i 1 fijn wonen tussen al dat groen ^NT HEILOO o Reiniging en inspectie hoofdriool krijgt binnenkort vervolg Milieu-enquête in Heiloo Bestrating rondom nieuw bouw Raadhuisplein Legitimatie Afvalbrengplaats Wet Voorzieningen Gehandicapten Wekelijkse avondopenstelling gemeentehuis Tf HEILOO m Vanaf maandag 29 september a.s. wordt gedurende twee weken een deel van de hoofdriolering in Heiloo schoongemaakt. Deze schoonmaakklus maakt deel uit van een onderhoudsplan waarbinnen het gehele riole ringsstelsel wordt gereinigd. Dit jaar zijn de Kanaalweg (vanaf de Ken nemerstraatweg tot het Rosendaal), Plan Zuid (gebied tussen de Kennemerstraatweg, Stationsweg, Heerenweg en Zevenhuizerlaan) en een deel van de Westerweg (tussen de Stationsweg en Zevenhuizerlaan) aan de beurt. De schoonmaak van de riolering wordt gedaan door de firma Helma. De speciale auto 's van het bedrijf zijn wit met blauw van kleur. Eventuele overlast Bij reiniging van de riolering kan bij sommige huizen of bedrijven water- en stankoverlast voorkomen. Dit gebeurt vaak op plaatsen waar de rioleringsbuizen een te kleine door snede hebben. Dit eventueel in combinatie met een slechte ontluchtingscapaciteit van de huisriolering en de aanwezigheid van een vuilprop in de leidingen veroorzaakt water- en stankoverlast. Als het schoonmaakbedrijf de riolering reinigt met hoge druk, dan is het mogelijk dat een vuilprop in de richting van het huis wordt gestuwd, Hierdoor ontstaat ongerief in het toi let of in de badkamer. De oplossing tegen de stank is het deksel van het toilet te sluiten. Eventuele schade wordt niet door de gemeente vergoed. Wat kunt u doen om overlast en verstop pingen te voorkomen Stankklachten kunnen overigens normaal gesproken worden voorkomen door geen (chemische) afvalstoffen, zoals olie en vetten, terpentine, verfresten, fotochemicaliën en bij tende schoonmaakmiddelen door de goot steen en/of het toilet te spoelen. Een verstopte riolering komt vaak voor door onwetendheid en onvoorzichtigheid met afval stoffen. Vooral in de huisriolering komen man kementen veelvuldig voor. Verstoppingen zijn te voorkomen door een zeefje in de afvoer te gebruiken. Koffieprut, theebladeren en etens resten horen in de groene rolemmer thuis. Overig afval hoort in de grijze rolemmer. Verder is het belangrijk om regelmatig haren en zeep bij het afvoerputje van de douche te verwijderen. Verstoppingen in huis kunnen eventueel met een ontstopper worden opge heven. Verstoppingen in de huisriolering zijn in de meeste gevallen moeilijk op te heffen. Zeker ais u bedenkt dat er soms dweilen, luiers en zelfs complete kledingstukken in de huisriole ring aangetroffen worden. Ook gestold vet kan de ooriaak zijn van veel ellende. Vet kunt u overigens brengen bij de gemeentelijke Atvaibrengpiaats aan het Rosendaal. Ook kunt u het afgeven bij de Chemokar of eventueel in uw grijze rolemmer doen. Wat u ook doet, spoel het niet weg via de riolering. De ontstoppingsput ven/uit een belangrijke rol bij ontstoppingen. Als deze put, die zich op de erfgrens op een diepte van een halve meter bevindt, bij een verstopping leeg is, mag aangenomen worden dat er problemen zijn in de binnenhuisriolering. De bewoner moet dan zelf aan de slag om deze verstop ping te verhelpen of hij moet hulp van een loodgieter inroepen. Staat de ontstoppingsput voi, dan kan de bewoner kosteloze hulp inroepen van de dienst Beheer Openbare Ruimte. Uit ervaring weet de gemeente, dat veel men sen niet weten waar de ontstoppingput zich bevindt. Het is sowieso nuttig om die plaats in geval van nood te weten. Ook als u plannen heëft om bomen en/of struiken te planten is het belangrijk de plaats van de ontstoppings put te weten om ingegroeide boomwortels in de toekomst te voorkomen. Meer informatie Bij de afdeling Beheer Openbare Ruimte, tel. 072 - 533 68 80, kunt u een situatieschets opvragen. Verstoppingen kunt u van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 16.00 uur melden op tel.nr. 072 - 533 68 80. In noodgevallen is men ook buiten de regulie re openingstijden beschikbaar op dit telefoon nummer. De gemeente kan bij verstoppingen, waarbij de oorzaak bij de bewoner ligt, niet aansprakelijk worden gesteld. Onlangs hebben 1.000 huishoudens in Heiloo een milieu-enquête inde brievenbus gekre gen. De gemeente wil met behulp van deze enquête graag te weten komen wat Heilooënaren van het gevoerde gemeentelijke milieubeleid en het milieu in het algemeen vinden. De enquête-formulieren kunnen nog tot en met vrijdag 19 september a.s. ingestuurd wor den. Formulieren die na maandag 22 septem ber a.s. worden ontvangen kunnen niet meer in de resultaten worden verwerkt. Heeft u vragen over het bovenstaande, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de heer C. Besseling van de afdeling VROM, Milieu, tel. 072 - 531 32 24. ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwetdat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. Opgemerkt wordt, dat in dit stadium nog niet bekend is of aan de verzoeken meegewerkt kan worden. Eventuele bouwvergunningen alsmede voornemens om vrijstelling te verle nen zullen te zijner tijd worden gepubliceerd, waarna de mogelijkheid bestaat de bouwplan nen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. Zeeweg 49, J.Th. Gelaudie - plaatsen berging; Middelhof 3, P.M. Looij-Wijn - vergroten woning; Bergeonstraat 29, S.H. Blok - vergroten woning; Laarmanstraat 17, H. de Haan - veranderen woning (o.a. dakkapel/carport); Vinkenbaan 9, H. van der Velden - vergroten woning en ged. inrichten van een bedrijfsgebouw voor minder-valide; Slimpad (Rehobothschool) - uitbreiding en renovatie gymnastieklokaal; Holleweg 72, D. Cnossen Nieuwe bouwplannen Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat zij voor de hieronder ver melde bouwplannen voornemens zijn bouw vergunning te verlenen. Ewisweg 8 - veranderen en bergroten woning; Ringweg tlo F. Verschuirlaan - plaatsen prefab-gebouwtje voor lokaalcen trum kabeltelevisie; Hoogeweg 70 - oprichten woning met garage/berging na sloop van het bestaande woonhuis. De ontwerp-besluiten liggen met de bouw plannen en de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 18 september 1997 gedu rende 14 dagen voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de afdeling VROM. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nr. 072 - 531 31 52). Gedurende de termijn van terinzagelegging kan een ieder tegen het voornemen om voor bovenvermelde bouwplannen vrijstelling te verlenen schriftelijk bedenkingen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 11850 AA Heiloo. Binnenkort is de nieuwbouw van winkels en woningen aan het Raadhuisplein gereed. Daarom is gestart met het aanbrengen en aanpassen van de bestrating rondom de nieuwbouw. Ook het parkeerterrein wordt aangepast. Deze werkzaamheden kunnen enige overlast veroorzaken en zijn naar verwachting begin oktober gereed. Heeft u vragen, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de heer M. Slippens van het De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal is iedere zaterdag geopend tussen 09.00 en 12.00 uur. Op de Afvalbrengplaats staan bakken voor ijzer, schoon hout, schoon puin, plat glas, grof snoeiafval, grof afval, klein chemisch afval (KCA), groente-, fruit- en tuinafval (gtf) en restafval. Van de zaterdagopenstelling wordt veelvul dig gebruik gemaakt. Zoveel zelfs, dat het vermoeden is gerezen, dat ook niet- Heilooënaren met afval komen. Omdat de hoeveelheid afval die wordt gebracht van invloed is op de hoogte van de tarieven, wil de gemeente er zeker van zijn dat alleen de inwoners van Heiloo hun afval komen brengen. Daarom kunnen medewerkers van de Afvalbrengplaats u om geldige legitimatie vragen. Onder legiti matie wordt verstaan uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Heeft u vragen of wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met tel.nr. 072 - 533 68 80. Verleende collectevergunning Door de burgemeester en wethouders is aan de volgende instelling vergunning verleend voor het houden van een collecte in de vol gende periode: - Prinses Beatrix Fonds voor de periode van 14 tot en met 20 september a.s.; - Nier Stichting Nederland voor de periode van 21 tot en met 27 september a.s. De collectanten horen een legitimatiebewijs bij zich te hebben, waaruit blijkt dat zij bevoegd zijn te collecteren. Woon-Zorgloket in Heiloo Inwoners van Heiloo kunnen bij het Woonzorgloket terecht voor informa tie, advies en vragen over de Wet Voorzieningen Gehandicapten, Woon- en Zorgvoorzieningen zoals: *Wonen bijv. traplift, douchezitje, verhoogd toilet, aangepaste woning, senioren woning, koppelwoning; *Welzijn bijv. vervoersvoorzieningen, warme maaltijdvoorziening, dagverzorging; *Zorg bijv. thuiszorg (verpleegkundige zorg, huishoudelijke en verzorgende hulp), zorgcentrum Overkerck of De Loet, verpleeghuis. Meer weten? Het Woonzorgloket is geopend van maandag- tot en met vrijdagochtend van 08.00 tot 12.30 uur. Het Woonzorgloket is telefonisch bereik baar van 08.00 tot 16.30 uur onder nummer 072 - 531 31 84. Buiten deze tijden kunt u een boodschap inspre ken op het antwoordapparaat. U wordt de volgende werkdag terugge beld. Noodgevallen Heeft u direct thuiszorg nodig en is het Woonzorgloket telefonisch niet meer bereikbaar dan kunt u contact opnemen met de zorgcentrale. De zorgcentrale is bereikbaar onder telefoonnummer 0 72 - 512 71 27. n deze rubriek staat bijna iedere week ver meld dat u onder andere voor advies en vra gen over de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) bij het Woonzorgloket terecht kunt. De komende periode zult u regelmatig meer informatie lezen over de mogelijkheden van deze wet. Het gaat aller eerst over: Vervoersvoorzieningen (I) Als u moeilijk ter been bent en als u beperkin gen ondervindt om u buitenshuis te verplaat sen, dan kunt u mogelijk een beroep doen op de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG). Aanvraagformulieren voor voorzieningen zijn verkrijgbaar bij het Woonzorgloket in het gemeentehuis. Kilometervergoeding Als u vanwege uw handicap geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer, omdat de bushalte voor u bijvoorbeeld te ver lopen is, of omdat u in een rolstoel zit, dan kunt u een kilometervergoeding aanvragen voor het gebruik van de taxi (of uw eigen auto) of de rolstoeltaxi (of de rolstoelbus). Als u regelma tig naar het ziekenhuis of naar specialisten moet, bestaat hiervoor overigens een andere, regeling. Voor informatie over deze regeling kunt u terecht bij uw ziektekostenverzekeraar. Vergoeding De vergoeding voor het gebruik van de taxi (of uw eigen auto) is maximaal 2.500,- per jaar. Als u aangewezen bent op vervoer per rolstoeltaxi (of rolstoelbus) is de vergoeding maximaal 3.750,- per jaar. Wanneer u in aanmerking komt voor een kilo metervergoeding, dan krijgt u een aantal declaratieformulieren toegestuurd, iedere drie maanden krijgt u vervolgens een voorschot op uw bank- of girorekening overgemaakt. Aan de hand van de declaratieformulieren, die u ieder kwartaal moet invullen, wordt ten slotte de definitieve vergoeding vastgesteld. Inkomensgrens U komt niet altijd in aanmerking voor een kilo metervergoeding. Als uw inkomen namelijk te hoog is, dan krijgt u geen kilometervergoe ding, zelfs niet als u geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer. De inkomensgrens is voor echtparen en samenwonenden 2.817,29 netto per maand en voor alleen staanden 1.972,10 netto per maand (nivo 1, iannari 1QQ7). A/s uw inkomen echter net iets hoger is dan de inkomensgrens die voor u geldt, komt u misschien in aanmerking voor een gedeeltelijke kilometervergoeding. Hoe wordt uw aanvraag beoordeeld Als u een aanvraag doet voor een kilometer vergoeding, dan wordt eerst bekeken of uw inkomen niet te hoog is. Als uw inkomen niet te hoog is, wordt vervolgens onderzocht of u inderdaad geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer. De Indicatiecommissie adviseert het gemeentebestuur over uw aan vraag. Het gemeentebestuur beslist. Als het gemeentebestuur akkoord gaat, dan krijgt u een kilometervergoeding. ServiceTaxi Sinds 1 juni 1996 rijdt de ServiceTaxi in Noord-Kennemerland. Hiermee kunt u zich op een gemakkelijke wijze verplaatsen naar ieder adres in de regio. De tarieven van de ServiceTaxi zijn goedkoper dan de gewone taxi. Daarnaast kunt u hulp krijgen bij het in- en uitstappen. Een uitkomst voor iedereen die slecht ter been is. De ServiceTaxi rijdt zeven dagen per week van s morgens 09.00 uur tot 's avonds 24.00 uur. Omdat het niet om een gewone taxi gaat, moet u minimaal één uur van tevoren bellen. Het kan gebeuren dat de ServiceTaxi hooguit een kwartiertje eerder of later bij u voorrijdt, omdat er misschien nog andere mensen moeten worden opgehaald. Als u een kilometervergoeding krijgt in het kader van de WVG en/of als u 65 jaar of ouder bent, dan kunt u binnenkort tegen een goed koper tarief van de ServiceTaxi gebruikmaken dan andere mensen. U kunt de ServiceTaxi bestellen via nummer 06-8686. Verplaatsingsmiddelen Naast de kilometervergoeding bestaan ook nog de zgn. verplaatsingsmiddelen, zoals aangepaste fietsen, elektrische scootermobie len en dergelijke. Deze voorzieningen worden volgende week in de Uitkijkpost besproken. Meer informatie Bent u niet zeker of u een beroep kunt doen op de WVG, of heeft u vragen over de ServiceTaxi, belt u dan gerust het Woonzorgloket of kom even langs. U vindt het Woonzorgloket in het gemeentehuis. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur. Telefonisch is het loket tot en met 16.30 uur bereikbaar onder nummer 072 -531 31 84. Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Door het college van burgemeester en wet houder zijn de hieronder vermelde bouwver gunningen verleend en meldingen positief bevonden: De Driestal 12, A.D. Swart-Stroo - plaatsen dakkapel; Rosendaal 16, J. Bart - plaatsen dakkapel; De Oostkanter 10, N. de Vries - vergroten woning (dakopbouw); Ypesteinerlaan 43, C.M. van Ingen - plaatsen berging; Mariënstein 116, H.J. van Weel - vergroten woning; De BI in ken laan 26, G.E.L.M. Worm - plaatsen dakkapel; Handelsweg 9, P.M.C. Dekker - veranderen bedrijfspand; E.J. Potgieterweg 44, W. Hoving - veranderen en vergroten van de woning. De bouwvergunningen/meldingen liggen met de bijbehorende tekeningen en overige stuk ken ter inzage bij de afdeling VROM, Raadhuisplein 1. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nr. 072 - 531 32 16 of 072 - 531 32 17). Degene die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd, krijgt bericht van de afdeling VROM wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaamheden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM worden gemeld. Dit kan telefonisch onder de num mers 072 - 531 32 16 of 072 - 531 32 17. Als u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een melding, dan kunt u hier tegen binnen zes weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Wanneer u bezwaar maakt, dan kunt u ook om een voorlopige voorziening vragen bij de- President van de Rechtbank te Alkmaar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Nadere infor matie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorzieningen te vragen kunt u inwinnen bij de afdeling VROM. De gemeente Heiloo heeft een wekelijkse avondopenstelling. Het gemeentehuis is Iedere maandag avond van ie.Ö0 tot en met 20.00 uur geopend. voor het publiek: Burgerzaken Maatschappelijke voorzieningen Bouw- en Woningtoezicht - inzien van bouwplannen - indienen van bouwaanvragen - informatie over bouwplannen etc. Voorlichting Raadhuisplein I Pb. I 1850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5313289. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van 18.00 lot 20.00 uur, tel. 531313T Informatierubriek ir\70 GQi OO DR

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1997 | | pagina 4