I Gemeente Heiloo opent kadastrale balie HEILOO Alcoholische dranken verboden op een aantal plaatsen in Heiloo l^tNTf HEILOO Omnibusonderzoek in Heiloo Bevolkingsonderzoek borstkanker in Heiloo Het Beestenboetje is weer open m G Gegevens over grondhuizen en hypotheken verkrijgbaar op het gemeentehuis Wie wil weten wie de eigenaar van een te koop staand huis is of wie wil zien hoe het pand gelegen is ten opzichte van de naastlig gende huizenmoest voor deze informatie altijd naar de Kadastervestiging in Alkmaar. Deze organisatie registreert veel gegevens over vastgoed in ons land. Voortaan kunnen inwoners van Heiloo dit soort zaken ook op het gemeentehuis opvragen bij de publieksba- lie Bouwen en Wonen. Heiloo breidt daarmee de dienstverlening aan haar inwoners uit. Via de computer staat de gemeente namelijk in verbinding met de databanken van het Kadaster. Daarmee is belangrijke kadastrale informatie voor iedereen toegankelijker. U kunt kadastrale gegevens opvragen bij de publieksbalie Bouwen en Wonen tijdens werk dagen van 08.00 tot 12.30 uur. Vooralsnog kunt u geen gegevens opvragen tijdens de avondopenstelling. Per aanvraag brengt de gemeente u 10,00 in rekening. Dit is een wettelijk vastgestelde prijs en geldt dus in heel Nederland. Welke kadastrale zaken? 1_ Kadastraal uittreksel Het kadastraal uittreksel is een overzicht met de basisgegevens uit de kadastrale regis tratie. In het overzicht staan o.a. vermeld: kadastrale eigenaar, kadastrale aanduiding, oppervlakte, zakelijke rechten en belem meringen. Het uittreksel is bedoeld om aan te geven wie bij het Kadaster als eigenaar van een bepaald perceel staat geregis treerd op een bepaalde datum. Daarnaast wordt aangegeven welke percelen ten name van een eigenaar staan geregis treerd bij het Kadaster op een bepaalde datum. 1_ Hypothecair uittreksel Op dit uittreksel wordt vermeld met welke hypotheken en/of beslagen het perceel is belast. Het uittreksel wordt Voorzien van de basisgegevens uit de kadastrale registratie Twaalfhonderd inwoners van Heiloo kregen eind vorige week een enquêteformulier in de brievenbus. Dit gebeurt in het kader van het zogenaamde "omnibusonderzoek". Waarom een omnibusonderzoek? De gemeente Heiloo neemt over veel zaken beslissingen. Om de mening van de bevol king zo goed mogelijk bij deze beslissingen te betrekken, wordt ieder jaar zo 'n omnibus onderzoek gehouden. In de enquête worden vragen gesteld over verschillende onderwer pen. Ditmaal zijn het vragen over onder ande re veiligheid en geluidsoverlast. Hoe wordt het onderzoek gedaan Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Stafafdeling Onderzoek en Statistiek van de gemeente Alkmaar. Twaalfhonderd inwoners van Heiloo van 18 jaar en ouder hebben een enquêteformulier ontvangen met de vraag mee te werken aan het omnibusonderzoek. Binnen twee a drie weken halen enquêteurs het door u ingevulde vragenformulier thuis bij u op. Enquêteurs moeten zich kunnen legitimeren met een pasje met naam en foto. Ongeveer drie maanden na het onderzoek worden de eerste resultaten bekendgemaakt in de Uitkijkpost. Dan zal ook een samenvat ting verkrijgbaar zijn bij het Informatiecentrum in het gemeentehuis. Meer informatie Voor meer informatie over het omnibusonder zoek kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling Bestuurszaken, mevrouw R van der Last, telefoonnummer (072-) 535 66 44. Heeft u een enquêteformulier in de brieven bus ontvangen, en u heeft problemen bij het invullen ervan, dan kunnen de enquêteurs die het formulier komen ophalen u wellicht helpen. Ook kunt u bij onduidelijkheden van de enquête telefonisch contact opnemen met de Stafafdeling Onderzoek en Statistiek van de gemeente Alkmaar, telefoonnummer (072 -) 514 21 84. welke o.a. zijn: naam schuldeisers en/of naam beslagleggers, naam schuldenaren, hoofdsom of bedrag van beslaglegging, rentevoet. Hierbij is wel te vermelden dat van hypotheken voor 1 januari 1995 de inhoud niet in het systeem is opgenomen. U dient deze dan op te vragen bij het Kadaster, waar de informatie via de hypo theekakte getraceerd kan worden. Dit kan ook online voor u gebeuren via de gemeente. Het uittreksel is bedoeld om aan te geven wie als hypothecaire schuld eiser of beslaglegger geregistreerd staat op een bepaald perceel op een bepaalde datum. 2 Uittreksel kadastrale kaart Dit is een uittreksel dat de ligging weergeeft van het gevraagde kadastraal perceel. Op het uittreksel is aangegeven: schaal, kadastrale gemeente, sectie en het gevraagde perceel. Met behulp van dit uit treksel is een beeld te krijgen van de lig ging van de perceelgrenzen van het gevraagde perceel ten opzichte van omlig gende percelen. Voor alle bovengenoemde producten geldt dat het gaat om actuele informatie, die voor de gemeente rechtstreeks vanuit de Kadasterdatabanken toegankelijk is. De gemeente kan deze informatie voor u uitprin ten. Voor de aanvraag van bovengenoemde gegevens brengt de gemeente 10,00 in rekening. Overigens zijn niet alle kadastrale gegevens op het gemeentehuis verkrijgbaar. Zo bestaan er naast de bovengenoemde producten meer kadastrale producten. Het gaat dan om pro ducten zoals kadastrale veldwerken en afschriften van (hypothecaire) akten. Deze producten kunt u wel via de Kadasterbalie in het gemeentehuis bestellen. Bron van gegevens Het Kadaster registreert al sinds Napoleon alle belangrijke gegevens over onroerende zaken in ons land. Het Kadaster registreert nu veel meer gegevens over grond, gebouwen en zelfs schepen en vliegtuigen, zodat alle rech ten en plichten hiervan vastliggen. Het houdt de informatie dagelijks bij, zodat de gegevens betrouwbaar en actueel zijn. Dit is van belang, omdat er juridische rechten aan de kadastrale gegevens ontleend kunnen worden. Duidelijkheid over gronden en gebouwen Dankzij een online-verbinding met de databan ken van het Kadaster kan de gemeente de belangrijkste kadastrale informatie nu gewoon op het gemeentehuis verstrekken. Zo kan iedereen hier bijvoorbeeld gegevens opvra gen over een bepaald stuk grond, gebouwen en eigendomssituatie. Maar de gemeente levert uit de bestanden van het Kadaster ook informatie over rechten die hierop rusten zoals hypotheken en eventuele beslaglegging door bijvoorbeeld de fiscus of andere schuldeisers. Ook beperkingen van het eigendomsrecht, als de grond bijvoorbeeld vervuild is, zijn dankzij de registers van het Kadaster terug te vinden. Zwart op wit De gemeente kan de meeste informatie van het Kadaster voor belangstellenden ook uit printen. Zo kan de ligging van het gevraagde perceel weergegeven worden. Voor de aan vraag van bovengenoemde gegevens brengt de gemeente per aanvraag 10,00 in rekening. Maandag 10 april a.s. vergadert de commis sie Bestuurszaken. De vergadering begint om let op! 21.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis (oude ingang Raadhuisweg) en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan onder meer de volgende agendapunten: Vaststelling Algemene Plaatselijke Verordening Heiloo 2000 Vervolgdiscussie ter voorbereiding op de Voorjaarsnota Prostitutiebeleid Van 21 maart tot en met half mei 2000 wordt in de gemeente Heiloo het tweejaarlijkse bevol kingsonderzoek naar borstkanker gehouden onder vrouwen van 50 tot en met 75 jaar. De unit komt naast het Cultureel Centrum 'De Beun' te staan, Willibrordusweg 2, 1851 HB te Heiloo. Alle vrouwen die in aanmerking komen krijgen ongeveer twee weken voor het onderzoek een persoonlijke, schriftelijke uitnodiging thuis om in een speciale, verplaatsbare onderzoekswa- gen röntgenfoto's van de borsten te laten maken. Deelname aan het bevolkingsonder zoek is gratis. Waarom dit borstonderzoek Borstkanker is in Nederland de meest voorko mende vorm van kanker bij vrouwen. Landelijk wordt deze ziekte bij ongeveer één op de tien vrouwen in haar leven vastgesteld. Door borst kanker met behulp van röntgenfoto 's in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen, wordt de kans op genezing aanzienlijk groter. Bij vroege opsporing is ook vaker een borstspa- rende behandeling mogelijk in plaats van een borstamputatie. Een goed georganiseerd bevolkingsonderzoek is op dit moment de enige manier om de sterfte door borstkanker terug te dringen. Uitnodiging per post Bent u een vrouw in Heiloo in de leeftijds groep van 50 tot en met 75 jaar? Dan krijgt u twee weken voordat u aan de beurt bent een schriftelijke uitnodiging. In deze uitnodiging staan datum, tijdstip en de plaats vermeld waar het onderzoek plaatsvindt. Ook staat in de uitnodiging een informatienummer dat u kunt bellen als u vragen heeft, als u zich wilt afmelden voor het onderzoek of om de geplande afspraak te verzetten. Dit nummer is voor Heiloo (072-) 512 81 83. U kunt bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur en tussen 14.00 en 16.00 uur. Onderzoekswagen in Heiloo De onderzoekswagen is ingericht met een wachtkamer en heeft drie kleedkamers en een onderzoeksruimte. Het onderzoek duurt onge veer twintig minuten en vindt plaats tussen 09.00 en 16.00 uur. Vrouwelijke laboranten Als u deelneemt aan het onderzoek, dan wordt u uitsluitend geholpen door vrouwelijke labo ranten, die hier een speciale opleiding voor hebben gevolgd. Met een foto-apparaat (de mammograaf) worden van beide borsten rönt genfoto 's gemaakt. Als u voor de eerste keer deelneemt aan het onderzoek, dan worden er vier foto 's gemaakt, twee per borst. Tijdens de vervolgrondes worden meestal twee foto 's gemaakt, één foto per borst. De laborante bekijkt of de foto 's goed gelukt zijn. Het kan gebeuren dat een foto om technische redenen opnieuw gemaakt moet worden. Sommige vrouwen ervaren het onderzoek als gevoelig of pijnlijk. Dit hangt vooral af van de mate van druk die wordt uitgeoefend en van de gevoe ligheid van de borsten. Het is belangrijk dat u zelf tegen de laborante zegt als het te gevoe lig wordt. Röntgenstraling zeer gering Om de borstfoto 's te maken is maar heel wei nig röntgenstraling nodig. Straling die bij dit onderzoek gebruikt wordt is zeer gering. De mogelijkheid om met röntgenfoto 's heel klei ne afwijkingen te ontdekken weegt ruim schoots op tegen het risico van de straling. Meer informatie Voor meer informatie kunt u van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur en tussen 14.00 en 16.00 uur bellen met telefoonnummer (072-) 512 81 83. De gemeenteraad vergadert in de raadzaal van het gemeentehuis. De vergadering begint om 20.00 uur en is voor iedereen toegank Woensdag 12 april a.s. vergadert de commis sie Grondgebiedzaken I in de raadzaal van het gemeentehuis (oude ingang Raadhuisweg). De vergadering begint om 20.00 uur en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan onder meer de volgende punten: Gemeentelijk volkshuisvestingsplan Burgemeester en wethouders stellen de raad voor om 48.000,00 beschikbaar te stellen om het SGBO van de VNG opdracht te verlenen voor het opstellen van het gemeentelijk volkshuisvestingsplan IS V-notitie Voorbereidingsbesluiten Vaststelling van de richtlijnen welstand naar aanleiding van een evaluatie Brief van de Nieuwe Communistische Partij Nederland (NCPN) inzake geluidsoverlast Fanatic Aerob op verzoek van de PvdA Agenda Vestiging van het voorkeursrecht ingevolge de Wet voorkeursrecht gemeenten in het gebied Zandzoom. Ter inzage De stukken die op de zaak betrekking hebben liggen vanaf donderdag 6 tot en met maan dag 10 april 2000 tijdens de openingsuren ter inzage in de leeszaal van de openbare biblio theek en in het Informatiecentrum van het gemeentehuis. Openingstijden van het gemeentehuis zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 uur en 12.30 uur en iede re maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw M. de Jager van de afdeling VROM, telefoonnummer (072 -) 535 67 50. Donderdag 13 april a.s. vergadert de commis sie Grondgebiedzaken II in de raadzaal van het gemeentehuis (oude ingang Raadhuisweg). De vergadering begint om 20.00 uur en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staat onder meer het volgende punt: - Quick-Scan parkeersituatie Heiloo Aanwijzing van het Beestenboetje, Winkelhof 't Loo en het veldje tegenover A&P in Ypestein. Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij in verband met de openbare orde en het voorkomen van overlast hebben besloten op grond van artikel 2.4.8 van de Algemene plaatselijke verordening 1995 het veldje ten noorden van het Beestenboetje aan te wijzen als gebied waar het verboden is alcoholhou dende dranken te nuttigen of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhou dende dranken bij zich te hebben. Tevens hebben burgemeester en wethouders besloten de non-alcoholgebieden in en om winkelcentrum 't Loo en bij A&P in Ypestein uit te breiden. Rondom 't Loo is het consumeren van alcoholhoudende dranken danwel het in aangebroken vorm bij zich hebben daarvan verboden in het gebied tussen de Van der Veldestraat - parkeerterrein aan de noordkant en de Willibrordusweg en het parkeerterrein aan de westkant (achter o.a. Blokker en KennemerVers). In Ypestein worden de reeds bestaande non-alcoholgebieden rondom basisschool De Meander en supermarkt A&P met elkaar verbonden door ook het tussenlig gende stuk groen aan te wijzen. Het verbod treedt daags na deze publicatie in werking. De exacte aanduiding van de non-alcoholge- Vanaf vandaag, woensdag 5 april, is het Beestenboetje weer geopend. Alle kinderen zijn weer van harte welkom om met allerlei dieren te komen knuffelen, de jonge kuiken tjes te zien, en om alles te weten te komen over hoe je de dieren moet verzorgen, eten moet geven en hoe de dieren leven. Het Beestenboetje is vanaf 5 april weer iede re woensdagmiddag open van 13.00 tot 16.00 uur en iedere eerste zaterdag van de maand van 10.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 15.00 uur. Meer informatie Voor meer informatie kunt u bellen met de heer G. Pirovano van de afdeling Beheer Openbare Ruimte, tel. 072 - 535 68 02. Vrijwilligers gevraagd Het Beestenboetje heeft vrijwilligers hard nodig. Wilt u meer informatie hierover, of wilt u zich aanmelden als vrijwilliger? Neem dan telefonisch contact op met de heer G. Pirovano van de afdeling Beheer Openbare Ruimte, tel. 072 - 535 68 02. bieden staat aangegeven op de bij de aanwij zingsbesluiten behorende kaarten. De reden voor de aanwijzingen is dat de aan gewezen gebieden pleisterplaatsen zijn voor jongeren. Het nuttigen van alcoholhoudende dranken zou overlast voor de omgeving kun nen meebrengen. Om dit te voorkomen is bepaald dat het in de aangewezen gebieden verboden is alcoholhoudende drank te nutti gen of in aangebroken vorm bij zich te heb ben. De politie heeft daardoor een handvat om op te treden tegen ongewenste situaties. Overtreding van het verbod kan worden bestraft met een hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van maxi maal 5.000,00. Overzicht van de non-alcoholgebieden De aanwijzing van de hier bovengenoemde gebieden staat niet op zich. Steeds indien het ter handhaving van de openbare orde of voor koming of beperking van overlast noodzakelijk is dat een gebied wordt aangewezen als non- alcoholgebied, zullen burgemeester en wet houders daartoe overgaan. In het verleden is reeds een aantal gebieden aangewezen. Al met al zijn de volgende gebieden aangewe zen: 1. De winkelcentra 't Loo en Het Hoekstuk en de directe omgeving daarvan. 2. De stationsomgeving. 3. Het gebied rondom en tussen A&P in Ypestein en basisschool De Meander aan De Hucht. 4. Het gebied rondom Buk-Buk. 5. Het gebied rondom de bibliotheek aan Het Malevoort. 6. Alle schoolterreinen, inclusief de gebouwen van de voormalige Hofdijkschool en Peuterspeelzaal Brammetje en Olleke (Mariënstein). 7. De speelveldjes in Termijen, Vrieswijk, de Noorderneg en tussen De Kandelaar en De Vlei. 8. De skateboardbaan aan Het Malevoort. Informatie De aanwijzingsbesluiten, alsmede de kaarten waarop betreffende gebieden zijn aangege ven, liggen tijdens kantooruren voor een ieder ter inzage op de afdeling Bestuurszaken, kamer 1.27 van het gemeentehuis. Informatie kan worden verkregen onder telefoonnummer (072 -) 535 66 44. Informatierubriek ;G Commissie Bestuurszaken Let op!! Extra gemeenteraadsvergadering 10 april 2000 Commissie Grondgebiedzaken I Commissie Grondgebiedzaken II

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2000 | | pagina 4