I Fijn wonen in het groen?!! Strategie-en Kerntakendiscussie Openbare u r u 1 Help ons en zeg 't voortzeg 't voort Over de toekomst van Heiloo Uitnodiging discussie PAGINA 4 UITKIJKPOST - 22 MAART 1995 G fcfcNTf HEILOO In de vorige Uitkijkpost van 15 maart jl. is een eerste publicatie verschenen over het strate gie-onderzoek bij de gemeente Heiloo. Voor de openbare politieke hoorzitting in het Open Huis is in die publicatie aangegeven wat de aanleiding tot dit onderzoek was en wat de gemeente ziet als haar belangrijkste doelstel lingen voor de komende jaren. In deze tweede publicatie treft u de tekst aan van de strategische missie van Heiloo. Dit als aanvullende informatie voor de openbare poli tiek hoorzitting vanavond in het Open Huis. De ingang van het Open Huis bevindt zich aan de buitenzijde van winkelcentrum 't Loo, naast de boetiek Yes Yes. Deze tekst kunt u ook in het gemeentehuis en in de bibliotheek ophalen. Strategische missie Heiloo Inleiding Heiloo, prachtplaats. Heiloo staat goed bekend. Fijn wonenveel groen. Beetje stijfjes misschienmaar wel lek ker rustig. Voorzieningen zijn prima voor elkaar Heiloo is goed bereikbaar. De stad en de rand stad zijn dichtbij. In zo'n dorp wil je graag wonen en dat wil je liever niet veranderen. Veranderingen Nee dusmaar de veranderingen komenof we willen of niet: - De inkomsten van de gemeente gaan zoveel omlaag dat niet alles meer op dezelfde manier door kan blijven gaan. Meer belas ting? Meer betalen voor de voorzieningen? Minder voorzieningen? Minder onderhoud? Minder ambtenaren? - Er is een forse druk om de gemeenten groter te maken en taken anders over de verschil lende overheden te verdelen. Een kleinere provincie? Een grotere gemeente? Veel intensievere samenwerking? - De jonge inwoners van onze regio zoeken woonruimte en werk. In de grote HAL wordt daarom flink gebouwd. Dat heeft invloed op Heiloo. Verkeer door of langs ons dorp? Een steentje bijdragen in de ontwikkeling van een bedrijfsterrein? - Een steeds groter deel van de inwoners van Heiloo wordt steeds ouder. Andere voorzie ningen? Meer ouderenzorg? Minder sport? Andere woonvormen? Strategie Allemaal veranderingen dus. Gaan we stil in een hoekje zitten in de hoop dat alles blijft zoals het is? Nee, zeggen wij. Laten we eens goed kijken wat onze sterke kanten zijn. Dat zijn er nogal wat. Kunnen we daarmee de bedreigingen keren en kunnen we kansen pak ken en naar onze hand zetten? Ja vinden we. Vandaar deze strategienotitie. Die is bedoeld om een brede consensus te krijgen over waar Heiloo voor moet blijven staan, hoe Heiloo zich moet ontwikkelen en hoe we dat betalen wil len. Heiloo, fijn wonen in het groen "Heiloo, fijn wonen in het groen" is een prima slogan. Die raakt de kern van onze missie en is de kapstok voor een succesvolle visie op Heiloo, op een ontwikkeling waarmee Heiloo zich blijft onderscheiden van andere gemeen ten. Hoofdtaak van Heiloo is en blijft het zijn van een woongemeente, maar wel één voor jong en oud. De zorg voor bedrijfsterreinen is geen hoofdtaak; maar als forensengemeente wil je wel je best doen voor goed vervoer en arbeidsplaatsen vlakbij en attent zijn op wijzen van werken die zorgen voor minder verkeers druk. Terugdringen van mobiliteit helpt tegelijk het milieu, het groene gezicht van Heiloo. Wonen als kwaliteit veronderstelt ook behoud van een prima voorzieningenniveau, maar meer nog dan voorheen in een zakelijke sfeer, afgestemd op de behoefte van de gebruiker, die zijn behoefte ook laat blijken uit zijn eigen financiële bijdrage. Kwaliteit in wonen betekent ook een sociaal profiel van solidariteit met mensen die het zon der hulp niet redden. Zo'n profiel bepaalt immers ook of het fijn wonen is in Heiloo. Fijn wonen in Heiloo hoeft en kan niet door de gemeente alleen worden verzorgd. Twintigduizend Heilooënaren zijn zelf ook heel wat mans. Daar zit een nieuwe rol in voor de gemeente. Zorgen dat mensen die wat kunnen en willen, met elkaar in contact komen. Minder zelf doen als gemeente en meer zorgen dat dingen voor elkaar komen. En datgene wat de gemeente wel doet vooral goed doen en als het kan goedkoper. Groen, maar tegen minder kosten. Samenwerking met andere gemeenten. Uitvoeringsdiensten com bineren. Zakelijker werken. Strategische visie Heiloo, fijn wonen in het groen. De slogan leent zich prima voor een frisse benadering van de taken van de gemeente. Dat merkt u als u de volgende onderdelen leest waarin per thema op de strategische visie wordt inge gaan. Daarin wordt een visie op Heiloo ont vouwd, waarin mensen, wonen en groen cen traal staan. THEMA WONEN Heiloo onderscheidt zich door een bijzonder sterk woon- en leefmilieu. In het bovenste marktsegment (vrijstaand, twee-onder-een-kap) is het -met Bergen- marktleider boven het Noordzeekanaal. Ook in de andere woningcategorieën wordt meer dan gemiddelde kwaliteit en variatie geboden. Ingezet wordt op behoud, versterking en opti malisering daarvan. De uitdaging wordt liever gezocht in kwalitatieve uitbouw en variatie, dan in kwantitatieve groei. Nieuwbouw wordt vooral (90%) voor de behoefte van de eigen Heilooër bevolking gerealiseerd. Bijzondere aandacht verdient de categorie 20-35 jaar. Er wordt een bijzondere inspanning geleverd om deze rela tief ondervertegenwoordigde bevolkingsgroep vast te houden. De omvang van nieuwbouw wordt bepaald door die behoefte c.q. de wens om voldoende draagvlak voor het bestaande voorzieningenniveau te houden. Kenmerkend voor Heiloo is ook de variatie, de omvang en kwaliteit van de openbare ruimte, die in deze mate boven het Noordzeekanaal niet wordt gevonden. Het draagt bij aan ver sterking van de woonkwaliteit. Veiligheid, inclu sief sociale veiligheid doet dat ook en om die reden worden er hoge eisen aan gesteld. Behoud en versterking waar nodig zijn ook hier de te stellen doelen. Essentieel voor de woonkwaliteit van Heiloo zijn verder de bijzondere natuur- en recreatie mogelijkheden die in de directe nabijheid van de buurgemeenten worden gevonden. Heiloo heeft -net als die gemeenten in kwestie zelf- een strategisch belang bij de instandhouding van de kwaliteiten van dat gebied: het heeft daar echter geen rechtstreekse invloed op, zoals het ook in de kosten daarvan niet bij draagt. Indien nodig kunnen financiële en planologische instrumenten worden ingezet wanneer er een aanmerkelijk belang voor de inwoners van Heiloo in het geding is. THEMA WERKEN Heiloo zoekt geen nadrukkelijke taakstelling in het bieden van werkgelegenheid. Milieu gaat boven werkgelegenheid. Er wordt ruimte gebo den voor bestaande lokale of maximaal subre gionale bedrijvigheid, voorzover zich dat ver draagt met de -primaire- woonfunctie. Warme belangstelling bestaat voor dienstverle nende bedrijven en instellingen op het gebied van recreatie, verzorging (vgl. psychiatrisch centrum Willibrord) en onderwijs. Knelpunten van milieuhinderlijke bedrijven in de woonomgeving worden opgelost. Actieve acquisitie voor nieuwe bedrijvigheid vindt niet plaats. Een uitzondering geldt voor dat deel van de Boekelermeer dat in het streekplan is aange geven als bedrijventerrein; strategische over wegingen om daaraan -hoewel strijdig met karakter en identiteit van Heiloo- medewerking te verlenen zijn: - het willen meewerken aan de regionale doel stelling van meer grootschalige bedrijven terreinen in de regio; - de (financiële) bijdrage die het levert aan het instandhouden van het bestaande voor zieningenniveau in het dorp; - dat het werkgelegenheid en economische ontwikkelingen in de regio bevordert. Omdat beheer, inrichting en exploitatie van het bedrijventerrein te ver af staat van de overige taakstelling van de gemeente, wordt dit op afstand gezet, overigens met behoud van land schappelijke, planologische en financiële randvoorwaarden. Waar de gemeente geen taak ziet in het aan trekken van bedrijvigheid van elders, ziet het dat nadrukkelijk wel in het bereikbaar houden van de centra van werk: HAL-gebied, Zaanstreek, IJmond en Amsterdam. De aan trekkelijkheid van woon(forensen)gemeente hangt daar mede van af. Het waarborgen en verbeteren van de verbindingen over spoor (intercity) en weg (Wijkertunnel) zijn daarom van strategisch belang. Wat haar eigen ontslui ting betreft, ligt de nadruk eerder op openbaar vervoer en fietspaden dan op autoverkeer. Ontsluiting op de A9 wordt dan ook niet over wogen, tenzij het woonklimaat daardoor beter wordt. Een -voor een forensengemeente- vergelijk baar belang ligt in het mogelijk maken van televerkeer. Op de technische mogelijkheden daartoe wordt, bij voorkeur in de vorm van een facilitair kantoor, actief ingespeeld; voorwaar den daan/oor worden zoveel mogelijk vervuld. THEMA VOORZIENINGENNIVEAU SOCIAAL PROFIEL Heiloo heeft door zijn omvang en structuur vol doende samenhang en sociale geborgenheid te bieden. In die zin draagt het de kwalificatie 'dorp' met ere en wil dat ook blijven doen. Er is een grote betrokkenheid bij en zorgzaam heid voor die eigen inwoners die het op eigen kracht niet redden. Heiloo onttrekt zich niet aan van hogerhand opgelegde evenredige taakstellingen, maar gaat daarin ook niet ver der. Er is geen behoefte om sociale problemen van elders (zich) aan te trekken en op te los sen. Er is niet veel animo voor buurtbeheer: het wijksgewijs beheren en verbeteren van de eigen woonomgeving. Liever betaalt men aan het instandhouden daarvan door anderen, met name de gemeente - en de meeste inwoners kunnen dat gezien hun bovengemiddelde inko men ook. Voor wat de welzijns voorzieningen betreft wordt een aansprekend pakket aan bereikbare basisvoorzieningen voor de lokale gemeen schap geambieerd. Niet meer en niet minder. Dat gebeurt in de wetenschap dat steden in de nabijheid (Alkmaar, Haarlem, Amsterdam) des gewenst diversiteit en specialiteiten in voorzie ningen bieden. Heiloo heeft daar strategisch belang bij, maakt er gebruik van, maar heeft niet de pretentie daarmee te concurreren. Bestaande sociaal-culturele voorzieningen die het gemiddelde voor een gemeente van onze omvang te stellen niveau te boven gaan, kun nen in stand blijven, op voorwaarde, dat de meerkosten daarvan in overwegende mate door de gebruikers worden gedragen. De bevolking in Heiloo vergrijst in sterke mate, meer nog dan in de andere gemeenten van de regio. De genoemde kwaliteiten van Heiloo (zoals groen, rust, veiligheid en sociaal ver band) dragen daaraan bij: senioren voelen zich daardoor aangetrokken. Heiloo wil model staan voor een modern en toekomstgericht ouderenbeleid. Daarin past de realisatie van het 'woon-zorg-complex van de toekomst'. Ook diversiteit in bevolkingsopbouw is echter van groot belang voor de instandhouding van de kwaliteiten van Heiloo op de langere ter mijn. Gezorgd wordt voor voldoende dynamiek en variatie in voorzieningen om Heiloo ook voor 'niet-senioren' aantrekkelijk te houden. THEMA BESTUURLIJK PROFIEL De gemeente staat voor de volgende over heidstaken: - de gemeente als bevoegd gezag; - de gemeente als dienstverlener; - de gemeente als belangenbehartiger naar buiten toe; - de gemeente als organisator. Het laatste is een nieuwe taak die nadrukkelijk gezocht wordt: die van makelaar in vraag en aanbod van maatschappelijk gewenste voor zieningen op lokaal niveau. De gemeente maakt op die wijze gebruik van haar unieke positie dicht bij en tussen de burgers. De gemeente profileert zich voor haar burgers als bestuurlijk "front-office", riiet als het zoveelste loket. Dit betekent niet alles zelf doen. Het accent wordt verlegd van "zorgen voor" naar "zorgen dat". Dat vergt een alerte en creatieve gemeente die niet alleen een goed beheer van voorzieningen weet te organiseren, maar ook beleid - dat van invloed is op die voorzienin gen - kan maken en beïnvloeden. Uitvoerende taken die de gemeente na afweging van voor- en nadelen blijft doen, worden bedrijfsmatig opgepakt. Communicatieve kwaliteiten en houding van het bestuur zijn essentieel. De inwoners van Heiloo worden zoveel mogelijk in staat gesteld om zelf de kwaliteit van hun dorp gestalte te geven. De belangrijkste waarborg daarvoor lijkt te liggen in zelfstandigheid van de gemeente. Behoud van zelfstandigheid is echter geen dogma. Fuseren met andere gemeenten is evenmin een doel op zich. Het kan echter de uitkomst zijn voor een bundeling van krachten met buurgemeenten, die primair gericht is op: behartigen van de ruimtelijke, groene kwaliteiten in het gebied tussen HAL en IJmond; x verbeteren doelmatigheid; optimaliseren dienstverlening; versterken positie in toekomstige regionale ontwikkeling, die mede bepaald wordt door de verstedelijking/dubbel-stad ontwikkeling in het HAL-gebied. Heiloo neemt het initiatief voor deze bundeling, die primair op de gemeenten Limmen en Egmond en mogelijk ook Akersloot en Castricum wordt gericht. Raadhuisplein I Postbus I 1850 AA Telefoon Afdeling Voorlichting 3 13289 Open van 8.00 tot 12.30 uur Het UNESCO Centrum Nederland geeft voorlichting over de UNESCO en zamelt geld in voor UNESCO-projecten. Onze lentewens in 1995: watervoorziening voor meisjesschool in Bobo-Dioulasso, Burkina Faso, en inrichting kindercentra in Jenin, Westelijke Jordaanoever. Vraag de informatie en maak een bedrag over. Help ons: "Zeg 't voort, zeg 't voort". Geef de wereld een toekomst: begin met de jeugd! UNESCO Centrum Nederland Informatierubriek HMM ^jooen mmmm ui Oranje Nassaulaan 5, 1075 AH Amsterdam

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1995 | | pagina 4