Nota Bijzondere Bijstand, Ook na het eten kunt u- nog stemmen! Wekelijkse avondopenstelling gemeentehuis Uitslag gemeenteraads verkiezingen te volgen in Open Huis Inschrijvingen Bosvilla's na Woningmarktdag O |ttNTf HEILOO onderwerp van gesprek in de raadscommissie II 4 MAART Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 3.00 tot 12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666. PAGINA 4 UITKIJKPOST - 4 MAART Informatierubriek I De raadscommissie Welzijnszaken en Burgerij buigt zich de komende vergadering over de notitie van burgemeester en wethouders over de onderwerpen: bijzondere bijstandminima beleid en sociale vernieuwing. In december van het vorig jaar heeft de commissie de beleidsnotitie algemene bijstand al bespro ken. Nu zijn deelonderwerpen aan de orde. Herhaalde malen is er in de gemeenteraad op aangedrongen om de bijzondere bijstand en het minimabeleid bij elkaar te behandelen. Dit gebeurt nu. Wat is bijzondere bijstand? Bij bijzondere bijstand gaat het om situaties waarbij een persoon een minimuminkomen heeft en daarom geacht wordt in zijn eigen levensbehoeften te voorzienmaar niet het t geld heeft om extra - toch noodzakelijke - uit gaven te doen. We moeten dan denken aan: hoge woonlasten, kosten van een bril, kosten van een studie die nodig is om een baan te krijgen. Waar gaat het over bij het minimabeleid? Bij het minimabeleid gaat het er om diezelfde categorie personen wat meer financiële arm slag te geven. Dit kan dan door gedeeltelijke kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen, een bijdrage voor de deelname aan sportverenigingen, zwemmen, algemene kosten verbonden aan het gewone maat schappelijke verkeer zoals familiebezoek, telefoneren etc. Voor wie is het bedoeld? Wanneer het inkomen op of net boven het minimum ligt is het de moeite waard op het gemeentehuis te vragen of op één of meerde re voorzieningen aanspraak kan worden gemaakt. Het is dus niet zo dat al sprake moet zijn van een bijstandsuitkering. Het inko men kan ook laag zijn, omdat er alleen AOW wordt ontvangen, of omdat het loon of pen sioen laag is. Wat is er nieuw? Wat is er nieuw in de voorstellen die aan de raad worden voorgesteld? Bijzondere bijstand Wanneer voor de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen een beroep op leenbij- stand moet worden gedaan, zal het aflos singspercentage van 6% van het normbe drag vakantietoeslag worden verlaagd naar 3%. Je kunt denken aan de aanschaf van een wasmachine of de inrichting van een huis. Die situatie geldt voor personen die drie jaar of langer een minimuminko men hebben. Het kan voorkomen dat personen plotseling geen inkomen meer hebben. Weliswaar krijgen zij een uitkering, maar >de hoogte van de woonlasten van het huis waarin ze wonen, staat in geen verhouding meer tot het inkomen dat ze hebben. Om de eerste, ergste klappen op te vangen, zal ter compensatie voor een periode van drie maanden de ten laste blijvende huur niet hoger zijn dan 330,00 per maand. Dit bedrag was f 500,00. In bepaalde gevallen kunnen reiskosten van een sollicitatiebezoek worden vergoed. Ouder(s) met kinderen tussen de 12 en 18 jaar, die aan het voortgezet onderwijs deelnemen, ontvangen per jaar een ver goeding van 150,00 per kind. Minimabeleid Wanneer het inkomen van iemand net boven het minimum zit, maar betrokkene heeft wel bepaalde kosten te maken (belasting te betalen, lidmaatschapskosten verenigingen etc.) kan het toch zo zijndat iemand een uitkering op grond van het Minimabeleid krijgt. Misschien niet het hele bedrag maar dan wel een deel. Sociale Vernieuwing Officieel heeft het rijk de uitkering voor socia le vernieuwing stopgezet. Een groot bedrag is naar het WIW werkfonds gegaan. Een ander bedrag ter grootte van 60.000,00 is door het rijk aan de gemeente verstrekt in de vorm van een aanvulling op de algemene uitkering. Van de bedragen, die in 1997 beschikbaar waren, staat nog een bedrag van 44.000,00 te besteden voor het jeugdbeleid. Een aantal verenigingen in de gemeente kunnen in 1998 nog rekenen op voortzetting van de bijdrage die ze ook in 1997 ontvingen. Daarnaast blijft 35.000,00 structureel beschikbaar voor het veiligheidsbeleid. Van dit bedrag worden de politiesurveillanten mede betaald. Er is zowel uit de reserve van voorgaande jaren alsook uit de bijdrage voor dit jaar nog meer geld beschikbaar. Over de bestemming daarvan zal de nieuwe raad zich later dit jaar uitspre ken. Voorlichting Er is een aantal jaren gevraagd om meer bekendheid te geven aan de hierboven genoemde regelingen. De bedragen die voor bijzondere bijstand waren geraamd, werden namelijk niet helemaal gebruikt. Het aantal malen dat nu een beroep op deze regeling wordt gedaan, is aanzienlijk toegenomen. Hierdoor wordt het geld nu ook daadwerkelijk gebruikt. Toch bestaat de indruk dat niet iedereen deze mogelijkheden kent. Er zijn ook mensen die de mogelijkheden wel kennen, maar er tegen opzien om alle gegevens over inkomen op tafel te leggen. Dit blijft noodzakelijk omdat het recht op het verkrijgen van een voorziening moet worden vastgesteld aan de hand van deze gegevens. De voorlichting over de regels en procedures om een aanvraag in te dienen voor bijzondere bijstand en lof minimabeleid zal worden verbe terd. Er worden twee handzame folders gemaakt die binnen Heiloo op ruime schaal zullen worden verspreid. Over bovengenoemde zaken spreekt de com missie Welzijnszaken en Burgerij op dinsdag 10 maart a.s. in het gemeentehuis. Deze ver gadering is openbaar en het betreffend agen dapunt wordt behandeld na 20.00 uur. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Maatschappelijke Voorzieningen, de heer W. den Hartigh tel. 072 - 535 67 05. De gemeente Heiloo heeft een wekelijkse avondopenstelling. Het gemeentehuis is iedere maandag avond van 18.00 tot en met 20.00 uur geopend. Maatschappelijke voorzteotrtge Bouw- en Woningtoezicht - inzien van bouwplannen - indienen van bouwaanvragen - informatie over bouwplannen etc. Voorlichting Meer Informatie heeft u vragen of wilt u meer informatie, dan kunt u telefonisch contact opnemen met bureau Voorlichtingen, 072 535 66 41 Vanavond, woensdag 4 maart, worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Dit jaar zijn de stembureau 's tot 20.00 uur open. Na dit tijdstip worden de stem men geteld. Wilt u de uitslag van de verkiezingen vol gen? Vanaf 20.30 uur vanavond bent u van harte welkom in de foyer van het Open Huis. Hier wordt de uitslag van de gemeenteraadsverkiezing van Heiloo gepresenteerd middels een groot projec tiescherm. De landelijke uitslagen zijn te volgen via een televisie. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met bureau Voorlichting, tel. 072 -535 66 41. U heeft voldoende tijd om rustig van uw avond eten te genieten. Want de stembureaus zij nu een uur langer open. Tot 20.00 uur kunt u uw stem uitbrengen. En uw stem hoort uw gemeen te graag. Iedere gemeente heeft een gemeenteraad, die het beleid bepaald. Door uw stem uit te bren gen op een partij die uw mening deelt, wordt de kans groter dat deze partij vertegenwoordigd wordt in de gemeenteraad. En hoe meer stem men een partij heeft, des te sterker wordt de positie van die partij. U kunt stemmen op de lijsttrekker van een par tij, maar u kunt ook stemmen op een lager geplaatste kandidaat. U brengt in zo'n geval een voorkeurstem uit. Een kandidaat, die op een onverkiesbare plaats staat, heeft nu met deze voorkeurstem een grotere kans om in de gemeenteraad te komen. Als u op 4 maart niet in staat bent om te stemmen, kunt u toch uw stem laten horen door het geven van een volmacht. U kunt iemand anders voor u laten stemmen, bijvoorbeeld een familielid of een vriend. Wilt u meer weten over stemmen, dan kunt u in postkantoren en bibliotheken terecht voor een folder. GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN VERBEET NIET TE STEMMEN! Zaterdag 28 februari jl. was de Woningmarktdag voor de eerste fase van de nieuwbouw van plan De Egelshoek. Op deze Woningmarktdag werden de woning typen Bosvilla 's te koop aangeboden. Tot wanneer kunt u zich inschrijven? Tot vrijdag 13 maart a.s. kunt u zich inschrij ven voor de woningen. Ook is tot deze datum informatie in de vorm van een informatiemap over woningen verkrijgbaar bij de gemeente. Dit kan van maandag tot en met vrijdag tus sen 08.00 en 12.30 uur en op maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Voor inhoudelijke informatie of een toelichting kunt u terecht bij de makelaars: - Ouwejan Vastgoed Advies, tel. 072 - 533 87 1 7 of - Vos Makelaardij, tel. 072 - 533 18 95. Wanneer moet uw inschrijving uiterlijk binnen zijn? Uw inschrijvingsformulier moet uiterlijk 13 maart ingeleverd worden bij de receptie van het gemeentehuis. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 16.30 uur. Wanneer is bekend of u voor een woning in aanmerking komt? Vanaf maandag 23 maart 1998 is bekend op welke plaats u op de volgordelijst staat als u zich heeft ingeschreven voor een woning. Na 23 maart kunt u telefonisch contact opne men met de gemeente om uw plaats op de lijst te weten te komen. U kunt dan bellen met de heer J. Koopman, tel. 072 - 535 67 48. Verleende bouwvergunning en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwver gunningen verleend en meldingen postitief bevonden: Het Maalwater 11, P.G.M. Kaatee - vergroten woning; Kennemerstraatweg 13, J. de Keizer - plaatsen dubbele garage/berging; Westerweg 419, C.M. Rietbroek-Bijl - veranderen stolpschuur in een woning met kantoor/garage; Wethouder Tomsonbos 1 t/m 37, 45 t/m 105 en 4 t/m 72 (plan de Egelshoek), J.G. Nelis Projekt Maatschappij B.V. - oprichten 20 bosvilla's, bestaande uit 85 appartementen. Ter inzage Deze bouwvergunningen/meldingen liggen met de bijbehorende tekeningen en overige stukken ter inzage bij de afdeling VROM. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nummer 072 - 535 67 37 of 535 67 38). Procedure Degene, die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd krijgt bericht van de afdeling VROM wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaamheden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM wor den gemeld. Dit kan telefonisch onder de nummers 072 - 535 67 37 of 535 67 38. Indienen van bedenkingen Als u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een melding, dan kunt u hier tegen binnen zes weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Wanneer u bezwaar maakt, dan kunt u ook om een voorlopige voorziening vragen bij de President van de Rechtbank te Alkmaar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Nadere infor matie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vragen kunt u inwinnen bij de afdeling VROM. Commissie Grondgebiedzaken I De openbare vergadering van de raadscom missie Grondgebiedzaken I: Ruimtelijke orde ning, volkshuisvesting en grondbedrijf van woensdag 11 maart 1998 om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg. Op de agenda staan onder meer de volgen de agendapunten: - vaststelling welstandsbeleid in de vorm van welstandsrichtlijnen; - vierde serie wijzigingen bouwverordening; - overdracht gymnastieklokaal Burenweg 2; - vestiging voorkeursrecht op een deel van de Boekelermeer Zuid 3 (lokaal bedrijven terrein Heiloo); - beslissing op bezwaarschrift tegen toepassing van de Wet voorkeursrecht gemeenten op gronden in de Boekelermeer; - verzoek om agrarische bestemming van het perceel grond tussen woningen Kennemerstraatweg 656 en 658 te wijzigen in woonbestemming; - c20-discussie woningbouwlocaties; - ontwikkelingen golfbaan. Commissie Grondgebiedzaken II De eerstvolgende openbare vergadering van de raadscommissie Grondgebiedzaken II: verkeer, milieu en reiniging, onderhoud en beheer openbare ruimte en monumentenbe leid vindt plaats op donderdag 12 maart 1998 om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg. Op de agenda staan onder meer de volgen de punten: - milieubeleidsplan; - verkeersactiviteiten in het kader van het project herschikking welzijns- en onderwijsaccommodaties; - voorstel tot actualiseren van het aanbestedingsbeleid; - notulen vergadering verkeerscommissie. Commissie Welzijnszaken en Burgerij De eerstvolgende openbare vergadering van de commissie Welzijnszaken en Burgerij vindt plaats op dinsdag 10 maart 1998 om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg. Attentie: gewijzigd aanvangstijdstip! Op de agenda staan onder meer de volgen de punten: - kennismaking met beoogde kandidaten Seniorenraad; - toelichting op beleidsplannen Stichting Ouderenwerk Heiloo; - herschikking welzijns- en onderwijsaccommodaties; - Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) Noord-Kennemerland; - Nota Bijzondere Bijstand, Minimabeleid en Sociale Vernieuwing; - ontwikkeling lokaal integraal jeugdbeleid. Commissie Bestuurszaken De eerstvolgende openbare vergadering van de commissie Bestuurszaken vindt plaats op maandag 9 maart 1998 om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, oude ingang Raadhuisweg. Op de agenda staan onder meer de volgen de agendapunten: - aanvraag om vergunning voor het jagen op schadelijk wild op gemeentegrond met een slechtvalk of havik; - verordeningen inzake financieel beheer en controle; - gemeenschappelijke regeling meldkamer brandweer/Centraal Post Ambulancevervoer Noord-Holland Noord. Verleende collectevergunning Door burgemeester en wethouders is aan de volgende instelling vergunning verleend voor het houden van een collecte in de volgende periode: - het Leger des Heils tot en met 7 maart a.s. - Nationaal Jeugdfonds voor de periode van 8 tot en met 14 maart a.s. De collectanten horen een legitimatiebewijs bij zich te hebben, waaruit blijkt, dat zij bevoegd zijn te collecteren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1998 | | pagina 4