Koffiedrinkers kiezen steeds vaker voor keurmerk van Max Havelaar AKTIEKOMITEE STRUCTUURVISIE VECHT OOK VOOR HET BEHOUD VAN UW PORTEMONNEE tot m VECHT U MEE? GIRO 1408045 WIJ DOEN EEN BEROEP OP Wm X'.v -A wu: mÉËMmm HEILOO, HOUDEN ZO!!!! Indiende onheilspiannen uit de structuurvisie zouden worden verwezenlijkt ontstaat er een gigantisch financieringstekort. Het ligt voor de hand dat dit tekort wordt gedekt d.m.v. een drastische verhoging van de o.g. belastingen. U mag dan reke nen op een naast de normaal te verwachten verhoging op een extra verhoging van tussen de 1200,- en 1500,- per jaar. Zit U daarop te wachten?? Over enkele weken wil het Aktiekomitee Heiloo Structuurvisie aan alle raads leden van Heiloo alsmede aan het gemeentebestuur een petitie aanbieden, daarbij hebben wij liefst duizenden handtekeningen nodig om deze zoveel mogelijk gewicht te geven. Geef ons Uw steun. Knip onderstaande brief uit en stuur ons deze toe! Indien u binnen Uw kennissen of burenkring dit ook onder de aandacht wilt bren gen, maak hiervan een kopy en laat ze dat invullen en ons toesturen. Doet u dit ook als Uzelf al een brief heeft gestuurd naar het gemeentebestuur of stuur ons een kopy van Uw brief. VUL IN EN KNIP UIT EN STUUR TOE! POSTBUS 194, 1850 AD HEILOO Aan de Gemeenteraad van Heiloo 10 december 1991 Geachte dames en heren, Middels deze brief maken wij ons ongenoegen kenbaar m.b.t. het structuurvisie-concept. Indien de plannen van deze visie ten uitvoer worden gebracht gaat een groot deel van Heiloo op z n kop en blijft er van het originele karakter weinig over. Dit willen wij niet, wij willen Heiloo in grote lijnen laten zoals het nu is. Indien uw bouwplannen voor woningen worden uitgevoerd zoals is weergegeven, zullen de inwoners van Heiloo geconfronteerd worden met hogere gemeentebelastingen. Heiloo hoeft, wat ons betreft, ook niet méér inwoners te hebben als 20.000; indien een matigingsbe- leid gevoerd wordt kan dit aantal geconsolideerd worden, alléén bouwen voor de Heilooënaren is een goed streven. Eveneens behoeven wij geen uitbreiding van winkels. Dit betekent meer publiek van buiten Heiloo, meer auto's, meer verkeersverstoppingen en meer par keerproblemen etc.' Wij willen ook geen industrie of bedrijven van buiten Heiloo naar ons bedrijventerrein, dit zal tot gevolg hebben een intensivering van het verkeer door ons dorp en ook een zwaardere belasting op het milieu. Wij pleiten voor een matigingsbeleid zodat Heiloo kan blijven zoals het is; wij zouden dan ook graag zién dat u het gehele structuurvisieplan wilt laten vallen. Wij rekenen er op dat u onze bezwaren serieus neemt en dat in uw volgende vergaderingen aan de orde zult brengen. Hoogachtend, Naam: Adres: Handtekening: Naam: Adres: Handtekening: AKTIE VOEREN KOST GELD. U KUNT ONS OOK FINANCIËL STEUNEN DOOR UW BIJDRAGE TE STORTEN OP GIRONR. 1408045. UW BIJDRAGE ZAL VOLLEDIG TEN GOEDE KOMEN AAN ONZE DOELSTELLING: HEILOO HOUDEN ZO! AKTIEKOMITEE HEILOO, STRUCTUURVISIE, POSTBUS 194, 1850 AD HEILOO, TEL. 334105. PAGINA 6 UITKIJKPOST 1 JANUARI 1992 HEILOO - In de wintermaanden, waa rin ieder graag de warmte binnenshuis opzoekt, drinken wij meer koffie dan ooit. Steeds vaker is dat koffie met het Keurmerk van Max Havelaar, koffie die rechtstreeks en tegen eerlijke prijzen bij kleine boeren wordt ingekocht. Juist in de tijd van kerstwensen en nieuwjaars groeten staat menigeen stil bij hun strijd voor een betere toekomst. Al jaren is in alle Wereldwinkels eerlijke koffie verkrijgbaar. Met de start van Max Havelaar drie jaar geleden begon de verkoop van eerlijke koffie in alle winkels. Sindsdien gingen al 23 miljoen pakken met het Keurmerk van Max Ha velaar over de toonbank. Niet alleen doordat de kring Max Havelaar- drinkers voortdurend groter wordt. Maar ook omdat veel consumenten zich enorm voor Max Havelaar inspannen. Max Havelaar Prijs De belangrijke rol van de consument werd vorige maand op bijzondere wijze onder de aandacht gebracht. Tijdens de viering van de derde verjaardag van Max Havelaar Keurmerkkoffie is voor de eerste keer de Max Havelaar Prijs uitgereikt. Dit beeldje van een koffie boer, gemaakt door beeldhouwster Ine ke van Dijk, wordt jaarlijks toegekend aan een persoon, groep of instantie die zich dat jaar op een bijzondere wijze heeft ingezet voor de boeren, die hun via Max Havelaar koffiebonen verkopen. De prijs ging dit jaar naar het Radboud- ziekenhuis in Nijmegen. Volgens de ju ry geeft dit ziekenhuis een belangrijk voorbeeld omdat het als eerste grote zie kenhuis weloverwogen op eerlijke kof fie overschakelde. Daarmee, aldus het juryrapport, geeft het Radboud blijk van een brede visie, omdat zij bij de aankoop van koffie ook rekening houdt met waar de bonen vandaan komen en of er een redelijke prijs voor betaald is. Tevens brengt zij met dit besluit de goe de kwaliteit van Keurmerkkoffie tot uit ing. De jury, met een werkelijk Max Havelaar hetende voorzitter, maakte in haar huldebetoon duidelijk dat het initi atief tot de uiteindelijke stap van het Radboud van enkele personeelsleden kwam. Dominicaanse boeren De prijsuitreiking werd bijgewoond door twee koffieproducenten uit de Do minicaanse Republiek. Hun bijdrage beperkte zich echt niet tot de verjaar dag. Gedurende twee weken vertelde Argentina Medina en Marcos de los Santos, leden van de boerencoöperatie 'Fedecares', her en der in Nederland over hun leven. Dat is er niet eenvoudi ger op geworden sinds de koffieprijs op de wereldmarkt flink gedaald is. Overal benadrukten zij het belang van Max Havelar voor de kleine koffieprodu centen. Koffiebranders kopen hun Max Havelaar-bonen onder andere bij deze coöperatie in. Dat gebeurt rechtstreeks, via langlopende contracten. De aan de organisatie gegarandeerde prijs ligt 50% hoger dan de wereldmarktprijs. Een deel van de ingekochte koffie wordt bovendien vooruitbetaald om de tijd tussen twee oogsten zonder zware schul den te kunnen overbruggen. Samen sterk De boeren van 'Fedecars' leveren op dit moment nog maar een klein deel van hun produktie via Max Havelaar. Toch is de inlvoed volgens Marco goed merk baar. 'Het stimuleert boeren zich aan te sluiten en samen te werken. 'Fedecares' wordt daardoor een steeds sterkere or ganisatie. We zijn iii 1979 gestart met 24 leden, maar nu zijn al 3000 koffiepror ducenten aangesloten'. Marco vervolgt: De aangesloten boerenfamilies zijn nu in staat voedsel en kleding te kopen en we kunnen het schoolgeld voor onze kinderen betalen'. De aangesloten leden beslissen daarnaast samen over de besteding van de extra inkomsten voor gemeenschappelijke doeleinden. 'Fede cares' bouwde bijvoorbeeld een apo theek, waar medicijnen voor lage prijzen te krijgen zijn. Twee Nederlandse consumenten krijgen de kans met eigen ogen de resultaten bij 'Fedecares' te beoordelen. Op uitnodi ging van de koffieboeren kunnen zij be gin 1992 namens alle Max Havelaar-drinkers een reis naar de Do minicaanse republiek maken. Hun erva ringen worden na terugkomst in Nederland doorgegeven aan andere consumenten. De kleine producenten hebben hier uitdrukkelijk om verzocht, zodat steeds meer mensen de kleine boe ren gaan steunen. Erg veel moeite hoeft daar niet voor gedaan te worden. In ele winkel is minstens een van de vele Max Havelaar-merken verkrijgbaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1992 | | pagina 6