Uitnodiging voor de proefrit die andere proefritten overbodig maakt. De nieuwe Toyota Carina E. H.A.B. OPEL B.V. 551 El E AUTOBEDRIJF GEBR. DE BRUYN-BLOKKER TOYOTA CARINAS M Q^X SUZUKI Suzuki's smaak volle Cappuccino als smaakmaker Jet Series II Nissan Micra Jet Series II Peugeot 106 1. Beknopt Overzicht De nieuwe Opel Corsa, samenvatting jfc ^lil Kennemerstraatweg 189, HEILOO - Tel. 072 - 331818. UW OPEL DEALER VOOR HEILOO EN OMSTREKEN Kennemerstraatweg 524-526, 1851 NH Heiloo tel. 072-333221 Officieel Opel en Isuzu dealer Officieel Carvox-autotelefoon dealer. Toekomstmodel met Waterstofrotatiemotor Jet Series II Volkswagen Golf PAGINA 8 UITKIJKPOST 3 FEBRUARI 1993 IXXJ WMAM PABQU Suzuki toont met de nieu we Cappuccino op de Auto-RAI een verrukkelij ke smaakmaker. Evenals de gelijknamige Italiaanse koffie straalt de auto warmte en raffinement uit. Het is een echte blikvanger op de stand. De Cappucci no vertegenwoordigt een nieuwe trend in open rij den. Opvallende vormge ving, sportiviteit en veel rij- genoegen vormen de voor naamste smaakmakers van de roadster. De two-$eater paart deze eigenschappen aan praktisch gebruiksge mak en aan een spaarzaam brandstofgebruik. De drie-cilinder krachtbron levert, de inhoud van 657 cm3 in aanmerking geno men, een zeer behoorlijk vermogen. Dankzij de toe passing van een Turbocom pressor, in combinatie met een tussenkoeler komt er 63 pk vrij bij 6500 toe ren/min. Hét blok beschikt voorts over multipoint brandstofinjectie en dub bele bovenliggende nokke- nassen met vier kleppen per cilinder. Mede door het geringe wa gengewicht van 700 kilo gram kan de Cappuccino grotere sportwagens naar de kroon steken. En ach terwielaandrijving moet de liefhebbers van sportief rij den als muziek in de oren klinken. De motor is voor in geplaatst voor een zo goed mogelijke gewichts verdeling. Knipoog Suzuki maakt met dit con cept achter de Cappuccino bewust een knipoog naar de sportwagens uit de jaren vijftig en zestig. De ro adster moet hetzelfde, pure rijgenoegen verschaffen als bijvoorbeeld een vermaar de MG Midget van weleer. Daarentegen biedt de Suzu ki wel de modernste tech niek en een rijke uitrusting. Zaken als elektrisch be- dienbare ramen, air condi tioning, lichtmetalen vel gen, alsmede een in hoogte en axiaal verstelbaar stuur wiel zijn standaard. Op veiligheidsgebied heeft de Cappuccino veel aan boord. Standaard zijn abs, air bag aan de bestuurders zijde, gelimiteerd sperdif- ferentieel en balken in de portieren. Rondom zijn schijfremmen gemonteerd, waarvan de voorste geven tileerd. Ergonomie en een goede geleiding van de rij- wind zorgen voor minimaal geruis bij het open rijden. De bestuurder neemt plaats in een overzichtelijke cock pit met perfect onder hand bereik liggende bediening sorganen. Voor gebruik bij wat min dere weersomstandigheden is een hard-top leverbaar. Bijzonder zijn de afneem bare panelen, waarmee naaf believen een T-bar of een Targa-dak valt te ma ken. Montage danwel de montage van het dak en/of panelen vergt luttele se conden. In Japan is de Cappuccino al op de markt. Daar over treft hij inmiddels alle ver koopverwachtingen. Rond de wagen is een echte cult ontstaan. De vraag is over weldigend. Inmiddels is ook Engeland met de wa gen bekend gemaakt. In continentaal Europa zal de. auto nog niet worden geïn troduceerd, onder meer vanwege het ontbreken van een stuur aan de lin kerkant. SWIFT SPIRIT Suzuki brengt van de Swift een nieuwe versie uit onder de naam Spirit. Die moet het gat opvullen tussen het ba sismodel en de Swift GL. De Spirit heeft een aantal comfortverhogende ex tra's. De prijs blijft even wel net onder de twintig mille. Van meet af aan is er in Ne derland flinke belangstel ling voor de 1.0 liter versie van de Swift. Dat komt in belangrijke mate doordat de driecilinder krachtbron spaarzaam omspringt met de brandstof. Met een ECE-norm verbruik van niet meer dan 6.0 liter per honderd kilometer in de stad, 4,1 liter bij 90 km/uur constant en 5,8 li ter bij 120 km/uur is de Swift 1.0 zelfs de zuinigste auto ter wereld. De Swift Spirit is uiterst compleet. Standaard zijn onder meer: een vijf versnellingsbak, dagteller, hoedenplank, gescheiden neerklapbare achterbank, van binnenuit te ontgren delen achterdeur. De prijs van de Spirit is vastgesteld op f. 19.995,- inclusief BTW. Samurai Hardtop Long De nieuwe Samurai Hard top Long is door zijn goede prijs/prestatie verhouding in het segment 4x4 een ge duchte kandidaat. De wa gen heeft sterke troeven. De belangrijkste zijn de terreinvaardigheid en de forse iaadcapaciteit. De Samurai is het werk paard van Suzuki. Een wa gen, gebaseerd op de vroe gere SJ-lijn, waarmee het merk een grote naamsbe kendheid in de 4x4 markt heeft verworven. Suzuki is in feite fabrikant van 'klei ne' tereinwagens, die het off-road rijden binnen het bereik van iedere portemo- nee gebracht heeft. Met de 58 cm langere Hardtop Long heeft Suzu ki een multifunctionele va riant in huis. Veel mensen gebruiken de Samurai im mers niet alleen voor het rijden op onverharde we gen, maar ook als dagelijks vervoermiddel. Dan is het handig om een grotere Iaadcapaciteit te hebben plus het comfort van een vast dak.. De 4-cilinder motor meet 1289 cm3 en levert 69 pk. Voldoende om met de Sa murai zowel in het terrein als op de snelweg uit de voeten te kunnen. De Samurai Hardtop Long is leverbaar in vijf kleuren. Dat zijn zwart metallic, donkerblauw metallic, donkergrijs metallic, wit en rood. De carrosserie is ge maakt van verzinkt plaatstaal. Van zowel de Samurai als de Vitara staan op de Auto-Rai twee volledig aangeklede versies. Suzuki speelt met deze wagens in op de toenemende vraag naar meer 'lifestyle- achtige' uitdossingen in het 4x4 segment. Liefhebbers van 'off road' auto's hechten steeds meer aan een wagen met een ei gen karakter. Het voertuig moet opvallen. Ook een luxe, zelfs sjieke uitrusting wordt op prijs gesteld. Vooral door mensen, die een 4x4 hoofdzakelijk ko pen om 'iets aparts' te rij den en die bij voorkeur de wagen gewoon op het as falt zullen gebruiken. De aangeklede versies van de Samurai en de Vitara mikken op deze doelgroep. Uiterlijk zijn het echte op- vallers met aan de voorzij de een bull-bar en aan de zijkant kracht-uitstralende side-bars. Ook zijn bredere banden gemonteerd. Ver der zijn de kappen in ande re kleuren uitgevoerd dan de rest van de carrosserie. Het interieur zal zelfs de meest verwende automobi list moeten aanspreken. Delen van de portieren en het dashboard, ja zelfs het stuur en pookknop, zijn stijlvol bekleed met fineer van wortelnotenhout. Het geeft de Suzuki's een exclu sievere aanblik. Duidelijk auto's voor diegenen, die wat anders willen dan een snelle sportieve personen wagen, maar tegelijk zich stijlvol willen onder scheiden. De nieuwe Nissan Micra heeft voor een uniek feit gezorgd. Voor het eerst in de 30-jarige geschiedenis van de 'Auto van het Jaar' verkiezing heeft ee,n Japan ner in casu de Micra de titel gewonnen. Het feit dat de Micra in het Engelse Sun derland wordt gemaakt, zal zeker hebben meegespeeld bij de jurybeoordeling. De Micra is een opvallende au to met ronde harmonieuze vormen en voorzien van een 1,0 of 1,3 liter vier ci linder motor. Beide moto ren beschikken over zestien kleppen en zeker voor de kleine één liter is dat heel bijzonder. De koper heeft de keuze uit een drie- of vijf-deurs carrosserie, ver schillende uitrustingsnivo's en kan zelfs kiezen uit twee transmissies. De gewone handgeschakelde vijf-bak of de Nissan Continue Va riabele Transmissie. Een Micra is er al vanaf 21.895,--. Langzaam maar zeker wordt het Peugeot 106 pro gramma uitgebreid. Kort geleden werden de vijf- deurs en de diesel gelan ceerd. Op haar stand heeft Peugeot nu 106 Electrique staan, die meer dan een ex perimenteel model is. Dit jaar zal op grote schaal met testen begonnen worden en in 1995 komt de 106 Elec trique op de markt. Het is een specifieke stadsauto door zijn topsnelheid van 90 km/uur en een beperkte actieradius. Juist in de stad zijn schone elektro-auto's zeer welkom. Een elektri sche auto is niet alleen hele maal schoon, maar ook stil. Nu minister Alders maatregelen heeft aange kondigd, die de verkoop van elektrische auto's moet gaan stimuleren, ziet de toekomst voor deze auto's er een stuk rooskleuriger uit. Peugeot 306 Eén van de belangrijkste RAI-primeurs is de spiksplinternieuwe Peugeot 306. Deze gaat de 309 en op langere termijn de 205 ver vangen en zal medio maart in ons land leverbaar zijn. In eerste instantie is de 306 alleen als vijf-deurs hatch back te leveren met een De nieuwe Toyota Carina E Perfectie uit Europa, vóór Europa De introductie van een nieuw middenklasse model is voor elke autofabrikant een evenement van belang. Zoals z'n komst in de showroom ook voor de consument belangrijk is. De nieuwe Toyota Carina E die Toyota nu presen teert is echter niet 'zomaar' een nieuwe middenklasser. Hij is speciaal ontwikkeld door Europa en wordt eerst in Japan maar vanaf de cember 1992 gebouwd in de nieuwe Toyota-fabriek in Burnaston in het Verenigd Koninkrijk. Het is daarmee de eerste puur Europese Toyota. Een Toyota die alle gere nommeerde kwaliteiten van het vorige model erfde maar daar nog iets speci aals aan toegevoegd heeft gekregen: een uiterlijk en interieur die beide meer dan ooit zijn afgestemd op de Europese smaak, dyna mische rij-eigenschappen die op de meest uitdagende Europese wegen volop rij plezier bieden en een zeer aantrekkelijk percentage onderdelen 'made in Euro pe'. Zijn rol voor Europa wordt gereflecteerd in de nieuwe typeaanduiding: Carina E, waarbij de E staat voor 'Excellence in Europe'. 'Excellence' niet alleen in de ontwikkeling, techniek en produktie van de auto, maar ook op ge bieden als service en klant gerichtheid. Zodat de bezitters van deze nieuwe Toyota over hun auto én de organisatie erachter opti maal tevreden zullen blijven. Bij het ontwerpen van elke nieuwe Toyota wordt na drukkelijk rekening gehou den met het milieu. Deze zorg geldt niet alleen voor de fabrikant, maar ook voor Toyota-vestigingen als importeurs en dealers, overal ter wereld. Toyota vervangt bijvoor beeld het schadelijke CFK, een koelmiddel voor air- concitioners, door het mi lieuvriendelijke fluorwaterstofcarbonaat. Vanaf 1994 zal deze stof overal ter wereld in nieuwe Toyota's worden gebruikt. Ook met recycling wordt rekening gehouden. Op dit moment kan 75% van de gebruikte materialen al worden hergebruikt. Toyo ta's streven is om bij nieu we modellen dit percentage nog verder te verhogen. In de nieuwe Carina E-serie zijn vierdeurs sédans en vijfdeurs liftbacks opgeno men. Er zijn in totaal vijf motoren leverbaar: twee 1,6 liter en twee tweeliter zestienkleppers met dubbe le bovenliggende nokke- nassen en een tweeliter dieselmotor. Exterieur Een solide, sportieve en dy namische uitstraling en een interieur waarvan de ruim te toonaangevend is in de hogere middenklasse. Kwa lificaties die hoge eisen stel den aan het creatieve vermogen van de Toyotar designstaf. Ze ontwierpen een auto die uitstekend gestalte geeft aan het eisen pakket van de verwende Europese automobilist. Het silhouet van de nieuwe Carina E wordt bepaald door een sterke wigvorm. Een lage, vloeiende voor zijde en een markante, ho ge achterkant. Deze wigvorm en de voor Toyota zo typerende afge ronde vormen resulteren in een uiterst gunstige cW- waarde van 0.30. Een waarde die zowel opgaat voor de Sedan als voor de Liftback. Toyota ontwerpt een auto niet louter op aërodynami sche kwaliteiten. Het ont werp moet karakter en uitstraling hebben. Het de signteam van Toyota is er uitstekend in geslaagd om de nieuwe Carina vergaand te laten voldoen aan de ei sen van de aërodynamica en tegelijkertijd een uiter lijk te geven met een eigen zinnig en modern karakter. Reislustige Carine-rijders zullen bovendien zeker de voordelen inzien van de ho ge achterkant; in zowel de sedan als de liftback is op vallend veel ruimte voor Interieur Meer ruimte voor bagage, en vooral ook voor de in zittenden. Dat was een be langrijk criterium bij het ontwerp van het nieuwe in terieur. Ruimte, die de bestuurder en passagiers het comfort en de veilig heid bieden die passen bij de top van de midden klasse. Het ronde instrumentenpa neel is ontworpen met het oog op optimale aflees- keuze uit drie uitrustingsni vo's (XN, XR en XT) en drie verschillende benzine motoren met een inhoud van 1.360, 1.587 en 1.762 cm3. De 306 is op de kop af vier meter lang, heeft ele gante vloeiende lijnen en moet een nieuwe koers voor Peugeot, met een veelheid aan toekomstige ontwikkelingen ook op car- rosseriegebied (drie-deurs hatchback, sedan en cabrio en misschien wel een cou pé), uitzetten. Prijzen zijn nog niet bekend. Peugeot 605 Het Peugeot 605 program ma wordt uitgebreid met de SRti. Deze versie is uitge rust met de uit de Citroën XM bekende 2 liter turbo motor. Het monteren van de turbo (met interkoeler) heeft vooral tot doel gehad de motor zo soepel moge lijk te maken. Bij 2.200 toeren (tot 4.400 t.p.m.) le vert de motor zijn maxi mum koppel van 225 Nm en het maximum vermogen van 104 kW/142 pk is al vanaf 4.400 toeren aanwe zig. Een prijs van de SRti is nog niet bekend. Op de 605 SV 3.0 en SV 24 is nu een veiligheidspakket tegen meerprijs te leveren. Het bestaat uit een 'full-size' air-bag van 60 liter aan de bestuurderszijde en gor delspanners, die elkaar pri ma aanvullen. Opel Monterey RS 31 TD Een volwassen auto met compacte afmetingen Sliedrecht, 29 januari 1993. Met de nieuwe Corsa slaat Opel in het segment van de kleine auto's geheel nieuwe wegen in. Hij biedt de ko- pers van zulke auto's inte rieurruimte, comfort en veiligheid die zij voorheen alleen bij een veel grotere auto konden vinden. De nieuwe Opel Corsa volgt wat dat betreft dezelfde koers die met de Opel Astra werd ingezet. Hij is ronder en wat hoger dan zijn voorganger. De lange wielbasis, de grote spoor breedte van het onderstel en de verder naar voren ge- De nieuwe Toyota Carina E voert zijn klasse aan met de grootste binnenruimte en kofferruimte. Met het grootste motorvermogen in zowel de 1.6 als 2.0 uitvoering en een opvallend economisch verbruik: 1 op 13,3 bij 120 km/u. Maar ook als het gaat om veiligheid, souplesse, wegligging en comfort, neemt de stijlvolle Carina E ruim afstand. Wij nodigen u dan ook graag uit voor een persoonlijke kennismaking met de nieuwe Carina E die ook in dieseluitvoering bijzonder zuinig is. Maak 'n proefrit die alle andere proefritten overbodig maakt. Maak een proefrit met uw volgende auto: de nieuwe Toyota Carina E. baarheid van de meters. Vermoeidheid bij de bestuurder slaat hierdoor minder snel toe. Een ge makkelijke en dus veilige bediening waren bepalend bij de indeling van de mid denconsole. Belangrijke functies als het alarmknipperlicht en de achterruitverwarmine ziin bij de Carina E direct bo ven de middenconsole ge plaatst. Wederom in verband met veiligheid en een snelle, ongecompliceer de bediening. De verwarming- en ventilatie- bediening werd eveneens gewijzigd; draaiknoppen hebben de schuiven vervan gen. De Carina is leverbaar met twee typen stoelen: ge wone en sportstoelen. De achterbank is neerklapbaar in een verhouding van 60:40. Hierdoor kan de ba gageruimte gemakkelijk van binnenuit worden be reikt. De neerklapbare ach terbank is natuurlijk vooral ideaal als het gaat om het vervoeren van lange zaken zoals ski's, doe-het- zelf artikelen, en andere onhandige bagage. Lange mensen tot 1,90 me ter zitten voorin de Carina uiterst comfortabel. Ach terin kunnen gerust passa giers instappen met een lengte van 1,80 meter. De hoofdruimte is in vergelij king met het vorige model flink toegenomen en het zelfde geldt voor de been ruimte. Wat betreft de bagageruimte; deze nam toe met 20 liter tot in totaal 470 liter bij de liftback. De sedan kreeg 10 liter meer inhoud en kan in totaal 545 liter aan bagage bergen. Opei Frontera 4x4 (lange wielbasis) plaatste voorruit helpen mee om binnen de handza me buitenafmetingen een verrassend ruim interieur te kunnen bieden. Maar ook in andere op zichten is de nieuwe Corsa een zeer volwassen auto. Er is een keuze uit een drie- en een vijfdeurscarrosserie, in zes zeer complete uit rustingsniveaus. Bovendien veel opties die in dit seg ment niet eerder leverbaar waren. De royale ruimte, comfor tabele stoelen, een zeer uit gebreide geluids-isolatie, samen met onder andere ook het verfijnde audio- systeem met zes luidspre kers, garanderen ontspannen reiskilometers. De nieuwe Corsa staat, ook wat zijn veiligheid betreft, op een zeer hoog niveau, want hij is standaard voor zien van toonaangevende veiligheidsvoorzieningen Dat kennen we al van de Opel Astra, Vectra en Cali- bra. Hij is op verzoek le verbaar met airbag en ABS. Maar ook airconditi oning (CFK-vrij), stuurbe krachtiging en een vierversnellingsautomaat behoren tot de moge lijkheden. Het onderstel heeft ver naar de hoeken geplaatste wielen. In combinatie met de McPherson veerpoten voor en een mooie compacr te torsieas achter, levert dat Opel Callbra Turbo 4x4 een zeef stabiel en dyna misch weggedrag op. De nieuwe Opel Corsa geeft in zijn klasse ook op milieugebied de toon aan. De diverse varianten wor den aangedreven door soe pele, zuinige en schone katalysatormotoren. Er is een keuze uit zeven kracht bronnen, met een geva rieerde techniek: benzine, turbodiesel en diesel. Twee daarvan zijn gloednieuw: een zuinige 1,2-liter benzi nemotor die nu al aan de extreem zware milieu-eisen van 1996 voldoet en een 1,6-liter zestienklepper. Deze laatste werd ontwik keld voor de topversie, de Corsa GSi. cyci'.J Er is veel aandacht besteed aan het toekomstig herge bruik van zijn onderdelen. Er zijn in de auto al heel wat onderdelen van herge bruikt materiaal toegepast. Alles bij elkaar opgeteld is de nieuwe Corsa een com pacte, maar zeker ook zeer volwassen auto. Met hoogstaande techniek, die :orgt voor veel comfort, veiligheid en uitstekende prestaties. De nieuwe corsa is vanaf april leverbaar: de definitieve prijzen moeten nog worden vastgesteld. Voor nadere informatie:. UW OffU DtAl ER Viv m lit1' Agr gN CSTftëKÉf H.A.B. OPEL B.V. Opel Twin Opel Calibra Sportive tyei. mJUM Veiligheid zal bij Volkswa gen op de stand een hoofd thema zijn. Bij de ontwik keling van de eind 1991 ge lanceerde Golf heeft die veiligheid grote prioriteit gehad en dat is een gouden greep geweest, want vorig jaar verkocht de Golf als de bekende broodjes bij de bakker. Na de Astra is de Golf het bestverkochte mo del in ons land. De midden klasser is er als drie- en vijf-deurs hatchback, als CL, GL, GT Special, GTI, GTI 16V en de VR6. Altijd is de Golf een trendsetter geweest. Was dat als eerste compacte GTI en diesel en is dat nu weer met de VR6. Het is namelijk de eerste compacte middenklasser, die met een zes cilinder is. uitgerust. Deze VR6 is een fantastische auto. Niet al leen snel, maar ook zeer comfortabel en handel baar. Er moet wel voor be taald worden met 61.954,--. Volkswagen Vento Een jaar is de Vento, de vervanger van de Jetta, nu op de markt en het model slaat aan. De verkopen lij ken niet zo goed, maar dat heeft meer met het aanbod dan met de vraag te maken. De Vento is nu veel beter leverbaar en lange levertij den zijn er dus niet meer. Was de Jetta nog een dui delijk op de Golf gebaseer de sedan. De Vento heeft veel meer een eigen gezicht, heeft bijvoorbeeld een dui delijk andere neus dan de Golf. Net als alle andere VW producten is de Vento een misschien niet zo op vallend auto, maar wel één met vele kwaliteiten als be trouwbaarheid, robuust heid en degelijkheid. Net als de Golf is de Vento te leveren met de unieke VR6 motor, die de auto uittilt boven de middelmaat. In modeljaar '93 is de uit rusting van de CL uitge breid. De Vento is te koop vanaf 34.655,-. Volkswagen Passat De derde generatie VW Passat draait al weer sinds 1988 mee en er zijn sterke geruchten dat binnenkort een vernieuwde Passat ge lanceerd zal worden. U zult het echter nu nog met de huidige moeten doen en dat is geen enkel bezwaar, want de Passat is een uit stekende auto, die in de Variant een schitterende en ruime stationwagon uitvoering heeft. Net als Golf en Vento kan de Pas sat sinds kort met een dub bele zogenaamde euro air bag geleverd worden. Die zijn kleiner van formaat. En natuurlijk is de Passat er ook met de VR6 motor 'en voor de sportieve rijders is er de Variant GT syncro G60 met vierwielaandrij- ving en motor met G-lader. Die laatste is met 82.723,T-ook de duurste.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1993 | | pagina 8