072 535 68 88 t) ~k n k=n v=t o> Gemeente Heiloo werkt hard aan realisatie centra le dienstverlening Nieuwe gemeentegidsen worden verspreid Telefoonnummer meldingen grofhuisafval Gemeentehuis vanaf 1 augustus voortaan op vrijdag eerder gesloten Gemeentelijk aanspreek punt buiten reguliere ope ningstijden Mededelingen van de afdeling Beheer Openbare Ruimte PAS 65 regeling verandert Aanleg verhard speelveld in Plan Oost Gemeente Heiloo steunt het Wereld Natuur Fonds door actie Blad voor Blad t=M -n sch=d -m n u=c o=ie +v +be en=t +v mm PAGINA 4 UITKIJKPOST - 18 AUGUSTUS HEILOO Centrale hal gemeentehuis tijdelijk buiten gebruik door verbouwing In de periode van maandag 30 augustus tot en met dinsdag 5 oktober a.s. is de centrale hal van het gemeentehuis niet toegankelijk vanwege de verbouwing. Dienstverlening gaat wel gewoon door Ondanks de verbouwing kunt u natuurlijk wel terecht voor alle gemeentelijke diensten, zoals paspoorten, rijbewijzen, bouwvergun ningen, zorgvragen etc. Voor een aantal zaken moet u alleen op een andere plaats in het gemeentehuis zijn dan u gewend bent. De gemeente probeert de overlast voor bezoekers uiteraard zoveel mogelijk te beperken, maar helemaal lukt dat niet. Wij vragen uw begrip hiervoor. Een tip om de overlast te beperken: weet u nu al dat u voor bepaalde zaken naar het gemeentehuis moet? Wacht dan niet te lang en regel ze vast voor maandag 30 augustus a.s. Verwachting is dat de gemeente u vanaf woensdag 6 oktober graag van dienst zal zijn aan een nieuwe balie in een vernieuwde hal! Nadere berichtgeving over de precieze datum leest u op deze informatiepagina. Waar kunt u terecht De hoofdingang van het gemeentehuis is gedurende de werkzaamheden aan de cen trale hal afgesloten. De receptie en ingang vindt u vanaf 30 augustus voorlopig rechts naast het talud van de personeels- en bevoorradingsingang in de leeskamer van de raadsleden. U moet hiervoor binnen een trap op. Eén en ander is met tekstborden aangegeven. Anders dan u gewend bent kunt u zich bij de receptie melden. De receptioniste verwijst u dan door naar de juiste afdeling of belt een collega, zodat u opgehaald of gebracht wordt. Burgerzaken Voor paspoorten, rijbewijzen, uittreksels, aangiften van geboorten etc. kunt u zoals gebruikelijk bij de afdeling Burgerzaken terecht. Gedurende de werkzaamheden bevindt deze afdeling zich in de kamers die vroeger pal achter de receptie lagen. In de gang is een wachtgelegenheid met stoelen. De receptioniste wijst u de weg. Welzijn en Sociale zaken Voor WVG, zorg- woon- en werkzaken kunt u bij de afdeling Welzijn terecht. De afdeling blijft gedurende de werkzaamheden wel op dezelfde plaats gehuisvest. U kunt echter niet zoals u gewend bent gewoon doorlopen naar de afdeling. De receptioniste belt voor u naar de afdeling. Een collega haalt u op of brengt u naar Welzijn. Bouwen en wonen Voor bouwen en wonen kunt u bij de balie van de afdeling VROM, Bouw- en Woningtoezicht terecht. De afdeling blijft gedurende de werkzaamheden op dezelfde plaats in de bovenhal gehuisvest. U kunt echter niet zoals u gewend bent gewoon doorlopen naar de afdeling. De receptioniste belt voor u naar de afdeling. Een collega haalt u zonodig op of brengt u naar VROM. En als u geen trap kunt lopen? Zoals hierboven vermeld moeten bezoekers van het gemeentehuis bij de tijdelijke ingang een trap op lopen. Niet iedereen is hiertoe in staat. Om deze bezoekers toch goed van dienst te kunnen zijn wordt bij de buitendeur een bel gemonteerd. Als u de trap om welke reden dan ook niet kunt op lopen, dan kunt u aanbellen. Een medewerker van de gemeente haalt u direct op en brengt u met de betreffende afdeling in contact. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de heer K. Kaandorp van de afdeling Informatievoorziening en Facilitair, tel. 072 - 535 66 72. Centrale dienstverlening in een notendop De gemeente Heiloo werkt al geruime tijd hard aan de realisatie van centrale dienstver lening. De verbouwing die het gemeentehuis op dit moment ondergaat heeft hier ook voor een groot deel mee te maken. Naar ver wachting vindt u vanaf 6 oktober a.s. in de centrale hal van het gemeentehuis niet alleen een receptie- en infobalie zoals u gewend was, maar een balie met verschil lende loketten, de Publieksbalie genaamd. Bedoeling is dat u bij deze Publieksbalie voor alle producten die de gemeente levert terecht kunt. Alle dienstverlening is op deze manier geconcentreerd in de benedenhal in plaats van verspreid over het gebouw. De gemeente wil het zo voor u als klant gemak kelijker maken. In de toekomst kunt u zelfs voor een pas poort en een bouwvergunning bij hetzelfde loket terecht. Voor we zover zijn moet er echter nog heel wat veranderen. De fysieke verandering in de vorm van de verbouwing van het gemeentehuis is er één van. Maar ook binnen de organisatie van de gemeente moeten dingen anders. Personeel moet wor den opgeleid om meerdere werkterreinen te kunnen behandelen etc. En dat kost tijd. Naar verwachting zijn de verschillende loket ten Burgerzaken, Bouwen en Wonen en Werk, Inkomen en Zorg van de Publieksbalie vanaf 6 oktober a.s. wel geopend. U kunt dan alleen nog niet voor alle producten bij hetzelfde loket terecht. De gemeente houdt u op de hoogte van ontwikkelingen op dit gebied via de gemeentelijke Informatiepagina in de Uitkijkpost. Voor meer informatie over centrale dienstver lening kunt u contact opnemen met de afde ling Bestuurszaken, Voorlichting, tel. 072 - 535 66 41. In week 33 (maandag 16 tot en met vrij dag 20 augustus a.s.) worden de nieuwe gemeentegidsen huis aan huis verspreid, leder huisadres in Heiloo krijgt een gids in de brievenbus. Alleen de huizen waar een zogenaamde "Nee-Nee "-sticker of een "Nee-Ja"-sticker op de brievenbus geplakt is krijgen de gids niet thuisbe zorgd. Heeft u een dergelijke sticker op de brie venbus, dan kunt u de nieuwe gemeente- gids vanaf maandag 22 augustus a.s. tus sen 08.00 en 16.30 uur en iedere maan dagavond tussen 18.00 en 20.00 uur afhalen bij de receptie van het gemeente huis. Na 22 augustus is de gemeentegids in beperkte mate ook verkrijgbaar bij de bibliotheek. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met bureau Voorlichting, tel. 072 - 535 66 41. Wilt u grofhuisafval aanmeldenbel dan U kunt meldingen doorgeven van maandag tot en met woensdag tussen 08.00 en 12.00 uur. Met ingang van 1 augustus a.s. is het gemeentehuis voortaan iedere vrijdag om 16.00 uur gesloten in plaats van om 16.30 uur. Ook telefonisch is het gemeentehuis vanaf die datum op de vrijdag tot 16.00 uur bereikbaar. Openingstijden gemeentehuis per 1 augustus 1999 Van maandag tot en met donderdag tussen 08.00 en 12.30 uur en s middags op afspraak tot 16.30 uur. Vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en 's middags op afspraak tot 16.00 uur. Iedere maandagavond is er avondopenstelling tussen 18.00 en 20.00 uur voor de afdelingen Burgerzaken, Welzijn en VROM, Bouw- en Woningtoezicht. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de afdeling Bestuurszaken, Voorlichting, tel. 072 - 535 66 41. De gemeente is verantwoordelijk voor het kleine dagelijks onderhoud van de woonom geving. De afdeling Beheer Openbare Ruimte die voor dit onderhoud zorgt is van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar tus sen 08.00 en 16.00 uur op nr. 072 - 535 68 68. Bereikbaarheid buiten reguliere opening stijden voor spoedgevallen Vanaf vandaag is de gemeente voor spoedge vallen over het dagelijks onderhoud ook bui ten de reguliere openingstijden telefonisch bereikbaar. Het gaat om een proefperiode van een jaar. Heeft u een spoedmelding, dan kunt u bellen met nr. 072 - 535 68 68. Buiten de reguliere openingstijden hoort u een boodschap op een antwoordapparaat. Luister goed naar dit bericht en spreek uw naam, adres, telefoonnummer en de aard van uw spoedeisende melding in. De dienstdoende medewerker wordt na het inspreken van uw boodschap automatisch per semafoon gewaarschuwd. Hij belt u zo snel mogelijk terug. Let op! Bedenk vóór u buiten de reguliere opening stijden belt goed of uw melding écht spoedei send is. Kan het tot de eerstvolgende werk dag wachten of niet? Levert hetgeen u wilt melden bijvoorbeeld een onveilige situatie op, spreek dan een boodschap in op het ant woordapparaat. Als uw melding niet spoedei send is, bel dan de eerstvolgende werkdag op nr. 072 - 535 68 68. Belangrijke nummers voor andere meldingen De gemeente is niet voor alle zaken verant woordelijk. Hieronder volgt een lijstje met belangrijke telefoonnummers voor spoed gevallen waar de gemeente geen verant woording voor draagt: als elke seconde telt, alarmnummer 112 politie Heiloo, 072 - 533 76 76 politie Noord-Holland Noord, 072-512 22 22 Energie Noord-West, 072 - 514 51 50 PWN, 072-515 15 50 Multikabel, 072-512 82 00 Dierenambulance, 072 - 515 01 73 Brandweer, bij spoed 112 of anders 072 - 564 44 44 Waterschap het Lange Rond, 072 -541 02 02 Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, nr. 072 - 535 68 68 Openingstijden Afvalbrengplaats De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal 2 is geopend van maandag tot en met vrijdag tus sen 08.00 en 16.00 uur en iedere zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur. Legitimatie De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal is alleen bedoeld voor inwoners van Heiloo. Medewerkers kunnen daarom om uw legiti matie (lees: paspoort, rijbewijs of identiteits kaart) vragen. Wat kunt u NIET bij de Afvalbrengplaats kwijt? Niet alle materialen kunt u bij de Afvalbrengplaats aan het Rosendaal kwijt. Voor bijvoorbeeld bielzen, autobanden en bouw- en sloopafval kunt u terecht bij de stortplaats van GP Groot, Boekelermeerdijk 13A te Alkmaar. Deze stortplaats is iedere eer ste zaterdag van de maand tussen 09.00 en 11.30 uur geopend. Grofhuisafval Voor meldingen van grofhuisafval kunt u van maandag tot en met woensdag tussen 08.00 en 12.00 uur telefonisch contact opnemen met nr. 072 - 535 68 88. Meer informatie Voor meer informatie of algemene vragen over klein onderhoud van het dorp kunt u telefo nisch contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, nr. 072 - 535 68 68. Per 1 september 1999 vervalt de partnerrege ling voor de Pas 65. Dit betekent dat de Pas 65 vanaf 1 september a.s. nog slechts wordt afgegeven aan mensen die zelf de leeftijd van 65 jaar hebben bereikt en ingezetene zijn van Nederland. Partners en anderen in de leeftijdsgroep van 60-65 jaar die al over een Pas 65 beschikken mogen deze behouden en kunnen op vertoon daarvan korting verkrijgen. De al verstrekte passen blijven dus geldig. Als u nog niet over een Pas 65 beschikt, maar wel voldoet aan de nu nog geldende regels, dan kunt u vóór 1 september 1999 een exem plaar aanvragen bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Dus als u nu de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt en u heeft een partner van 65 jaar of ouder, dan kunt u nog een Pas 65 krijgen tot genoemde datum. Wat heeft u nodig voor een Pas 65? Wat u verder nodig hebt is een (recente) pas foto. De kosten voor de Pas 65 bedragen 20,Bovendien moet de Pas 65 persoonlijk worden aangevraagd. Bij aanvraag is een gel dig legitimatiebewijs noodzakelijk. Let op! Wij wijzen er met nadruk op, dat er geen over gangsperiode is. Dus na 1 september 1999 kunt u alleen een Pas 65 aanvragen als u zelf 65 jaar of ouder bent. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de afdeling Burgerzaken, tel. 072 -535 67 23. Van het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland is onlangs de vereiste verkla ring van geen bezwaar ontvangen voor de aanleg van een verhard speelveld op de hoek Dokterslaan, De Hoghe Weijdt en Kleijn Barlaken, tegenover het parkeerterrein aan De Loet. Naar aanleiding van deze beschikking van de Provincie hebben burgemeester en wethouders besloten vrijstelling te verlenen van de geldende voorschriften van het bestemmingsplan "Oost", waardoor het mogelijk is bovengenoemd speelterrein aan te leggen. Ter inzage Zowel de beschikking van de Provincie als het vrijstellingsbesluit liggen met alle overige stukken ter inzage bij de afdeling VROM. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nr. 072 - 535 67 47) Indienen van bezwaar Als u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van vrijstelling, dan kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo Wanneer u bezwaar maakt, kunt u ook om een voorlopige voorziening vragen bij de President van de Rechtbank te Alkmaar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Nadere informatie omtrent de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voor ziening te vragen kunt u inwinnen bij de afde ling VROM. Op 1 januari 1999 is de gemeente Heiloo gestart met de papierbesparingsactie Blad voor Blad. Doel van deze actie is dat het gemeentelijk personeel in één jaar tijd 10% papier bespaart. Door het papierverbruik te verminderen hoeven minder bomen uit de oerbossen gekapt te worden. Het geld dat de gemeente met deze actie bespaart wordt gedoneerd aan het Wereld Natuur Fonds. Zij besteden het geld voor de aanleg en het onderhoud van nieuwe natuurgebieden. Minder papierverbruik levert dus meer natuur op! Hoeveel papier verbruikt de gemeente Heiloo? In 1998 gebruikte de gemeente Heiloo ruim 1 miljoen vellen papier. Dit komt gemiddeld neer op 20 pakken papier per persoon oftewel 10.000 vellen papier. 10% papierbesparing betekent, dat iedereen die werkt in de binnendienst van de gemeente Heiloo, inclusief college- en raadsleden, 2 pakken a 500 vellen papier moet besparen. Dit kan bijvoorbeeld door dubbelzijdig te printen, na te denken over de hoeveelheid kopieën, berichten intern naar elkaar te e-mailen via de computer, enkelzijdig gedrukte vellen papier (mis drukken) te gebruiken als klad- of memopapier etc. Hoe is de stand van zaken tot nu toe? Na een half jaar is de papierbesparing inmiddels 5,5%. De gemeente is dus op de goede weg. Op 1 januari 2000 hopen wij natuurlijk op 10% papierbesparing te zitten en het liefst nog op meer. Hoe kunt u zelf bewuster omgaan met papier? Gebruik enkelzijdig bedrukt papier of oude enveloppen als kladpapier. Laat uw kinderen het tekenpapier dubbelzijdig gebruiken. Rebus in het kader van de actie blad voor blad. Maak kans op een leuke prijs door de oplossing van de onderstaande rebus vóór 1 september 1999 in te leveren bij de gemeente Heiloo, afdeling VROM, Milieu, t.a.v. mevrouw M. Tromp, Postbus 1, 1850 AA HEILOO. - Mijn oplossing is: Naam: Adres: Postcodeplaats Telefoonnummer: Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666. Informatierubriek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1999 | | pagina 4