i i i Officiële mededeling GBA BELBUS HEILOO: 331 344 G HEILOO Ontwerp-Besluit Wet milieubeheer Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Hondenoverlast: wat doen we er aan? Wet milieubeheer Definitief ontwerp inrichting Oosterbos Raadhuisplein I Postbus I I850 AA Telefoon Afdeling Voorlichting 313289 Open van 8.00 tot 12.30 uur PAGINA 4 UITKIJKPOST 14 SEPTEMBER 1994 T mmm - 'V De gemeente Heiloo wordt 30 september a.s. aangesloten op het landelijk netwerk Ge meentelijke Basisadministratie persoonsgege vens. De steekproef van het landelijk GBA-projectbureau en de lokale Schouwing en Toetsing zijn onlangs met goed gevolg doorstaan. Dat betekent, dat u moet weten, tevens als officiële kennisgeving, dat alle inwoners met ingang van genoemde datum staan gere gistreerd in de geautomatiseerde basisadmi nistratie. De GBA-wet zal naar alle waarschijnlijkheid per 1 oktober 1994 in werking treden. U kunt gedurende de periode van 1 jaar een malig kosteloos inzage krijgen in de van u geregistreerde persoonsgegevens. Als u dit wenst, is het goed daarvoor een af spraak te maken met de afdeling Burgerza ken, tel.072-313 111. Hieronder volgt nog algemene informatie om trent de GBA en wij wijzen u met nadruk op de laatste vier onderdelen. Overheid en Persoonsgegevens Burgers verstrekken regelmatig persoonsge gevens aan de overheid. Zonder die persoon lijke gegevens als naam, adres, geboortedatum, burgerlijke staat of nationali teit kan de overheid haar vele taken niet cor rect en rechtvaardig uitvoeren. Men merkt dat heel direct als er in de ge meente een paspoort of rijbewijs wordt aan gevraagd of als u naar een ander adres verhuist. Maar de gemeente moet ook over de juiste en betrouwbare gegevens beschik ken om woningen te kunnen toewijzen, om bij te houden wie er leerplichtig is, om ge meentelijke belastingen te kunnen heffen en om een uitkering te kunnen toekennen. Alle gemeenten houden van oudsher de per soonsgegevens van haar burgers bij in de bevolkingsadministratie. Bij wijzigingen in de gegevens geeft de gemeente deze door aan een aantal andere organisaties, zoals de Be lastingdienst, bedrijfsverenigingen en pensi oenfondsen. En als men vertrekt naar een andere gemeente dan worden de persoons gegevens naar die nieuwe gemeente ge zonden. GBA: Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens Oorspronkelijk werden persoonsgegevens door de gemeente alleen op de zogenoemde persoonskaarten handmatig bijgehouden. Daarnaast heeft bijna iedere gemeente de bevolkingsadministratie ook geautomatiseerd. Omdat de gemeente echter tegelijkertijd wet telijk verplicht is om de gegevens van haar inwoners op een papieren persoonskaart bij te houden, betekent dat in de praktijk eigen lijk dubbel werk. De nieuwe Wet Gemeentelijke Basisadmi nistratie persoonsgegevens (kortweg GBA) gaat aan deze situatie een einde maken: De belangrijkste veranderingen zijn: - de papieren persoonskaarten worden af geschaft; - iedere gemeente moet de bevolkingsadmi nistratie verplicht automatiseren volgens aan de Wet GBA ontleende regels en voorschriften; - de gemeentelijke bevolkingsadministratie wordt een basisadministratie. Dit houdt in dat de gegevens ook door andere organi saties binnen de (semi-)overheid gebruikt moeten worden en als juist worden ge hanteerd; - het uitwisselen van persoonsgegevens tussen gemeenten onderling en tussen ge meenten en andere organisaties zal niet meer op papier plaatsvinden, maar via een datacommunicatienetwerk (GBA- netwerk), waarover de persoonsgegevens elektronisch verzonden worden. De automatisering van de bevolkingsadmi nistratie in bijna 650 gemeenten en het aan sluiten op het GBA-netwerk is geen eenvoudige zaak. Een en ander vergt veel voorbereiding en wordt stapsgewijs uitge voerd. Daarom is al in mei 1992 begonnen met de invoering van de GBA. Voordelen GBA Dankzij de nieuwe GBA kan de overheid per soonsgegevens efficiënter registreren en uit wisselen. De kans op fouten wordt kleiner en de dienstverlening kan versneld en verbeterd worden. Zo hoeft men bijvoorbeeld bij een verhuizing het nieuwe adres maar één keer op te geven. Want opgegeven wijzigingen worden automatisch en snel aan andere or ganisaties doorgegeven. Mits die organisaties daar recht op hebben, want ook binnen de GBA speelt de bescherming van privacy een grote rol. Privacybescherming Sommige persoonsgegevens mag iedereen weten. Andere gegevens zijn gevoelig. Daar om gaat de overheid zorgvuldig met gege vens om. - Er mogen alleen maar gegevens worden verzameld die voor het doel van de re gistratie strikt noodzakelijk zijn; - de uitwisseling van gegevens is aan wet telijke regels gebonden: de overheid mag persoonsgegevens niet zomaar aan iedere instantie doorgeven; - de gegevens moeten beveiligd zijn; en - wanneer men het redelijkerwijs niet op een andere manier zou kunnen weten dan moet de burger worden ingelicht over de opname van zijn/haar gegevens in een re gistratie. Uw rechten Man kan in de gemeente gedurende één jaar kosteloos inzage krijgen in de gegevens die van hem/haar in de GBA zijn opgenomen. Ook heeft men het recht om gegevens die onjuist of onvolledig zijn te corrigeren. Tot slot heeft men het recht om van het gemeen tebestuur te vernemen welke gegevens van hem/haar in het voorafgaande jaar aan welke instanties verstrekt zijn. Uw plichten Tegenover rechten staan ook plichten. In dit geval eigenlijk maar één: veranderingen in persoonsgegevens moeten binnen vijf dagen doorgegeven worden aan de afdeling Burger zaken van de gemeente waar u op dat mo ment woont. Dat is ook in het eigen belang voor het geval men om wat voor reden dan ook met de overheid te maken krijgt. Dus als u verhuist naar een andere gemeente moet u dat binnen 5 dagen schriftelijk aangeven bij de afdeling Burgerzaken in de nieuwe ge meente. Overigens dienen alle opgaven schriftelijk te geschieden. Denk hierbij aan wijziging adres binnen de gemeente en wijziging naamge- bruik (vrouwen) en geheimhouding van ge gevens. Op niet nakoming van uw plichten staat een strafsanctie. Burgemeester en wethouders van Heiloo ma ken bekend, dat zij voornemens zijn op een aanvraag om een vergunning ingevolge arti kel 8.1 van de Wet milieubeheer (W.m.) posi tief te beschikken, onder oplegging van een aantal voorschriften in het belang van de be scherming van het milieu, J. Onstwedder, Stationsstraat 18, 1511 WA OOSTZAAN, voor het inwerking hebben van een Hertenkamp op het perceel Maal water 12, HEILOO. De aanvraag, het ontwerp-besluit en andere op de zaak betrekking hebbende stpkken lig gen in het gemeentehuis van Heiloo, afdeling VROM, kamer 110 afdeling Milieu, ter inzage en wel van donderdag 15 september 1994 tot en met donderdag 14 oktober 1994 iede re werkdag van 09.00 tot 12.30 uur alsmede op het bureau van de Rijkspolitie, Kenne- merstraatweg 356, alhier, op de vrijdagavon den vanaf 16 september 1994 tot en met 7 oktober 1994 van 18.00 tot 21.00 uur. Desgewenst kan op de afdeling VROM (afde ling Milieu) kosteloos een mondelinge toelich ting op de stukken worden verkregen. Na 14 oktober 1994 kunnen de stukken tot het einde van de termijn waarbinnen beroep tegen het besluit kan worden ingesteld, wor den ingezien na afspraak met de afdeling VROM (milieu). Ingevolge artikel 3.24, eerste lid van de Alge mene wet bestuursrecht kunnen binnen 4 weken na dagtekening van deze kennisge ving tegen het ontwerp van het besluit schrif telijke bedenkingen worden ingebracht bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo. Diegene die schriftelijke bedenkingen in brengt, kan gelijktijdig in een aparte brief ver zoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Indien daarom telefonisch/schriftelijk wordt verzocht kan gedurende de terinzagelegging een openbare zitting worden gehouden. Tij dens deze zitting kunnen mondelinge beden kingen worden ingebracht. Men kan dan over de aanvraag en het ontwerp van het besluit van gedachten wisselen met het bevoegd ge zag, de aanvrager en de overige aan wezigen. Alleen zij die tijdig schriftelijk of mondeling bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit kunnen later beroep instellen bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, tenzij wordt aange toond dat men redelijkerwijs niet in staat is geweest (tijdig) bedenkingen in te dienen, dan wel de besluitvorming straks afwijkt van het ontwerp van het besluit. Heiloo, 14 sep tember 1994. De maatregelen ter bestrijding van de hondenoverlast zijn de volgende: - honden moeten aangelijnd zijn, met uit zondering van de losloopgebieden; - in heel Heiloo is de hondebezitter verplicht de uitwerpselen op te ruimen, behalve in de losloopgebieden; - het aanwijzen van losloopgebieden waar honden hun behoefte mogen doen; - invoeren van hondenbelasting en honden penning; - het bij zich dragen van een opruimmiddel waarmee de hondebezitter eventuele 'on gelukjes' kan opruimen; - er staan in Heiloo speciale afvalbakken waarin de hondepoep gedeponeerd kan worden: de zgn. drollinette; - het is de taak van de milieuwachter door voorlichting de overlast te beperken en te controleren of de maatregelen worden na geleefd. Met deze maatregelen hoopt het gemeente bestuur een einde te maken aan de honde noverlast in ons dorp. Want laten we eerlijk zijn: poep op trottoirs, wandelpaden en der gelijke is ronduit smerig en loslopende hon den kunnen een gevaar opleveren. Het is van belang dat de mentaliteit en gedrag van de hondebezitter verandert. Een kwestie van mentaliteit en houding; maar soms ook ge makzucht. Hoe worden de maatregelen gecontroleerd? Een intensieve controle op de naleving is een noodzaak. Naast een stukje sociale controle waarvoor wij allen de verantwoording dragen, wordt de controle op het naleven van de maatregelen uitgevoerd door de politie, de boswachter van Natuurmonumenten en de gemeentelijk milieu-ambtenaar. Zonodig zullen zij van de overtreding proces verbaal op maken en krijgt de overtreder een boete. Er zal worden opgetreden tegen de hondebe zitter die: - de hond niet aangelijnd heeft buiten de losloopgebieden; - de hond zijn behoefte laat doen op niet toegestane plaatsen en de poep vervol gens niet opruimt; - tijdens de wandeling met de hond niet een deugelijk opruimmiddel bij zich heeft om de hondepoep op te ruimen in geval van 'ongelukjes'; - voor de hond geen hondepenning heeft. Wie befaalt de kosten? Het zal duidelijk zijn dat aan de uitvoering van de maatregelen kosten verbonden zijn. De gemeente Heiloo gaat uit van het principe 'de vervuiler betaalt'. Om de maatregelen te kunnen betalen, heft de gemeente Heiloo hondenbelasting. Door het college van burgemeester en we thouders zijn de hieronder vermelde bouw vergunningen en positief bevonden meldingen verleend: Laarmanstraat 6, C.W.M. Brink - vergroten woonhuis Nic. Beetsweg 43, J.J. Bakker - plaatsen tuinhuis Burgemeester en wethouders van Heiloo de len mee dat zij op de hieronder vermelde aanvragen voor een vergunning ingevolge de Wet milieubeheer hebben besloten vergun ning te verlenen aan; Sauna Vennewater (C. Opdam), Wester- weg 391, 1852 PR HEILOO, voor het in werking hebben van een Sauna gelegen op het perceel Westerweg 391, 1852 PR te HEILOO P. Kaatee, Het Maalwater 11, 1852 RH HEI LOO, voor het inwerking hebben van een melkrundveehouderij, gelegen op het per ceel Het Maalwater 11, 1852 RH te HEILOO De besluiten en de daarop betrekking heb bende stukken liggen op het gemeéntehuis van Heiloo, Raadhuisplein 1, afdeling VROM, kamer 110, ter inzage en wel van donderdag 15 september 1994 t/m donderdag 27 okto ber 1994 iedere werkdag vanaf 08.00 tot 12.30 uur alsmede op het bureau van de Rijkspolitie aan de Kennemerstraatweg 356, alhier, op vrijdagavonden van 16 september 1994 t/m vrijdag 21 oktober 1994 van 18.00 tot 21.00 uur. Desgewenst kan er op de Afdeling VROM kosteloos een toelichting op de stukken wor den verkregen. Afschriften van de stukken kunnen tegen kostprijs worden verkregen. De besluiten zijn ten opzichte van het ter in zage gelegde ontwerpbesluiten niet gewij zigd. Beroepstermijn: De beroepstermijn bedraagt zes weken en vangt aan na datum van deze kennisgeving. Het beroepsschrift moet worden gericht aan de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA DEN HAAG. Tegen een besluit staat, volgens art 20.6 lid 2 Wet milieubeheer, beroep open bij de Afde ling bestuursrechtspraak van de Raad van State voor: a. degenen die bedenkingen hebben inge bracht tegen het ontwerp van het besluit; b. de adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over het ontwerp van het besluit; c. degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten opzichte van het ontwerp daar van zijn aangebracht; d. belanghebbenden, aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkin gen te hebben ingebracht tegen het ont werp van het besluit. Het besluit wordt na afloop van de be roepstermijn van kracht. Het beroep schorst de werking van het besluit niet. Wel is het mogelijk om, als u beroep instelt, de Voorzitter van de Afdeling Bestuurs rechtspraak van de Raad van State te ver zoeken om een voorlopige voorziening te treffen. Aan het verzoek om voorlopige voorziening en het instellen van beroep zijn kosten ver bonden. Natuurlijk persoon: f 200,-- verzpek voorlopige voorziening f 200,-- instellen beroep Rechtspersoon: f 400,-- verzoek voorlopige voorziening f 400,-- instellen beroep Belangstellenden kunnen een folder inzake 'Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid' kosteloos afhalen bij het ge meentehuis. Heiloo, 14 september 1994. Kanaalweg 32, Campina Melkunie - vergroten tankenlokaal De Omloop 22, Camping Klein Varnebroek - vernieuwen toiletgebouw Deze bouwvergunningen/meldingen met de bijbehorende tekeningen en overige stukken liggen ter inzage bij de afdeling VROM, Raadhuisplein 1, maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 12.30 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nummer 313 217 of 313 216). Degene, die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd, krijgt bericht van de afdeling VROM, wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen, mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaamheden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM wor den gemeld; dit kan telefonisch onder de nummers 313 217 of 313 216. Werken aan de weg Rotonde Kennemerstraat- weg/Ypesteinerlaan-Zuid/Vennewatersweg Op maandag 19 september aanstaande wordt er begonnen met de aanleg van de ro tonde op de Kennemerstraatweg ter plaatse van de kruising met de Vennewatersweg en de in aanleg zijnde Ypesteinerlaan-zuid. Omdat er tijdens de werkzaamheden slechts één rijstrook beschikbaar is zal het autover keer op de Kennemerstraatweg door middel van verkeerslichten worden geregeld. Er zal dus rekening moeten worden gehouden met enig oponthoud. Het gedeelte Vennewatersweg tussen de Hoogeweg en de Kennemerstraatweg zal tij dens de werkzaamheden voor het verkeer worden afgesloten. Omleidingen zullen door middel van borden worden aangegeven. Verwacht wordt daMte uitvoering van de ro tonde ongeveer 7 weken zal gaan duren (dit is mede afhankelijk van het weer). Voor eventuele vragen kunt u zich wenden tot de heer B. de Groot telefoon 334008 van de afdeling Civiel en Reiniging, die belast is met het toezicht op het werk. Aansluiting Kennemerstraatweg/ Ypesteinerlaan-Noord Op maandag 19 september aanstaande zul len de werkzaamheden ter plaatse van de aansluiting van de Ypesteinerlaan-Noord op de Kennemerstraatweg en de reconstructie van de Ypesteinerlaan-Nood tussen de Ken nemerstraatweg en de Oosterzijweg worden hervat. Tijdens de uitvoering zal de Ypesteinerlaan- Noord tussen de Kennemerstraatweg en Oosterzijweg voor alle verkeer zijn af gesloten. Omleidingen zullen door middel van borden worden aangegeven. Verwacht wordt dat de uitvoering van het werk ongeveer 8 weken zal gaan duren (dit is mede afhankelijk van het weer). Voor eventuele vragen kunt u zich wenden tot de heer B. de Groot telefoon 334008 van de afdeling Civiel en Reiniging, die belast is met het toezicht op het werk. Om de periode van ongemak voor het verkeer op de Kennemerstraatweg zo kort mogelijk te houden is er voor gekozen om de werkzaamheden aan de rotonde en de aansluiting van de Ypesteinerlaan-noord gelijktijdig uit te voeren. Groenbericht Het definitief ontwerp Oosterbos is in de loop van september gereed gekomen. U kunt dit ontwerp vanaf 15 september a.s. bekijken in de bovenhal van het gemeente huis. De terinzagelegging duurt een week, waarna de verdere voorbereidingen plaats vinden tot de uitvoering. Voor meer informatie kunt u contact opne men met de afdeling Groen Landschap, telefoon 313 230. Informatierubriek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1994 | | pagina 4