CENrBÜSC Edisons en topartiesten in Grand Gala du Disc Feest in de CD-winkel tijdens jaarlijkse Platen 10-daagse 70 -AVRO> Steeds meer vermaak in de platenzaak Heiloo, DAAGSE PLATEN Echte single nu ook op CD Winkelhof 't Loo 41 Heiloo Tel. 335535 Heiloo, iiiti'M* Tt Klassieke promotie-CD voor f9,95 Hoek Slimpad/ Heerenweg Tel. 072-334906 DE C.D. ZAAK VAN HE1LOO Heiloo ■k NI Li Hoek Slimpad/ A LJIjO Heerenweg WL v Tel. 072-334906 DE C.D. ZAAK VAN HEILOO Heiloo A Winkelhof 't Loo 41 Heiloo Tel. 335535 Hoewel muziek altijd de kern zal blijven ontwikkelt de platenzaak zich als een winkel met een steeds gevarieerder aanbod van vermaak'. De platenzaak wordt een 'entertain ment shop', zo voorspelden veel deskundigen. Inderdaad zien we steeds meer speciaalzaken him CD- collectie uitbreiden met artikelen als DCC, MiniDisc, CD-I, koopvideo. Laserdisc, computerspelletjes etce tera. Dat de platenzaak op muziekgebied de technologische ontwikkelingen volgt, ligt vopr de hand. Terwijl de CD nog maar fcoed tien jaar op de markt is, werden er vorig jaar al weer nieuwe, digitale, ontwikkelingen aangekondigd. Zowel Philips als Sony brachten een systeem op de markt waarmee voor het eerst digitaal kan worden afgespeeld én opgenomen. Philips bracht de Digitale Compact Cassette (DCC) en Sony de MiniDisc. De software daarvoor kan in steeds meer platenzaken worden aan getroffen. CD-I Hetzelfde kan gezegd worden van CD-I. De interactieve compact disc, ook al weer een vinding van Philips, laat met een steeds diverser software-pakket zien dat het werkelijk een systeem is voor de toekomst. Ook CD-I verovert langzaam haar positie in het aanbod van de platenzaak. Geen nieuw medium, maar als enter- tainment-artikel wel steeds populair der, is de koopvideo. Nederland moest daar aanvankelijk een beetje aan wen nen. Video was immers een artikel dat je huurde. Maar de laatste jaren krijgen steeds meer mensen plezier in het bou wen aan een eigen videocollectie. Of het nu gaat om muziekvideo, speelfilms, special interest of kinderrepertoire, het verzamelen van koopvideo is niet anders dan het verzamelen van boeken of van muziek. Het Grand Gala du Disque en de Edisons. Twee onafscheidelijke fenome nen die historie schreven in de Nederlandse TV- en muziekgeschiedenis en die dit jaar voor het eerst weer herenigd zullen worden. Een subtiele wijziging in de naam van het evene ment. dat met de komst van het zilve ren schijfje nu Grand Gala du Disc is gedoopt, zal niet verhinderen dat het TV-spektakel zijn oude glorie weer her vindt. Het feit dat Willem Duys, wiens naam jarenlang verbonden was met het Grand Gala, de uitreiking van de Populaire Edisons voor zijn rekening neemt, zal daar zeker aan bijdragen. De Edison is al jarenlang de belangrijkste jV Nederlandse muziekonder- scheiding. du Disc wordt dit jaar in twee delen uitgezon- *4% den. Het eerste V ML deel staat gepro- grammeerd op dinsdag 28 sep- tember om 21.30 uur en kan daarmee gezien wor den als het startschot voor de Platen 10- daagse die op 29 september begint. Het tweede deel wordt uit gezonden op vrijdag 1 oktober om 20.26 uur en valt dus midden in dat evenement. In het Gala zal zowel aan dacht zijn voor popu laire als voor klassieke muziek. De duo presentatie is in handen van Cees van Drongelen en Angela Groothuizen. Het Concertgebouw Kamerorkest begeleidt de uitvoerende klassieke artiesten (o.a. John Williams. Ofra Hamoy. Sergei Nakarjakov) terwijl het Metropole Orkest de artiesten uit het lichtere genre (o.a. Lang bestond er onduidelijkheid over de werkelijke opvolger van de oude ver trouwde vinyl-single. Aan die onduide lijkheid komt langzamerhand een einde nu steeds meer hits ook te krijgen zijn op de zogenaamde 'CD 2 track', ofwel de CD-single. De CD-single onder scheidt zich door twee nummers (zoals de A- en de B-kant van de vinyl-single). door de verpakking van een kartonnen hoesje en door een consumentenprijs die onder de tien gulden zal liggen. Oleta Adams is één van de vele sterren die zal optreden tijdens het herboren Grand Gala du Disc Lisa Stansfield. Paul Young. Mariah Carey, Oleta Adams, Mathilde San ting. The Scene) ondersteunt. Daarmee komen ook de jongeren met een smaller budget aan hun trekken bij het veroveren van hun favoriete hit. Naast de CD-single zijn veel hits ook te krijgen op een CD-maxi. De CD-maxi bevat, zoals de vinyl maxisingle, meer dere tracks. De verpakking is in dit geval een plastic doosje en de verkoop adviesprijs is doorgaans 15.95. Veel platenzaken geven in hun presentatie duidelijk aan of het gaat om CD-sing- les of CD-maxi's. Veel grote namen op gratis CD Van 29 september tot en met 9 oktober organiseert de grammofoonplatendetailhandel in samenwerking met de muziekindustrie de Platen 10-daagse. Dit evenement, dat bekend staat als één van de grootste collectieve reclamecampagnes in Nederland, heeft maar één doel: de Nederlandse consument te interesseren voor het geweldige muziekaanbod dat in de Nederlandse pla tenwinkel te krijgen is. Nederland is een muziekland bij uitstek. Per hoofd van de bevol king wordt er nergens ter wereld zoveel geld aan muziek uitgege ven. Op elke 11.000 inwoners bevindt zich in Nederland een CD speciaalzaak. Die winkels zijn vrijwel altijd zeer ruim gesorteerd en bemand door deskundig personeel dat graag goede adviezen geeft. Tqdens de Platen 10-daagse is het feest in de platenzaak en daar ligt dan ook als elk jaar een spectaculair kado vpor u klaar: het Nationale Muziekkado. Deze CD, met namen als Mark Knopfler, Billy Joel, Oleta Adams, The Radios en De Jazzpolitie, ontvangt de klant tijdens de Platen 10-daagse gratis bij de aankoop van ƒ49,50 aan muziekprodukt. Daarnaast ligt er voor de liefhebbers van klassieke muziek nog een verrassing te wachten, namelijk een CD vol met aangename barokmuziek voor slechts ƒ9,95. En die aanbie ding geldt tot het einde van het jaar! Aan de vooravond van de Platen 10-daagse, namelijk op dinsdag 28 september, zal een groots TV-evenement nieuw leven worden ingeblazen: het Grand Gala du Disc. In het vernieuwde Grand Gala zul len zowel klassieke als populaire artiesten optreden. De grenzen tussen die muziekgenres ver vagen snel in Nederland. Geen wonder: muziek spreekt een universele taal die iedereen verstaat en de Platen 10-daagse is bij uitstek een periode om dat te ervaren! Meer dan 240.000 liefhebbers haal den vorig jaar de klassieke promotie- CD 'Aangenaam...Barok' in huis en daarmee voerde de platenindustrie en -detailhandel de meest succesvolle campagne voor een bredere accepta tie van klassieke muziek tot nu toe. Geen wonder dus dat met de CD 'Aangenaam...Barok Plus' die lijn wordt doorgetrokken. Die CD zal van 29 september (start Platen 10-daagse)» tot en met 31 december voor ƒ9,95 te koop zijn in de platenzaak en biedt derhalve ook juist voor hen die denken met een 'stoffig genre' te maken te hebben de mogelijk heid kennis te maken met mooi en toegankelijk klassiek reper toire. Bij deze unieke promo tie-CD worden bovendien 25 muziekwaardebonnen kado gedaan die gezamenlijk een waarde vertegenwoordigen van ruim 500 gulden! PAGINA 12 UITKIJKPOST 29 SEPTEMBER 1993

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1993 | | pagina 14