I
I
O l HEILOO
mm
■iiiii
Herinrichting centrum:
Presentatie op 16 en 17 december in het gemeentehuis over het aangepaste
voorstel tot herinrichting van het centrum van Heiloo.
Herinrichting centrum
Het college van burgemeester en wethouders
van Heiloo heeft een plan ontwikkeld om de
inrichting van het centrum van Heiloo te ver
beteren. De aanleiding tot dit plan is de nood
zaak om winkelcentrum 't Loo te modernise
ren en te laten uitbreiden. Een verzoek hiertoe
werd al in 1989 gedaan door DELA, de eige
naar van 't Loo.
De gemeente heeft de noodzaak tot uitbrei
ding van 't Loo laten toetsen door een onaf
hankelijk bureau (BRO). Het rapport dat
werd gemaakt geeft aan dat het nodig is om
het centrumgebied uit te breiden met 3500 m2
bewinkeld vloeroppervlak (waarvan 2200 m2
ten gunste van 't Loo). De gemeenteraad heeft
de conclusies uit het rapport van het bureau
BRO uit Yught in januari 1992 besproken. Het
college kreeg de opdracht van de gemeente
raad om met plannen te komen voor vernieu
wing van het centrum.
In het plan van de gemeente is rekening
gehouden met een aantal zaken, zoals:
De samenhang tussen de verschillende
delen van het centrum;
De compleetheid aan voorzieningen in
het centrum;
Het verkeer en parkeren in het
centrum;
De kwaliteit en uitstraling van het
centrum.
De wensen
De mogelijkheden van het centrum worden
onvoldoende benut. Het plan voor herinrich
ting van het centrum versterkt de centrumposi
tie. Dit kan door een aantal zwakke punten te
verbeteren. De knelpunten zijn onder andere:
De uitgestrektheid van het winkelge
bied (lange loopafstanden);
Het ontbreken van voldoende sfeer;
Het naar binnen gerichte karakter van
't Loo (van buitenaf nauwelijks te
zien);
De fysieke barriere tussen winkelen in
't Loo en winkelen bij de
Raadhuisweg en Kennemerstraatweg;
Te veel langparkeerders (ambtenaren,
personeel winkels) tussen de kortpar-
keerders (winkelend publiek);
Een te grote nadruk op het winkelen;
aanvullende voorzieningen (commer
cieel en niet commercieel), gemeente
lijke en andere instellingen, sociaal
culturele voorzieningen, horeca en
wonen zullen het karakter van het
centrum versterken.
De wensen voor versterking van de centrum
positie zijn verwerkt in de volgende punten,
die daarna worden beschreven:
Een centraal plein;
Een face-lift van 't Loo;
Vernieuwing van de Raadhuisweg;
Parkeren in het centrum;
Verkeer in het centrum.
&UM
Het plan tot herinrichting van het centrum van
Heiloo moet de positie van het centrum als
geheel versterken. De gemeente heeft het
bureau WPM (Winkel Project Managemênt)
gevraagd om advies te geven over de indeling
en vormgeving van het centrumgebied. WPM
heeft samengewerkt met een werkgroep waar
in zowel bestuur als ambtenaren zitting heb
ben.
Uitgangspunt in het plan is het behoud van het
kleinschalige en groene karakter van het cen
trum en het zicht op de historische witte kerk.
De kosten van de plannen zullen tegen de
baten opwegen. Uiteraard zullen commerciële
partijen de eigen verbeteringen en aanpassin
gen voor hun rekening moeten nemen.
Inspraak
In juni 1992 werd het plan voor herinrichting
van het centrum gepresenteerd tijdens een
inspraakavond in gebouw 't Kruispunt. De
inwoners van Heiloo en alle andere betrokke
nen konden hun bezwaren uiten en suggesties
leveren. Gedurende 3 maanden na de
inspraakavond was er gelegenheid om schrifte
lijk te reageren op de plannen. De commenta
ren zijn voor zover mogelijk verwerkt in de
aangepaste plannen voor de herinrichting van
het centrum van Heiloo. De inspraakperiode is
hiermee afgerond.
De gemeente presenteert de aangepaste plan
nen voor de herinrichting van het centrum op
16 en 17 december in de bovenhal van het
gemeentehuis. Het college van B&W wil het
plan voor de herinrichting van het centrum in
februari of maart 1993 voor besluitvorming
aanbieden aan de gemeenteraad:
Wijzigingen
Inspraak en overleg met betrokkenen hebben
geleid tot een aantal aanpassingen op de oor
spronkelijke plannen zoals die in juni naar bui
ten zijn gebracht. De belangrijkste verandering
is die ten aanzien van het verkeer. Het idee
van een verkeersvrij plein tussen de HEMA en
BLOKKER in combinatie met een winkelerf
stuit op uiteenlopende bezwaren. Dit in hoofd
zaak vanwege de vrees voor toename van ver
keer in de nabije omgeving. De gemeente
heeft nu om zoveel mogelijk tegemoet te
komen aan de bezwaren drie andere varianten
uitgewerkt voor de verkeersafwikkeling. In
goéd overleg met de raadscommissies en de
betrokkenen zal de gemeenteraad in 1993 een
keuze maken.
Het centrale plein
Om de onderlinge delen van het centrum beter
te laten werken en om de de samenhang tussen
die delen te verbeteren wordt voorgesteld om
een centraal plein aan te leggen op de
Heerenweg tussen BLOKKER en de HEMA.
Dit is de beste plaats om een plein te hebben.
Een echt plein voldoet aan een aantal eisen.
Het plein moet aangekleed worden (bijvoor
beeld met groen, water, kunstwerk) en de
inrichting moet uitnodigen tot "verblijf". Dat
wil zeggen zoveel mogelijk verkeersvrij (zie
ook hierna bij "Het verkeer"). Het plein wordt
voetgangersgebied. Terrasmogelijkheden om
de sfeer te verhogen en er moet iets te beleven
zijn: markt, ontmoeting, activiteiten.
(b&JëluJN zuip
De face-lift van 't Loo
Het moderniseren en gedeeltelijk uitbreiden
van 't Loo is een voorwaarde om de huidige
positie van winkelcentrum 't Loo te handha
ven. Het betreft een interne uitbreiding van
ongeveer 700 m2 een een externe uitbreiding
van ongeveer 1500 m2 (zie afbeelding 1). De
externe uitbreiding aan de oostzijde is nodig
om de relatie met de Raadhuisweg te bena
drukken (beide ontwikkelingen dienen elkaar
te ondersteunen en te versterken). Ook is er
externe uitbreiding aan de westzijde
(ALBERT HEIJN).
Aan de pleinkant zal 't Loo de ingangen en
wanden aantrekkelijker maken, want deze lig
gen in het directe zicht komende vanaf de
Raadhuisweg. De YQqfgg^telde bebouwing
geeft een betere uitstraling en presentatie (zie
afbeelding 2). Horeca op of nabij het centrale
plein zal het winkelen verlevendigen. In het
gehele plan is het van belang dat er meer aan
dacht wordt besteed aan de bewegwijzering.
De vernieuwing van de
Raadhuisweg
De nieuwe combinatie van winkels en wonin
gen (zie afbeelding 3) aan de Raadhuisweg-
zuid draagt bij aan een verbetering van het
gevelbeeld van het nieuwe centrum en ver
sterkt de binding met "t Loo. Bovendien heeft
het een positief effect op het verblijfsklimaat
en komt tegemoet aan de vraag naar apparte
menten in diverse prijsklassen. Een tweede
mogelijkheid voor versterking van het wonen
in het centrum is het toevoegen van woningen
bij de van Aostastraat (nabij de ING-bank).
^fb. a
m
uirgtópiNG
Het plein krijgt voim door herinrichting, plein
bestrating en bebouwing (pleinomsluiting). Dit
vergroot de herkenbaarheid. Het voorstel is
om commerciële ruimte toe te voegen voor de
benodigde 3500 m2 bewinkeld vloeroppervlak,
te verdelen over 't Loo (2200 m2 - zie "De
face-lift van 't Loo") en over het overige cen
trumgebied (1300 m2). Het betreft hier de
bebouwing van de ruimte tussen BLOKKER
en de ING-bank; en verdichting en vernieu
wing van een bouwblok aan de Raadhuisweg-
zuid (tussen HELLING en het gemeentehuis).
Parkeren in het centrum
De huidige parkeersituatie blijft in de voorstel
len zoveel mogelijk bestaan. Het totaalplan
voor de herinrichting van het centrum voorziet
niet zozeer in een toename van het aantal
bezoekers, maar meer in een langere aanwe
zigheid van de bezoekers. Uitbreiding van par
keerplaatsen is slechts bescheiden aan de orde.
Voor het parkeren is meer van belang dat het
langparkeren wordt bemoeilijkt. Als alterna
tief voor de mensen die de hele dag een par
keerplaats, in beslag nemen (veelal ambtena
ren, winkeliers en winkelpersoneel) kan een
parkeergarage onder de nieuwe bebouwing
aan de Raadhuisweg-zuid soelaas bieden; maar
ook andere mogelijkheden worden onder
zocht.
De presentatiedagen
Op woensdag 16 december en donderdag 17
december is tijdens kantooruren in de boven
hal van het gemeentehuis èen expositie te
bezoeken over de aangepaste plannen van de
gemeente voor de herinrichting van het cen
trum. Medewerkers van de gemeente zullen op
deze inloopdagen aanwezig zijn om toelichting
te geven en vragen te beantwoorden. Van de
plannen is een maquette gemaakt.
Op woensdagavond 16 december is de exposi
tie ook te bezichtigen en wel vanaf 20.00 uur.
Hierbij zullen leden van het college van B&W
aanwezig zijn om informatie te geven.
Hoe verder?
Na vrijdag 18 december zijn de plan
nen van de gemeente te bezichtigen in
winkelcentrum 't Loo;
Op 12 januari 1993 behandeling van
de plannen in de raadscommissie
Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting;
Op 20 januari 1993 worden de voor
stellen voor de herinrichting van het
centrum besproken in de gecombi
neerde commissie Financien en
Economische zaken met Milieu,
Verkeer en Vervoer.
In februari of maart vindt besluitvor
ming plaats over de herinrichting van
het centrum in de gemeenteraad.
De inspraakperiode voor%de herinrichting van
het centrum is afgesloten. Een ieder kan ech
ter via de normale politieke kanalen zijn of
haar mening over de herinrichting van het cen
trum inbrengen. Er is dus nog ruim een maand
om met vertegenwoordigers van de politieke
partijen te overleggen of om brieven te richten
aan de gemeenteraad. Ook kan er gebruik
gemaakt worden van de mogelijkheid van
spreekrecht tijdens behandeling in de raads
commissies. Indien u gebruik wilt maken van
het recht tot spreken (maximaal 5 minuten)
kan dit alleen na aanmelding vooraf bij de
secretaresse van het gemeentebestuur, tele
foon 313288.
'Tabel i: beoordeling variante» verkeerscircoktie (veiSceersknndig) I
C
te
Kk
Neë
Brndbeoordeli og
Second b$st
Het verkeer
Aan de westzijde van 't Loo is er sprake van
vermenging van expeditieverkeer (laden en
lossen) met parkeren en lopen (achteringang).
Dit probleem zal blijven bestaan. Een verbete
ring van de ingang in combinatie met het ver
fraaien en verbeteren van de voetgangersover-
steek (Willibrordusweg en expeditieterrein)
moet de situatie verduidelijken en de veilig
heid verbeteren.
De totale verkeersafwikkeling is een zeer
belangrijk onderdeel in de planvorming. Het
college heeft vier varianten (zie tabel 1) voor
de verkeersafwikkeling waaruit een keuze
gemaakt gaat worden. In alle gevallen zal op
het centrale plein de voetganger bovenge
schikt zijn aan ander verkeer. In de voorstellen
dat ander verkeer wel op het centrale plein
mag komen-is het er "te gast". Incidenteel, bij
voorbeeld bij een markt, kan het plein altijd
worden afgesloten voor verkeer. Naar een
eventueel aan te leggen rotonde bij de kruising
RaadhuiswegKennemerstraatweg
(Verkeersplan Heiloo) wordt nog studie ver
richt.
De varianten zijn
-a.
-b.
-c.
-d.
Het verkeersvrije centrale
plein met winkelerf; het originele plan
van WPM (zie afbeelding 4);
Eenrichtingverkeer over het
centrale plein (zie afbeelding 5);
Tweerichtingverkeer over het
centrale plein (zie afbeelding 6);
Wel een verkeersvrij centraal
plein, maar met tweerichtingverkeer
door de verlegde Van Aostastraat (zie
afbeelding 7), en een beperking van
in- en uitrijden naar de
Kennemerstraatweg.
Kom ook naar de inloopdagen over de
herinrichting van het centrum.
Op 16 en 17 december kunt u zich op
de eerste verdieping van het gemeente
huis nader laten informeren over de
plannen voor de toekomst vari het cen
trum van Heiloo.
I
UITKIJKPOST 16 DECEMBER 1992
PAGINA 7
Heiloo blijft mooi, maar
APS.2
LOO
!\T/I
2
mtmm HTAlA6£ Mj/\)
Relevante criteria
A :origtneel plan WPM
8
D
Functie plein
V oetgangersgebied
i Richting
Auto te gast
2 Richtingen
Auto te pst
Voetgangersgebied
Parkeren Heerenweg
Alternatieve routes
iiipÉi!
Ja, 2
Ja,
Jsxtra verkeersbelasting
Wéinig
Weinig
Weinig
Overbodige vootzienia-
gen <2ööder afsïaiiïng)
Nee
Nee
Ja
Goed
Goed/redehjk
Mati§
OfcjfaiNGEc ptxysj WPM
CENTXAAi. PCéiN
APB.4-
C£MWA£_P(_eiJM AAer
ht\n
C AAer AH?>
D ceNTtAAi. vee*eezs>\*i\
AFg
Bron: Grontmij {december 1992)