Herhaling klanttevredenheids onderzoek Welzijn Gemeenteraad stemt in met aangepaste Algemene subsidieverordening ÉÊf Bil mm et) wonen L? OT HEILOO r UITKIJKPOST -10 OKTOBER 2001 - PAGINA 4 Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. m De gemeente Heüoo herhaalt het klanttevredenheidsonderzoek dat in 1999 onder cliënten van de afdeling Welzijn plaats heeft gevonden. Het onderzoek wordt uitge voerd door de Hogeschool Alkmaar in opdracht van de gemeente. Deze week zijn enquêtes verzonden aan 230 bewoners van de gemeente Heiloo die voor hun inkomen (gedeeltelijk) afhankelijk zijn van een uitkering in het kader van de Alge mene bijstandswet, IOAW of IOAZ. Uit het onderzoek van 1999 is een aantal belangrijke aanbevelingen gekomen, waaraan de gemeente inmiddels vorm heeft gegeven. Voorbeelden hiervan zijn de introductie van de nieuwsbrief 'Klan- tencontact', de verbouwing van de centrale hal tot Publieksbalie, waarbij aandacht is voor het privacy-aspect van de klant en het verbeteren van de spreekkamers. Onderwerpen die in het klanttevreden heidsonderzoek 2001 aan de orde komen zijn: cliëntenparticipatie, openingstijden van de afdeling Welzijn, het verloop van de mondelinge en schriftelijke contacten met deze afdeling, de vertrouwelijkheid, klachten en voorlichting gericht op cliënten van de afdeling Welzijn, het minimabeleid en het gevoerde uitstroombe- leid (beleid gericht op het laten uitstromen van een uitkeringsge rechtigde naar een betaalde baan). De resul taten van dit onderzoek worden op deze infor matiepagina bekend gemaakt. Deelnemers worden door de nieuws brief 'Klantencontact' persoonlijk op' de hoogte gebracht van de resultaten. De gemeente Heiloo is constant bezig om de service en de dienstverlening voor haar klanten te waarborgen en te verbeteren. Om dit te kunnen doen is het belangrijk om te weten hoe de klanten zelf over bepaalde zaken denken. Vandaar dat de gemeente Heiloo geregeld onderzoek laat ver richten naar de mate van tevredenheid over de dienstverlening van de gehele gemeentelijke organisatie of onderdelen daarvan. Ook laat de gemeente onder zoek verrichten naar specifieke onderwerpen, zoals het woonwensen- onderzoek, een onderzoek onder ouderen en jongeren, een enquête over milieu-aspecten en een toegankelijkhei- donderzoek onder gehandicapten. De resultaten van de onderzoeken gebruikt de gemeente Heiloo voor het opstellen van beleidsnota's, zoals bijvoorbeeld het Beleidsplan Wonen, het jeugd en jonge renbeleid en voor het nemen van concrete maatregelen. Informatie Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Nicole Willems van de afdeling Welzijn, telefoonnummer (072 -) 535 66 80. De gemeenteraad van Heiloo heeft 1 oktober jl. besloten in te stemmen met het voorstel van het college de Algemene subsidieverordening gemeente Heiloo (ASVH) aan te passen. Op 3 april 2000 heeft de raad de ASVH vastgesteld. Deze verordening is op 15 april 2000 in werking getreden. Vervanging van de verordening uit 1987 was noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de derde tranche van de Alge mene wet bestuursrecht (Awb) op 1 januari 1998.Gemeenten hebben vanaf deze datum vier jaar de tijd hun bestaande beleid en verordening hierop aan te passen. Op 1 januari 2002 moeten gemeenten een subsidiebeleid en -verordening hebben in overeenstemming met de derde tranche. Gezien de naderende datum van 1 januari 2002 vond het gemeentebe stuur het wenselijk de verordening van 3 april 2000 juridisch te toetsen aan de Awb. Deze toetsing heeft voornamelijk geleid tot redactionele verbeteringen. Beleidsinhoudelijk is de ASVH dus niet gewijzigd. Verdeelregels Belangrijkste beleidsuitgangspunten blijven: - subsidie is een beleidsinstrument, een middel; - er wordt uitgegaan van een beleids cyclus van vier jaar te beginnen met de periode 2001-2004; - de gemeente Heiloo wil het huidige voorzieningenniveau in Heiloo hand haven. Ingediende bouwaanvragen Aanvraag monumentenvergunning Nieuwe bouwplannen via procedure art. 19, lid 3 Wet R.O. Mededelingen van de afdeling Beheer Openbare Ruimte «ÉHM pill BK» Ijl) Voor de toewijzing van desubsidie han teert de gemeente verdeelregels die gebaseerd zijn op 'sturen op inhoud' en het handhaven van het huidige voorzieningen- niveau. Wij sluiten aan bij het voorzieningenniveau van de op dat moment geldende beleidsperiode. Nu geldt de periode 2001-2004. Voor de aanvragen 2002 wordt dus alleen teruggekeken naar het begrotingsjaar 2001. Deze verdeelregels worden van toepas sing verklaard op de volgende producten genoemd in hoofdstuk 2 van de ASVH, te weten: - Kunst en cultuur - Integraal jeugdbeleid - Integraal ouderenbeleid - (Maatschappelijke) zorg en gezond heidszorg Is de kledingbak vol? Zet uw kleding dan niet op straat! Wat te doen als u last heeft van een wespennest? - Immateriële hulpverlening - Sportsubsidiëring en -sportstimule- ring Geen bedenkingen In de Uitkijkpost van 13 juni jl. zijn bovenstaande beleidsaanpassingen aan gekondigd. Belanghebbenden en belangstellenden konden in de periode van 13 juni t/m 18 juli 2001 beden kingen kenbaar aan het college. Er zijn geen bedenkingen ingediend. Inwerkingtreding aangepaste ASVH De aangepaste subsidieverordening en de verdeelregels treden in werking op 15 oktober 2001. Met ingang van die datum vervalt de ASVH vastgesteld door de raad op 3 april 2000. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Y.B.M. Kersten van het stafbureau Welzijn en Burgerij, telefoonnummer (072 -) 535 66 85. Lees verder op pagina 6 Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 He i'isS::.:V:Vi- - MM:-W'T f i Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bouwaanvragen zijn ingediend. In dit sta dium is nog niet bekend of aan de verzoeken meegewerkt kan worden. Eventuele bouw vergunningen en voornemens om vrijstelling te verlenen, worden te zijner tijd gepubli ceerd. Daarna bestaat de mogelijkheid de bouwplannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. Binnenhof 16 - vergroten woning Kennemerstraatweg 121 - oprichten schuur met veranda Oudburgerlaan 50 - vergroten woonhuis Rosendaal 95 - veranderen gevels (reclame C 1000) Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat op grond van artikel 11 van de Monumentenwet 1988 op 26 sep tember 2001 een aanvraag voor vergunning is ingediend voor het realiseren van een uit bouw aan de achterzijde van de Bedevaartkapel in het Kapelbos (rijksmonument). Ter inzage De vergunningsaanvraag ligt met ingang van 10 oktober 2001 gedurende 14 dagen ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen in de hal van het gemeentehuis. Opening stijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden kunt u een afspraak maken met mevrouw A. van Breugel van de afdeling VROM, telefoonnummer (072 -) 535 67 55. Indienen van zienswijzen Tijdens de periode dat de aanvraag ter inzage ligt, kunnen zienswijzen over het bovenge noemde bouwplan worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat zij voornemens zijn om met toepassing van de vrijstellingsmogelijk heid, als omschreven in artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, medewer king te verlenen aan de hieronder vermelde bouwplannen. Holleweg 39 - berging annex hobbyruimte J.P. Hasebroekweg 21 - plaatsen semi-perma- nent leslokaal bij de Benedictusschool Groote Olven 8 - vergroten van de woning (dakopbouw) Ter inzage Bovengenoemde plannen liggen met de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 11 oktober 2001 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Opening stijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met de heer J.Th. de Haan van de afdeling VROM, telefoonnummer (072 -) 535 67 47. Indienen van bedenkingen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen, kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermelde bouwplannen vrijstelling te verlenen van de ter plaatse geldende bestemmingsplanvoor schriften, schriftelijk gemotiveerd bedenkingen naar voren brengen bij het col lege van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. De gemeente is verantwoordelijk voor het kleine dagelijks onderhoud van de woonomge ving. De afdeling Beheer Openbare Ruimte die voor dit onderhoud zorgt, is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 08.00 en 16.00 uur op telefoonnummer (072 -) 535 68 68. Bereikbaarheid buiten reguliere opening stijden voor spoedgevallen De gemeente is voor spoedgevallen over het dagelijks onderhoud ook buiten de reguliere openingstijden telefonisch bereikbaar. Heeft u een spoedmelding dan kunt u bellen naar telefoonnummer (072 -) 535 68 68. Buiten de reguliere openingstijden hoort u een bood schap op een antwoordapparaat. Luister goed naar dit bericht en spreek uw naam, adres, telefoonnummer en de aard van uw spoedeis ende melding in. De dienstdoende medewerker wordt na het inspreken van uw boodschap automatisch per semafoon gewaarschuwd. Hij belt u zo snel mogelijk terug. Let op! Bedenk goed, vóór u buiten de reguliere ope ningstijden belt, of,uw melding écht spoedeisend is. Kan het tot de eerstvolgende werkdag wachten of niet? Levert hetgeen u wilt melden bijvoorbeeld een onveilige situatie op, spreek dan een boodschap in op het antwoordapparaat. Als uw melding niet spoedeisend is, bel dan de eerstvolgende werkdag naar telefoonnummer (072 -) 535 68 68. Belangrijke nummers voor andere meldingen De gemeente is niet voor alle zaken verant- - woordelijk. Hieronder volgt een lijstje met belangrijke telefoonnummers bij zaken waar de gemeente geen verantwoordelijkheid voor draagt. Als elke seconde telt: alarmnummer 112 Politie Noord-Holland Noord: voor niet-spoedeisende zaken: 0900 - 8844 (30 ct 0,14 euro min) NUON (voorheen EWN), als het gaat om gas of elektra: voor storingen 0800 -1499 (dag en nacht, gratis) voor nieuwe aansluitingen/klantenservice: 0900 - 1499 (22 ct 0,10 euro min) PWN, als het gaat om de waterleiding en drinkwater: tijdens kantooruren: 0900 - 202 00 40 (22 ct 0,10 euro min) buiten kantooruren: 0800 - 023 23 55 Multikabel voor uw kabelaansluiting radio en TV: 072 - 512 82 00 Dierenambulance: 072 - 515 01 73 Brandweer, bij spoed: 112 of anders: 072 - 564 44 44 Waterschap het Lange Rond, voor het beheer van openbaar water: 072 - 541 02 02 Openingstijden Afvalbrengplaats De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal 2 is geopend van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 16.00 uur en iedere zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur. Legitimatie De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal is alleen bedoeld voor inwoners van Heiloo. Medewerkers kunnen daarom om uw legiti matie (lees: paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) vragen. Wat kunt u NIET bij de Afvalbrengplaats kwijt? Niet alle materialen kunt u bij de Afvalbreng plaats aan het Rosendaal kwijt. Voor bijvoorbeeld bielzen, autobanden en bouw en sloopafval kunt u terecht bij de stortplaats van G.P. Groot, Boekelerdijk 13A te Alkmaar. Déze stortplaats is iedere eerste zaterdag van de maand tussen 08.30 en 12.30 uur geopend en maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 16.00 uur. Grofhuisafval Voor meldingen van grofhuisafval kunt u van maandag tot en met woensdag tussen 08.00 en 12.00 uur bellen naar telefoonnummer (072 -) 535 68 88. Meer informatie Voor meer informatie of algemene vragen over klein onderhoud van het dorp kunt u contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer (072 -) 535 68 68. iiipppipp ■HÜMB ■n -Hl sj Na een lange, mooie zomer slaat dan toch het weer om in een regenachtige, koude herfst. De winterkleding wordt opgezocht en zomer kleding wordt weer opgeborgen. Overtollige kleding gaat natuurlijk niet in de grijze rolemmer, maar brengt u naar de kledingbak voor een tweede leven. En daar ligt nu een klein probleem. Gebleken is dat wij allemaal op hetzelfde moment onze kleding naar de kledingbakken willen brengen. Op zon sei zoenspiek is de kledingbak helaas niet berekend. Zakken met kleding worden goed bedoeld naast de bakken neergezet. Diefstal van de kleding en vervuiling van de omge ving is echter het gevolg. Extra bakken plaatsen voor één maand is niet mogelijk gebleken en zelfs extra legingen zijn niet vol doende om de piek op te vangen. Voorkom misbruik van uw waardevolle kle ding door deze bij een volle kledingbak naar één van de andere bakken in de gemeente te brengen. Zijn die bakken ook vol, dan kunt u uw kleding gedurende de openingstijden afgeven bij de Afvalbrengplaats aan het Rosendaal 2. Deze is geopend van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 16.00 urn en iedere zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur. Huis-aan-huis kledinginzamelingsactie Ook kunt u de kleding bewaren tot de eerstvolgende huis-aan-huis kledinginzame lingsactie. De eerstvolgende actie is van het Leger des Heils op 8 en 9 november a.s. Waar staan de kledingbakken in Heiloo? 2 bakken op het parkeerterrein bij Het Hoekstuk 2 bakken op het parkeerterrein bij t Loo (AH) 1 bak bij parkeerterrein De Loet (Oost) 1 bak (ondergronds) in Ypestein (Cl000) 1 bak bij de Afvalbrengplaats, Rosendaal 2 Meer informatie Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling BOR, telefoonnummer (072 -) 535 68 68. De gemeente krijgt regelmatig meldingen van bewoners die last hebben van een wespen nest en vragen aan de gemeente om deze weg te halen. Het beleid van de gemeente Heiloo is echter, dat zij alleen wespennesten op openbaar terrein verwijdert Welke wespen veroorzaken soms overlast? De wespen die het ons lastig maken, en dan vooral in de tweede helft van de zomer en het najaar, behoren vrijwel altijd tot de soort limonade wespen. In een goed ontwikkeld wespenvolk kunnen soms wel 5.000 of meer individuen voorkomen. Wespen kunnen als zij in het nauw gedreven worden of wanneer hun nest verstoord wordt tot steken over gaan. Sommige mensen zijn zó gevoelig voor wes pengif dat zij zich na een wespensteek in verbinding moeten stellen met een arts. Wespen zijn nuttige dieren. Zij vangen en eten veel lastige en schadelijke insecten, zoals kamervliegen en steekvliegen. Bovendien zorgen zij voor het bestuiven van bloemen. Als een wespennest geen gevaar oplevert voor mens of huis, dan dient dit ongemoeid gelaten te worden. En als u wèl last heeft van een wespennest? Soms bevindt een wespennest zich wel op een plaats in of rond uw huis, zodat u er veel last van heeft. Probeer dan in ieder geval nooit de uitvliegopening(en) van het nest dicht te stoppen! De wespen zullen dan net zolang zoeken of knagen tot zij een andere uitgang hebben gevonden. Kunt of durft u een wespennest niet zelf te bestrijden, dan kunt u contact opnemen met één van de hierna genoemde bedrijven. Zij zijn gespecialiseerd in het bestrijden van wes pennesten. Tegen betaling zorgen zij dat een wespennest uitgeroeid wordt. 1. Ratvang, Kerkdijk 50,1852 BG Bergen (NH), telefoonnummer (072 -) 589 97 62 (0226 -) 34 17 32; 2. Altack Pestcontrol, Buys Ballotstraat 6, 1704 SK Heerhugowaard, telefoon nummer 0800 - 02 42 000; 3. Terminix Ongediertebestrijding, Schapen weide 6,4824 AN Breda, telefoonnummer 0800-02 22 662. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer (072-) 535 68 68. (30 ct./0,14 euro/min)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2001 | | pagina 4