Uitnodiging voor de proefrit
die andere proefritten overbodig maakt.
De nieuwe Toyota Carina E.
H.A.B. OPEL B.V.
551 El E
AUTOBEDRIJF GEBR. DE BRUYN-BLOKKER
TOYOTA CARINAS
M Q^X
SUZUKI
Suzuki's smaak
volle Cappuccino
als smaakmaker
Jet Series II
Nissan Micra
Jet Series II
Peugeot 106
1. Beknopt
Overzicht
De nieuwe
Opel Corsa,
samenvatting
jfc ^lil
Kennemerstraatweg 189, HEILOO - Tel. 072 - 331818.
UW OPEL DEALER VOOR HEILOO EN OMSTREKEN
Kennemerstraatweg 524-526, 1851 NH Heiloo
tel. 072-333221
Officieel Opel en Isuzu dealer
Officieel Carvox-autotelefoon dealer.
Toekomstmodel met Waterstofrotatiemotor
Jet Series II
Volkswagen Golf
PAGINA 8
UITKIJKPOST 3 FEBRUARI 1993
IXXJ WMAM PABQU
Suzuki toont met de nieu
we Cappuccino op de
Auto-RAI een verrukkelij
ke smaakmaker. Evenals
de gelijknamige Italiaanse
koffie straalt de auto
warmte en raffinement uit.
Het is een echte blikvanger
op de stand. De Cappucci
no vertegenwoordigt een
nieuwe trend in open rij
den. Opvallende vormge
ving, sportiviteit en veel rij-
genoegen vormen de voor
naamste smaakmakers van
de roadster. De two-$eater
paart deze eigenschappen
aan praktisch gebruiksge
mak en aan een spaarzaam
brandstofgebruik.
De drie-cilinder krachtbron
levert, de inhoud van 657
cm3 in aanmerking geno
men, een zeer behoorlijk
vermogen. Dankzij de toe
passing van een Turbocom
pressor, in combinatie met
een tussenkoeler komt er
63 pk vrij bij 6500 toe
ren/min. Hét blok beschikt
voorts over multipoint
brandstofinjectie en dub
bele bovenliggende nokke-
nassen met vier kleppen per
cilinder.
Mede door het geringe wa
gengewicht van 700 kilo
gram kan de Cappuccino
grotere sportwagens naar
de kroon steken. En ach
terwielaandrijving moet de
liefhebbers van sportief rij
den als muziek in de oren
klinken. De motor is voor
in geplaatst voor een zo
goed mogelijke gewichts
verdeling.
Knipoog
Suzuki maakt met dit con
cept achter de Cappuccino
bewust een knipoog naar
de sportwagens uit de jaren
vijftig en zestig. De ro
adster moet hetzelfde, pure
rijgenoegen verschaffen als
bijvoorbeeld een vermaar
de MG Midget van weleer.
Daarentegen biedt de Suzu
ki wel de modernste tech
niek en een rijke uitrusting.
Zaken als elektrisch be-
dienbare ramen, air condi
tioning, lichtmetalen vel
gen, alsmede een in hoogte
en axiaal verstelbaar stuur
wiel zijn standaard.
Op veiligheidsgebied heeft
de Cappuccino veel aan
boord. Standaard zijn abs,
air bag aan de bestuurders
zijde, gelimiteerd sperdif-
ferentieel en balken in de
portieren. Rondom zijn
schijfremmen gemonteerd,
waarvan de voorste geven
tileerd. Ergonomie en een
goede geleiding van de rij-
wind zorgen voor minimaal
geruis bij het open rijden.
De bestuurder neemt plaats
in een overzichtelijke cock
pit met perfect onder hand
bereik liggende bediening
sorganen.
Voor gebruik bij wat min
dere weersomstandigheden
is een hard-top leverbaar.
Bijzonder zijn de afneem
bare panelen, waarmee
naaf believen een T-bar of
een Targa-dak valt te ma
ken. Montage danwel de
montage van het dak en/of
panelen vergt luttele se
conden.
In Japan is de Cappuccino
al op de markt. Daar over
treft hij inmiddels alle ver
koopverwachtingen. Rond
de wagen is een echte cult
ontstaan. De vraag is over
weldigend. Inmiddels is
ook Engeland met de wa
gen bekend gemaakt. In
continentaal Europa zal de.
auto nog niet worden geïn
troduceerd, onder meer
vanwege het ontbreken van
een stuur aan de lin
kerkant.
SWIFT SPIRIT Suzuki
brengt van de Swift een
nieuwe versie uit onder de
naam Spirit. Die moet het
gat opvullen tussen het ba
sismodel en de Swift GL.
De Spirit heeft een aantal
comfortverhogende ex
tra's. De prijs blijft even
wel net onder de twintig
mille.
Van meet af aan is er in Ne
derland flinke belangstel
ling voor de 1.0 liter versie
van de Swift. Dat komt in
belangrijke mate doordat
de driecilinder krachtbron
spaarzaam omspringt met
de brandstof. Met een
ECE-norm verbruik van
niet meer dan 6.0 liter per
honderd kilometer in de
stad, 4,1 liter bij 90
km/uur constant en 5,8 li
ter bij 120 km/uur is de
Swift 1.0 zelfs de zuinigste
auto ter wereld.
De Swift Spirit is uiterst
compleet. Standaard zijn
onder meer: een vijf
versnellingsbak, dagteller,
hoedenplank, gescheiden
neerklapbare achterbank,
van binnenuit te ontgren
delen achterdeur.
De prijs van de Spirit is
vastgesteld op f. 19.995,-
inclusief BTW.
Samurai Hardtop Long
De nieuwe Samurai Hard
top Long is door zijn goede
prijs/prestatie verhouding
in het segment 4x4 een ge
duchte kandidaat. De wa
gen heeft sterke troeven.
De belangrijkste zijn de
terreinvaardigheid en de
forse iaadcapaciteit.
De Samurai is het werk
paard van Suzuki. Een wa
gen, gebaseerd op de vroe
gere SJ-lijn, waarmee het
merk een grote naamsbe
kendheid in de 4x4 markt
heeft verworven. Suzuki is
in feite fabrikant van 'klei
ne' tereinwagens, die het
off-road rijden binnen het
bereik van iedere portemo-
nee gebracht heeft.
Met de 58 cm langere
Hardtop Long heeft Suzu
ki een multifunctionele va
riant in huis. Veel mensen
gebruiken de Samurai im
mers niet alleen voor het
rijden op onverharde we
gen, maar ook als dagelijks
vervoermiddel. Dan is het
handig om een grotere
Iaadcapaciteit te hebben
plus het comfort van een
vast dak..
De 4-cilinder motor meet
1289 cm3 en levert 69 pk.
Voldoende om met de Sa
murai zowel in het terrein
als op de snelweg uit de
voeten te kunnen.
De Samurai Hardtop Long
is leverbaar in vijf kleuren.
Dat zijn zwart metallic,
donkerblauw metallic,
donkergrijs metallic, wit en
rood. De carrosserie is ge
maakt van verzinkt
plaatstaal.
Van zowel de Samurai als
de Vitara staan op de
Auto-Rai twee volledig
aangeklede versies. Suzuki
speelt met deze wagens in
op de toenemende vraag
naar meer 'lifestyle-
achtige' uitdossingen in het
4x4 segment.
Liefhebbers van 'off road'
auto's hechten steeds meer
aan een wagen met een ei
gen karakter. Het voertuig
moet opvallen. Ook een
luxe, zelfs sjieke uitrusting
wordt op prijs gesteld.
Vooral door mensen, die
een 4x4 hoofdzakelijk ko
pen om 'iets aparts' te rij
den en die bij voorkeur de
wagen gewoon op het as
falt zullen gebruiken.
De aangeklede versies van
de Samurai en de Vitara
mikken op deze doelgroep.
Uiterlijk zijn het echte op-
vallers met aan de voorzij
de een bull-bar en aan de
zijkant kracht-uitstralende
side-bars. Ook zijn bredere
banden gemonteerd. Ver
der zijn de kappen in ande
re kleuren uitgevoerd dan
de rest van de carrosserie.
Het interieur zal zelfs de
meest verwende automobi
list moeten aanspreken.
Delen van de portieren en
het dashboard, ja zelfs het
stuur en pookknop, zijn
stijlvol bekleed met fineer
van wortelnotenhout. Het
geeft de Suzuki's een exclu
sievere aanblik. Duidelijk
auto's voor diegenen, die
wat anders willen dan een
snelle sportieve personen
wagen, maar tegelijk zich
stijlvol willen onder
scheiden.
De nieuwe Nissan Micra
heeft voor een uniek feit
gezorgd. Voor het eerst in
de 30-jarige geschiedenis
van de 'Auto van het Jaar'
verkiezing heeft ee,n Japan
ner in casu de Micra de titel
gewonnen. Het feit dat de
Micra in het Engelse Sun
derland wordt gemaakt, zal
zeker hebben meegespeeld
bij de jurybeoordeling. De
Micra is een opvallende au
to met ronde harmonieuze
vormen en voorzien van
een 1,0 of 1,3 liter vier ci
linder motor. Beide moto
ren beschikken over zestien
kleppen en zeker voor de
kleine één liter is dat heel
bijzonder. De koper heeft
de keuze uit een drie- of
vijf-deurs carrosserie, ver
schillende uitrustingsnivo's
en kan zelfs kiezen uit twee
transmissies. De gewone
handgeschakelde vijf-bak
of de Nissan Continue Va
riabele Transmissie. Een
Micra is er al vanaf
21.895,--.
Langzaam maar zeker
wordt het Peugeot 106 pro
gramma uitgebreid. Kort
geleden werden de vijf-
deurs en de diesel gelan
ceerd. Op haar stand heeft
Peugeot nu 106 Electrique
staan, die meer dan een ex
perimenteel model is. Dit
jaar zal op grote schaal met
testen begonnen worden en
in 1995 komt de 106 Elec
trique op de markt. Het is
een specifieke stadsauto
door zijn topsnelheid van
90 km/uur en een beperkte
actieradius. Juist in de stad
zijn schone elektro-auto's
zeer welkom. Een elektri
sche auto is niet alleen hele
maal schoon, maar ook
stil. Nu minister Alders
maatregelen heeft aange
kondigd, die de verkoop
van elektrische auto's moet
gaan stimuleren, ziet de
toekomst voor deze auto's
er een stuk rooskleuriger
uit.
Peugeot 306
Eén van de belangrijkste
RAI-primeurs is de
spiksplinternieuwe Peugeot
306. Deze gaat de 309 en op
langere termijn de 205 ver
vangen en zal medio maart
in ons land leverbaar zijn.
In eerste instantie is de 306
alleen als vijf-deurs hatch
back te leveren met een
De nieuwe
Toyota Carina E
Perfectie uit Europa,
vóór Europa
De introductie van een
nieuw middenklasse model
is voor elke autofabrikant
een evenement van belang.
Zoals z'n komst in de
showroom ook voor de
consument belangrijk is.
De nieuwe Toyota Carina
E die Toyota nu presen
teert is echter niet 'zomaar'
een nieuwe middenklasser.
Hij is speciaal ontwikkeld
door Europa en wordt eerst
in Japan maar vanaf de
cember 1992 gebouwd in de
nieuwe Toyota-fabriek in
Burnaston in het Verenigd
Koninkrijk.
Het is daarmee de eerste
puur Europese Toyota.
Een Toyota die alle gere
nommeerde kwaliteiten
van het vorige model erfde
maar daar nog iets speci
aals aan toegevoegd heeft
gekregen: een uiterlijk en
interieur die beide meer
dan ooit zijn afgestemd op
de Europese smaak, dyna
mische rij-eigenschappen
die op de meest uitdagende
Europese wegen volop rij
plezier bieden en een zeer
aantrekkelijk percentage
onderdelen 'made in Euro
pe'. Zijn rol voor Europa
wordt gereflecteerd in de
nieuwe typeaanduiding:
Carina E, waarbij de E
staat voor 'Excellence in
Europe'. 'Excellence' niet
alleen in de ontwikkeling,
techniek en produktie van
de auto, maar ook op ge
bieden als service en klant
gerichtheid. Zodat de
bezitters van deze nieuwe
Toyota over hun auto én de
organisatie erachter opti
maal tevreden zullen
blijven.
Bij het ontwerpen van elke
nieuwe Toyota wordt na
drukkelijk rekening gehou
den met het milieu. Deze
zorg geldt niet alleen voor
de fabrikant, maar ook
voor Toyota-vestigingen
als importeurs en dealers,
overal ter wereld.
Toyota vervangt bijvoor
beeld het schadelijke CFK,
een koelmiddel voor air-
concitioners, door het mi
lieuvriendelijke
fluorwaterstofcarbonaat.
Vanaf 1994 zal deze stof
overal ter wereld in nieuwe
Toyota's worden gebruikt.
Ook met recycling wordt
rekening gehouden. Op dit
moment kan 75% van de
gebruikte materialen al
worden hergebruikt. Toyo
ta's streven is om bij nieu
we modellen dit percentage
nog verder te verhogen.
In de nieuwe Carina E-serie
zijn vierdeurs sédans en
vijfdeurs liftbacks opgeno
men. Er zijn in totaal vijf
motoren leverbaar: twee
1,6 liter en twee tweeliter
zestienkleppers met dubbe
le bovenliggende nokke-
nassen en een tweeliter
dieselmotor.
Exterieur
Een solide, sportieve en dy
namische uitstraling en een
interieur waarvan de ruim
te toonaangevend is in de
hogere middenklasse. Kwa
lificaties die hoge eisen stel
den aan het creatieve
vermogen van de Toyotar
designstaf. Ze ontwierpen
een auto die uitstekend
gestalte geeft aan het eisen
pakket van de verwende
Europese automobilist.
Het silhouet van de nieuwe
Carina E wordt bepaald
door een sterke wigvorm.
Een lage, vloeiende voor
zijde en een markante, ho
ge achterkant.
Deze wigvorm en de voor
Toyota zo typerende afge
ronde vormen resulteren in
een uiterst gunstige cW-
waarde van 0.30. Een
waarde die zowel opgaat
voor de Sedan als voor de
Liftback.
Toyota ontwerpt een auto
niet louter op aërodynami
sche kwaliteiten. Het ont
werp moet karakter en
uitstraling hebben. Het de
signteam van Toyota is er
uitstekend in geslaagd om
de nieuwe Carina vergaand
te laten voldoen aan de ei
sen van de aërodynamica
en tegelijkertijd een uiter
lijk te geven met een eigen
zinnig en modern karakter.
Reislustige Carine-rijders
zullen bovendien zeker de
voordelen inzien van de ho
ge achterkant; in zowel de
sedan als de liftback is op
vallend veel ruimte voor
Interieur
Meer ruimte voor bagage,
en vooral ook voor de in
zittenden. Dat was een be
langrijk criterium bij het
ontwerp van het nieuwe in
terieur. Ruimte, die de
bestuurder en passagiers
het comfort en de veilig
heid bieden die passen bij
de top van de midden
klasse.
Het ronde instrumentenpa
neel is ontworpen met het
oog op optimale aflees-
keuze uit drie uitrustingsni
vo's (XN, XR en XT) en
drie verschillende benzine
motoren met een inhoud
van 1.360, 1.587 en 1.762
cm3. De 306 is op de kop af
vier meter lang, heeft ele
gante vloeiende lijnen en
moet een nieuwe koers
voor Peugeot, met een
veelheid aan toekomstige
ontwikkelingen ook op car-
rosseriegebied (drie-deurs
hatchback, sedan en cabrio
en misschien wel een cou
pé), uitzetten. Prijzen zijn
nog niet bekend.
Peugeot 605
Het Peugeot 605 program
ma wordt uitgebreid met de
SRti. Deze versie is uitge
rust met de uit de Citroën
XM bekende 2 liter turbo
motor. Het monteren van
de turbo (met interkoeler)
heeft vooral tot doel gehad
de motor zo soepel moge
lijk te maken. Bij 2.200
toeren (tot 4.400 t.p.m.) le
vert de motor zijn maxi
mum koppel van 225 Nm
en het maximum vermogen
van 104 kW/142 pk is al
vanaf 4.400 toeren aanwe
zig. Een prijs van de SRti is
nog niet bekend. Op de 605
SV 3.0 en SV 24 is nu een
veiligheidspakket tegen
meerprijs te leveren. Het
bestaat uit een 'full-size'
air-bag van 60 liter aan de
bestuurderszijde en gor
delspanners, die elkaar pri
ma aanvullen.
Opel Monterey RS 31 TD
Een volwassen auto met
compacte afmetingen
Sliedrecht, 29 januari 1993.
Met de nieuwe Corsa slaat
Opel in het segment van de
kleine auto's geheel nieuwe
wegen in. Hij biedt de ko-
pers van zulke auto's inte
rieurruimte, comfort en
veiligheid die zij voorheen
alleen bij een veel grotere
auto konden vinden. De
nieuwe Opel Corsa volgt
wat dat betreft dezelfde
koers die met de Opel
Astra werd ingezet. Hij is
ronder en wat hoger dan
zijn voorganger. De lange
wielbasis, de grote spoor
breedte van het onderstel
en de verder naar voren ge-
De nieuwe Toyota Carina E voert zijn klasse aan met
de grootste binnenruimte en kofferruimte. Met het
grootste motorvermogen in zowel de 1.6 als 2.0
uitvoering en een opvallend economisch verbruik:
1 op 13,3 bij 120 km/u. Maar ook als het gaat om
veiligheid, souplesse, wegligging en comfort, neemt
de stijlvolle Carina E ruim afstand. Wij nodigen u dan
ook graag uit voor een persoonlijke kennismaking
met de nieuwe Carina E die ook in dieseluitvoering
bijzonder zuinig is. Maak 'n proefrit die alle andere
proefritten overbodig maakt. Maak een proefrit
met uw volgende auto: de nieuwe Toyota Carina E.
baarheid van de meters.
Vermoeidheid bij de
bestuurder slaat hierdoor
minder snel toe. Een ge
makkelijke en dus veilige
bediening waren bepalend
bij de indeling van de mid
denconsole.
Belangrijke functies als het
alarmknipperlicht en de
achterruitverwarmine ziin
bij de Carina E direct bo
ven de middenconsole ge
plaatst. Wederom in
verband met veiligheid en
een snelle, ongecompliceer
de bediening. De
verwarming- en ventilatie-
bediening werd eveneens
gewijzigd; draaiknoppen
hebben de schuiven vervan
gen. De Carina is leverbaar
met twee typen stoelen: ge
wone en sportstoelen. De
achterbank is neerklapbaar
in een verhouding van
60:40. Hierdoor kan de ba
gageruimte gemakkelijk
van binnenuit worden be
reikt. De neerklapbare ach
terbank is natuurlijk
vooral ideaal als het gaat
om het vervoeren van lange
zaken zoals ski's, doe-het-
zelf artikelen, en andere
onhandige bagage.
Lange mensen tot 1,90 me
ter zitten voorin de Carina
uiterst comfortabel. Ach
terin kunnen gerust passa
giers instappen met een
lengte van 1,80 meter. De
hoofdruimte is in vergelij
king met het vorige model
flink toegenomen en het
zelfde geldt voor de been
ruimte. Wat betreft de
bagageruimte; deze nam
toe met 20 liter tot in totaal
470 liter bij de liftback. De
sedan kreeg 10 liter meer
inhoud en kan in totaal 545
liter aan bagage bergen.
Opei Frontera 4x4 (lange wielbasis)
plaatste voorruit helpen
mee om binnen de handza
me buitenafmetingen een
verrassend ruim interieur te
kunnen bieden.
Maar ook in andere op
zichten is de nieuwe Corsa
een zeer volwassen auto. Er
is een keuze uit een drie- en
een vijfdeurscarrosserie, in
zes zeer complete uit
rustingsniveaus. Bovendien
veel opties die in dit seg
ment niet eerder leverbaar
waren.
De royale ruimte, comfor
tabele stoelen, een zeer uit
gebreide geluids-isolatie,
samen met onder andere
ook het verfijnde audio-
systeem met zes luidspre
kers, garanderen
ontspannen reiskilometers.
De nieuwe Corsa staat, ook
wat zijn veiligheid betreft,
op een zeer hoog niveau,
want hij is standaard voor
zien van toonaangevende
veiligheidsvoorzieningen
Dat kennen we al van de
Opel Astra, Vectra en Cali-
bra. Hij is op verzoek le
verbaar met airbag en
ABS. Maar ook airconditi
oning (CFK-vrij), stuurbe
krachtiging en een
vierversnellingsautomaat
behoren tot de moge
lijkheden.
Het onderstel heeft ver
naar de hoeken geplaatste
wielen. In combinatie met
de McPherson veerpoten
voor en een mooie compacr
te torsieas achter, levert dat
Opel Callbra Turbo 4x4
een zeef stabiel en dyna
misch weggedrag op.
De nieuwe Opel Corsa
geeft in zijn klasse ook op
milieugebied de toon aan.
De diverse varianten wor
den aangedreven door soe
pele, zuinige en schone
katalysatormotoren. Er is
een keuze uit zeven kracht
bronnen, met een geva
rieerde techniek: benzine,
turbodiesel en diesel. Twee
daarvan zijn gloednieuw:
een zuinige 1,2-liter benzi
nemotor die nu al aan de
extreem zware milieu-eisen
van 1996 voldoet en een
1,6-liter zestienklepper.
Deze laatste werd ontwik
keld voor de topversie, de
Corsa GSi.
cyci'.J
Er is veel aandacht besteed
aan het toekomstig herge
bruik van zijn onderdelen.
Er zijn in de auto al heel
wat onderdelen van herge
bruikt materiaal toegepast.
Alles bij elkaar opgeteld is
de nieuwe Corsa een com
pacte, maar zeker ook zeer
volwassen auto. Met
hoogstaande techniek, die
:orgt voor veel comfort,
veiligheid en uitstekende
prestaties. De nieuwe corsa
is vanaf april leverbaar: de
definitieve prijzen moeten
nog worden vastgesteld.
Voor nadere informatie:.
UW OffU DtAl ER Viv m lit1' Agr gN CSTftëKÉf
H.A.B. OPEL B.V.
Opel Twin
Opel Calibra Sportive
tyei. mJUM
Veiligheid zal bij Volkswa
gen op de stand een hoofd
thema zijn. Bij de ontwik
keling van de eind 1991 ge
lanceerde Golf heeft die
veiligheid grote prioriteit
gehad en dat is een gouden
greep geweest, want vorig
jaar verkocht de Golf als
de bekende broodjes bij de
bakker. Na de Astra is de
Golf het bestverkochte mo
del in ons land. De midden
klasser is er als drie- en
vijf-deurs hatchback, als
CL, GL, GT Special, GTI,
GTI 16V en de VR6. Altijd
is de Golf een trendsetter
geweest. Was dat als eerste
compacte GTI en diesel en
is dat nu weer met de VR6.
Het is namelijk de eerste
compacte middenklasser,
die met een zes cilinder is.
uitgerust. Deze VR6 is een
fantastische auto. Niet al
leen snel, maar ook zeer
comfortabel en handel
baar. Er moet wel voor be
taald worden met
61.954,--.
Volkswagen Vento
Een jaar is de Vento, de
vervanger van de Jetta, nu
op de markt en het model
slaat aan. De verkopen lij
ken niet zo goed, maar dat
heeft meer met het aanbod
dan met de vraag te maken.
De Vento is nu veel beter
leverbaar en lange levertij
den zijn er dus niet meer.
Was de Jetta nog een dui
delijk op de Golf gebaseer
de sedan. De Vento heeft
veel meer een eigen gezicht,
heeft bijvoorbeeld een dui
delijk andere neus dan de
Golf. Net als alle andere
VW producten is de Vento
een misschien niet zo op
vallend auto, maar wel één
met vele kwaliteiten als be
trouwbaarheid, robuust
heid en degelijkheid. Net
als de Golf is de Vento te
leveren met de unieke VR6
motor, die de auto uittilt
boven de middelmaat. In
modeljaar '93 is de uit
rusting van de CL uitge
breid. De Vento is te koop
vanaf 34.655,-.
Volkswagen Passat
De derde generatie VW
Passat draait al weer sinds
1988 mee en er zijn sterke
geruchten dat binnenkort
een vernieuwde Passat ge
lanceerd zal worden. U zult
het echter nu nog met de
huidige moeten doen en dat
is geen enkel bezwaar,
want de Passat is een uit
stekende auto, die in de
Variant een schitterende en
ruime stationwagon
uitvoering heeft. Net als
Golf en Vento kan de Pas
sat sinds kort met een dub
bele zogenaamde euro air
bag geleverd worden. Die
zijn kleiner van formaat.
En natuurlijk is de Passat
er ook met de VR6 motor
'en voor de sportieve rijders
is er de Variant GT syncro
G60 met vierwielaandrij-
ving en motor met G-lader.
Die laatste is met
82.723,T-ook de duurste.