CORNELIS DREBBEL COLLEGE
Nadere standpuntbepaling
O
GIRO 646900
Informatierubriek van de gemeente Limmen.
Inlichtingen en reacties:
Middenweg 3a, Limmen.Telefoon 02205-1456
Onlangs is de accommodatienota verschenen, waarover veel publiciteit is geweest. De ge
meente heeft daarover ook een informatieavond belegd, en wel op 30 januari jl.
Deze avond was druk bezocht. Centraal stond het behoud van het gemeentelijk gebouw
Vredeburg in het centrum van het dorp, dat op dit moment wordt gebruikt als sociaal-cultureel
centrum. Het bollenmuseum is in dit gebouw ondergebracht en er worden, tot nu toe,
raadsvergaderingen gehouden. Het gebouw dient ook voor het voltrekken van huwelijken.
Er bestaan plannen voor de bouw van een nieuw gemeentehuis met raadzaal én bibliotheek.
Het is dan ook niet verwonderlijk, dat er over dit onderwerp een discussie losbrandde.
Het is van belang te weten, dat de Culturele Raad Limmen het beheer heeft over Vredeburg.
Naast Vredeburg beschikt Limmen ook over een parochiehuis, dat eigendom is van de r.k. kerk.
Ook het parochiehuis is een verzamelgebouw voor verenigingen.
Wat hield de accommodatie
nota ook al weer in?
Informatieavond en reacties
Actie behoud Vredeburg
Het gebouwVredeburg
Bouw nieuw gemeentehuis
Privatisering sporthal Enterij
"Twee belangrijke data
Chemocar
Ontgrondingsvergunning
Verleende bouwvergunningen
Hoe reeël is de over-
heidsrealiteit?
Toneelgroep Huisvrou
wen Heiloo
TOEKOMST VOOR
EEN KIND
terre des hommes
070-3637940
ONDERWIJS VOOR VOLWASSENEN
MAVO: 1 -jarige opleiding op D-niveau
VOORLICHTINGSAVONDEN:
MAVO/HAVO/VWO wo. 11 maart
MEAO do. 12 maart
19.00 uur NASSAUPLEIN 10, ALKMAAR,
TEL. 072-123109
De inschrijving begint op 10 juni 1992.
PAGINA 14
UITKIJKPOST 26 FEBRUARI 1992
LIMMEN
Voor wie de publikatie hebben gemist nog even deze opfrissen
Het college van burgemeester en wethouders heeft in de accommo
datienota enkele varianten tegen het licht gehouden. De voorkeur
ging uit naar realisering van variant H.
In het kort betekent dit:
- Wollewei handhaven
- Vredeburg afstoten
- parochiehuis optuigen
- bouw nieuw gemeentehuis met raadzaal en bibliotheek.
Tijdens de informatieavond op 30 januari jl. spitste de discussie zich
toe op Vredeburg. De vertegenwoordiger van de Culturele Raad
Limmen was de vertolker van de gevoelens.
Wat was de boodschap? Vredeburg behouden en niet afstoten. De
Culturele Raad stelde zich voor om, na het vertrek uit Vredeburg
van het bollenmuseum en de commissie- en raadsvergaderingen,
het gebouw in eigendom over te nemen en een meer commerciële
exploitatie te bereiken. Men zou proberen de jaarlijkse last voor de
gemeente van f 200.000,- weg te werken. Dat was toch mede het
doel van de gemeente.
Deze voorzetwas de aanjager van de discussie. Zouden bij verkoop
van Vredeburg alle verenigingen in het parochiehuis worden onder
gebracht? Enkele verenigingen waren bezorgd over ledenverlies en
een toename van hogere kosten voor het huren van ruimtes.
Tot 10 februari 1992 konden schriftelijke reacties op de accommo
datienota worden ingediend. Natuurlijk was daarbij de onderbou
wing van het voorstel van de Culturele Raad Limmen. Daarnaast
hebben nog 17 andere besturen van verenigingen van deze moge
lijkheid gebruik gemaakt.
De reacties worden door het gemeentebestuur aangemerkt als
positief-kritisch. Hun inhoud is vaak constructief. Burgemeester en
wethouders spreken daarover hun waardering uit.
In die schriftelijke reacties is een lijn te ontdekken, die in de nadere
standpuntbepaling wordt opgepakt: het gaat in feite om Vredeburg,
het parochiehuis, de financiële onderbouwing van de accommoda
tie en het nieuwe gemeentehuis annex raadzaal en bibliotheek. Ook
de privatisering van de sporthal speelt een rol.
Inmiddels is er een actie-comité opgericht tot behoud van Vredeburg.
Het resultaat: er zijn I978 formulieren verspreid; 66% is
terugontvangen. Als Limmen 4I50 stemgerechtigde burgers telt,
dan hebben 2425 inwoners een handtekening geplaatst. Dit is 58%.
Het actie-comité heeft aan de hand van een steekproef geconclu
deerd, dat 75% van de stemgerechtigde Limmer bevolking tegen
verkoop van Vredeburg is.
Velen zullen zich opwerpen als vrienden van Vredeburg.
Het gemeentebestuur heeft hiervoor het volste begrip, maar het
zou juist zijn geweest in die actie te betrekken wat Vredeburg op dit
moment aan de Limmer samenleving kost én de vraag of de
bereidheid aanwezig is die kosten te blijven dragen. Mogelijk dat
deze vragen het resultaat van de actie zouden hebben beïnvloed.
Nadere standpuntbepaling
Het gemeentebestuur heeft ten aanzien van de accommodatienota
een nader standpunt bepaald. Alle 18 reacties zijn van een antwoord
voorzien.
Er is voor het gemeentebestuur geen aanleiding een andere voor
keur uit te spreken dan die van variant H. Het stelt de raad voor de
voorkeursvariant om te zetten in een definitieve variant.
Wel worden nog een paar kanttekeningen geplaatst: het zou een
definitief standpunt onder voorwaarden kunnen zijn.
Uit de besluitvorming van de gemeenteraad op 12 maart 1992
worden twee onderdelen tijdelijk geïsoleerd: het afstoten van
Vredeburg en het optuigen van het parochiehuis.
De reactie van de Culturele Raad -Vredeburg behouden, commer
ciëler exploiteren, meer vrijwilligers in plaats van beroepskrachten,
positief resultaat- is constructief opgevat.
De reactie van het gemeentebestuur: het Voordeel van de twijfel'.
In de komende maanden zullen gemeentebestuur en bestuur van de
CRL om de tafel gaan om de plannen op hun haalbaarheid te toetsen.
De eigendom van Vredeburg zal niet worden overgedragen, zoals
is gevraagd. Wél zal de Culturele Raad gedurende een proefperiode
de haalbaarheid van het voortbestaan van Vredeburg als sociaal-
cultureel centrum bewijzen: tót 1995 en indien gewenst tot na het
seizoen 1995. Daarna zal een besluit worden genomen.
(Kanttekeningen worden geplaatst bij het para-commerciële as
pect, de financiële haalbaarheid en het inschakelen van vrijwilligers.)
De haalbaarheid van dit plan zal worden onderzocht én vóór de
zomervakantie I992 duidelijk zijn. Zo ja, dan wordt er een over
eenkomst gesloten en zo neen, dan zal de gemeenteraad op 9 juli
I992 een definitief besluit moeten nemen.
Het nader standpunt van het gemeentebestuur over Vredeburg
heeft meer gevolgen.
Op diverse plaatsen is door het gemeentebestuur verkondigd dat
meerdere sociaal-culturele centra in Limmen niet haalbaar zijn: er
is slechts plaats voor één.
Nu gekozen is voor een koersverandering ten gunste van Vrede
burg wordt het niet wenselijk geacht op welke manier dan ook te
participeren in het parochiehuis.
Parochiehuis
Uitgaande van de stelling dat twee of meer sociaal-culturele centra
te veel zijn wordt voorgesteld het parochiehuis thans te laten voor
wat het is.
Doel was een bedrag van f 100.000,- te investeren en ook bestuurs-
invloed te verkrijgen in het beheer. Een bedrag van f 100.000,- lijkt
weinig, maar gedacht was aan een verbeteringsinvestering van
f 500.000,- om het parochiehuis weer te laten voldoen aan de eisen
van de tijd. Dan is die ton nog altijd 20%.
Financiële onderbouwing accommodatienota
'De financiële onderbouwing laat te wensen over', is gezegd. Dat is
juist, maar het gemeentebestuur heeft die op hoofdlijnen willen
leveren. Die onderbouwing diende ook meer om de 'onderlinge
vergelijkbaarheid van de varianten te kunnen beoordelen.
In dit stadium is het niet zinnig financieel meerwerk te leveren: dan
zouden alle plannen nader uitgewerkt moeten worden en zou een
architectenbegroting moeten worden gemaakt.
Als op 12 maart 19892 het besluitvaltzullen de onderdelen worden
uitgewerkt en financieel onderbouwde plannen worden gemaakt.
Als bij een bepaald project blijkt, dat de investering aanmerkelijk
hoger is dan nu geraamd staat het de gemeenteraad uiteraard vrij
daartegen 'ja of neen' te zeggen.
Een besluit over de accommodatie nü betekent niet zonder meer
dat de gemeenteraad tegen een bepaald onderdeel nooit meer
'neen' kan zeggen.
De bouw van een nieuw gemeentehuis houdt nauw verband met de
accommodatienota, niet in de laatste plaats in financieel opzicht. De
gemeenteraad zal dus op 12 maart 1992 ook déérover een definitief
besluit moeten nemen: wat voor gemeentehuis wordt er gebouwd,
met of zonder raadzaal en/of bibliotheek?
In een volgende editie van de gemeentelijk rubriek zullen we hier
uitvoerig op ingaan en ook het financiële verhaal schetsen.
De totale investering voor een compleet gemeentehuis met raad
zaal en bibliotheek komt uit op f 6,- miljoen.
Door de bibliotheek bij te bouwen bij het gemeentehuis wordteen
jaarlijks financieel voordeel behaald: van f 38.000,- of van f 9.000,-
afhankelijk van de financieringswijze die wordt gekozen.
Het bijbouwen van een raadzaal vergt een investering van ruim
f 200.000,-. Volgens het Bouwcentrum worden de 'meerkosten', als
de raadzaal in een latere fase wordt bijgebouwd, f 136.645,-.
In de accommodatienota is ook aandacht geschonken aan de
privatisering van de sporthal. Het gemeentebestuur is hier nog niet
uit: een ander onderzoek zal nodig zijn. Daarbij wordt ook betrok
ken de mogelijke bestemming van een strook grond, die vrijkomt
door sloop van het huidige gemeentehuis.
Pas als de kaarten duidelijk liggen en op 12 maart over de accom
modatienota is beslist wordt een nader onderzoek ingesteld en een
definitief besluit genomen.
Ook aan dit onderwerp zullen we in een volgend artikel aandacht
besteden, omdat de indruk bestaat dat de gemeente uitverkoop
houdt om het nieuwe gemeentehuis te kunnen betalen.
Niets is minder waar.
Wel streeft het gemeentebestuur naar een sanering van de gemeen-
tefinanciën en het terugdringen van de kosten -van de overdekte
sportaccommodaties. Deze kosten zijn in vergelijking met andere
gemeenten te hoog.
Het in te stellen onderzoek zal zich daarop moeten richten.
26 februari I 992:
extra commissievergadering
De accommodatienota en het nadere standpunt van het
college van burgemeester ^n wethouders zullen worden
besproken in een
extra commissievergadering op
woensdag 26 februari 1992
20.00 uur
in het sociaal-cultureel centrum
Vredeburg.
De raadsleden komen dan aan het woord. De mogelijkheid
wordt geboden in te spreken op het nader standpunt
van het college van burgemeester en wethouders. De
insprekers zullen zich vooraf bij de voorzitter van de
commissie moeten melden.
Let wel: de voorzitter laat eerst de insprekers aan het
woord; de raadsleden kunnen aan de insprekers nog
toelichtende vragen stellen. Er wordt geen discussie tussen
insprekers en raadsleden gevoerd.
De vooriitter zal ingaan op alle reacties. De commissie
formuleert een advies aan de raad.
12 maart I 992: gemeenteraad
Een belangrijke datum is ook die van de raadsvergadering
van 12 maart 1992. Dan zal worden beslist over de
accommodatie en de bouw van het nieuwe gemeentehuis.
U bent bij de genoemde vergaderingen van harte
welkom.
Het is de moeite waard een zo belangrijke zaak als
de accommodatienota van nabij te volgen.
Op vrijdag 6 maart a.s. is er weer gelegenheid tot het afgeven van
huishoudelijk klein chemisch afval (KCA) bij de chemocar.
schrijfmachinelintenfotochemicaliën, type-out vloeistoffen, verfresten,
TL'slenergiezuinige lampen, cosmetica, verfafbijtmiddelenzuren,
schoonmaakmiddelen, kwikthermometers etc
Accu's kunnen afgegeven worden op de gemeentewerf aan de
Hogeweg 123.
Op vrijdag 6 maart komt de chemocar op de volgende plaatsen:
- bij het parochiehuis: tussen 13.20 en 15.50 uur
- op het Achtkant bij de kruising met de Hogeweg: tussen 15.55 en
17.00 uur.
Door de firma Res, Pieter Kieftstraat 14 te Castricum is een
vergunning ex artikel 3 van de Ontgrondingswet gevraagd voor een
perceel grond aan de Üitgeesterweg, achter huisnr. 4, kad. bek. gem.
Limmen, sectie A, nr. 666.
De aanvraag met bijbehorendè tekeningen ligt met ingang van 27
februari 1992 gedurende dertig dagen ter inzage.
Gedurende deze termijn kan eenieder tegen de aanvraag bezwaren
indienen bij de Direkteur van de Dienst Ruimte en Groen, postbus
6090 te 2001 HB Haarlem.
Een globale omschrijving van wat huishoudelijk KCA is:
batterijen, bestrijdingsmiddelen verpakkingen (voor Storl-verpakkingen
s.v.p. contact opnemen met de afdeling Milieu), oude medicijnen,
De resultaten van de acties met de chemocar zijn nog steeds goed. Bouwplannen
September 1991600 kg en december 1991500 kg.
Bedrijven dienen hun KCA rechtstreeks aan een vergunninghouder
af te geven en niet bij de chemocar.
Heeft u alsqog vragen, dan kunt u bellen met de gemeenschappelijke
technische dienst Limmen-Akersloot, afdeling Milieu, tel. 02205-
2174.
Maak gebruik van deze mogelijkheid om zelf uw bijdrage te leveren
aan een schoner milieu.
Het college van burgemeester en wethouders van Limmen is van
plan om ad I vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het
bestemmingsplan Vinkenbaan teneinde bouwvergunning te verle
nen en ad 2 met toepassing van artikel I8A van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening bouwvergunning te verlenen, aan:
1 J.H.M. van Veen, het Achtkant 36 te Limmen - oprichten carport;
2 A.H.J. Keijzer, Burg. Nieuwenhuijsenstraat43 te Limmen - bouwen
serre.
De bouwplannen liggen met ingang van 29 februari 1992 ad I en 27
februari 1992 ad 2 veertien dagen voor eenieder ter inzage op het
gemeentehuis. Gedurende genoemde termijn kan eenieder schrif
telijk zijn/haar bezwaren tegen de plannen aan het college van
burgemeester en wethouders kenbaar maken.
(Wet AROB)
- B.H.H. Hunnekink, Dronenlaan 3 - vervangen garage
- M.A.J. Nieuwland, Het Achtkant 14 - plaatsen dakkapel
- J. Boode, Het Achtkant 38 - plaatsen dakkapel.
Tegen de verleende bouwvergunningen kunnen binnen dertig
dagen na de datum van deze publikatie bezwaren ingediend worden
door diegene, die door verlening van de bouwvergunning recht
streeks in zijn/haar belang getroffen wordt.
26 februari 1992,
Burgemeester en wethouders van Limmen
Reeël staat voor werkelijkheid en hoe
kan je zoiets toetsen? Alleen door 'alle'
cijfers, ook de onbekenden, met elkaar
te vergelijken. Wij als burgers houden
niet van halve waarheden, daarom in
het kort wat harde feiten. Nederland
telt 950.000 geheel of gedeeltelijk ar
beidsongeschikten 600.000 werklozen, -
mensen met bijstand, totaal 1.550.000.
Nederland heeft 120.000 beschikbare
banen. Resumerend heeft Nederland
dus voor 1.430.000 mensen geen baan!
Waarom vindt de regering het dan een
goed idee dat 400.000 wao'ers jonger
dan 50 jaar een herkeuring moeten on
dergaan. Gezien het vorenstaande is de
overheidsrealiteit niet meer dan een uto
pie (een niet te verwezenlijke droom).
De wao'ers zijn dit soort handen met
lucht van de regering meer dan beu.
Nu, na de WAO'ers, zijn ook de gehan
dicapten aan de beurt. Hun demonstra
tie bij de Tweede Kamer, die overigens
geen voorziening voor gehandicapten
kent, heeft u in de krant en op de tv ge
zien. Naast de bezuinigingen op de wo
ningaanpassing en de leefkilometers
staat hen nog meer negatiefs te wachten
nl.-huurverhoging, -beperking aftrek
buitengewone lasten, -korting op huur
subsidie.
De decentralisatieervaringen van het
rijk hebben geleerd, dat alleen Den
Haag daar wel bij vaart. Waarom? zij
zijn voor haar financieel aantrekkelijk;
a) werkzaamheden worden verlegd, b)
gelden gaan op in de gemeentelijke uit
kering c) geheel wordt daardoor on-
doorzichtelijk d) gemeente, ouderen en
gehandicapten schieten er bij in.
Het is nu al duidelijk dat de gemeente
volgend jaar veel te weinig geld krijgt
om de voorzieningen op peil te houden.
Uit hetzelfde potje moet de gemeente
nl. ook de voorzieningen van de 65
betalen. Gezien het feit dat de gemeente
al met een grote bezuinigingsoperatie
bezig is, belooft dit weinig goeds. Kor
tom, als de plannen doorgaan wordt
1993 een echt rampjaar.
Als u het met ons 'niet meer ziet zitten'
voor de gehandicapten en deze regeling
wil tegenhouden, steun dan onze aktie
om de gemeente te bewegen hieraan niet
mee te werken.
De AAW/WAO Belangenvereniging
Inl. Mevr. H. v. Broeckhuysen (secr)
Kandelaar 102,
Heiloo
Op dinsdag 3 maart a.s. om 20.15 uur in
de Beun, opvoering van "Harten twee,
harten drie" van Paul Rodenko. Kaart
verkoop mevr. Spoelstra, tel. 330486 of
mevr. Gronert, tel. 335116. Op de
avond van de uitvoering zijn kaarten
aan de kassa verkrijgbaar. Leden
7,50. Belangstellenden 10,00 Zaal
open om 20.00 uur.
TERRE DES HOMMES HELPT!
Terre des Hommes helpt
kinderen in nood, ongeacht
geloof, ras of politieke
overtuiging. In kleinschalige
projekten krijgen kinderen
onderdak, scholing en
medische verzorging.
hulp aan kinderen in nood
VOOR EEN GOEDE AANSLUITING OP BEROEPSONDERWIJS EN UNIVERSITEIT
HAVO: 2-jarige opleiding
1-jarige cursussen voor een aantal vakken.
VWO: 1-jarige opleiding.
MEAO: 1-jarige opleiding in alle richtingen.