I
Fijn wonen in het groen?!!
Strategie-en
Kerntakendiscussie
Openbare
u
r
u
1
Help ons en zeg
't voortzeg 't voort
Over de toekomst van Heiloo Uitnodiging discussie
PAGINA 4
UITKIJKPOST - 22 MAART 1995
G
fcfcNTf
HEILOO
In de vorige Uitkijkpost van 15 maart jl. is een
eerste publicatie verschenen over het strate
gie-onderzoek bij de gemeente Heiloo. Voor
de openbare politieke hoorzitting in het Open
Huis is in die publicatie aangegeven wat de
aanleiding tot dit onderzoek was en wat de
gemeente ziet als haar belangrijkste doelstel
lingen voor de komende jaren.
In deze tweede publicatie treft u de tekst aan
van de strategische missie van Heiloo. Dit als
aanvullende informatie voor de openbare poli
tiek hoorzitting vanavond in het Open Huis.
De ingang van het Open Huis bevindt zich aan
de buitenzijde van winkelcentrum 't Loo, naast
de boetiek Yes Yes.
Deze tekst kunt u ook in het gemeentehuis en
in de bibliotheek ophalen.
Strategische missie Heiloo
Inleiding
Heiloo, prachtplaats.
Heiloo staat goed bekend. Fijn wonenveel
groen. Beetje stijfjes misschienmaar wel lek
ker rustig. Voorzieningen zijn prima voor elkaar
Heiloo is goed bereikbaar. De stad en de rand
stad zijn dichtbij. In zo'n dorp wil je graag
wonen en dat wil je liever niet veranderen.
Veranderingen
Nee dusmaar de veranderingen komenof we
willen of niet:
- De inkomsten van de gemeente gaan zoveel
omlaag dat niet alles meer op dezelfde
manier door kan blijven gaan. Meer belas
ting? Meer betalen voor de voorzieningen?
Minder voorzieningen? Minder onderhoud?
Minder ambtenaren?
- Er is een forse druk om de gemeenten groter
te maken en taken anders over de verschil
lende overheden te verdelen. Een kleinere
provincie? Een grotere gemeente? Veel
intensievere samenwerking?
- De jonge inwoners van onze regio zoeken
woonruimte en werk. In de grote HAL wordt
daarom flink gebouwd. Dat heeft invloed op
Heiloo. Verkeer door of langs ons dorp? Een
steentje bijdragen in de ontwikkeling van een
bedrijfsterrein?
- Een steeds groter deel van de inwoners van
Heiloo wordt steeds ouder. Andere voorzie
ningen? Meer ouderenzorg? Minder sport?
Andere woonvormen?
Strategie
Allemaal veranderingen dus. Gaan we stil in
een hoekje zitten in de hoop dat alles blijft
zoals het is? Nee, zeggen wij. Laten we eens
goed kijken wat onze sterke kanten zijn. Dat
zijn er nogal wat. Kunnen we daarmee de
bedreigingen keren en kunnen we kansen pak
ken en naar onze hand zetten? Ja vinden we.
Vandaar deze strategienotitie. Die is bedoeld
om een brede consensus te krijgen over waar
Heiloo voor moet blijven staan, hoe Heiloo zich
moet ontwikkelen en hoe we dat betalen wil
len.
Heiloo, fijn wonen in het groen
"Heiloo, fijn wonen in het groen" is een prima
slogan. Die raakt de kern van onze missie en
is de kapstok voor een succesvolle visie op
Heiloo, op een ontwikkeling waarmee Heiloo
zich blijft onderscheiden van andere gemeen
ten. Hoofdtaak van Heiloo is en blijft het zijn
van een woongemeente, maar wel één voor
jong en oud. De zorg voor bedrijfsterreinen is
geen hoofdtaak; maar als forensengemeente
wil je wel je best doen voor goed vervoer en
arbeidsplaatsen vlakbij en attent zijn op wijzen
van werken die zorgen voor minder verkeers
druk. Terugdringen van mobiliteit helpt tegelijk
het milieu, het groene gezicht van Heiloo.
Wonen als kwaliteit veronderstelt ook behoud
van een prima voorzieningenniveau, maar
meer nog dan voorheen in een zakelijke sfeer,
afgestemd op de behoefte van de gebruiker,
die zijn behoefte ook laat blijken uit zijn eigen
financiële bijdrage.
Kwaliteit in wonen betekent ook een sociaal
profiel van solidariteit met mensen die het zon
der hulp niet redden. Zo'n profiel bepaalt
immers ook of het fijn wonen is in Heiloo.
Fijn wonen in Heiloo hoeft en kan niet door de
gemeente alleen worden verzorgd.
Twintigduizend Heilooënaren zijn zelf ook heel
wat mans. Daar zit een nieuwe rol in voor de
gemeente. Zorgen dat mensen die wat kunnen
en willen, met elkaar in contact komen. Minder
zelf doen als gemeente en meer zorgen dat
dingen voor elkaar komen.
En datgene wat de gemeente wel doet vooral
goed doen en als het kan goedkoper. Groen,
maar tegen minder kosten. Samenwerking met
andere gemeenten. Uitvoeringsdiensten com
bineren. Zakelijker werken.
Strategische visie
Heiloo, fijn wonen in het groen. De slogan
leent zich prima voor een frisse benadering
van de taken van de gemeente. Dat merkt u
als u de volgende onderdelen leest waarin per
thema op de strategische visie wordt inge
gaan. Daarin wordt een visie op Heiloo ont
vouwd, waarin mensen, wonen en groen cen
traal staan.
THEMA WONEN
Heiloo onderscheidt zich door een bijzonder
sterk woon- en leefmilieu.
In het bovenste marktsegment (vrijstaand,
twee-onder-een-kap) is het -met Bergen-
marktleider boven het Noordzeekanaal. Ook in
de andere woningcategorieën wordt meer dan
gemiddelde kwaliteit en variatie geboden.
Ingezet wordt op behoud, versterking en opti
malisering daarvan. De uitdaging wordt liever
gezocht in kwalitatieve uitbouw en variatie, dan
in kwantitatieve groei. Nieuwbouw wordt vooral
(90%) voor de behoefte van de eigen Heilooër
bevolking gerealiseerd. Bijzondere aandacht
verdient de categorie 20-35 jaar. Er wordt een
bijzondere inspanning geleverd om deze rela
tief ondervertegenwoordigde bevolkingsgroep
vast te houden. De omvang van nieuwbouw
wordt bepaald door die behoefte c.q. de wens
om voldoende draagvlak voor het bestaande
voorzieningenniveau te houden.
Kenmerkend voor Heiloo is ook de variatie, de
omvang en kwaliteit van de openbare ruimte,
die in deze mate boven het Noordzeekanaal
niet wordt gevonden. Het draagt bij aan ver
sterking van de woonkwaliteit. Veiligheid, inclu
sief sociale veiligheid doet dat ook en om die
reden worden er hoge eisen aan gesteld.
Behoud en versterking waar nodig zijn ook
hier de te stellen doelen.
Essentieel voor de woonkwaliteit van Heiloo
zijn verder de bijzondere natuur- en recreatie
mogelijkheden die in de directe nabijheid van
de buurgemeenten worden gevonden. Heiloo
heeft -net als die gemeenten in kwestie zelf-
een strategisch belang bij de instandhouding
van de kwaliteiten van dat gebied: het heeft
daar echter geen rechtstreekse invloed op,
zoals het ook in de kosten daarvan niet bij
draagt. Indien nodig kunnen financiële en
planologische instrumenten worden ingezet
wanneer er een aanmerkelijk belang voor de
inwoners van Heiloo in het geding is.
THEMA WERKEN
Heiloo zoekt geen nadrukkelijke taakstelling in
het bieden van werkgelegenheid. Milieu gaat
boven werkgelegenheid. Er wordt ruimte gebo
den voor bestaande lokale of maximaal subre
gionale bedrijvigheid, voorzover zich dat ver
draagt met de -primaire- woonfunctie.
Warme belangstelling bestaat voor dienstverle
nende bedrijven en instellingen op het gebied
van recreatie, verzorging (vgl. psychiatrisch
centrum Willibrord) en onderwijs.
Knelpunten van milieuhinderlijke bedrijven in
de woonomgeving worden opgelost. Actieve
acquisitie voor nieuwe bedrijvigheid vindt niet
plaats.
Een uitzondering geldt voor dat deel van de
Boekelermeer dat in het streekplan is aange
geven als bedrijventerrein; strategische over
wegingen om daaraan -hoewel strijdig met
karakter en identiteit van Heiloo- medewerking
te verlenen zijn:
- het willen meewerken aan de regionale doel
stelling van meer grootschalige bedrijven
terreinen in de regio;
- de (financiële) bijdrage die het levert aan het
instandhouden van het bestaande voor
zieningenniveau in het dorp;
- dat het werkgelegenheid en economische
ontwikkelingen in de regio bevordert.
Omdat beheer, inrichting en exploitatie van het
bedrijventerrein te ver af staat van de overige
taakstelling van de gemeente, wordt dit op
afstand gezet, overigens met behoud van land
schappelijke, planologische en financiële
randvoorwaarden.
Waar de gemeente geen taak ziet in het aan
trekken van bedrijvigheid van elders, ziet het
dat nadrukkelijk wel in het bereikbaar houden
van de centra van werk: HAL-gebied,
Zaanstreek, IJmond en Amsterdam. De aan
trekkelijkheid van woon(forensen)gemeente
hangt daar mede van af. Het waarborgen en
verbeteren van de verbindingen over spoor
(intercity) en weg (Wijkertunnel) zijn daarom
van strategisch belang. Wat haar eigen ontslui
ting betreft, ligt de nadruk eerder op openbaar
vervoer en fietspaden dan op autoverkeer.
Ontsluiting op de A9 wordt dan ook niet over
wogen, tenzij het woonklimaat daardoor beter
wordt.
Een -voor een forensengemeente- vergelijk
baar belang ligt in het mogelijk maken van
televerkeer. Op de technische mogelijkheden
daartoe wordt, bij voorkeur in de vorm van een
facilitair kantoor, actief ingespeeld; voorwaar
den daan/oor worden zoveel mogelijk vervuld.
THEMA VOORZIENINGENNIVEAU
SOCIAAL PROFIEL
Heiloo heeft door zijn omvang en structuur vol
doende samenhang en sociale geborgenheid
te bieden. In die zin draagt het de kwalificatie
'dorp' met ere en wil dat ook blijven doen.
Er is een grote betrokkenheid bij en zorgzaam
heid voor die eigen inwoners die het op eigen
kracht niet redden. Heiloo onttrekt zich niet
aan van hogerhand opgelegde evenredige
taakstellingen, maar gaat daarin ook niet ver
der. Er is geen behoefte om sociale problemen
van elders (zich) aan te trekken en op te los
sen.
Er is niet veel animo voor buurtbeheer: het
wijksgewijs beheren en verbeteren van de
eigen woonomgeving. Liever betaalt men aan
het instandhouden daarvan door anderen, met
name de gemeente - en de meeste inwoners
kunnen dat gezien hun bovengemiddelde inko
men ook.
Voor wat de welzijns voorzieningen betreft
wordt een aansprekend pakket aan bereikbare
basisvoorzieningen voor de lokale gemeen
schap geambieerd. Niet meer en niet minder.
Dat gebeurt in de wetenschap dat steden in de
nabijheid (Alkmaar, Haarlem, Amsterdam) des
gewenst diversiteit en specialiteiten in voorzie
ningen bieden. Heiloo heeft daar strategisch
belang bij, maakt er gebruik van, maar heeft
niet de pretentie daarmee te concurreren.
Bestaande sociaal-culturele voorzieningen die
het gemiddelde voor een gemeente van onze
omvang te stellen niveau te boven gaan, kun
nen in stand blijven, op voorwaarde, dat de
meerkosten daarvan in overwegende mate
door de gebruikers worden gedragen.
De bevolking in Heiloo vergrijst in sterke mate,
meer nog dan in de andere gemeenten van de
regio. De genoemde kwaliteiten van Heiloo
(zoals groen, rust, veiligheid en sociaal ver
band) dragen daaraan bij: senioren voelen
zich daardoor aangetrokken. Heiloo wil model
staan voor een modern en toekomstgericht
ouderenbeleid. Daarin past de realisatie van
het 'woon-zorg-complex van de toekomst'.
Ook diversiteit in bevolkingsopbouw is echter
van groot belang voor de instandhouding van
de kwaliteiten van Heiloo op de langere ter
mijn. Gezorgd wordt voor voldoende dynamiek
en variatie in voorzieningen om Heiloo ook
voor 'niet-senioren' aantrekkelijk te houden.
THEMA BESTUURLIJK PROFIEL
De gemeente staat voor de volgende over
heidstaken:
- de gemeente als bevoegd gezag;
- de gemeente als dienstverlener;
- de gemeente als belangenbehartiger naar
buiten toe;
- de gemeente als organisator.
Het laatste is een nieuwe taak die nadrukkelijk
gezocht wordt: die van makelaar in vraag en
aanbod van maatschappelijk gewenste voor
zieningen op lokaal niveau. De gemeente
maakt op die wijze gebruik van haar unieke
positie dicht bij en tussen de burgers. De
gemeente profileert zich voor haar burgers als
bestuurlijk "front-office", riiet als het zoveelste
loket.
Dit betekent niet alles zelf doen. Het accent
wordt verlegd van "zorgen voor" naar "zorgen
dat". Dat vergt een alerte en creatieve
gemeente die niet alleen een goed beheer van
voorzieningen weet te organiseren, maar ook
beleid - dat van invloed is op die voorzienin
gen - kan maken en beïnvloeden. Uitvoerende
taken die de gemeente na afweging van voor-
en nadelen blijft doen, worden bedrijfsmatig
opgepakt.
Communicatieve kwaliteiten en houding van
het bestuur zijn essentieel. De inwoners van
Heiloo worden zoveel mogelijk in staat gesteld
om zelf de kwaliteit van hun dorp gestalte te
geven. De belangrijkste waarborg daarvoor lijkt
te liggen in zelfstandigheid van de gemeente.
Behoud van zelfstandigheid is echter geen
dogma. Fuseren met andere gemeenten is
evenmin een doel op zich. Het kan echter de
uitkomst zijn voor een bundeling van krachten
met buurgemeenten, die primair gericht is op:
behartigen van de ruimtelijke, groene
kwaliteiten in het gebied tussen HAL en
IJmond; x
verbeteren doelmatigheid;
optimaliseren dienstverlening;
versterken positie in toekomstige regionale
ontwikkeling, die mede bepaald wordt door de
verstedelijking/dubbel-stad ontwikkeling in het
HAL-gebied. Heiloo neemt het initiatief voor
deze bundeling, die primair op de gemeenten
Limmen en Egmond en mogelijk ook Akersloot
en Castricum wordt gericht.
Raadhuisplein I Postbus I 1850 AA Telefoon Afdeling Voorlichting 3 13289 Open van 8.00 tot 12.30 uur
Het UNESCO Centrum Nederland geeft voorlichting over de UNESCO en zamelt geld in
voor UNESCO-projecten. Onze lentewens in 1995:
watervoorziening voor meisjesschool in Bobo-Dioulasso, Burkina Faso, en
inrichting kindercentra in Jenin, Westelijke Jordaanoever.
Vraag de informatie en maak een bedrag over. Help ons: "Zeg 't voort, zeg 't voort".
Geef de wereld een toekomst: begin met de jeugd!
UNESCO Centrum Nederland
Informatierubriek
HMM
^jooen
mmmm
ui
Oranje Nassaulaan 5, 1075 AH Amsterdam