I Algemene subsidieverorde ning voor welzijnsinstellingen Help jij ons uit de brand? Vrijwilligers Advertentiewerving voor gemeentegids gestart Strengere parkeercontrole in het Stationsgebied Werkzaamheden aan het perron van NS station Heiloo Gemeente Heiloo opent kadastrale balie Gewijzigde openingstijden gemeentehuis en gemeen telijke onderkomens Let op! PAGINA 4 UITKIJKPOST - 12 APRIL G> NT HEILOO In de Uitkijkpost van 26 januari jl, hebben wij u geïnformeerd over het voornemen van het col lege de raad op 3 april 2000 voor te stellen een nieuwe Algemene subsidieverordening vast te stellen voor welzijnsinstellingen. De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 3 april jl. ingestemd met deze nieuwe verorde ning. Deze treedt in werking op 15 april 2000. Met ingang van die datum vervalt de Algemene subsidieverordening Heiloo vastgesteld bij raadsbesluit van 3 december 1987. De nieuwe subsidieverordening geldt dus voor subsidie-aanvragen die betrekking hebben op het jaar 2001. Ter inzage De nieuwe verordening kan worden aange haald onder de naam Algemene subsidiever ordening gemeente Heiloo" en ligt voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Welzijn. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur alsmede iedere maahdagavond tus sen 18.00 en 20.00 uur. Meer informatie Voor meer informatie omtrent de verordening kunt u terecht bij mevrouw Y. Kerstentelefoon nummer (072 -) 535 66 85 van de afdeling Welzijn. Tegen betaling van de verschuldigde De komende tijd worden de bedrijven in Heiloo benaderd door een medewerker van de firma Suurland Falkplan vanwege eventueel te plaatsen advertenties in de nieuwe gemeente- gids. Dit bedrijf maakt al enige jaren de gemeentegids voor Heiloo. De gids van Suurland Falkplan is de enige gemeentegids waaraan de gemeente Heiloo medewerking verleent. De medewerker van Suurland Falkplan kan zich op uw verzoek legitimeren. De gemeentegids wordt jaarlijks geactuali seerd. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch con tact opnemen met mevrouw W.H. Barth van de afdeling BestuurszakenVoorlichting, tel. 072 - 535 66 41. Heiloo heeft twee politiesurveillanten die zich inzetten voor het verbeteren van de leefbaar heid in onze gemeente. Eén van hun taken is parkeertoezicht. In het bijzonder controleren zij op foutief parkeren rond de winkelcentra, op doordeweekse dagen maar ook op koopavon den en zaterdagen. Rond Winkelhof 't Loo vin den al enige tijd gerichte parkeercontroles plaats. Vanaf begin april 2000 wordt er in het Stationsgebied intensiever gecontroleerd. Dit betekent, dat naast de controle op de gebruikelijke parkeerexcessen ook scherper gecontroleerd wordt op het gebruik van de parkeerschijf binnen de blauwe zones. Binnen de parkeerschijfzone mag u niet langer dan 2 uur parkeren. Bovendien moet u voor het par keren gebruikmaken van een parkeerschijf en mag u alleen parkeren op de aangegeven plaatsen of vakken. De politiesurveillanten stellen een korte gewenningsperiode in van twee weken voor het Stationsgebied. Gedurende deze periode waarschuwen zij voornamelijk. Als u fout geparkeerd staat, de blauwe schijf niet heeft gebruikt of als de toegestane parkeertijd is overschreden, dan krijgt u een brief onder uw ruitenwisser waarin u wordt gewezen op uw overtreding. Na de gewenningsperiode loopt u bij overtreding echter de kans op een boete van 90,00. Als u nog geen blauwe parkeerschijf heeft, dan kunt u deze bij de receptie van het gemeentehuis voor f1,25 aanschaffen. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer R. van der Meer van het Ingenieursbureau, telefoonnummer. (072 -) 535 67 63. kosten kunt u bij de afdeling Welzijn een afschrift van de verordening verkrijgen. Achtergrond nieuwe subsidieverordening De belangrijkste aanleiding om te komen tot een nieuwe subsidieverordening was dat de huidige Algemene subsidieverordening Heiioo, vastgesteld door de gemeenteraad in 1987, niet voldoet aan: 1 nieuwe wetgeving, namenlijk de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht en 2 de wensen van het gemeentebestuur van Heiloo zoals vastgelegd in het Beleidsprogramma 1998-2002. Algemene wet bestuursrecht Op 1 januari 1998 is de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in werking getreden. Gemeenten hebben vanaf deze datum vier jaar de tijd hun bestaande subsi diebeleid en verordening hierop aan te pas sen. Op 1 januari 2002 moeten gemeenten een subsidiebeleid en -verordening hebben die in overeenstemming is met de nieuwe wet geving, namenlijk de derde tranche. Uit de derde tranche blijkt dat de wetgever twee pun ten van belang vindt. Bij het verstrekken van subsidie moet op het moment van het subsi diebesluit duidelijk zijn: Welke activiteiten van de instellingen worden bedoeld; Hoe de gemeente de financiële consequenties afdekt. Wensen gemeentebestuur Het gemeentebestuur beschrijft de gewenste situatie als volgt: a een open en eenduidig subsidiebeleid; b een jaarlijkse toetsing van de subsidies op doelmatigheid en prioriteit; c budgetsubsidie voor de grote instellingen op basis van een meerjarenbeleidsplan. In het Beleidsprogramma wordt gesproken over een periode van maximaal vier jaar. Wat verandert er nu? In de voorgestelde nieuwe subsidieverordening: worden afhankelijk van de hoogte van het subsidiebedrag verschillende procedures opgestart. Voor subsidiebedragen van 50.000,00 of hoger gelden andere regels dan voor de lagere subsidiebedragen; wordt meer nadruk gelegd op de activiteiten van de instelling; de inhoud. De subsidieaanvragen worden getoetst aan de door de gemeente gewenste maat schappelijke effecten, die zijn vastgelegd in het Beleidsprogramma 1998-2002 en daaraan gekoppelde relevante beleidsnota 's. De verlening van de subsidie is afhankelijk van de mate waarin de activiteiten passen binnen deze effecten; wordt uitgegaan van een toetsing/controle achteraf. Op basis van deze toetsing wordt de definitieve subsidie vastgesteld; wordt door de raad het maximale subsidiebedrag per product vastgesteld. Het college bepaalt vervolgens, binnen dit bedrag, hoeveel subsidie een instelling krijgt; wordt, in het geval er sprake is van een niet begrote subsidieaanvraag eerst gekeken of het totale subsidiebedrag van betreffende product toereikend is. Is dit niet het geval, dan kan het college deze aanvraag afwijzen, zonder dat zij daar een inhoudelijk oordeel over velt. Komend weekend van vrijdag 14 tot en met maandag 17 april a.s. werkt de NS aan verlening van het perron van station Heiloo. De werkzaamheden starten op vrijdagavond 14 april a.s. om 23.00 uur en duren tot maan dagochtend 17 april a.s., 07.00 uur. Vanwege de werkzaamheden is de trein dienstregeling op zaterdag 15 en zondag 16 april a.s. aangetast. Meer informatie Informatie over de treindienst en vervangend vervoer kunt u vanaf vandaag krijgen aan het loket of via Teletekst pagina 754 en de inter netsite van de NS: www.ns.nl. Ook kunt u bellen met OV Reisinformatie, telefoonnummer 0900 - 92 92 (f 0,75 per minuut). Jij hebt de brandweer nodig, maar de brand weer heeft ook jou nodig. Vul jij die lege plek op bij ons korps van de vrijwillige brandweer gemeente Heiloo? De vrijwillige brandweer van Heiloo bestaat uit 37 vrijwilligers, waarvan vier vrouwen. Ter ondersteuning van het korps zijn twee beroepskrachten werkzaam bij de gemeente Heiloo. Bij de vrijwillige brandweer van de gemeente Heiloo is plaats voor enthousiaste mannen en vrouwen die zich als vrijwilliger willen inzetten voor de brandweer. Daarom vragen wij Nieuwsgierig? Loop bij ons binnen tijdens kan tooruren of de oefenavond op de dinsdagen (vanaf 19.30 uur). Leden van ons korps zijn aanwezig om al je vragen te beantwoorden. Naast het bestrijden van brand en hulp bij ongelukken zet de brandweer Heiloo zich ook in om brand te voorkomen. Brand voorkomen is immers beter dan brand blussen. De brand weer geeft dan ook adviezen bij nieuwbouw projecten (woningbouw, kantoren etc.) en adviseert ook over de verbetering van de brandveiligheid bij bestaande gebouwen (bijv. verzorgingstehuizen, scholen etc.). Dit geldt ook voor evenementen zoals Ypestock. Tot slot houdt de brandweer zich bezig met het orga niseren en houden van leuke en leerzame oefeningen, opleiding, voorlichting, controle op blusmiddelen en het maken van aanvals plannen en routes gevaarlijke stoffen. Wat moet je doen? Uitrukken om brand te bestrijden Verlenen van hulp bij ongelukken Verlenen van technische hulp Uitrukken bij rampsituaties Wat vragen wij van je? Je woont en werkt in Heiloo Je bent niet ouder dan 35 jaar Je hebt een opleiding op minimaal MAVO- of LTS-D-niveau Je bent bereid deel te nemen aan de wekelijkse oefenavond op de dinsdag Je bent bereid tot deelname aan de cursusavonden Je reageert op een alarmering, tenzij je niet beschikbaar bent Als je werkt dan heb je toestemming nodig van je werkgever om indien mogelijk tijdens werktijd werkzaamheden te verrichten voor de brandweer Voor de mannen: je draagt geen baard Je hebt een teamgeest, een gezond verstand en een goede conditie. Een medische keuring maakt onderdeel uit van de sollicitatieprocedure Wat bieden wij je? Een enthousiast en gedreven team van vrijwilligers Voldoende ruimte om je te ontwikkelen op diverse terreinen, zoals onderhoud van voertuigen, opleidingen, begeleiden van oefeningen, verenigingswerk e.d. Een vaste jaarlijkse vergoeding Uurvergoeding voor het volgen van opleiding en voor het uitrukken bij (brand)meldingen Een actieve personeelsvereniging met leuke activiteiten Meer informatie Enthousiast of nieuwsgierig geworden? Bel dan voor meer informatie met de vrijwillige brandweer van de gemeente Heiloo, Martin Lambert, telefoonnummer (072 -) 535 68 50 tijdens de kantooruren op maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur of de com mandant van de vrijwillige brandweer, Jan Sengers, telefoonnummerr (072 -) 533 11 74. Je kunt ook een informatiebrochure opvragen of afhalen, waarin meer staat over het werken bij de vrijwillige brandweer in Heiloo. In die folder zit ook een sollicitatieformulier. Het adres is: Brandweer Heiloo Rosendaal 2a 1851 RL Heiloo Sollicitatie Spreekt het werken als vrijwilliger je aan, dan vragen wij je een sollicitatieformulier op te vragen en ingevuld aan ons toe te sturen. Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. In dit stadium is nog niet bekend of aan de verzoeken mee gewerkt kan worden. Eventuele bouwvergun ningen en voornemens om vrijstelling te verle nen worden te zijner tijd gepubliceerd. Daarna bestaat de mogelijkheid de bouw plannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. Rector Frederiklaan 4 - vergroten woning De Waard 59 - vergroten woning Ronde Laan 10 - plaatsen dakkapel De Waard 74 - vergroten woning Vredenoord 17 - vergroten woning De Waard 141 - vergroten woning De Waard 143 - vergroten woning De Waard 145 - vergroten woning Op de Wieken 2 - plaatsen dakkapel Bosanemoon 87 - vergroten woning Westerweg 57 - vergroten woning Stationsweg 87 - bouw van 2 winkels en 4 appartementen Gegevens over grondhuizen en hypothe ken verkrijgbaar op het gemeentehuis Voor kadastrale gegevens moest u vroeger naar de Kadastervestiging in Alkmaar. Voortaan kunt u dit soort zaken als inwoners van Heiloo ook op het gemeentehuis opvra gen bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. U kunt gegevens opvragen van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur. Vooralsnog kunt u geen gegevens opvra gen tijdens de avondopenstelling. Per aan vraag brengt de gemeente u 10,00 in reke ning. Dit is een wettelijk vastgestelde prijs en geldt dus in heel Nederland. Voor welke kadastrale zaken kunt u terecht? U kunt bij de gemeente terecht voor een kadastraal uittreksel, een hypothecair uittrek sel en een uittreksel kadastrale kaart. Voor deze producten geldt dat het gaat om j actuele informatie, die voor de gemeente rechtstreeks vanuit de Kadasterdatabanken toegankelijk is. De gemeente kan deze infor matie voor u uitprinten. Voor de aanvraag van bovengenoemde gegevens brengt de gemeente 10,00 in rekening. Overigens zijn niet alle kadastrale gegevens op het gemeentehuis verkrijgbaar. Zo bestaan er naast de bovengenoemde producten meer kadastrale producten. Het gaat dan om pro ducten zoals kadastrale veldwerken en afschriften van (hypothecaire) akten. Deze producten kunt u wel via de Kadasterbalie in het gemeentehuis bestellen. Duidelijkheid over gronden en gebouwen Dankzij een online-verbinding met de data banken van het Kadaster kan de gemeente de belangrijkste kadastrale informatie nu gewoon op het gemeentehuis verstrekken. Zo kan iedereen hier bijvoorbeeld gegevens opvra gen over een bepaald stuk grond, gebouwen en eigendomssituatie. Maar de gemeente levert uit de bestanden van het Kadaster ook informatie over rechten die hierop rusten zoals hypotheken en eventuele beslaglegging door bijvoorbeeld de fiscus of andere schuldeisers. Ook beperkingen van het eigendomsrecht, als de grond bijvoorbeeld vervuild is, zijn dankzij de registers van het Kadaster terug te vinden. Zwart op wit De gemeente kan de meeste' informatie van het Kadaster voor belangstellenden ook uit printen. Zo kan de ligging van het gevraagde perceel weergegeven worden. Voor de aan vraag van bovengenoemde gegevens brengt de gemeente per aanvraag 10,00 in rekening. In verband met Goede Vrijdag en Pasen zijn het gemeentehuis en de gemeentelijke onderkomens op vrijdag 21 april en maandag 24 april a.s. gesloten. De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal is op zaterdag 22 april a.s. wel geopend. Eerstvolgende avondopenstelling De eerstvolgende avondopenstelling is op maandag 1 mei 2000 van 18.00 tot 20.00 uur. Wijziging datum leging rolemmers Goede Vrijdag De groene rolemmers die normaliter op vrij dag 21 april a.s. (Goede Vrijdag) zouden wor den geleegd, worden nu op donderdag 20 april a.s. geleegd. Tweede Paasdag De grijze rolemmers die normaliter op maan dag 24 april a.s. (Tweede Paasdag) zouden worden geleegd, worden nu op dinsdag 25 april a.s. geleegd. Grofhuisafval Zowel op donderdag 20 april, vrijdag 21 april en op maandag 24 april wordt géén grofhuis afval opgehaald. Belangrijk U wordt verzocht uw rolemmer om 07.30 uur buiten te zetten en tot na 16.00 uur te laten staan. Het legen van de rolemmers kan op donderdag 20 april en op dinsdag 24 april namelijk tot later dan 16.00 uur gebeuren. Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, tel. 072 - 535 68 68. Nieuwe bouwplannen via procedure art. 19 Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat zij voornemens zijn om voor de hieronder vermelde bouwplannen met toepassing van de procedure ex artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 50, lid 5 van de Woningwet, vergun ning te verlenen. 1 De Schoren 3 - vergroten woning 2 Butterlaan 24 - vergroten woning 3 Vossenakkers 44 - vergroten woning 4 Kennemerstraatweg 425 - vergroten motel (grote zaal) 5 Breedelaan 77 - vergroten garage 6 Perceel grond achter en naast de woonhuizen Holleweg 133 t/m 149 - bouw 18 garages en aanleg ontsluitingsweg alsmede de bouw van twee garages op de achtererven van de percelen Holleweg 143 en 145 Ter inzage Bovengenoemde plannen liggen met de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 13 april 2000 gedurende 14 dagen voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak, telefoon nummer (072 -) 535 67 47. Indienen van bedenkingen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermelde bouwplan nen vrijstelling te verlenen van de ter plaatse geldende bestemmingsplanvoorschriften, schriftelijk gemotiveerd bedenkingen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Nieuw bouwplan Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn een bouwvergunning te verlenen aan de heer H.v.d. Laan te Heiloo voor het vergroten van de woning op het per ceel Bergeonstraat 4. Ter inzage Het bouwplan en de daarbij behorende stuk ken liggen vanaf donderdag 13 april 2000 gedurende twee weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksba lie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur alsmede iedere maandagavond tus sen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak, telefoonnummer (072 -) 535 67 47. Indienen van bedenkingen Gedurende de termijn dat de stukken ter inza ge liggen kan een ieder tegen het voornemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmingsplan schriftelijk bedenkingen naar voren brengen bij het colle ge van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666. Informatierubriek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2000 | | pagina 4