elangrijke zaken Informatierubriek van de gemeente Limmen. Inlichtingen en reacties: Middenweg 3a, Limmen.Telefoon 02205-1456 Het Financieel Meerjaren Perspectief 1993-1997 Sociaal-cultureel centrum Vredeburg Grondaankopen Kerkweg Noord Privatisering sporthal Enterij OoortrekkingVredeburglaan in woongebied Enterij Evaluatie functioneren raadscommissies Het Financieel Meerjaren Perspectief (FMP) is een belangrijk financieel beleidsstuk voor de gemeente: inmiddels belangrijker dan de begroting voor een volgend jaar. Het FMP geeft over een periode van 5 jaar inzicht in de financiële positie: het bestaande beleid, de nieuwe zaken, de kosten daarvan én, wat in feite nog belangrijker is, hoe e.e.a. wordt betaald. Resultaat FMP 1993-1997 Hoe kamt dat nu? Begin van dit jaar heeft het gemeentebestuur een accomodatienota uitgebracht die veel heeft losgemaakt. Het voorstel van het gemeentebestuur was Vredeburg o.m. verleng stuk van het gemeentehuis af te stoten en voor woondoeleinden te bestemmen. Verhoging onroerend- goedbelastingen (OGB) Ook de sporthal Enterij is in de accommodatienota uitvoerig aan de orde gekomen. Ook die lasten drukken zwaar op de begroting van de gemeente. Een werkgroep sport (waarin ook raadsleden) is in 1990 tot de conclusie gekomen dat de kosten aanmerkelijk moesten worden teruggebracht. Op welke wijze wordt het tekort teruggebracht? Varianten Diversen Standpunt burgemeester en wethouders Privatisering UITKIJKPOST 17 JUNI 1992 PAGINA 17 LIMMEN Omdat het FMP de financiële vertaling is van allerlei zaken over een periode van 5 jaar zijn de eerste jaren, 1993 en 1994, nauwkeuriger dan de daarop volgende jaren. Dit FMP laat zien dat de financiële positie van de gemeente verslechtert: donkere wolken stapelen zich op boven Limmen. In de planperiode wordt elk jaar afgesloten met een tekort: in 1993 f 512.000,-, en in 1997 f 39.000,-. InhetvorigFMPwasvoor 1993 nog een tekort voorzien van f 180.000,-. Er is dus sprake van een verhoging van f 332.000,-. In een jaar tijd verandert er veel. Tussen 1992 en nu heeft het gemeentebestuur beslis singen genomen, die waren voorzien en die nu finan cieel op de begroting drukken: uitbreiding personeel, aanschaf materieel, investeringen in projecten. Een hele lijst is hiervan op te maken. Tot een bedrag van een half miljoen gulden zijn ook nieuwe zaken opgevoerd, waarover de gemeente- r^adiiQg-.be'Slissingea moet nemen. Wij noemen dit 'nieuw beleid'. Nu kan men zeggen: Voer het nieuwe beleid dan maar niet uit, want dan is het tekort weggewerkt'. Maar dat kan zo maar niet. Nieuw beleid wordt niet alleen bepaald door de ge meente Limmenmaar wordt ook veroorzaakt door invloeden van buiten. Twee voorbeelden. De kosten van het ophalen van huisvuil en verwerking door de verbrandingsinstallatie wordt in 1993 fJuurder. Door nieuwe wetgeving over de aansprakelijkheid moet de gemeente de speeltoestellen op speelterreintjes goed on derhouden. Etcetera. Het college van burgemeester en wethouders had aanvankelijk een nog grotere lijst voor 'nieuw beleid'. Verscheidene zaken zijn naar de reservelijst verhuisd. Voor 1993 staan daarop zaken voor een totaalbedrag van f 294.027,- Het tekort over 1992 van ruim f 512.000,- zou nog aanmerkelijk hoger zijn, want er zijn bedragen voor de budgetverruiming op voorhand geraamd: - een verhoging van de onroerend-goedbelastingen van 4%: het inflatiepercentage voor 1993; - de opbrengsten, die ontstaan als een gedeelte van De Koekoek voor woningbouw wordt verkocht (f 100.000,- opbrengst); - beperking budget sporthal Enterij voor 1993 f 40.000,- En zo kunnen wij nog een tijdje doorgaan. De gemeente moet aan het tekort van f 512.000,- iets doen. FMP,Vredeburg en sporthal komen aan de orde in een extra commissievergadering en wel op maandag 22 juni 1992 om 20.00 uur in Vredeburg. Er is spreekrecht (graag vooraf aan de burgemeester doorgeven). staat niet overnemen. Wat de verbetering van de kruispunten betreft denken wij een fasering aan te brengen, of de bekostiging ten laste van deonderhoudsreservete brengen. Dit geeft dan enige financiële ruimte. Een andere mogelijkheid is het opbouwen van een re serve voor onderhoud van wegen te vertragen. De reserve voor wegen moet worden opgebouwd tot -~ f200.000,- op jaarbasis.'Begonnen is met f 14)0.000,-en in 1993 komt daar f 25.000,- bij. Er ontstaat financiële ruimte als de opbouw een paar jaar wordt opgeschoven. Op zich geen goede zaak, want de gemeente komt zich zelf tegen bij het toekomstig onderhoud van wegen en dan zal de rekening waarschijnlijk dubbel en dwars moeten betaald. Een van de varianten gaat uit een bezuiniging op het onderhoud van het sportveldencomplex. Bezuiniging is misschien niet het juiste woord, maar in overleg met de W Limmen zullen we proberen tot een bedrag van f 25.000,- onderhoudslasten naar hen door te schuiven. Gepland was ook een uitbreiding van het personeel van de plantsoenendienst. Het college schrapt echter in alle varianten deze uitbreidihg met een personeelslid (geraamd was f 50.000,-). In alle varianten is opgenomen een bezuiniging van f 100.000,-. Hoe dit bedrag moet worden ingevuld is nog niet bekend. 3 Ook in alle varianten komt een extra Verhoging voor van de onroerend-goedbelastingen. Het college heeft gerekend met percentages van 6,4 en 8/2. Deze verhoging komt dan bovenop de eerder ge noemde verhoging van 4% (inflatiepercentage). Geen gemakkelijke zaak. Tot zover de belangrijkste onderdelen uit de varianten. De gemeenteraad zal zoveel mogelijk uit die varianten moeten kiezen om het tekort te kunnen terugdringen tot aanvaard bare bedragen. Er is nog meer over het FMP te vertellen. Noteert u 22 juni, dan kunt u alles daarover zelf horen. Burgemeester en wethouders stellen de raad voor om voor ruim f 2 miljoen gronden aan te kopen in het plan Kerkweg Noord, waar ongeveer 200 woningen kunnen worden gebouwdRecent heeft de raadscommissie gekozen voor een plan, waarbij van de aangrenzende eigenaren zo weinig mogelijk grond behoeft te worden aangekocht Dit model wordt nu uitgewerkt in een ontwerp-bestemmingsplan, dat een lange procedureweg moet af eggen. Eind 1994 zal de gemeente over een goedgekeurd bestemmingsplan kunnen beschikken zodat in 1995 de woningbouw van start kan gaan. Burgemeester en wethouders willen niet meer, zoals voorheen, achter de feiten aanlopen. Anticipatie- of zgn. artikel 19 WRO procedures vergen veel tijd en kosten geld. Daarom worden nu al onderhandelingen gevoerd voor de aankoop van gronden. De exploitatie van een bestemmingsplan is een gesloten doos. Alle kosten, waaronder die van grondaankopen, moeten worden opgebracht door grondverkopen. Er wordt in het centrum een nieuw gemeentehuis gebouwd. Dit was een van de redenen om over de bestemming van Vredeburg na te denken. Een ander was, dat Vredeburg voor een bedrag van f 200.000,- op de begroting drukt Verkoop zou dit probleem voor een belangrijk deel oplossen. De gemeente heeft de plicht om voor de 'dakloze' verenigingen een nieuw onderdak te zoeken. Hoe zou dit beter kunnen dan in een ander gebouw, namelijk het parochiehuis? Het parochiehuis moet worden aangepast, waarbij met de huisvesting van de nieuwe huurders rekening kan worden gehouden. De gemeente wilde invloed kopen dooreen bedrag van f 100.000,- in deverbouwingskosten bij te dragen. Zo was het voorstel, maar wat gebeurde er? De Culturele Raad Ummen (CRL) had in de loop van de tijd een beheersfunctie in Vredeburg gekregen. Tijdens de hoorzitting is voorgesteld Vredeburg niet te verkopen, maar voor een symbolisch bedrag aan de CRL over te dragen. De oproep tot behoud van Vredeburg werd door een groot aantal Limmers d.m.v. een handteke ningenactie ondersteund. Na beraad heeft het gemeentebestuur voorgesteld de discussie over het behoud van Vredeburg uit te stellen tot de zomervakantie 1992. In de tussenliggende tijd zou de CRL samen met het gemeentebestuur een nader onderzoek doen naar de haalbaarheid van het construc tieve voorstel. Dat is gebeurd. Eind mei 1992 heeft de CRL rapport uitgebracht, waarin zeven varianten zijn opgenomen met een financiële vertaling. De vrijkomende uren en dagen (omdat de gemeente uit dit gebouw trekt) worden ingevuld met een horeca-functie, die bij dit gebouw past. Vredeburg zou bestemd blijven voor de verenigingen. Volgens afspraak heeft het college zich beraden. Als het moet kiest het voor variant 5: een pachtsituatie met een minder intensieve horeca-functie. Dat levert een positief resultaat op van f 14.000,- ofwel 14% van de doelstelling, omdatgezegd is dat niet de volle f 200.000,- van de lasten van Vredeburg, maar de helft ervan moet worden bezuinigd. De andere helft (f 100.000,- zijnde personeelslasten) drukken op een andere begrotingspost. Na rijp beraad stelt het college nu voor het vroegere model H uit de accommodatienota uit de kast te halen: alsnog verkoop van Vredeburg en dat gekoppeld aan het voorstel over het parochiehuis. Een en ander omdat de financiële positie van de ge meente verslechtert. Zie het begin van deze pagina. Niet alles kan meer, wat wij nog willen zal belasting verhoging betekenen. De keuze is niet groot. Alleen de OGB komen in aanmerking. Voor 1993 worden de tarieven waarschijnlijk met 8% verhoogd. Wanneer de gemeenteraad hetvoorstel overVredeburg tot verkoop voor woondoeleinden niet zou opvolgen dan zou dit betekenen dat de OGB met nog ruim 10% moet worden verhoogd: een extra belastingverhoging van f 15,- per inwoner. Bij de afweging heeft nog een ander element een rol gespeeld: de privatiseringsmogelijkheden van sporthal Enterij. De exploitatiemogelijkheden kunnen worden verbeterd als het aantal horeca-punten in het dorp wordt beperkt. In de accommodatienota zijn verschillende suggesties gedaan: - een breder draagvlak (sport en sociaal-culturele doel einden); - een beperkt multi-functioneel centrum etc. Dat staat allemaal in de accommodatienota. In de bibliotheek is nog wel een exemplaar beschikbaar. Tijdens de besluitvorming over de accommodatienota is gesproken over een eventuele uitbreiding. De grond nabij de sporthal wordt daarvoor gedeeltelijk gereserveerd.Anders wordt die waarschijnlijk verkocht voor woondoeleinden. Aan een extern bureau -Biesterbos te Castricum- is opdracht gegeven daartoe een nader onderzoek te verrichten. Het rapport wordt nu aan de raad voorge legd. Burgemeester en wethouders voegen daaraan een eigen standpunt toe. Bij het terugbrengen van het tekort van het FMP over de hele periode heeft het college gezegd dat de totale periode uiteindelijk een sluitend beeld zou moeten geven. U heeft kunnen zien dat het tekort in 1997 minder wordt. Als nu in 1995 tot en met 1997 een positief resultaat ontstaat, dan is het niet erg om met een lager tekort over 1992 en 1994 te moeten werken. Dit klinkt erg ingewikkeld, maar op een andere manier kunnen wij het niet zeggen. Dit betekent wel, dat het tekort van f 512.000,- over 1993 naar beneden gebracht moet worden. Het college heeft hiervoor vier varianten gemaakt. Als gekozen wordt voor variant A dan daalt het tekort voor 1993 totf 249.523,- en bij variant D tot f 169.248,- De andere varianten zitten daar tussen in. (Deze tekorten worden ten laste gebracht van de reserve.) Wat zit er zoal in die varianten waardoor de tekorten kunnen worden teruggebracht? In het'nieuwe beleid'voor 1993 is voorzien, dat enkele kruispunten op de Rijksweg worden verbeterd. Want de Rijksweg wprdt waarschijnlijk per I januari 1993 eigendom van de gemeente, die dan voor onder houd en beheer moet opdraaien. We onderhandelen met Rijkswaterstaat over de staat van onderhoud bij overname. De gemeente wil de Rijksweg in de huidige De gemeenteraad heeft in 1984 besloten de verkeersstructuur voor de toekomst vast te leggen. Op grond daarvan wordt thans vanuit het plan Enterij naar de Rijksweg een ver- keersontsluiting gemaakt. Deze zal begin 1993 worden afgerond. Op deze ontsluitingsweg sluiten weer andere wegen aan. Ook de meest oostelijk van het dorp gelegen woonwijkjes moeten hierop uitkomen. De Kerkweg moet 'verkeersluw' worden gemaakt. Deze en nog meer argumenten vormen de reden voor het doortrekken van de Vredeburglaan door het nieuwe bestemmingsplan naar de ontsluitingsweg Enterij, waar voor een bedrijfsruimte aan de Dusseldorperweg moet worden aangekocht. De projectontwikkelaar zal de kosten betalen. Het is thans nodig om de doortrekking van de Vredeburglaan officieel te regelen en in het bestem mingsplan Enterij op te nemen. Bij het aantreden van de nieuwe gemeenteraad in 1990 zijn drie raadscommissies samengesteld: commissie I, II en III. De juiste vorm en werking moest nog worden verkregen. Er werd besloten dat alle onderwerpen, die in de raad aan de orde komen, ook in de commissies ter sprake komen. 'Dubbel werk' kan men zeggen. De voorbereiding van de commissies gebeurt nu schriftelijk. Alle commissies komen in de derde week voorafgaande aan de raadsvergadering bijeen. Druk werk voor de raadsleden en achterbannen, maar ook voor de ambtenaren. De spanning is merkbaar. Het college van burgemeester en wethouders stelt daarom verbeteringen voor. Tussen de twee uitersten (alles in de commissie en, zoals voorheen, een mondelinge behandeling in de commissie) zit een 'midden'. Het voorstel van het college houdt in dat in de commissievergadering alleen die onderwerpen aan de orde komen, die uitdrukkelijk via die route moeten lopen. Alle commissievergaderingen worden nog wel in één week gehouden. De portefeuillehouder krijgt een uitdrukkelijke rol. Hem wordt delegatie verleend. In de gemeentelijke voorlichtingsrubriek worden niet meer de agenda's gepubliceerd, maar wordt van de belangrijkste onderwerpen een korte toelichting in een populaire versie gegeven. Belanghebbenden of besturen van verenigingen krijgen geen uitnodiging meer voor een commissievergadering. Zij moeten dit zelf in de gaten houden. Het spreekrecht tijdens de commissievergadering wordt verruimd. De verslaglegging van de commissievergadering kan onder bepaalde voorwaarden beknopt blijven. Om de betrokkenheid van de raadsleden bij het besturen te vergroten wordt geprobeerd de discussie niet te laten verzanden in details. Kortom: de moeite waard de commissievergadering bij te wonen en u zelf op de hoogte te brengen wat er in uw gemeente speelt. Het rapport Biesterbos bevat enkele modellen: van voortzetting van de huidige situatie tot volgende ver koop van de sporthal, met uitbreiding van het gebouw voor diverse commerciële doeleinden; met deelname van de gemeente als risicodrager. Ook de exploitatieresultaten van deze modellen ver schillen. Een terugdringing van de kosten van de sporthal moet mogelijk zijn. Drie horeca-punten in het dorp (de sporthal zelf, Vredeburg en het parochiehuis) zijn teveel van het goede voor Limmen. Om een optimale situatie voor de sporthal te krijgen zouden in feite enkele horeca-punten moeten verdwij nen. Burgemeester en wethouders kiezen model I a van het rapport: de eigendom van het gebouw blijft bij de ge meente; de exploitatie wordt geprivatiseerd; het risico is laag en de exploitatie is redelijk. De kosten van de sporthal zullen afnemen van ruim f 220.000,- in 1991 naar ruim f 161.000,- in 1992: een positief resultaat van f 60.000,-. Over een periode van 10 jaar neemt het positieve resultaat toe met f45.000,- In dit verband wordt onder privatisering begrepen het overdragen van de exploitatie, de verhuur en het horeca gedeelte aan een particulier. Het zal nog lang duren voor het zover is. We zullen zorgvuldig moeten kijken naar de personele aspecten: van de ambulante krachten en van de sportambtenaar, die nu de exploitatie en de verhuur in handen heeft. Burgemeester en wethouders zijn van mening dat er voor een SAS geen plaats meer is bij het beheer van de sporthal. Met de SAS wordt gesproken over de beëindiging van deze situatie. Het geheel wordt een complexe materie. De sporthal, Vredeburg en het parochiehuis houden allemaal verband met elkaar. Omdat door toekomstige ontwikkelingen wellicht een gedeelte van de gronden nabij de sporthal bijvoorbeeld voor een uitbreiding van de sporthal en voor sociaal- culturele doeleinden zou moeten worden gebruik, wordt voorgesteld de gronden nog even vastte houden en nog niet uit te geven voor woningbouw. 17 juni 1992

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1992 | | pagina 17