I I nTf Informatierubriek van de gemeente Heiloo HEILOO r Raadhuisplein 1 Postbus 1 1850 AA Heiloo Openingstijden 8.00 tot 12.30 uur Burgerlijke stand Verleende collectevergunningen Ingediende bouwaanvragen Nieuwe data commis sievergaderingen! Herhaalde oproep! Oude tanks voor huisbrandolie aanmelden vóór 1 september a.s. Nieuwe bouwplannen Vrij uitzicht op straathoeken: van levensbelang! Raadsvergadering Heiloo werkt aan de weg! Wat te doen bij wespen? Asfaltering kruispunt Kennemerstraatweg- Stationsweg-Kanaalweg Aanslag Rioolafvoerrecht/ Reinigingsheffingen PAGINA 4 UITKIJKPOST 25 AUGUSTUS 1993 Informatie tot en met 19 augustus 1993 Geboorten Albertus L.G., zoon van Stoop, Albertus W.J. en Kok, Elly. Judith, dochter van Schipper, Willy en Huijzer, Sylvia. Niels T., zoon van Andriesse, Dirk J. en Boogaard, Michèle A. Cindy, dochter van van Leeuwen, Klaas J. en Oud, Maria J. Jolien, dochter van Scholtz, Paul L. en de Leon, Caroline A.H. Elders geboren Karen S., dochter van Stevenson, Pieter G en Beentjes, Esther R.M. Dean M.N., zoon van Blom, Franciscus M. en Nickerson, Denise C. Maylu N., dochter van Kuyper, Johannes V.J.M. en Rijkers, Mathilde M.M. Mats, zoon van de Zeeuw, Nicolaas A. en Kunst, Elisabeth H.M. Marleen, dochter van Kostense, Gijslpert I. en Vader, Alexandra, H.M. Nigel, zoon van Smeets, Franciscus P.W. en Kensen, Dorien A. Thom A., zoon van Schurer, Jan en de Vries, Johanna M.A. Merel, dochter van Vlug, Hans G. en Bark, Simone. Huwelijksaangiften van der Riet, Eduardus A. en Landman, Joyce. Westerdijk, Ronald A.F. en van der Bles, Antoinette M. Meijer, Gerrit en van Wonderen, Catharina J.N. Ligthart, Michel S.J. en van Woerkom, Katharina A. Huwelijken Pieters, Johannes P. en de Graaf, Ineke. Overlijden Zijp, Grietje, weduwe van Boot. Frey, Jane C., echtgenote van de Grand. van Arkel, Adrianus J. Geist, Erna H., weduwe van Agsteribbe. Straaijer, Cornelis D. Zijp, Gerardus C. Tadema, Hijlke J. in 't Hout, Clasina S. Elders overleden Kuipers, Renske, weduwe van Hoogkamp. Gieltjes, Jacob A. de Jong, Alida E., echtgenote van van den Berg. van der Veldt, Hermanus W. de Boer, Rinke. Klumper, Maria A., weduwe van Hoed. Door burgemeester en wethouders is aan de volgende instellingen vergunning verleend voor het houden van een collecte in de hierna vermelde perioden: - Nederlandse Lever Darm Stichting: 22 t/m 28 augustus 1993. - Centraal Bureau Nederlandse Kankerbestrijding: 29 augustus t/m 4 september 1993. - Stichting Gezamenlijke Thuisfronten: 5 t/m 11 september 1993. De collectanten horen een legitimatiebewijs bij zich te hebben waaruit blijkt dat zij bevoegd zijn te collecteren. Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. Zevenhuizerlaan 79, J. Verkaik - plaatsen zijraam. Vredenoord 151, W. Kegel - vergroten woning. Westerweg 232, Beja B.V. - plaatsen bedrijfsruimte en bovenwoning. Commissie Algemene Zaken stond gepland voor 26 augustus. Deze zal worden verschoven naar 16 september a.s. Commissie Milieu en Educatie stond gepland voor 1 september en zal nu op 8 september a.s. zijn. De aanvangstijd van beide vergaderingen blijft 20.00 uur. De agenda zal op de gebruikelijke manier ir deze rubriek worden gepubliceerd. In ons land liggen naar schatting zo'n 330.000 opslagtanks voor vloeibare aardolieprodukten en afgewerkte olie in de grond. Een kleine 110.000 daarvan behoren toe aan bedrijven en tankstations. Het merendeel, zo'n 220.000 tanks, is in het bezit van particulieren. De meeste van deze tanks hebben gediend voor de opslag van huisbrandolie voor verwarming. Met de komst van het aardgas zijn ze in onbruik geraakt en vaak ook vergeten. Deze tanks kunnen echter wel aanleiding geven tot bodemverontreiniging. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat veel van de niet meer gebruikte tanks lekken. Ook al is de tank misschien in het verleden wel leeggemaakt maar niet door een erkend tanksaneringsbedrijf dan is het niet zeker dat het ook vakkundig is gebeurd. Met alle gevolgen voor het milieu van dien. Het Besluit opslaan in ondergrondse tanks (BOOT) Met ingang van 1 maarf 1993 is een overheidsbesluit van kracht geworden dat het toezicht op zowel oude als nieuwe tanks bij bedrijven en particulieren regelt: het Besluit opslaan in ondergrondse tanks (BOOT). Bezitters van een oude, niet meer gebruikte tank moeten in verband met dit besluit het volgende doen: a. de gemeente vóór 1 september 1993 inlichten over het bestaan van de tank. Dat moet gebeuren op een speciaal formulier dat verkrijgbaar is bij de balie van het gemeentehuis of de afdeling Distributie van het Ministerie van VROM, Postbus 351, 2700 RA Zoetermeer, tel. 079-449449. b. er binnen vijf jaar voor zorgen dat de tank is verwijderd of geleegd en schoongemaakt en gevuld met een daarvoor geschikt middel. Hierbij wordt een eenyoudig bodemonderzoek uitgevoerd om na te gaan of de bodem niet verontreinigd is. Deze werkzaamheden moeten worden uitgevoerd door een daartoe erkend bedrijf. Adressen van dergelijke bedrijven zijn verkrijgbaar bij de gemeente, of op te vragen bij de KIWA NV, Postbus 70, 2280 AB Rijswijk, tel. 070-3953666. Indien de tank wordt verwijderd of gesaneerd ontvangt u van het tanksaneerbedrijf een KIWA-certificaat als bewijs van sanering. Ook de eigenaren van opslagtanks die in het verleden zijn leegezogen en gevuld met zand, schuim of de zogenaamde Eco-perls moeten maatregelen treffen om een certificaat te verkrijgen. Hiervoor moet in ieder geval een eenvoudig bodemonderzoek en een onderzoek naar produktrestanten en het vulmiddel in de tank gedaan worden. Als blijkt dat de tank in het verleden niet correct is geleegd, schoongemaakt en gevuld, moeten alsnog de nodige maatregelen getroffen worden om een sanerings-certificaat te verkrijgen. De kosten De kosten voor zowel het verwijderen, schoonmaken als voor het bodemonderzoek moet de eigenaar zelf betalen. Het niet aanmelden bij de gemeente van een tank is strafbaar. De gemeente kan een dwingend bevel opleggen om de geëigende maatregelen te treffen op kosten van de eigenaar. Het laten verwijderen van een tank komt op circa f. 1.500,-- en het laten schoonmaken en vullen met een geschikt vulmiddel komt op circa 1.000,-. Nog in gebruik zijnde tanks Bedrijven zonder Milieuvergunning (de oude Hinderwetvergunning) en particulieren die de tank nog wel in bedrijf hebben moeten zich er eveneens van vergewissen dat de tank nog in goede staat verkeert en eventueel maatregelen nemen. a. zij moeten het bestaan van de tank ook vóór 1 september 1993 met het speciale formulier bij de gemeente melden; b. particulieren moeten binnen drie jaar de tank laten keuren en eventueel repareren. Voor bedrijven geldt een termijn van twee jaar. c. er moet bodemonderzoek worden gedaar om de huidige staat vast te stellen; d. voor een tank die in gebruik blijft moet een aansprakelijk- heidsverzekering worden afgesloten. Actie Tankslag Om de sanerings kosten voor de tankeigenaren te verminderen start de gemeente Heiloo een actie tankslag. De gemeente gaat adressen verzamelen van te saneren tanks die meedoen in deze actie. Deze tanks worden dan in een gezamenlijke offerte aangeboden aan een erkend tanksaneerbedrijf. Hierdoor krijgt de tankeigenaar een korting (de hoeveelheid korting is uiteraard nog niet bekend). U hebi overigens de vrijheid om zelf een erkend tanksaneerder in de arm te nemen. Als u mee doet aan de actie tankslag dan kunt u dat aangeven op het meldingsformulier. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Milieu, de heer G.Schutten, telefoon 313 223. Het meldingsformulier kunt u afhalen bij de balie van het gemeentehuis. Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voor de hieronder vermelde bouwplannen voornemens zijn bouwvergunning te verlenen: Westerweg 55, fam. Heezins - uitbreiding woonhuis. Holleweg 54, P. Suurmond - vergroten woning. v De ontwerp-besluiten liggen met de bouwplannen en de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 26 augustus 1993 gedurende 14 dagen voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling VROM, op werkdagen tussen 08.00 en 12.30 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak nr. 313 152). Gedurende de termijn van terinzagelegging kan een ieder tegen het voornemen om voor bovenvermelde bouwplannen vrijstelling te verlenen schriftelijk gemotiveerd bezwaren indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Voor de verkeersveiligheid is het van groot belang dat de uitzichten op kruispunten, overgangen en andere situaties geen belemmering ondervinden van beplanting. De gemeente zorgt dat de aanwezige beplanting laag gehouden wordt, zodat het overzicht van de verkeerssituatie duidelijk is. Regelmatig komt het voor dat particuliere grond grenst aan het openbare terrein waar de uitzichten voor een veilige oversteek even belangrijk, zo niet belangrijker zijn. In deze situaties wordt gepleit voor een overzichtelijke, lage beplanting. Een enkele keer wordt door medewerkers van de afdeling Groen en Landschap aan de bewoner verzocht om de beplanting te snoeien. De beplanting is dan uitzichtbelemmerend. Een vriendelijk verzoek aan u is om uw tuin eens te bekijken of er beplanting aanwezig is dat uitzichtbelemmerend is of zou kunnen zijn. Realiseert u zich dat beplanting hoger dan 0,75m op een hoek belemmering oplevert. Een haag of schutting bezorgt eveneens veel uitzicht-rhoe'Hijkheden. Eveneens zijn situaties denkbaar waarbij de beplanting van de particuliere tuin over de erfgrens heen hangt. Voor de wandelaars en fietsers vervelende obstakels. Om aanraking met de beplanting te voorkomen wijkt men van het pad af; een verkeersonveilige situatie. Ook hier een vriendelijk verzoek. Verwijder takken die over de erfgrens heen hangen, zodat een moeder met kinderwagen rustig op het voetpad kan blijven lopen en een fietser geen tak in de ogen krijgt. Snoeien tot een hoogte van 2.50m is aan te bevelen. Heeft u vragen of wilt u informatie bel afdeling Groen en Landschap telefoonnummer 313 230 313 234. De eerstvolgende vergadering vindt plaats op donderdag 2 september 1993 om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg. De vergadering is openbaar. Naast de gebruikelijke inleidende punten staan de volgende te behandelen onderwerpen op de agenda: - Intentiebesluit aanstelling directeuren 1 fusiescholen. Definitieve besluitvorming vindt plaats in 1994, zodra de nieuwe wetgeving terzake van kracht is. - Bestuurssamenstelling IZA-Nederland. Vijf leden van het algemeen bestuur van IZA-Nederland moeten worden aangewezen door de raden van de deelnemende gemeenten op voordracht van het dagelijks bestuur van de VNG. - Vaststelling nota Monumentenbeleid. - Vaststelling besluit tot het voeren van een rechtsgeding inzake verwijderde materialen van het terrein van de heer A.J.P. Zekveld aan de Vennewatersweg in verband met in ontwikkeling gebracht bestemmingsplan. - Vaststelling voorbereidingsbesluit Station en omgeving. - Voorlopige vaststelling rekening gemeentelijk grondbedrijf en gemeenterekening 1992. - Vervroegde aflossing rijkswoningbouwlening; gemeentegarantie geldlening Woningbouwvereniging Willibrordus Heiloo. - Beschikbaar stellen krediet reconstructie kruispunt Ken nemerstraatweg/Laan van Zeeman in kader van onderhoud en ter uitvoering van verkeersplan. - Beschikbaar stellen krediet vervanging 20 jaar oude verkeersregelautomaat Kennemerstraatweg/Ddkterslaan/Raadhuis- weg. - Beschikbaar stellen krediet bouwrijp maken Winkelhof 't Loo t.b.v. uitbreiding. - Beschikbaar stellen krediet t.b.v. invoeren planmatig jpnderhoud diverse gemeentelijke gebouwen, t.w. zwembad 't Baafje, Sporthal Het Vennewater en Muziekschool. - Beschikbaar stellen krediet beveiliging begraafplaats. - Om ongewenste bezoekers te weren wordt aan de kant van de spoorbaan een hekwerk geplaatst. - Beschikbaar stellen krediet t.b.v. aanschaf zogenaamde grootschalige basiskaart, een digitale raamkaart, waarop topografische elementen als bebouwing, straatindeling, sloten etc. staan afgebeeld en waarmee geautomatiseerd kaartgebruik mogelijk wordt. - Afkoopsom onderhoud i.v.m. overdracht Kanaaldijk door Rijkswaterstaat aan gemeente. - Overdracht onverharde bospaden Heilooër Bos aan Natuurmonumenten. - Verlenging jachtrecht t.b.v. de heren K. Haytema in Oost en J. de Lange in polder Het Maalwater. - Begrotingswijzigingen: a. krediet beveiliging gemeentehuis; b. vervanging bedrijfsmiddelen. - Ingekomen stukken. Voor een ieder liggen de stukken ter inzage tot en met donderdag 2 september 1993 tijdens de openingsuren in de leeszaal van de openbare bibliotheek en op werkdagen tussen 08.00 en 12.30 uur in de leeshoek van de centrale hal bij de receptie in het gemeentehuis. Woonrijp maken omgeving Brunogebouw. Maandag 23 augustus 1993 is er een aanvang gemaakt met de bestratingswerkzaamheden rondom de uitbreiding van het Brunogebouw aan de Pastoor van Muijenweg. In verband hiermee zal tijdelijk de toegang aan de oostzijde van De Kloosterhof afgesloten worden. De Kloosterhof is dan via de westzijde bereikbaar. De werkzaamheden zullen ongeveer 31/2 week in beslag nemen. Voor inlichtingen kunt u bellen met de heer B. de Groot, afdeling Civiel, telefoon 334008 of 313 208. De wespen worden in deze tijd van het jaar weer fanatiek. Velen van u ondervinden last van wespennesten en bellen de gemeente op met de vraag wat te doen. Bij veel burgers is het niet bekend dat de gemeente geen taak heeft om wespennesten te bestrijden of te verwijderen. De gemeente heeft een ongediertebestrijder die zich bezig houdt met het bestrijden van muizen en ratten. Als men last heeft van andere ongedierte dan treedt hij adviserend op. Voor deze aspecten kunt u de gemeente bellen. Als u last heeft van een wespennest dan kunt u contact opnemen met de firma Ratvang te Bergen, telefoonnummer 02208-99762 of met de firma Zuurbier insectenbestrijdingsbedrijf te Heerhugowaard, telefoonnummer 02207-43756. Deze bedrijven kunnen alle vragen beantwoorden en kunnen allerlei ongedierte bestrijden. Bevindt zich een wespennest in uw nabije omgeving en kunt u de ingang van het nest goed en duidelijk zien dan kunt u bij J. Ranzijn aan de Stationsweg 88 te Heiloo Baygonstuif kopen. Dit middel dient u goed in de ingang van het nest te spuiten. De overlast zal dan snel weg zijn. Maandag 30 augustus 1993 zal, indien de weersomstandigheden het toelaten, begonnen worden met asfalteringswerkzaamheden op de Kennemerstraatweg ter plaatse van de verkeerslichten Kennemerstraatweg- Stationsweg-Kanaalwpg. De werkzaamheden zullen ongeveer één week in beslag nemen. Er kan voor het verkeer enige hinder ontstaan, er wordt dan ook geadviseerd dit punt zoveel mogelijk te vermijden. Voor inlichtingen kunt u bellen met de heer B. de Groot, afdeling Civiel, telefoon 334008 of 313 208. Volgende week (week 34) ontvangt u de jaarlijkse aanslag rioolafvoerrecht/reinigingsheffingen voor het belastingjaar 1993. Het tarief voor rioolafvoerrecht is f 113,40 per jaar. Het tarief voor afvalstoffenheffing is f 369,00 voor een meerpersoonshuishouden en f 234,00 voor een éénpersoonshuishouden. Het tarief voor bedrijfsafval (zg. reinigingsrechten) is f 369,00 per bedrijfspand, voor extra rolemmers wordt f 250,00 per rolemmer in rekening gebracht. Indien u niet het hele jaar in Heiloo woont/heeft gewoond krijgt u een aanslag voor het aantal volle maanden dat u in Heiloo woont/heeft gewoond. Ook als er een wijziging is in de gezinssamenstelling zal de aanslag daaraan aangepast zijn. Bij verhuizing binnen de gemeente blijft de aanslag gehandhaafd, het tarief blijft namelijk hetzelfde. Indien u in de loop van dit jaar vertrekt uit de gemeente zal de aanslag verminderd worden met het aantal volle maanden dat u niet meer in de gemeente woont. Voor het bovenstaande geldt wel dat u altijd uw verhuizing moet doorgeven aan de afdeling bevolking, ook verhuizingen binnen de gemeente. Bezwaar tegen de aanslag kan binnen twee maanden na dagtekening van het aanslagbiljet worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Het indienen van een bezwaarschrift schort overigens de verplichting tot betaling niet op. Op verzoek kan een betalingsregeling met u worden getroffen in afwijking van de op het aanslagbiljet vermelde betalingstermijnen. U dient hiertoe contact op te nemen met de financiële administratie tel. 072-313 156. Het is niet meer mogelijk kwijtschelding te verkrijgen. Hiervoor is een bijdrage op grond van het gemeentelijk minimabeleid in de plaats gekomen. Inlichtingen hierover bij de afdeling Sociale Zaken tel. 072-313 195. Meer informatie vindt u op het aanslagbiljet en u kunt voor vragen terecht bij het bureau belastingen, kamer 101, tel. 072-313 122/313 153 's morgens van 08.00 tot 12.30 uur. f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1993 | | pagina 4