Onafhankelijke commissie adviseert over bezwaarschriften Gespreide betaling van gemeentelijke belastingen Buiteninrichting Pastoor van Muyenweg e.o o> I1 HEILOO :.mM Voor alle vragen over ouderenzorg PAGINA 4 UITKIJKPOST - 7 FEBRUARI 1996 Minder afval., De gemeenteraad heeft een verordening vast gesteld voor de behandeling van bezwaar schriften. Deze verordening regelt de instel ling van een advies commissie voor bezwaarschriften en geeft procedureregels voor de behandeling van bezwaarschriften door deze commissie. Hierdoor worden aan de burger waarborgen geboden voor een zo objectief mogelijke behandeling van bezwaarschriften. De commissie hoort betrokken partijen en adviseert over de te nemen beslissing. De uiteindelijke beslissing op bezwaarschrif ten blijft de bevoegdheid van de betrokken bestuursorganen (de raadburgemeester en wethouders of de burgemeester). Deze kun nen op basis van het advies van de commis sie de beslissing waartegen bezv/aar is gemaakt nogmaals in overweging nemen en eventueel herzien. Een soort "herkansing" dus voor het bestuur. Taak en samenstelling commissie Het werkterrein van de commissie is zeer ruim. Zij adviseert over bezwaarschriften op alle terreinen waarmee de gemeente te maken heeft, met uitzondering van belasting zaken en personeelszaken. Gelet op het spe cialis tische karakter van deze laatste terreinen is hiervoor een uitzondering gemaakt. De voor zitter van de commissie is de heer J. Pool. De onafhankelijke leden zijn de heer F.R. van Lang (tevens plaatsvervangend voorzitter), mevrouw A.J. de Vegt-Ortelee en mevrouw V.P. Schulze (plaatsven/angend lid). De raadsleden die zitting hebben in de commis sie zijn mevrouw E.Th.M. Schoutsen-Bolten en de heer J.G. Daas. Plaatsvervangers voor deze raadsleden zijn mevrouw J.M. Cahn- Vogel en de heer H. van Halem. De heer A.C. van der Jaagt van de afdeling Bestuurszaken is aangewezen als secretaris van de commissie. De commissie bestaat uit een van de gemeente onafhankelijke voorzitter, twee onafhankelijke leden en twee leden uit de gemeenteraad. Voor de administratieve ondersteuning van de commissie is een medewerker van de gemeente als secretaris aangewezen. Start werkzaamheden commissie per 1 februari Vanaf 1 februari 1996 worden bij de gemeen te ontvangen bezwaarschriften ter advisering voorgelegd aan de commissie voor bezwaarschriften. De commissie houdt in beginsel één maal per maand zitting op de 3e maandag van de maand. De zittingen van de commissie zijn openbaar. Indien daan/oor bijzondere rede nen aanwezig zijn, kan de commissie een besloten zitting houden. De eerste zitting van de commissie is op 18 maart a.s. Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Binnenkort wordt door de gemeente een bro chure uitgegeven met uitgebreidere informa tie over de behandeling van bezwaarschriften. Ook de procedure voor verder beroep wordt hierin kort weergegeven. Heeft u nog vragen over dit onderwerp dan kunt u daartnee terecht bij de heer A.C. van der Jagt van de afdeling Bestuurszaken, secretaris van de commissie, kamer 128 in het gemeentehuis, tel. 072 - 531 31 20. Deze week ontvangt u een brief van de gemeente, omdat er het één en ander veran dert dit jaar op het gebied van de gemeente lijke belastingen. Ten eerste combineren wij de gemeentelijke belastingen en heffingen dit jaar op één aan slagbiljet. Daarnaast kunt u vanaf nu de aanslagen in twaalf maandelijkse termijnen betalen als u een machtiging voor automatische incasso afgeeft. In verband daarmee hebben wij de dagtekening van de aanslagen vervroegd. Alle heffingen op één biljet In 1996 worden de heffingen on roerende- zaakbelastingen, hondenbelasting, rioolaf- voerrecht, afvalstoffenheffing en reinigings recht op een biljet gecombineerd. In een oogopslag heeft u de jaarlijkse gemeentelijke lasten op een rij. Alleen de grafrechten en toeristenbelasting doen niet mee. Daarvoor verzenden wij aparte aanslagen. In de brief wordt het vermoedelijke bedrag van de gecombineerde aanslag vermeld. Het werkelijke aanslagbedrag kan anders zijn, omdat allerlei veranderingen op het laatste moment nog verwerkt worden. Het definitieve bedrag wordt vermeld op het aanslagbiljet, dat naar verwachting in de maand maart toezonden wordt. De aanslag ven/alt in twee termijnen van één en drie maanden na de aanslagdatum, tenzij u gebruik maakt van machtigingsbetalen. Machtigingsbetalen Naast de gewone betalingsregeling voeren wij dit jaar een nieuwe mogelijkheid van beta len in. Als u betaalt via uw bank- of giroreke ning, kunt u de aanslag nu ook in twaalf maandtermijnen betalen. U moet daarvoor de gemeente toestemming geven maandelijkse een vast bedrag af te schrijven van uw reke ning. Dat doet u door binnen twee weken de bij de brief gevoegde machtigingskaart ondertekend terug te sturen. Terugboeken of intrekken Als u een machtiging heeft afgegeven, blijft u de baas over uw eigen rekening. U kunt de afgeschreven bedragen terugboeken en uw machtiging op elk moment intrekken. Een ondertekende brief naar de gemeente is vol doende. Dan valt u weer in de gewone bet alingsregeling. Voorwaarden De voorwaarden voor het machtigingsbetalen zijn, dat het maandbedrag minimaal 10,- en maximaal 250,-- is. Dus aanslagen, waarvan het totaalbedrag kleiner is dan 120,- of gro ter dan 3000,- vallen buiten de regeling. Om maandelijks te kunnen betalen moet u de machtigingskaart tijdig opsturen. Het saldo van uw rekening moet op de vijftiende van de maand hoog genoeg zijn. Meer informatie Voor vragen over machtingsbetalen kunt u terecht bij de afdeling Financiën, openingstij den van 08.00-12.30 uur, telefoon 072 - 531 31 56 of 531 31 53. Voorgenomen besluit parkeerverbod Burgemeester en wethouders van Heiloo heb ben, overeenkomstig artikel 15 van het Wegenverkeersweg, besloten een parkeerver bod in te voeren aan beide zijden van de Holleweg, tussen de huisnummers 15 en 29, met uitzondering van bewoners van dit gedeelte, alsmede aan de zuidzijde van de Bosvaren, tegenover de huisnummers 13 en 23. Eén en ander om de doorgang te waar borgen voor de bewoners en in geval van calamiteiten. De op bovenstaande betrekking hebbende stukken liggen met ingang van heden gedu rende zes weken ter inzage op het gemeente huis, afdeling Civiel en Reiniging, kamer 119, bereikbaar tussen 08.00 en 12.30 uur en 's middags na telefonische afspraak met de heer R. van der Meer, tel. 072 -531 32 08. Indien u het niet eens bent met dit besluit kunt u gedurende de periode van terinzage- legging een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Minder afval heb jezelf in de hand Maak thuis compost Veel tuinliefhebbers kopen regelmatig com post om hun tuin mee te verrijken. Vaak is dat gft-compost. Die compost is gemaakt van groen-, fruit- en tuinafval. Een gemiddeld huishouden produceert iedere week een flin ke hoeveelheid van dit afval, tot wel vijf kilo toe. En dat gaat in steeds meer gemeenten via de gft-bak naar de verwerker. Als dat uit eindelijk weer als gft-compost in huis komt, heeft het dus een grote omweg afgelegd. Het zou veel moete, energie en niet te vergeten geld besparen als men in eigen tuin compos- teert. Dat is minder ingewikkeld dan vaak wordt gedacht. Voor een composthoop heeft men niet veel meer nodig dan ruimte en organisch afval. Is de tuin te klein, dan is het misschien de moeite waard een compostvat te kopen. En wie een beetje handig is, kan zelf een bak bouwen. Ideeën daan/oor zijn te vinden in brochures en publicaties bij bibliot heken. Ook kunt u voor tips terecht op het gemeentehuis van maandag tot en met vrij dag tussen 08.00 en 12.30 uur of telefonisch contact opnemen met de heer C. Hartland, afdeling Groen en Landschap, tel. 072 - 531 32 34. Burgerzaken Burgerlijke stand Informatie tot en met 1 februari 1996 Geboorten Willibrordus T.M., zoon van W.M. Groot en C.W.M. Meijland Marinus T., zoon van M.H.J.E. Boon en C. Faasse Menno J., zoon van K.J. Bakker en J. Oosterhof Elders geboren Max R., zoon van H. Meijer en H.M. de Gama Anthonius F.M., zoon van F.M. Kops en M.G.E. van der Gulik Britt S., dochter van J.H.A. Bennink en C.J. Abcouwer Lucas S., zoon van H.K. Daamen en M.E.M. Stokman Niels, zoon van R.J.N. de Haan en A. Cowdrey Huwelijksaangiften H.D. Hamming en R.M. Nagel Huwelijken E.F.L. van den Akker en J.G.A.A.E. Vermeulen Overleden A.J.B. Hermans J. van Geest A.J. Sengers J.A. Brand A.E. Jonker, e.v. Rijnders Elders overleden A.J. Schalkwijk P.F.G. Vennik, e.v. Gihaux A.F. Teensma, w.v. Carst Info over Centrum voor Wijkgerichte Funkties in de Schalm naast Overkerck Voor informatie en advies of bemiddeling van alle zorgvoorzieningen voor 55 plussers Openingstijden Zorgloket, Hoog en Laag 32, Heiloo: 09.30 -11.30 uur ma-vrij. Telefonisch bereikbaar 09.30 -17.00 uur. Telefoon: 5 338 704. Bouwplannen Nieuwe bouwplannen Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voor de hieronder vermelde bouwplannen voornemens zijn bouwvergun ning te verlenen: Rechte Hondsbosschelaan 13 - vergroten woning; Boekenstein 61 - vergroten woning. De ontwerp-besluiten liggen met de bouw plannen en de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 8 februari 1996 gedurende 14 dagen voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling VROM, op werkda gen tussen 08.00 en 12.30 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nr. 072-531 31 52). Gedurende de termijn van terinzagelegging kan een ieder tegen het voornemen om voor bovenvermelde bouwplannen vrijstelling te verlenen schriftelijk bedenkingen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Bouwaanvragen Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieron der vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. Opgemerkt wordt, dat in dit stadium nog niet bekend is of aan de verzoeken meegewerkt kan wor den. Eventuele bouwvergunningen alsmede voornemens om vrijstelling te verle nen zullen te zijner tijd worden gepubliceerd, waarna de mogelijk heid bestaat de bouwplannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. Oudburgerlaan 59, R. Mayer - plaatsen serre Fontein Verschuirlaan 9, K. Marshall - uitbrei den woonhuis (Op parkeerterrein Raadhuisplein achter ING bank naast Blokker) Van Wijnen Projektgroep Noord b.v. - oprichten winkelruimte aan de Heerenweg met bovenwoningen aan de Van Aostastraat. Bouwvergunningen Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwver gunningen verleend en meldingen positief bevonden; Kennemerstraatweg 101-103, Scope Invo b.v. - vergroten winkel met magazijnruimte Slootenslaan 6, A. Hofstra - plaatsen garage Heerenweg 151, R.J. Zonneveld - veranderen en vergroten winkel/woonhuis Vennewatersweg 24, Th. Onderwater - plaat sen bedrijfswoning met garage Heerenweg 106, A.M. Hopman - vergroten woonhuis Deze bouwvergunningen/meldingen met de bijbehorende tekeningen en overige stukken liggen ter inzage bij de afdeling VROM, Raadhuisplein 1, maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nummer 072 -531 32 17 of 531 32 16). Degene, die de bouwvergunning/mélding bouwvoornemen heeft aangevraagd, krijgt bericht van de afdeling VROM wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaamheden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM wor den gemeld; dit kan telefonisch onder de nummers 072 - 531 32 17 of 531 32 16. Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een melding, kunt u hierte gen binnen 6 weken na deze publicatie een gerpotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de pre sident van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Nadere informatie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vra gen kunt u inwinnen bij de afdeling VROM. De tekeningen van de beoogde buiteninrich ting van de Pastoor van Muyenweg zijn klaar en kunnen vanaf woensdag 7 februari tot 27 februari 1996 worden bekeken in de bovenhal van het gemeentehuis. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 12.30 uur. Op afspraak kan ook 's middags de tekening worden bekeken. In november 1994 is in De Beun reeds een informatie-avond gehouden over de stads- en dorpsvernieuwing aan de Pastoor van Muyenweg. Op deze avond zijn zowel de te bouwen woningen als de buiteninrichting behandeld. Naar aanleiding van de reacties van de bewo ners van de Pastoor van Muyenweg en omge ving zijn de plannen voor de buiteninrichting nu in een defintieve vorm uitgewerkt. De inspraak heeft geleid tot een aantal wijzigin gen, waaronder de situering van parkeerplaat sen en de invulling van de groenvoorziening ter plaatse. Vooruitlopend op de herinrichting van de bui tenruimte is intussen de riolering in de Pastoor van Muyenweg vervangen en de asfaltverharding eruit gehaald. De buitenin richting bestaat uit het realiseren van een 30 km-gebied voor de Pastoor van Muyenweg en de directe omgeving (tussen Westerweg- Zeeweg-Ewisweg). Alle nieuwe verhardingen bestaan uit klinker verhardingen in diverse kleuren (rood, geel brons en mangaan), waarbij de inrichting op een zodanige consciëntieuze wijze is geko zen, dat men bijna vanzelfsprekend 30 km/uur rijdt. De verkeersmaatregelen bestaan voornamelijk uit het aanbrengen van verhoogde plateaus en drempelconstructies, bijvoorbeeld bij de entree van het 30 km-gebied bij de Ewisweg. Verder wordt het gebied voorzien van vol doende parkeerplaatsen. In het gebied wordt een waterpartij aange legd. Deze waterpartij is ter verfraaiing van de buiteninrichting, maar heeft ook een duidelijke ontwateringsfunctie voor het gebied. De reeds aanwezige drainage kan op deze water partij afwateren. Ter vervanging van de gekapte populieren aan de Pastoor van Muyenweg zullen kastan jes worden teruggeplaatst. De werkzaamheden zullen gefaseerd worden uitgevoerd. De uitvoering van de eerste fase van de werk zaamheden zal omstreeks mei 1996 starten en tot half juli duren. De tweede fase zal star ten omstreeks oktober en eind november gereed zijn. Voor nadere inlichtingen omtrent de inrich tingsplannen kunt u contact opnemen met de heer M.C. Achterberg van de afdeling Civiel en Reiniging, te bereiken onder telefoonnum mer 072 - 531 32 04. Commissie Bestuurszaken De eerstvolgende vergadering van de com missie Bestuurszaken vindt plaats op maan dag 12 februari 1996 om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg. Op de agenda staan onder meer de volgen de punten: - Project Versterking Brandweer - Vaststellen tijdelijk reglement onderne mingsraad en reglement onderdeelcommissie Vrijwillige Brandweer - Koffievoorziening Raadhuisplein I Postbus l i 850 AA Telefoon Afdeling Voorlichting 5313289 Open van 8.00 tot 12.30 uur Informatierubriek Zorgcoördinator mevr. Nel Terpstra HODCII ZüfJ Op M331 I i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1996 | | pagina 4