HGmeubeline
r ËM
OOG 11
2.50
16.95
De ontwikkeling van
de fietsenindustrie
Degalux Maatwerk Zonneschermen
sa
Diverse showroomkasten
10-20-30% korting
w. w
Aluminium ladders
10% korting
MET SIKKENS SCHILDERT
U PROFESSIONEEL
Huisdieren zijn niet meer weg
te denken uit onze samenleving
m Sg Westerweg 156
ÈM 1852 AN Heiloo
lel ZGÊT Tel.: 072-331754
Uitgebeten vochtplekken?
verbleekte meubels?
krassen?
Tuinplanken
Tuinpalen
Bij aankoop tuinhout GRATIS gebruik van grondboor!
OPRUIMING
hang - leg - groot - klein
licht beschadigd
DECORETTE URSEM
moubollno
a a JjjL
19 x 140 mm
ruig gezaagd
gewolmaniseerd
300 en 400 cm. Per m1
Ideaal voor schuttingen "om en om
7 x7 cm
ruig gezaagd
gewolmaniseerd
270 cm.
Per stuk
de beste in verf...de beste in behang
3 jaar garantie
Nu bestellen
De hele zomer gemak van uw schermen hebben
Tijdelijk GRATIS meten
Tijdelijk GRATIS montage
het te laat is
Kom langs voor het
Heeft u ook
rolemmers ontvangen?
Met een nummer van
SPEEDOTEKST
vindt u ze gemakkelijk
terug.
Heerenweg. 144 072-331799
Goed tuingereedschap,
het halve werk
Sikkens geeft u de beste bescherming voor uw kostbare
bezit. Of u nu Rubbol SB, Rubbol AZ of Cetol TGL plus
kiest, met Sikkens beschermt u uw huis jaren langer. Het
gratis Sikkens Verftechniek boekje geeft u daarbij nog
gerichte adviezen over inspectie, gereedschap en tech
niek. Dus als u toch verf komt kopen neemt u dit handige
boekje gelijk mee; GRATIS
Uitgebreid, plaatselijk
en actueel
PAGINA 14
UITKIJKPOST 25 MAART 1992
Wit
HEILOO - Hoewel bij de fiets sprake is
van een prehistorie is het de gewoonte
om de geschiedenis van dit vervoermid
del te laten beginnen in 1816. In dat jaar
voltooide de Duitser Freiherr Karl von
Drais een naar hem draisine genoemde
loopfiets. Het opmerkelijke van zijn
vinding was dat hij als eerste de fiets
bestuurbaar maakte door de toepassing
van een draaiende as in het voorwiel.
Hoewel de draisine veel bekijks en aan
dacht kreeg en in verschillende landen
- waaronder Nederland - werd nage
bouwd, was de loopfiets toch een echt
succes. Anderen zouden het werk van
Drais voortzetten, maar het duurde
toch tot circa 1870 voordat er een echte
fietsenindustrie ontstond. De fiets had
toen trappers op het voorwiel gekregen.
Michaux in Parijs maakte in die tijd
tweehonderd fietsen per dag, een cijfer
dat wellicht met een korreltje zout moet
worden genomen. Maar er was wel
sprake van industriële produktie.
Michaux deed zijn bedrijf over aan de
gebroeders Oliver en hun onderneming
zou ongeveer vijfhonderd arbeiders in
dienst hebben gehad.
Ook in Nederland
Nederland bleef niet achter. In 1869
vestigde Henricus Burgers in Deventer
de Eerste Nederlandsche Fabriek van
Vélocipèden. Burgers werden hiermee
de vader van de Nederlandse fietsenin
dustrie. Toen zijn fabriek vier jaren
bestond, vermeldde het jaarverslag van
de Kamer van Koophandel en Fabrie
ken in Deventer met trots: Éen eigen
aardige tak van industrie heeft de heer
Burgers in het leven geroepen door zijne
fabriek van vélocipèdes. Niet minder
dan 122 stuks werden hiervan in het vo
rige jaar afgeleverd'. Het genoemde
aantal fietsen onderstreept wel het am
bachtelijke karakter van deze industrie.
Meer grootschalige produktie ontstond
in Engeland (Coventry) en vooral in
Amerika waar Albert A. Pope de grote
gangmaker was. Hij ging zelfs zo ver
om een gedeelte van de Columbus Ave
nue in Boston van een macadamverhar-
ding te laten voorzien, om te laten zien
hoe belangrijk dit was voor het fietsge
bruik. Pope was het ook die de massa-
produktie introduceerde: fietsen maken
aan de lopende band. Henry Ford nam
later Pope's denkbeelden en systemen
over bij zijn fabricage van automo
bielen.
Een van de belangrijkste industrieën
Door de komst van de veiligheidsfiets
en de toepassing van luchtbanden nam
in de negentiger jaren van de vorige
eeuw de populariteit van de fiets steeds
meer toe. Het karakter van het gebruik
veranderde. Niet langer uitsluitend voor
sportbeoefening maar steeds meer voor
dagelijkse verplaatsingen. Door de toe
nemende vraag zakten de prijzen en
werd de fiets binnen het bereik van
steeds meer mensen gebracht. De pro
duktie werd opgevoerd en er ontstonden
steeds meer fietsenfabrieken. Wie in de
geschiedenis duikt komt een groot aan
tal namen van merken en fabrieken te
gen die nu al lang weer vergeten zijn.
Ook namen die oorspronkelijk bij fiet
sen hoorden en later bij auto's terecht
kwamen zoals Humber, Peugeot, Mor
ris,. Sunbeam, Triumph en Opel.
De invloed die de fiets had op de in
dustriële ontwikkeling kan het best geïl
lustreerd worden met een beschrijving
van de fietsenhandel in de februari-
aflevering van 1896 van het tijdschrift
'Outing'Daarin stond het volgende te
lezen: 'De fietsenhandel is nu een van de
belangrijkste industrieën in de wereld.
Haar vertakkingen zijn bijzonder uitge
breid. Haar welvaart draagt in niet ge
ringe mate bij aan die van de staal-,
metaal-, rubber- en leermarkt. Een tien
tal jaren geleden was de Amerikaanse
stalen buizen-industrie nog verliesge
vend. De produktie van dit meest essen
tiële onderdeel bij het vervaardigen van
fietsen was gedurende de laatste twee
jaren niet in overeenstemming met de
vraag zelfs nu iedere hooggekwalificeer
de buizenfabriek in dit land dag en
nacht werkt om aan de opdrachten te
voldoen, is de orderportefeuille voor
een jaar gevuld. Bijna ieder seizoen
sinds 1890 is getuige geweest van een
verdubbeling van het aantal fabrieken
en van een verveelvoudiging van de pro
duktie bij een groot deel van de reeds
bestaande fabrieken'. In 1897 waren in
de Verenigde Staten van Amerika al
twee miljoen fietsen geproduceerd en
bezat tien procent van de Amerikanen
een fiets. In Engeland waren in die tijd
anderhalf miljoen fietsers.
Veel import
Hoewel de nationale industrieën bloei
den, werden ook veel fietsen geïmpor
teerd. Dat gold vooral voor Europa. In
het begin van de twintigste eeuw kwam
ongeveer de helft van de in Nederland
verkochte fietsen uit het buitenland.
Rond de eeuwwisseling betaalde men in
Amerika honderd dollar voor een kwa-
liteitsfiets. In 1893 was dat nog hon
derdvijftig dollar, de prijs voor een
goed rijpaard. In Nederland schommel
de de prijs voor een kwaliteitsfiets tus
sen de vijftig en honderdtwintig gulden.
Tot in de jaren dertig was Burgers de
oudste en grootste Nederlandse fietsen-
fabriek met in 1931 een jaarproduktie
van maar liefst 100.000 fietsen. In 1935
werden in Nederland een kleine 400.000
fietsen geproduceerd en in de volgende
jaren schommelde het steeds om dit
aantal met een dieptepunt in 1938 toen
ruim 320.000 fietsen van de band kwa
men. In het oorlogsjaar 1940 was er een
korte opleving met 469.400 in Neder
land vervaardigde fietsen, maar daarna
zakte de produktie in door gebrek aan
materiaal.
Na de oorlog herstelde de fietsenin
dustrie zich snel. In 1949 werden in Ne
derland bijna een half miljoen fietsen
vervaardigd. De import werd opnieuw
belangrijk. In 1975 was 33% van alle op
de Nederlandse markt afgezette fietsen
van buitelands fabrikaat. In de vijftiger
jaren zakte de belangstelling voor de
fiets wat in. In 1952 werden in Neder
land 365.700 nieuwe fietsen verkocht.
In de zestiger jaren trok de fietsenmarkt
weer aan. De aanvankelijk zeer geleide
lijk groei culmineerde in 1972 met een
verkoop van meer dan een miljoen fiet
sen. De verkoop is daarna blijven stij
gen en in 1980 werden anderhalf mil
joen fietsen verkocht. Door fusies is het
aantal fietsenfabrieken aanzienlijk klei
ner geworden, terwijl het lange tijd
ambachtelijke karakter heeft plaats ge
maakt voor dat van een geavanceerde
moderne industriële produktie, hoewel
er daarnaast ook nog altijd zeer hoog
waardige racefietsen met de hand wor
den gemaakt.
Westerweg 259, Heiloo. Telefoon 072-330919
ZELFKLEVENDE TEKSTEN
HEILOO - Tegenwoordig is er veel,
praktisch tuingereedschap in de .handel
en dat maakt het werk een stuk gemak
kelijker. De basisuitrusting bestaat
meestal uit een spade (schop) en, een
riek, deze heeft vier tanden en is Voor
het zwaardere werk. Spaden zijn Sr in
verschillende bladbreedtes (15-25 cm).
Kleine modellen zijn beter geschikt voor
zware grond (minder gewicht). £en
tuinhark en bladhark en een schoffel,
hoewel niet iedereen die gebruikt. Een
goede snoeischaar en alles knipper zijn
onmisbaar voor elke tüinierder. Ook
hier geldt weer, koop goed gereedschap,
misschien iets duurder, maar bij goed
onderhoud heeft u er jaren plezier van.
Er zijn van die handige klemhaken in de
handel waar u het gereedschap in kunt
klemmen, de grond daaronder blijft
dan vrij.
Onder gereedschap wordt ook verstaan
een plantenbinder vaïi plastic b.v. voor
de clematis. De spijker met de loden lip
is er om zaken vast te zetten. Klimrek-
ken zijn er in vele soorten in hout en
kunststof en staan sonis heel decoratief.
Er is ook gaas van plastic of nylon in de
handel, makkelijk te bevestigen en er
groeit van alles tegenaan.
Voor het gazon hebben1 we natuurlijk de
grasmaaier. Velen hebben tegenwoordig
een motormaaier, maar daar zijn de bu
ren niet altijd blij mee want ze maken
veel lawaai. Veel stille is de elektro-
maaier. Dan is ër ook rog de luchtkus
sen cirkel maaier me een benzine
motor. Deze zweeft op ?en kussen van
lucht. De handmaaimachine is er ook
nog altijd. Tot welk typemert besluit, i$
natuurlijk de grootte vai uw grasveld
doorslaggevend. Voor let bijwerken
van de kantjes bestaan ode tal van mo
gelijkheden van een kartdmes met rol
tot een rondzwaaier touvtje dat alle
grassprietjes afsnijdt, teze laatste
maakt alleen ook veel lawai. Laten we
vooral in de zomer zach zijn voor
elkaar.
HEILOO - Huisdieren zijn uit onze hui
dige samenleving niet meer weg te den
ken. In meer dan de helft van de
Nederlandse gezinnen lopen, zwemmen
of vliegen één of meer huisdieren rond.
Dat is niet zo verwonderlijk, want het
bezit van een huisdier verschaft een
groot aantal genoegens, uiteenlopend
van wat extra beweging voor de eige
naar, tot gezelligheid en vriendschap.
In dit door IVON opgestelde artikel
wordt wat meer verteld over die veelzij
digheid van huisdieren. IVON staat
voor informatie over huisdieren en hun
voeding in Nederland. De behoefte aan
informatie over dieren en hun voeding
is erg groot.
In de huidige tijd zijn niet alleen hond
en kat geliefd als gezelschapsdieren. Het
aantal soorten huisgenoten is enorm:
vogels, vissen, knaagdieren, schildpad
den en zelfs hagedissen, zijn als huisdier
in trek. Bij de wat exotische diersoorten
zijn de aantallen overigens gering. Het
overgrote deel van de mens heeft nog
steeds voorkeur voor een 'gewone'
hond of kat. En daarvan lopen er op de
wereld tientallen miljoenen rond.
Honden en katten dragen elk op hun ei
gen wijze bij aan de verbetering van ons
welzijn. De meeste hondebezitters krij
gen met het uitlaten van hun huisdier
gemiddeld acht uur per week extra be
weging. Zo'n wandeling is voor het
menselijk lichaam erg belangrijk. De
bloedsomloop wordt er door bevorderd
en het prestatievermogen van het li
chaam verhoogd. Maar niet alleen de
lichamelijke effecten zijn positief. De
dagelijkse wandeling vormt ook een
goede afleiding voor de geestelijke
druk. Bovendien is gebleken dat mensen
met een hond makkelijker contacten
leggen. De hond vormt vaak een aanlei
ding voor een gesprekje op straat. En
vrijwel iedereen zal met vakantie de er
varing hebben dat nieuwe contacten het
gemakkelijkst tot stand komen via kin
deren en de hond.
Afleiding
Op een andere manier zorgen ook kat
ten voor afleiding van de dagelijkse zor
gen. Door hun rust en gelatenheid vor
men katten een goede tegenpool tegen
spanning en stress. Wie een tijdje goed
naar een slapende kat heeft gekeken,
weet precies wat ontspanning betekent.
Er zijn maar weinig dieren die zo over
tuigend kunnen luieren. Misschien dat
de spreekwoordelijke tolerantie van
katten ook van invloed is op 'hun' men
sen, over wie gezegd wordt dat ze vaak
over veel geduld beschikken.
Bij kinderen liggen de positieve effecten
van een huisdier op een ander vlak. Kin
deren leren door een huisdier vanzelf
rekening te houden met anderen. De da
gelijkse verzorging van zijn kameraadje
geeft het kind verantwoordelijkheidsge
voel. In de omgang met dieren is boven
dien sprake van tweerichtingsverkeer.
De teddybeer of de lievelingspop wor
den weliswaar ook geaaid en verzorgd,
maar zij geven nooit een reactie. De
hond, het poesje, de cavia of de parkiet
zijn levend, en daarom door niets te ver
vangen.
De omgang met alle kleine huisdieren
beïnvloedt de mening van anderen over
de eigenaar. Dierenvrienden zijn vol
gens hun medeburgers sociale mensen.
Zelfs gelukkiger, meer ontspannen, to
leranter en met meer levensvreugde.
Dierenbezitters kijken ook anders tegen
zichzelf aan. Zo is uit verschillende on
derzoeken gebleken dat bijvoorbeeld
hondebezitters zich gezonder voelen en
meer tevreden zijn met hun leven dan
mensen zonder huisdieren.
Verzorging
Eén van de belangrijkste kenmerken
van huisdieren is, dat ze voor hun ver
zorging van ons afhankelijk zijn. Een
huisdier is niet meer in staat voor zijn
eigen voedsel te zorgen. De eigenaar
heeft dus de verantwoordelijkheid er-
voor te zorgen dat het dier goed te eten
krijgt.
In een deel na de Nederlandse gezinnen
eten huisdieren (en dan vooral honden)
nog steeds 'wat de pot schaft'. Dat
voedsel bevat in de meeste gevallen niet
die stoffen die het dier nodig heeft.-Een
specialist heeft zo'n maaltijd van tafel-
resten wel eens vergeleken met een
'dieet' van patat, ijs en snoep. De hon
ger wordt wel gestild, doordat het eten
vaak te rijk is aan calorieën en daarmee
de oorzaak van één van de meest voor
komende huisdierkwalen: zwaarlijvig
heid. Gelukkig beseffen steeds meer
dierenbezitters dat dieren andere voe
dingsbehoeften hebben dan de mens.
Zonder een geavanceerde en grootscha
lige diervoedingsindustire zou het waar
schijnlijk niet mogelijk zijn de miljoe
nen huisdieren verantwoord te eten te
geven. Industrieel vervaardigd voedsel
is zo samengesteld, dat alle voedings
stoffen die het dier nodig heeft in de
juiste hoeveelheden en verhoudingen
beschikbaar zijn. Daarnaast verschijnen
er in toenemende mate wat luxere die-
renvoeders op de markt, die het moge
lijk maken eens wat extra's te geven, in
ruil voor alles wat wij van onze huisdie
ren krijgen.
Aan die industrieel vervaardigde dieren-
voeders worden hoge eisen gesteld. De
twee belangrijkste zaken daarbij zijn
voedingswaarde en hygiëne. De voe
dingswaarde wordt bepaald door de
aard en de hoeveelheid van de aanwezi
ge voedingsstoffen, zoals eiwitten, vet
ten, mineralen en vitaminen. Voor een
goede hygiëne zijn vooral de omstandig
heden waaronder het voedsel wordt ge
produceerd van groot belang.