Woningbouw in Kerkweg Noord
eJSQ
Informatierubriek van de gemeente Limmen.
Inlichtingen en reacties:
Middenweg 3a, Limmen. Telefoon 02205-1456
Structuurvisie
Structuurschets
Bestaande situatie
Woningbehoefte
Voorzieningen
Het gemeentebestuur van Limmen heefteen studie laten verrichten naar het gebied Kerkweg Noord - begrensd
door Kerkweg, Middenweg, Visweg en Dusseldorperweg - met het oog op de toekomstige woningbouw aldaar.
Die woningbouw zal pas aan de orde komen in het jaar 1995, als het plangebied Enterij is volgebouwd. Enterij
ligt ten zuiden van de Kerkweg.
Het resultaat van de studie is een structuurschets, die zojuist is verschenen. Het is de bedoeling, dat de
raadscommissie nog voor de zomervakantie hierover een uitspraak doet. Daarna kan worden gewerkt aan een
ontwerp-bestemmingsplan.
Voor het zover is wordt een informatieavond gehouden en bovendien kan eenieder naar aanleiding van dit artikel
een schriftelijke reactie inzenden.
Die reacties worden meegenomen bij de definitieve standpuntbepaling over de structuurschets Kerkweg
Noord.
Elders in deze rubriek vindt u een overzicht van het behandelingsschema.
OO Q O O Q-Q<
LM II M I f
OXr
OTOOOO
Behandelschema
Ontsluitingen
Groenstructuur
Het milieu
Modellen
Voorkeursmodel
Raadsvergadering
Subsidienota
Bouwplannen
Verleende bouwvergunningen
Aangevraagde en tegelijk voor
genomen hinderwetvergunning
Goede Vrijdag
UITKIJKPOST 15 APRIL 1992
PAGINA 21
LIMMEN
In 1991 heeft de gemeenteraad van Limmen een structuurv/s/e vastgesteld:
iets anders dan een structuurschets.
Een structuurvisie is een verhaal over de toekomstige ontwikkeling van de
gehele gemeente: een ontwikkeling, die verder gaat dan het jaar 2000.
De structuurvisie omvat de keuze van een nieuw bedrijventerrein, nieuwe
woningbouwlocaties, de verkeers- en vervoersvoorzieningen en de recrea
tieve ontwikkeling.
Bij de behandeling ervan overheerste het ontwikkelen van een nieuw
bedrijventerrein. Op 16 april 1992 zal de gemeenteraad, gelet op het advies
van de raadscommissie, naar verwachting besluiten het bedrijventerrein in
Limmen aan de noordkant van het dorp te realiseren.
Met betrekking tot de toekomstige woningbouw is de eerste keuze gevallen
op het gebied Kerkweg Noord.
Als omstreeks 1997-1998 dit gebied is volgebouwd steken we de Rijksweg
over, want de volgende woningbouwlocatie ligt ten westen van de Rijksweg.
Maar zover is het nog niet.
Het stedebouwkundig bureau VHP te Rotterdam heeft opdracht gekregen
de locatie voor woningbouw in de structuurvisie te vertalen in een schets.
Bij het maken ervan is rekening gehouden met een aantal uitgangspunten,
die betrekking hebben op de ruimtelijke hoofdstructuurde ontsluiting en het
milieu.
De drie uitgangspunten
1 De woningbouwlocatie is beperkt van omvang. Ze is omsloten door
lintbebouwing langs de bestaande wegen. Voorkomen moet worden
dat het gebied een 'achterafkarakter' krijgt: het moet dus worden
voorzien van een duidelijke eigen identiteit.
2 Ook de ontsluiting is een belangrijk aspect. De Middenweg en de
Kerkweg worden niet aangemerkt als hoofdontsluiting. Door hun
karakter en door hun profiel lenen deze wegen zich daar niet voor.
Dit betekent dat er een hoofdontsluiting moet worden gemaakt. Dat
gebeurt ter hoogte van de kruising Middenweg/Rijksweg.
De Dusseldorperweg en de Visweg moeten een ander profiel krijgen en
fungeren daarna als secundaire ontsluitingswegen.
Het gebied Kerkweg Noord krijgt voetgangersverbindingen om de
afstand tot het dorpshart - nabij de kerk, gebied Kerkweg/
Dusseldorperweg - zo kort mogelijk te maken.
3 Het milieu vormt het derde uitgangspunt bij het invullen van de
structuurschets, omdat er rekening moet worden gehouden met
milieu-eisen, vooral ten gevolge van het verkeer op de Rijksweg.
In het plangebied zullen ook bedrijven worden gevestigd en er moet
rekening worden gehouden met afstandsnormen.
Het stedebouwkundig bureau heeft vervolgens de bestaande situatie
beschreven en ook aandacht besteed aan de woningbehoefte, de voorzie
ningen en de ontsluiting.
Het gebied Kerkweg Noord wordt gekenmerkt door het open karakter
van het binnengebied. Deels is het nog bollengebied, deels grasland.
Bij die bollenterreinen behoren bedrijfswoningen en gebouwen, maar in de
loop der jaren is er lintbebouwing ontstaan met woningen en niet-
agrarisehe bedrijven.
Er zijn ook aan de randen van het gebied belangrijke bedrijven gevestigd,
zoals een garagebedrijf, een aluminiumverwerkend bedrijf, een heibedrijf en
een autospuiterij.
Als de woningbouw oprukt zal, op het gebied van het milieu, met name de
autospuiterij problemen geven. Het gemeentebestuur is dan ook bezig met
de eigenaar te komen tot verplaatsing naar het nieuwe bedrijventerrein.
Langs de Kerkweg komen ook winkels voor.
In verband met een en ander is ook een onderzoek verricht naar de
woningbehoefte, en wel naar de 'kwantitatieve' woningbehoefte: het gaat
daarbij dan om de aantallen woningen.
Bekeken wordt of ook aan de 'kwalitatieve'woningbehoefte meer aandacht
kan worden besteed: de juiste woning voor de juiste bewoner.
Dit wordt opgenomen in een nieuw volkshuisvestingsplan.
Berekend is dat er in de periode 1991 tot 2005 nog 545 woningen moeten
worden gebouwd: 265 hiervan in het plan Enterij.
Er blijven dan 280 woningen over, waarvan er in Kerkweg Noord
omstreeks 200 kunnen worden gebouwd.
Bij een tempo van 50 woningen per jaar (behoefte van de eigen inwoners)
zal Kerkweg Noord tegen het jaar 2000 zijn volgebouwd.
Het wonen is de belangrijkste functie van het gebied van Kerkweg Noord.
De voorzieningen, zoals winkels en scholen, zijn gelegen in de directe
omgeving. De afstand tot de scholen kan door het aanleggen van
voetgangersroutes gemiddeld 400 meter bedragen.
De winkels worden zoveel mogelijk geconcentreerd in het dorpshart:
Kerkweg met gedeelten van de Dusseldorperweg.
Tegenover de Lage Weide in het dorpshart en in het gebied Kerkweg
Noord is ruimte gereserveerd voorde bouw van een nieuw gemeentehuis
met bibliotheek: een duidelijke versterking van de voorzieningen in het
dorpshart.
VISWEG 1
KERK
WEG
te ontwikkelen
woonbebouwing
groenzone
lokatie raadhuis
buurtstraten
woonstraten
langzaam verkeersroute
1 De bewoners van gebied Kerkweg Noord krijgen een overzicht van de structuurschets toegezonden.
2 Er wordt een
i n f o wr m atiebijeen k o m s t
gehouden in Vredeburg op
dinsdag 21 april a.s.
om 20.00 uur
Die informatiebijeenkomst kan worden bijgewoond door eenieder. U bent welkom.
3 Vragen zullen worden beantwoord. Mocht u op de voorkeursvariant A van burgemeester en wethouders willen reageren, dan kan dit ook
schriftelijk. De schriftelijke reacties moeten voor I mei 1992 binnen zijn.
Burgemeester en wethouders zullen de reacties betrekken bij het definitieve standpunt over de keuze uit de modellen.
4 Het definitieve standpunt van het college wordt in de raadscommissie I besproken op donderdag 14 mei 1992.
5 Daarna krijgt de stedebouwkundige van de gemeente de opdracht het ontwerp-bestemmingsplan te maken, dat daarna nog een heel traject
moet afleggen.
Er zal bij de start van de woningbouw in 1995 een goedgekeurd bestemmingsplan moeten zijn.
Over de ontsluitingen is al gesproken onder de kop 'De drie uitgangspunten'.
Voorkomen moet worden dat de hoofdontsluiting zal worden gebruikt
voor sluipverkeer uit de oostelijke wijken van Limmen.
Dit stelt eisen aan de ontsluitingsstructuur binnen het gebied van Kerkweg
Noord.
Op de Rijksweg zullen de kruispunten ter hoogte van de Middenweg en de
Visweg worden aangepakt.
Bij de studie over de ontsluitingen behoren ook de busroutes. In het kader
van het dorpsvernieuwingsplan is de aanzet daarvoor gegeven. De behoefte
bestaat om, op termijn, de busroute vanaf de Rijksweg door het oostelijke
dorpsgedeelte te leiden, waardoor meer woningen binnen loopafstand van
een bushalte komen te liggen. De opzet is een route te creëren via de
Visweg-Dusseldorperweg-Enterij.
De bebouwde kom van Limmen heeft niet veel groenvoorzieningen. Dat
komt door de jarenlange ontwikkelingen verdichtingvan de lintbebouwende
hoofdstructuur. Het is van belang bij de ontwikkeling van woonbuurten
plaats in te ruimen voor groen. Er is bovendien een tekort aan
speelvoorzieningen: daarom is het gewenst degroenelementen die functie
te geven.
De dorpswegen in Limmen worden van oudsher begrensd door hagen en
slechts weinig bomen (schaduwwerkingen wateronttrekking). In Kerkweg
Noord kunnen, evenals in Enterij, voldoende bomen worden geplaatst.
Eerder is gezegd, dat in het plangebied bedrijven voorkomen, die van
invloed zijn op het milieu.
Enkele ervan zullen moeten worden aangekocht opgrond van milieuoverlast
(en op basis van ruimtelijke oorzaken).
De geluidszonering is een verhaal apart. Verschillende maatregelen komen
aan bod.
Uiteindelijk wordt in de structuurschets voorgesteld aan Gedeputeerde
Staten te vragen een hogere geluidsbelasting vast te stellen.
De structuurschets Kerkweg Noord wordt 'vertaald' in een drietal
modellen.
Model A
Dit is het minimum-model.
Kenmerkend is het in noord-zuid richting gesitueerde centrale groen, dat
het woongebied een grote openheid biedt.
Bij de wegenstructuur is rekening gehouden met een hiërarchie: een
buurtstraatprofiel of een woonstraatprofiel als basis.
Model B
Ook dit is een minimum-model. Het gewenste groen bestaat uit twee
elementen. Er ontstaan tegenstellingen tussen 'open' en 'gesloten' gebie
den, die worden versterkt door de woonbebouwing in blokken met
uitsluitend rijenhuizen.
Model C
Bij dit model - het maximum-model - is gestreefd naar een optimaal
grondgebruik. Bij dit model zouden de achtertuinen van veel bewoners
moeten worden opgekocht.
Dit model heeft veel weg van model A (groen en verkaveling woningbouw)
waardoor een grote openheid ontstaat.
Volgens model A en B kunnen er plm. 180 tot 200 woningen worden
gebouwd en volgens model C 220 woningen.
Financieel haalbaar?
Een belangrijke vraag is die over de financiële haalbaarheid. De
grondexploitatie van een plangebied moet zich immers zelf financieel
bedruipen: de kosten moeten worden opgebracht door degrondverkopen.
Er mogen geen gemeentelijke middelen aan worden toegevoegd.
Deze rubriek laat geen verdere uitweiding toe. Wij komen in een apart
artikel (over grondexploitatie) hier nog op terug.
De conclusie van het onderzoek naar de financiële haalbaarheid is positief.
Er zijn geen belangrijke verschillen tussen de minimum- en maximumvariant.
Bij de varianten is rekening gehouden met de kavelprijzen zoals die op dit
moment in Limmen gebruikelijk zijn.
Burgemeester en wethouders moeten een keuze maken.
Bij alle modellen is de financiële uitvoerbaarheid verzekerd.
/VI ode/B wordt niet gekozen vanwege de versnippering van de groenstructuur
en de blokvorming.
Model C betekent dat er een groot beslag op de achtererven van bewoners
moet worden gelegd.
Om die redenen hebben burgemeester en wethouders gekozen voor
model A.
(Bij de verdere uitwerking worden mogelijk positieve zaken uit model C
gehaald en in model A verwerkt. In model C bijvoorbeeld wordt de
autospuiterij gesaneerd en gesloopt. Er komt woningbouw voor in de
plaats.)
16 april 1992, 20.00 uur
bovenzaal cultureel centrum Vredeburg
tijdstip
plaats
agenda
1/3 Opening, besluitenlijst vergadering 12.03.1992, ingekomen stukken
4 Delegatiebesluit regeling woninggebonden subsidies niet-budgetbeherende
gemeenten
5 Door-decentralisatie budgetbeheer woninggebonden subsidies
6 Volumebesluit Wet op de Stads- en Dorpsvernieuwing
7 Planninglijsten nieuwbouw en woningverbetering
8 Jaarrekening Li-Ak 1990
9 Jaarstukken mozaïekenkomitee 1992
10 Wijziging overeenkomst met Multikabel
I I Exploitatieprognoses 1992-1996 deelexploitatie Limmen met Multikabel
12 Wijziging aanvraag aanwijzing boerderijen tot rijksmonument
13 Grondverkoop L. van Twuijver, Kerkweg
14a Grondverkoop perceel hoek Enterij Bartigon aan firma Levendaal
14b Grondverkoop perceel ten westen van perceel Dusseldorperweg 35
15 Grondverkoop G.A.W. Pouw, Molenweg
16 Aankoop grond heer Bijl in plan Enterij
17 Verbeteringsplan Sportlaan en omgeving
18 Verbeteringsplan Kerkweg
19 Krediet uitbesteding voorbereidende werkzaamheden
20 BUGM-verslag 1991
21 Intentieverklaring vervoer-regio Noord-Holland-Noord
22 Ontwikkelingen project Hortus Bulborum
23 Jaarstukken Wl 1990
24 Intrekken voorbereidingsbesluit perceel aan de Zuidkerkenlaan
25 Toepassen exploitatieverordening
26 Krediet stedebouwkundige werkzaamheden 1992
27 Aangaan \aste geldleningen
28 Jaarrekening Technische Dienst 1990
29 Commentaar PPC inzake structuurvisie
30 Rampenplan
31 Begrotingswijzigingen.
Ingaande I januari 1992 is de Subsidieverordening Welzijnswerk in werking
getreden.
Een folder met uitvoerige informatie wordt een de2er dagen toegezonden aan
de besturen van de verenigingen en instellingen, die subsidie ontvangen van de
gemeente.
Bij de folder zit een begeleidende brief. Daarin wordt gevraagd een begroting
voor 1993 over te leggen. Aan de hand van die begroting wordt een
subsidieberekening gemaakt. Als het subsidiebedrag belangrijk afwijkt van wat
nu door die vereniging aan subsidie wordt ontvangen, wordt daarover met de
vereniging in de komende tijd een gesprek gevoerd.
Vóór de zomervakantie worden al die gesprekken afgerond. Dat houdt in dat
elke vereniging, die subsidie van de gemeente krijgt, vóór het jaar 1993 weet
waarop zij kan rekenen.
Zoals is afgesproken zal de SKJL in 1993 geen gemeentesubsidie meer toeken
nen.
Op de besturen wordt een beroep gedaan folder en brief goed te lezen en te
proberen de hand te houden aan de daarin genoemde data.
Burgemeester en wethouders zijn van plan om met toepassing van artikel I8A
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bouwvergunning te verlenen aan:
- N.T. Groot, Zomerschoon 18 te Limmen - bouwen bijkeuken;
- P.M. Kuyl, Dampegheestlaan 29 te Limmen - bouwen carport/serre/overkap-
ping.
Voorts is het college van burgemeester en wethouders van plan om vrijstelling
te verlenen met toepassing van art. 19 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening, teneinde vergunning te verlenen aan:
- G.W. Liefting, Oudeweg 2 te Limmen - bouw carport/berging
De bouwplannen liggen met ingang van 16 april 1992 veertien dagen voor
eenieder ter inzage op het gemeentehuis. Gedurende genoemde termijn kan
eenieder schriftelijk zijn/haar bezwaren tegen de plannen aan het college van
burgemeester en wethouders kenbaar maken.
(Wet AROB)
Bouwvergunning is verleend aan:
- C.J. Kleverlaan - vergroten bedrijfsruimte, Bloemenhof 25;
- A W. Vocking - bouwen van een half dubbel woonhuis met garage, Hogeweg
77;
- M.C.A. Noordermeer, bouwen van een half dubbel woonhuis, Hogeweg 75;
- A.H.J. Keijzer, Burg. Nieuwenhuijsenstraat 43 - plaatsen carport;
- P.F.M. Schuyt, Burg. Nieuwenhuijsenstraat 70 - bouwen dakkapel;
- C.A. Kuijper, 't Kieftenland I 10 - plaatsen erfafscheiding;
- J.H.M. van Veen, Het Achtkant 36 - bouwen carport en dakkapel.
Tegen de verleende bouwvergunningen kunnen binnen dertig dagen na de
datum van deze publikatie bezwaren ingediend worden door diegenen, die door
verlening van de bouwvergunning rechtstreeks in zijn/haar belang getroffen
wordt
(art. 12 en 29 WABM)
Bij burgemeester en wethouders is op 31 maart 1992 ingekomen een aanvraag
- E.C. Molenaar, Rijksweg 61 te Limmen, om een nieuwe, de gehele inrichting
omvattende vergunning ingevolge de Hinderwet tb.v. het vervaardigen van
kozijnen, ramen en deuren, etc.
De aanvraag en andere ter zake zijnde stukken liggen op de gemeentesecretarie
ter inzage en wel t/m 15 mei 1992 elke werkdag van 09.00-12.00 uur en, na
telefonische afspraak, van 14.00-16.00 uur én iedere woensdagavond van 17.00-
20.00 uur. Desgewenst kan op de gemeentesecretarie (eveneens na telefonische
afspraak) een mondelinge toelichting worden verkregen.
Aangezien voorshands wordt aangenomen dat er geen behoefte aan zal bestaan
over de aanvraag adviezen uitte brengen of daartegen bezwaren in te brengen,
is de ontwerp-beschikking tegelijk met het verzoek ter inzage gelegd.
Gemotiveerde bezwaren tegen het verlenen van de vergunning kunnen t/m 15
mei 1992 schriftelijk bij burgemeester en wethouders worden ingebracht. De
ingekomen bezwaarschriften worden mede ter inzage gelegd. Eenieder kan
verzoeken om in persoon of bij gemachtigde mondeling bezwaren te mogen
inbrengen. Dit moet plaatsvinden voor 8 mei 1992. Men gelieve daarvoor een
afspraak te maken.
Degene, die een bezwaarschrift indient, kan verzoeken zijn/haar persoonlijke
gegevens niet bekend te maken. Het verzoek daartoe moet schriftelijk tegelijk
met het bezwaarschrift bij burgemeester en wethouders worden ingediend.
Voui <*en eventuelevafspraak: afdeling Milieu, telefoon 02205-2174.
Op Goede Vrijdag 17 april a.s. zal het gemeentehuis gesloten zijn.
Dit zal ook het geval zijn op Tweede Paasdag (20 april 1992).
Het gemeentebestuur wenst u fijne dagen toe.
15 april 1992,
Burgemeester en wethouders van Limmen