G.P. GROOT B.V. G.P. GROOT RECYCLING B.V, BOHA OLIEMAATSCHAPPIJ B.V. Kunt u niet eens uw gedachten met betrekking tot het kerstfeest verwoorden? Dat was de vraag die de redaktie had voorgelegd aan de gereformeerde predikante Afke Boezewinkel en de her vormde predikant Henk van het Maalpad. Beide predikanten hadden naar aanleiding van deze vraag een gesprek met elkaar. Ds. Boezewinkel: ,,Het kerst feest roept bij mij parodoxale ge voelens op. Aan de ene kant vind ik het een enorme opgave om het kerstevangelie zo te vertellen dat je de mensen iets meegeeft. Je weet dat er tijdens de diensten rondom het kerstfeest vaak men sen in de kerk zitten voor wie kerkgang allerminst gewoon is. Ik heb dan het idee dat ik ze als dominee deze ene keer wat moet meegeven waar ze iets mee kun nen. Tegelijkertijd ervaar ik Kerstfeest als een echt feest. Het is voor mij het onromantische Godswonder van Gods wil om bij mensen te zijn'. Ds. Van het Maalpad: ,,De bete kenis van het kerstfeest wordt voor mijn gevoel treffend uitge drukt in één van de namen die het kerstkind draagt, namelijk de naam Immanuël' wat bete kent: God met ons. Het woord onromantisch" vind ik goed gekozen. Ik ben zelf gevoelig voor sfeer en houd daar ook van met de kerstdagen; maar dat neemt niet weg dat er eigenlijk niets romantisch is aan het kerst feest. Kerstfeest heeft voor mij toch veel van een stevige con frontatie tussen God en een we reld waarin nog zoveel duister en gebroken is". ,,Een stevige confrontatie omdat het kerstkind Redder, Bevrij der" wordt genoemd. Wil het komen tot de vrede op aarde, waarover door de engelen, dus van Godswege, wordt gezongen, dan is er blijkbaar meer nodig dan onze goede wil. Redder, Bevrijder" dat zegt dat Hij meer is dan een leraar die ons nieuwe inzichten en een nieuwe moraal komt vertellen. Er doemt het beeld van een drenkeling op die zich moet laten helpen wil hij niet verdrinken. En dat voel na tuurlijk niet fijn". ,,De evangelist Lukas tekent in zijn kerstevangelie de spanning tussen de keizer van Rome (Au gustus) en het kind van Bethle hem. Een spanning die tot een confrontatie wordt. Het konink rijk van Gods Vrede en gerech tigheid, de vrede op aarde wordt niet gevonden in de pax Roma- na, bij de vergoddelijkte keizer met al z'n macht en pracht, maar in de pax Christi: de vrede die God ons schenkt in dit kerstkind en ontvangen wordt in het horen en doen van Zijn woorden. Tege lijkertijd: Naast een stevige con frontatie vind ik het een uiter mate hoopvolle confrontatie: De Redder, Bevrijder is geboren. Dat zegt'mij: aan Hem is onze toekomst". Ds. Boezewinkel: ,,Ja, kerstfeest schokt, het rammelt aan ons bestaan, met geheugenis maar ook met erkenning van de min- ROZING Herenmode Prettige Kerstdagen Voorspoedig Nieuwjaar AANNEMINGSBEDRIJF CONTAINERSERVICE VERKOOP GROND EN KORRELMIX BENZINE EN OLIEHANDEL Hoogeweg 72 - Heiloo der blijde kanten ervan. Het Christenkind is het licht waar door wij de duisternis meer op merken. Daarom kun je, wan neer je het kerstfeest viert, bij het zien van alle onrecht en alle ellende in deze wereld niet langer volhouden dat „we het niet heb ben geweten". Maar het licht verdrijft ook duisternis. Omdat God er wat aan gedaan heeft en er wat aan zal doen, heeft het werkelijk zin dat wij er wat aan doen. Daarom is het kerstkind een geschenk van God aan ons. Ik denk wel eens dat God ge dacht heeft: ,,Dit heeft de wereld nodig en Ik hoop dat ze het snapt". Ds. Van het Maalpad: ,,Ik wil nog even terugkomen op de al lereerste opmerking die hij hebt gemaakt. Over die opgave om het kerstfeest zinvol te vertellen aan mensen die niet zo ver trouwd zijn met kerkgang. Ik herken datzelfde gevoel. Vaak pendel' ik wat heen en weer tus sen enerzijds een advies van een oudere predikant en anderzijds vragen van mensen naar de rele vantie van het geloof in God en Jezus Christus. Die predikant zei: Bezwijk niet te snel aan de drang om het dit jaar weer eens heel anders te zeggen. Je kunt je zelf zo verliezen in spitsvondig heden dat het bijbelverhaal raakt ondergesneeuwd" ,,Ik denk ook dat het allereerst de opdracht is recht te doen aan de bijbeltekst van het kerstevan gelie in de hoop dat het God zelf is die de ,vonk' op ons laat over springen. Dat verlost mij van krampachtigheid. Aan de andere kant: Mensen die met Kerst naar de kerk komen, verwachten, meer of minder uitgesproken, toch iets relevants te beleven. Heeft het zin wat er verteld, ge hoord en gedaan wordt? Dat is voor mij toch ook weer een uit daging om te proberen het tel kens zo zorgvuldig en helder mogelijk te zeggen; verstaanbaar voor mensen van deze tijd. Maar ik heb daarbij niet een kramp achtig gevoel van 'ikzelf moet de boodschap relevant maken' Ds. Boezewinkel: ,,Je kunt niet om de vraag heen naar wat het geloof uitwerkt". Er moet iets van te zien zijn. Jezus in je hart betekent voor mij met beide voe ten in de modder". Daarmee be doel ik te zeggen dat in Jezus Christus geloven voor mij niet iets zweverigs romantisch is, maar een concrete praktisch ge richte levenshouding. Om het kerstevangelie te verstaan, zoals uitgedrukt in de naam Immanu- el, heb je alle verhalen over Je^us nodig, lijkt me. De betekenis van Jezus Christus lees je niet af vanuit het kerstverhaal alleen. Daarvoor heb je ook Goede Vrij dag, Pasen en Pinksteren nodig, kortom het hele kerkelijk jaar". Daarover spreken valt buiten de bedoeling van dit artikel. Tot slot wensen wij u allen hele goe de kerstdagen toe en een voor spoedig nieuwjaar. Omdat in ons gesprek de naam Immanuël nog al eens gevallen is willen wij deze bijdrage graag besluiten met het gelijknamige gedicht van Geert Boogaard uit zijn bundel ,Tijd en Teken". Immanuël Wanneer het niet waar is dat er iemand in de wereld is gekomen die de Naam draagt: Immanuël kan niemand leven. Ik kan niet leven tussen berichten als er geen bericht is van Hem niet tussen haat als er niet gezegd wordt: alszo lief heeft God de wereld gehad en niet onder het wentelen van de Spoetniks als er niet gezegd wordt met een stem uit Israël: wat is de mens dat God zijner gedenkt en des mensen zoon dat Gij acht op hem geeft. Ik kan niet leven met schuld als er geen komst is en niet met een lichaam dat vergaat als ik in Zijn handen geen sleutel weet die past op de deur van mijn graf Ik wil wel bestaan maar alleen samen: Jahwe en ik anders heeft het geen zin zonder Hem ben ik een ding levend en levenloos. Samen9 leert wachten. De mensen zullen hun gang gaan verder altijd weer verder naar meer dood en naar nog'meer tranen. Er zullen oorlogen komen eeuwen van geweld zullen over mij heenwentelen over mij en over mijn kinderen. Mijn jongen studeert en mijn dochter wil fröbelonderwijzeres worden. Soms denk ik: waarvoor? Waarvoor moet je namen van bloemen leren en waarvoor moet je leren boetseren met klei? We gaan in de wildernis en weldra verliest alle ding zijn naam. Maar ik zeg tegen mijn jongen: studeer en tegen mijn dochter: boetseer maar je d'oet het nooit voor niets je doet het voor een koninkrijk dat komt voor een woestijn die bloeien zal als een roos en voor een wereld die nieuw wordt onder zijn handen. Wij gingen naar Bethlehem. Immanuël! Later zagen wij Zijn kruis: onmacht opdat gezegd kon worden: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. De graven behoeven niet meer bezocht te worden ook de massagraven niet meer zelfs het graf van Anne Frank het hoeft niet meer bezocht te worden. Er is voor dit kind gezorgd. Er zal ook voor haar gezorgd worden. Niet alleen voor haar ook voor de anderen voor Margot en voor haar moeder voor allen die dezelfde dood leden. Hun zuchten is gehoord al hun geschrei hun tranen zijn begrepen verstaan is hun laatste snik en het antwoord was al gegeven: Immanuël. In de naam moet alles worden meegedacht. PAGINA 5 Twee dominees spreken over het Kerstfeest Kerkelaan 8 - Heiloo Wij wensen u en een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1992 | | pagina 21