e>
a
I
I
Informatierubriek van de gemeente Heiloo
HEILOO
r
k
1993-1998
Raadhuisplein 1 Postbus 1 1850 AA Heiloo Openingstijden 8.00 tot 12.30 uur
Raadsvergadering
Nieuw bouwplan
Voorbereidingsbesluit
Schoonmaakbeurt
rolemmers
Ontwerp-
baggerspecieplan
Herhaalde oproep
Expositie
gemeentehuis
Beperkte en gehele
sluiting zwembad
Het Baafje
Gemeente Heiloo
maakt een
verkeersplan
Weg met die rond
slingerende fietsen
bij het station
r
De eerstvolgende raadsvergadering vindt
plaats op donderdag
3 september 1992 om 20.00 uur in de
raadzaal van het gemeentehuis, oude in
gang Raadhuisweg.
De vergadering is openbaar.
Naast de gebruikelijke inleidende punten
staan de volgende te behandelen onderwer
pen op de agenda
Vaststellen besluit tot garanderen van rente
en aflossing van leningen voor het verkrij
gen in eigendom van woningen en woonwa
gens (gemeentegarantie).
Voorlopige vaststelling rekening gemeente
lijk grondbedrijf en gemeenterekening 1991.
Achterstallig preventief en technisch onder
houd openbare basisscholen.
Krediet ten behoeve van nieuw te bouwen
onderkomen Sport en Recreatie
en aan te passen onderkomen Groen en
Landschap.
Krediet ten behoeve van aanpassing brand
weerkazerne.
Voorbereidingsbesluit Westerweg 258 in
verband met artikel 19-procedure uitbreiding
kantoorruimte.
Voorbereidingsbesluit Kennemerstraatweg
143 in verband met artikel
19-procedure uitbreiding Rabo-bank.
Voorbereidingsbesluit Westerweg 358 in
verband met artikel 19-procedure bouw
veldschuur.
Voorbereidingsbesluit Het Vierkant 22 in
verband met artikel 19-procedure uitbreiding
kinderdagverblijf De Vijfhoek.
Vaststellen voorbereidingsbesluit Station en
omgeving.
Vaststellen aanvullend voorbereidingsbesluit
percelen Holleweg 57 tot en met 63.
Voor een ieder liggen de stukken ter inzage
tot en met donderdag 3 september 1992 tij
dens de openingsuren in de leeszaal van de
openbare bibliotheek en tussen 08.00 en
12.30 uur in het gemeentehuis, afdeling
Bestuurszaken
Burgemeester en wethouders van Heiloo
maken bekend, dat zij voornemens zijn om
met toepassing van de procedure ex artikel
19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
en artikel 50, lid 8 van de Woningwet, ver
gunning te verlenen aan het gemeente
bestuur van Heiloo voor het uitbreiden van
het Brunogebouw op het perceel Pastoor
van Muijenweg 12 ten behoeve van een tie
nerruimte met kantoor- en bergruimte.
Bovengenoemd bouwplan ligt met de daar
bij behorende stukken vanaf donderdag 27
augustus 1992 gedurende 14 dagen voor
een ieder ter inzage in het gemeentehuis,
afdeling VROM, op werkdagen tussen 8.00
en 12.30 uur (op andere tijden alleen na te
lefonische afspraak, nummer 313 121)
Gedurende de termijn van terinzagelegging
kan een ieder tegen het voornemen om
voor bovenvermeld bouwplan vergunning te
verlenen, schriftelijk gemotiveerd bezwaren
indienen bij het college van burgemeester
en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850
AA Heiloo.
De burgemeester van Heiloo maakt bekend,
ter voldoening aan het bepaalde in artikel
22 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening,
dat de gemeenteraad in zijn vergadering
van 2 juli 1992 heeft besloten te verklaren,
dat een bestemmingsplan wordt voorbereid
voor een perceel grond, gelegen aan de
Pastoor van Muijenweg nummer 12.
Het besluit ligt met de daarbij behorende te
kening vanaf donderdag
27 augustus 1992 voor een ieder ter inzage
in het gemeentehuis, afdeling VROM, op
werkdagen tussen 8.00 en 12.30 uur (op an
dere tijden alleen na telefonische afspraak,
nr. 313121
De groene GFT-rolemmers worden weer
schoongemaakt in week 36, te weten de
week van maandag 31 augustus t/m vrijdag
4 september.
U wordt verzocht uw groene rolemmer na
leging wat langer buiten te laten staan. De
schoonmakers hebben dan de gelegenheid
hun klus te klaren.
In het provinciale plan voor verwijdering van
baggerspecie geeft het provinciaal bestuur
aan hoe de komende jaren moet worden
omgegaan met schone en vervuilde bag
gerspecie. Het plan heeft in eerste instantie
betrekking op de planperiode 1993 tot 1998
maar gaat ook in op de daarop volgende
tweede en derde planperiode die lopen van
1998 tot 2003 en van 2003 tot 2008.
Ten behoeve van dit plan is een Milieu
effectenrapport (MER) opgesteld. Daarin
staat wat de gevolgen zijn voor het milieu
bij reiniging en storten van baggerspecie.
Het probleem is dat een groot deel van die
specie zodanig is vervuild dat het niet meer
te gebruiken of te verspreiden valt.
Het ontwerp-baggerspecieplan geeft aan
waar de baggerspecie moet worden gestort.
Bovendien gaat het in op het voorkomen
van vervuilde baggerspecie en op het ver
groten van mogelijkheden voor reiniging.
Inspraak
Van 17 augustus tot 19 oktober 1992 liggen
het ontwerpbaggerspecieplan, het MER en
een samenvatting van het MER ter visie in
alle gemeentehuizen en bibliotheken in
Noord-Holland. U kunt het plan tijdens kan
tooruren ook inzien bij de Dienst Milieu en
Water van de provincie, aan het Houtplein
33 in Haarlem. Tijdens deze inspraakperio
de kan iedereen die dat wil schriftelijke
reacties (bezwaren) op het plan en het MER
sturen naar:
Het college van Gedeputeerde Staten van
Noord-Holland
Postbus 123
2000 MD Haarlem
Op ,8 september is er in de Statenzaal van
het provinciehuis, Dreef 3 in Haarlem een
hoorzitting, die om 19.30 begint. Dan kun
nen mondeling de bezwaren tegen en de
reactie op het ontwerp-plan en het MER
naar voren worden gebracht. Op 8 februari
1993 zullen Provinciale Staten een besluit
nemen over de vaststelling van het plan,
waarbij rekening wordt gehouden met alle
gehoorde of binnengekomen commentaren.
Wilt u meer weten over de inhoud van het
ontwerp-plan of over het MER, bel dan de
heer V. Schaap, tel. 023-143744. Informatie
over de procedure is verkrijgbaar bij mevr.
mr. A. van Velzen, tel.023-143768.
Plan en samenvatting
Exemplaren van het ontwerp
baggerspecieplan, het MER/ en of de sa
menvatting daarvan zijn tegen kostprijs ver
krijgbaar bij de Centrale bestuursdienst,
magazijn, tel. 023-144426.
Een informatieblad over het plan, met een
korte samenvatting ervan, is gratis aan te
vragen bij Bureau Voorlichting, tel.
023-144452.
Ondersteuning
Wilt u reageren op het ontwerp
baggerspecieplan dan kunt u terecht bij het
Participatie Instituut (voor.heen Ondersteu
ningsinstituut) Noord-Holland. Dat is een
van de overheid onafhankelijke en zelfstan
dige instelling die kosteloos kan worden in
geschakeld voor bijvoorbeeld het opstellen
van brieven, argumenten of leiden van
gesprekken. Bel of schrijf hiervoor naar Par
ticipatie Instituut Noord-Holland, Kleine
Houtweg 32, 2012 CD Haarlem. Tel.
023-319130. U kunt vragen naar de heer K.
Zwakman.
Enquête c.q. verlengingsformulier
voor woningzoekenden
Alle bij de gemeente Heiloo als woningzoe
kend geregistreerd staande personen (uitge
zonderd de ingeschrevenen van na 1
januari 1992) hebben in juli jl. een enquête
c.q. verlengingsformulier ontvangen.
Deze enquête/verlenging is bedoeld om
a) te bepalen hoeveel mensen er op dit
moment woningzoekend zijn;
b) na te gaan welke behoefte er aan welk
type woningen is en
c) de gegevens van de op dit moment gere
gistreerde woningzoekenden te actua
liseren'.
Sluitingsdatum van inzending is 18 sep
tember 1992.
Ingeschrevenen, die het formulier niet uiter
lijk deze datum retour zenden zullen worden
uitgeschreven als woningzoekende.
Wijze van betaling
De accept-girokaart moet tegelijkertijd met
het enquête/verlengingsformulier ingevuld
en ondertekend retour worden gezonden
aan de gemeente-secretarie, t.a.v. afdeling
Sociale Zaken en Huisvesting, Postbus 1,
1850 AA te Heiloo.
De Gemeente zorgt voor verdere afhande
ling.
Jaaropgave
Van groot belang is dat een copie van de
opgave van het jaarinkomen over 1991
moet worden meegestuurd ten behoeve van
de inkomenstoets.
Inlichtingen
Voor nadere informatie kan kontakt worden
opgenomen met bureau Huisvesting, tele
foon 313 112.
De expositie is te bezichtigen tijdens de
kantooruren, te weten van 08.00 tot 12.30
uur en van 13.30 uur tot 16.30 uur tot eind
augustus 1992.
Voor de goede orde nog even de namen
van de exposanten
- mevrouw G. Bos-Violet;
- mevrouw S. Brejwo;
- mevrouw J. Bikker-Breugem;
- mevrouw N. van der Laan;
- mevrouw R. Leek;
- mevrouw M. Sloff.
Waterpolotoernooi
Op zondag 30 augustus 1992 organiseert
de Z&PC De Spetters in het zwembad Het
Baafje een waterpolotoernooi. Op die dag is
het diepe bassin niet beschikbaar voor vrij
zwemmen. De ondiepe baden en de lig-
weide zijn wel toegankelijk.
Sportmiddag
Op dinsdag 1 september 1992 is het zwem
bad Het Baafje vanaf 13.00 uur gesloten
i.v.m. een sportevenement van de gemeen
te Heiloo.
Waarom is een plan voor het ver
keer nodig?
Met behulp van een plan voor het verkeer
kan het gemeentebestuur bevorderen dat
al het verkeer in de gemeente op een zo
veilig mogelijke manier en met zo min mo
gelijk overlast zijn weg zoekt over de we
gen, fietspaden en trottoirs. We hebben te
maken met voetgangers oud en jong, fiet
sers, bromfietsers en automobilisten en het
is de bedoeling om het belang van een ie
der zo goed mogelijk te dienen. We maken
nu een plan omdat we onder andere van de
inwoners maar ook van bijvoorbeeld de poli
tie regelmatig vragen en opmerkingen krij
gen over bepaalde ongewenste situaties.
Als alle problemen goed op een rijtje staan
kun je de maatregelen op een logische en
goede manier uitvoeren. De onderlinge sa
menhang van de maatregelen is dan zoveel
mogelijk gewaarborgd. Ook is het nodig om
in te spelen op de ontwikkelingen op het
gebied van de verkeersveiligheid.
Enkele voorbeelden van situaties waar
het verkeer veiliger kan
Om u een indruk te geven van problemen
die op dit moment in de gemeente spelen is
hieronder een lijstje gemaakt van situaties
waarvoor het verkeersplan mogelijk oplos
singen kan geven.
- Het verkeer wordt drukker waardoor er
vooral meer behoefte komt aan veilige
voorzieningen voor fietsers én voet
gangers.
- De Kennemerstraatweg is een heel drukke
weg dwars door de gemeente.
Hoe kunnen we het oversteken veiliger
maken en hoe kunnen we het aantal
auto's wat beperken?
- In de woonwijken wordt regelmatig te hard
gereden. Wat kunnen we hieraan doen?
- De Stationsweg en Kerkelaan zijn druk. Is
het mogelijk om daar iets aan te doen?
- Sluipverkeer over wegen die daarvoor niet
geschikt of bedoeld zijn geeft onnodige
overlast terwijl er in het algemeen wel rou
tes zijn die hiervoor veel beter geschikt
zijn.
- De veiligheid voor alle verkeersdeelnemers
is erg belangrijk. Laten we proberen hier
iets aan te doen.
Hoe gaan we hier iets aan doen?
Het is niet mogelijk om al deze en andere
problemen op het gebied van het verkeer
binnen een of twee jaar op te lossen. Dat
kost heel veel geld en dat is er niet. Het
zou jammer zijn als we dan maar het hoofd
in de schoot leggen. Dat hoeft ook niet
want regelmatig voert de gemeente repara
ties uit aan de wegen. Op dat moment kost
het minder moeite om maatregelen die de
veiligheid van de verkeersdeelnemers be
vorderen gelijk mee te nemen. Als we nu
een plan voor het verkeer in de gemeente
hebben waarin staat welke maatregelen
waar nodig zijn kunnen we hiermee op elk
gewenst moment werken. Dit plan wordt nu
opgesteld.
Het verkeersplan is voor een deel gereed:
-Inventarisatie
-Analyse
Inventarisatie
Op dit moment is een deel van het plan
klaar. In dat gedeelte zijn gegevens verza
meld over het verkeer in de gemeente. Het
gaat dan om o.a. aantallen verkeersdeelne
mers, gegevens over ongelukken, de breed
te van wegen. Deze gegevens zijn
o.a.verzameld door het uitvoeren van tellin
gen met behulp van apparatuur of door het
op verschillende plaatsen gedurende een
aantal uren visueel waarnemen van het
verkeer.
Analyse
De beschikbare gegevens zijn netjes ge
rangschikt en geschikt gemaakt om te ge
bruiken bij het denken over de toekomst.
Daarbij is gebruik gemaakt van gegevens
die verzameld zijn in de periode van 1983
tot 1992. Daardoor was het mogelijk om ge
gevens van ca 10 jaar geleden te vergelij
ken met nu. Daaruit blijkt dat het verkeer
over het algemeen niet is toegenomen. Uit
zonderingen daarop vormen de Kenne
merstraatweg als doorgaande verbinding en
de Stationsweg/Kanaalweg voornamelijk als
gevolg van de realisering van de wijk
Ypestein en de Vennewatersweg. De Ven-
newatersweg heeft een deel van het verkeer
van de Zevenhuizerlaan overgenomen die
daardoor aanmerkelijk rustiger is geworden.
Dit is een voorbeeld van een aanpassing
waardoor in een woonwijk het verkeer kon
worden beperkt.
Verder is de toekomstige verkeerssituatie
beschreven indien we de komende jaren
geen maatregelen treffen. Daarnaast is op
geschreven wat we met betrekkelijk eenvou
dige maatregelen kunnen bereiken om een
in het algemeen veiliger en minder hinder-
veroorzakend verkeer te krijgen.
Hoe ver zijn we nu? Wat moet er nog ge
beuren?
De gemeenteraad heeft dit deel van het
plan besproken en is het in hoofdlijnen
eens met de inhoud van het rapport. De
Raad vind het ook belangrijk dat we probe
ren het verkeer veiliger te maken en heeft
ingestemd met het afmaken van het plan.
Daarin zullen de maatregelen worden aan
gegeven die kunnen leiden tot een verbete
ring van de verkeersveiligheid in de
komende jaren. Pas dan kan concreet wor
den aangegeven welke oplossingen worden
aanbevolen en hoe de prioriteiten moeten
worden gesteld.
Een voorbeeld van een weg die vast en ze
ker hoog in het prioriteitenschema zal ko
men is de Kennemerstraatweg.
De realisering van de uitvoering van het
verkeersplan zal over een behoorlijke perio
de worden uitgespreid. Om de kosten te be
perken zal worden ingehaakt op
noodzakelijk werk aan wegen en/of riolering
zodat alleen de extra kosten die specifiek
de verkeersmaatregelen betreffen apart be
schikbaar behoeven te worden gesteld.
Informatie
In de komende maanden zal in deze rubriek
nog aanvullende informatie worden gegeven
over de inhoud van het verkeersplan voor
zover dat nu gereed is. Voor nader informa
tie kunt u bellen met de heren P.Aalders
(tel.313 206) of W.J.Tieleman (tel.313 202).
Indien gewenst kunt u met hen ook een af
spraak maken.
Het huidige verkeersplan ligt ter inzage bij
de balie van het gemeentehuis.
Je moet de trein halen.
Je bent al laat en nu je fiets nog kwijt.
MAAR WAAR DAN?
Een kluis heb je niet gehuurd.
De fietsenstalling is te ver en je mag
zeker je trein niet missen.
Dan je fiets maar tegen een boom, een
paal of zomaar ergens.
Dit tafereel speelt zich, getuige de aanblik
van de omgeving van het station, meer dan
eens af.
Het geeft een rommelig beeld en is een hin
der voor het overige verkeer (voetgangers,
fietsers).
Nabij het station zijn voldoende fietsenklem-
men en kluizen aanwezig en er is een on
langs gerenoveerde overdekte
fietsenstalling.
De fiets kan dus gewoon netjes weggezet
worden.
Op initiatief van de gemeente Heiloo zullen
de Spoorwegpolitie en de Rijkspolitie Heiloo
gezamenlijk actie gaan ondernemen tegen
de overal rondslingerende en neergegooide
fietsen in de omgeving van het station.
Hoe ziet de actie eruit?
Bord E 3
Verbod fietsen en bromfietsen te plaatsen
Inmiddels zijn er rondom het station ver
bodsborden geplaatst.
Deze borden markeren het gebied waar
binnen geen (brom) fietsen
mogen worden geplaatst.
Het verbod geldt, zoals op de tekening te
zien valt, voor het gehele verhoogde voet
gangersgebied rond de stallingen aan de
oostkant van het station. Aan de westkant
geldt het vanaf de toegangsweg naar en
van het parkeerterrein, met inbegrip van
de plantsoenen en rond de stalling.
- Waarschuwingsperiode:
Vanaf maandag 31 augustus tot en met
vrijdag 4 september 1992 zullen er pam
fletten aangebracht worden rondom het
station om aandacht te vragen voor de
actie.
De hinderlijk en onjuist geplaatste (brom)
fietsen zullen worden voorzien van een
label om de eigenaar aan te sporen de
fiets op de goede plek te stallen. De aan
wezige politiemensen zullen ter plaatse het
publiek mondeling over de aktie inlichten.
Tijdstip: 07.15 uur - 10.00 uur.
In de week van 7 september tot en met 11
september zal de actie worden vervolgd.
- Geen woorden, maar daden:
Op dinsdag 15 september en woensdag
16 september 1992 zullen de onjuist ge
plaatste (brom) fietsen worden verwijderd
en overgebracht naar het bureau van de
Rijkspolitie te Heiloo.
De eigenaren kunnen hun eigendom afha
len na betaling van een boete.
Het tijdstip waarop deze (brom) fietsen
kunnen worden afgehaald zal worden aan
gegeven op de dan nieuw aangebrachte
pamfletten.
Mocht deze actie niet voldoende zijn, dan
zal de actie worden herhaald.
I HTk-i Ik-POQT AUGUSTUS 1992
PAGINA 4
FIETSENSTALLING
VERB0DSZÖNE: GEEN (BROM)FIETSEN PLAATSEN
VERBODSBORDEN: GEEN (BROM)FIETSEN PLAATSEN
HOLLEWEG
iHH
STATIONSPLEIN
STATION
PLANTSOEN