120 bestemmingen
in meer dan twintig
landen
10.000
toertochten
De juiste
fietsmaat
Pak de fiets in
de stad, zie je
nog eens wat.
TRAPLOZE FIETSVERSNELLING
VAN LOOPFIETS
TOT RIJWIEL
Gazelle
KOOP UW FIETS
BIJ DE VAKMAN
De nieuwe
Piet Pelle
De Avant biedt waar
voor zijn geld
Fietsvakantie
informatie
Nederland fietsland bij uitstek
c#fe GÊfe dfe c^fe czfe G$b cffc efe czftb dfe d^b dfe cdfe GÊfe dfe d?b dfe dfe cdfe d?b czfcb eftb Gfcfe» efe dfe dfe cdfe cdfe dfe cdfe dfe dfe dfe dfe dfe cdfe (dfe dfe dfe dfe dfe dfe dfe dfe GÊfo <dfc cdfe cfe dfe G^fo
100 GAZtllt
100 jaar jong
UITKIJKPOST 25 MAART 1992
Varen en fietsen
Revolutionaire Nederlandse vinding:
Van alles mogelijk
Gevarieerd "all-in" pakket
Fietsvakantie-informatie is
o.a. te verkrijgen bij:
Cycletours
020 - 6262601
Eigen-wijze
Reizen
053 - 303435
En Route
020 - 6249753
Fietsvakantie
winkel
03480 - 21844
Future Line
Travel
020 - 6222859
Intertrek
070 - 3636416
My Way
010 - 2581250
NIVON
020 - 6269661
OAD
05483 - 77777
Sindbad Tours
040 - 111444
Travel Expres
020 - 6262952
Vinea
020 - 6233991
Vlieg &C Fiets
033 - 725015
Ruime keuze, service en
garantie
Weet wat u wilt
Eerste Nederlandse stripheld
De juiste fietsmaat
Tip
comfortabel
en veilig
NAAR WÉNS AAN
TE PA&S6N
Cycletours, specialist in fiets
vakanties, en OAD, pionier op
het gebied van fietsbussen, heb
ben hun belangen gebundeld in
een nieuwe organisatie: OAD.
Cycletours (020 - 6262601).
Deze combinatie verzorgt
groeps- en individuele reizen in
alle categorieën (van puur toe
ristisch tot superzwaar) op meer
dan 120 bestemmingen in meer
dan twintig landen, tot zelfs in
Noord-Jemen toe.
p
In Nederland is Cycletours vier
jaar geleden begonnen met fiets-
vaarvakanties (Noord-Holland,
Zuid-Holland, Friesland, IJssel-
route).
Hierbij kan men vanaf een mee
varend hötelschip dagelijks
korte fietstochten (van 40 a 50
km) maken.
Deze typisch Nederlandse
vakantievorm was oorspronke
lijk vooral gericht op buiten
landers, maar staat tegenwoor
dig ook sterk in de belangstel
ling van Nederlandse vakantie
gangers.
(voor informatie tel. 020 -
6274098)
In Nederland worden jaarlijks
ongeveer 10.000 georganiseerde
toer- en prestatietochten gereden.
Ca. 8.000 hiervan zijn opgeno
men in het "Fietsevenementen-
programma '92" van de Neder
landse Toer Fiets Unie (08385 -
21421). Dit kan, onder vermel
ding van de letters FEP, worden
besteld door overmaking van
ƒ21,- (incl. portokosten) op giro
nummer 626664 ten name van
NTFU te Veenendaal. Ook ande
re organisaties (VVV's, ANWB
etc.) hebben informatie over
allerlei fietstochten, bijvoorbeeld
tochten in het kader van de jaar
lijkse Landelijke Fietsdag, streek-
tochten en meerdaagse fietseve-
nementen (o.a. de Drentse
Rijwielvierdaagse). Een wel heel
bijzondere tocht is de Vael Ouwe
Tocht, die op 4 juli over de hei
develden en heuvels van het
mooiste deel van de Veluwe
wordt gehouden.
(inl. 085 - 62 08 26)
FIETSVAKANTIES "IN"
Ben Olde Heuvel uit Haaks
bergen heeft een traploze fiets-
versnelling ontwikkeld, waarbij
alleen maar aan een handvat
hoeft te worden gedraaid.
Slippen en schoksgewijs schake
len horen met deze Continu
Variabele Transmissie (CVT) tot
het verleden.
Met de op de achteras gemon
teerde CVT (kettingen, riemen of
tandwielen ontbreken) is met
minimale inspanning een snelle
start en vervolgens een hoge snel
heid mogelijk.
Ben Olde Heuvel, die vorig jaar
voor zijn uitvinding op de inter
nationale uitvindersbeurs in
Genève de hoofdprijs, de "Grand
Prix 1991", ontving, verwacht
dat zijn versnelling eind dit jaar
in produktie komt.
De fiets is in de stad niet alleen
het snelste, maar ook het goed
koopste vervoermiddel. Maar
daar komt nog wat bij.
Op de fiets zfe je gewoon veel
meer van de omgeving. Zeker in
de stad. En, als je iets leuks ziet,
is het ook gemak
kelijk even te stop
pen om, met de
fiets aan de hand,
iets van dichterbij
te bekijken.
In de stad kan dit
bijvoorbeeld een
oud geveltje zijn,
dat je nooit eerder
had opgemerkt, of
een beeldje, waar
aan je in je auto
altijd voorbijreed.
Je stapt eens af bij
een boekenstalle
tje, bekijkt het
opschrift op een momument van
nabij of neust wat rond op de
marrkt. En als fietsers in het ver
keer straks misschien dezelfde
rechten als de automobilist krij
gen, wordt fietsen in de stad nog
plezieriger.
Steeds meer mensen trekken er
voor de vakantie op uit met de
fiets. Zo zullen er dit jaar naar
schatting zo'n 750.000 kiezen
voor een - langere of kortere -
fietsvakantie in binnen- of bui
tenland.
Ongeveer tweederde hiervan
wordt doorgebracht in eigen
land. Geen wonder, want ons
land is niet alleen een relatief
goedkoop vakantieland, maar is
met zijn prachtige natuurgebie
den, pittoreske dorpjes, schitte
rende fietsroutes en vlakke topo
grafie een fietsland bij uitstek.
Er zijn in Nederland dan ook
mogelijkheden te over om - indi
vidueel of georganiseerd - met
de fiets op pad te gaan. Men kan
overnachten in hotels of pen
sions, meestal met logies en ont
bijt of half pension. Maar ook op
campings, in kampeerboerderij
en, jeugdherbergen en trekkers
hutten. Een leuke en goedkope
accomodatievorm is ook het
"logies/ontbijt" bi) particulie
ren.Informatie hierover is te ver
krijgen bij de VVV kantoren.
Een aantal in actieve vakanties
gespecialiseerde reisorganisaties
biedt een grote variatie aan fiets
tochten en -vakanties in en naar
zo'n veertig landen.
In het pakket zijn meestal inbe
grepen de reis (al of niet inclusief
de eigen fiets), lokale fietshuur,
'overnachtingen en maaltijden,
evenals het bagagetransport ter
plaatse naar iedere dagbestem
ming, zodat men vrij uit kan fiet
sen. Men reist per bus, trein,
vliegtuig of schip, al naar gelang
de bestemming. Overnacht wordt
in hotels, huisjes of-op campings.
Naar schatting zullen zo'n 500.000 Nederlanders dit jaar kiezen
voor een fietsvakantie in eigen land.
De Gazelle Rijwielfabriek B.V.
te Dieren bestaat dit jaar honderd
jaar. Toen de twee oprichters,
postkantoorbeheerder Willem
Kölling en smid Rudolf Arentsen,
in 1892 samen in fietsen gingen
doen, konden zij niet vermoeden
dat hun bedrijf zo'n grote vlucht
zou nemen.
Gazelle is niet alleen de oudste,
maar met een jaarproduktie van
330.000 fietsen ook de grootste
rijwielfabrikant van Nederland.
In de loop van dit jaar zal in de
fabriek te Dieren de achtmil-
joenste Gazelle van stapel lopen.
In 1971 werd Gazelle overgeno
men door het Engelse Tube
Investment concern (TI), waar
toe ook Raleigh behoorde. In
1987 verkocht TI haar fietsendi-
visie aan Derby International
Corporation. Deze groep richt
zich uitsluitend op de produktie
en marketing van fietsen. Zij
bezit over de gehele wereld een
aantal grote fietsfabrieken, waar
bij elke bedrijf geheel zelfstandig
opereert. Onder die formule
gedijt Gazelle uitstekend: het
bedrijf is met zijn tijd meegegaan
en speelt met vlotte nieuwe
modellen en frisse kleuren alert
in op het steeds individueler wor
dende koopgedrag van de con
sument. Arentsen en Kölling kun
nen tevreden zijn!
Bij het kopen van een nieuwe fiets geldt, net zoals trouwens voor
het kopen van andere dingen: duurkoop is goedkoop. M.a.w. iede
re kwaliteit is naar zijn prijs.
Omdat de uitgave voor een nieuwe fiets over het algemeen niet zo
maar even uit de mouw - of beter, portemonnaie - wordt geschud,
is het sterk aan te bevelen hiervoor naar de vakman, de fietswinkel
in de buurt, te gaan.
Alleen daar kunt u zich breed
oriënteren over wat er zo al op
de markt is. De fietshandelaar
kan u daarbij van deskundig
advies voorzien zodat u ook de
fiets koopt die geschikt is voor
het door u beoogde doel.
Bovendien prepareert hij de fiets
perfect voor u, stelt hem af op
uw maten en kan hij een fiets-
verzekering voor u regelen.
U krijgt garantie op bepaalde
onderdelen, (zoals op frame en
vork) en kunt bij hem later altijd
terecht voor advies, onderhoud
en reparatie.
Nog een tip: alvorens naar de
fietswinkel te gaan, zijn er een
paar dingen die u bij uzelf moet
overwegen. Dit maakt het voor
uzelf gemakkelijker een beslissing
te nemen en voor de fietshande
laar u hierbij te helpen.
Stel voor uzelf vast waarvoor u
de fiets gaat gebruiken (recreatie,
boodschappen doen, werk enz.),
hoe lang de fiets mee moet gaan,
hoeveel hij mag kosten en hoe hij
er uit moet zien (model, kleur,
handremmen of niet, accessoires
zoals een kinderzitje enz.,).
Voordelen van het bij de fietsvakman kopen van een nieuwe fiets
zijn: ruime keuzedeskundig adviesgoede service en garantie op
bepaalde onderdelen.
Piet Pelle is van oudsher met
Gazelle verbonden. Ter gelegen
heid van haar 100 jaar jubileum
heeft Gazelle deze legendarische
stripfiguur in een eigentijds jasje
gestoken. Hij heeft zijn matro
zenpakje verwisseld voor spij
kerbroek, T-shirt en gympen en
staat klaar voor nieuwe avontu
ren.
De stripfiguur Piet Pelle heeft veel
bijgedragen aan de naambe
kendheid van Gazelle. Vooral in
de jaren dertig werd het Piet Pelle
stripboekje door de jeugd vers
londen.
"Piet Pelle en zijn Gazelle" wer
den een begrip. Zelfs nu nog wor
den Piet Pelle en Gazelle door de
meeste mensen - ook door jon
geren - in één adem genoemd.
De oudst bekende Piet Pelle teke
ningen dateren uit 1908. Volgens
sommige experts heeft de
"geboorte" van Piet Pelle nog
Een belangrijke voorwaarde om
prettig en efficiënt te fietsen is zo
gemakkelijk mogelijk op de fiets
te zitten en een goede houding te
hebben. Dat wil zeggen dat de
fiets zoveel mogelijk is aangepast
aan de lichaamsafmetingen en
wensen van de berijder.
Het gaat hierbij om de juiste
maat van frame, zadelhoogte en
stuur. Deze maten verschillen
vóór verschillende fietssoorten.
Het frame moet bij gewone fiet
sen (gemeten vanaf het hart van
de trapas tot aan de bovenkant
van de zitbuis (de buis waarin het
zadel wordt vastgezet) ongeveer
25 centimeter korter zijn dan het
been (gemeten vanaf de lies tot
aan de voetzool).
Is het been bijvoorbeeld 70 cen
timeter lang dan hoort daarbij
een framehoogte van ongeveer
45 centimeter.
De zadelhoogte moet (gemeten
van de bovenkant van het zadel
tot aan de grond) gelijk zijn aan
de beenlengte plus 10% van die
lengte. In het voorbeeld dus 77
centimeter. De stuurhoogte kan
daaraan naar wens worden aan
gepast.
Het prettigst fietst u als uw fiets
op maat is afgesteld.
Bij gewone fietsen geldt:
framehoogte (van trapas tot
bovenkant zitbuis) 25 cm korter
dan beenlengte (van lies tot voet
zool); zadelhoogte (bovenkant
zadel tot grond) 10% meer dan
beenlengte; stuurhoogte: aan te
passen naar wens van de berij
der.
cipède"; deze werd voortbewo
gen door middel van krukken en
trappers aan de as van het voor
wiel.Op basis van het principe
van Michaux bouwde de
Engelsman Starley in 1871 zijn
"hoge bi" (fiets met hoog voor
wiel en klein achterwiel). Al
voort-experimenterénd met
krachtoverbrengingen, zwaarte
punten en wielen, bracht hij
vanaf 1880 zijn Rover-modellen.
Hierbij ^as het zadel naar ach
teren geplaatst en geschiedde de
krachtoverbrenging door middel
van een ketting op het achterwiel.
De Rover van Starley uit 1888
vertoonde met zijn even grote
wielen al een sterke gelijkenis met
de hedendaagse fiets.Toen
Dunlop in 1890 met zijn lucht
banden kwam, kon de fiets aan
zijn triomfantelijke opmars
beginnen.
vóór dat jaar plaatsgevonden. Dit
zou betékenen dat hij één dér eer
ste striphelden van eigen bodem
is.
Piet Pelle heeft zijn matrozen
pakje verwisseld voor spijker
broek.T-shirt en gympen.
waar in de halogeen koplamp, de
AXA H.R.-dynamo (meer ren
dement, minder lawaai en min
der rolweerstand), Vredestein
Perfect-banden (in hoge mate lek-
bestendig) en kogellagers in de
voornaaf.
Zelfborgende moeren en de rub
ber randzetting van de jasbe-
schermers zijn nóg zo'n paar (van
de vele) kwaliteitsdetails.
De versnellingsverhouding is pri
mair afgestemd op fietsers met
redelijk sterke benen.
De op dit punt iets minder
bedeelde "trappisten" hebben al
snél moeite om de zwaarste ver
snelling rond te krijgen.
Toch is een kleine ingreep al vol
doende dat ook zij deze vijf ver
snellingen optimaal kunnen
benutten.
Als u het tandkransje op de ach
ternaaf laat vervangen door een
exemplaar met 22 tandjes - uw
vakhandelaar weet direct wat
hiermee wordt bedoeld - dan
kunt u ongeveer het volgende,
beeld verwachten: op de vlakke
weg zal uw inzet zich afspelen
rond versnelling 3 en 4. De 5 is
voor de wind méé, terwijl de 1
en 2 dan gereserveerd blijven
voor klimwerk, tegenwind of
actie in wat moeilijk terrein.
Voor het goede begrip, om de
kosten hoeft u het niet te laten!
De geschiedenis van de fiets laat men doorgaans tegen het einde van
de achttiende eeuw beginnen.
In 1790 verbaasde de Fransman De Sivrac de Parijzenaars met zijn
primitieve loopfiets van twee achter elkaar geplaatste wielen met
daarboven een dikke lat. De Sivrac zat op deze lat en bewoog zich
voort door zich met de voeten op de grond af te zetten. Een stuur
had deze "célérifère" niet.
Eigenlijk ziet-ie er onopvallend uit. Oh zeker, de Avant oogt dege
lijk, sjiek zo u wilt, met alles erop en eraan. Maar dat is al zo
"gewoon" bij Gazelle en rechtvaardigt op zich nog niet dat toch wel
gepeperde prijskaartje (van f1495,-) dat aan de fiets hangt. Tijdens
de (vele) testritten wordt een en ander duidelijk.
Daarvoor zorgde de Duitser Karl
Drais von Sauerbronn in 1816
met zijn op het voorwiel bestuur
bare "draisine".
De Schotse smid Kirkpatrick
MacMillan ontwierp in 1839 een
tweewieler waarbij voor het eerst
de hefboombeweging werd toe-
gepast. De
berijder kon
zich daarmee
met de voeten
los van de
grond voort
bewegen.
In 1864
bouwde de
Fransman
Michaux de
eerste "velo-
De vrij rechte en
ronduit comforta
bele zit heeft de
fiets vooral te
danken aan de
frame-geometrie
van 65° en de
mogelijkheid om
de stuurpen vrij
ver omhoog te
trekken, waar
door het (verstel
bare) stuur "op
niveau" kan worden aangebo
den.Hinderlijke druk van het
bovenlichaam op het stuur, het
geen zich tijdens wat langere
tochten doorgaans uit in irritatie
in de nekstreek, handen en pol
sen, wordt hiermee (vrijwel) bui
ten spel gezet.
Het kernlederen zadel van
Brooks geeft aan dat de con
structeur ook voor het pure zit
ten kwaliteitsvol te werk is
gegaan.
Nerveus stuurgedrag is de Avant
vreemd. Speelse en zelfs over
moedige acties worden bijna
vloeiend rechtgetrokken. Dat vei
ligheidsgevoel wordt nog verder
onderstreept door de uitsteken
de Domino-remgrepen en de
goed werkende trommelremmen
van Sturmey Archer.
Z'n prijs maakt de fiets verder
Aan alles is te merken dat men
bij de Avant op licht heeft
gespeeld: de drie hoofdbuizen
hebben Reynolds 501 (chroom-
molybdeen) als basis en in de
afmontage is ruim van alumini
um onderdelen gebruik gemaakt.
Hierdoor weegt de Avant maar
18,5 kg, een besparing van bijna
drie kilo, vergeleken met een tra
ditionele klassieker.
Zijn lichte loop heeft de Avant
vooral te danken aan de Sturmey
Archer Elite-naven, de mat
geanodiseerde Alesa-velgen en de
perfecte sporing.
Gewoon verrassend om te erva
ren hoe met de vijf versnellingen
het machientje op toeren komt
en blijft! Die vijf vormen trou
wens een prima toegang tot wat
heuvelachtig of moeilijk terrein,
waarmee een stukje avontuur in
zicht komt.