Behandeling Voorjaarsnota en Meerjarenbeleidsplan in de raad HEILOO DEMOCRATEN UITKIJKPOST-2 JUNI PAGINA 9 Algemene beschouwingen in de raad van 7 juni Eerste termijn schriftelijk: korte samenvatting standpunten fracties Inleiding In de Voorjaarsnota en het Meerjarenbeleidsplan Heiloo 2000-2003 geeft het college een beeld van de financiële posi tie van de gerreente voor 1999 en volgende jaren. De gemdenteraad zal zich daarover uit spreken in de raadsvergadering van 7 juni a.s. Bij de behanceling van de voorjaarsnota wor den ook de Agemene beschouwingen gehouden. De eerste ronde vindt schriftelijk plaats, dat wi zeggen, dat de fracties hun standpunt en vragen aan het college schrifte lijk indienen en schriftelijk antwoord krijgen van het college. Dit gebeurt op donderdag 3 juni a.s. De tweede nnde, ook wel tweede termijn genoemd, vndt mondeling plaats tijdens de gemeenteraadsvergadering van 7 juni a.s. De fracties krijcpn dan de gelegenheid om nog vragen te stellen, verduidelijking te vragen en/of hun sandpunten duidelijk te maken. Het college zal dan de laatste vragen beantwoor den en hetcollegestandpunt verduidelijken. Vervolgenswordt overgegaan tot het vaststel len van hei Meerjarenbeleidsplan en de Voorjaarsrvta. Deze vergadering is openbaar, begint om 16.00 uur en vindt plaats in de kan tine van da buitendienst, Rosendaal 2 te Heiloo. College\oorstel Uit de vcorjaarsnota van de gemeente Heiloo blijkt datde begroting van 1999 financieel sluitend s. Het college streeft, wat betreft de h$ndha\ing van het huidige ambitieniveau, onder aidere naar uitbreiding van het open baar vevoer in Heiloo, aanpassing van de Huisve&ngsverordening in het belang van de inwones van Heiloo, besparing van drinkwa- terverbuik. Om dit te bewerkstelligen stelt het col lege de raad voor om een bedrag van ongeveer 6 miljoen uit de reserve te reser veren die als buffer van eventuele incidentele tekorten wordt ingezet. Samen met andere maatregelen, zoals het 100% kostendekkend maken van de hondenbelasting, het verhogen van deOnroerend Goed Belasting met 2,75% bovencp de inflatie, denkt het college een stap tezetten in de richting van een financieel sluitend meerjarenperspectief voor de perio de na 1003. Het cdlege wil het huidige voorzieningenpeil handhaven. Dit betekent dat er geen verdere ombuigingen vanaf het jaar 2001 op het gebied van voorzieningen in brede zin zullen plaats/inden. Verder stelt het college voor een aantal reserves op te heffen en onder te brencpn in de algemene reserve nader te bepaten bestemmingen. De gemeenteraad wordtgevraagd zich uit te spreken over een herbestemming van onder meer de reserves voor de exploitatie van het Baafje, Heroverweging, Stads en dorpsvernieuwing en walingbouwleningen garantierisico met als deel het aantal reserves tot een minimum te beperken. Het college stelt ook Voor om een ceel van de onderwijsreserves over te dragen aan het ISOB, zodra het bestuur van het openbaar onderwijs officieel in handen van I-et ISOB komt. Naarverwachting komt in oktober 1999 het regionaal volkshuisvestingsplan voor besluit- vormng in de gemeenteraad. Het plan biedt een lader waarbinnen de gemeenten in de regio op lokaal niveau het volkshuisvestings beleid nader vorm te kunnen geven. Hiermee kan een heroriëntatie plaatsvinden van het lokab huisvestingsbeleid. Nieuwbouw zal de komende tijd vrijwel uitsluitend plaatsvinden op irbreilocaties. Daarnaast bestaat het voor nemen om in combinatie met. de nieuw te bouven bibliotheek woningen te realiseren. Een substantieel deel van de inbreilocaties wordt gerealiseerd in de sociale sector. Tenslotte worden de komende jaren bouwka- velz uitgegeven in het Oosterbos in een tempo van ongeveer vijf kavels per jaar. Eei samenvatting van de Algemene Beschouwingen van de fracties van WD, CDA, Heiloo 2000, PvdA, GtoenLinks en D66 Heronder leest u een korte samenvatting van de Algemene beschouwingen, zoals die schriftelijk worden uitgewisseld op 3 juni a.s. h de vergadering van 7 juni wordt de voor- aarsnota en het meerjarenbeleidsplan vastge steld. U bent van harte welkom deze vergade ring bij te wonen. De vergadering vindt plaats in de kantine van de buitendienst aan het Rosendaal 2 en begint om 16.00 uur. De ver gadering wordt rond 18.00 uur geschorst en gaat verder om 20.00 uur. 1 mi f M WD Het beleidsprogramma 1998-2002 is onder schreven door alle fracties. Dat zou moeten leiden tot een harmonieuze en effectieve periode van bestuur. Helaas blijkt vaak het tegendeel. Nu het economisch goed gaat in Nederland, moeten we onze positie verstevi gen met behulp van alle partijen. In het kort hierbij enkele WD-punten bij de Algemene Beschouwingen. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich niet meer veilig voelen in huis en op straat. Daar is dan ook alle reden toe: woninginbraken zijn nog steeds aan de orde van de dag. Wat wordt ondernomen om meer blauw op de straat te krijgen in Heiloo? De WD hamert hierop. Wandelen en fietsen moet gestimuleerd wor den, maar de realiteit is dat veel mensen toch aangewezen zijn op de auto. Hiermee moet rekening gehouden worden. Want m.n. voor kinderen (bij de scholen!), ouderen en min- der-validen zijn veel wegen onveilig. De WD is een groot voorstander van het profijtbeginsel: véél verbruiken (water) of veel afval (riool, huisvuil), dan ook meer betalen. Het milieu en uw portemonnee kunnen hierop niet wachten. De groep van 20-35 jaar is in Heiloo onder vertegenwoordigd. Velen moeten tegen hun wens in elders woonruimte zoeken. Wat levert het overleg met de Provincie op om meer te mogen bouwen voor onze inwoners? Het is onze absolute overtuiging dat een strak financieel beleid pas echt sociaal is. Lage lasten voor inwoners en bedrijven betekenen dat minder vaak een beroep op een sociaal vangnet gedaan hoeft te wor den. De WD wil een pas op de plaats waar het extra lasten voor de inwoners betekent. Als blijkt dat door de hertaxatie van wonin gen de waarde van die woningen sterk omhoog gaat, moeten de OZB-tarieven omlaag. Hertaxaties mogen niet gebruikt worden als bron van extra inkomsten. De landelijke WD stelt dat de schuld van de overheid uiteindelijk naar nul moet, onder gelijktijdig investeren in de kwaliteit van de samenleving. We hebben al vaak aangegeven, nu teveel geld uitgeven is asociaal. Want de financiële positie en de kwaliteit van bestuur zijn zeer bepalend of Heiloo inderdaad zijn zelfstandi ge positie kan versterken Bij de installatie van het nieuwe college con stateerde het CDA met tevredenheid dat een aantal programmapunten uit het CDA-program als beleidsuitgangspunten was aanvaard. Hoe ver staat het met de realisatie van de voornemens waar het CDA zich voor beloofde in te zetten? Culterele voorzieningen (bibliotheek) In 1999 is de bezuinigings-taakstelling van de grote culturele instellingen gedeeltelijk terug gedraaid. Voor de bibliotheek zal zeer binnen kort duidelijkheid bestaan over het gewenste ambitieniveau en de financiële ondersteuning in combinatie met nieuwbouw aan de Westerweg. Het college heeft inmiddels de bezwaren van onder meer de CDA-fractie tegen de bouw van vier woonlagen boven de bibliotheek overgenomen. Minimabeleid Na een eerste stap in 1999, is voor het jaar 2000 voorzien in kwijtschelding van 99% van de gemeentelijke belastingen. Ook de collec tieve ziektekostenverzekering is nu een feit. Jongerenbeleid Al bij de begroting 1999 is extra geld uitge trokken voor het aanstellen van een ambulan te jongerenwerker, die zich gaat bezighouden met de jeugd, die elders dan in Buk-Buk zijn vertier zoekt. Het CDA dringt er op aan dat nu met spoed die functie wordt ingevuld. Integraal veiligheidsbeleid Ook in 2000 wordt weer extra geld uitgetrok ken voor uitbreiding van de door het CDA zeer gewenste inzet van politiesurveillanten. Koopwoningen voor lager-betaalden Sinds vorig jaar is in de reserve een bedrag van 250.000,per jaar opgenomen om minder draagkrachtige woningzoekenden financieel tegemoet te komen. Het CDA stelt voor om aansluiting te zoeken bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting van het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. Dat biedt de mogelijkheid voor inwoners met een laag inkomen onder bepaalde voorwaarden goedkope, aflossingsvrije leningen te krijgen voor de aankoop of aanpassing van woningen. Eerlijker kostentoerekening afval/riool Het college wil het rioolrecht koppelen aan de omvang van het watergebruik. Het CDA beschouwt dat als een eerste stap op weg naar een systeem, waarin de kostentoereke ning van afvalinzameling en rioolbeheer meer in overeenstemming wordt gebracht met de omvang van het gebruik van deze gemeen schapsvoorzieningen. Beëindigen gebruik chemische bestrijdingsmiddelen Het CDA blijft er op aandringen om tijdig bin nen deze collegeperiode daadwerkelijk stap pen te zetten om bruikbare en betaalbare alternatieven te vinden, om zodoende het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen door de gemeente tot nul terug te brengen. HEILOO 2000 Bij de vorige begroting hebben wij gewezen op de noodzaak struc turele maatregelen te nemen om de komende jaren niet te worden geconfronteerd met tot circa 1.000.000, oplopende begrotingstekorten. Wie verwacht had dat burgemeester en wethouders bij deze meerjarenbegroting de koe bij de horens zou vatten, hepft zich in de daadkracht van het college vergist. Uit de meerjarenbegroting blijkt dat al voor 2001 wordt voorzien in een tekort van 823.000,dat daarna nog verder oploopt. Voor burgemeester en wethouders nog steeds geen aanleiding om de uitgaven eens kritisch te bekijken en voorstellen te doen tot bezuinigingen. Helemaal niet nodig oordelen burgemeester en wethouders, want we halen uit de reserve 6.000.000,en daaruit kun nen we de komende jaren de tekorten beta len. Daarnaast willen zij de burgers de komende jaren een OZB-verhoging van 2,75% opleggen. HEILOO 2000 meent dat het tot de taak van het college behoort zorg te dragen voor het aanbieden van een sluitende begroting. Vastgesteld mag worden dat nu bezuinigin gen achterwege blijven over tien jaar er nog steeds grote tekorten optreden en nog meer geld dan de 6.000.000,uit de reserve gehaald moet worden. Voor HEILOO 2000 is dit beleid onaanvaard baar. Je reserve voor een groot deel opeten en de belastingen verhogen omdat de moed ontbreekt bezuinigingen door te voeren. Een beperkte belastingverhoging kan alleen dan gevraagd worden indien de gemeente er ook serieus werk van maakt door in eigen huis orde op zaken te stellen. In deze vorm kan HEILOO 2000 voor dit beleid geen verant woordelijkheid dragen. Niet alleen het financiële beleid, maar ook het democratisch gehalte van het college behoeft PvdA een impuls. De confrontatie van de raad met de al gevorderde plannen voor de bouw van een bibliotheek met daar op in vier bouwla gen 25 appartementen is absoluut niet voor herhaling vatbaar. Dit geldt ook voor het hou den van de besloten vergadering van 27 april over de concept-plannen met betrekking tot de stedebouwkundige visie van het gebied Station-West. Wie een open communicatie met de burgers hoog in het vaandel heeft staan, zou er juist voor hebben moeten kiezen bewoners van de Westerweg en andere geïn teresseerden via die vergadering te betrekken bij dit voor hun uiterst belangrijke project. Voor HEILOO 2000 zeker nog voldoende werk aan de winkel. 5 hoog in het oude dorp onbestaanbaar Vanwaar de plotselinge voorliefde van het college voor besloten vergaderingen? Over onderwerpen die velen in dit dorp raken en waarover in het dorp, juist door die besloten heid, de nodige onrust is ontstaan. Wat was er geheim aan de informatie die aan raadsleden is gepresenteerd over de plannen voor de bibliotheek, de ontwikkelingsvisie sta tionsomgeving of de structuurvisie Boekelermeer? Deze geheimzinnigheid roept vragen op. Bij de burgers, en bij ons. Wij plaatsen vraagtekens bij het democratisch gehalte van dit college en de partijen die hier aan deelnemen. Dit college berust op de kleinst mogelijke meerderheid in de raad. In mei heeft het college zijn plannen voor de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) gepresenteerd. Hieruit werd duidelijk wat de woorden van wethouder Schoutsen bij het aantreden van dit college betekenden: 'Men zou merken dat de samenstelling van het col lege is veranderd'. Inderdaad. Het CDA zit er nu in. En de WVG-gerechtigden zullen het weten. Zij mogen een forse bijdrage leveren aan het sluitend maken van de begroting en het meerjarenperspectief. Wij als PvdA beplei ten daarentegen dat het volledige bedrag dat in het Gemeentefonds is opgenomen, voor de wvg wordt ingezet. Daarvoor krijgen we het tenslotte. Een aansluiting op de A9 als (derde) ontslui ting van het bedrijventerrein Boekelermeer dreigt er toch te komen. Het college beweegt zich duidelijk in de richting van aanvaarding van de aansluiting, en dat zowel aan west- als aan oostzijde. Toch is er nog geen begin van discussie, laat staan een oplossing voor de overlast van het strandverkeer die deze aan sluiting met zich mee zal brengen in het dorp. Moet er, voor het weren van strandverkeer, éénrichtingsverkeer op de Stationsweg en andere oost-westverbindingen komen? Is dat uitvoerbaar? Over bouwlagen boven een nieuwe biblio theek is een felle discussie ontstaan, waarna het college inbond. Echter, het college blijft verwarring zaaien. Nu weer in de commissie grondgebied, die een notitie over inbreiloca ties te bespreken kreeg: Oude Trefpunt, Driestal en Rehoboth zijn voor direct op het programma gezet. In deze commissieverga dering wilde het college de mogelijkheid van 5 hoog in het oude dorp weer niet uitsluiten! Bij besluitvorming over de inrichting van ons grondgebied zouden we toch de grootste zorgvuldigheid betrachten? Opdat het dorpse karakter van Heiloo behouden blijft! GROENLINKS Besturen doe je met elkaar: het motto van dit jaar. Voor ons zijn 'openheid' en 'geloof waardigheid' belang rijk in het besturen en essentieel voor de betrokkenheid van de bur gers. Twee voorbeelden waar het nu mis gaat: bij bestemmingsplannen is alles voorge kauwd en er is nog steeds geen skateboard- baan. Het meerjarenbeleidsplan is in onze ogen niet erg visionair. Kijk eerst wat er gebeuren moet binnen de financiële mogelijkheden. Sociale zaken Het 'sociaal ambitieniveau' zou in Heiloo hoog moeten liggen, want dat bepaalt ook de leefbaarheid. De bezuinigingsdrang moet niet als eerste worden toegepast op de minder draagkrachtigen. Indien noodzakelijk moet de begroting worden aangepast ten gunste van deze groep. Dus niet korten op de Wet Voorzieningen Gehandicapten maar meer aandacht voor 'hergebruik' en inkomensaf hankelijke bijdragen. Milieu Het is een goede zaak dat het college streeft naar beperking van het (drink) waterverbruik. Tegelijk moet het onttrekken van grondwater worden beperkt, mogelijk met een 'regenton- nenactie'. Wanneer start een eerlijkere toere kening van de kosten voor afvalverwijdering? Hoe staat het met een meetpunt 'vliegtuigla waai'? Wil het college de biologische land bouw stimuleren? Verkeer Heiloo is te afwachtend richting het open baar vervoer. Wij hebben de trein gemist en mogelijk ook de bus naar Oost/Ypestein. Gelukkig wil het college (de veiligheid van) het langzaam verkeer bevorderen. De fietsroutes hebben nu soms flinke hobbels. Wordt nu de fietsen stalling bij het station uitgebreid? Wij den ken dat een aftakking naar de A9 via de Lagelaan nog meer verkeer aantrekt en zijn dus nog niet overtuigd van de noodzaak. Ruimtelijke ordening Nieuwbouw op inbreilocaties heeft onze instemming. Wij willen minder duurdere woningen, meer sociale woningbouw en een tweede 'Alternatief'. Spoedige realisering van een nieuwe biblio theek is gewenst, maar zonder hoogbouw. Als dat financieel niet haalbaar is op die plek, dan maar ergens anders. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat er bij verzoeken van ondernemers om uit breiding c.q. verplaatsing met twee maten wordt gemeten. Tot slot willen wij allen die zich inzetten voor welzijn en leefbaarheid, waaronder zeker ook de vrijwilligers, bedanken. Voor onze volledi ge beschouwingen: tel 072 - 532 18 88 - 533 48 04. D66 In deze voorjaarsno ta wordt niets meer gezegd over de rela tie burger en bestuur. Dat was vorig jaar nog: "De gemeente zal tijdig luisteren naar wat er onder de bevolking leeft" en "het is de inzet van het college om tot besluitvorming met een zo breed mogelijk draagvlak te komen, wat inhoudt dat het college een open en con structieve bestuursstijl voorstaat, met open oog en oor voor de inbreng van alle partijen". Dit blijken loze kreten te zijn geweest, terwijl het college slechts kan steunen op 10 van de 19 raadsleden. D66 vindt dat het college hier meer aandacht aan moet besteden. Openheid en openbaarheid van bestuur zijn onderwer pen die D66 na aan het hart liggen. Daarin passen geen besloten vergaderingen. D66 zal alleen nog besloten vergaderingen bijwonen als de noodzaak daarvan van tevoren is aan getoond! Uit de voorjaarsnota blijkt dat het college een serieuze poging heeft gedaan om de meerja renbegroting sluitend te krijgen. De vraag daarbij rijst of de kwaliteit van de dienstverle ning aan de samenleving niet in het geding komt. Aangezien elk jaar de rekening gunstiger uit pakt dan bij de begroting was gedacht, komt de vraag op: "kan de gemeente wel goed begroten?". Er worden voorstellen gedaan om tekorten weg te werken, zonder de oorzaken van het te royaal begroten aan te pakken. D66 steunt het voorstel om het voorzieningen- peil in Heiloo te handhaven. Geldt dit ook voor de WVG? Het college stelt voor de totale uitgaven van de WVG ten opzichte van 1998 te bevriezen, terwijl het aantal vragen zal toe nemen. Wat betreft de efficiency- en effectiviteitsver beteringen wordt nu voorgesteld vanaf 2001 tot 2003 totaal rond 150.000,aan bezuini ging in te rekeningen door vervroegde uittre ding personeel. D66 heeft een ander voorstel tot bezuinigen: verminder de kosten voor groenvoorzieningen met 2% per jaar (f 88.000,—), vermindering op het beheer wegen en paden 2% per jaar (vervolg zie pagina 10) Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van I8.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666. Informatierul briek mmmm "VfF" |g CDA CDA CHRISTEN DEMOCRATISCH APPÈL PvdA m

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1999 | | pagina 9