Detailhandel biedt meer en leuker werk dan gedacht pil - zgzsr^ HM, bijl n\ 'Cu iW&t- f|?7 SnkSTkw Woddm dat er een bwdiebijis marinij/j jethumelt? In de Nederlandse winkels is meer, leuker en interessanter werk te vinden dan veel mensen denken. Wie meteen aan de slag wil, kan bijna overal terecht. Maar ook voor wie carrière wil maken of door wil leren zijn er talloze mogelijkheden. Werken en leren tegelijk? Een parttime baan? In de winkel kan het allemaal. En dat mag best bekender worden. Daarom organiseren de Nederlandse winkeliers van 29 maart tot en met 3 april de Week van de Winkel, een landelijke actieweek waarin het werken in de winkel centraal staat. De Week van de Winkel is een onderdeel van de landelijke promotiecampagne van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Het motto van die campagne is: "De winkel, daar maak je de mooiste dingen mee!". Recent onderzoek onder winkelmedewerkers bevestigde de juistheid van deze stelling: de meesten zijn zeer tevreden met hun werk in de detailhandel. Voor elk wat wils Het winkelbedrijf biedt dan ook vele mogelijkheden en kansen. Wie meteen aan de slag wil, kan bijna overal terecht. Maar ook voor wie carrière wil maken en door wil leren zijn er volop mogelijkheden. Werken èn leren? Ook dat kan. Om nog maar te zwijgen over de duizenden parttime-banen in de detailhandel. Op het lijf geschreven van vrouwen en mannen die hun werk willen combineren met een studie, hobby of de zorg voor het gezin. Een kijkje achter de schermen In de Week van de Winkel laten de winkeliers de voordelen en mogelijkheden van het werken in de winkel zien. De winkeliers zijn graag bereid belangstellenden te informeren: ieder jaar moeten in de detailhandel 80.000 vacatures worden vervuld! Het programma van de Week kan van plaats tot plaats verschillen. De woensdag is de landelijke Dag van het Winkelpersoneel. Winkeliers tonen dan m&ubelzgtoi he^rluwfcels boekhandel 4r^r^ supermarkten dzmakledij Vl>/T u tw'ncen'tra rijwielzaken 4 Kathete* pparatuar W«mKtoT «affeiUvW Jishaifc/ WmteSfruib t/etticlninujina tetsmictddek bnuiAir^^ kofknkUhZ WMi2,n fc«i3rV('elcKi jJ'fKhanJef Ltm\'"bï-'hSoÜ-u "Y-artikeU, M'crx \W i>e44eia. Winkels lih^crile lenès duwpiakw vbrf-winkfi/s extra veel waardering voor de inzet van hun medewerkers. Bijvoorbeeld door hen te trakteren op een gezamenlijk ontbijt of een Week- van-de-Winkel gebakje of - bloemetje. Meteen aan de slag Voor veel functies is geen speciale vooropleiding nodig. Vaak kan men meteen aan de slag. Als verkoper of verkoopster in een supermarkt, warenhuis of speciaalzaak. En ook voor mensen met carrièreplannen heeft het winkelbedrijf een schat aan mogelijkheden. En/of een opleiding volgen Overal in Nederland worden cursussen en opleidingen gegeven. Overdag of 's avonds. Op school, in de winkel of thuis. Er zijn lagere en middelbare detailhandelsopleidingen. Die leiden op voor een vestigingsdiploma, een functie in het management of specialistische functies in de marketing, logistiek, inkoop, administratie of automatisering. Ook zijn er enkele HBO-opleidingen die gedeeltelijk op de detailhandel zijn gericht. Wie meteen aan de slag wil èn verder wil leren, kan een avondopleiding volgen of gebruik maken van het leerlingwezen. Dat betekent vier dagen per week werken en één dag naar school. Kortom: mogelijkheden te over. Werk en hobby In de winkel zijn werk en hobby's goed te combineren. Wie zich graag met de laatste kledingmode omringt, zit in een modezaak op de eerste rij. En voor muziekliefhebbers is een CD-winkel of muziekafdeling natuurlijk op het lijf geschreven. Terwijl liefhebbers van techniek hun hobby kunnen uitleven in een computer-, radio/TV of andere technische speciaalzaak. En iemand die van gezelligheid houdt, voelt zich vast en zeker thuis in een warenhuis, supermarkt of wijk- of buurtwinkel. In de winkel kan men dus echt alle kanten op. Meer informatie? Informatie over werken en leren in de detailhandel is verkrijgbaar bij het arbeidsbureau, ledereen kan daar op z'n gemak in de vacaturebank kijken of informatiemateriaal meenemen. Wie eerst meer algemene informatie over de Week van de Winkel of over het werken en leren in de detailhandel wil, kan het gratis telefoonnummer 06-0670 bellen. Ook voor het aanvragen van een gratis informatieboekje. HEILOO - Het werken in een winkel is leuk werk maar wordt vaak onderschat. Er komt meer voor kijken dan alleen maar achter de toonbank de klanten te woord staan. Het vereist inzicht! Wie dit al geruime tijd doen zijn o.a. Mare Niesten, als parttimer begonnen bij Johan Jansen aan de Kennemerstraatweg en nu al een aantal jaren in vaste dienst. „Ik zat op de MEAO en moest stage lopen. Ik voetbalde met Johan Jansen en die had een plaats voor mij in zijn winkel en daar werk ik nu al weer negen jaar". Mare vindt het werk zo leuk omdat het zo veelzijdig is, je hebt met mensen te doen en het artikel (en) vereist een goede kennis van zaken. ,,lk heb ook mijn vakdiploma gehaald en hou de vakliteratuur goed bij. Materialen kennis is erg belangrijk" zegt Mare. Toch wil hij nog wel iets kwijt wat hem niet zo aanstaat. Waarom duurt de uitverkoop zo lang. Vroeger was dat drie weken, maar nu is het zo'n beetje het hele jaar door. Het maakt je zaak rommelig en je hebt mensen die alleen maar op de koopjes afkomen. Er is in die negen jaar nog meer veranderd en dat is de presentatie, andere stellingen, overzichtelijker, alles is veel meer beschermd tegen diefstal. Ter beveiliging is elk artikel voorzien van een label. Leveranciers hebben ook geen voorraad meer, er zijn vier collecties per jaar wat eigenlijk te veel is en daar moet je een keus uitmaken, nabestellen is bijna niet meer mogelijk. Mare vindt dan ook dat het heel belangrijk is dat hij samen met Johan Jansen de inkoop doet. Je weet wat een klant wil. Rie Leemburg, werkt al 14 jaar bij de Deel in de Winkelhof. Via een kennis kwam zij bij de heer Boerlage te werken. „Ik had een aardige ervaring, want mijn ouders hadden een zaak in boter, kaas en eieren en daar heb ik vaak meegeholpen" aldus Rie Leemburg. Later kwam zij te werken in Amsterdam bij het Hammenhuis op de St. Luciensteeg, d cu was een specialiteiten zaak in vleeswaren. Daar werd het vlees nog met de hand gesneden en zo dun als van de machine. Vijf jaar heeft Rie daar met plezier gewerkt maar toen kwam de ware Jacob en eiste al haar aandacht op. Maar wie eenmaal gewend is te werken krijgt na verloop van tijd toch weer de kriebels. Het aanbod van de heer Boerlage om bij hem te komen werken was dan ook zeer welkom. Twee dagen in de week zorgt Rie Leemburg dat iedereen zijn juiste kaas krijgt en zij zal iedereen ook van deskundig advies voorzien, de kaas is „haar" afdeling, maar als het nodig is springt ze natuurlijk ook bij. Na veertien jaar weet je in het grote assortiment van de Deel heel goed de weg. Joke Admiraal, zij is al acht jaar de rechterhand van Bakker Borst in het Hoekstuk en heeft een leiding gevende funktie. Als dochter van een Middenstander (haar vader had jarenlang de Vivo-zaak aan de Stationsweg) weet zij maar al te goed wat er te koop is én wat er te verkopen valt. Joke vindt dat het werk in een winkel vaak onderschat wordt, het is geen supermarkt. „Bijna alles wat wij hier verkopen wordt door Bakker Borst zelf gemaakt, dat is erg arbeids intensief. Joke Admiraal is dan vaak de zaak waarnemer, staat vertegenwoordigers te woord, praat met het personeel enz. Zij heeft het leiding geven in haar bloed, het is een soort talent en ze kan dat in deze funktie ten volle tot ontplooing brengen. Elke klant is haar dierbaar en ze zal er voor vechten er geen één te verliezen. Zij is zo'n kracht waar je als werkgever ook erg zuinig op bent, één met inzicht in zaken. Met de naderende Pasen staan er weer topdagen te wachten, belangrijk is dan dat iedereen zich voor de volle honderd procent inzet en met elkaar de klus klaart. Onder leiding van Joke Admiraal zal dat best lukken. Sandra van lest, werkt bij Jef Letschert via een advertentie is zij hier terecht gekomen. Hoewel afkomstig uit de toeristische wereld werd de overstap makkelijk gemaakt. „Ik heb altijd veel belangstelling voor make up gehad, ik spaar ook monstertjes, parfumflesjes, posters van fotomodellen", vertelt Sandra. Het leuke van het werk bij Jef Letschert is dat er allerlei cursussen gevolgd moeten worden. Hoewel de make up een belangrijke plaats inneemt is er ook nog de lichaamsverzorging, de zomercosmetica, huidverzorging en nog veel meer artikelen die in een drogisterij worden verkocht. Er is dan ook heel veel te leren, de mensen willen goed geïnformeerd worden en het assortiment is groot. Sandra van lest vindt het heel leuk werk, er moet heel veel gelopen en geleerd worden maar ze heeft het er allemaal graag voor over. PAGINA 8 UITKIJKPOST 24 MAART 1993 Week van de Winkel 29 maart t/m 3 april m Werken in de winkel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1993 | | pagina 8