i 072 - 535 68 88 o Gemeente Heiloo werkt hard aan realisatie centrale dienstverlening Gemeentelijk aanspreek punt buiten reguliere openingstijden Uitbreiding huis-aan-huis inzameling oud papier in Heiloo zuid-west PAS 65 regeling verandert Nieuwe gemeentegidsen worden verspreid Mededelingen van de afdeling Beheer Openbare Ruimte Verleende vergunningen Telefoonnummer meldingen grofhuisafval UITKIJKPOST - 25 AUGUSTUS PAGINA 4 HEILOO Centrale hal gemeentehuis tijdelijk buiten gebruik door verbouwing In de periode van maandag 30 augustus tot en met dinsdag 5 oktober a.s. is de centrale hal van het gemeentehuis niet toegankelijk vanwege de verbouwing. Dienstverlening gaat wel gewoon door Ondanks de verbouwing kunt u natuurlijk wel terecht voor alle gemeentelijke diensten zoals paspoorten, rijbewijzen, bouwvergun ningen, zorgvragen etc. Voor een aantal zaken moet u alleen op een andere plaats in het gemeentehuis zijn dan u gewend bent. De gemeente probeert de overlast voor bezoekers uiteraard zoveel mogelijk te beper ken, maar helemaal lukt dat niet. Wij vragen uw begrip hiervoor. Een tip om de overlast te beperken: weet u nu al dat u voor bepaalde zaken naar het gemeentehuis moet? Wacht dan niet te lang en regel ze vast voor maandag 30 augustus a.s. Verwachting is dat de gemeente u vanaf woensdag 6 oktober graag van dienst zal zijn aan een nieuwe balie in een vernieuwde hal! Nadere berichtgeving over de precieze datum leest u op deze informatiepagina. Waar kunt u terecht De hoofdingang van het gemeentehuis is gedurende de werkzaamheden aan de cen trale hal afgesloten. De receptie en ingang vindt u vanaf 30 augustus voorlopig rechts naast het talud van de personeels- en bevoor radingsingang in de leeskamer van de raads leden. U moet hiervoor binnen een trap op. Eén en ander is met tekstborden aangegeven. Anders dan u gewend bent kunt u zich bij de receptie melden. De receptioniste ven/vijst u dan door naar de juiste afdeling of belt een collega, zodat u opgehaald of gebracht wordt. En als u geen trap kunt lopen? Zoals hierboven vermeld moeten bezoekers van het gemeentehuis bij de tijdelijke ingang een trap op lopen. Niet iedereen is hiertoe in staat. Om deze bezoekers toch goed van dienst te kunnen zijn wordt bij de buitendeur een bel gemonteerd. Als u de trap om welke reden dan ook niet kunt op lopen, dan kunt u aanbellen. Een medewerker van de gemeente haalt u direct op en brengt u met de betreffende afdeling in contact. Burgerzaken Voor paspoorten, rijbewijzen, uittreksels, aan giften van geboorten etc. kunt u zoals gebrui kelijk bij de afdeling Burgerzaken terecht. Gedurende de werkzaamheden bevindt deze afdeling zich in de kamers die vroeger pal achter de receptie lagen. In de gang is een wachtgelegenheid met stoelen. De receptio niste wijst u de weg. Welzijn en Sociale zaken Voor WVG, zorg- woon- en werkzaken kunt u bij de afdeling Welzijn terecht. De afdeling blijft gedurende de werkzaamheden wel op dezelfde plaats gehuisvest. U kunt echter niet zoals u gewend bent gewoon doorlopen naar de afdeling. De receptioniste belt voor u naar de afdeling. Een collega haalt u op of brengt u naar Welzijn. Bouwen en wonen Voor bouwen en wonen kunt u bij de balie van de afdeling VROM, Bouw- en Woningtoezicht terecht. De afdeling blijft gedurende de werkzaamheden op dezelfde plaats in de bovenhal gehuisvest. U kunt ech ter niet zoals u gewend bent gewoon doorlo pen naar de afdeling. De receptioniste belt voor u naar de afdeling. Een collega haalt u zonodig op of brengt u naar VROM. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met de heer K. Kaandorp van de afdeling Informatievoorziening en Facilitair, tel. 072 - 535 66 72. Centrale dienstverlening in een notendop De gemeente Heiloo werkt al geruime tijd hard aan de realisatie van centrale dienstver lening. De verbouwing die het gemeentehuis op dit moment ondergaat heeft hier ook voor een groot deel mee te maken. Naar verwach ting vindt u vanaf 6 oktober a.s. in de centrale hal van het gemeentehuis niet alleen een receptie- en infobalie zoals u gewend was, maar een balie met verschillende loketten, de Publieksbalie genaamd. Bedoeling is dat u bij deze Publieksbalie voor alle producten die de gemeente levert terecht kunt. Alle dienstverle ning is op deze manier geconcentreerd in de benedenhal in plaats van verspreid over het gebouw. De gemeente wil het zo voor u als klant gemakkelijker maken. In de toekomst kunt u zelfs voor een paspoort en een bouwvergunning bij hetzelfde loket terecht. Voor we zover zijn moet er echter nog heel wat veranderen. De fysieke verandering in de vorm van de verbouwing van het gemeentehuis is er één van. Maar ook binnen de organisatie van de gemeente moeten din gen anders. Personeel moet worden opgeleid om meerdere werkterreinen te kunnen behan delen etc. En dat kost tijd. Naar verwachting zijn de verschillende loket ten Burgerzaken, Bouwen en Wonen en Werk, Inkomen en Zorg van de Publieksbalie vanaf 6 oktober a.s. wel geopend. U kunt dan alleen nog niet voor alle producten bij hetzelf de loket terecht. De gemeente houdt u op de hoogte van ontwikkelingen op dit gebied via de gemeentelijke Informatiepagina in de Uitkijkpost. Voor meer informatie over centrale dienstver lening kunt u contact opnemen met de afde ling Bestuurszaken, Voorlichting, tel. 072 - 535 66 41. De gemeente is verantwoordelijk voor het kleine dagelijks onderhoud van de woonom geving. De afdeling Beheer Openbare Ruimte die voor dit onderhoud zorgt is van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar tus sen 08.00 en 16.00 uur op nr. 072 - 535 68 68. Bereikbaarheid buiten reguliere opening stijden voor spoedgevallen Vanaf vandaag is de gemeente voor spoedge vallen over het dagelijks onderhoud ook bui ten de reguliere openingstijden telefonisch bereikbaar. Het gaat om een proefperiode van een jaar. Heeft u een spoedmelding, dan kunt u bellen met nr. 072 - 535 68 68. Buiten de reguliere openingstijden hoort u een boodschap op een antwoordapparaat. Luister goed naar dit bericht en spreek uw naam, adres, telefoonnummer en de aard van uw spoedeisende melding in. De dienstdoende medewerker wordt na het inspreken van uw boodschap automatisch per semafoon gewaarschuwd. Hij belt u zo snel mogelijk terug. Let op! Bedenk vóór u buiten de reguliere opening stijden belt goed of uw melding écht spoedei send is. Kan het tot de eerstvolgende werk dag wachten of niet? Levert hetgeen u wilt melden bijvoorbeeld een onveilige situatie op, spreek dan een boodschap in op het ant woordapparaat. Als uw melding niet spoedei send is, bel dan de eerstvolgende werkdag op nr. 072 - 535 68 68. Belangrijke nummers voor andere meldingen De gemeente is niet voor alle zaken verant woordelijk. Hieronder volgt een lijstje met belangrijke telefoonnummers voor spoed gevallen waar de gemeente geen verant woording voor draagt: als elke seconde telt, alarmnummer 112 politie Heiloo, 072 - 533 76 76 politie Noord-Holland Noord, 072 - 512 22 22 Energie Noord-West, als het gaat om gas of elektra, 072 - 514 51 50 PWN, als het gaat om de waterleiding en drinkwater, 072 - 515 15 50 Multikabel voor uw kabelaansluiting radio en TV, 072 - 512 82 00 Dierenambulance, 072 - 515 01 73 Brandweer, bij spoed 112 of anders 072 - 564 44 44 Waterschap het Lange Rond, voor het beheer van openbaar water, 072 - 541 02 02 Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, nr. 072 - 535 68 68 Uit een enquête onder de inwoners van Heiloo, bleek dat veel mensen een huis-aan- huis-inzameling van papier misten. De gemeente heeft daarom aan verenigingen en scholen van Heiloo gevraagd om de al bestaande huis-aan-huis-inzameling verder uit te breiden. Dit voorjaar heeft de muziekvereniging Eensgezindheid plan Oost voor zijn rekening genomen (2e zaterdagochtend van de maand). De zwem- en poloclub De Spetters haalt papier op in het noord-westelijkgedeelte van de gemeente (2e dinsdagavond van de maand). En nu start de Fanfare Showband Heiloo in het zuid-westelijk gedeelte van Heiloo. Wanneer en waar starten de inzamelingen van de Fanfare Showband Heiloo? De "Fanfare Showband Heiloo" gaat met ingang van 28 augustus 1999 iedere 4e zaterdagochtend van de maand (let op: in december van dit jaar de 3e zaterdag), de al bestaande inzameling uitbreiden met de wij ken Vrieswijk, Termijen, Marienstein, Baetenburg, Boekenstein, VredenoordDe Ronge en Boswijk. Let op De vereniging heeft inmiddels zelf gezorgd voor verspreiding van een informatiefolder op ieder adres waar zij oud papier gaat inzame len. Lees de instructie nauwkeurig en noteer de data in uw agenda of op de afvalkalender. Voorkom dat er zwerfafval ontstaat door het papier goed ingepakt aan te bieden op de bekende afvalverzamelplaatsen en denk daar bij om de juiste tijd. Meer informatie Voor meer infor matie kunt u terecht bij de Fanfare Showband Heiloo of de afde ling VROM, Milieu, tel. 072 - 535 67 34. Per 1 september 1999 vervalt de partnerrege ling voor de Pas 65. Dit betekent dat de Pas 65 vanaf 1 september a.s. nog slechts wordt afgegeven aan mensen die zelf de leeftijd van 65 jaar hebben bereikt en ingezetene zijn van Nederland. Partners en anderen in de leeftijdsgroep van 60-65 jaar die al over een Pas 65 beschikken mogen deze behouden en kunnen op vertoon daarvan korting verkrijgen. De al verstrekte passen blijven dus geldig. Als u nog niet over een Pas 65 beschikt, maar wel voldoet aan de nu nog geldende regels, dan kunt u vóór 1 september 1999 een exem plaar aanvragen bij de afdeling Burgerzaken van de gemeente. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Dus als u nu de leeftijd van 60 jaar heeft bereikt en u heeft een partner van 65 jaar of ouder, dan kunt u nog een Pas 65 krijgen tot genoemde datum. Wat heeft u nodig voor een Pas 65? Wat u verder nodig hebt is een (recente) pas foto. De kosten voor de Pas 65 bedragen 20,-. Bovendien moet de Pas 65 persoonlijk worden aangevraagd. Bij aanvraag is een gel dig legitimatiebewijs noodzakelijk. Let op! Wij wijzen er met nadruk op, dat er geen over gangsperiode is. Dus na 1 september 1999 kunt u alleen een Pas 65 aanvragen als u zelf 65 jaar of ouder bent. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling Burgerzaken, tel. 072 -535 67 23. Vorige week (maandag 16 tot en met vrijdag 20 augustus a.s.) zijn de nieuwe gemeentegidsen huis aan huis verspreid, leder huisadres in Heiloo heeft een gids in de brievenbus gekregen. Alleen de huizen waar een zogenaamde "Nee-Nee"-sticker of een "Nee-Ja"-sticker op de brievenbus geplakt is krijgen de gids niet thuisbezorgd. Heeft u een dergelijke sticker op de brieven bus, dan kunt u de nieuwe gemeentegids vanaf maandag 22 augustus a.s. tussen 08.00 en 16.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur afhalen bij de receptie van het gemeentehuis. Na 22 augustus is de gemeentegids in beperkte mate ook verkrijg baar bij de bibliotheek. Plattegrond van Heiloo in de gemeentegids Dit jaar staat er voor het eerst een plattegrond met straatnamenlijst van Heiloo achterin de gemeentegids. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met bureau Voorlichting, tel. 072 - 535 66 41. Openingstijden Afvalbrengplaats De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal 2 is geopend van maandag tot en met vrijdag tus sen 08.00 en 16.00 uur en iedere zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur. Legitimatie De Afvalbrengplaats c w het Rosendaal is alleen bedoeid voor inwoners van Heiloo. Medewerkers kunnen daarom om uw legitimatie (lees: paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) vragen. Wat kunt u NIET bij de Afvalbrengplaats kwijt? Niet alle materialen kunt u bij de Afvalbrengplaats aan het Rosendaal kwijt. Voor bijvoorbeeld bielzen, autobanden en bouw- en sloopafval kunt u terecht bij de stortplaats van GP Groot, Boekelermeerdijk 13A te Alkmaar. Deze stortplaats is iedere eer ste zaterdag van de maand tussen 09.00 en 11.30 uur geopend. Grofhuisafval Voor meldingen van grofhuisafval kunt u van maandag tot en met woensdag tussen 08.00 en 12.00 uur telefonisch contact opnemen met nr. 072 - 535 68 88. Meer informatie Voor meer informatie of algemene vragen over klein onderhoud van het dorp kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, nr. 072 - 535 68 68. Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) heeft de burgemeester van Heiloo vergunningen verleend voor het geven van circusvoorstellingen in Heiloo op donder dag 26 tot en met zondag 29 augustus a.s. aan Circus Renz-Berlin. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de heer G.J.N.A. Tervoort van de afdeling Bestuurszaken, tel. 072 - 535 66 45. Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. In dit stadium is nog niet bekend of aan de verzoeken mee gewerkt kan worden. Eventuele bouwvergun ningen en voornemens om vrijstelling te ver lenen worden te zijner tijd gepubliceerd. Daarna bestaat de mogelijkheid de bouw plannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. De Vang 8 - uitbreiden woning; Van Merlenlaan 4 - plaatsen tuinhuisje; Sandecamplaan 33 - vergroten berging; Paardeweijdt 14 - plaatsen dakopbouw; De Schoren 11 - plaatsen berging; Boswinde 9 - vergroten woning; De Nollen 9 - vergroten woning. Verleende bouwvergunning en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwver gunningen verleend en meldingen postitief bevonden: De Waard 139 - vergroten woning en ber ging; Holleweg 45 - plaatsen berging; W.J. Hofdijkweg 24 - vergroten woning; De Kleine Kanne 13 - vergroten woning en plaatsen garage; De Brink 43 - vergroten woning; Butterlaan 23 - vergroten woning; Verlengde Boekelermeerweg (wordt Kanaalweg 23) - oprichten ligboxenstal en werktuigenberging; Westerweg 393 - vergroten sauna met krui denkamer Ter inzage Deze bouwvergunningen/meldingen liggen met de bijbehorende tekeningen en overige stukken ter inzage bij de afdeling VROM. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nr. 072 - 535 67 37 of 535 67 38). Procedure Degene, die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd krijgt bericht van de afdeling VROM wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaam heden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM worden gemeld. Dit kan telefonisch onder de nrs. 072 - 535 67 37 of 535 67 38. Indienen van bezwaar Als u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een melding, dan kunt u hier tegen binnen 6 weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij bur gemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Wanneer u bezwaar maakt, kunt u ook om een voorlopige voorziening vragen bij de President van de Rechtbank te Alkmaar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Nadere infor matie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vragen kunt u inwinnen bij de afdeling VROM. Nieuwe bouwplannen Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voor de hieronder vermelde bouwplannen voornemens zijn bouwvergun ning te verlenen. Vrieswijk 113 - uitbreiden woning; Het Zandstuk 19 - vergroten en veranderen van de woning. Ter inzage De ontwerpbesluiten liggen met de bouw plannen en de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 26 augustus 1999 geduren de twee weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de afdeling VROM. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nr. 072 - 535 67 47). Indienen van bedenkingen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermelde bouwplan nen vrijstelling te verlenen van de ter plaatse geldende bestemmingsplanvoorschriften schriftelijk bedenkingen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethou ders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Wilt u grofhuisafval aanmelden, bel dan U kunt meldingen doorgeven van maandag tot en met woensdag tussen 08.00 en 12.00 uur. Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van I8.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666. Informatierubriek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 1999 | | pagina 4