hérfst!
colofon
(collectie Jackpot)
Na een fijne, lange zomer is het
er dan toch van gekomen. Het
is herfst. Een bijzondere
herfst dit keer, want de laatste van
deze eeuw. Het najaar is een seizoen
dat door de een met tegenzin tege
moet gezien, maar door de ander
met gejuich begroet wordt. Jammer
dat ze voorbij zijn, die zonnige, lange
zomerdagen, maar wat heerlijk dat
we de wind weer door ons haar voe
len waaien, dat de kachel weer aan
gaat en dat we het vooral bin
nenshuis gezellig maken. De
eerste keer dat je op een
gure dag die nieuwe,
warme, wollen winter
trui aantrekt, maakt
een behaaglijk
gevoel zich van je
meester.
Mmmmm.
mmm
De mode van het herfst- en winterseizoen 1999/2000 borduurt voor een groot deel voort op die van afgelopen jaar. Zowel
wat betreft modellen, kleuren als materialen.Teleurstellend voor hen die absoluut niet van al dat grijs en zwart houden,
prettig voor diegenen die zich er super in voelen.
Wei iaat het modebeeld voor het komende seizoen zien hoe de mode zich de volgende eeuw zal gaan ontwikkelen. De mode
van nu slaat een brug tussen verleden en toekomst. Een bezinnen op de 'goede, oude tijd, met zijn traditionele, veel gebruikte
materialen, en een vooruitblikken naar wat komen gaat.
Kenners voorspellen een waar bombardement aan materialen. Het palet aan stoffen loopt van compacte vilt- en loden
stoffen tot pluizige wollen stoffen en fijne, gebreide materialen tot aan zijde-achtig glanzende materialen. Sleutelwoord
hierbij is 'comfort', je lekker voelen in watje draagt. De trend schuift steeds meer op in de richting van 'casual', ongecom
pliceerd, zelfstandig en comfortabel. Correct verdwijnt, sportief verschijnt. Een ontwikkeling die overigens niet door
iedereen toegejuicht wordt.
Voor liefhebbers van kleur, gloort er een sprankje hoop. Het palet voor het komende modeseizoen is er een van uitersten.
Van warme tinten ais rood, oranje en goud tot aan blauwe en paarse schakeringen. En dat gecombineerd met de ver
schillende grijzen en zwarten kan toch een prachtig effect gevenl
De geschiedenis van de beha mag niet ontbreken aan het eind van deze twintigste
eeuw. In 1889 ontstond de eerste beha toen de Parijse Herminie Cadolle het mid
denstuk uit haar korsetten wegliet, zodat vrouwen weer konden ademhalen. In 1907
verschijnt in de Amerikaanse Vogue een afbeelding van een beha met baleinen. Mary Phelps
bedenkt in 1913 de eerste moderne beha, die bestaat uit twee zijden zakdoeken met schou
derbandjes.
Tijd voor een nieuwe trend werd het in 1918: beha's die borsten afplatten. In 1925 krijgen de
beha's voor het eerst twee aparte cups en verstelbare schouderbandjes. Vervolgens wor
den in 1938 A, B, C en D cups geïntroduceerd. De eerste beha's met vulling zijn te koop in
1940. In 1950 raken strapless beha's in. Triumph geeft in 1953 vrouwen een puntige
boezem met cups als ijshoorns.
Tijd voor nieuwe materialen werd het in 1959, wanneer Warner's en Du Pont lycra
gaan produceren. 1965 Gaat de geschiedenisboekjes in als het jaar van de
feministische anti-beha actie. In 1973 komt Berlei op de markt met de
eerste geegewiebel sport-beha. In de jaren 1980-1990 lanceren
Gaultier en Madonna de beha ais bovenkleding.
n de schoenmode van dit seizoen staan mooi en sportief op
I goede voet met elkaar. Modellen met een sportieve uitstraling,
I maar tegelijkertijd gekleed. Maar bovenal is het sleutelwoord
van nu 'comfort'.
Dit najaar en deze winter treden namelijk schoenen met dikke,
soepele en lichte zolen voor het voetlicht. Eindeloos draagcom-
fort en loopgemak ten top, zelfs bij hooggehakte modellen.
Behalve leer worden ook meer stretch-achtige materialen
gebruikt. Enigszins futuristisch, dat wel, maar dat hoort mis
schien toch een beetje bij de magische klank die 2000 nog
steeds heeft.
Beeldbepalend, zeker bij de damesschoenen, zijn ook nu weer
de booties, de korte laarsjes. En wat betreft de kleuren volgt de
schoenmode de kledinglijn op de voet: grijs speelt de hoofd
rol, in al zijn nuances. Daarnaast laten ook zwart en bruin zich dit
jaargetijde weer makkelijk strikken (of vastklitten!).
Mooi, stijlvol, maar vooral prettig om in te leven. Dat is waar
het nu om draait bij de meubels en accessoires voor het
interieur. En aangezien iedereen een eigen manier van leven
heeft, betekent dat ook een eigen manier van wonen. Zoveel mensen,
zoveel stijlen en dus ook eindeloos veel mogelijkheden. In materialen,
vormgeving en kleuren, de keus is grenzeloos.
Heel opvallend is wel de come back van de bruintinten. Dé trend in de jaren
zeventig en nu helemaal terug van weggeweest. Van diep chocolade
bruin tot caramel- en moccatinten. Tegenwoordig gecombineerd met
prachtig ecru, zodat een buitengewoon natuurlijke uitstraling gecreëerd
wordt.
Verder komen alle kleurtrends uit de kleding ook terug bij de inrich
ting van het huis. De boventoon wordt gevoerd door grijs, van
donker antraciet tot heel licht, zilvergrijs. Met een sfeer van zake-
lijk en functioneel tot weergaloos chique. J
Het is allemaal een kwestie van spelen met kleur. Kleurige details
in huis zijn dit seizoen bijvoorbeeld aubergine en lila. J|H
En de materialen? Modern metaal, chroom en rvs gaan moei
teloos samen met tijdloos hout. Een onberispelijk, nieuw
uiterlijk hoeft daarbij niet meer. Nieuw hout mag 'oud' 1;:^^»
gemaakt worden met speciale verf en lak. Gewoon, 1
om te laten zien dat je woont om te leven.
Warme tinten en zachte tonen maken het gezellig in
de tuin. Een klein windorgeltje dat zachtjes rond-
tingelt ergens op een niet te winderige plek,
draagt tot die gezelligheid bij. Geniet op een heerlijk beschut
terras tot laat in de herfst van de zon. Voel de warmte van een
vuurkorf van nabij. Of ga nog één keer heerlijk barbecuen.
Misschien kan uw terras nog sfeervoller worden. Met beton-
stenen die eruitzien als natuursteen, bijvoorbeeld. Of met
grillige flagstones die niet glad worden. Kijk ook eens naar
getrommelde stenen. Die lijken eeuwenoud.
Het kleurige herfstblad aan de heesters en de
kruidige geuren van het eind van het groei-
|k seizoen maken het najaar in uw tuin
tot een intense belevenis.
Herfst/winter 1999
Marian Lutgerink
Mireille Spits
Jos Nico
Wil van der Horst
Foto Starfield, Uitkijkpost e.a
Redactie:
Vormgeving:
Acquisitie:
Foto's:
Een uitgave van Drukkerij Uitkijkpost BV