronde van Frankrijk. De Franse tak van het Italiaanse autocon cern, Fiat Auto France, stelt voor de Tour-organisatie een com pleet wagenpark beschikbaar, alsmede een vrachtwagen, inge richt als rijdend podium, com pleet uitgerust met alle audio-vi- suele benodigdheden. Niemand kan de aanwezigheid van Fiat in de Tour 91 ontgaan. Fiat komt regelmatig in beeld dank zij 270 offi ciële volgauto's (200 personenauto's van diverse types, waarbij de Tempra sterk is vertegenwoordigd) en 70 Fiat Iveco vrachtauto's. De Fiat podiumwagen fungeert bij elke start als de auto waar de renners de presentielijsten komen tekenen en dient tevens voor andere publiciteits uitingen bij de start en langs de route. Na afloop van iedere etappe worden de ritwinnaars en de dragers van diverse klassementstruien gehul digd op dit mobiele podium. Redaktie van deze TOUR 0E FRANCE special: Uitgave: Page Press, Bussum

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1991 | | pagina 10