Algemene Beschouwingen 1992
Ton ten Hoope trekt ten strijde
tegen toenemende nota-cultuur
m
de
Ruim een kwart eeuw in de raad
liillii
Joan van Baarle (PvdA)
weg uit raad Heiloo
Wekelijks gratis
in de bus
PAGINA 6
UITKIJKPOST 27 NOVEMBER 1991
v
HEILOO - De leden van de gemeente
raad van Heiloo hebben zich de vorige
week beziggehouden met de behande
ling van de begroting voor 1992. Een
dubbele zitting was hiervoor geraamd:
de eerste ronde van de algemene be
schouwingen op donderdag en de maan
dag erna de discussie in tweede termijn
en de vaststelling van de begroting. Ook
was het meerjarenbeleid, vastgelegd in
het Meerjarenbeleidsplan 1992-1995,
aan de orde.
De begroting voor 1992, als voorstel in
gediend bij de raad door het college van
burgemeester en wethouders, heeft een
aantal uitgangspunten. Bijvoorbeeld de
handhaving van de subsidies aan vereni
gingen en instanties, maar ook de verde
re verhoging van de tarieven voor
rioolzuivering en het ophalen en afvoe
ren van het huisvuil. Ten aanzien van
dit laatste is het streven dat de kosten in
de toekomst volledig gedekt worden
door de inkomsten uit de aanslagen
voor de burgers, maar zover is het in
1992 nog niet. Het dekkingspercentage
zal dan uitkomen op 83 procent (100 °7o
in 1994).
Ombuigingen
Reeds vorig jaar was duidelijk dat er op
financieel gebied iets moet gebeuren in
Heiloo, wil de gemeente niet al te fors in
de rode cijfers belanden. Vooral kortin
gen op allerlei uitkeringen van het rijk
en daarnaast bijvoorbeeld de stijging
van de personeelslasten zorgen voor een
jaarlijks toenemend negatief saldo.
Voor 1992 mag dit ongunstige saldo
maximaal 729.000 gulden zijn; dit be
drag kan vrij gemaakt worden uit de
aanzienlijke gemeentelijke reserves. Een
groter beroep op die reserves is door het
college bij nader inzien van de hand ge
daan, daar de inkomsten door rente dan
bijna 200.000 gulden minder zullen be
dragen.
Gelukkig is in een later stadium het ver
wachte tekort aanzienlijk lager gebleken
(375.000 gulden), maar het blijft per
saldo negatief. Evenals het rijk moet
dus ook de gemeente Heiloo ombuigin
gen realiseren om het huishoudboekje
sluitend te krijgen. Daartoe is het afge
lopen jaar vanuit de raad een commissie
benoemd, die zich specifiek hiermee be
zighoudt. De taak, die men zich heeft
gesteld, is om een kwart miljoen gulden
aan ombuigingen te realiseren. De
eerste voorstellen werden na de algeme
ne beschouwingen door de raad goed
gekeurd.
Personeelskosten
Bij de bestudering van de begroting van
Heiloo voor 1992 komt men bij diverse
onderdelen steeds weer de oplopende
personeelskostén als nadelig effect te
gen. Bijvoorbeeld bij de brandweer, de
muziekschool en de bibliotheek. Maar
ook bij het bestuurlijk apparaat en
openbare werken. Deze laatste dienst
werkt met een jaarbegroting van ruim
6,5 miljoen gulden, waarvan bijna drie
kwart (5 miljoen gulden) wordt besteed
aan de kosten voor het personeel.
Maar ook op andere terreinen zijn er
kostenverhogingen waar te nemen ten
opzichte van 1991. Bijvoorbeeld het
jeugd- en jongerenwerk (44.000 gul
den), de kinderopvang (39.000 gulden),
de riool- en afvalverwerkingskosten
(231.000 gulden) en de herziening van
bestemmingsplannen en welstandstoe
zicht (102.000 gulden). Een verlaging
van de inkomsten is er bij het onder
wijs, waar de rijksuitkering voor een ne
gatief effect van 75.000 gulden zorgt.
Maatregelen
Het college van burgemeester en we
thouders heeft de raadsleden een aantal
voorstellen gedaan om het in eerste in
stantie op 1,4 miljoen gulden geraamde
tekort in de begroting terug te brengen
tot het acceptabele, maar nog altijd
respectabele bedrag van zo'n 700.000
gulden.
Deze maatregelen zijn onder andere een
besparing op de kosten van (tijdelijk)
personeel (217.000 gulden), het aanpak
ken van de leegstand van schoollokalen
(25.000 gulden), de verlaging van on-
derhoudsposten (150.000 gulden) en het
behoud van de rente uit de reserves,
door hierop een minder groot beroep te
doen (184.000 gulden). Aan de in
komstenkant moeten de meerinkomsten
uit de onroerendgoed-belasting (stijging
5%, effect -1- 90.000 gulden), riool- en
afvalstoffenheffing (effect -1- 245.000
gulden) en leges en tarieven (stijging
2%, effCct 125.000 gulden) voor een
beter evenwicht zorgen.
Meerjarenbeleid
De verdere afname van het tekort op de
begroting voor 1992 werd zichtbaar in
het Meerjarenbeleidsplan 1992-1995.
Het college heeft bij de opstelling hier
van, mede ingegeven door de financieel
ongunstige berichten uit Den Haag, nog
eens extra kritisch gekeken naar de uit
gaven, die aanvankelijk voor 1992 op
het programma stonden. Minder urgen
te zaken zijn verschoven naar een later
tijdstip, waardoor het verwachte begro
tingstekort in 1992 375.000 gulden zal
bedragen. Aanmerkelijk minder derhal
ve dat het eerder geraamde bedrag van
ruim zeven ton.
In hetzelfde beleidsplan voor de komen
de jaren is trouwens wel te zien dat het
tekort tot 1995 zal oplopen tot 660.000
gulden. Een deel hiervan kan worden
opgevangen door een beroep te doen op
de reserves. De rest moet komen uit ver
der gaande ombuigingen, zoals het uit
stel van investeringen. Uit het
oorspronkelijke programma voor 1992
zijn ondermeer de uitvoering van dorps
vernieuwingsprojecten en de vervanging
van een brandweerauto verdwenen naar
1993. De bou>v van de tweede fase van
het nieuwe gemeentehuis is inmiddels
beland in 1994. Zulke verschuivingen
zullen wellicht nog meer plaatsvinden
om de begroting van de gemeente meer
sluitend te krijgen.
Onderstaand een samenvatting van de
beschouwingen van de zes fracties in de
gemeenteraad en de beantwoording van
het college.
CDA
Fractievoorzitter
mw. A.M. Worm-de Moei
Politiek dichter bij de mensen brengen
is het credo van het CDA. Een betere
dienstverlening hoort daarbij, bijvoor
beeld het gemeentehuis openstellen op
koopavond of zaterdag en het realiseren
van een publieksbureau. Ook moet de
burger nog meer invloed in het gemeen
telijk beleid krijgen.
Voor de nabije toekomst, vastgelegd in
het meerjarenbeleidsplan, wil het CDA
het oplossen van de verkeersknelpunten
in Heiloo vervroegen van 1993 naar
1992. Enig uitstel kan wat betreft het in
vesteren in automatisering en uitgaven
ten behoeve van de reiniging, daar op
deze' treeinen nog plannen in de maak
zijn.
Op het gebied van huisvesting wenst het
CDA een gevarieerde woningbouw, met
maximale doorstroming, zodat jongere
huishoudens in Heiloo onderdak kun
nen vinden. Tegenstander is de fractie
van verstedelijking: het groene karakter
van de gemeente moet bewaard blijven.
Hoewel de druk op het onderwijs groot
is, wil het CDA dat er in Heiloo zoveel
mogelijk verschillende mogelijkheden
blijven bestaan, met name ook het
tweede-kans-onderwijs voor vol
wassenen.
Ten aanzien van de reorganisatie van
het gemeentelijk apparaat zelf vindt het
CDA dat er duidelijkheid moet komen
voor de medewerkers door het zo snel
mogelijk opstellen van een personeels-
beleidsplan.
VVD
Fractievoorzitter
mw. J.M. Cahn- Vogel
De VVD heeft het opstellen van zoveel
nota's in de afgelopen jaren zeer kri
tisch gevolgd. Vooral de vervolgkosten
na het eenmaal vaststellen van een nota
is voor de partij een zorgenkind.
Een voorzichtig financieel beleid moet
het begrotingstekort binnen de geaccep-4
teerde grenzen houden. Daarbij wil de
VVD eerst de bezuinigingsvoorstellen
afwachten alvorens in te stemmen met
zaken uit de meerjarenraming of met
nieuwe uitgaven.
De partij is enthousiast over de milieu
maatregelen in de gemeente. Twijfels
zijn er omtrent de noodzaak om de ro-
lemmers op kosten van de gemeente te
reinigen. De VVD stelt de grote uitgave
(130.000 gulden per jaar) tegenover het
effect.
Vraagtekens zijn er wat betreft de over
levingskansen van het Cornelis Drebbel
College en de Kennedy Mavo. Ook het
jongerenwerk is nog een bron van vra
gen, daar de subsidie het bedrag uit de
betreffende nota overschrijdt. Tegen
stander is de VVD van de vorming van
een fonds voor kunstaankopen op basis
van een vast bedrag per inwoner per
jaar.
Op het terrein van huisvesting deed de
VVD het voorstel om woningen, die
voor senioren niet meer beschikbaar
c.q. geschikt zijn, te verhuren aan jon
geren. Tenslotte wees de VVD het voor
stel om verlichting aan te brengen langs
de Zeeweg van de hand, daar het om
Egmonds grondgebied gaat.
PvdA
Fractievoorzitter
mw. J. W. van Baarle
Het uitstellen van besluiten is volgens de
PvdA een slechte zaak voor Heiloo. Dit
neemt de motivatie van ambtenaren
weg. Een vertraging van de reorganisa
tie, die de verantwoordelijkheid meer
moet spreiden, is voor de partij niet ac
ceptabel.
Het voorlichtingsbeleid dient voortva
rend aangepakt te worden, bijvoorbeeld
door als locale overheid het contact met
de burgers in de wijk op te zoeken. In de
toekomst kan de gemeente Heiloo dan
meer en beter een servicecentrum wor
den voor haar inwoners.
Evenals andere partijen meent de PvdA
dat het groene karakter van Heiloo be
houden moet blijven. De toekomstvisie
- via het Structuurplan en het Volks
huisvestingsplan - moet volgens de par
tij niet leiden tot het verder naar buiten
uitbreiden van de gemeente en boven
dien het behoud van open plekken in
het dorp waarborgen.
De toewijzing van woningen moet vol
gens een doorzichtig toewijzingsbeleid
geschieden met een centrale inschrijving
van de woningzoekenden. Voor een eer
lijke verdeling van goederen en diensten
kan volgens de PvdA ten dele de Sociale
Vernieuwing (start in '92) en de nota
Minimabeleid zorgen.
Speciale aandacht vroeg de PvdA voor
het composteren in eigen tuin, het be
houd van de Mavo's voor Heiloo, eco
logisch groenbeheer en tot slot èn met
klem de positie van de vrouw in het ge
meentelijke beleid.
Heiloo 2000
Fractievoorzitter
dhr. A.J.M. ten Hoope
Heiloo 2000 vindt het te gek dat de ge
meente haar reserves moet aanspreken
om het hoofd boven water te houden.
De mogelijkheden voor het voeren van
een eigen beleid worden door het rijks
beleid steeds minder. Van het ambitieu
ze college-programma vindt de fractie,
mede hierdoor, weinig terug in het
beleid.
De partij vindt het een slechte zaak dat
de vrijwilligers van de brandweer na ge
dane arbeid niet van een douche gebruik
kunnen maken. Een tegenstelling vormt
in dit opzicht het feit dat wel een ton
uitgetrokken kan worden voor het
oplossen van verkeersknelpunten, ter
wijl hiervoor in het verleden geen geld
was.
Heiloo 2000 toonde zich (opnieuw)
groot voorstander van de invoering van
30 km-zönes in woonwijken, yerheugd
is men over de bouw van de scholen in
Ypestein, maar de zorgen wat betreft
het voortgezet onderwijs deelt men met
de andere fracties.
Vragen had Heiloo 2000 óver het ge
scheiden inzamelen van het huisvuil. In
de begroting voor 1992 wordt geen
besparing aangegeven, terwijl dit wel
min of meer in het vooruitzicht was
gesteld.
Wat betreft de nieuwe werkwijze van de
welstandscommissie en het volkshuis
vestingsplan hief Heiloo 2000 kritisch
de vinger: plannen maken alleen is niet
voldoende. Bovendien is de partij van
mening dat de notacultuur in Heiloo
best wat minder mag zijn: meer doen, in
eigen beheer, en minder uitbesteden.
D66
Fractievoorzitter
dhr. H. van Halem
D66 ziet zich als een partij die ervan
houdt af en toe aan de boom te schud
den en de kritiek niet schuwt. Dat
laatste betrok men direct op de gemeen
teraad zelf: meer discussiëren over
hoofdzaken, efficiënter vergaderen, en
zovoort.
In de raad toonde D66 zich eerder te
genstander van de nieuwe vuilverbran
dingsinstallatie in Alkmaar. Met goede
preventie, voorlichting en juiste maatre
gelen, ook in regionaal verband, kan er
nog veel verbeteren en kan de bouw van
de installatie voorkomen worden, aldus
de partij.
D66 gaf evenals vorig jaar de noodzaak
van een duidelijk subsidiebeleid in Hei
loo aan. Daarbij moeten ook verkapte
subsidies via accommodaties en derge
lijke zichtbaar worden. Zo'n beleid zal
duidelijkheid geven voor verenigingen,
instanties en de gemeente zelf.
Een opmerkelijke visie gaf de partij wat
betreft de voorgenomen verdubbeling
van het baanvak voor de trein. Het hele
spoortraject zou beter onder de grond
aangelegd kunnen worden: minder ge
luidsoverlast en het Heilooër Bos en het
centrum van Heiloo worden zo
gespaard.
Openheid en openbaarheid van bestuur
is al 25 jaar een handelsmerk van D66.
In dit verband pleitte men voor een ver
dergaande raadpleging van de burgers
bij ingrijpende besluiten, bijvoorbeeld
via een omnibus-enquête.
Groen Links
Fractievoorzitter
dhr. A. Pleizier
Het steeds verder dichtdraaien van de
kraan in Den Haag maakt het voor ge
meenten noodzakelijk keuzes te maken.
Groen Links kiest dan - met het college
- voor het behoud van goede voorzie
ningen. Maar kiezen moet ook voor het
opstellen en uitvoeren van de gemeente
lijke plannen: nu gebeurt alles tegelij
kertijd met als gevolg overbelasting bij
ambtenaren, wethouders en raadsleden.
Groen Links meent dat het de hoogste
tijd is om prioriteiten te stellen, waar
door de gemeentelijke politiek ook bij
de burgers weer geloofwaardiger zal
overkomen.
De partij vindt dat in de gemeente en
binnen het -gemeentelijke beleid nog
meer en beter gebruik gemaakt kan
worden van de deskundigheid van vrij
willigers. Voor die specifieke inzet mo
gen zij bovendien best een onkosten
vergoeding ontvangen.
Moeite heeft Groen Links met de voor
stellen aangaande de onroerend goed-
belasting. Nu wordt eerst een verhoging
voorgesteld, maar binnenkort zal het ta
rief weer dalen: de Heilooër panden
worden opnieuw getaxeerd en de even
tuele hogere waarde zal dan niet leiden
tot een hogere aanslag. Groen Links
zou dat liever wel willen, het zou on
juiste verhoudingen, ontstaan in het
verleden, rechtzetten en een gunstig ef
fect hebben op het begrotingstekort.
Groen Links stelde voor om gemeente
lijke inkomsten te verwerven door het
plaatsen van parkeerautomaten. Ten
slotte, op cultureel terrein, suggereerde
de partij de stichting van een kunst
school voor kinderen in Heiloo.
Het college van B&W
Burgemeester
dhr. N.P.M. Schoof
Nog eens uitgebreid ging de burge
meester in op de samenhang tussen de
vele gemeentelijke plannen. Aan de on
zekerheid bij de ambtelijke medewer
kers, door diverse fracties opgemerkt,
zal binnenkort een einde komen. Het
proces van de interne reorganisatie, dat
mede oorzaak van de onrust is, verloopt
overigens volgens schema.
De regionale samenwerking kan, wat
betreft de burgemeester, veel beter. Het
college heeft hiertoe al enkele initiatie
ven genomen, bijvoorbeeld binnen het
Samenwerkingsverband Noord-Kenne-
merland en met de buurgemeenten.
Op financieel terrein vindt het college
niet dat het effect van de herwaardering
van woningen voor de onroerend goed-
belasting als inkomstenbron gebruikt
moet worden. Het is aan de raad om een
dergelijk besluit eventueel wel te nemen.
Ten gevolge van en gekoppeld aan de
reorganisatie is het opstellen van een
personeelsbeleidsplan noodzakelijk. Te
gelijkertijd kost de reorganisatie zelf zo
veel tijd, dat er slechts op deelterreinen
aan het toekomstige personeelsplan
wordt gewerkt. In de tweede helft van
1992 zal er meer duidelijkheid zijn wat
betreft een totaal personeelsbeleid.
Wethouder
mw. A.A.M. Willemse-van der Ploeg
De gemeente als servicecentrum, met
een publieksbureau, extra openstelling
van het gemeentehuis en bijeenkomsten
in de wijk, zal nader in de plannen wor-
HEILOO - Al meer dan een kwart eeuw
is hij raadslid in de gemeente Heiloo.
Begin september werd hij hiervoor on
derscheiden met de erepenning van zijn
geboorteplaats. Hij is er trots op als au
tochtone Heilooër in de raad van Hei
loo zitting te hebben. Zijn naam: Ton
ten Hoope, fractievoorzitter van Heiloo
2000 en inmiddels nestor van de ge
meenteraad. De redactie van de Uitkijk
post sprak met hem in het weekend
tussen de eerste en tweede termijn van
de algemene beschouwingen, die vorige
week maandag werden afgerond.
Het is onmogelijk om in gesprek met
Ton ten Hoope twee onderwerpen te
vermijden: het Heiloo, waar hij als jon
gen opgroeide, en het Heiloo anno
1991, de actuele situatie. In het laatste
opzicht komt direct een recente gebeur
tenis aan de orde. De vragen over de
vestiging van Fysio Heiloo, die de heer
Ten Hoope stelde in de raad.
,,Het is voor het eerst geweest dat ik
echt terugkom op een raadsbesluit. De
raad is bewust of onbewust, dat laat ik
in het midden, verkeerd geïnformeerd",
aldus Ton ten Hoope. ,,In eerste instan
tie kregen we uitvoerige informatie en
leek, alles in orde. Later kreeg ik andere
informatie in handen en besloot ik om
vragen te stellen. Niet om het raads
besluit terug te draaien of om mensen
onderuit te halen. We hebben een soort
wesp-functie, even aangeven dat iets
niet correct is".
Structuurvisie
In de nabije toekomst zal de gemeente
raad discussiëren over de ontwikkeling
van Heiloo tot na de eeuwwisseling.
Richtlijn daarbij is de zojuist gepresen
teerde Structuurvisie. Ton ten Hoope
ziet, in samenhang met het verkeersplan
in wording, wel de nodige problemen.
Vooral de oost-west-verbindingen zijn
knelpunten. De Zevenhuizerlaan is ont
last door de verlengde Vennewatersweg,
maar bij de Stationsweg is het nog het
zelfde".
,,Ik ben geen verkeersdeskundige, maar
er moet wat gebeuren. Geen leuke maat
regelen natuurlijk, zoals eenrichtings
verkeer voor een deel van de
Stationsweg. Daarmee kan je de ver
keersstromen. ombuigen, andere routes
gebruiken en zo het verkeer meer sprei
den", zegt Ton ten Hoope. Verkeerso
verlast constateert hij bijvoorbeeld ook
in het Tuindorp, tussen Heerenweg en
Kennemerstraatweg. ,,Het gaat om
sluipverkeer", zegt hij. ,,Maar op zich
hoeft dat geen bezwaar te zijn. Wat
vooral het probleem is, is dat er in de
wijken te hard wordt gereden. En dat
geldt echt niet alleen voor Tuindorp".
De functie vaa de Kennemerstraatweg,
als doorgaande weg tussen zeg maar
Limmen/Castricum en Alkmaar, is va
nuit het verleden en in het heden en de
toekomst een feit. ,,Als je naar Uitgeest
of verdér moet, dan ga je echt niet eerst
naar Alkmaar om over de A9 te rijden.
Iedereen gebruikt de Kennemerstraat-
Ton ten HoopeHeilooënaar in hart en nierenop de grens met Egmond.
weg", meent Ten Hoope. De knelpun
ten ziet hij vooral op de Heerenweg en
de Westerweg. ,,Maar natuurlijk moe
ten we ook praten over het ontlasten
van de Kennemerstraatweg. Het ver-
keersaandeel afkomstig uit Heiloo mo
gen we daarbij zeker niet
onderschatten".
Veranderingen
,,Ik ben autochtoon, ik heb het dorp
zien veranderen", zegt Ton ten Hoope.
,,De vijver in plan West was een poel,
waarin we zwommen. Op de plaats
waar ik nu woon (Boekenstein, red.),
waren we vroeger aan het slootje sprin
gen". Niet voor elk besluit om het aan
gezicht van Heiloo te veranderen was
Ten Hoope te vinden.
Bij voorbeeld 't Loo, ik was toen als
enige tegen. Het ging wel om een veel
groter plan, dat ook niet gerealiseerd is.
Het karakteristieke hart van Heiloo is
weggehaald", zegt het raadslid. ,,Qua
vormgeving zijn er wel concessies ge
daan. Het ontwerp, naar het idee van
een stolpboerderij, vind ik nog steeds
mooi. Er moet nu weer het één en ander
veranderen. Ik heb de indruk dat er
sterk naar een einddoel toegeschreven
wordt".
Over het schrijven van plannen en dus
het vervaardigen van rapporten is er in
de Heilooër gemeenteraad al het nodige
gezegd. Een lawine van papier, die heel
wat extra tijd kosten. ,,Zo'n tien jaar
geleden kostte het raadswerk me acht
avonden in de maand. Nu is dat veel
meer. Er heerst een ware nota-cultuur",
oordeelt Ton ten Hoope. ,,Er wordt in
den meegenomen. Dat zelfde geldt voor
bijvoorbeeld enquêtes via de omnibus,
aldus de wethouder.
Een inventarisatie van open bouwloca
ties in het dorp zal in de tweede helft
van 1992 worden uitgevoerd. Het zal
dan vooral gaan om vrijkomende loca
ties. Bij nieuwbouw heeft bouwen voor
de eigen bevolking de voorkeur. Voor
de toewijzing van woningen en het re
gistreren van woningzoekenden is er
geen regionaal beleid. Voor mensen van
buiten Heiloo hanteert de gemeente de
norm van economische gebondenheid.
Het opstellen van subsidiebeleid stokt
wegens te weinig menskracht, aldus de
wethouder. Getracht wordt hiervan een
HEAO-afstudeerproject te maken.
Het coördinatiepunt voor het ouderen
werk wordt in 1992 gerealiseerd. Op dit
terrein is er voorts extra aandacht voor
bestaande eenzaamheid, de woonomge
ving en de warme maaltijd-voorziening.
Het jongerenwerk is in de nieuwe opzet
net gestart, de uitbreiding van de subsi
die is voor het opzetten van integraal
beleid in de gemeente.
Een kunstschool zal vanuit het college
Joan van Baarle (PvdA).
niet onderzocht worden. Wel is het de
bedoeling om enig kunstbeleid op te zet
ten, waarbij plaatselijke kunstenaars en
verwante instanties betrokken zullen
worden.
Wethouder
mw. J. Wuijster-Schuddeboom
Goed afvalbeleid is gebaat bij een geza
menlijk beleid, aldus de wethouder. Dat
bestaat nu reeds en onderdeel daarvan is
de vuilverbranding. De tekenen op dit
moment duiden op een behoefte aan
voldoende verbrandingscapaciteit
Maar de scheiding aan de bron kan nog
beter. Het college wil in het tweede
kwartaal van 1992 starten met het be
vorderen van composteren in de eigen
tuin door onder andere gereduceerde ta
rieven voor compostvaten en voorlich
ting. Andere vormen van preventie zijn
in voorbereiding.
Het voortbestaan van de twee Mavo's
als zelfstandige scholen kan het college
niet garanderen. Maar bij een sluiting
zal men zich niet zomaar neerleggen, al
dus de wethouder. Een fusie tussen de
HEILOO - Tijdens de algemene be
schouwingen in de gemeenteraad van
Heiloo kondigde mw. J.W. van Baarle
(PvdA) aan, dat zij in april 1992 de raad
zal verlaten'. Joan van Baarle vormt mo
menteel samen met Jan Borsjes één van
de drie tweemansfracties in de raad. De
PvdA neemt deel aan het college, samen
met VVD en CDA.
De over een aantal maanden voor een
wereldreis vertrekkende Joan van Baar
le trok vooral de aandacht in de raad
door permanent de maatschappelijke
positie van vrouwen te betrekken in dis
cussies over het gemeentelijk beleid. In
de politiek van Heiloo is daar kennelijk
goed naar geluisterd. Telde de gemeen
teraad een kleine tien jaar geleden één
wethoudster en één fractievoorzitster,
nu zijn dat er respectievelijk twee en
drie.
Burgemeester N.P.M. Schoof noemde
het aangekondigde vertrek 'een niet
aangename verrassing'. ,,We zullen uw
keuze respecteren, maar ook betreu
ren", aldus de voorzitter van de raad op
14 november. Helemaal uit beeld ver
dwijnt Joan van Baarle echter niet. Re
gelmatig zal zij - tijdens haar reis - via
de Uitkijkpost verslag doen van haar
bevindingen in andere landen. Dat de
sociale verhoudingen in andere culturen
daarbij aan bod komen spreekt nage
noeg voor zich.
de raad af en toe ook veel te lang ge
praat. De voorzitter moet dan ingrij
pen. Je moet niet iets zeggen alleen
maar om aan het woord te zijn. Ik heb
daar nooit aan mee gedaan en zal dat
ook niet doen".
Lege plekjes
De laatste jaren zijn vele open plekjes in
het dorp ingevuld met woningbouw,
vooral voor de oudere Heilooënaars.
,,Het zijn weliswaar steeds kleine stuk
jes, maar ze zijn wel karakteristiek voor
het dorp. Heiloo verstedelijkt meer en
meer", zegt Ten Hoope. ,,Men heeft
een glimlach als ik over dit onderwerp
begin. Ik wil echt niet op elke slak zout
leggen, maar ik volg het wel kritisch.
Voor de vernieuwing is al heel wat
gesloopt. De stolpen zijn nagenoeg ver
dwenen. Als er iets behouden moet blij
ven, wat past in het landelijk karakter,
geeft men vaak niet thuis".
De plannen omtrent de realisering van
een centrum-driehoek tussen Heeren
weg, Kennemerstraatweg en Stations
weg ziet de heer Ten Hoope met enige
huivering tegemoet. ,,Als rondom 't
Loo een voetgangersgebied -komt, dan
betekent dat een verzwaring van andere
routes wat betreft het autoverkeer, bij
voorbeeld de Kerkelaan", meent hij.
,,Ook ben ik tegen het voornemen min
der parkeerruimte te realiseren, maar
dat is ook het gevolg van landelijke
besluiten in Den Haag".
Onroerend goed
Van het rijksbeleid en de gevolgen daar
van voor de locale politiek is de stap
naar de onroerend goed-belasting klein.
,,Deze belasting is ontstaan om als ge
meente zelf middelen te hebben om be
paalde zaken te kunnen doen. De
afgelopen jaren is de belasting continu
omhoog gegaan. In het dorp word ik
daar als raadslid op aangevallen. Het is
niet de schuld van de gemeente, maar
van het rijk. Meneer Lubbers maakt ge
bruik van de onroerendgoed-belasting.
Voor mij is het een principe dat die be
lasting niet voor het invullen van bezui
nigingen van het rijk gebruikt mag
worden".
De belastingpolitiek, die nu in Heiloo
wordt gevoerd, is in grote lijnen vastge
legd in het collegeprogramma. Alle par
tijen hebben daaraan meegedaan, ook
Heiloo 2000. ,,Wij hebben het initiatief
van het CDA toegejuicht. Iedereen had
z'n inbreng, iedereen heeft concessies
moeten doen. Heiloo 2000 heeft veel ge
geven, weinig genomen. Wat we hebben
gevraagd wordt nu als niet terzake zijn
de afgedaan. Daarom haken we af en
voelen ons niet meer gebonden aan het
programma", zegt Ton ten Hoope.
„We hebben een kleine fractie, daar
hebben we geen moeite mee. Maar. als je
met elkaar afspraken maakt, dan moet
je die nakomen. We zullen onze tanden
laten zien en de confrontatie aangaan.
We zijn een plaatselijke groepering en
dus ook meer op het locale gericht. Dat
we onszelf enigszins isoleren, daar ben
ik niet bang voor. Maar we distantiëren
ons echt niet van de politiek, zowel
plaatselijk als landelijk", is de mening
van Ton ten Hoope. Na ruim 25 jaar
raadswerk is hij nog lang niet uitgeke
ken op zijn hobby. En als iemand die
een blad voor de mond neemt, zo staat
hij zeker niet bekend.
Jaap-Wim van der Horst
twee scholen of aansluiting bij andere
scholen, bijvoorbeeld in Alkmaar,
wordt reeds onderzocht.
Op het gebied van het openbaar vervoer
zijn er moeizame onderhandelingen. Op
langere termijn zullen de mogelijkheden
per trein toenemen. Met busonderne
ming NZH is er nog geen enkele voor
uitgang geboekt: 'De NZH laat Heiloo
in de kou staan'.
Vanaf 1992 zal jaarlijks 100.000 gulden
beschikbaar zijn voor het oplossen van
de gevaarlijkste knelpunten in het ver
keer binnen Heiloo. De 30 km-zönes wil
het college nog niet instellen.
Wethouder
dhr. J. Borsjes
De realisering van een extra fietsenstal
ling bij het NS-sfation zal worden mee
genomen binnen de werkgroep Sociale
Vernieuwing, aldus de wethouder. In
dit zelfde kader zal ook gekeken worden
naar verdergaande bestuurlijke ver
nieuwing.
Openbare Werken is een gebied dat
nauw met voorlichting te maken heeft.
De wethouder meent dat er meer taken
bij de burger moeten komen. Vormen
van zelfbeheer worden door het college
niet uitgesloten. De burgers krijgen zo
meer verantwoording voor hun eigen
leefomgeving. Dit past tevens binnen de
Sociale Vernieuwing.
De nota Minimabeleid wordt na de
vaststelling door de raad in mei 1991 in
de praktijk gebracht. Het opzetten van
geïntegreerd minimabeleid blijkt echter
een tijdrovende klus. Een eerste evalua
tie zal plaatsvinden aan het begin van
1992.
Tweede termijn
Na de uitgebreide eerste termijn hadden
de fracties in de tweede ronde nog de ge
legenheid om te reageren op de opvat
tingen en antwoorden van het college.
Veel onderwerpen werden verwezen
naar toekomstige commissie- en raads
vergaderingen voor nadere uitleg en
besluitvorming.
Dat gold niet voor het voorstel om de
belasting voor toeristen te verhogen. Dit
plan werd door het college ingetrokken.
Toegezegd werd nog dat college en raad
een eigen visie zullen ontwikkelen voor
de problemen met de treinverbindingen.
Een meerderheid van de raad steunde de
suggestie om de Belbus al in 1992 en niet
pas in 1993 te realiseren. Het college
sloot zich hierbij aan. Een andere uitga
ve werd geschrapt. Bij nader inzien
vond het college dat het niet terecht is
dat Heiloo moet betalen voor straatver
lichting langs de Zeeweg op Egmonds
grondgebied.
Bij de vaststelling van het meerjarenbe
leidsplan verdween bijna de tweede fase
van de nieuwbouw van het gemeente
huis tot na 1995. VVD en PvdA wilden
dit opschuiven. Burgemeester' Schoof
hield het voorbereidingskrediet in de ra
ming na een geïmproviseerd compromis
(wel in de raming, maar het bedrag is
niet 'hard').
Discussiepunt was ook het kippebrug-
getje nabij het Maalwater, dat ten be-
hoev van ouderen een aanpassing moet
ondergaan. Het krediet hiervoor werd
nog niet definitief vastgesteld. Dat ge
beurt pas als het voorstel voor de aan
passing rond is. Hier botsten de
landschappelijke waarde van het brug
getje en gedane toezeggingen aan de or
ganisaties voor ouderen.
De VVD stemde tegen de vorming van
het fonds voor de aankoop van kunst
werken. Heiloo 2000 bleef principieel
tegen de automatische verhoging van de
onroerend goed-belasting. Verder zon
der al te grote wijzigingen werden de (fi
nanciële) plannen door het merendeel
van de raad goedgekeurd.
Een groot zorgenkind bleef na de uit
voerige behandeling achter in de schoot
van de raadsleden: de eigen wijze van
vergaderen. In het eerste kwartaal van
1992 komen er op dit gebied voorstel
len. Wellicht dat bij de volgende be
schouwingen de nieuwe afspraken wat
meer ingeburgerd zijn geraakt. Dan
hoeft er geen extra tijd besteed worden
aan de spreektijd van (andere) fracties.
Voor de niet aanwezige lezers: geen en
kele fractie beperkte zich in de eerste
ronde tot de afgesproken tien minuten.
Misschien is een op afstand bedienbaar
kookwekkertje bij elke microfoon een
oplossing