Behandeling Voorjaarsnota en Meerjarenbeleidsplan in de Raad GROENLINKS DEMOCRATEN lc<tN7-£ G Algemene Beschouwingen op 29 mei en 2 juni (vervolg zie pag 6) Raadhuisplein i Pb. I 1850 AA Tel. Afd. Voorlichting 53! 3289. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 53 13 13 I UITKIJKPOST-28 MEI Informatierubriek HEILOO In de voorjaarsnota en het meerjarenbeleidsplan Heiloo 1998-2001 geeft het college een beeld van de financiële positie van de gemeente voor 1997 en volgende jaren. De gemeenteraad zal zich daarover uitspreken in twee raadsvergaderingen van 29 mei en 2 juni a.s. Bij de behandeling van de voorjaarsnota in de gemeenteraad worden ook de algemene beschouwingen gehouden. Vorige week heeft u in het kort de voorstellen van het college kunnen lezen. Hieronder treft u een korte samenvatting aan van de stand punten (algemene beschouwingen) van de fracties van CDAD66, GroenLinks, Heiloo 2000, PvdA en WD De algemene beschouwingen vinden in twee termijnen plaats. De eerste termijn met de eerste reacties van de fracties en de beantwoording van het college van burgemeester en wethoudersvindt plaats op donderdag 29 mei a.s. De raadsver gadering begint om 20.00 uur. Maandag 2 juni krijgen de fracties van Heiloo 2000, WD, PVDA, Groen Links, D66 en het CDA de tweede gelegenheid vragen te stellen aan het college en lof hun standpunten duidelijk te maken. Het college zal dan de laatste vragen beantwoorden en het collegestandpunt verduidelijken. Vervolgens wordt overgegaan tot het vaststellen van het meerjarenbeleidsplan en de voorjaarsnota. Ook deze vergadering begint om 20.00 uur. Beide vergaderingen zijn openbaar en u bent van harte welkom. Collegevoorstel Voor de jaren vanaf 1998 rekent het college van burgemeester en wethouders ruimte in voor enig nieuw beleid of intensivering van beleid. Het gaat onder meer om de verbetering van de veiligheid in Heiloo, de aanpak van verkeersknelpunten, het versterken van het minimabeleid en bijzondere bijstand en de integratie van huisvesting, zorg en de voorzieningen voor gehandicapten. De voorstellen voor nieuw beleid vloeien voort uit maatschappelijke ontwikkelingen en zijn mede gebaseerd op signalen uit onze gemeente. De gemeenteraad zal 2 juni uiteindelijk besluiten of tot uitvoering wordt overgegaan of niet. Een samenvatting van de Algemene beschouwingen van de fracties van Heiloo 2000, WD, PVDA, Groen Links, D66 en het CDA Hieronder treft u een korte samenvatting aan van de algemene beschouwingen, zoals die worden uitgesproken door de fracties tijdens de vergadering van de gemeenteraad 29 mei a.s. De vergadering begint om 20.00 uur en u bent van harte welkom. CDA In haar Algemene Beschouwing op 29 mei a.s. zal de CDA-fractie uitdrukkelijk aandacht vragen voor o.m. de volgende punten: Heiloo zelfstandig Een fusie met andere gemeenten zien wij op dit moment niet zitten. Wel goede samenwerking. In de toekomst is wellicht een nauwe relatie met Limmen mogelijk. Boekelermeer Na de toezegging die de Raad in december 1996 - tegen de zin van de CDA-fractie- aan Alkmaar heeft gedaan om 200 ha. grond af te staan, zullen wij ons blijven verzetten tegen de komst van zware industrie in dat gebied. Milieu De groene buffer aan de westzijde van Heiloo moet open gebied blijven, dus daar geen woning bouw. Integraal veiligheidsbeleid Geen woorden, maar daden. Meer stadswachten en een onderzoek naar nachtwachten. Wij willen concrete actiepunten zien, die de veiligheid van de inwoners van Heiloo echt verbeteren. Verkeer Wij blijven pleiten voor een nieuw verkeersplan. De huidige afzonderlijke noodoplossingen bij ver keersknelpunten roepen elders steeds weer nieuwe problemen op. Parkeren De controle op de uitvoering van het parkeerbeleid moet op korte termijn worden verbeterd. Verder vragen wij om een onderzoek naar de mogelijkheid van ondergronds parkeren bij het station en 't Loo. Bezuinigingen in welzijnssector terugdraaien Wij vinden dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om de voor 1998 aangekondigde kortingen in de welzijnssector (bibliotheek, muziekschool) terug te draaien. Woonlasten rechtvaardiger verdelen Door overheveling van een deel van de reinigings rechten naar de onroerend zaak belasting. Vrijwilligerswerk verdient meer Aandacht van de gemeente, bijvoorbeeld op het gebied van kaderscholing en collectieve verzeke ring. Inspraak en communicatie De grote aandacht voor "computercommunicatie" mag er niet toe leiden dat de gewone manier van overleg tussen gemeente en burgers wordt ver waarloosd. Er moet meer duidelijkheid komen over de betekenis van informatie- en inspraakavonden. m In de algemene beschouwingen zal D66 in ieder geval de volgende onderwerpen aan de orde stellen. Heiloo samenvoegen of zelfstandig? Schaalvergroting van gemeentes lijkt in Nederland haast onvermijdelijk. Voor wat betreft Heiloo zijn er voor D66 3 opties. Een eerste optie kan zijn het samenvoegen van de gemeentes Heiloo, Egmond, Bergen en Schoorl, met als doel het gebied tussen deze plaatsen en Alkmaar open te houden. Het is een uniek land schap en heeft een grote ecologische waarde. Kortom een groene schil rond Alkmaar die behou den moet blijven. D66 vindt het behoud van dit open gebied zo belangrijk dat het daarom steun wil geven aan samenvoeging van de boven genoemde gemeentes. Maar alleen als voor de nieuw te vormen gemeente geldt dat dit open gebied behouden blijft. Een tweede optie ziet D66 in de combinatie Heiloo-Limmen en de derde optie is gewoon zelfstandig blijven. D66 vindt dat de bevolking zich via een referen dum moet kunnen uitspreken over een samenvoe ging van Heiloo met andere gemeenten. Samenvoeging met Alkmaar wordt zonder meer afgewezen. Woningbouw Voor het bouwen na 2005 ziet de fractie van D66 dat alleen de zuidkant van de gemeente hiervoor in aanmerking zou mogen komen. In een herijkte structuurvisie, na inspraak van de inwoners van Heiloo, zou die mogelijkheid tot uitdrukking moe ten worden gebracht. Boekelermeer D66 heeft tegen de overdracht van de Boekelermeer gestemd en vindt dat te gemakkelijk voor de dreigementen van Alkmaar is gezwicht. Beleidsprogramma, jeugd en veiligheid D66 is positiever over het feit dat heel wat actie punten uit het beleidsprogramma zijn gerealiseerd. Aanvullend wil D66 dat het experiment van de jeugdgemeenteraad wordt voortgezet; dat meer aandacht wordt geschonken aan het terugdringen van diefstal en inbraak; dat het gevoel van veilig heid wordt vergroot en dat de verkeersveiligheid wordt verbeterd. Financiën Over de financiën is D66 gematigd positief. De begroting voor volgend jaar toont weliswaar geen tekort, maar daarvoor was wel een extra onttrek king van acht ton uit de reserves nodig. Een struc turele verhoging van de onroerende zaakbelasting bovenop de trendmatige verhoging wordt door D66 afgewezen. Voor de jaren na 1998 is weer een negatief resul taat te verwachten. D66 vindt dat het financiële perspectief ook over meerdere jaren positief dient te zijn. Relatie gemeente en burger Voor GroenLinks zijn veel uitvoerende zaken een afgeleide van de vraag hoe de gemeente met z'n burgers omgaat. Is die gemeente een 'autoritaire vader' die wel zal bepalen wat goed is voor de '(burger-)kinderen' en die mogelijk zelfs geen tegenspraak duldt of heeft die gemeente een lui sterend oor en luistert ze niet alleen, maar probeert ze daar ook naar te handelen. In Heiloo is er op dat gebied in de afgelopen jaren ogenschijnlijk wel wat veranderd. Ogenschijnlijk, want in de praktijk gaat het, ondanks de mooie woorden en beloften, nogal eens mis. Het overleg, dat door het college wordt aangekondigd, blijkt meestal uit niets anders te bestaan dan uit de nodige voorlichting wat er gaat gebeuren. Of zoals het college in de voor jaarsnota het onderdeel "wijkgerichter werken buitendienst en groenbeheer" afsluit met de woor den: "Uitleg geven en begrip verkrijgen zijn essen tieel". Echte inspraak, waarbij de burger een duidelijke eigen inbreng heeft, is er meestal niet bij. Ook al probeert het college dat in de voorjaars nota wel te suggereren. Als voorbeeld een zinsnede uit de paragraaf 'bestemmingsplannen', waarin het college het volgende schrijft: "Vanaf het begin werd bij de opstelling van het bestemmings plan 'Landelijk Gebied' een 'klankbordgroep', bestaande uit natuur- en milieuorganisaties en landbouwvertegenwoordigers betrokken Loodrecht op deze uitspraak staat de handelwijze met betrekking tot procedures/medewerking bij de eventuele totstandkoming van een golfbaan. Notabene in weidegebied met het predikaat 'agra risch gebied met landschappelijke- en natuurwaar den'. Iets waarover de genoemde instanties best iets zouden kunnen vertellen. Maar zowel deze instellingen als de raad(scommissie) zijn niet in een vroegtijdig stadium bij de plannen betrokken. En dat terwijl het college in de voorjaarsnota met droge ogen durft te schrijven: "Uitgangspunt voor het 'Landelijk gebied' is vooral het behoud van het open, groene en landelijke karakter van ons bui tengebied". Duidelijk is du$ wel dat er op dit ter rein nog veel valt te verbeteren. Nu betekent echte inspraak niet dat aan alle wensen kan worden vol daan, maar burgers moeten er wel van verzekerd zijn dat in een vroegtijdig stadium hun mening is meegenomen en meegewogen. ••-/-A Overige aandachtspunten GroenLinks heeft in deze rubriek maar beperkt ruimte. Het voorgaande ligt ons zwaar op de maag, vandaar dat we er veel aandacht aan besteden Maar dat betekent niet dat wij geen verdere belangrijke doelstellingen ten aanzien van het gemeentelijk beleid zouden hebben. Daarom in het kort nog een paar punten, die onze volle aandacht zullen krijgen of liever behouden. Dat is allereerst een rechtvaardige verdeling van de lastenHet moet niet zo zijn dat fle financieel meest kwetsba ren in ons mooie dorp een relatief zwaardere (a$t moeten dragen dan de 'sterkere schouders', bat laat zich vooral vertalen in de tariefstelling voor de gemeentelijke heffingen en de onroerende zaakbe lasting. Verder beoogt GL prioriteit voor het jeugd- en jongerenwerk. Maar ook de ouderenzorg is onze zorg, waarbij het zwaartepunt zal liggen op handhaving van de zelfstandigheid. Daarnaast zal aan ontplooiing en ontspanning de nodige aan dacht moeten worden geschonken. In dit kader willen we ook de milieuzorg nog benoemen. Het huidige beleid is teveel geënt op handhaving en te weinig op verbetering. We zouden verder nog kun nen schrijven over het beleid ten aanzien van men sen met een handicap, de gang van zaken rond een eventuele fusie met een andere gemeente en ga zo maar door. Helaas is daar de ruimte niet voor. En daarom stoppen wij met dit stukje com mentaar op de voorjaarsnota. In grote lijnen gaat Heiloo 2000 akkoord met het meerjarenbeleidsplan 1998-2001. Wij zijn van mening dat de financiële positie van de gemeente het mogelijk maakt op bescheiden wijze nieuw beleid te ontwikkelen. Met nadruk spreken wij over bescheiden, omdat het perspectief over zo 'n drie jaar niet gunstig is. Wij moeten ervoor zorgen dat de komende tijd geen ontwikkelingen op de rails worden gezet, die over een aantal jaren lastenver zwaring of uitholling van de reserves onvermijdelijk maken. Verkeer Voor Heiloo 2000 is vergroting van de verkeersvei ligheid een speerpunt van beleid. De afgelopen periode heeft dit geleid tot aanpassingen van de Stationsweg, Groenelaan, Schuine Hondsbosschelaan en Pastoor van Muijenweg. Plannen, waarbij burgers geen inspraak, maar invloed hebben gehad. Een onder regie van Heiloo 2000 wethouder Ten Hoope uitgezette lijn die de komende jaren op andere terreinen ook verder zichtbaar moet worden. Heiloo 2000 pleit voor een fiets/wandelroute langs de A9 tussen Ypestein en plan Oost. Verder vinden wij, gelet op de eerste resultaten van de servicetaxi, dat de door ons bepleitte servicebus op termijn kans van slagen moet krijgen. Lokaal openbaar vervoer op regelma tige en vaste tijden dat grote delen van Heiloo beslaat en aansluit op vervoer naar Alkmaar vinden wij van groot belang. Wij zouden verder graag zien dat de aanpassing van het kruispunt Zevenhuizerlaan-HeerenwegIWesterweg al in 1997 ter hand wordt genomen om de verkeersdruk op de Zevenhuizerlaan weg te nemen. Afval en tarieven Heiloo 2000 wil dat er vanaf 1998 met de omlig gende gemeenten een gemeenschappelijke huis- vuildienst komt. Op deze wijze kan bereikt worden dat door efficiënter werken de (hoge) tarieven omlaag kunnen. Ook moet duidelijkheid komen over een andere opbouw van de tarieven, omdat nu in zijn algemeenheid de één-en tweepersoons huishoudens naar verhouding te zwaar worden belast In het milieubeleid dient het al beperkte gebruik van gif verder te worden teruggedrongen. vp v Huisvesting Woonruimte voor jongeren in Heiloo blijft van groot belang. Goedkope koopwoningen voor jonge starters, maar ook betaalbare huurwoningen voor deze doelgroep blijven dringend nodig. De woningbouwcorporatie zou ons inziens daarbij een grotere rol moeten gaan spelen. Door meer als ontwikkelaar te gaan opereren kan de corporatie meer armslag krijgen voor de bouw van voldoende goedkope sociale huurwoningen. Landelijk gebied Het karakter van het landelijk gebied dient via bestemmingsplannen te worden beschermd. Wij menen evenwel, dat die bescherming binnen zekere grenzen ruimte moet geven aan aldaar gevestigde bedrijven om terwitf# vah hun bedrijfs voering te kunnen uitbreiden. Heiloo, samenwerken, samenvoegen of zelfstandig blijven? Heiloo is een mooie gemeente met eén hoog voor zieningenniveau en een betrekkelijk laag belasting niveau. Voor Heiloo 2000 is samenwerking/samen voeging met één of meer gemeenten bespreek baar indien dit voor Heiloo een meerwaarde ople vert. Indien de uitkomst van de thans nog gaande discussie zou zijn dat Heiloo als zelfstandige gemeente doorgaat, dan is er naar onze mening geen reden dat als een grote teleurstelling te beschouwen. Financiën Het financiële kader voor Heiloo ziet er gezond uit. Van belang is hoe de door het rijk aangekondigde lastenverlichting door de gemeente aan de Heilooër bevolking wordt doorgegeven. Met verdere investeringen in automatisering en informatisering lijkt het goed even te wachten tot in het najaar in de commissie over de planning van deze investe ringen is gesproken en duidelijk is wat deze ons opleveren aan betere dienstverlening en efficiëncy. Heiloo, samenwerken, samenvoegen of zelfstandig blijven? Heiloo heeft zich bereid verklaard mee te werken aan een grenscorrectie met Alkmaar voor de reali satie van een bedrijventerrein in de Boekelermeer en tevens om een deel van de regionale woning behoefte in de periode 2005-2020 op Heilooër grondgebied te bouwen. Belangrijk is dat Heiloo in het overleg met Alkmaar en overige overheden vasthoudt aan de gestelde randvoorwaarden. Door op korte termijn te komen met een herijking van de structuurvisie uit 1992 zal Heiloo aangeven hoe het invulling gaat geven aan deze taken. Heiloo geeft hiermee op voortvarende wijze invulling aan de gemaakte afspraken, zoals zij ook anderen aan deze afspraken zal houden. Vooralsnog lijkt Heiloo zich zelfstandig staande te kunnen houden. Langs de kust lijkt een interessante combinatie van gemeenten (Bergen, Egmond, Schoorl) mogelijk. Voor Heiloo en Limmen liggen er wellicht nieuwe kansen na de verkiezingen van volgend jaar. Schaalvergroting op zich dient geen enkel doel. Stevige samenwerking met (nieuwe) gemeenten in de regio moet worden gezocht. De meerwaarde van een samengaan met Limmen moet worden aangetoond. Een voldoende draag vlak onder de bevolking is nodig. Voorop staat het behoud van de identiteit van Heiloo: 'fijn wonen in het groenhet streven naar kwaliteit dat zo eigen is aan onze gemeente en het versterken van de positie van Heiloo in de regio. Eerste taak van de gemeente is om randvoorwaar den te scheppen waardoor het mogelijk is dat alle inwoners, ongeacht hun persoonlijke omstandighe den, kunnen meegenieten van de kwaliteiten van het dorp. Op een aantal punten wil de PvdA verder gaan dan de voorstellen van het college. Voor de echte minima het percentage van kwijtschelding vamgemeentelijke heffingen verhogen naar 99 proéènt en structurele WVG-uitgaven opnemen in de begroting. Met de jongeren in het dorp moet worden geko men tot een structurele(r) vorm van overleg, met name over de voorzieningen die er voor hen (niet) zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een jongeren- raad. Overigens, waar blijft het voorstel voor het instellen van een seniorenraad? Verkeer De actualisering van het verkeersplan moet aptwoord geven op de in het dorp nog aanwezige verkeersknelpunten, waaronder de rol van Vennewatersweg en Malevoort, de consequenties van de ontsluiting van het bedrijventerrein Boekelermeer en de bevoorrading van winkels en bedrijven in de dorpskern. Zwaar verkeer moet uit de dorpskern worden geweerd. Met de aanleg van 30 km-zones moet onverdroten worden doorge gaan. Meer aandacht moet worden geschonken aan het langzaam verkeer en het ontmoedigen van het gebruik van de auto voor verplaatsingen binnen het dorp. Om het dorpsgezicht, met zijn vele kenmerkende huizen en straten, te kunnen behouden, moet een wefstandsbeleid worden ontwikkeld op grond waarvan ingrepen in het dorp kunnen worden getoetst. Bij plannen voor herinrichting van straten en (ver)bouwplannen dient een toets plaats te vin den op de consequenties voor het bomenbestand ('fijn wonen in het groen'). Heiloo zal de komende jaren als tegenwicht tegen de vergrijzing van het dorp vooral moeten bouwen voor jongeren/starters op de woningmarkt. Terugkijkend op de nu bijna afgelopen raadsperio de kan gesteld worden dat ook in Heiloo een 'paarse' cöalitie, zonder het CDA getoond heeft recht van bestaan te hebben. De in het beleidspro gramma gemaakte afspraken zijn uitgevoerd dan wel in gang gezet. Heiloo is echter nog niet af. Er is nog veel te doen de komende jaren. Het laatste jaar van dit college zal, voorafgaand aan de verkie zingen niet zozeer een 'oogstjaar' zijn, eerder een jaar waarin veel (nieuwe) ontwikkelingen in gang gezet gaan worden. Algemeen Het Rijk legt steeds meer taken neer bij de gemeenten, maar geeft een aantal gemeenten, waaronder Heiloo, steeds minder geld. In Heiloo heeft de korting van rond 2 miljoen geleid tot een Kerntakennota waarin bepaald is wat anders, beperkter of helemaal niet meer uitgevoerd kan worden. De raad is akkoord gegaan met de plan nen, waarbij vele instellingen in moeten leveren, maar waar gezorgd is voor een goed vangnet. Zo kunnen vrijwel alle voorzieningen in stand blijven, alleen soms op een wat lager pitje. Financiën en belastingen Heiloo staat er door een sober financieel beleid relatief goed voor. De WD is duidelijk te herken nen: niet méér uitgeven dan nodig onder behoud van een goed voorzieningenniveau in een ruim, groen dorp. Toen mogelijk bleek de onroerende zaakbelasting minder te verhogen dan oorspronke lijk afgesproken, heeft de WD er op aangedrongen om dat dan ook te doen. Als blijkt dat door de her taxatie van woningen de waarde van huizen sterk omhoog gaat, dan gaat wat de WD betreft de OZB omlaag om de belastingdruk gelijk te houden. Voorts pleit de WD voor verdere toepassing van het profijtbeginsel, dat kortweg inhoudt dat iemand die van een dienst of voorziening gebruik maakt, daar voor moet betalen. Dit betekent dus optimale

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1997 | | pagina 4