I I Informatierubriek van de gemeente Heiloo HEILOO Raadhuisplein 1 Postbus 1 1850 AA Heiloo Openingstijden 8.00 tot 12.30 uur Commissie Welzijn, Emancipatie en Volksgezondheid Commissie Financiën en Personeelszaken Commissie Algemene Zaken Gecombineerde vergadering alle Raadscommissies Commissie Milieu en Educatie Veilig aanleveren van Klein Chemisch Afval Expositie in het gemeentehuis van Heiloo Sport «en alcohol Subsidiebeleid Welzijn/Sport 'in beweging' Een 'Groenbericht' van de afdeling Groen Landschap De chemokar staat op 9 en 10 november 1993 in het dorp Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Ingediende bouwaanvragen PAGINA 4 UITKIJKPOST 3 NOVEMBER 1993 De eerstvolgende openbare vergadering van de commissie Welzijn, Emancipatie en Volksgezondheid vindt plaats op maandag 8 november 1993 om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, oude in gang Raadhuisweg. Op de agenda staat onder meer het volgen de punt: - Voortgang Kinderopvang De eerstvolgende openbare vergadering van de commissie Financiën en Personeelsza ken vindt plaats op donderdag 11 novem ber 1993 om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, oude ingang Raadhuis- weg. De agendapunten van deze vergadering worden vermeld in de Uitkijkpost van 10 no vember 1993. De eerstvolgende openbare vergadering van de commissie Algemene Zaken vindt plaats op donderdag 4 november 1993 om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg. Op de agenda staan onder meer de volgen de punten: - Beleidsplan Politie: Prioriteiten politiewerk Heiloo - Rampenplan Op dinsdag 9 november 1993 om 20.00 uur vindt er een gecombineerde vergade ring plaats van alle raadscommissies in de raadzaal van het gemeentehuis, oude in gang Raadhuisweg. Aan de orde komen: - aanleg (woon)gebied Oosterbos aan de zuid-oostzijde van het woongebied 'Zuid-Oost II'; - uitgangspunten inrichting bestem mingsplan 'Zuid-TDost II'. Daarna vervolgt de Commissie Ruimtelijke Ordening de eigen gebruikelijke verga dering. Aan de orde komen onder meer: - voorbereidingsbesluit t.b.v. artikel 19-procedure vestiging brandstoffen ver kooppunt op perceel grond gelegen aan de hoek Vennewatersweg/ Kennemerstraatweg. De eerstvolgende openbare vergadering van de commissie Milieu en Educatie vindt plaats op woensdag 3 november 1993 om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeente huis, oude ingang Raadhuisweg. Op de agenda staan onder meer de volgen de punten: - „Stand van zaken: sportzaken - Concept regionaal verkeers-en vervoerplan - Installatie stuurgroepen/fusiefaciliteiten basisonderwijs - Geluidsproblematiek t.g.v. Heilooër Tolweg Gevaar De krantekop 'Kind (5 jaar) vindt medicijnen op straat' laat ons schrikken. Erger wordt het nog als het bericht verder meldt dat de pillen als snoepjes zijn gegeten, met alle gevolgen vandien. Je moet er niet aan den ken! Of nloesten we dat eigenlijk maar wel even doen? Klein Chemisch Afval Sinds enige tijd wordt er in Heiloo Klein Chemisch Afval (KCA) apart ingezameld. Onder KCA vallen onder anderè stoffen en artikelen als verfresten, oplosmiddelen, bat terijen en de genoemde medicijnen. Alle maal stuk voor stuk gevaarlijke stoffen. Stoffen die we buiten het milieu willen hou den en daarom apart inzamelen. Begrijpelijk ook dat we daarom dit KCA veilig buiten be reik van kinderen willen houden. Zowel van onze eigen kinderen als van alle kinderen. Hoe kunnen we ongelukken voorkomen? Thuis bewaren we de probleemstoffen in de chemobox totdat we het kunnen inleveren bij de diverse inleverpunten. Het inleveren zal zorgvuldig moeten gebeuren om onge lukken te voorkomen. Dit heeft tot gevolg dat we de inhoud van de chemobox niet zo maar buiten kunnen zetten. Veiligheid kun nen we bereiken door ons aan enkele spelregels te houden: -• Raadpleeg uw GFT-ophaalkalendér. Zes keer per jaar komt de chemokar ook bij u in de buurt. Op de kaart staat duidelijk aangegeven wanneer, waar en op welk tijdstip de kar komt: wacht tot de chemokar er staat en lever het KCA persoonlijk af. - U kunt de probleemstoffen ook inleveren bij de winkels die herkenbaar zijn aan de sticker Probleemstoffen retour': wacht tot de winkel die deze stoffen inneemt open is en geef het persoon lijk af. - Verder kunt u iedere dag terecht van 08.00 - 12.00 uur bij de werkplaats aan het Rosendaal 2 waar u gratis de pro bleemstoffen kunt inleveren. Tot slot Als we ons allemaal aan deze spelregels houden voorkomen we situaties als in het genoemde krantebericht. Dan zorgen we voor de veiligheid van onze kinderen en werken we mee aan een schoner milieu. Vanaf donderdag 16 september is er een expositie te bezichtigen in de gangen en de hal van het gemeentehuis. De expositie is samengesteld uit keramiek van Dieuwke Adolf-de Jager en schilderijen van Ineke Watzema-Andriesse. Beide kunstenaressen wonen en werken in Heiloo. De expositie in het gemeentehuis duurt tot 12 november 1993 en is te bezichtigen op werkdagen van 08.00 - 12.30 uur en van 13.30 - 16.30 uur. Ter afronding van het project Alcoholmati- gingsbeleid en Sport in Heiloo biedt wethou der mevrouw A.M. Worm-de Moei op^ zaterdag 6 november 1993 de poster over de 'Huisregels Alcoholmatiging in sportkanti nes' aan aan het bestuur van de Atletiekve reniging Trias. De overhandiging vindt plaats in de kantine van Trias om 11.30 uur. De poster is tot stand gekomen na een aan tal overlegrondes met sport-verenigingen met kantines in samenwerking met de werk groep Alcohgl-matigingsbeleid. Doel van de poster is om aandacht te vragen voor een matiging van het alcoholgebruik in sportkan tines aan de hand van een aantal spelre gels, met speciale aandacht voor de jeugd. Uiteindelijk ontvangen alle sportverenigin gen met kantines de poster. Inleiding Onlangs is de 'Subsidie Nota Welzijn' door ons college voorlopig vastgesteld. Aanlei ding voor deze 'Subsidie Nota' was de wens om het bestaande subsidiebeleid te toetsen en mogelijk te herzien. Het is van belang om, zeker voor zo'n belangrijke ge meentelijke taak, met enige regelmaat vast te kunnen stellen óf de subsidiëring wel doelmatig en doelgericht plaatsvindt. De gemeente Heiloo kent een rijk sociaal, cultureel en maatschappelijk voorzieningen niveau. De leefbaarheid in ons dorp wordt voor een belangrijk deel bepaald door de aanwezig heid van allerlei voorzieningen zoals een bi bliotheek, een muziekschool, een wijkcentrum maar vooral ook door een zeer breed en gevarieerd verenigingsleven. Dit instandhouden kost geld. Een niet onbelangrijk deel van de gemeen telijke uitgaven heeft te maken met de sub sidiëring van welzijns- en sportinstellingen en verenigingen. Door middel van o.a. subsidiëring stelt de gemeente de verenigingen en instellingen in staat hun werk te doen. Wat gaat er in de subsidiesfeer veranderen? De genoemde toetsing van het bestaande subsidiebeleid heeft geleid tot een aantal voorstellen om de subsidiëring aan veel ver enigingen en instellingen te veranderen. Uit gangspunt hierbij is dat de subsidiëring naast de doelmatigheid en doelgerichtheid, vooral ook eenduidig en eenvoudig moet zijn. Minder regels en voorschriften én een meer gelijke behandeling van instellingen en vere nigingen die vergelijkbare taken uitvoeren. In de Subsidie Nota wordt onder meer voor gesteld om alle voor subsidie in aanmerking komende verenigingen en instellingen te rangschikken naar vergelijkbare aktiviteiten. Er zullen een zestal zogenoemde 'Deel- subsidieverordeningen' worden inge voerd. In deze Deelverordeningen worden regels gesteld en wordt aangegeven op grond waarvan de instellingen subsidie ont vangen. De Deelverordeningen zijn: deelverordening Sport: Alle voor subsi die in aanmerking komende sportverenigin gen zullen een vast bedrag van f 13,-- ontvangen per jeugdlid (leden tot 18 jaar). Door middel van deze subsidie wordt gestreefd naar stimulering van sportdeelna- me van onze jeugd. deelverordening Amateuristische Kunst beoefening: De muziek-, operette-, zang-, dans- en to neelverenigingen zullen volgens het voor stel, naast een instandhoudingssubsidie van f 1.000,-- een vast bedrag van f 50,-- per lid krijgen en een bijdrage ad f 3.000,-- voor de kosten die zij maken voor de pro fessionele begeleiding (dirigent, docent, re gisseur deelverordening Sociaal Cultureel Werk: De organisaties voor ouderenwerk, jeugd werk en belangenbehartiging, zullen op grond van het voorgestelde subsidiebeleid een instandhoudingssubsidie van f 1.000,-- tegemoet kunnen zien en een bijdrage ad f 2,-- per lid. De Federatieve Vrouwenraad Heiloo zal een vast budget van f 9.000,-- toegewezen krij gen voor de uitvoering van hun brede aktivi- teitenprogramma. Nieuw in de voorstellen is dat de grote Wijkverenigingen (werkend voor minimaal 500 woningen) een vaste Waarderingssubsi die van f 1.000,-- kunnen ontvangen. De bestaande subsidie voor Koninginnedagakti- viteiten ad f 300,-- blijft daarnaast ge handhaafd. deelverordening Maatschappelijke Zorg en Gezondheidszorg: De organisaties werkzaam op dit terrein, o.a de Unie van Vrijwilligers, Het Rode Kruis, De Zonnebloem etc. zullen in de toekomst een vast subsidiebedrag toegewezen krijgen gebaseerd op de bestaande subsidies. deelverordening 'niet-plaatselijk gebon den instellingen'; Een groot aantal regionaal en provinciaal werkende instellingen kunnen op grond van deze deelverordening een vast bedrag tege moet zien, in de regel gebaseerd op een vast bedrag per inwoner. In de regio Noord- Kennemerland zijn hier afspraken over. deelverordening Beroepsmatig welzijns werk: In Heiloo zijn zeven instellingen die bij de uitvoering van hun taak beroepskrachten in dienst hebben. Het betreft hier met name de grote instellingen, zoals de Openbare Bi bliotheek en de Muziekschool. Daarnaast zal deze deelverordening ook van toepas sing zijn voor de Stichting Open Huis, de Stichting Kinderspeelzalen, de Stichting Ou derenwerk Heiloo, de Stichting Jeugd en Jongeren Heiloo en de Regionale Instelling Maatschappelijke Dienstverlening (algemeen maatschappelijk werk). Het streven is er op gericht om met deze in stellingen nieuwe subsidie- afspraken te ma ken in de vorm van budgetsubsidiëring. De instellingen krijgen een vast budget waar voor zij een aantal taken moeten uitvoeren. Nieuw beleid a. Vrijwilligerswerkbeleid Voorgesteld wordt om met ingang van 1994 een vast bedrag ad f 9.000,-- uit te trekken ten behoeve van 'kadertrainingssubsidie' voor plaatselijke organisaties. b. Jubileumsubsidies Onder bepaalde voorwaarden kan een jubi leumsubsidie worden toegekend. Voor het bepalen van het subsidie worden de volgen de grondslagen gehanteerd: 1een vast bedrag van f 500,-- en 2. een bijdrage in de kosten van bevolkings- gerichte aktiviteiten tot een maximum van f 1.000,-. Totaal budget f 5.000,- per jaar. c. Evenementensubsidie Voorgesteld wordt een vast bedrag per jaar van f 5.000,-- op de begroting op te nemen voor evenementen. Dit onder bepaalde voorwaarden en met de aanvulling dat deze alleen verstrekt wordt aan plaatselijke instel lingen, werkzaam op het terrein van welzijn en sport en welke geen structurele subsidie ontvangen. Hoe gaat het nu verder? De Subsidie Nota Wejzijn is nu ter discussie en inspraak aangeboden aan alle gesubsi dieerde organisaties die werkzaam zijn in onze gemeente en aan onder andere orga nisaties die werken in regionaal verband, b.v. Buro Slachtofferhulp N-H. Alle organisaties krijgen daarbij de gelegen heid tot 15 november a.s. te reageren op de Subsidie Nota én vooral op de subsidie- voorstellen. Daarna zal het college van BenW, nadat de eventuele reacties 'afgewogen' zijn, de Nota ter advisering aanbieden aan de raadscom missies en tenslotte kan de gemeenteraad op 6 januari 1994 de Nota Subsidiebeleid Welzijn definitief vaststellen. Tot slot De Subsidie Nota ligt voor geïnteresseerden ter inzage in de bibliotheek en bij de recep tie van het gemeentehuis. Voor meer informatie kunt u ook bellen met de afdeling Welzijnszaken, telefoonnummer 313 163. Via deze rubriek zullen wij u op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen rond de Subsidie Nota Welzijn. De herfst is weer begonnen. Koning Winter heeft zich nog niet laten zien, maar toch is men op de afdeling Groen Landschap al weer druk bezig met de voorbereidingen voor de lente. In de winterperiode wordt er namelijk hard gewerkt om het openbaar groen weer in or de te krijgen voor de nieuwe lente. Dit gebeurt onder meer door de beplanting in te boeten. Inboeten betekent dat op plaatsen waar bo men óf struiken zijn doodgegaan, weggeval len of vernield nieuwe exemplaren worden ingeplant. Soms komt het voor dat er zoveel beplanting is afgestorven dat een heel vak of een gedeelte hiervan vernieuwd moet worden. Voor de veiligheid bij uitzichthoeken of van wege een andere reden worden op diverse plaatsen de heesters gerooid en vervangen door gras. Al deze werkzaamheden houden in dat in de komende maanden op diverse plaatsen hardwerkende buitenmensen te zien zullen zijn. De ene keer betekent dit dat men be zig is met het weghalen van de al dgn niet afgestorven beplanting, het doorspitten van de grond of het aanplanten van nieuwe be planting. Binnenkort starten de rooiwerk- zaamheden, waarna begin december wordt begonnen met het inboeten. Deze maand wordt u weer in de gelegen heid gésteld om uw klein chemisch afval op een milieuvriendelijke manier te laten verwerken. De gemeente zal met eigen personeel en auto op de vaste inleverpunten aanwezig zijn. Bij deze medewerkers kunt u met al uw vra gen over chemisch afval terecht. Wilt u weten waar en op welk tijdstip u de chemokar kunt vinden? Raadpleeg dan de achterkant van de GFT- ophaalkalender. U kunt hierop overigens ook nog eens beknopt terugvinden welke stoffen tot het klein chemisch afval behoren. Door het college van burgemeester en we thouders zijn de hieronder vermelde bouw vergunningen en positief bevonden meldingen verleend: De Kuilenaar 45, M. Corne-Bakker - vergro ten woonhuis De Wagemaker 6, Forta-Design - plaatsen bedrijfsloods Vennewatersweg 25, L.W. Jonker - plaatsen mestsilo Op de Wieken 9, fam. Bakker - plaatsen dakkapel Westerweg 45, fam. Willemse - plaatsen dakkapel De Rietvink 14, N.P. Baltus - overkappen terras Haesackerlaan 81, H.J. Wolven - plaatsen hobbyruimte Droonecampstraat 13, C.J.J.M. Hachmang - bouw woonhuis achter Kapellaan 6, Stichting Onze Lieve Vrouw ter Nood - bouw ontmoetings- annex koffieruimte Deze bouwvergunningen/meldingen met de bijbehorende tekeningen en overige stukken liggen ter inzage bij de afdeling VROM, Raadhuisplein 1, maandag t/m vrijdag tus sen 8.00 en 12.30 uur (op andere tijden al leen na telefonische afspraak, nummer 313 217 of 313 216). Degene, die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd, krijgt bericht van de afdeling VROM, wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen, mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaamheden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM worden gemeld; dit kan telefonisch onder de nummers 313 217 of 313 216. Burgemeester en wethouders maken be kend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieron der vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. Opgemerkt wordt, dat in dit stadium nog niet bekend is of aan de verzoeken meegewerkt kan wor den. Eventuele bouwvergunningen alsmede voornemens om vrijstelling te ver lenen zullen te zijner tijd worden gepubliceerd, waarna de mogelijk heid bestaat de bouwplannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. De Krommert 2, F.J.J. van de Laarschot - opbouw en uitbouw woonhuis Slimpad 32, F. Niemans - plaatsen schuur Dokterslaan 3, G.J.H. Bijkerk - plaatsen garage De Krommert 1, S.G. Eskes - plaatsen woonhuis Het Zandstuk 13, A.J. Bakker - (aan)bouw hal Wentholtlaan 18, V.M.J. Novotny - vergroten woonhuis Kennemerstraatweg 502, J.J.M. Rietveld - vergroten woonhuis Kennemerstraatweg 432, M. Brouwer de Ko ning - plaatsen sleufsilo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1993 | | pagina 4