I m Nieuwe coalitie in de gemeente De algemene wet bestuursrecht en... het beslissen op aanvragen Bestuurlijke vernieuwing: de bijeenkomsten o mm a Meer informatie? Stemmen in een stembureau naar keuze Koninginnedag 1994: Vrijmarkt in Heiloo Stemmen bij volmacht Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Werkzaamheden Winkelhof 't Loo PAGINA 4 UITKIJKPOST 13 APRIL 1994 G HEILOO De frakties van Heiloo 2000, VVD en PvdA hebben besloten een coalitie aan te gaan en het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Heiloo te vormen. Als wethouders zijn voorgedragen en in de Raad van dinsdag 12 april benoemd: A.J.M. ten Hoope (Heiloo 2000) met de portefeuille: verkeer, milieu en reiniging, onderhoud en beheer van openbare ruimte, incl. riolering en groenvoorziening, monumentenbeleid, ste deband. Mevrouw J. Wuijster-Schuddeboom (VVD) met de portefeuille: ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, grond bedrijf, ouderenbeleid, onderwijs en educatie, sport en recreatie. R. Bos (PvdA) met de portefeuille: sociale vernieuwing, sociale zaken, werkgele genheid, welzijn, volksgezondheid, gehandi captenbeleid, mondiaal beleid, mediabeleid. In de Uitkijkpost volgende week wordt u geïnformeerd over de nieuwe raadsleden, de commissies ed. Hoe werkt dat, wat kunt u van de gemeente verwachten? U heeft een beslissing van de gemeente ge vraagd. Hoe gaat dat dan verder, wat doet de gemeente daarmee In het vorige artikel is al iets gezegd over de voorbereiding door de gemeente op een beslissing op een aanvraag. De gemeente moet zorgen voldoende geïnformeerd te zijn om een juiste beslissing te nemen en kan de aanvrager daartoe voor een gesprek uitnodi gen. Ook andere mensen die bij de aanvraag betrokken zijn, kunnen hierover worden gehoord. De beslistermijn Als u een aanvraag indient, krijgt u van de gemeente een bericht, van ontvangst waarop vermeld wordt bij welke afdeling uw aan vraag in behandeling is. Als uw aanvraag is ingediend op een formulier dan kan een ko pie van het formulier als bericht van ont vangst dienst doen. Als uw aanvraag niet binnen 6 weken kan worden afgedaan, krijgt u voor afloop van die termijn een bericht van voortgang waarin wordt aangegeven hoe lang de beslistermijn nog kan duren. De beslistermijn schuift overigens op als u is gevraagd de gegevens op uw aanvraag aan te vullen en u dit nog moet doen. Motivatie van de beslissing De gemeente, of zoals de wet het noemt 'het bestuursorgaan1 moet in de beslissing op uw aanvraag aangeven op welke gronden deze beslissing genomen is. De beslissing moet 'gemotiveerd' zijn. Dit hoeft niet als u de beslissing krijgt waa rom u gevraagd heeft. In spoedgevallen kan de gemeente de motivering eventueel nastu ren. Bekendmaking van de beslissing Nadat de beslissing genomen is, krijgt u hier van bericht. Bent u het niet met de beslissing eens dan kunt u hiertegen in de meeste ge vallen bezwaar of beroep indienen. De ge- AWB-WEGWIJZER meente moet in de beslissing vermelden of u bezwaar of beroep kunt indienen, bij wie u dat kunt doen en binnen welke termijn dat moet gebeuren. In het volgende artikel wordt verder ingegaan op de bezwaar- en beroepsmogelijkheden. Wat moet u bij bezwaar of beroep doen, wat moet de gemeente doen, bij wie kunt u be zwaar of beroep indienen. Dus volgende week het artikel: DE ALGEMENE WET BESTUURSRECHT EN bezwaar en beroep Hoe werkt dat, wat wordt er van u verwacht en wat kunt u van de gemeente verwachten? In dit artikel zijn de hoofdlijnen van het on derwerp van deze week weergegeven. Wilt u hierover meer infor- de AWB-lijn matie dan kunt u terecht bij de afdeling Bestuurs zaken, kamer 015 in het gemeentehuis. De ministeries van Justi tie en Binnenlandse Za ken hebben over dit onderwerp de brochure 'Een beslissing vragen, hoe gaat dat uitgege ven. Deze brochure is bij de gemeente en de openbare bibliotheek te verkrijgen. 313 120 313 226 Op 29 en 30 maart en op 5 en 6 april heb ben er vier bijeenkomsten plaatsgevonden met vertegenwoordigers van diverse maat schappelijke groeperingen. Buurtverenigingen, welzijnsinstellingen, sport verenigingen, middenstanders, belangenorga nisaties hebben op een van deze bijeenkomsten hun mening kenbaar gemaakt over de relatie tussen hen en het gemeente bestuur. Deze bijeenkomsten waren een vervolg op de half maart gehouden telefonische enquête onder driehonderd inwoners, waarover al eer der in deze rubriek melding is gemaakt. Het resultaat van de bijeenkomsten zal bin nenkort met een advies kenbaar gemaakt worden aan het college van B&W en aan de gemeenteraad. Vanzelfsprekend zal in deze rubriek hieraan uitvoerig aandacht worden geschonken. Een ding staat in ieder geval vast: de bijeen komsten zijn als nuttig ervaren door de deel nemers en door het college. Talrijke signalen zijn afgegeven over met name de kwaliteit van de communicatie tussen verenigingen, instellingen en het gemeentebestuur. Het waardevolle eraan is dat er ook suggesties zijn gedaan over hoe een en ander verbeterd kan worden. Het gemeentebestuur bedankt alvast alle deelnemers voor hun aanwezigheid en in breng. Zij allen zullen zelf ook nog geïnfor meerd worden over de resultaten. Verkiezingen tweede kamer Op Koninginnedag 30 april a.s. wordt er een grote vrijmarkt in Heiloo gehouden. Net als vorig jaar is de vrijmarkt op het Raad huisplein. Dit jaar zal er een groter gedeelte van het parkeerterrein worden gebruikt om iedereen aan een plekje te kunnen helpen. De organisatie is in handen van de Ouder raad van de Sint Radboudschool in samen werking met afdeling Welzijnszaken. De vrijmarkt is op zaterdag 30 april 1994 van 10.00 - 13.00 uur en is bedoeld voor alle kinderen van de basisscholen in Heiloo. Dus jongens en meisjes: haal de zolder leeg, ruim je kamer op (ook leuk voor je moeder) en verdien op de markt alvast een zakcentje voor de vakantie. Je kunt ook gewoon muziek komen maken of lekkere eetwaren, die je natuurlijk zelf ge maakt hebt, verkopen. Er is limonade en snoep voor iedereen en koffie voor de ouders. Natuurlijk is er ook muziek. Het Heilooër Harmonie-orkest Caecilia zal van 10.00 - 12.00 uur zorgen voor een goed stuk muziek. Het belooft een gezellig feest te worden. Kom dus allemaal, al is het maar eventjes, kijken op het Raadhuisplein. Tot zaterdag, 30 april 1994. Ook bij de verkiezingen van de leden van de Tweede kamer op 3 mei a.s. staan er voor de kiezer die in een stembureau van zijn keu ze wil stemmen staan twee mogelijkheden open: A. Uiterlijk 19 april 1994 een schriftelijk verzoek daartoe indienen bij de burge meester van de gemeente waar hij/zij op de dag van de kandidaatstelling als kiezer is ge registreerd. Voor het verzoekschrift moet ge bruik worden gemaakt van een formulier, dat op de secretarie van elke gemeente gratis verkrijgbaar is. B. Uiterlijk 28 april 1994 mondeling daar toe verzoeken. De kiezer dient zich dan on der overlegging van de ontvangen oproepingskaart, in persoon te vervoegen op de secretarie van de gemeente, waar hij/zij op de dag van de kandidaatstelling is geregistreerd. De oproepingskaart wordt dan omgezet in een kiezerspas. De kiezer kan dan nog uitsluitend met deze kiezerspas gaan stemmen. Wanneer deze pas in het ongerede raakt, kan geen nieuwe worden verstrekt. Voor meer gedetailleerde informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Burgerza ken, telefoon 313 110. Ook bij de verkiezingen van de Tweede Ka mer op 3 mei a.s. kan per volmacht worden gestemd. Dit kan als volgt: A. Uiterlijk 19 april 1994 een schriftelijk verzoek daartoe indienen bij de burge meester van de gemeente waar hij/zij op de dag van de kandidaatstelling als kie zer is geregistreerd. Hiervoor is gratis een formulier te krijgen op de secretarie van de gemeente. De gemachtigde kan dan een volmachtbewijs (tevens oproepings kaart) krijgen waarmee hij gelijktijdig met het uitbrengen van zijn eigen stem kan stemmen. B. Door het overdragen van de oproe pingskaart aan een gemachtigde. Dan moeten zowel de volmachtgever als de gemachtigde de oproepingskaart van de volmachtgever beiden ondertekenen. Bei den moeten wel in hetzelfde stern- district als kiezer staan geregistreerd. De gemachtigde kan de vol machtstem al leen uitbrengen in dat eigen stem district en gelijktijdig met het uitbrengen van zijn eigen stem. N.B. Een gemachtigde mag niet meer dan 2 volmachten aannemen. Voor meer gedetailleerde informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Burgerza ken, telefoon 313 110. Afvalstoffen Door het college van burgemeester en we thouders zijn de hieronder vermelde bouw vergunningen en positief bevonden meldingen verleend: Baetenburg 54, P.A.M. van Hove - vergroten woonhuis Werkende/slaan 24, E. van Dokkum - vergro ten woonhuis Het Zandstuk 3, P. de Ruiter - plaatsen entree-portaal Het Zandstuk 5, R.E. Bogaart - plaatsen entree-portaal Het Zandstuk 7, J.M. Smit - plaatsen entree portaal De Kistemaker 32, P.J.M. Biersteker - vergro ten woonhuis De Kistemaker 34, J.C. Zoon - vergroten woonhuis Laan van Muijs 4, L.J.M. Brinkman - plaatsen dakopbouw Westerweg 128, J.W. van der Steen - plaatsen hobbykas Goodeslaan 19, P.J.B. Mul - veranderen en vergroten woonhuis Zeekamplaan 2, G.P.J. Kaandorp - vergroten woonhuis Bosvaren 21, E.M. Morandi - plaatsen entree portaal Deze bouwvergunningen/meldingen met de bijbehorende tekeningen en overige stukken liggen ter inzage bij de afdeling VROM, Raadhuisplein 1, maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 12.30 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nummer 313 217 of 313 216). Degene, die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd, krijgt bericht van de afdeling VROM, wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen, mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaamheden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM wor den gemeld; dit kan telefonisch onder de nummers 313 217 of 313 216. Sloopvergunning Er is door het College van burgemeester en wethouders een sloopvergunning afgegeven voor Win kei hof 't Loo. Door de uitbreiding zal immers een deel van de huidige buitenmuren geen functie meer hebben en in de weg staan. Ook om de nieuwbouw goed te kun nen aansluiten op het bestaande zal er hier en daar een deel van de kap en de muren moeten worden aangepast. Al deze ingrepen vallen onder de term 'slopen' en voor het uit voeren ervan is een sloopvergunning noodza kelijk. Overige werkzaamheden In de buitenruimte rond het winkelcentrum is deze week bij Albert Heijn begonnen met de aanleg van het nieuwe tracé van de kabels en leidingen en bij de HemaJDe Deel met de vernieuwing van de riolering. Voor nieuws over de werkzaamheden rond Winkelhof 't Loo blijft gelden dat u in ieder geval via deze rubriek in de Uitkijkpost op de hoogte zal worden gehouden. Rolemmer gebruik Algemeen Drie jaar geleden is de gemeente bij de af valinzameling overgegaan op rolemmers. Reden was de door de overheid opgelegde verplichting om het afval te gaan scheiden. In het algemeen wordt dat door de inwoners ook goed gedaan. In de groene rolemmer werd door u in Heiloo in 1993 ca. 3.200.000 kg GFT-afval aangeboden. In de grijze ro lemmer ca. 4.000.000 kg restafval. De ver werking van het GFT-afval bedroeg f 105,00 per 1000 kg, en de verbranding van het restafval f 197,58 per 1000 kg. Ook al merkt u het niet direct aan het bedrag op uw aan slagbiljet van de reiniging, het is een feit dat dit veel hoger zou zijn geweest indien al het afval nog steeds zou worden verbrand. Alle reden om de rolemmer goed te blijven gebruiken. Indien u tekort heeft aan de klei ne groene emmer, dan is het mogelijk deze te ruilen voor een grotere (omwisselings- kosten f 35,00, en nieuwe inwoners gratis binnen een jaar). Enkele tips: *Geen puin in de emmers (verbrand zo slecht) *Geen bouw- en sloopafval in de emmers (zelf afvoeren) *Wel grofhuisafval in de grijze emmer (in dien het erin past) Geen plastic zakken in de groene ro lemmer *Geen papier, glas, kleding, KCA in de em mer, daar zijn andere afvoer mogelijkheden voor Voorkomt u stank: *Zet de groene emmer op een schaduwrijke plaats Hou de deksel van de emmer gesloten (fruitvliegjes) Vochtig afval in een enkel krantje Vlees/vis-afval in de emmer die het eerst geleegd wordt. Indien mogelijk na elke leging schoonspuiten Voorkom overlast voor anderen Plaats de emmer pas op de dag van le ging aan de weg Haal de emmer na leging zo snel mogelijk weg (vandalisme) Laat de verzamelplaats op de dag van le ging vrij van auto's Zakken naast de emmers worden niet mee genomen Waarop nog meer letten: Schoonmaakbeurten van de gemeente (zie ophaalkalender) Plaats rolemmer met de wielen naar de weg (efficiënt) Registreer uw emmernummers (6 cijfers in deksel) op de ophaalkalender, handig bij vermissing Het keukenemmertje van de gemeente is een éénmalige zaak, voor vervan ging/nieuw deksel moet u zelf zorgdragen. Vragen over de leging en gebruik Afdeling Civiel en Reiniging (Buitendienst), Rosendaal 2, telnr. 336880. Tijden: ma t/m do van 8.00 tot 12.00 uur en 13.30 tot 16.00 uur vrijdag van 8.00 tot 12.00 uur. Raadhuisplein I Postbus I 1850 AA Telefoon Afdeling Voorlichting 3 13289 Open van 8.00 tot 12.30 uur Informatierubriek -VG, iV ii 'iii11 T r if inn in .liiiiBi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1994 | | pagina 4