Behandeling Voorjaarsnota en Meerjarenbeleidsplan in de Raad
GROENLINKS
DEMOCRATEN
lc<tN7-£
G
Algemene Beschouwingen op 29 mei en 2 juni
(vervolg zie pag 6)
Raadhuisplein i Pb. I 1850 AA Tel. Afd. Voorlichting 53! 3289. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 53 13 13 I
UITKIJKPOST-28 MEI
Informatierubriek
HEILOO
In de voorjaarsnota en het meerjarenbeleidsplan Heiloo 1998-2001 geeft het
college een beeld van de financiële positie van de gemeente voor 1997 en
volgende jaren. De gemeenteraad zal zich daarover uitspreken in twee
raadsvergaderingen van 29 mei en 2 juni a.s. Bij de behandeling van de
voorjaarsnota in de gemeenteraad worden ook de algemene beschouwingen
gehouden. Vorige week heeft u in het kort de voorstellen van het college
kunnen lezen. Hieronder treft u een korte samenvatting aan van de stand
punten (algemene beschouwingen) van de fracties van CDAD66,
GroenLinks, Heiloo 2000, PvdA en WD
De algemene beschouwingen vinden in twee termijnen plaats. De eerste termijn
met de eerste reacties van de fracties en de beantwoording van het college van
burgemeester en wethoudersvindt plaats op donderdag 29 mei a.s. De raadsver
gadering begint om 20.00 uur. Maandag 2 juni krijgen de fracties van Heiloo
2000, WD, PVDA, Groen Links, D66 en het CDA de tweede gelegenheid vragen
te stellen aan het college en lof hun standpunten duidelijk te maken. Het college
zal dan de laatste vragen beantwoorden en het collegestandpunt verduidelijken.
Vervolgens wordt overgegaan tot het vaststellen van het meerjarenbeleidsplan en
de voorjaarsnota.
Ook deze vergadering begint om 20.00 uur. Beide vergaderingen zijn openbaar
en u bent van harte welkom.
Collegevoorstel
Voor de jaren vanaf 1998 rekent het college van burgemeester en wethouders
ruimte in voor enig nieuw beleid of intensivering van beleid. Het gaat onder meer
om de verbetering van de veiligheid in Heiloo, de aanpak van verkeersknelpunten,
het versterken van het minimabeleid en bijzondere bijstand en de integratie van
huisvesting, zorg en de voorzieningen voor gehandicapten. De voorstellen voor
nieuw beleid vloeien voort uit maatschappelijke ontwikkelingen en zijn mede
gebaseerd op signalen uit onze gemeente.
De gemeenteraad zal 2 juni uiteindelijk besluiten of tot uitvoering wordt
overgegaan of niet.
Een samenvatting van de Algemene beschouwingen van de fracties van
Heiloo 2000, WD, PVDA, Groen Links, D66 en het CDA
Hieronder treft u een korte samenvatting aan van de algemene beschouwingen,
zoals die worden uitgesproken door de fracties tijdens de vergadering van de
gemeenteraad 29 mei a.s. De vergadering begint om 20.00 uur en u bent van
harte welkom.
CDA
In haar Algemene Beschouwing op 29 mei a.s. zal
de CDA-fractie uitdrukkelijk aandacht vragen voor
o.m. de volgende punten:
Heiloo zelfstandig
Een fusie met andere gemeenten zien wij op dit
moment niet zitten. Wel goede samenwerking. In
de toekomst is wellicht een nauwe relatie met
Limmen mogelijk.
Boekelermeer
Na de toezegging die de Raad in december 1996 -
tegen de zin van de CDA-fractie- aan Alkmaar heeft
gedaan om 200 ha. grond af te staan, zullen wij
ons blijven verzetten tegen de komst van zware
industrie in dat gebied.
Milieu
De groene buffer aan de westzijde van Heiloo
moet open gebied blijven, dus daar geen woning
bouw.
Integraal veiligheidsbeleid
Geen woorden, maar daden. Meer stadswachten
en een onderzoek naar nachtwachten. Wij willen
concrete actiepunten zien, die de veiligheid van de
inwoners van Heiloo echt verbeteren.
Verkeer
Wij blijven pleiten voor een nieuw verkeersplan. De
huidige afzonderlijke noodoplossingen bij ver
keersknelpunten roepen elders steeds weer
nieuwe problemen op.
Parkeren
De controle op de uitvoering van het parkeerbeleid
moet op korte termijn worden verbeterd. Verder
vragen wij om een onderzoek naar de mogelijkheid
van ondergronds parkeren bij het station en 't Loo.
Bezuinigingen in welzijnssector terugdraaien
Wij vinden dat er wel degelijk mogelijkheden zijn
om de voor 1998 aangekondigde kortingen in de
welzijnssector (bibliotheek, muziekschool) terug te
draaien.
Woonlasten rechtvaardiger verdelen
Door overheveling van een deel van de reinigings
rechten naar de onroerend zaak belasting.
Vrijwilligerswerk verdient meer
Aandacht van de gemeente, bijvoorbeeld op het
gebied van kaderscholing en collectieve verzeke
ring.
Inspraak en communicatie
De grote aandacht voor "computercommunicatie"
mag er niet toe leiden dat de gewone manier van
overleg tussen gemeente en burgers wordt ver
waarloosd. Er moet meer duidelijkheid komen over
de betekenis van informatie- en inspraakavonden.
m
In de algemene beschouwingen zal D66 in ieder
geval de volgende onderwerpen aan de orde stellen.
Heiloo samenvoegen of zelfstandig?
Schaalvergroting van gemeentes lijkt in Nederland
haast onvermijdelijk. Voor wat betreft Heiloo zijn er
voor D66 3 opties.
Een eerste optie kan zijn het samenvoegen van de
gemeentes Heiloo, Egmond, Bergen en Schoorl,
met als doel het gebied tussen deze plaatsen en
Alkmaar open te houden. Het is een uniek land
schap en heeft een grote ecologische waarde.
Kortom een groene schil rond Alkmaar die behou
den moet blijven. D66 vindt het behoud van dit
open gebied zo belangrijk dat het daarom steun
wil geven aan samenvoeging van de boven
genoemde gemeentes. Maar alleen als voor de
nieuw te vormen gemeente geldt dat dit open
gebied behouden blijft.
Een tweede optie ziet D66 in de combinatie
Heiloo-Limmen en de derde optie is gewoon
zelfstandig blijven.
D66 vindt dat de bevolking zich via een referen
dum moet kunnen uitspreken over een samenvoe
ging van Heiloo met andere gemeenten.
Samenvoeging met Alkmaar wordt zonder meer
afgewezen.
Woningbouw
Voor het bouwen na 2005 ziet de fractie van D66
dat alleen de zuidkant van de gemeente hiervoor in
aanmerking zou mogen komen. In een herijkte
structuurvisie, na inspraak van de inwoners van
Heiloo, zou die mogelijkheid tot uitdrukking moe
ten worden gebracht.
Boekelermeer
D66 heeft tegen de overdracht van de
Boekelermeer gestemd en vindt dat te gemakkelijk
voor de dreigementen van Alkmaar is gezwicht.
Beleidsprogramma, jeugd en veiligheid
D66 is positiever over het feit dat heel wat actie
punten uit het beleidsprogramma zijn gerealiseerd.
Aanvullend wil D66 dat het experiment van de
jeugdgemeenteraad wordt voortgezet; dat meer
aandacht wordt geschonken aan het terugdringen
van diefstal en inbraak; dat het gevoel van veilig
heid wordt vergroot en dat de verkeersveiligheid
wordt verbeterd.
Financiën
Over de financiën is D66 gematigd positief. De
begroting voor volgend jaar toont weliswaar geen
tekort, maar daarvoor was wel een extra onttrek
king van acht ton uit de reserves nodig. Een struc
turele verhoging van de onroerende zaakbelasting
bovenop de trendmatige verhoging wordt door
D66 afgewezen.
Voor de jaren na 1998 is weer een negatief resul
taat te verwachten. D66 vindt dat het financiële
perspectief ook over meerdere jaren positief dient
te zijn.
Relatie gemeente en burger
Voor GroenLinks zijn veel uitvoerende zaken een
afgeleide van de vraag hoe de gemeente met z'n
burgers omgaat. Is die gemeente een 'autoritaire
vader' die wel zal bepalen wat goed is voor de
'(burger-)kinderen' en die mogelijk zelfs geen
tegenspraak duldt of heeft die gemeente een lui
sterend oor en luistert ze niet alleen, maar probeert
ze daar ook naar te handelen. In Heiloo is er op
dat gebied in de afgelopen jaren ogenschijnlijk wel
wat veranderd. Ogenschijnlijk, want in de praktijk
gaat het, ondanks de mooie woorden en beloften,
nogal eens mis. Het overleg, dat door het college
wordt aangekondigd, blijkt meestal uit niets anders
te bestaan dan uit de nodige voorlichting wat er
gaat gebeuren. Of zoals het college in de voor
jaarsnota het onderdeel "wijkgerichter werken
buitendienst en groenbeheer" afsluit met de woor
den: "Uitleg geven en begrip verkrijgen zijn essen
tieel". Echte inspraak, waarbij de burger een
duidelijke eigen inbreng heeft, is er meestal niet
bij. Ook al probeert het college dat in de voorjaars
nota wel te suggereren. Als voorbeeld een
zinsnede uit de paragraaf 'bestemmingsplannen',
waarin het college het volgende schrijft: "Vanaf het
begin werd bij de opstelling van het bestemmings
plan 'Landelijk Gebied' een 'klankbordgroep',
bestaande uit natuur- en milieuorganisaties en
landbouwvertegenwoordigers betrokken
Loodrecht op deze uitspraak staat de handelwijze
met betrekking tot procedures/medewerking bij de
eventuele totstandkoming van een golfbaan.
Notabene in weidegebied met het predikaat 'agra
risch gebied met landschappelijke- en natuurwaar
den'. Iets waarover de genoemde instanties best
iets zouden kunnen vertellen. Maar zowel deze
instellingen als de raad(scommissie) zijn niet in
een vroegtijdig stadium bij de plannen betrokken.
En dat terwijl het college in de voorjaarsnota met
droge ogen durft te schrijven: "Uitgangspunt voor
het 'Landelijk gebied' is vooral het behoud van het
open, groene en landelijke karakter van ons bui
tengebied". Duidelijk is du$ wel dat er op dit ter
rein nog veel valt te verbeteren. Nu betekent echte
inspraak niet dat aan alle wensen kan worden vol
daan, maar burgers moeten er wel van verzekerd
zijn dat in een vroegtijdig stadium hun mening is
meegenomen en meegewogen.
••-/-A
Overige aandachtspunten
GroenLinks heeft in deze rubriek maar beperkt
ruimte. Het voorgaande ligt ons zwaar op de maag,
vandaar dat we er veel aandacht aan besteden
Maar dat betekent niet dat wij geen verdere
belangrijke doelstellingen ten aanzien van het
gemeentelijk beleid zouden hebben. Daarom in het
kort nog een paar punten, die onze volle aandacht
zullen krijgen of liever behouden. Dat is allereerst
een rechtvaardige verdeling van de lastenHet
moet niet zo zijn dat fle financieel meest kwetsba
ren in ons mooie dorp een relatief zwaardere (a$t
moeten dragen dan de 'sterkere schouders', bat
laat zich vooral vertalen in de tariefstelling voor de
gemeentelijke heffingen en de onroerende zaakbe
lasting. Verder beoogt GL prioriteit voor het jeugd-
en jongerenwerk. Maar ook de ouderenzorg is
onze zorg, waarbij het zwaartepunt zal liggen op
handhaving van de zelfstandigheid. Daarnaast zal
aan ontplooiing en ontspanning de nodige aan
dacht moeten worden geschonken. In dit kader
willen we ook de milieuzorg nog benoemen. Het
huidige beleid is teveel geënt op handhaving en te
weinig op verbetering. We zouden verder nog kun
nen schrijven over het beleid ten aanzien van men
sen met een handicap, de gang van zaken rond
een eventuele fusie met een andere gemeente en
ga zo maar door. Helaas is daar de ruimte niet
voor. En daarom stoppen wij met dit stukje com
mentaar op de voorjaarsnota.
In grote lijnen gaat Heiloo 2000 akkoord met het
meerjarenbeleidsplan 1998-2001. Wij zijn van
mening dat de financiële positie van de gemeente
het mogelijk maakt op bescheiden wijze nieuw
beleid te ontwikkelen. Met nadruk spreken wij over
bescheiden, omdat het perspectief over zo 'n drie
jaar niet gunstig is. Wij moeten ervoor zorgen dat
de komende tijd geen ontwikkelingen op de rails
worden gezet, die over een aantal jaren lastenver
zwaring of uitholling van de reserves onvermijdelijk
maken.
Verkeer
Voor Heiloo 2000 is vergroting van de verkeersvei
ligheid een speerpunt van beleid. De afgelopen
periode heeft dit geleid tot aanpassingen van de
Stationsweg, Groenelaan, Schuine
Hondsbosschelaan en Pastoor van Muijenweg.
Plannen, waarbij burgers geen inspraak, maar
invloed hebben gehad. Een onder regie van Heiloo
2000 wethouder Ten Hoope uitgezette lijn die de
komende jaren op andere terreinen ook verder
zichtbaar moet worden. Heiloo 2000 pleit voor een
fiets/wandelroute langs de A9 tussen Ypestein en
plan Oost. Verder vinden wij, gelet op de eerste
resultaten van de servicetaxi, dat de door ons
bepleitte servicebus op termijn kans van slagen
moet krijgen. Lokaal openbaar vervoer op regelma
tige en vaste tijden dat grote delen van Heiloo
beslaat en aansluit op vervoer naar Alkmaar vinden
wij van groot belang. Wij zouden verder graag zien
dat de aanpassing van het kruispunt
Zevenhuizerlaan-HeerenwegIWesterweg al in 1997
ter hand wordt genomen om de verkeersdruk op
de Zevenhuizerlaan weg te nemen.
Afval en tarieven
Heiloo 2000 wil dat er vanaf 1998 met de omlig
gende gemeenten een gemeenschappelijke huis-
vuildienst komt. Op deze wijze kan bereikt worden
dat door efficiënter werken de (hoge) tarieven
omlaag kunnen. Ook moet duidelijkheid komen
over een andere opbouw van de tarieven, omdat
nu in zijn algemeenheid de één-en tweepersoons
huishoudens naar verhouding te zwaar worden
belast In het milieubeleid dient het al beperkte
gebruik van gif verder te worden teruggedrongen.
vp v
Huisvesting
Woonruimte voor jongeren in Heiloo blijft van groot
belang. Goedkope koopwoningen voor jonge
starters, maar ook betaalbare huurwoningen voor
deze doelgroep blijven dringend nodig. De
woningbouwcorporatie zou ons inziens daarbij een
grotere rol moeten gaan spelen. Door meer als
ontwikkelaar te gaan opereren kan de corporatie
meer armslag krijgen voor de bouw van voldoende
goedkope sociale huurwoningen.
Landelijk gebied
Het karakter van het landelijk gebied dient via
bestemmingsplannen te worden beschermd. Wij
menen evenwel, dat die bescherming binnen
zekere grenzen ruimte moet geven aan aldaar
gevestigde bedrijven om terwitf# vah hun bedrijfs
voering te kunnen uitbreiden.
Heiloo, samenwerken,
samenvoegen of zelfstandig blijven?
Heiloo is een mooie gemeente met eén hoog voor
zieningenniveau en een betrekkelijk laag belasting
niveau. Voor Heiloo 2000 is samenwerking/samen
voeging met één of meer gemeenten bespreek
baar indien dit voor Heiloo een meerwaarde ople
vert. Indien de uitkomst van de thans nog gaande
discussie zou zijn dat Heiloo als zelfstandige
gemeente doorgaat, dan is er naar onze mening
geen reden dat als een grote teleurstelling te
beschouwen.
Financiën
Het financiële kader voor Heiloo ziet er gezond uit.
Van belang is hoe de door het rijk aangekondigde
lastenverlichting door de gemeente aan de
Heilooër bevolking wordt doorgegeven. Met verdere
investeringen in automatisering en informatisering
lijkt het goed even te wachten tot in het najaar in
de commissie over de planning van deze investe
ringen is gesproken en duidelijk is wat deze ons
opleveren aan betere dienstverlening en efficiëncy.
Heiloo, samenwerken,
samenvoegen of zelfstandig blijven?
Heiloo heeft zich bereid verklaard mee te werken
aan een grenscorrectie met Alkmaar voor de reali
satie van een bedrijventerrein in de Boekelermeer
en tevens om een deel van de regionale woning
behoefte in de periode 2005-2020 op Heilooër
grondgebied te bouwen. Belangrijk is dat Heiloo in
het overleg met Alkmaar en overige overheden
vasthoudt aan de gestelde randvoorwaarden. Door
op korte termijn te komen met een herijking van de
structuurvisie uit 1992 zal Heiloo aangeven hoe het
invulling gaat geven aan deze taken. Heiloo geeft
hiermee op voortvarende wijze invulling aan de
gemaakte afspraken, zoals zij ook anderen aan
deze afspraken zal houden.
Vooralsnog lijkt Heiloo zich zelfstandig staande te
kunnen houden. Langs de kust lijkt een interessante
combinatie van gemeenten (Bergen, Egmond,
Schoorl) mogelijk. Voor Heiloo en Limmen liggen
er wellicht nieuwe kansen na de verkiezingen van
volgend jaar. Schaalvergroting op zich dient geen
enkel doel. Stevige samenwerking met (nieuwe)
gemeenten in de regio moet worden gezocht. De
meerwaarde van een samengaan met Limmen
moet worden aangetoond. Een voldoende draag
vlak onder de bevolking is nodig. Voorop staat het
behoud van de identiteit van Heiloo: 'fijn wonen in
het groenhet streven naar kwaliteit dat zo eigen
is aan onze gemeente en het versterken van de
positie van Heiloo in de regio.
Eerste taak van de gemeente is om randvoorwaar
den te scheppen waardoor het mogelijk is dat alle
inwoners, ongeacht hun persoonlijke omstandighe
den, kunnen meegenieten van de kwaliteiten van
het dorp. Op een aantal punten wil de PvdA verder
gaan dan de voorstellen van het college. Voor de
echte minima het percentage van kwijtschelding
vamgemeentelijke heffingen verhogen naar 99
proéènt en structurele WVG-uitgaven opnemen in
de begroting.
Met de jongeren in het dorp moet worden geko
men tot een structurele(r) vorm van overleg, met
name over de voorzieningen die er voor hen (niet)
zijn, bijvoorbeeld in de vorm van een jongeren-
raad. Overigens, waar blijft het voorstel voor het
instellen van een seniorenraad?
Verkeer
De actualisering van het verkeersplan moet
aptwoord geven op de in het dorp nog aanwezige
verkeersknelpunten, waaronder de rol van
Vennewatersweg en Malevoort, de consequenties
van de ontsluiting van het bedrijventerrein
Boekelermeer en de bevoorrading van winkels en
bedrijven in de dorpskern. Zwaar verkeer moet uit
de dorpskern worden geweerd. Met de aanleg van
30 km-zones moet onverdroten worden doorge
gaan. Meer aandacht moet worden geschonken
aan het langzaam verkeer en het ontmoedigen van
het gebruik van de auto voor verplaatsingen
binnen het dorp.
Om het dorpsgezicht, met zijn vele kenmerkende
huizen en straten, te kunnen behouden, moet een
wefstandsbeleid worden ontwikkeld op grond
waarvan ingrepen in het dorp kunnen worden
getoetst. Bij plannen voor herinrichting van straten
en (ver)bouwplannen dient een toets plaats te vin
den op de consequenties voor het bomenbestand
('fijn wonen in het groen').
Heiloo zal de komende jaren als tegenwicht tegen
de vergrijzing van het dorp vooral moeten bouwen
voor jongeren/starters op de woningmarkt.
Terugkijkend op de nu bijna afgelopen raadsperio
de kan gesteld worden dat ook in Heiloo een
'paarse' cöalitie, zonder het CDA getoond heeft
recht van bestaan te hebben. De in het beleidspro
gramma gemaakte afspraken zijn uitgevoerd dan
wel in gang gezet. Heiloo is echter nog niet af. Er
is nog veel te doen de komende jaren. Het laatste
jaar van dit college zal, voorafgaand aan de verkie
zingen niet zozeer een 'oogstjaar' zijn, eerder een
jaar waarin veel (nieuwe) ontwikkelingen in gang
gezet gaan worden.
Algemeen
Het Rijk legt steeds meer taken neer bij de
gemeenten, maar geeft een aantal gemeenten,
waaronder Heiloo, steeds minder geld. In Heiloo
heeft de korting van rond 2 miljoen geleid tot een
Kerntakennota waarin bepaald is wat anders,
beperkter of helemaal niet meer uitgevoerd kan
worden. De raad is akkoord gegaan met de plan
nen, waarbij vele instellingen in moeten leveren,
maar waar gezorgd is voor een goed vangnet. Zo
kunnen vrijwel alle voorzieningen in stand blijven,
alleen soms op een wat lager pitje.
Financiën en belastingen
Heiloo staat er door een sober financieel beleid
relatief goed voor. De WD is duidelijk te herken
nen: niet méér uitgeven dan nodig onder behoud
van een goed voorzieningenniveau in een ruim,
groen dorp. Toen mogelijk bleek de onroerende
zaakbelasting minder te verhogen dan oorspronke
lijk afgesproken, heeft de WD er op aangedrongen
om dat dan ook te doen. Als blijkt dat door de her
taxatie van woningen de waarde van huizen sterk
omhoog gaat, dan gaat wat de WD betreft de OZB
omlaag om de belastingdruk gelijk te houden.
Voorts pleit de WD voor verdere toepassing van
het profijtbeginsel, dat kortweg inhoudt dat iemand
die van een dienst of voorziening gebruik maakt,
daar voor moet betalen. Dit betekent dus optimale