Evaluatie welstandsrichtlijnen Wijziging subsidiebeleid voor welzijnsinstellingen HEILOO HEILOO HEILOO Openingstijden gemeentehuis en publieksbalie T Wijkgesprekken PAGINA 4 UITKIJKPOST - 26 JANUARI O Geëvalueerde en aangepaste welstandsrichtlijnen ter inzage Vanaf donderdag 27 januari 2000 ligt de con cept-nota Welstandsrichtlijnen voor iedereen ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen in het gemeentehuis. Gedurende vier weken heeft u de gelegenheid om te reage ren op deze concept-nota. U kunt de nota iedere werkdag van 08.00 uur tot 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur inzien bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. De concept-nota Welstandsrichtlijnen is tot stand gekomen op basis van een evaluatie van de Welstandsrichtlijnen zoals deze in 1998 zijn vastgesteld. Nu er anderhalf jaar mee gewerkt is, blijkt uit de evaluatie dat één en ander ver beterd kon worden. Vandaar een aangepaste versie die nu ter inzage ligt en waarop u kunt reageren. Spelregels welstand vanaf 1998 In 1998 heeft de gemeenteraad van Heiloo de nota 'Richtlijnen voor de Welstand' vastge steld. Deze nota bevat beleidsregels voor het toetsen van bouwplannen aan welstandsei- sen. Het gaat dan met name om dakkapellen, dakopbouwen c.q. dakverhogingen, aan- en bijgebouwen en de Heiloöer punthuizen. Naast een algemene toelichting bevat de nota uit 1998 algemene richtlijnen oftewel regels en aanbevelingen die betrekking hebben op de genoemde bouwplannen. Waarom welstandsrichtlijnen? Welstandscriteria of -richtlijnen bieden een toetsingskader vor het beoordelen van (ver)bouwplannen. Echter vooral bieden richt lijnen duidelijkheid aan de aanvrager en andere disciplines die met het bouwen te maken hebben. Het vastleggen van richtlijnen vermindert de kans op het niet consequent beoordelen van bouwplannen. Ook de rechts zekerheid is hiermee gediend en willekeur kan worden voorkomen. Evaluatie Na het anderhalf jaar toepassen van en wer ken met de (welstands)regels, als toetsings kader voor bouwaanvragen, blijkt uit de evalu atie dat de richtlijnen op sommige onderdelen duidelijker en werkbaarder kunnen zijn. Dit blijkt uit reacties van de initiatiefnemers en inwoners van Heiloo die ermee te maken heb ben gehad. De evaluatie leidde tot een aangepaste ver sie, die nu als concept ter inzage ligt. U kunt daarop nu nog reageren. Belangrijkste wijzigingen De aanpassingen in de nota Welstandsrichtlijnen betreffen: Een duidelijker onderscheid in woningen met een langskap en een dwarskap in de richtlijnen voor dakkapellen. Hierbij is ook een onderverdeling aangegeven in het type woning met een dakvlak over één verdieping en over twee verdiepingen. Helderheid is gegeven over plaats en omvang van dakkapellen en kapvergrotingen. Het aanscherpen van de richtlijnen voor kapvergrotingen voor de plaats in het bestaande dakvlak, de omvang en het uiterlijk van een dakopbouw. Richtlijnen voor Heiloöer punthuizen zijn vervallen. Specifieke bepalingen zijn in de concept-nota ondergebracht bij richtlijnen voor dakkapellen voor vrijstaande woningen met een dwarskap en een dakvlak voor twee verdiepingen. De lay-out en nummering en systematiek is verbeterd. De meeste wijzigingen zijn een aanvulling of beter gezegd een verduidelijking voor alle betrokken partijen, waaronder de aanvrager. Een aantal wijzigingen betreffen een verruiming van de huidige richt lijnen en zijn vooral in het belang van diegene die een (ver)bouwplan heeft. De richtlijnen voor kapvergrotingen zijn wat aangescherpt. Dit houdt verband met een goede verhouding van de massa van de dakopbouw in relatie tot de bestaande hoofdvorm van de woning of van het bouwblok. U kunt reageren Vanaf donderdag 27 januari 2000 ligt de aan gepaste versie van de nota Welstandsrichtlijnen uit 1998 ter inzage. U heeft vier weken de gelegenheid te reageren. Dit kan zowel mondeling als schriftelijk. De reacties kunnen aanleiding zijn om verdere wijzigingen aan te brengen in de concept nota. De gemeenteraad venwacht de definitie ve nota 'Richtlijnen voor de Welstand', in haar vergadering van de maand april vast te stellen. De nota kunt u inzien bij de publieksbalie 'Bouwen en Wonen' tijdens werkdagen van 0.8.00 uur tot 12.30 uur en iedere maandag avond van 18.00 tot 20.00 uur. Wilt u uitge breide informatie of heeft u veel vragen, dan kunt u of een afspraak maken, of telefonisch contact opnemen met de afdeling VROM, de heer F. Goedhart, tel. (072) 535 6737. Tegen betaling van de kosten kunt u bij de bovenge noemde balie een exemplaar van de concept nota ontvangen. De ochtend Tussen 08.00 en 12.30 uur zijn de publieksba lies in het gemeentehuis geopend. U kunt terecht bij de balies Werk, Inkomen en Zorg (Welzijn), Burgerzaken, Bouwen en Wonen en bij de Receptie. Ook zijn we telefonisch bereikbaar onder nr. 072 - 535 66 66. De middag Tussen 12.30 en 16.30 uur kunt u alleen op afspraak terecht. Telefonisch zijn we tussen 12.30 en 16.30 uur wel bereikbaar. De avond Iedere maandagavond zijn de publieksbalies in het gemeentehuis geopend tussen 18.00 en 20.00 uur. U kunt terecht bij de balies Werk, Inkomen en Zorg (Welzijn), Burgerzaken, Bouwen en Wonen en bij de Receptie. Ook zijn we telefonisch bereikbaar. Openingstijden Afvalbrengplaats De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal 2 is geopend van maandag tot en met vrijdag tus sen 08.00 en 16.00 uur en iedere zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur. Telefonisch is de Afvalbrengplaats bereikbaar onder nr. 072 - 535 68 68. De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal is alleen bedoeld voor inwoners van Heiloo. Medewerkers kunnen daarom om uw legiti matie (lees: paspoort, rijbewijs of identiteits kaart) vragen. Het college van burgemeester en wethouders is van plan de raad voor te stellen een nieuwe Algemene subsidieverordening Heiloo vast te stellen. De belangrijkste aanleiding om te komen tot een nieuwe subsidieverordening is dat de huidige Algemene subsidieverordening Heiloo, vastgesteld door de gemeenteraad in 1987, niet voldoet aan: 1. Nieuwe wetgeving, namenlijk de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht en 2 De wensen van het gemeentebestuur van Heiloo zoals vastgelegd in het Beleidsprogramma 1998-2002. Het college is van plan om de raad in april van dit jaar te vragen in te stemmen met de nieuwe bovengenoemde verordening. Als de gemeenteraad instemt met de nieuwe subsi dieverordening in de maand april, dan treedt deze in werking in de maand mei van dit jaar. De nieuwe subsidieverordening geldt dus voor subsidie-aanvragen die betrekking hebben op het jaar 2001. Algemene wet bestuursrecht Op 1 januari 1998 is de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in werking getreden. Gemeenten hebben vanaf deze datum vier jaar de tijd hun bestaande subsi diebeleid en verordening hierop aan te pas sen. Op 1 januari 2002 moeten gemeenten een subsidiebeleid en -verordening hebben die in overeenstemming is met de nieuwe wetgeving, namenlijk de derde tranche. Uit de derde tranche blijkt dat de wetgever twee punten van belang vindt. Bij het verstrek ken van subsidie moet op het moment van het subsidiebesluit duidelijk zijn: Welke activiteiten van de instellingen worden bedoeld; Hoe de gemeente de financiële consequenties afdekt. Wensen gemeentebestuur Het gemeentebestuur beschrijft de gewenste situatie als volgt: a Een open en eenduidig subsidiebeleid; b Een jaarlijkse toetsing van de subsidies op doelmatigheid en prioriteit; c Budgetsubsidie voor de grote instellingen op basis van een meerjarenbeleidsplan. In het Beleidsprogramma wordt gesproken over een periode van maximaal vier jaar. Wat verandert er nu? In de voorgestelde nieuwe concept-subsidie verordening wordt: Afhankelijk van de hoogte van het subsidiebedrag verschillende procedures opgestart. Voor subsidiebedragen van 50.000,00 of hoger gelden andere regels dan voor de lagere subsidiebedragen. Meer nadruk gelegd op de activiteiten van de instelling; de inhoud. De subsidie aanvragen worden getoetst aan de gemeentelijke doelstellingen, die zijn vastgelegd in het Beleidsprogramma 1998-2002 en daaraan gekoppelde relevante beleidsnota 's. De verlening van de subsidie is afhankelijk van de mate waarin de activiteiten passen binnen de gemeentelijke doelstellingen. Uitgegaan van een toetsing/controle achteraf. Op basis van deze toetsing wordt de definitieve subsidie vastgesteld. Door de raad het maximale subsidie bedrag per productgroep vastgesteld. Het college bepaalt vervolgens, binnen dit bedrag, hoeveel subsidie een instelling krijgt. In het geval er sprake is van een niet begrote subsidieaanvraag eerst gekeken of het totale subsidiebedrag van betreffende productgroep toereikend is. Is dit niet het geval, dan kan het college deze aanvraag afwijzen, zonder dat zij daar een inhoudelijk oordeel over velt. Ter inzage Vanaf donderdag 27 januari 2000 ligt gedu rende vier weken (t/m 23 februari 2000) de nieuwe Algemene subsidieverordening Heiloo en daarbijbehorende toelichting voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Werk, Inkomen en Zorg (Welzijn). Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden kunt u alleen na telefo nische afspraak terecht, mw. Y. Kersten, tel. nr. 072 535 66 85. Ook in de openbare bibliotheek aan het Malevoort ligt tijdens de openingstijden de nieuwe subsidieverorde ning ter inzage. Indienen van bedenkingen Gedurende de termijn dat de stukken ter inza ge liggen, kan een ieder tegen het voorne men om een nieuwe Algemene subsidieveror dening Heiloo vast te stellen, schriftelijk en gemotiveerd bedenkingen naar voren brengen. U dient uw schriftelijke motivatie te richten aan het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Wat kunt u NIET bij de Afvalbrengplaats kwijt? Niet alle materialen kunt u bij de Afvalbrengplaats aan het Rosendaal kwijt. Voor bijvoorbeeld bielzen, autobanden en bouw- en sloopafval kunt u terecht bij de stortplaats van GP Groot, Boekelermeerdijk 13A te Alkmaar. Deze stortplaats is iedere eer ste zaterdag van de maand tussen 08.30 en 12.30 uur geopend en maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 16.00 uur. Bereikbaarheid buiten openingstijden in gevai van spoed Voor spoedgevallen over het dagelijks onder houd is de gemeente ook buiten de reguliere openingstijden telefonisch bereikbaar. Het gaat hier om een proefperiode die duurt tot september 2000. Heeft u een spoedmelding, dan kunt u bellen met nr. 072 - 535 68 68. Buiten de reguliere openingstijden hoort u een boodschap op een antwoordapparaat. Luister goed naar dit bericht en spreek uw naam, adres, telefoonnummer en de aard van uw spoedeisende melding in. De dienstdoen de medewerker wordt na het inspreken van uw boodschap automatisch per semafoon gewaarschuwd. Hij belt u zo snel mogelijk terug. Let op Bedenk vóór u buiten de reguliere opening stijden belt goed of uw melding écht spoedei send is. Kan het tot de eerstvolgende werk dag wachten of niet? Levert hetgeen u wilt melden bijvoorbeeld een onveilige situatie op, spreek dan uw boodschap in op het ant woordapparaat. Als uw melding niet spoedei send is, bel dan de eerstvolgende werkdag op nr. 072 - 535 68 68. Verleende bouwvergunning en geaccepteerde meldingen bouwvoornemen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwver gunningen verleend en meldingen postitief bevonden. Jan Schuijtlaan 2 - vergroten woning Boekenstein 27 - vergroten woning Ringweg 11 - vergroten woning en garage Van Vladerackenlaan 4 - plaatsen berging Bosboon Toussaintweg 32 en 34 - plaatsen bergingen Vredenoord 121 - plaatsen van twee dakka pellen Keldercroftlaan 36 - vergroten woning Keldercroftlaan 38 - vergroten woning Groenelaan 7 - oprichten berging Laan Eindeloos 22 - vergroten woning Ter inzage Deze bouwvergunningen/meldingen liggen met de bijbehorende tekeningen en overige stukken ter inzage bij de Publieksbalie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur (op andere tijden alleen na telefonische afspraak, nr. 072 - 535 67 37 of 535 67 38). Procedure Degene, die de bouwvergunning/melding bouwvoornemen heeft aangevraagd krijgt bericht van de afdeling VROM wanneer de bouwvergunning gereed is en wat de kosten zijn. Pas nadat de bouwleges zijn betaald en de vergunning is ontvangen mag met de bouw worden begonnen. Het begin van de bouwwerkzaam heden moet nog wel tevoren bij de afdeling VROM worden gemeld. Dit kan telefonisch onder de nrs. 072 - 535 67 37 of 535 67 38. Indienen van bezwaar Als u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een melding, dan kunt u hier tegen binnen 6 weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij bur gemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Wanneer u bezwaar maakt, kunt u ook om een voorlopige voorziening vragen bij de President van de Rechtbank te Alkmaar, Postbus 251, 1800 BG Alkmaar. Nadere infor matie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vragen kunt u inwinnen bij de afdeling VROM. Oproep nieuwe wijk- of buurtverenigingen De gemeente Heiloo is sinds 1998 bezig met het wijkgericht werken vorm te geven. Dit houdt o.a. in dat de gemeente in goed over leg met de bewoners, het dagelijks beheer van de openbare ruimte, wil doen. Hiermee wordt bedoeld het onderhoud van het groen en klein onderhoud bestratingen. Zoals u waarschijnlijk bekend is, kunnen klachten of meldingen, zoals het recht leggen van tegels en overhangend groen telefonisch doorgegeven worden aan de afdeling Beheer Openbare Ruimte, telefoon 535 68 68. In overleg met de wijk De volgende stap willen we graag zetten: namelijk het houden van wijkgesprekken. In deze gesprekken kunnen alle vragen gesteld worden op het gebied van het dagelijks klein onderhoud. Alle vragen worden gebundeld en deze inventarisatie wordt gebruikt om een wijkonderhoudsplan te maken. In dit plan staat aangegeven hoe en op welke manier de wijk onderhouden wordt. Deze gesprekken willen wij graag houden met een afvaardi ging van de wijk of buurt. Degenen die er wonen weten beter wat in de woonomgeving speelt dan wie dan ook. Oproep Op dit moment is het dorp niet geheel voor zien van wijk- en buurtverenigingen. Zo zijn wij op zoek naar mensen die, als afgevaardig de van een wijk, zich willen opgeven voor het wijkgesprek voor het gebied tussen: 1. Zeeweg en Belieslaan en Spoorlijn en de Omloop; 2. Stationsweg en Zevenhuizerlaan en Kennemerstraatweg en Spoorlijn; 3. Kerkelaan en Stationsweg en yKennemerstraatweg en Spoorlijn; 4.s Zeeweg en Het Zevenhuizen en Spoorlijn en Ewisweg; 5. Blockhovepark Wilt u zich met meerdere personen als groep of misschien individueel hiervoor aanmelden, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR), heer C. Hartland, telefoon (072) 535 68 11. Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. In dit stadium is nog niet bekend of aan de verzoeken mee gewerkt kan worden. Eventuele bouwvergun ningen en voornemens om vrijstelling te ver lenen worden te zijner tijd gepubliceerd. Daarna bestaat de mogelijkheid de bouw plannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. Kennemerstraatweg 504 - vergroten woning Vossenakkers 31 - vergroten woning Sandecamplaan 39 - vergroten woning Vredenoord 121 - plaatsen dakkapellen Baafjeslaan 5 - uitbreiden woning De Waard 79 - vergroten woning Havercamplaan 9 - vergroten woning De Oude Werf 6 - vergroten bedrijfsruimte Kennemerstraatweg 574 - plaatsen schuur/hobbyruimte Laarmanstraat 25 - vergroten woning Rectificatie Bouwplan Bouwplan Nicolaas Beetsweg 61-63 (art. 19 Wet R.O.) Op woensdag 19 januari jl. zijn 7 bouwplan nen gepubliceerd, waarbij ons college van plan is om met toepassing van de procedure ex artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 50, lid 5 van de Woningwet, bouwvergunning te verlenen. Ook het toekomstige bouwplan op het per ceel Nicolaas Beetsweg 61-63, te weten de bouw van een bedrijfswoning met (huisarts)praktijkruimte is toen gepubliceerd. Aangezien nog geen definitieve bouwaan- vraag is ingediend, is de publikatie voorbarig geweest. Zodra het bouwplan is goedge keurd, zal dit opnieuw worden gepubliceerd en 14 dagen voor een ieder ter inzage wor den gelegd. Voor meer informatie kunt u contact opne men met de afdeling VROM, de heer S. de Haan, tel. (072) 535 67 47. Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666, Informatierubriek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2000 | | pagina 4