Regelmatige controle is van levensbelang
Rijvaardigheid van
veel Nederlanders
laat te wensen over
tMONROET
tMONROEF
Sturen en remmen met de schokdempers
TESTDAGEN WORDEN ALS NUTTIG
EN LEERZAAM ERVAREN
VW-KEVERCLUB NEDERLAND
Een bonte verzameling kevers
10 tips
bij het kopen
van gebruikte
auto's
Meer dart 150.000 auto s op lokatie getest
Voormalig coureur Gijs van Lennep
schokdempers
x, VJVX.OI'
schokdempers
-piüP
NEDERLANDSE AUTOGLORIE HERLEEFT
IN NIEUW DAF-MUSEUM
AMSTERDAM - Onderzoek van de Stichting Wetenschap-
pelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft uitge
wezen dat het regelmatig laten testen van de (auto)schok-
dempers een noodzaak is. Harde getallen bewijzen dat een
auto met slechte schokdempers minder goed te besturen is
en een langere remweg heeft. Een gevaarlijke situatie, die
door tijdige vervanging van de schokdempers eenvoudig te
voorkomen is. Zowel de BOVAG als Veilig Verkeer Neder
land wil het publiek hiervan meer bewust maken.
a^|
y
m
|5
mWw -A
IE/7 ÏM
PAGINA 12
UITKIJKPOST 27 MEI 1992
SCHOKDEMPERTEST
BIEDT ZEKERHEID
roV
BAiANS
BUSSUM - Gi js van Lennep, gestopt ifvet de professionele racerij, maar inmid
dels verbonden aan de ANWB als initiator van de ANWB Ri jstijltrainingen. Een
man met een kritische visie op autotechniek en de rijvaardigheid van Nederlan
ders. "Automobilisten zijn over het algemeen onvoldoende voorbereid op moei
lijke situaties in het verkeer. Bovendien laat men de conditie van auto-onderde
len die van vitaal belang zijn voor onze veilgheid, te weinig controleren", aldus
(iijs van Lennep.
EINDHOVEN - DAF staat niet al
leen voor 'Yan Doorne's Automo
biel Fabriek', maar ook voor inven
tiviteit en geloof in eigen kunnen.
Want enige moed kan de uitvinders
van onder andere de variomatic-
aandrijving niet ontzegd worden.
Ooit begonnen in een schuur
slaagden de pioniers van DAF erin,
om egn reeks van automobielen tot
legendarische successen te ma
ken. Sinds de samenwerking met
Volvo is de eigen naam van de DAF-
pcrsonenauto's naar de achter
grond verdwenen. Op de markt van
industrieel- en grootvervoer ope
reert DAF echter nog steeds zeer
succesvol.
In het Automobielmuseum wordt de
naam van DAF op beide fronten ech
ter nog steeds hoog gehouden. Er is
Als de schokdempers zijn versleten
hebben andere auto-onderdelen
daar ook van te lijden. Door versleten
schokdempers slijten qok andere au
to-onderdelen veel sneller. Boven
dien kunnen de reparatiekosten aar
dig oplopen. Dit is nog maar een as
pect van het nut van goede schok
dempers. Veiligheid is een ander
punt. Schokdempers zorgen ervoor,
dat de wielen te allen tijde in contact
blijven met de weg. Zij zijn bepalend
voor een goede wegligging, een opti
male bestuurbaarheid en een zo kort
mogelijke remweg.
Aquaplaning
Personenauto's hebben op een nat
wegdek bijna driemaal zoveel kans
op een verkeersongeval, als op een
Van onze speciale verslaggever - Al
geruime tijd vinden overal in het land
schokdempertestdagen plaats. Tij
dens deze dagen, waarvan het meren
deel geqrganiseerd wordt door auto
bedrijven, kan iedereen de schok
dempers van zijn of haar auto gratis
laten testen. Monroe heeft als groot
ste schokdemperfabrikant ter wereld
meegewerkt aan de ontwikkeling van
objectieve testmethodes.
Centraal in de test staat een speciale
trilbank, waarmee iedere schokdem
per afzonderlijk uiterst nauwkeurig
wordt doorgemeten. Omdat alle au:
to's van elkaar verschillen, wordt de
meetapparatuur in iedere testsituatie
opnieuw ingesteld. Het principe van
de testbank berust op het meten van
het wielwegcontact. Na afloop van de
test ontvangt de auto-eigenaar een
werkelijk van alles te zien: van DAF-
.seharesliep tot pantserwagen, van
DAF-personenwagens tot trollybus
en Van vrachtwagens tot de grootste
rallytrucks uit de Parijs-Dakar rally.
Daarnaast omvat de autocollectie
van bijna 200 voertuigen ook een ver
zameling van diverse unieke prototy
pes. opengewerkte assen, motoren,
stuurhuizen, aandrijfcomponenten,
remsystemen en versnellingsbakken,
die de autoliefhebber een blik gun
nen in het hart van de DAF. Kortom,
een uitgebreide collectie die een af
spiegeling is van een stuk Nederland
se, oorspronkelijke autqhistorie. Wie
het museum wil bezoeken, dient even
op te letten: het Automobielmuseum
in Enschede verhuist binnen afzien
bare tijd de complete DAF-museum-
collectie naar het nieuwe DAF-mu-
seum in Eindhoven.
droog wegdek. Aquaplaning is hier
van een belangrijke oorzaak. De ban
den kunnen dan het water op het weg
dek niet meer verwerken en verliezen
het contact met de weg. Monroe heeft
de invloed van schokdempers op het
verschijnsel aquaplaning onderzocht
in samenwerking met het weten
schappelijke onderzoeksinstituut
TuV Rheinland. De conclusie: auto's
met slecht functionerende schok
dempers krijgen bij een veel lagere
snelheid last van aquaplaning dan au
to's met goed functionerende schok
dempers.
Zelf controleren
Een globale controle van schokdem
pers kan de autobezitter zelf uitvoe
ren. De zogenaamde 'bumpertest'
compleet testrapport, dat inzicht ver
schaft in de conditie van de schok
dempers.
Kennismaking
De test gaat heel eenvoudig in z'n
werk. Men rijdt de testbank op. Eerst
worden de voorste schokdempers ge
test, daarna de achterste. Binnen een
paar minuten is duidelijk of de geteste
schokdempers voldoende wiel-weg-
contact bieden. Een waarde boven de
40% is voor de meeste auto's vol
doende.
Bezoekende automobilisten kunnen
bij de aanwezige specialisten terecht
met al hun vragen over de verschillen
de soorten schokdempers. Voor geïn
teresseerde bezoekers is het boven
dien een goede gelegenheid om ken-
Schokdempers zijn vaak het stief
kindje van de autobezitter. Onzicht
baar doen ze hun werk...of niet. De
werking van onder de auto gemon
teerde schokdempers neemt af in de
loop van de tijd. Zelfs voor de meest
doorgewinterde automobilist ge
beurt dit haast onmerkbaar. Alleen
door regelmatig te testen komt die
slijtage aan de oppervlakte, of in het
andere geval tijdens een noodstop.
Bijvoorbeeld: op een droog, ongelijk
geeft een aardige indicatie van de
conditie van de schokdempers onder
de auto. Hiertoe dient men hard te
drukken op de hoeken van de stil
staande auto. Wanneer de auto na het
loslaten direct tot rust komt, dan zijn
de schokdempers in orde. Blijft de
carrosserie echter nadeinen, dan is
het verstandig om advies van een vak
man in te winnen. In dergelijke geval
len kan het zijn dat de schokdempers
voor een onvoldoende wegcontact
van de wielen zorgen. Het advies van
'Autobalans': laat schokdempers ie
dere 20.000 km controleren. Im
mers, de wegligging van een auto en
daarmèe de veiligheid van automobi
list en passagiers, wordt in belangrij
ke mate bepaald door de schokdem
pers.
nis te maken met de techniek achter
de schokdemper en met eigen ogen te
aanschouwen hoe dit 'verborgen au
to-onderdeel' nu eigenlijk werkt.
Gezellige dag
Over het algemeen staat er tijdens de
test al een kop koffie klaar voor be
zoekers. Bovendien is het voor de
aanwezige vakmensen van het orga
niserende autobedrijf een kleine
moeite om tegelijkertijd andere on
derdelen te controleren, zoals ban
den en verlichting. Op die manier
weet men snel, hoe de eigen auto er
voor staat op een aantal essentiële
punten. Dat maakt het bezoeken van
een testdag meer dan de moeite
waard.
wegdek en bij een snelheid van 80
km/u maakt een defecte schokdem
per de remweg 2,6 meter langer. Dat
kan het verschil zijn tussen 'net op
tijd' en 'net te laat'.
Eigen verantwoordelijkheid
Met de komst van de APK keuring is
de indruk gewekt dat aan dit soort
veiligheidsaspecten van de auto vol
op aandacht wordt geschonken. He
laas is dat niet waar. Een goedgekeur
de auto hoeft op het moment van keu
ren slechts aan de minimale veilig
heidseisen te voldoen. Niet meer en
niet minder. In de praktijk blijkt bo
vendien, dat tijdens de APK-keuring
te weinig aandacht wordt besteed aan
de schokdempers van een auto. Elke
autobezitter is en blijft daarom zelf
verantwoordelijk voor de veiligheid
van zijn of haar auto. Schokdempers
vormen een belangrijk element van
die veiligheid.
Nieuwe auto's
De levensduur vqn een schokdemper
ligt tussen de 30.000 en 60.000 kilo
meter. Eén en ander is afhankelijk
van de persoonlijke rijstijl, die van
zelfsprekend ook van invloed is op
bijvoorbeeld banden en remmen.
Ook bij relatief nieuwe auto's is het
daarom raadzaam om de test uit te la
ten voeren. Het hele jaar door voert
een groot aantal garages dit soort
controles uit. Tevens zijn verschillen
de testteams op pad. Daardoor is het
voor iedereen mogelijk om de auto te
laten testen.
Van onze speciale verslaggever - Een
beperkt aantal automodellen schrijft
geschiedenis. De T-Ford, de 'lelijke
eend', de 'snoek' en zeker ook de
Volkswagen Kever behoren tot het
zeldzame soort auto's dat een onver-
vreembare indruk in de tijd heeft ach
tergelaten. De Kever is maar liefst 50
jaar in produktie geweest. In die tijd
zijn meer dan 20 miljoen exemplaren
van het succesmodel geproduceerd.
Auto's vormen voor Gijs van Lennep
van jongs al aan een passie. In 1948,
toen hij zes jaar oud was, bezocht hij
als toeschouwer zijn eerste Grand
Prix op Zandvoort. "Oefenen op hel
erf van mijn ouderli jke huis. heel veel
kijken bij races, zeilreen skelter bou
wen... En Vooral wachten tot ik acht
tien werd. De eerste race-ervaring
deed ik op in de auto van mijn moe
der, een Fiat 600. Een auto die daar
duidelijk niet voor bedoeld was. Al
snel kwam er een VW Kever met Por-
sche-mbtor. Een wolf in schaapskle
ren. De ontwikkeling stopte niet en
van het één kwam het ander". In *66
won Gijs van Lennep verschillende
races en kreeg kort daarna een fa-
briekscontract met Porsche.
"In '71 won ik Le Mans voor de eerste
keer. Het begin van een lange en suc
cesvolle carrière in de sportwagen-
en lange afstandracerij. Ik heb zo'n
beetje alles gewonnen wat er te win
nen viel en meegedaan aan alle grote
rally's: Tulpenrally. Monte Carlo...".
Hoewel hij in die tijd heel wat colle
ga's verloren heeft, maakte Gijs van
Lennep zelf weinig ongelukken. "Ik
was watje kunt noemen een "veilige'
coureur", aldus Gijs. Het is dus niet
vreemd, dat hij tegenwoordig rijstijl-
cursussen voor de ANWB organi
seert. waarin alles om 'veiligheid'
draait,
v
Karakter
Auto's worden steeds veiliger. Met
name de ingebouwde veiligheid. Niet
alleen door de introductie van nieuwe
technieken zoals het anti-blokkeer-
systeem van de remmen (abs), maar
ook door verbetering van bijvoor
beeld de banden en innovaties op het
gebied van schokdemers. Gijs van
Lennep: "Alles wordt beter. Alleen
de automobilist niet. Bij rijlessen
word je klaargestoomd om met de au
to de weg op te mogen. Vooral jonge
ren willen zo vlug mogelijk het rijbe
wijs halen. Het mag immers niet te
veel kosten. Het papiertje in de zak,
de koning te rijk en alles kan". Het le
ren autorijden begint eigenlijk dan
pas, aldus de voormalig coureur.
"Autorijden is een kwestie van het
kennen van de grenzen. Wanneer be
gint de voor- of achterkant weg te glij
den? Wat is de remweg? Kortom, wat
is het karakter van de auto? Door er
varing leer je een hoop bij, maar risi
co's blijven".
Natuurlijk is er geschaafd aan het mo
del en de uitvoering, maar de basis
vorm is altijd herkenbaar gebleven.
Het is daarom geen wonder dat de
Kever een enorme schare fans heeft
verzameld. De echte liefhebbers heb
ben zich al weer geruime tijd verenigd
in een echte merkenclub. Binnen de
club zijn niet alleen prachtige histori
sche modellen verzameld, maar ook
Gasgeven
Risico's, die bijvoorbeeld in verkeer
de maar hardnekkige ideeën schui
len. "Als ik aan mensen vraag hoe ze
met een voorwiel aangedreven auto
door de bocht moeten rijden, dan
zeggen ze in de meeste gevallen, dat
als je maar goed gas geeft, je de auto
door de bocht trekt. Maar ze vergeten
er bij te zeggen, datje in *t eerste kwart
van de bocht het gas juist eraf moet
hebben! Anders komt die neus niet
naar binnen".
Slechte mentaliteit
De grootste fout die in het Neder
landse verkeer gemaakt wordt, is dat
men niet geconcentreerd rijdt en
slecht anticipeert. "Voor iedere situa
tie geldt: houd je ogen open en. kijk
verder dan alleen pal over de motor
kap heen. Neem alles in je op? Signa
leer. rijd defensief en kijk vooruit. En.
hoe harder je rijdt, hoe verder je voor
uit moet kijken".
Uit de bocht
Een andere belangrijke factor voor
veilig autorijden5 is uiteraard de con
ditie van de auto zelf. Gijs van Len
nep signaleert echter dat hét daarmee
lang niet altijd goed gesteld is, on
danks de APK. "Bar en bar slecht, wat
ik af en toe zie rondrijden. Ik denk wel
dat het heel 1 langzaam iets beter
wordt. Mensen worden zich toch iets
meer bewust van het belang van een
auto die technisch o.k. is". Volgens
Van Lennep is het nog lang niet zover
dat mensen bandenspanning en
schokdempers regelmatig laten con
troleren.
"Ik weet hoe belangrijk schokdem
pers zijn. Het luistert heel nauw, net
als de bandenspanning. Het is zelfs zo
dat een auto met één defecte schok
demper bijna dezelfde slechte weglig
ging heeft, als een auto waarvan er
vier defect zijn. De auto gaat raar
zwaaien,is minder goed in de hand te
houden en krijgt een langere remweg.
De schokdempers worden in de fa
briek afgesteld voor het type auto
waarvoor ze bedoeld zijn. In de auto
racerij stel je de schokdempers vaak
zelf af. Ik herinner mij bijvoorbeeld
nog goed dat ik in mijn carrière als au
tocoureur mijn schokdempers tij
dens een pitstop nog'iets had bijge
steld. Verkeerd, zoals bij de eerste
totaal omgebouwde en onherken
baar geworden modellen, specials.
De Kever Club Nederland (KCN) is
met haar ruim 2.900 leden Neder
lands grootste club van typegebon
den auto's.
Naast de bonte verzameling van
mooie, minder mooie, originele en
speciale Volkswagen Kevers biedt de
Keverclub ook ruimte aan liefheb
bers van de andere luchtgekoelde
modellen van Volkswagen, zoals de
Karmann Ghia, de 1500, 15Ö0S, de
411 en 412. Ieder jaar organiseert de
KCN het VW-Keverweekend, een
grote happening en Kevershow met
een internationaal karakter. De be
zoekende Kevers zijn er in vele uit
voeringen te zien, van Bril, Ovaal tot
getuned compleet met Porsche-mo
tor. Lezers die meer informatie over
de Keverclub willen, kunnen zich
richten tot: KCN, Postbus 7538,
2601 JM Eindhoven.
De legendarische Kever. Jarenlang de
absolute topper van Volkswagen, nu
een collectors-item.
Meegedaan aan alle grote rally 's, zoals
Tulpenrally, Mórité Carlo...
bobbel bleek. Ik reed er overheen en
daarna ging de auto zijn eigengang. Ik
zat erin en kon absoluut niets doen.
zodat ik alle grip op de weg verloor en
in de berm belandde. Sinds die tijd
weet ik precies hoe nauw het luistert
bij schokdempers".
De kunst van de juiste keuze
Heeft u een gebruikte auto op het
oog? Laat u niet bij voorbaat het
hoofd op hol brengen en maak een
goede afweging van alle voor- en
nadelen.
Om spijt en problemen te voorko
men en u te helpen bij uw afwegin
gen. heeft de redactie van Auto
Balans enkele tips voor
1Is de auto goed geregistreerd?
Kijk of alle benodigde gegevens
van de auto goed vermeld staan op
het kentekenbewijs.
2. Heeft de auto regelmatig zijn
onderhoudsbeurten gehad?
Sla hetonderhoudsboekje erop na
of de auto regelmatig onder
houdsbeurten heeft ondergaan.
Trek dit eventueel na (bij de be
wuste garage of de vorige eige
naar).
3. Is het lakwerk in orde?
Bobbels in het lakwerk wijzen op
roest. Kijk extra kritisch rond de
lampen en portieren, achter sier
werk en naar de wielkasten.
4. Zijn de dragende delen in goe
de staat?
Roest aan de onderzijde duidt niet
direct op een slechte staat van de
auto. Belangrijk is wel, dat de dra
gende delen niet zijn aangetast.
5. Is de verlichting in orde?
De glazen van de lampen moeten
helder zijn en geen scheurtjes ver
tonen. De reflectoren mogen niet
door roest zijn aangetast.
6. Functioneert alles naar beho
ren tijdens een rit?
Let wisselend op remmen, koppe
ling, versnellingsbak en stuur.
7. Is de motor in goede staat?
Kijk onder de motorkap. Wanneer
de motor er (te) schoon uitziet, is
er misschien iets te verbergen
(koelwater- of olielekkage). Be
kijk de oliepeilstok. Is de olie
schoon? Een grijzige kleur kan op
een lekke koppakking wijzen.
8. Hebben de banden voldoende
profiel? Banden mogen geen al te
ernstige beschadigingen vertonen.
Is het profiel tenminste 2 mm dik?
Zijn er opvallende slijtageplek-
ken?
9. Functioneren alle schokdem
pers?
Wanneer u op de hoeken van de
auto drukt, deint de auto dan na?
Een defecte schokdemper ver
mindert de stabiliteit van de auto
aanzienlijk.
10. Is de auto ANWB-gekeurd?
Wanneer dit nog niet gebeurd is,
kunt u dit het beste zelf alsnog re
gelen. Neem het zekere voor het
onzekere!
v
Een auto hoeft op het moment van APK-keuring slechts aan de minimale veiligheidseisen te voldoen...
v':.
a - rf
V
Goede schokdempers zijn van groot belang voor de veiligheid van passagiers
en automobilist.