elangrijke
zaken
Informatierubriek van de gemeente Limmen.
Inlichtingen en reacties:
Middenweg 3a, Limmen.Telefoon 02205-1456
Het Financieel Meerjaren Perspectief
1993-1997
Sociaal-cultureel centrum Vredeburg
Grondaankopen Kerkweg Noord
Privatisering sporthal Enterij
OoortrekkingVredeburglaan in woongebied Enterij
Evaluatie functioneren raadscommissies
Het Financieel Meerjaren Perspectief (FMP) is een belangrijk financieel beleidsstuk voor
de gemeente: inmiddels belangrijker dan de begroting voor een volgend jaar.
Het FMP geeft over een periode van 5 jaar inzicht in de financiële positie: het bestaande
beleid, de nieuwe zaken, de kosten daarvan én, wat in feite nog belangrijker is, hoe e.e.a.
wordt betaald.
Resultaat FMP 1993-1997
Hoe kamt dat nu?
Begin van dit jaar heeft het gemeentebestuur een accomodatienota uitgebracht die veel
heeft losgemaakt. Het voorstel van het gemeentebestuur was Vredeburg o.m. verleng
stuk van het gemeentehuis af te stoten en voor woondoeleinden te bestemmen.
Verhoging onroerend-
goedbelastingen (OGB)
Ook de sporthal Enterij is in de accommodatienota uitvoerig aan de orde gekomen. Ook
die lasten drukken zwaar op de begroting van de gemeente. Een werkgroep sport
(waarin ook raadsleden) is in 1990 tot de conclusie gekomen dat de kosten aanmerkelijk
moesten worden teruggebracht.
Op welke wijze
wordt het tekort teruggebracht?
Varianten
Diversen
Standpunt burgemeester
en wethouders
Privatisering
UITKIJKPOST 17 JUNI 1992
PAGINA 17
LIMMEN
Omdat het FMP de financiële vertaling is van allerlei
zaken over een periode van 5 jaar zijn de eerste jaren,
1993 en 1994, nauwkeuriger dan de daarop volgende
jaren.
Dit FMP laat zien dat de financiële positie van de
gemeente verslechtert: donkere wolken stapelen zich
op boven Limmen.
In de planperiode wordt elk jaar afgesloten met een
tekort: in 1993 f 512.000,-, en in 1997 f 39.000,-.
InhetvorigFMPwasvoor 1993 nog een tekort voorzien
van f 180.000,-. Er is dus sprake van een verhoging van
f 332.000,-.
In een jaar tijd verandert er veel.
Tussen 1992 en nu heeft het gemeentebestuur beslis
singen genomen, die waren voorzien en die nu finan
cieel op de begroting drukken: uitbreiding personeel,
aanschaf materieel, investeringen in projecten. Een hele
lijst is hiervan op te maken.
Tot een bedrag van een half miljoen gulden zijn ook
nieuwe zaken opgevoerd, waarover de gemeente-
r^adiiQg-.be'Slissingea moet nemen.
Wij noemen dit 'nieuw beleid'. Nu kan men zeggen: Voer
het nieuwe beleid dan maar niet uit, want dan is het tekort
weggewerkt'. Maar dat kan zo maar niet.
Nieuw beleid wordt niet alleen bepaald door de ge
meente Limmenmaar wordt ook veroorzaakt door
invloeden van buiten.
Twee voorbeelden. De kosten van het ophalen van huisvuil
en verwerking door de verbrandingsinstallatie wordt in
1993 fJuurder.
Door nieuwe wetgeving over de aansprakelijkheid moet de
gemeente de speeltoestellen op speelterreintjes goed on
derhouden. Etcetera.
Het college van burgemeester en wethouders had
aanvankelijk een nog grotere lijst voor 'nieuw beleid'.
Verscheidene zaken zijn naar de reservelijst verhuisd.
Voor 1993 staan daarop zaken voor een totaalbedrag
van f 294.027,-
Het tekort over 1992 van ruim f 512.000,- zou nog
aanmerkelijk hoger zijn, want er zijn bedragen voor de
budgetverruiming op voorhand geraamd:
- een verhoging van de onroerend-goedbelastingen van
4%: het inflatiepercentage voor 1993;
- de opbrengsten, die ontstaan als een gedeelte van
De Koekoek voor woningbouw wordt verkocht
(f 100.000,- opbrengst);
- beperking budget sporthal Enterij voor 1993 f 40.000,-
En zo kunnen wij nog een tijdje doorgaan.
De gemeente moet aan het tekort van f 512.000,- iets
doen.
FMP,Vredeburg en sporthal komen aan
de orde in een extra
commissievergadering en wel op
maandag 22 juni 1992
om 20.00 uur
in Vredeburg.
Er is spreekrecht
(graag vooraf aan de burgemeester doorgeven).
staat niet overnemen.
Wat de verbetering van de kruispunten betreft denken
wij een fasering aan te brengen, of de bekostiging ten
laste van deonderhoudsreservete brengen. Dit geeft
dan enige financiële ruimte.
Een andere mogelijkheid is het opbouwen van een re
serve voor onderhoud van wegen te vertragen.
De reserve voor wegen moet worden opgebouwd tot
-~ f200.000,- op jaarbasis.'Begonnen is met f 14)0.000,-en
in 1993 komt daar f 25.000,- bij. Er ontstaat financiële
ruimte als de opbouw een paar jaar wordt opgeschoven.
Op zich geen goede zaak, want de gemeente komt zich
zelf tegen bij het toekomstig onderhoud van wegen en
dan zal de rekening waarschijnlijk dubbel en dwars
moeten betaald.
Een van de varianten gaat uit een bezuiniging op het
onderhoud van het sportveldencomplex.
Bezuiniging is misschien niet het juiste woord, maar in
overleg met de W Limmen zullen we proberen tot een
bedrag van f 25.000,- onderhoudslasten naar hen door
te schuiven.
Gepland was ook een uitbreiding van het personeel van
de plantsoenendienst. Het college schrapt echter in
alle varianten deze uitbreidihg met een personeelslid
(geraamd was f 50.000,-).
In alle varianten is opgenomen een bezuiniging van
f 100.000,-. Hoe dit bedrag moet worden ingevuld is
nog niet bekend.
3
Ook in alle varianten komt een extra Verhoging
voor van de onroerend-goedbelastingen.
Het college heeft gerekend met percentages van 6,4 en
8/2.
Deze verhoging komt dan bovenop de eerder ge
noemde verhoging van 4% (inflatiepercentage). Geen
gemakkelijke zaak.
Tot zover de belangrijkste onderdelen uit de varianten. De
gemeenteraad zal zoveel mogelijk uit die varianten moeten
kiezen om het tekort te kunnen terugdringen tot aanvaard
bare bedragen.
Er is nog meer over het FMP te vertellen.
Noteert u 22 juni, dan kunt u alles daarover zelf horen.
Burgemeester en wethouders stellen de raad voor om voor ruim f 2 miljoen gronden aan te kopen in
het plan Kerkweg Noord, waar ongeveer 200 woningen kunnen worden gebouwdRecent heeft de
raadscommissie gekozen voor een plan, waarbij van de aangrenzende eigenaren zo weinig mogelijk
grond behoeft te worden aangekocht
Dit model wordt nu uitgewerkt in een ontwerp-bestemmingsplan, dat een lange procedureweg moet af eggen.
Eind 1994 zal de gemeente over een goedgekeurd bestemmingsplan kunnen beschikken zodat in 1995 de
woningbouw van start kan gaan.
Burgemeester en wethouders willen niet meer, zoals voorheen, achter de feiten aanlopen. Anticipatie-
of zgn. artikel 19 WRO procedures vergen veel tijd en kosten geld.
Daarom worden nu al onderhandelingen gevoerd voor de aankoop van gronden.
De exploitatie van een bestemmingsplan is een gesloten doos. Alle kosten, waaronder die van grondaankopen, moeten
worden opgebracht door grondverkopen.
Er wordt in het centrum een nieuw gemeentehuis
gebouwd. Dit was een van de redenen om over de
bestemming van Vredeburg na te denken. Een ander
was, dat Vredeburg voor een bedrag van f 200.000,-
op de begroting drukt Verkoop zou dit probleem voor
een belangrijk deel oplossen.
De gemeente heeft de plicht om voor de 'dakloze'
verenigingen een nieuw onderdak te zoeken. Hoe zou
dit beter kunnen dan in een ander gebouw, namelijk het
parochiehuis?
Het parochiehuis moet worden aangepast, waarbij met
de huisvesting van de nieuwe huurders rekening kan
worden gehouden. De gemeente wilde invloed kopen
dooreen bedrag van f 100.000,- in deverbouwingskosten
bij te dragen.
Zo was het voorstel, maar wat gebeurde er? De
Culturele Raad Ummen (CRL) had in de loop van de tijd
een beheersfunctie in Vredeburg gekregen. Tijdens de
hoorzitting is voorgesteld Vredeburg niet te verkopen,
maar voor een symbolisch bedrag aan de CRL over te
dragen. De oproep tot behoud van Vredeburg werd
door een groot aantal Limmers d.m.v. een handteke
ningenactie ondersteund.
Na beraad heeft het gemeentebestuur voorgesteld de
discussie over het behoud van Vredeburg uit te stellen
tot de zomervakantie 1992. In de tussenliggende tijd zou
de CRL samen met het gemeentebestuur een nader
onderzoek doen naar de haalbaarheid van het construc
tieve voorstel. Dat is gebeurd.
Eind mei 1992 heeft de CRL rapport uitgebracht, waarin
zeven varianten zijn opgenomen met een financiële
vertaling. De vrijkomende uren en dagen (omdat de
gemeente uit dit gebouw trekt) worden ingevuld met
een horeca-functie, die bij dit gebouw past. Vredeburg
zou bestemd blijven voor de verenigingen.
Volgens afspraak heeft het college zich beraden. Als het
moet kiest het voor variant 5: een pachtsituatie met
een minder intensieve horeca-functie.
Dat levert een positief resultaat op van f 14.000,- ofwel
14% van de doelstelling, omdatgezegd is dat niet de volle
f 200.000,- van de lasten van Vredeburg, maar de helft
ervan moet worden bezuinigd. De andere helft (f
100.000,- zijnde personeelslasten) drukken op een
andere begrotingspost.
Na rijp beraad stelt het college nu voor het vroegere
model H uit de accommodatienota uit de kast te halen:
alsnog verkoop van Vredeburg en dat gekoppeld aan het
voorstel over het parochiehuis.
Een en ander omdat de financiële positie van de ge
meente verslechtert. Zie het begin van deze pagina.
Niet alles kan meer, wat wij nog willen zal belasting
verhoging betekenen. De keuze is niet groot. Alleen de
OGB komen in aanmerking. Voor 1993 worden de
tarieven waarschijnlijk met 8% verhoogd.
Wanneer de gemeenteraad hetvoorstel overVredeburg
tot verkoop voor woondoeleinden niet zou opvolgen
dan zou dit betekenen dat de OGB met nog ruim 10%
moet worden verhoogd: een extra belastingverhoging
van f 15,- per inwoner.
Bij de afweging heeft nog een ander element een rol
gespeeld: de privatiseringsmogelijkheden van sporthal
Enterij. De exploitatiemogelijkheden kunnen worden
verbeterd als het aantal horeca-punten in het dorp
wordt beperkt.
In de accommodatienota zijn verschillende suggesties
gedaan:
- een breder draagvlak (sport en sociaal-culturele doel
einden);
- een beperkt multi-functioneel centrum etc.
Dat staat allemaal in de accommodatienota. In de
bibliotheek is nog wel een exemplaar beschikbaar.
Tijdens de besluitvorming over de accommodatienota
is gesproken over een eventuele uitbreiding. De grond
nabij de sporthal wordt daarvoor gedeeltelijk
gereserveerd.Anders wordt die waarschijnlijk verkocht
voor woondoeleinden.
Aan een extern bureau -Biesterbos te Castricum- is
opdracht gegeven daartoe een nader onderzoek te
verrichten. Het rapport wordt nu aan de raad voorge
legd. Burgemeester en wethouders voegen daaraan een
eigen standpunt toe.
Bij het terugbrengen van het tekort van het FMP over
de hele periode heeft het college gezegd dat de totale
periode uiteindelijk een sluitend beeld zou moeten
geven. U heeft kunnen zien dat het tekort in 1997
minder wordt.
Als nu in 1995 tot en met 1997 een positief resultaat
ontstaat, dan is het niet erg om met een lager tekort
over 1992 en 1994 te moeten werken.
Dit klinkt erg ingewikkeld, maar op een andere manier
kunnen wij het niet zeggen.
Dit betekent wel, dat het tekort van f 512.000,- over
1993 naar beneden gebracht moet worden.
Het college heeft hiervoor vier varianten gemaakt.
Als gekozen wordt voor variant A dan daalt het tekort
voor 1993 totf 249.523,- en bij variant D tot f 169.248,-
De andere varianten zitten daar tussen in.
(Deze tekorten worden ten laste gebracht van de
reserve.)
Wat zit er zoal in die varianten waardoor de tekorten
kunnen worden teruggebracht?
In het'nieuwe beleid'voor 1993 is voorzien, dat enkele
kruispunten op de Rijksweg worden verbeterd.
Want de Rijksweg wprdt waarschijnlijk per I januari
1993 eigendom van de gemeente, die dan voor onder
houd en beheer moet opdraaien. We onderhandelen
met Rijkswaterstaat over de staat van onderhoud bij
overname. De gemeente wil de Rijksweg in de huidige
De gemeenteraad heeft in 1984 besloten de
verkeersstructuur voor de toekomst vast te
leggen. Op grond daarvan wordt thans vanuit
het plan Enterij naar de Rijksweg een ver-
keersontsluiting gemaakt. Deze zal begin 1993
worden afgerond.
Op deze ontsluitingsweg sluiten weer andere wegen
aan. Ook de meest oostelijk van het dorp gelegen
woonwijkjes moeten hierop uitkomen. De Kerkweg
moet 'verkeersluw' worden gemaakt.
Deze en nog meer argumenten vormen de reden voor
het doortrekken van de Vredeburglaan door het nieuwe
bestemmingsplan naar de ontsluitingsweg Enterij, waar
voor een bedrijfsruimte aan de Dusseldorperweg moet
worden aangekocht. De projectontwikkelaar zal de
kosten betalen.
Het is thans nodig om de doortrekking van de
Vredeburglaan officieel te regelen en in het bestem
mingsplan Enterij op te nemen.
Bij het aantreden van de nieuwe gemeenteraad in 1990 zijn drie raadscommissies samengesteld: commissie I, II en III.
De juiste vorm en werking moest nog worden verkregen. Er werd besloten dat alle onderwerpen, die in de raad aan de orde komen, ook in de commissies ter sprake komen. 'Dubbel
werk' kan men zeggen. De voorbereiding van de commissies gebeurt nu schriftelijk. Alle commissies komen in de derde week voorafgaande aan de raadsvergadering bijeen. Druk
werk voor de raadsleden en achterbannen, maar ook voor de ambtenaren.
De spanning is merkbaar. Het college van burgemeester en wethouders stelt daarom verbeteringen voor.
Tussen de twee uitersten (alles in de commissie en, zoals voorheen, een mondelinge behandeling in de commissie) zit een 'midden'. Het voorstel van het college houdt in dat in
de commissievergadering alleen die onderwerpen aan de orde komen, die uitdrukkelijk via die route moeten lopen.
Alle commissievergaderingen worden nog wel in één week gehouden. De portefeuillehouder krijgt een uitdrukkelijke rol. Hem wordt delegatie verleend.
In de gemeentelijke voorlichtingsrubriek worden niet meer de agenda's gepubliceerd, maar wordt van de belangrijkste onderwerpen een korte toelichting in een populaire versie
gegeven.
Belanghebbenden of besturen van verenigingen krijgen geen uitnodiging meer voor een commissievergadering. Zij moeten dit zelf in de gaten houden.
Het spreekrecht tijdens de commissievergadering wordt verruimd.
De verslaglegging van de commissievergadering kan onder bepaalde voorwaarden beknopt blijven. Om de betrokkenheid van de raadsleden bij het besturen te vergroten
wordt geprobeerd de discussie niet te laten verzanden in details.
Kortom: de moeite waard de commissievergadering bij te wonen en u zelf op de hoogte te brengen wat er in uw gemeente speelt.
Het rapport Biesterbos bevat enkele modellen: van
voortzetting van de huidige situatie tot volgende ver
koop van de sporthal, met uitbreiding van het gebouw
voor diverse commerciële doeleinden; met deelname
van de gemeente als risicodrager.
Ook de exploitatieresultaten van deze modellen ver
schillen. Een terugdringing van de kosten van de sporthal
moet mogelijk zijn.
Drie horeca-punten in het dorp (de sporthal zelf,
Vredeburg en het parochiehuis) zijn teveel van het
goede voor Limmen.
Om een optimale situatie voor de sporthal te krijgen
zouden in feite enkele horeca-punten moeten verdwij
nen.
Burgemeester en wethouders kiezen model I a van het
rapport: de eigendom van het gebouw blijft bij de ge
meente; de exploitatie wordt geprivatiseerd; het risico is
laag en de exploitatie is redelijk.
De kosten van de sporthal zullen afnemen van ruim
f 220.000,- in 1991 naar ruim f 161.000,- in 1992: een
positief resultaat van f 60.000,-. Over een periode van
10 jaar neemt het positieve resultaat toe met f45.000,-
In dit verband wordt onder privatisering begrepen het
overdragen van de exploitatie, de verhuur en het horeca
gedeelte aan een particulier.
Het zal nog lang duren voor het zover is. We zullen
zorgvuldig moeten kijken naar de personele aspecten:
van de ambulante krachten en van de sportambtenaar,
die nu de exploitatie en de verhuur in handen heeft.
Burgemeester en wethouders zijn van mening dat er
voor een SAS geen plaats meer is bij het beheer van
de sporthal. Met de SAS wordt gesproken over de
beëindiging van deze situatie.
Het geheel wordt een complexe materie. De sporthal,
Vredeburg en het parochiehuis houden allemaal
verband met elkaar.
Omdat door toekomstige ontwikkelingen wellicht een
gedeelte van de gronden nabij de sporthal bijvoorbeeld
voor een uitbreiding van de sporthal en voor sociaal-
culturele doeleinden zou moeten worden gebruik,
wordt voorgesteld de gronden nog even vastte houden
en nog niet uit te geven voor woningbouw.
17 juni 1992