X 072 - 535 68 88 I HEILOO lepziekte Egelshoek en woonomgeving Herdenking capitulatie Japanse Keizerrijk Nieuwe gemeentegidsen worden verspreid Schoonmaakbeurt groene rolemmers Mededelingen van de afdeling Beheer Openbare Ruimte Gemeentehuis vanaf 1 augustus a.s. voor taan op vrijdag eerder gesloten hot HoLo Mat poors,! Gemeente Heiloo werkt hard aan realisatie centrale dienstverlening Telefoonnummer meldingen grofhuisafval Gemeentelijk aanspreek punt buiten reguliere openingstijden PAGINA 4 UITKIJKPOST - 11 AUGUSTUS G G I Op de woningbouwlokatie de Egelshoek en de aangrenzende beplanting is iepziekte geconstateerd. De omwonenden van de nieuwbouwlocatie en de kopers van de nieu we woningen zijn door de gemeente per brief geïnformeerd. Wat is iepziekte? lepziekte is een besmettelijke ziekte die ont staat door de iepenspintkever. Door de extre me droogte zijn de bomen verzwakt. Zij zijn daardoor een nog aantrekkelijkere besmet tingsbron voor de iepenspintkever. Een besmette boom sterft binnen een paar dagen af en moet verwijderd worden. Het warme weer deze zomer zorgt er helaas voor dat de iepenspintkever welig tiert en in de regio veel bomen ziek maakt. In Heiloo zijn in totaal (op zowel particulier als gemeentegrond) zeker 450 iepen besmet. Zelfs de geïnjecteerde iepen op de hoek van de Pastoor van Muijenweg/Ewisweg zijn ziek geworden. lepzieke bomen in de Egelshoek Op dit moment zijn zieke iepen geconstateerd langs de Laan van Muijs, de Bayershoffweg en op het terrein van de Egelshoek. Deze bomen kunnen helaas niet meer gered wor den en worden binnenkort door de gemeente verwijderd. De gemeente vindt het spijtig dat de iepen ziek zijn gewordenomdat het mooie exem plaren waren en omdat veel moeite is gedaan de bomen te integreren in het nieuwe woningbouwplan De Egelshoek. Gelukkig staan er verschillende soorten bomen in het plan. Op het terrein van De Egelshoek zelf staan vooral eiken. Op dit moment zijn vier van de zeven bomen tegenover de woningen aan de Laan van Muijs aangetast door iepziekte. Deze vier wor den verwijderd. Aan de achterkant van de Westerweg staan verschillende soorten bomen, maar ook iepen. Twee iepen zijn aan getast en worden verwijderd. Als de gemeen te ook maar enigszins twijfelt of een iep door iepziekte is aangetast, wordt er niet gezaagd. Wat gebeurt er als de bomen verwijderd zijn Voor de plekken waar de bomen wegvallen zal in overleg met de kopers, omwonenden en de landschapsarchitect een beplantings plan worden gemaakt. Dit overleg zal in sep tember 1999 plaatsvinden. Tijdens het maken van het beplantingsplan moet nog wel goed bekeken worden welke soort bomen en hoe groot de bomen moeten worden die terugge- plant kunnen worden. De gemeente doet haar uiterste best om het ontworpen beplantings plan in het komende plantseizoen (december 1999 - april 2000) te realiseren. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de heer C. Hartland, nr. 072 - 535 67 62. mn site* mum B&mm nu isisuf fp Op 15 augustus a.s. wordt de capitulatie van het Japanse Keizerrijk herdacht. Op deze dag wordt vanaf de openbare gebouwen in Heiloo de nationale vlag uitgestoken. De herdenking gebeurt, evenals vorig jaar, op verzoek van het Indisch Platform. Het Platform vindt het belangrijk dat ook 15 augustus door de Nederlandse bevolking wordt herdacht. Dit zonder afbreuk te willen doen aan de nationa le herdenking en viering van 4 en 5 mei. Twee jaar geleden heeft het Indisch Platform alle gemeenten aangeschreven met het ver zoek op 15 augustus de nationale driekleur vanaf de openbare gebouwen uit te steken. Het college van burgemeester en wethouders van Heiloo heeft toen besloten gehoor te geven aan het verzoek. In week 33 (maandag 16 tot en met vrij dag 20 augustus a.s.) worden de nieuwe gemeentegidsen huis aan huis verspreid, leder huisadres ïn Heiloo krijgt een gids in de brievenbus. Alleen de huizen waar een zogenaamde liNee-Nee"-sticker of een "Nee-Ja"-sticker op de brievenbus geplakt is krijgen de gids niet thuisbe zorgd. Heeft u een dergelijke sticker op de brie venbus, dan kunt u de nieuwe gemeente- gids vanaf maandag 22 augustus a.s. tus sen 08.00 en 16.30 uur en iedere maan dagavond tussen 18.00 en 20.00 uur afhalen bij de receptie van het gemeente huis. Na 22 augustus is de gemeentegids in beperkte mate ook verkrijgbaar bij de bibliotheek. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met bureau Voorlichting, tel. 072 - 535 66 41. De groene rolemmers worden deze week schoongemaakt op donderdag 12 augustus en vrijdag 13 augustus a.s. Wij vragen u uw groene rolemmer na leging wat langer buiten te laten staan. Dit om de schoonmakers de gelegenheid te geven hun klus te klaren. Heeft u vragen, dan kunt u telefonisch contact opnemen met tel. 072 - 535 68 68. Openingstijden Afvalbrengplaats De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal 2 is geopend van maandag tot en met vrijdag tus sen 08.00 en 16.00 uur en iedere zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur. Legitimatie De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal is alleen bedoeld voor inwoners van Heiloo. Medewerkers kunnen daarom om uw legiti matie (lees: paspoort, rijbewijs of identiteits kaart) vragen. Wat kunt u NIET bij de Afvalbrengplaats kwijt? Niet alle materialen kunt u bij de Afvalbrengplaats aan het Rosendaal kwijt. Voor bijvoorbeeld bielzen, autobanden en bouw- en sloopafval kunt u terecht bij de stortplaats van GP Groot, Boekelermeerdijk 13A te Alkmaar. Deze stortplaats is iedere eer ste zaterdag van de maand tussen 09.00 en 11.30 uur geopend. Grofhuisafval Voor meldingen van grofhuisafval kunt u van maandag tot en met woensdag tussen 08.00 en 12.00 uur telefonisch contact opnemen met nr. 072 - 535 68 88. Meer informatie Voor meer informatie of algemene vragen over klein onderhoud van het dorp kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, nr. 072 - 535 68 68. Hoorzittingen commissie voor Bezwaarschriften De Commissie voor Bezwaarschriften houdt deze maand op maandag 16 augustus a.s. hoorzittingen voor de behandeling van de vol gende bij burgemeester en wethouders inge diende bezwaarschriften: 20.00 uur Afwijzing vergoeding woningaanpassing WVG 20.30 uur Afwijzing aanvraag bijstandsuitkering 21.00 uur Terugvordering bijstandsuitkering De hoorzittingen worden gehouden in kamer K05 van het gemeentehuis (toegang via de hoofdingang van het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 aan de zijde van het parkeer terrein). De hoorzittingen zijn in beginsel openbaar. Ambtshalve of op verzoek van belanghebben den kan de zitting om persoonlijke of andere bijzondere redenen besloten worden gehou den en kan het horen afzonderlijk plaatsvin den. Ter inzage De stukken van de genoemde zaken liggen, voor zover deze niet om persoonlijke of ande re gewichtige redenen niet openbaar zijn, ter inzage bij de Secretaris van de Commissie, de heer A. C. van der Jagt van de afdeling Bestuurszaken, kamer 126 in het gemeente huis. De stukken liggen ter inzage tot de datum van de hoorzitting. Openingstijden van het gemeentehuis zijn van 08.00 tot 12.30 uur. 's Middags kunt u na telefonische afspraak terecht, tel. 072 - 535 66 48. Meer informatie Voor nadere informatie over het vorenstaande of over de behandeling van bezwaar of beroep in het algemeen kunt u eveneens terecht bij de Secretaris van de Commissie, tel. 072 - 535 66 48. Vergaderfrequentie De Commissie voor Bezwaarschriften verga dert iedere derde maandag van de maand. De eerstvolgende vergadering is op maandag 20 september a.s. Met ingang van 1 augustus a.s. is het gemeentehuis voortaan iedere vrijdag om 16.00 uur gesloten in plaats van om 16.30 uur. Ook telefonisch is het gemeentehuis vanaf die datum op de vrijdag tot 16.00 uur bereikbaar. Openingstijden gemeentehuis per 1 augustus 1999 Van maandag tot en met donderdag tussen 08.00 en 12.30 uur en s middags op afspraak tot 16.30 uur. Vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en 's middags op afspraak tot 16.00 uur. Iedere maandagavond is er avondopenstelling tussen 18.00 en 20.00 uur voor de afdelingen Burgerzaken, Welzijn en VROM, Bouw- en Woningtoezicht. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de afdeling Bestuurszaken, Voorlichting, tel. 072 - 535 66 41. rt jvJt eutr&4 nssjes toren nu toCh ook smroHfwaak noemt ore mh «Kte-w M were&ereN? jUC éLJtf HOOIT tNOC éLifMK, Centrale hal gemeentehuis tijdelijk buiten gebruik door verbouwing In de periode van maandag 30 augustus tot en met dinsdag 5 oktober a.s. is de centrale hal van het gemeentehuis niet toegankelijk vanwege de verbouwing. Dienstverlening gaat wel gewoon door Ondanks de verbouwing kunt u natuurlijk wel terecht voor alle gemeentelijke diensten, zoals paspoorten, rijbewijzen, bouwvergun ningen, zorgvragen etc. Voor een aantal zaken moet u alleen op een andere plaats in het gemeentehuis zijn dan u gewend bent. De gemeente probeert de overlast voor bezoekers uiteraard zoveel mogelijk te beper ken, maar helemaal lukt dat niet. Wij vragen uw begrip hiervoor. Een tip om de overlast te beperken: weet u nu al dat u voor bepaalde zaken naar het gemeentehuis moet? Wacht dan niet te lang en regel ze vast voor maandag 30 augustus a.s. Verwachting is dat de gemeente u vanaf woensdag 6 oktober graag van dienst zal zijn aan een nieuwe balie in een vernieuwde hal! Nadere berichtgeving over de precieze datum leest u op deze informatiepagina. Waar kunt u terecht De hoofdingang van het gemeentehuis is gedurende de werkzaamheden aan de cen trale hal afgesloten. De receptie en ingang vindt u vanaf 30 augustus voorlopig rechts naast het talud van de personeels- en bevoor radingsingang in de leeskamer van de raads leden. U moet hiervoor binnen een trap op. Eén en ander is met tekstborden aangegeven. Anders dan u gewend bent kunt u zich bij de receptie melden. De receptioniste verwijst u dan door naar de juiste afdeling of belt een collega, zodat u opgehaald of gebracht wordt. Burgerzaken Voor paspoorten, rijbewijzen, uittreksels, aan giften van geboorten etc. kunt u zoals gebrui kelijk bij de afdeling Burgerzaken terecht. Gedurende de werkzaamheden bevindt deze afdeling zich in de kamers die vroeger pal achter de receptie lagen. In de gang is een wachtgelegenheid met stoelen. De receptio niste wijst u de weg. Welzijn en Sociale zaken Voor WVG, zorg- woon- en werkzaken kunt u bij de afdeling Welzijn terecht. De afdeling blijft gedurende de werkzaamheden wel op dezelfde plaats gehuisvest. U kunt echter niet zoals u gewend bent gewoon doorlopen naar de afdeling. De receptioniste belt voor u naar de afdeling. Een collega haalt u op of brengt u naar Welzijn. Bouwen en wonen Voor bouwen en wonen kunt u bij de balie van de afdeling VROM, Bouw- en Woningtoezicht terecht. De afdeling blijft gedurende de werkzaamheden op dezelfde plaats in de bovenhal gehuisvest. U kunt ech ter niet zoals u gewend bent gewoon doorlo pen naar de afdeling. De receptioniste belt voor u naar de afdeling. Een collega haalt u zonodig op of brengt u naar VROM. En als u geen trap kunt lopen? Zoals hierboven vermeld moeten bezoekers van het gemeentehuis bij de tijdelijke ingang een trap op lopen. Niet iedereen is hiertoe in staat. Om deze bezoekers toch goed van dienst te kunnen zijn wordt bij de buitendeur een bel gemonteerd. Als u de trap om welke reden dan ook niet kunt op lopen, dan kunt u aanbellen. Een medewerker van de gemeente haalt u direct op en brengt u met de betreffende afdeling in contact. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de heer K. Kaandorp van de afdeling Informatievoorziening en Facilitair, tel. 072 - 535 66 72. Centrale dienstverlening in een notendop De gemeente Heiloo werkt al geruime tijd hard aan de realisatie van centrale dienstver lening. De verbouwing die het gemeentehuis op dit moment ondergaat heeft hier ook voor een groot deel mee te maken. Naar verwach ting vindt u vanaf 6 oktober a.s. in de centrale hal van het gemeentehuis niet alleen een receptie- en infobalie zoals u gewend was, maar een balie met verschillende loketten, de Publieksbalie genaamd. Bedoeling is dat u bij deze Publieksbalie voor alle producten die de gemeente levert terecht kunt. Alle dienstverle ning is op deze manier geconcentreerd in de benedenhal in plaats van verspreid over het gebouw. De gemeente wil het zo voor u als klant gemakkelijker maken. In de toekomst kunt u zelfs voor een paspoort en een bouwvergunning bij hetzelfde loket terecht. Voor we zover zijn moet er echter nog heel wat veranderen. De fysieke verande ring in de vorm van de verbouwing van het gemeentehuis is er één van. Maar ook binnen de organisatie van de gemeente moeten din gen anders. Personeel moet worden opgeleid om meerdere werkterreinen te kunnen behan delen etc. En dat kost tijd. Naar verwachting zijn de verschillende loket ten Burgerzaken, Bouwen en Wonen en Werk, Inkomen en Zorg van de Publieksbalie vanaf 6 oktober a.s. wel geopend. U kunt dan alleen nog niet voor alle producten bij hetzelf de loket terecht. De gemeente houdt u op de hoogte van ontwikkelingen op dit gebied via de gemeentelijke Informatiepagina in de Uitkijkpost. Voor meer informatie over centrale dienstver lening kunt u contact opnemen met de afde ling Bestuurszaken, Voorlichting, tel. 072 - 535 66 41. Wilt u grofhuisafval aanmeldenbel dan U kunt meldingen doorgeven van maandag tot en met woensdag tussen 08.00 en 12.00 uur. De gemeente is verantwoordelijk voor het kleine dagelijks onderhoud van de woonom geving. De afdeling Beheer Openbare Ruimte die voor dit onderhoud zorgt is van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar tus sen 08.00 en 16.00 uur op nr. 072 - 535 68 68. Bereikbaarheid buiten reguliere opening stijden voor spoedgevallen Vanaf vandaag is de gemeente voor spoedge vallen over het dagelijks onderhoud ook bui ten de reguliere openingstijden telefonisch bereikbaar. Het gaat om een proefperiode van een jaar. Heeft u een spoedmelding, dan kunt u bellen met nr. 072 - 535 68 68. Buiten de reguliere openingstijden hoort u een boodschap op een antwoordapparaat. Luister goed naar dit bericht en spreek uw naam, adres, telefoonnummer en de aard van uw spoedeisende melding in. De dienstdoende medewerker wordt na het inspreken van uw boodschap automatisch per semafoon gewaarschuwd. Hij belt u zo snel mogelijk terug. Let op! Bedenk vóór u buiten de reguliere opening stijden belt goed of uw melding écht spoedei send is. Kan het tot de eerstvolgende werk dag wachten of niet? Levert hetgeen u wilt melden bijvoorbeeld een onveilige situatie op, spreek dan een boodschap in op het ant woordapparaat. Als uw melding niet spoedei send is, bel dan de eerstvolgende werkdag op nr. 072 - 535 68 68. Belangrijke nummers voor andere meldin gen De gemeente is niet voor alle zaken verant woordelijk. Hieronder volgt een lijstje met belangrijke telefoonnummers voor spoedge vallen waar de gemeente geen verantwoor ding voor draagt: als elke seconde telt, alarmnummer 112 politie Heiloo, 072 - 533 76 76 politie Noord-Holland Noord, 072 -512 22 22 Energie Noord-West, 072 -514 51 50 PWN, 072-515 15 50 Multikabel, 072 - 512 82 00 Dierenambulance, 072 -515 01 73 Brandweer, bij spoed 112 of anders 072 - 564 44 44 Waterschap het Lange Rond, 072 -541 02 02 Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, nr. 072 - 535 68 68 Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666 Informatierubriek htoppat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1999 | | pagina 4