DIFTAR Nieuws I o Waarom gaat de gemeente huishoudelijk afval wegen? o Waarom betaal ik minder voor een kilo gft dan voor een kilo restafval? Slot op uw emmers? Afval weaen in de gemeente Heiloo t e I HEILOO Zo bespaart u afval Tien vragen en antwoorden over het nieuwe systeem Hoe werkt het nieuwe systeem? |H Waarom eerst een gewenningsperiode? Wat als ik nu gebruik maak van een verzamelcontainer? I|l Welke tarieven ga ik betalen voor het afval? Compostvatenactie in voorjaar Geen angst voor zwerfvuil f|| Door een ziekte heb ik veel afval en volgend jaar dus ook veel kosten. Kan ik daarop een korting krijgen? ÜJ Waar laat ik bladafval van gemeentebomen? In ieder geval niet meer bij mijn gft, als elke kilo telt! Hoe beperk ik afval? IjJlf/j als ik toch afval heb? Vragen? Sommige inwoners die horen dat hun Volgend jaar bepaalt U zelf de kosten van UW afval afval gewogen en per kilo afgerekend gaat worden, maken zich zorgen dat G> - Sinds 1 januari van dit jaar mag u alle grote en kleine elektrische apparaten (wit- en bruingoed) gratis inleveren bij de winkelier waar u het nieuwe apparaat koopt. Hiervoor hebt u de zogenaamde verwijderingsbijdragebetaald bij aan schaf van het nieuwe apparaat Wit- en bruingoed zijn onder andere: Afzuigkap Airconditioning Antwoordapparaat Autotelefoon Babyfoon Beeldscanner Bewakingsinstallatie Centrifuge Computerapparatuur Decoder Diaprojector Diepvriezer Elektrisch iornuis Elektrisch scheerapparaat Elektrische tandenborstel Elektrische typemachine Faxapparaat Gasfornuis Grilifbakoven Intercom Koelkast Kopieerapparaat Magnetron Marifoon Mobilofoon Printer Rekenmachine Spelcomputer Telefoon Telefoonoplader Televisietoestel Vaatwasmachine Ventilator Videoapparatuur Wasdroger Wasmachine Zend- en ontvangstapparatuur Glas, papier, klein chemisch afval (KCA), blik, metaal, wit- en bruingoed en textiel mag u gratis inleveren bij de AfvalbergplaatsGlas en textiel kunt u ook achterlaten in de containers die verspreid staan over de gemeente. Informatie hier over vindt u op de Ophaalkalender en in de Uitkijkpost. 'Elk jaar zien we nog dat de hoeveelheid afval in ons land stijgt. Die ontwikkeling moeten wij stoppenook in Heiloo. Enerzijds om de kos ten van de afvalverwerking in de hand te hou den, maar natuurlijk ook voor het behoud van het milieu. Want dat moeten we doorgeven aan onze kinderen en kleinkinderen. Het eerlijke van afval wegen is dat u de moge lijkheid krijgt zelf uw afvalkosten te beïnvloe den. Op dit moment betaalt elk éénpersoons- huishopden ongeveer 350 gulden, en elk meerpersoonshuishouden 600 gulden per jaar. Hiervan worden alle kosten van al het huishou delijk afval betaald: het afval uit de grijze en groene rolemmer, het grof afval en het klein chemisch afval. Bij de invoering van diftar ver valt dat vaste bedrag. Wie dan weinig afval aanbiedt, betaalt minder dan iemand die veel afval heeft. De ervaring in andere gemeenten die afval wegen, is dat dankzij die financiële prikkel de totale hoeveelheid afval behoorlijk terugloopt. Ook wij rekenen op 30 procent minder grijs en 35 procent minder groen afval. Zo'n vermindering lukt natuurlijk niet van van daag op morgen. Daarom geven wij u de kans om in de eerste helft van volgend jaar aan het nieuwe systeem te wennen en nodigen u uit uw afval al in die gewenningsperiode te ver minderen. Het college heeft voorgesteld de invoerings kosten van diftar niet bij de inwoners in reke ning te brengen. De uiteindelijke kosten die u betaalt zijn moeilijk te voorspellen. Feit is dat de verwerkingskosten van afval blijven stijgen, ook al omdat de rijksoverheid uit milieuover wegingen de belastingen op afval en afvalver brandingen verhoogt. Maar zeker is, dat men sen die milieubewust met hun afval omgaan, volgend jaar minder hoeven te betalen dan wanneer we het weegsysteem niet zouden invoeren! Juup Wuijster Wethouder milieu Voorwoord Vanaf 1 juli 2001 introduceren wij een recht vaardiger afrekensysteem voor het afval dat aan u aan de vuilniswagen aanbiedt. We gaan uw grijs afval en gft (groenten-, fruit- en tuinaf val) wegen en de kosten daarvan met u afreke nen op basis van dat gewicht. Dit noemen we een 'diftar-systeem', wat staat voor 'gedifferen tieerd tarief'. Om u en ons te laten wennen aan dit nieuwe systeem, volgt in het eerste half jaar van 2001 een gewenningsperiode. Op deze pagina informeren wij u over het nieuwe systeem en de belangrijkste verande ringen. Bijvoorbeeld over de chips die in okto ber en november in alle grijze en groene rolemmers worden ingebouwd. Uw rolemmers krijgen chips Dit najaar wordt in alle rolemmers in onze gemeenten een zogenaamde 'chip' gebouwd. Deze chip is een belangrijk onderdeel van het weegsysteem. De vuilnis wagen heeft hem namelijk nodig om uw rolemmer te herkennen. Elke chip is in de fabriek voorgeprogram meerd met een uniek nummer en gegevens over de rolemmer waarin de chip gemon teerd zal worden. Daarom ontvangt u binnenkort per post sti ckers waarop in een streepjescode en in gewone letters uw adres staat. Die sticker moet u op het deksel van uw rolemmer plakken. In de brief (eest u hoe u dat het beste kunt doen. Daarin staat ook wanneer de montageploeg langskomt om chips in uw rolemmers te monterenDie ploeg kop pelt dan meteen de gegevens van de sti ckers en de chips aan elkaar. Daardoor is bekend welke chipnummers bij uw adres horen. Zo bent u ervan verzekerd dat de rekenin gen die u krijgt ook echt de rekeningen voor uw rolemmer zijn. Als we uw huisvuil wegen, zijn de kosten voor iemand die weinig grijs afval of gft (groenten-, fruit- en tuinafval) aan de straat zet minder dan voor iemand die veel in zijn rolemmers gooit. Ofwel, de vervuiler betaalt. Dat is wel zo eer lijk: u betaalt immers ook niet mee aan de elektriciteit die andere inwoners van Heiloo gebruiken. Bent u zuinig met energie, dan merkt u dat ook in uw portemonnee De ervaring leert dat inwoners na invoering van het nieuwe systeem minder afval aanbie den door bewuster inkopen te doen, meer in te leveren voor hergebruik en meer thuis te composteren. Hierdoor kan de hoeveelheid afval.die afgevoerd en verwerkt worden, behoorlijk dalen. In andere gemeenten met een weegsysteem bedroeg die daling zo'n 30 tot 40 procent! Het wegen gebeurt door twee vuilniswagens die de komende maanden worden aangepast. Die wagens worden voorzien van een weeg mechanisme en een computer die er samen voor zorgen dat uw rolemmers herkend wor den en dat het gewicht wordt geregistreerd. De computer herkent uw rolemmer aan de unieke 'chip', die we de komende maanden in alle rolemmers inbouwen. Uw volle rolemmer wordt tijdens het tillen door de inzamelwagen gewogen. Het verschil tus sen beide keren wegen is het aantal kilo's dat bij u in rekening wordt gebracht. Blijft er dus een keer iets achter op de bodem van uw emmer, dan telt het gewicht daarvan niet mee. En als uw rolemmer in dat geval nogmaals getild en geleegd wordt, telt alléén dat afval mee dat er bij deze tweede keer uitvalt. Het weegmechanisme op de auto is, evenals een weegschaal in een winkel, geijkt door het Nederlands Meetinstituut. U kunt er dus van op aan dat het gewicht van uw afval correct wordt gewogen. Dit gebeurt overigens tot op de halve kilo nauwkeurig. Afval wegen is op zich niets nieuws. Veel gemeenten in ons land hebben daar al jaren lange ervaring mee opgedaan. Hoewel het systeem betrouwbaar is, voeren we het toch niet zonder meer in. Eerst willen we de aange paste vuilniswagens grondig testen. Bovendien moeten we onze gemeentelijke organisatie en administratie afstemmen op het nieuwe afrekensysteem. En natuurlijk willen we u ook de kans geven aan het afval wegen en het afrekenen per kilo te wennen. In de eerste helft van 2001 zullen we daarom proef draaien. Pas vanaf 1 juli 2001 gaat u echt betalen per kilo. anderen spullen in hun rolemmers gooien. Zij denken dat een slot op hun rolemmer dit probleem kan voor komen. In principe kunnen we de rolemmers wel van een slot voorzien, maar de ervaring leert dat dit niet nodig is. In de praktijk houdt vrijwel iedereen zich netjes aan de regels. Dit blijkt In alle andere gemeenten waar het huis houdelijk afval al per kilo wordt betaald. Zelf kunt u problemen voor komen door uw bak pas aan de straat te zetten als hij helemaal vol is. Als u toch een slot wenst, zijn hier kosten aan verbonden. Tijdens de gewenningsperiode, in het voorjaar van 2001krijgt u van ons hierover meer informatie. Inwoners van onze gemeente die in flats of etagewoningen wonen, mogen kiezen. Ze kun nen hun eigen rolemmers krijgen of gebruik blijven maken van de verzamelcontainers. Die verzamelcontainers worden voorzien van een (gratis) slot. De kosten van het afval in de verzamelcontai ner worden evenredig verdeeld over degenen die er gebruik van hebben gemaakt. Bij het vaststellen van de heffing voor de gebruikers van de verzamelcontainers speelt ook mee of zij deel uitmaken van een éénpersoons- of een meerpersoonshuishouden. Tijdens de gewenningsperiode in het eerste half jaar van 2001 betaalt u een tarief volgens het huidige systeem. De afvalstoffenheffing voor het jaar 2001 moeten we nog vaststellen, maar deze zal ongeveer uitkomen op 360 gul den voor een éénpersoonshuishouden en 600 gulden voor een meerpersoonshuishouden. Hiervan betaalt u de helft. Tijdens die gewenningsperiode in het eerste half jaar ontvangt u 'proefnota's', waarop een vastrechtbedrag en een bedrag per kilo staan vermeld. De bedragen op de proef nota's hoeft u niet te betalen. Ze laten zien hoeveel kilo u aan de straat zet en wat daarvan ongeveer de kosten zouden zijn. De kiloprijzen voor deze proef nota's bespreekt de commissie in november. Gft apart houden is beter voor het milieu en de verwerking ervan tot compost kost minder dan de verbrandingskosten voor grijs afval. In november bespreekt de commissie de kiloprij zen voor 2001, waarbij het prijsverschil tussen gft en grijs afval waarschijnijk 5 cent zal bedragen. Door uw groenten-, fruit- en tuinafval zelf te composteren, bespaart u al gauw de helft van het aantal kilo's in uw groene rolemmer voor gft. Composteren kunt u doen op een hoop, maar ook in een compostvat. Momenteel bereiden we een 'compostvatenactie' voor waarbij onze inwoners via de gemeente met korting een compostvat kunnen kopen. De actie gaat komend voorjaar van start. Rond maart 2001 maken we bekend wat de kosten voor een compostvat zijn en hoe u het vat kunt bestellen. Sommige inwoners zijn bang dat er meer afval in bossen en velden wordt gedumpt als men sen moeten betalen per kilo. Ook al leert de ervaring in andere 'weeg'gemeenten dat der gelijke problemen nauwelijks voorkomen, toch nemen we de zorgen van onze inwoners seri eus. Daarom zal onze politie en een buitenge woon opsporingsbeambtenaar controleren op illegaal afval dumpen. Zonodig maken zij bij overtredingen proces-verbaal op. Ook wij vinden het onredelijk als iemand door een ziekte of handicap hogere afvalkosten heeft. We hebben daarom voorgesteld deze mensen een vrijstelling van betaling te geven van 400 kilo per jaar. Deze kortingsregeling gaat in op 1 juli 2001, vanaf het moment dat elke kilo echt gaat tellen. Natuurlijk zullen er bepaalde voorwaarden zijn om voor deze kor ting in aanmerking te komen. U zult dan een verklaring van een onafhankelijke medische instantie moeten overleggen. Meer informatie over het aanvragen van vrijstelling volgt nog. Dit laatste hoeft ook niet. Elk najaar houden we een aantal malen een bladronde door de gemeente. Als u zich vooraf hebt aangemeld, nemen wij de bladeren mee die u op een hoop in de berm hebt gedeponeerd of in een open plastic zak langs de straat hebt gezet. Voor het ophalen van deze bladeren hoeft u niet te betalen. De data van die bladronden en het telefoon nummer voor aanmelding, publiceren wij tijdig in de Uitkijkpost. Overigens kunt u de meeste bladsoorten gewoon in de tuin laten liggen en eventueel een beetje in de bodem harken. 's-Winters vor men de bladeren voor planten en kleine dieren bescherming tegen de kou. Na verloop van tijd vergaat het blad en dient het als voeding voor de bodem. Sommige bladeren, zoals van eiken, zijn hiervoor minder geschikt, omdat ze vrij langzaam vergaan. U begint daarmee in de winkel. Koop zoveel mogelijk producten die u kunt laten repareren als ze kapot gaan. Vervang wegwerpartikelen door spullen die langer meegaan. Denk maar aan een boterhamtrommel in plaats van plastic zakjes of folie. Vermijd overbodige verpakkin gen, zeker als het gaat om groenten en fruit. En is iets toch al verpakt, kies dan zoveel mogelijk voor materialen met statiegeld. Ook door zelf aan huis te composteren, beperkt u uw afval. Probeer dan zoveel mogelijk apart in te leve ren voor hergebruik. Zoals glas, textiel, klein chemisch afval (KCA), oud papier en karton. Een volledig overzicht van alle mogelijkheden vindt u op de Ophaalkalender 2000. De nieu we Ophaalkalender voor 2001 ontvangt u in december. Heeft u vragen over het nieuwe systeem, bel dan naar de Diftarlijn, telefoon 072- 5356877. In december volgt de tweede diftarkrant, waarin u onder andere meer uitleg krijgt over kosten van het systeem en de techniek van het wegen. Raadhuisplein I Pb. I I850 AA Tel. Afd. Voorlichting 5356641. Gemeentehuis is open van 8.00 tot 12.30 uur Maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tel. 5356666. Informatierubriek ii i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2000 | | pagina 4