.TTFT NODIG NAAST AP
"BEWUST OMGAAN MET DE AUTO
NOODZAAK
Voor de "GROENE KICK" kunt u terecht bij:
GARAGE ZANDER
.Nan der Steen
d] Autobedrijf
is^^ïsait»
f CITROEN SERVICE
Autobedrijf G. Kaandorp
IL-U/jO
PAS
GARAGEBEDRIJF
PAUL ADMIRAAL
J De Oude Werf 1
072-338543
S7Y .KEURSTATION
W VPM.P.K.
f uw TOYOTA DEALER: 1
DE BRUIJN BLOKKER
Ta
WAT WE DOEN
DOEN WE GOED
HEfLOO
Rijksweg 50, 1906 BJ Limmen
Telefoon 02205-3066
AUTO
"De Groene Kick laat het milieu niet in de kou staan
fjuhueksspecotcahes
Minister Alders van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer:
Kennemerstraatweg 105 - v. Aostastraat
Heiioo - Telefoon 072-330116
all-round
V |/^rZ onderhouds- en .u
y fTgï D E reparatiewerk
g aan ALLE MERKEN [vvn
automobielen.
9 Kennemerstraatweg 189,
telefoon 072-331818.'
Verkoop na 18.00 uur
f D.H.J. Slinger - 072-126558
ff
MAATSTAF
NIEUWE AUTO'S 00K
MILIEU-ASPECTEN NALOPEN
VOORDELEN
MILIEUZORG-SYSTEEM VOOR
AUTOBEDRIJVEN
BEURT AAN AUTOMOBILIST
WAAROP WORDT GELET?
NIET VOOR ALLE AUTO'S
APK IN DE EG
PAGINA 6
UITKIJKPOST 22 JANUARI 1992
AUTOBEDRIJF
het Zevenhuizen 40, Heiioo.
Tel. 072-333466.
Verkoop van alle merken, nieuw
en gebruikte auto's, onderhoud,
reparatie, schade-reparatie,
apk veiligheids- en milieukeuring!
LE^KVElOf
AKKERS
-
3|RTÓ0Mr
Telefoon na 18.Ü0 uur: M. Kolster 072-338592
oe KISTI MAKE»,
De Oude Werf 2 - 1851 PW Heiioo
Tel. 072 - 338361
H0QGEWE0_
onderhoud, reparaties en APK keuring
van uw auto. /fc
Banden, accu's, schokbrekers, uitlaten OT
monteren wij voor scherpe prijzen. I//
A
KENNEMERSTR.
i£RSTR„.
rD0MPVlüf,'
"óoVtE^
""T£»_Z
UW OPEL DEALER VOOR HEILOO EN OMSTREKEN
jlof Hi
UW HYUNDAI-DEALER:
LI MM EN
Voor al uw onderhoud en reparaties.
JA Tevens inbouw gasinstallaties en APK.
\2/ Verkoop van Citroen nieuw en gebruikt.
KUILEHAAR
-g3 ^<V3-
Kennemerstraatweg 524-526, 1851 NH Heiioo
tel. 072-333221
«nnl Officieel Opel en Isuzu dealer
dl IbbJ Officieel Carvox-autotelefoon dealer
wmmmm■"■"^■*,JKSWEGA9
WEG 4g
NATIONALE
GROENE KICK
"Dat een milieu-keuring thans deel uitmaakt van de APK-keuring,
betekent niet dat nu èlle auto's worden gekeurd op milieu-aspec
ten, Want de APK geldt slechts voor auto's van drie jaar en ouder.
Auto's van nul tot drie jaar verdienen ook een regelmatige controle
van de uitlaatgassen. Hiervoor is de bekende WN-veiligheidsin-
spectie al in 1989 uitgebreid met de "Groene Kick" milieu-inspectie.
Inmiddels hebben ruim 3 miljoen personenauto's kennis gemaakt
met de "Groene Kick". Dit aantal bewijst dat het milieu-bewustzijn
van de automobilisten toeneemt. Momenteel wordt de actie "De
Groene Kick laat het milieu niet in de kou staan" gevoerd, omdat
het vooral ook 's winters van belang is dat iedereen rijdt met een
correct afgestelde motor", aldus Jos Pullens, rayonadviseur bij de
Stichting Veiligheidsinspecties WN, een samenwerkingsverband
tussen Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG.
Pullens vindt overigens dat auto's
naast de jaarlijkse APK, toch bij iedere
grote grote beurt, tenminste ook ééns
per jaar, een Groene Kick moeten
krijgen. Bij een APK kijkt men naar
minimum-eisen. Bij een grote beurt
met Groene Kick wordt er voor ge
zorgd dat de auto er - ook vanuit
milieu-oogpunt - tot aan de volgende
onderhoudsbeurt weer tegen kan. Mits
tussentijds alle voorgeschreven beur
ten worden uitgevoerd."
Door zijn functie is Pullens goed op de
hoogte met de stand van zaken aan
het milieufront: "Er worden in ons land
momenteel vrijwel uitsluitend "schone"
auto's verkocht, uitgerust met een ge
regelde katalysator. Alleen regelmatige
controle kan uitwijzen of de auto ook
na verloop van tijd nog voldoet aan de
milieu-eisen. We nemen hierbij de fa-
brieksspecificaties als maatstaf. Wan
neer de motor is afgesteld volgens
deze specificaties is de uitstoot van
schadelijke stoffen zo laag mogelijk.
Ook het tijdig vervangen van bougies
en luchtfilter werkt mee om de motor
beter te laten functioneren. Bijkomend
voordeel is dat zo'n optimaal afgestel
de motor ook zuiniger is. Slecht afge
stelde motoren verbruiken meer
brandstof en belasten het milieu onno
dig."
"Vrijwel alle auto's van de laatste jaar
gangen bezitten een katalysator. Om
trent dit "reinigingsapparaat" leven wat
misverstanden. Veel mensen denken
dat zo'n apparaat zaligmakend is; toch
is de aanwezigheid van een katalysa
tor en het daarmee samenhangende
gebruik van loodvrije benzine nog
geen garantie voor "schoon" autorij
den. Juist bij een ongeregelde kataly
sator luistert de motorafstelling heel
nauw. Een slechte motorafstelling kan
allerlei oorzaken hebben, die je slechts
kunt constateren als je regelmatig de
milieu-aspecten van de auto laat con
troleren.
Veel automobilisten menen overigens
dat een nieuwe auto geen "Groene
Kick" nodig heeft. Dit is een misver
stand. Door allerlei omstandigheden
kan het gebeuren dat nieuwe auto's
niet optimaal zijn afgesteld. Gewoon in
het dagelijks gebruik kan de motor
geleidelijk aan al een minder schone
afstelling krijgen. Daarom is bij alle
auto's periodiek onderhoud met een
"Groene Kick" noodzakelijk."
"Bij de "Groene Kick" wordt de auto,
naast talrijke veiligheidspunten, ook op
milieu-aspecten nagelopen. Zo wordt
de stationaire loop van de motor ge
controleerd. Voor een gunstige uitlaat
gasemissie is een correcte afstelling
hiervan noodzakelijk. Ook de werking
van de katalysator wordt gecheckt.
Bij katalysatormotoren wordt het uit
laatsysteem gecontroleerd op lood-
sporen. Loodhoudende benzine "ver
giftigt" de katalysator, waardoor hij
niet of nauwelijks werkt. Loodsporen
kunnen ook een aanwijzing vormen
om de lambda-sonde te controleren.
Deze 'voeler' meet de samenstelling
Stichting Vfeiligheidsinspecties VVN
van de uitlaatgassen en regelt aan de
hand hiervan de brandstofinspuiting.
Tevens wordt er bij de Groene Kick
aandacht besteed aan eventuele olie
lekkage bij de stuurinrichting, schok
dempers of het remsysteem. En er
wordt gelet op andere lekkages, zoals
bij het brandstofcircuit, uitlaatsysteem
en accu.
Zeker in de winter is het zinvol te
zorgen voor een goed onderhouden
auto met een juiste motorafstelling.
Onder het motto "De Groene Kick laat
het milieu niet in de kou staan" atten
deren de BOVAG-autobedrijven auto
rijdend Nederland op de mogelijkheid
om de auto het milieu zo weinig mo
gelijk te laten belasten. Duizenden
BOVAG-autobedrijven bieden de
"Groene Kick" aan samen met de
grote onderhoudsbeurt.
MILIEUKEURING
De afgelopen jaren was er veel te doen over een nieuwe milieukeu
ring voor personenauto's "die er aan zat te komen". De laatste tijd
hoor je daar weinig meer over. Wat is er aan de hand? Is de nieuwe
milieukeuring nu niet meer nodig? De overheid heeft in 1990
besloten dat een milieukeuring voor personenauto's wel degelijk
nodig is. Dat betekent niet dat hiervoor een nieuw keuringsysteem
moest worden ontwikkeld. Men besloot namelijk aansluiting te
zoeken bij een bestaand systeem: de APK.
De APK-keuring, die wordt uitgevoerd
door ANWB technostations, keuring
stations van de Rijksdienst voor het
Onder het motto "De Groene Kick
laat het milieu niet in de kou staan"
roepen de BOVAG-autobedrijven de
automobilisten op om deze winter
hun auto te laten inspecteren op
veiligheids- en milieu-aspecten.
Automobilisten vinden deze nuttige
service terug op de voorruit in de
vorm van de bekende krul van de
Veiligheidsinspecties WN, aldus Jos
Pullens.
Wegverkeer en duizenden (BOVAG)au-
tobedrijven, heeft zich per slot van
rekening de laatste jaren al bewezen.
Het is een goed en overzichtelijk op
gezet systeem van hoge kwaliteit; on
der andere dankzij vakbekwame
APK-keurmeesters en goed uitgevoer
de steeksproefgewijze controles van
de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Het inpassen van de nieuwe milieu-ei
sen binnen de bestaande APK-keuring
heeft grote voordelen. Als eerste na
tuurlijk dat er nog slechts ééns per
jaar een verplichte keuring behoeft te
worden uitgevoerd, die nu zowel de
verkeersveiligheid als de milieu-aspec
ten van de aulp controleert. Stelt u
zich eens voor dat, als de milieukeu
ring niet in de APK was opgenomen,
elke auto ouder dan drie jaar voortaan
twee keer per jaar een verplichte keu
ring moest ondergaan! De automobilist
is zijn auto nu niet vaker kwijt, hoeft
maar één keer een keuringstarief te
betalen en kan in feite beide keurin
gen, desgewenst, samen met een gro
te onderhoudsbeurt laten uitvoeren.
Dit spaart nog meer tijd en geld. Want
de BOVAG-bedrijven hebben besloten
dat, ondanks het feit dat de APK-mi-
lieukeuring wat duurder is geworden
92,40 incl. BTW), bij een grote beurt
de keuring toch gratis wordt gedaan.
"Hoewel het autogebruik zo op het oog steeds gewoner lijkt te
worden, eist het milieu van ons dat we die auto niet meer zo
vanzelfsprekend gebruiken". Minister Alders van het ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer zegt dat
met veel nadruk. In het Nationaal Milieubeleids Plan (NMP) staat te
lezen dat de overheid ernaar streeft de verdere groei van het
autogebruik te beperken tot zo'n 35% tot aan het jaar 2010. Zonder
een dergelijk beleid zou de automobiliteit met maar liefst 70%
toenemen.
"Door de groei van het autogebruik wordt de milieuwinst, die we
boeken door de auto met katalysator, grotendeels teniet gedaan.
Deze 'schonere' auto's stoten weliswaar veel minder schadelijke
uitlaatgassen uit, maar als er steeds meer auto's komen, neemt dat
effect natuurlijk af'.
Uit onderzoek blijkt dat de meeste
auto's met een geregelde katalysator
goed voldoen aan de eisen, die wor
den gesteld in de stimuleringsregeling
voor 'schone' auto's. Sommige auto's
zitten zelfs aanzienlijk onder de gestel
de eisen. "Daarom volg ik met belang
stelling de inspanningen van de auto
industrie, die er onder meer op gericht
zijn de auto's steeds schoner te ma
ken. Zowel qua brandstofgebruik en
uitlaatgas-eisen, als wat betreft mate
rialen, waarmee de hedendaagse auto
wordt gemaakt. Het zo milieu-verant
woord mogelijk slopen en het herge
bruik van de verschillende onderdelen
krijgt gelukkig steeds meer aandacht",
aldus de bewindsman.
Hij vervolgt: "De branche-organisatie
BOVAG heeft, in overleg met mijn
ministerie, als één van de eerste een
intern milieuzorgsysteem voor autobe
drijven ontwikkeld. Dit wordt nu inge
voerd. Het moet er voor zorgen dat de
in het NMP gestelde doelen daadwer
kelijk worden gerealiseerd.
De bedrijven accepteren hiermee ook
een verantwoordelijkheid bij het on
derhoud en de reparatie van auto's.
Want met eisen stellen alleen komen
we er niet. We moeten zorgen dat ook
in de praktijk aan deze eisen wordt
voldaan, zodat het milieu zo min mo
gelijk wordt belast."
Een goed voorbeeld is het verrichten
van APK-keuringen. Alders: "De beurt
is nu aan de automobilist. Sinds sep
tember 1991 is in de APK-keuring ook
een milieukeuring opgenomen. Bij au
to's ouder dan drie jaar wordt zo de
uitstoot van milieugevaarlijke uitlaat
gassen gecontroleerd. Voor auto's
jonger dan drie jaar kan dat via de
vrijwillige milieukeuring".
Hierbij doelt hij op de in 1989 door de
Stichting WN Veiligheidsinspecties in
het leven geroepen 'Groene Kick', die
bestaat uit een veiligheids- en milieu
inspectie. Deze 'Groene Kick' kan
plaats vinden bij een grote-, winter- of
vakantiebeurt. Inmiddels hebben al
meer dan drie miljoen auto's een vrij
willige 'Groene Kick' ondergaan bij de
ruim 5.000 BOVAG-autobedrijven.
Alders: "De keuring moet er voor zor
gen dat de auto van jongsaf aan
voldoet aan de milieunormen. Natuur
lijk is dit slechts één controle-moment
Minister Hans Alders van Milieube
heer benadrukt dat de slogan "een
beter milieu begint bij jezelf ook
geldt voor automobilisten.
per jaar. Ik zou het dan ook toejuichen
als automobilisten vaker controleren of
hun motor nog wel zo schoon mogelijk
staat afgesteld. Ook hier geldt de
slogan: een beter milieu begint bij
jezelf. Bovendien is het niet alleen
beter voor het milieu, maar ook voor
de portemonnee, want een goed afge
stelde motor verbruikt minder brand
stof.
Het enige dat wel moet worden be
taald zijn de "afmeldkosten" ad 8,90.
Bij de "milieu-APK" worden uiteraard
alle verkeersveiligheidspunten van de
auto, zoals dat al sinds 1985 wordt
gedaan, gecontroleerd. Evenals een
reeks milieu-aspecten, zoals controle
op lekkages van vloeistoffen en gas
sen. Nieuw zijn de eisen, die aan
uitlaatgassen worden gesteld. Tot
september 1990 mocht er maximaal
4,5% koolmonoxyde (CO) in de uit
laatgassen zitten. Die algemene eis is
vervangen door specifieke eisen per
autotype. Voor iedere auto is een ma
ximaal CO-percentage vastgesteld bij
een voorgeschreven toerental. De
technische ontwikkeling van de auto
maakt het immers mogelijk dat de
meeste auto's veel milieu-vriendelijker
kunnen worden afgesteld. Voor een
goed onderhouden, redelijk moderne
auto geldt doorgaans een waarde van
1 2%. Met de nieuwe APK-eisen
worden auto's dus wat strenger op de
uitlaatgassamenstelling beoordeeld.
Dat is maar goed ook. Want als de
auto's beter kunnen, waarom zouden
we dan met minder genoegen nemen?
De nieuwe milieu-eisen gelden voor
alle auto's die APK-plichtig zijn, dus
personenauto's en lichte bedrijfswa
gens tot maximaal 3500 kg toelaat
baar totaalgewicht. Voor een aantal
categorieën gelden de eisen niet. Voor
auto's gebouwd vóór 1974 geldt hele
maal geen eis. Voor auto's gebouwd
tussen 1 januari 1974 en 1 januari
1980 en voor auto's die op LPG rijden,
blijft het "oude" CO-percentage van
maximaal 4,5% gehandhaafd. Voor
wagens met een geregelde driewegka
talysator, in gebruik sinds 1986, geldt
een limiet van 0,5%. Auto's met een
dieselmotor zijn ook vrijgesteld. Er
wordt nog gezocht naar een geschikte
meetmethode van deze uitlaatgassen.
Vanaf 1994 moeten overigens alle per
sonenauto's binnen de EG verplicht
jaarlijks een APK-keuring ondergaan.
Op dit moment kennen nog niet alle
lidstaten die verplichting. En er zijn
nogal wat verschillen in procedures en
uitvoering. Alom wordt echter ver
wacht dat de EG minimum-eisen zal
uitvaardigen waaraan de Nederlandse
APK ruimschoots voldoet. Vanuit de
EG hoeven we dus geen APK-veran-
deringen in ons land te verwachten.
Wel wordt er in Nederland samen met
enkele andere lidstaten gestudeerd op
mogelijke verdere aanpassingen en
aanscherpingen van de eisen, bijvoor
beeld voor dieselauto's.