G.P. GROOT B.V.
G.P. GROOT RECYCLING B.V,
BOHA OLIEMAATSCHAPPIJ B.V.
Kunt u niet eens uw gedachten
met betrekking tot het kerstfeest
verwoorden? Dat was de vraag
die de redaktie had voorgelegd
aan de gereformeerde predikante
Afke Boezewinkel en de her
vormde predikant Henk van het
Maalpad. Beide predikanten
hadden naar aanleiding van deze
vraag een gesprek met elkaar.
Ds. Boezewinkel: ,,Het kerst
feest roept bij mij parodoxale ge
voelens op. Aan de ene kant vind
ik het een enorme opgave om het
kerstevangelie zo te vertellen dat
je de mensen iets meegeeft. Je
weet dat er tijdens de diensten
rondom het kerstfeest vaak men
sen in de kerk zitten voor wie
kerkgang allerminst gewoon is.
Ik heb dan het idee dat ik ze als
dominee deze ene keer wat moet
meegeven waar ze iets mee kun
nen. Tegelijkertijd ervaar ik
Kerstfeest als een echt feest. Het
is voor mij het onromantische
Godswonder van Gods wil om
bij mensen te zijn'.
Ds. Van het Maalpad: ,,De bete
kenis van het kerstfeest wordt
voor mijn gevoel treffend uitge
drukt in één van de namen die
het kerstkind draagt, namelijk
de naam Immanuël' wat bete
kent: God met ons. Het woord
onromantisch" vind ik goed
gekozen. Ik ben zelf gevoelig
voor sfeer en houd daar ook van
met de kerstdagen; maar dat
neemt niet weg dat er eigenlijk
niets romantisch is aan het kerst
feest. Kerstfeest heeft voor mij
toch veel van een stevige con
frontatie tussen God en een we
reld waarin nog zoveel duister en
gebroken is".
,,Een stevige confrontatie omdat
het kerstkind Redder, Bevrij
der" wordt genoemd. Wil het
komen tot de vrede op aarde,
waarover door de engelen, dus
van Godswege, wordt gezongen,
dan is er blijkbaar meer nodig
dan onze goede wil. Redder,
Bevrijder" dat zegt dat Hij meer
is dan een leraar die ons nieuwe
inzichten en een nieuwe moraal
komt vertellen. Er doemt het
beeld van een drenkeling op die
zich moet laten helpen wil hij
niet verdrinken. En dat voel na
tuurlijk niet fijn".
,,De evangelist Lukas tekent in
zijn kerstevangelie de spanning
tussen de keizer van Rome (Au
gustus) en het kind van Bethle
hem. Een spanning die tot een
confrontatie wordt. Het konink
rijk van Gods Vrede en gerech
tigheid, de vrede op aarde wordt
niet gevonden in de pax Roma-
na, bij de vergoddelijkte keizer
met al z'n macht en pracht, maar
in de pax Christi: de vrede die
God ons schenkt in dit kerstkind
en ontvangen wordt in het horen
en doen van Zijn woorden. Tege
lijkertijd: Naast een stevige con
frontatie vind ik het een uiter
mate hoopvolle confrontatie: De
Redder, Bevrijder is geboren.
Dat zegt'mij: aan Hem is onze
toekomst".
Ds. Boezewinkel: ,,Ja, kerstfeest
schokt, het rammelt aan ons
bestaan, met geheugenis maar
ook met erkenning van de min-
ROZING Herenmode
Prettige Kerstdagen
Voorspoedig Nieuwjaar
AANNEMINGSBEDRIJF
CONTAINERSERVICE
VERKOOP GROND EN KORRELMIX
BENZINE EN OLIEHANDEL
Hoogeweg 72 - Heiloo
der blijde kanten ervan. Het
Christenkind is het licht waar
door wij de duisternis meer op
merken. Daarom kun je, wan
neer je het kerstfeest viert, bij
het zien van alle onrecht en alle
ellende in deze wereld niet langer
volhouden dat „we het niet heb
ben geweten". Maar het licht
verdrijft ook duisternis. Omdat
God er wat aan gedaan heeft en
er wat aan zal doen, heeft het
werkelijk zin dat wij er wat aan
doen. Daarom is het kerstkind
een geschenk van God aan ons.
Ik denk wel eens dat God ge
dacht heeft: ,,Dit heeft de wereld
nodig en Ik hoop dat ze het
snapt".
Ds. Van het Maalpad: ,,Ik wil
nog even terugkomen op de al
lereerste opmerking die hij hebt
gemaakt. Over die opgave om
het kerstfeest zinvol te vertellen
aan mensen die niet zo ver
trouwd zijn met kerkgang. Ik
herken datzelfde gevoel. Vaak
pendel' ik wat heen en weer tus
sen enerzijds een advies van een
oudere predikant en anderzijds
vragen van mensen naar de rele
vantie van het geloof in God en
Jezus Christus. Die predikant
zei: Bezwijk niet te snel aan de
drang om het dit jaar weer eens
heel anders te zeggen. Je kunt je
zelf zo verliezen in spitsvondig
heden dat het bijbelverhaal raakt
ondergesneeuwd"
,,Ik denk ook dat het allereerst
de opdracht is recht te doen aan
de bijbeltekst van het kerstevan
gelie in de hoop dat het God zelf
is die de ,vonk' op ons laat over
springen. Dat verlost mij van
krampachtigheid. Aan de andere
kant: Mensen die met Kerst naar
de kerk komen, verwachten,
meer of minder uitgesproken,
toch iets relevants te beleven.
Heeft het zin wat er verteld, ge
hoord en gedaan wordt? Dat is
voor mij toch ook weer een uit
daging om te proberen het tel
kens zo zorgvuldig en helder
mogelijk te zeggen; verstaanbaar
voor mensen van deze tijd. Maar
ik heb daarbij niet een kramp
achtig gevoel van 'ikzelf moet de
boodschap relevant maken'
Ds. Boezewinkel: ,,Je kunt niet
om de vraag heen naar wat het
geloof uitwerkt". Er moet iets
van te zien zijn. Jezus in je hart
betekent voor mij met beide voe
ten in de modder". Daarmee be
doel ik te zeggen dat in Jezus
Christus geloven voor mij niet
iets zweverigs romantisch is,
maar een concrete praktisch ge
richte levenshouding. Om het
kerstevangelie te verstaan, zoals
uitgedrukt in de naam Immanu-
el, heb je alle verhalen over Je^us
nodig, lijkt me. De betekenis van
Jezus Christus lees je niet af
vanuit het kerstverhaal alleen.
Daarvoor heb je ook Goede Vrij
dag, Pasen en Pinksteren nodig,
kortom het hele kerkelijk jaar".
Daarover spreken valt buiten de
bedoeling van dit artikel. Tot
slot wensen wij u allen hele goe
de kerstdagen toe en een voor
spoedig nieuwjaar. Omdat in ons
gesprek de naam Immanuël nog
al eens gevallen is willen wij deze
bijdrage graag besluiten met het
gelijknamige gedicht van Geert
Boogaard uit zijn bundel ,Tijd
en Teken".
Immanuël
Wanneer het niet waar is
dat er iemand in de wereld is gekomen
die de Naam draagt:
Immanuël
kan niemand leven.
Ik kan niet leven tussen berichten
als er geen bericht is van Hem
niet tussen haat
als er niet gezegd wordt:
alszo lief heeft God de wereld gehad
en niet onder het wentelen van de Spoetniks
als er niet gezegd wordt
met een stem uit Israël:
wat is de mens dat God zijner gedenkt
en des mensen zoon dat Gij acht op hem geeft.
Ik kan niet leven met schuld
als er geen komst is
en niet met een lichaam dat vergaat
als ik in Zijn handen geen sleutel weet
die past op de deur van mijn graf
Ik wil wel bestaan
maar alleen samen:
Jahwe en ik
anders heeft het geen zin
zonder Hem ben ik een ding
levend en levenloos.
Samen9 leert wachten.
De mensen zullen hun gang gaan
verder
altijd weer verder
naar meer dood
en naar nog'meer tranen.
Er zullen oorlogen komen
eeuwen van geweld zullen over mij heenwentelen
over mij en over mijn kinderen.
Mijn jongen studeert
en mijn dochter wil fröbelonderwijzeres worden.
Soms denk ik: waarvoor?
Waarvoor moet je namen van bloemen leren
en waarvoor moet je leren boetseren met klei?
We gaan in de wildernis
en weldra verliest alle ding zijn naam.
Maar ik zeg tegen mijn jongen: studeer
en tegen mijn dochter: boetseer maar
je d'oet het nooit voor niets
je doet het voor een koninkrijk
dat komt
voor een woestijn die bloeien zal
als een roos
en voor een wereld die nieuw wordt
onder zijn handen.
Wij gingen naar Bethlehem.
Immanuël!
Later zagen wij Zijn kruis:
onmacht
opdat gezegd kon worden:
Mij is gegeven
alle macht
in hemel en op aarde.
De graven behoeven niet meer bezocht te worden
ook de massagraven niet meer
zelfs het graf van Anne Frank
het hoeft niet meer bezocht te worden.
Er is voor dit kind gezorgd.
Er zal ook voor haar gezorgd worden.
Niet alleen voor haar
ook voor de anderen
voor Margot
en voor haar moeder
voor allen die dezelfde dood leden.
Hun zuchten is gehoord
al hun geschrei
hun tranen zijn begrepen
verstaan is hun laatste snik
en het antwoord was al gegeven:
Immanuël.
In de naam moet alles worden meegedacht.
PAGINA 5
Twee dominees spreken
over het Kerstfeest
Kerkelaan 8 - Heiloo
Wij wensen u
en een