Het Beestenboetje gaat weer open HEILOO Beschikking met WOZ-waarde valt bij iedereen in de bus PAGINA 4 UITKIJKPOST - 26 FEBRUARI G Is*** JiiBL i Gemeente maakt waarde van uw onroerende zaak bekend Alle gemeenten versturen binnenkort aan eigenaren en gebruikers van woningen en bedrijfspanden een beschikking waarin de waarde staat van de woning of het bedrijfs pand. Gemeenten voeren hiermee de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) uit. De waarde op de beschikking wordt gebruikt bij het vaststellen van de hoogte van een aan tal belastingen: de inkomstenbelastingde onroerende-zaakbelastingen en de "water schapsomslag gebouwd". In ongeveer 50% van de gemeenten gaat het om de waarde die het pand had op 1 januari 1995. In de gemeente Heiloo is voor de waar de het jaar 1992 gebruikt. Voor deze zoge naamde "fictiegemeente" geldt een aparte regelingdie verderop in dit artikel wordt uit gelegd. De WOZ-beschikking is een officieel document van het College van burgemeester en wethouderswaarin de waarde van een onroerende zaak is aangegeven. Onder een onroerende zaak verstaan we gronden en alle daarmee verbonden bouwwerken. Voorbeelden van onroerende zaken zijn onder andere woningenbedrijfspanden, bouwka- vels en industrieterreinen. Dezelfde waarde Als eigenaar of gebruiker van een woning of bedrijfspand weet u in de toekomst beter waar u met uw belastingen aan toe bent. De Wet WOZ zorgt ervoor dat de belangrijkste belastingen over onroerende zaken worden gebaseerd op dezelfde waarde. Tot nu toe was die waarde per belasting verschillend. De Rijksbelastingdienst gebruikte een andere waarde dan de gemeenten, en soms hadden ook de waterschappen hun eigen systema tiek. Met de nieuwe wet zijn deze verschillen in waarden verleden tijd. In de nieuwe situatie is het de gemeente die de waarde van een onroerende zaak vaststelt (de zogenaamde WOZ-waarde). Die waarde wordt vervolgens ook gebruikt door de Rijksbelastingdienst en door de waterschappen. Hiermee worden de voornaamste belastingen gebaseerd op dezelfde waarde. De WOZ-waarde wordt gebruikt voor het huurwaardeforfait in de inkomstenbelasting, de vermogensbelasting (Rijksbelastingdienst), de onroerende-zaakbe- lasting (gemeenten) en de "waterschapsom slag gebouwd" (waterschappen). Geen belastingaanslag De WOZ-beschikking zelf is geen belasting aanslag. In de beschikking staat alleen de waarde van een onroerende zaak. Aan de hand van de vastgestelde waarde in de WOZ-beschikking, stellen de verschillende overheden hun belastingaanslag vast. Wanneer geldt de WOZ-waarde? De aanslag voor de (gemeentelijke) onroeren de-zaakbelastingen, die u eind maart krijgt, is in 1997 al gebaseerd op de waarde in de WOZ-beschikking. De "waterschapsomslag gebouwd" wordt dit jaar ook vastgesteld op basis van de WOZ-waarde. Ook voor de inkomstenbelasting geldt het belastingjaar 1997 als eerste jaar (voor de vermogensbe lasting is dat 1998), dat de WOZ-waarde gaat gelden. Omdat u pas begin 1998 Uw aangifte biljetinkomstenbelasting 1997 (vermogensbe lasting 1998) krijgt, gaat u in het algemeen pas in dat jaar voor het eerst wat van de nieu we waarde merken. Op het aangiftebiljet dat u in 1998 invult, is het dus niet meer mogelijk om zelf de waarde van uw onroerende zaak ie schatten, zoals u gewend bent. U moet dan de WOZ-waarde invullen. Vier jaar geldig De waarde in de WOZ-beschikking geldt in beginsel voor vier jaar (het WOZ-tijdvak). De eerste periode is van 1997 tot en met 2000. De waarde in de beschikking staat voor deze vier jaar vast en verandert niet mee met prijs stijgingen of -dalingen op de vastgoedmarkt. Deze schommelingen op de vastgoedmarkt zijn pas van invloed op de WOZ-waarde van het nieuwe WOZ-tijdvak (2001 t/m 2004). De beschikking van het nieuwe WOZ-tijdvak ontvangi u in het jaar 2001. Bij een grondige verbouwing waardoor de waarde van de onroerende zaak aanzienlijk wijzigt, krijgt u een nieuwe beschikking. Deze geldt voor de rest van de vier jaar van het WOZ-tijdvak. Daarnaast kan, bij verhuizing, de nieuwe gebruiker of eigenaar bij de gemeen te een verzoek indienen voor een nieuwe WOZ-beschikking. Bezwaar Bent u het niet eens met de inhoud van de WOZ-beschikking dan kunt u schriftelijk bezwaar aantekenen bij het College van bur gemeester en wethouders. Uw bezwaarschrift moet u motiveren. U moet dus aangeven waarom u het met de vastgestelde waarde niet eens bent. Het bezwaarschrift moet u binnen zes weken na dagtekening van de WOZ-beschikking ver sturen. Tegen de uitspraak op het bezwaar van de gemeente kunt u beroep aantekenen bij de belastingrechter. Na de zes weken kunt u geen bezwaar meer indienen tegen de WOZ-beschikking en dus ook niet meer tegen de vastgestelde WOZ-waarde. Dit betekent dus dat u bij de aanslag inkomstenbelasting, vermogensbelasting, "waterschapsomslag gebouwd" en de onroerende-zaakbelastingen geen bezwaar meer kunt maken tegen de vastgestelde waarde van de onroerende zaak. Heiloo is fictiegemeente Ongeveer 50% van de onroerende zaken in Nederland is naar de waarde op 1 januari 1995 getaxeerd. Heiloo mag nog de waarden van vóór 1995 gebruiken, omdat Heiloo in 1992 de huizen nog heeft getaxeerd. We spreken in dit geval van "fictiegemeente". Hierdoor kan het gebeuren dat de waarde op de WOZ-beschikking niet overeenkomt met de werkelijke waarde per 1 januari 1995. In veel gevallen zal sprake zijn van een lagere waarde. De Rijksbelastingdienst zal in het eerste kwar taal van 1998 een vermenigvuldigingsfactor van 26% aan de belanghebbenden in Heiloo kenbaar maken. Door de waarde op de WOZ- beschikking met deze factor te vermenigvuldi gen komt men dan op de waarde 1995, zoals die voor de inkomstenbelasting en de vermo gensbelasting gebruikt wordt. Dit geldt dus alleen voor Rijksbelastingen en niet voor de gemeentelijke aanslag onroerende zaak-belastingenDe waarde daarvoor is die uit 1992 en blijft geldig tot en met het jaar 2000. Alleen de tarieven worden jaarlijks aangepast.De tariefstijging in 1997 ten aanzien van 1996 bedraagt 1%. Bijsluiter Bij de WOZ-beschikking zit een bijsluiter waarin alles over de beschikking nog eens wordt uitgelegd. Mocht u dan nog vragen hebben, dan kunt u terecht bij uw gemeente, telefonisch bereikbaar op nummer 072 - 531 31 22 en 531 31 53. Voor vragen aan de Rijksbelastingdienst over de inkomstenbelasting en de vermogensbelasting kunt u terecht bij de BelastingTelefoon voor particulieren, 0800 - 05 43 en de BelastingTelefoon voor ondernemers 0800 - 04 43(beide gratis VRA0€N OUBR H ÜUf IVAARDf foRF/Hi Belangrijk belastingnieuws voor eigenaren en gebruikers van woningen en bedrijfspanden. Bent u eigenaar of gebruiker van een woning of een bedrijfspand? Dan krijgt u in de komende weken belangrijk nieuws. Dat nieuws gaat over de waarde van uw onroerende zaak. Deze waarde zal voor taan voor de inkomstenbe lasting, de vermogensbe lasting, de "waterschap somslag gebouwd" en de onroerende-zaakbelasting gelijk zijn. Belastingtaai voor eigenaren en gebruikers •Beschikking: De WOZ-beschikking is een schriftelijke beslissing van het College van burgemeester en wethou ders. In de WOZ-beschikking wordt de waarde van een onroerende zaak vastgesteld. De WOZ- beschikking is geen belastingaanslag. •Bezwaar: Als een eigenaar of gebruiker van een onroe rende zaak het niet eens is met de inhoud van de WOZ-beschikking (zie ook "WOZ" en "beschikking"), dan kan hij schriftelijk bezwaar aantekenen bij de gemeente. Dit gemotiveerde bezwaarschrift moet binnen zes weken na dag tekening van de WOZ-beschikking verstuurd zijn. Om uw bezwaarschrift te onderbouwen kunt u de gemeente om het taxatieverslag van de onroerende zaak vragen, waarop de WOZ- beschikking betrekking heeft. Huurwaardeforfait: Het bedrag voor "huurwaarde" dat een eige naar van een woning of bedrijfspand bij z'n inkomen moet optellen als hij aangifte doet voor de inkomstenbelasting. Tot nu toe moesten eigenaren de waarde van hun woning of bedrijfspand zelf schatten. Met ingang van het belastingjaar 1997 (vermogensbelasting 1998) gebruikt de Rijksbelastingdienst de waarde,pie in de WOZ-beschikking staat. Op de aangifte die in 1998 wordt gecjmn, moet de WOZ-waar de dus voor het eerst worden ingevuld. Onroerende-zaakbelastingen: De gemeenten heffen op grond van de Gemeentewet twee belastingen: een onroeren de-zaakbelasting van de eigenaar en een onroerende-zaakbelasting van de gebruiker. De eigenaar die in zijn eigen huis woont, krijgt dus twee belastingaanslagen. De WOZ-waarde is uitgangspunt voor deze belastingheffing. Taxatie: Om de waarde van woningen en bedrijfspan den vast te stellen, heeft de gemeente deze laten waarderen door deskundige taxateurs. In de WOZ-beschikking is de waarde van de woning of bedrijfspand vastgesteld. •Tijdvak: De WOZ-beschikking die eigenaren en gebruikers van onroerende zaken binnenkort krijgen, geldt in beginsel voor een bepaalde tijd: vier jaar. Dit wordt het WOZ-tijdvak genoemd. In 2001 begint het volgende WOZ-tijdvak van vier jaar. Waterschapsomslag gebouwd: Een belasting die eigenaren van onroerende zaken moeten betalen aan de waterschappen. Gebruikers krijgen van de waterschappen geen "waterschapsomslag gebouwd" opge legd. Met ingang van dit jaar wordt de "water schapsomslag gebouwd" vastgesteld aan de hand van de waarde van de onroerende zaak die in de WOZ-beschikking staat. •WOZ: WOZ betekent Waardering Onroerende Zaken en komt van de Wet WOZ. Deze wet bepaalt dat voor de voornaamste belastin gen één en dezelfde waarde van onroerende zaken wordt gebruikt. Het gaat hierbij om de inkom sten- en de vermogensbe lasting, de gemeentelijke onroerende-zaakbelastin gen en de waterschap somslag gebouwd" die door de waterschappen wordt geheven. De gemeente is de instantie die de onroerende zaken taxeert voor de Wet WOZ. Het Beestenboetje gaat na een lange winterperiode op zaterdag 1 maart a.s. voor het eerst weer open. ledereen is welkom en er zijn leuke dingen te doen en te zien. Na 1 maart 1997 is het Beestenboetje ook weer iedere woensdagmiddag open van 13.00 tot 16.00 uur. Voor meer informatie kunt u bellen met de afdeling Groen en Landschap, tel. 072 - 531 32 34. - Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwver- gunningen verleend en meldingen positief bevonden: Zeeweg 51P.H. Nolta - plaatsen garage; De Driestal 6, T.P. van der Lip - vergroten woonhuis; De Hucht 2-4-6, Bouw- en Aannemingsbedrijf Teerenstra b.v. - vergroten basisschool; Laan Eindeloos 1, P. Keijzer - vergroten woonhuis; De Kuilenaar 60, L. Brouwer - vernieuwen en vergroten berging; Rosendaal 32, J.M. Baars - vernieuwen en vergroten berging; Rosendaal 30, M. Veendorp - vernieuwen en vergroten berging. Deze bouwvergunningen/meldingen liggen met de bijbehorende tekeningen en overige stukken ter inzage in het gemeentehuis bij de afdeling VROM, Raadhuisplein 1. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en op iede re maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nummer 072 - 531 32 17 of 531 32 16). Degene, die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd krijgt bericht van de afdeling VROM wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen, mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaamheden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM wor den gemeld. Dit kan telefonisch onder de nummers 072 - 531 32 17 of 531 32 16. Wanneer u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een melding, kunt u hier tegen binnen zes weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de President van de Rechtbank te Alkmaar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Nadere infor matie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vragen kunt u inwinnen bij de afdeling VROM. Nieuwe bouwplannen - Het Zevenhuizen 58(sportcomplex "Het Vennewater") - twee woningen tussen Kennemerstraatweg 652 en 654 Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voor de hieronder vermel de bouwplannen voornemens zijn bouw vergunning te verlenen; - het veranderen en vergroten van een clubgebouw(Boscrossers) op het sport complex "Het Vennewater", Het Zevenhuizen 58; - de bouw van twee woningen met garages op een perceel grond tussen de woningen Kennemerstraatweg 652 en 654(met toe passing van een procedure ex. artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening). De ontwerp-besluiten liggen met de bouw plannen en de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 27 februari 1997 gedurende twee weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling VROM. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, tel. 072-531 31 21). Gedurende de termijn van terinzagelegging kan een ieder tegen het voornemen om voor bovenvermelde bouwplannen vrijstelling te verlenen schriftelijk bedenkingen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Verleende collectevergunning Door burgemeester en wethouders is aan de volgende instelling vergunning verleend voor het houden van een collecte in de volgende periode: Leger des Heils voor de periode van 23 februari tot en met 8 maart 1997. De collectanten horen een legitimatiebewijs bij zich te hebben, waaruit blijkt, dat zij bevoegd zijn te collecteren. Agenda voor raadsvergadering d.d. 3 maart '97 1a. Loting volgorde van stemmen over zaken b.Inventarisatie lijst en volgorde van sprekers over van een unaniem positief commissie-advies voorziene Akkoordstukken 2. Eventuele mondelinge mededelingen 3. Vaststelling beknopt verslag van raadsvergadering d.d. 3 februari 1997 4a.Ingekomen stukken 4b. Eventuele voorstellen in verband met gemeenschappelijke regelingen 5. Besluit om het college van burgemeester en wethouders te machtigen een verweerschrift op te stellen tegen het raadsbesluit tot aanwijzing van gebieden, waarop de Wet voorkeursrecht gemeenten van toepassing is 6. Aanwijzing KPMG als gemeentelijk accountant samen met Akersloot, Egmond en Limmen ingaande 1997 7. Grondverkoop aan de heer.Th.M. van Fulpen, De Nieuwe Plantagie 9 8. Aangaan recht van opstal met Scope Investments voor parkeerterrein aan oostzijde van gemeentehuis 9. Beschikbaarstelling krediet voor reconstructie iepenlanen langs Het Malevoort en Westerweg 10.Beschikbaarstelling krediet voor onderhoud/reconstructie wegen en riolering 1997 11 .Beschikbaarstelling krediet voor aanschaf configuratie en software voor afgifte van reisdocumenten/ rijbewijzen 12.Beschikbaarstelling krediet voor aanschaf van SPSS/GISBA statistiekmodule 13.Begrotingswijzigingen: a Beschikbaarstelling krediet voor vervanging en aanschaf van personal computers b Beschikbaarstelling krediet voor vervanging brugleuningwerk en brugdek De Karremel c MARAP 111-1996 (ter kennisgeving). Tijdens deze raadsvergadering komen derhalve geen bespreekstukken aan de orde. Raadhuisplein I Pb. I 1850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5313289. Gemeentehuis is open van 8.00 tot12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5313131 Informatierubriek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1997 | | pagina 4