Grenscorrectie Boekelermeer: Ongewenst, maar bestuurlijk verstandig I HEILOO ^NT.f Goed verkeer Legitimatie Afvalbrengplaats HEILOO Woon-Zorgloket in Heiloo PAGINA 4 UITKIJKPOST 15 OKTOBER Maandag 6 oktober jl. heeft een meerder heid van de gemeenteraad schoorvoetend ingestemd met het raadsvoorstel over de grenscorrectie Boekelermeer. Eerder al hadden de gemeenteraden van Alkmaar en Akersloot tot grenscorrectie besloten. Het besluit van de raad betekent dat grondge bied gelegen in het gedeelte van de Boekelermeer in het gebied ringsloot - Kanaaldijk en circa 280 meter ten noorden van de Kanaalweg met ingang van 1 janu ari 1998 over gaat van Heiloo naar Alkmaar. Inmiddels heeft Gedeputeerde Staten van Noord-Holland goedkeuring gegeven aan de gelijkluidende raadsbe sluiten. Zowel tegen het besluit van de gemeente raad als tegen het besluit van Gedeputeerde Staten is beroep mogelijk op grond van artikel 8:1 van de Algemene Wet bestuursrecht. De betrokken inwoners zijn inmiddels schriftelijk op de hoogte gesteld van het besluit. Moeilijke beslissing Het college van burgemeester en wethouders realiseert zich dat de grenscorrectie voor inwoners van het betreffende gebied een emotionele betekenis kan hebben. Ook voor het college en de gemeenteraadsleden, was de beslissing om in te stemmen met de grenscorrectie een moeizaam maar onaf wendbaar besluit. Met de grenscorrectie is door een meerderheid van de gemeenteraad ingestemd, omdat het bestuurlijk de meest verstandige oplossing was en is voor de ongewenste situatie waarin Heiloo zich bevond. Een minderheid, te weten de fracties van D66 en het CDA, had een ander stand punt. Het gaat niet alleen om de Boekelermeer De gemeente Alkmaar heeft in het kader van het C20-beleid van het kabinet de gelegen heid gekregen de door haar gewenste ruimte behoefte voor wonen en werken te verkrijgen middels samenvoeging met één of meer buurgemeenten. Dit bleek niet de eerst aangewezen oplos sing. Gekozen is voor het gezamenlijk oplos sen van problemen op het gebied van ruimte voor woningbouw en bedrijventerrein. Hierbij stond wel vast (een verzoek van de provin cie), dat in overleg met de gemeenten Alkmaar, Heiloo, Egmond en Akersloot bepaald moest worden welke locaties in de laatste drie genoemde gemeenten door toe voeging aan Alkmaar kunnen bijdragen aan de versterking van de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van Alkmaar. Akkoord gaan met een 'vrijwillige' grenscor rectie heeft tot gevolg gehad dat de gemeen te Heiloo voorwaarden heeft kunnen stellen aan de instemming met het raadsbesluit. Ook is voorkomen dat Heiloo grond dient af te staan aan Alkmaar voor woningbouw en niet gebouwd wordt op grond van Natuurmonumenten. Verder wordt een onder zoek gestart naar de gevolgen van de ver- keersontwikkeling als gevolg van de C20 dis cussie en zijn eisen gesteld en ingewilligd met betrekking tot het maximaal toegestane aantal hectare milieucategorie V (bedrijven) in en de afscherming van een eventueel toe komstig bedrijventerrein, alsmede het mini maal aantal werknemers per hectare. Voorwaarden die op een andere wijze niet gerealiseerd hadden kunnen worden. Indien de gemeenteraad niet had ingestemd met het besluit tot grenscorrectie hadden Gedeputeerde Staten zelfstandig of op ver zoek van Alkmaar zelf een procedure tot grenscorrectie kunnen starten. Dit betekent, dat het hoogst waarschijnlijk was, dat de grenscorrectie uiteindelijk -per 1 januari 1999- toch doorgang zou vinden. De negatieve gevolgen van deze laatste -opgelegde- grens correctie waren voor Heiloo nog moeilijker te accepteren, dan de huidige grenswijziging. Resultaat lijkt magermaar is het maximaal haalbare Het gemeentebestuur van Heiloo beseft dat het resultaat in de ogen van de betrokken bewoners in de Boekelermeer slechts mager kan lijken. Maar in het licht van de bestuurlijke stand van zaken was en is het voorliggende pakket van afspraken (waaronder voorwaar den) het maximaal haalbare. Vanuit de zorg voor de betrokken inwoners is een overgangsregeling ingesteld. Deze over gangsregeling betekent, dat inwoners van de Boekelermeer gedurende zeven jaar van dezelfde voorzieningen gebruik kunnen maken en dezelfde rechten hebben als waren zij inwoners van Heiloo. Een verlenging van deze termijn behoort tot de mogelijkheden. Uitzondering op deze overgangsregeling is het bestaande belastingregime. Een dergelij ke overgangsregeling is niet mogelijk met betrekking tot gemeentelijke belastingen. Daarnaast blijkt bij bestudering van de belas tingtarieven van de gemeenten Alkmaar en Heiloo dat de verschillen per saldo gering zijn. Een specifieke regeling met betrekking tot de belastingen is niet aangewezen. Wat heeft Heiloo met het proces bereikt? De gemeente Heiloo heeft bereikt dat er een grotere kans is op het zelfstandig blijven van Heiloo. Ook zijn er voordelen bereikt met betrekking tot de inrichting van ons gebied (bijvoorbeeld geen woningbouw op natuurge bieden in het noorden van Heiloo en voor waarden voor het inrichten van het Boekelermeergebied als bedrijventerrein). Als de winst- en verliesrekening bij elkaar wordt opgeteld, heeft Heiloo per saldo een positief resultaat is bereikt. Bovendien heeft dit pro ces een hele positieve bijdrage aan de posi tie van Heiloo in de regio geleverd. Immers een gevolg is dat de gemeente Alkmaar en de Provincie Heiloo zien als een partner waar je zaken mee kunt doen en afspraken mee kan maken. Informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. W. Grooteman van de afdeling Bestuurszaken, tel. (072) 535 66 44. Verkeerspleinen Verkeerspleinen kan men overal aantreffen. Zowel op autowegen (gelijkvloerse kruisin gen) als op gewone wegen en zowel binnen als buiten de bebouwde kom. - Verkeerspleinen zijn kruisingen van een spe ciale soort, waarbij alle bestuurders één rich ting worden opgestuurd (éénrichtingsverkeer). Er zijn twee soorten verkeerspleinen, grote en kleine (in de volksmond ook wel (mini-)roton- des genoemd). Een goed voorbeeld van een groot verkeersplein in onze omgeving is het Kooimeerplein te Alkmaar. Mini-rotondes lig gen in Heiloo op de Kennemerstraatweg/Vennewatersweg (fietsers uit de voorrang) en op de Stationsweg/Heerenweg (fietsers in de voor rang). Sedert de invoering van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens in 1991 schieten deze rotondes als paddenstoelen uit de grond. Niet zo verwonderlijk aangezien zij voor een goede doorstroming zorgen en meestal verkeersveiliger zijn dan gewone kruispunten. Het verlenen van voorrang Het verkeersplein is een kruispunt en er gel den dan ook dezelfde voorrangsregels als op een normaal kruispunt. Aan bestuurders die een verkeersplein naderen moet dus in princi pe voorrang verleend worden, omdat zij van rechts komen. In de praktijk wordt de voor rang op dergelijke verkeerpleinen veelal gere geld met verkeerslichten. NB: denk aan het geven van voorrang aan bestuurders van rechts als de verkeerslichten niet werken! Bestuurders die een verkeersplein verlaten moeten verkeer dat het verkeersplein blijft volgen voor laten gaan, tenzij dit anders is geregeld (dit volgens het principe rechtdoor Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. Opgemerkt wordt, dat in dit stadium n<pg niet bekend is of aan de verzoeken meegewerkt kan wor den. Eventuele bouwvergunningen alsmede voornemens om vrijstelling te verlenen zullen te zijner tijd worden gepubliceerd, waarna de mogelijkheid bestaat de bouwplannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. Kapellaan 3, Th.F. Schut - plaatsen dakkapel De Oude Werf 18, Ko Hartog Elektrotechniek - veranderen magazijn Schuine Hondsbosschelaan 23, K.J. Klaver - vergroten woning Slimpad 18 (Radboudschool), Gemeentebestuur van Heiloo - plaatsen nood-lokaal De Spanring 6, R.A j< Obdam - aanbouwen garage Westerweg 197, P.A. Kampstra - vergroten dakkapel (achterzijde) op dezelfde weg gaat voor; dit geldt ook voor voetgangers). Tegenwoordig worden de traditionele ver keerspleinen steeds meer omgebouwd tot verkeerspleinen waarbij het autoverkeer op de rotonde voorrang heeft (de zogenaamde voorrangsrotondes). Ook op nieuw aangeleg de verkeerspleinen heeft autoverkeer in prin cipe voorrang. In veel gevallen hebben ook de fietsers en de voetgangers voorrang. Jammer genoeg zijn er nog veel rötondes waar dit niet het geval is en soms is dit ook niet verstandig, bijvoorbeeld op rotondes met veel vrachtverkeer. Het blijft dus goed uitkijken! Richting aangeven op mini-rotondes Als u de rotonde met uw auto oprijdt en u wilt deze meteen de eerstvolgende afslag weer verlaten, geef dan meteen richting aan naar rechts. In andere gevallen dient u tijdig voor de afslag aan te geven dat u daar de rotonde wilt verlaten. Om tijdig richting aan te kunnen geven verdient het aanbeveling om voor en op de rotonde snelheid te minderen. Ook fietsers dienen aan te geven dat zij de rotonde willen verlaten door de rechterhand uit te steken. Het is aan te bevelen ook aan te geven wanneer men de rotonde wilt blijven volgen door de linkerhand uit te steken! Dit alles is nodig om bestuurders die het verkeersplein op willen rijden, of deze willen verlaten, te laten zien wat u wilt gaan doen. Dit artikel is geschreven i.s.m. WN Afdeling Heiloo en de politie. Voor meer informatie over WN Heiloo kunt u bellen naar de heer M. Meisburger, tel: 5332548. De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal is iedere zaterdag geopend tussen 09.00 en 12.00 uur. Op de Afvalbrengplaats staan bakken voor ijzer, schoon hout, schoon puin, plat glas, grof snoeiafval, grof afval, klein chemisch afval (KCA), groente-, fruit- en tuinafval (gtf) en restafval. U kunt géén bouw- en sloopafval brengen bij de Afvalbrengplaats. Hiervoor kunt u iedere eerste zaterdag van de maand tussen 09.00 en 11.30 uur terecht bij de stortplaats van GP Groot, Kanaaldijk 13 te Heiloo. Van de zaterdagopenstelling wordt veelvuldig gebruik gemaakt. Zoveel zelfs, dat het ver moeden is gerezen, dat ook niet- Heilooënaren met afval komen. Omdat de hoeveelheid afval die wordt gebracht van invloed is op de hoogte van de tarieven, wil de gemeente er zeker van zijn dat alleen de inwoners van Heiloo hun afval komen brengen. Daarom kunnen medewer kers van de Afvalbrengplaats u om geldige legitimatie vragen. Onder legitimatie wordt verstaan uw paspoort, rijbewijs of identiteits kaart. Bent u niet in staat om aannemelijk te maken dat u daadwerkelijk een inwoner van Heiloo bent, dan kan de medewerker van de Afvalbrengplaats u mededelen dat u geen afval kunt inleveren. Als duidelijk is dat u in Heiloo woont, dan kunt u gewoon bij de Afvalbrengplaats terecht. Heeft u vragen of wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met tel.nr. 072 - 533 68 68. G G NT a Inwoners van Heiloo kunnen bij het Woonzorgloket terecht voor informa tie, advies en vragen over de Wet Voorzieningen 'Gehandicapten, Woon- en Zorgvoorzieningen zoals: *Wonen bijv. trap lift, douchezitje, verhoogd toilet, aangepaste woning, senioren woning, koppelwoning; *Welzijn bijv. vervoersvoorzieningen, warme maaltijdvoorziening, dagverzorging; *Zorg bijv. thuiszorg (verpleegkundige zorg, huishoudelijke en verzorgende hulp), zorgcentrum Overkerck of De Loet, verpleeghuis. Meer weten? Het Woonzorgloket is geopend van maandag- tot en met vrijdagochtend van 08.00 tot 12.30 uur. Het Woonzorgloket is telefonisch bereik baar van 08.00 tot 16.30 uur onder nummer 072 - 535 67 03. Buiten deze tijden kunt u een boodschap inspre ken op het antwoordapparaat. U wordt de volgende werkdag terugge beld. Noodgevallen Heeft u direct thuiszorg nodig en is het Woonzorgloket telefonisch niet meer bereikbaar dan kunt u contact opnemen met de zorgcentrale. De zorgcentrale is bereikbaar onder telefoonnummer 0 72 - 512 71 27. Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwver gunningen verleend en meldingen positief bevonden: "Kennemerstraatweg 7, J.J. Dekker - plaatsen berging Ringweg t.o. de Fontein Verschuirlaan - plaat sen prefab-gebouw (lokaalcentrum kabeltele visie) achter percelen Westerweg 26 t/m 30, G. Meijer - oprichten loods Westerweg 231, J.J.M. Sengers - vergroten woning Ewisweg 8, R. v.d. Werf - vergroten/verande ren woning en garage Hoogeweg 70, G.P. Groot \jastgoed B.V. - oprichten woning met garage/berging Deze bouwvergunningen/meldingen met de bijbehorende tekeningen en overige stukken liggen ter inzage bij de afdeling VROM, Raadhuisplein 1, maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 12.30 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nummer 535 67 37 of 535 67 38). Degene, die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd, krijgt bericht van de afdeling VROM, wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen, mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaamheden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM worden gemeld; dit kan telefonisch onder de num mers 535 67 37 of 535 67 38. Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een meldingkunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij bur gemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de pre sident van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Nadere informatie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vra gen kunt u inwinnen bij de afdeling VROM. Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666 l Informatierubriek i borstel grcniwijziging Akerjloot-Alkmaar-Heiloo haal 1:12.500 Huidige gemeentegrenzen Voorgestelde gemeentegrenzen Fietspadtondethoudsstrook um. Hoog opgaande groenstrook tot 10m Ma* bebouwingshoogte 10m Hoofdinfrastructuur Grondgebied van Alkmaar naar Heiloo Grondgebied van Heiloo naar Alkmaar Grondgebied van Akersloot naar Alkmaar Grondgebied ion Aker-loot naar Heil l okaal bedrijs entenein ninaai

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1997 | | pagina 4