onneveld "ntipk De nieuwe modetrends? Lees het elke week in de (fflÈijicpüSt, hél gratis week blad voor Heiloo en omstreken! VOOR AL UW Handelsdrukwerk Verenigingsdrukwerk Trouw- en geboortedrukwerk Kopieërwerk DRUKKERIJ UITKIJKPOST Telefoon 072 330 175 Telefax 072 335 644 /AyyeA Ze zeguyea c/at tel. 072-330175 fax 072-335644 UITKIJKPOST - 21 SEPTEMBER 1994 - MODE LOCALE - PAGINA 5 bij te horen. Het is dan ook geen wonder, dat al les wat met het uiterlijk te maken heeft op een ge geven moment vanzelf mode wordt. Waren kle ren. bijvoorbeeld, in eer ste instantie bedoeld om onszelf te beschermen te gen zon, koude, wind en regen, later werden steeds duurdere materia len gebruikt en het ge heel steeds bewerkelijker. Het werd mode. Zo is het eigenlijk ook gegaan met brillen. Wat eerst niet meer dan een prothese was. groeide uit tot een belangrijk mode-acces soire. Ray Ban en de vlinder De omslag van hulpmid del tot brillenmode ligt in feite zo tussen eind jaren dertig en het begin van de vijftiger jaren. Werden brillen eerst massaal ge produceerd in het model 'dienstfiets'. vlak na de oorlog kwamen er andere swingender' modellen in beeld. Bij deze omslag speelt de beroemde Ray Ban zonnebril natuurlijk een belangrijke rol. Maar ook gewone brillen wer den speelser en opvallen der. Wie oud genoeg is kan zich ongetwijfeld de vlinderbril herinneren, waarmee filmsterren goe de sier maakten. Een andere kijk Tegenwoordig bestaat er nauwelijks meer zoiets als 'main stream' in bril lenmode. Opticiens die modegevoelig zijn, zoals bijvoorbeeld Zonneveld in. Heiloo, doen er juist alles aan om zo'n groot moge lijke verscheidenheid in hun collectie te presente ren. Een collectie waarin men praktisch alle ver schillende modetrends kan terugvinden. Het massale aspect van bril lenmode is teruggedron gen ten voordele van een individuele benadering. Men heeft tegenwoordig nu eenmaal een andere kijk op brillenmode ge kregen. Zonneveld Optiek Zonneveld Optiek is wat dat betreft een typische representant van deze nieuwe richting in bril lenmode. Een represen tant die trots is op de veelzijdigheid van zijn collectie. Een collectie die dan ook uitblinkt door de beroemde ontwerpers die er in zijn opgenomen. Designers van naam, zo als Armani of Laroche. Maar bij Zonneveld vindt u meer natuurlijk. Behalve de exclusieve Look-monturen kunt u bij Zonneveld ook terecht voor de Silhouette-lijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de verschillende mee- kleurende of gekleurde glazen die u bij Zonneveld kunt bestel len... Het is tegenwoordig een feest om een bril te dragen. HEERENWEG 151-HEIL00-TEL.072/331275 Register Optometrist Lid A.N.V.O. Contactlensspecialist Mode is eigenlijk een ty pisch verschijnsel. Het heeft te maken met men sen die naar elkaar kij ken, die elkaar nadoen, maar dan wel op zo'n manier dat het eigenlijk geen nadoen meer is. Mode is een menselijk in stinct, een manier om zich te uiten, zou je kun nen zeggen. Mode is dan ook zo oud als de mens heid. Misschien staat het eerste bericht over mode wel in de bijbel. In Genesis. Adam en Eva zien dat ze naakt zijn en plukken dan snel een paar vijgeblaadjes. Wie zegt er dat mode niets om het lijf heeft? Kijken Mode is ook een manier om naar jezelf te kijken. Een behoefte om ergens ^aayfy-Z/^ür/ owi (/er /A/eetf Kent u dat gevoel? Je bent uitgenodigd voor een feest en een uur voor vertrek loop je nog te piekeren welke kleren je uit de kast zult halen. Is het een avond voor een col bert en gepoetste schoenen of volstaan gympies en een t- shirt? Je komt er niet uit. Maar je bent nu eenmaal de keizer niet, er zijn geen onder danen, die je blote vel zien en dan denken dat dat de nieuwste mode is. En gelukkig maar, want je bent als keizer dan wel vrij van kritiek op je kleren, maar al die andere besluiten die je moet nemen... Een enkele keer lees je wel eens over vroeger, de ridder tijd, of ik zie een speelfilm over die periode. Dan wil een koning, keizer, admiraal land je veroveren. Dat kost geld en dus worden de onderdanen met extra belastingen gepest Inspraak is uit den boze, kri tiek absoluut niet toelaatbaar: kop dicht of kop eraf. Ja, vroeger was het makkelijker voor een keizer. De laatste presidenten van de Verenigde Staten van Amerika moeten er toch veel meer voor doen alvorens ze problemen in de Golf, Afrika of het Caribisch gebied 'eventjes' mogen oplossen. De keizer van vroeger is de president van nu. Of op een ander bestuursniveau de bur gemeester van nu. Die is vol gens mij eerder de Kop van Jut, waarop geslagen wordt om een prijs te behalen, in plaats van een regent die mid deleeuws autoritair zijn maat regelen uitvaardigt. Bovendien is de locale koning, keizer, admiraal echt niet meer de hoogste baas: dat is de ge meenteraad (keurig gekleed, met stropdas, pak of rok), maar dat weet schijnbaar niet iedereen. 'De gemeente' en 'de burgemeester' hebben het ge daan als de belastingen stij gen, maar in feite heeft 'de gemeenteraad' het gedaan. Het is in de mode om nu en dan heftig te reageren wan neer er nieuwe plannen wor den gelanceerd. Als je er over nadenkt, dan is daarbij ook sprake van nieuwe trends. De ene keer wordt een fraai rap port geproduceerd in een strak zakelijke stijl, een ande re keer gaat het langs een meer frivole, kleurrijke stijl en is er een overdosis inspraak. En de reacties Zijn navenant. De plannenmakers zijn dus een soort mode-ontwerpers, die vanuit hun glazen toren hun ideeën loslaten op het nieuwsgierig, smachtende volk. Want de wachters willen nieuws horen, zo is het ook nog eens. En de plannenma kers staan voor hun kast en moeten kiezen, net als ik als ik naar een feestje ga. Met veel plezier lees en bekijk ik steeds weer de modebla den, wanneer de nieuwe trends aangekondigd worden. Voor de insiders zijn die al lang bekend. Lezen wij in sep tember over de najaarsmode die op komst is, dan is men in de branche zelf alweer be zig met de mode van een jaar later. Zodra ik lees wat in is, dan heeft de modezaak het al lang op de zolder staan en is men met z'n gedachten bij de inkoop voor het volgende sei zoen. Dat brengt me maar weer bij de conclusie dat mo de niets anders is dan een momentopname. In De Volkskrant van zater dag 17 september stond een groot artikel over de mode grillen van scholieren op de middelbare school, over 'Ani ta's', 'Aussies', bromscooters en sportschoenen op lucht. Allemaal kretologie, waar ik geen moer van snapte. Kom ik in een jongerencentrum en vraag ik zo links en rechts naar een beetje uitleg, dan staar ik in grote kijkers vol onbegrip: 'Dat ik dat niet weet!' en 'De normaalste zaak van de wereld!' Maar toen ik op de middelbare school rondliep, werd er nauwelijks over dit soort zaken gedacht, laat staan gesproken. Iede reen had een spijkerbroek en cowboylaarsen, geloof ik, en soms een bont overhemd of een lange rok. Dat was het wel, geloof ik. Of nee: enige tijd had ik ruzie met docenten over de zwarte hoed, die ik ophield tijdens de lessen. En ja: deze winter zijn hoeden en petten weer in de mode. ZET MIER J€ OCt* De verschillende gezichten van de mode iVii'i'i'iiViVi'i'ivi'i'iVi'"''''" lilVlIïll'llli^i'IViVl'iiïlir.ïi'illii'll'llVi'iiVlVlVilVivilïj'i'ii'ili^ïVli'ili'i'ili'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1994 | | pagina 21