Inloopavond Welstandsnota I Dorpsgesprek toekomst huishoudelijk afval in Heiloo Meerderheid inwoners Heiloo is tevreden over contacten met gemeente wmm Antwoordbon UITKIJKPOST - 21 NOVEMBER - PAGINA 4 /V LJ Cl I f\f\ «1 C1 Im L# L# Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. De gemeente Heiloo streeft er naar volgend jaar een Welstandsnota vast te stellen. Een voorlopige werktekst is op dit moment klaar. Het college hecht veel waarde aan uw mening en wil graag reacties op deze nota ontvangen. Daarom vindt er op woensdag 28 november 2001 van 19.00 uur tot 21.00 uur een inloopavond plaats in de raadzaal van het gemeentehuis Heiloo (ingang Raadhuisweg). Ter inzage Op deze avond kunt u de voorlopige nota inzien en van gedachten wisselen met medewerkers van de gemeente Heiloo en de Stichting Welstandszorg Noord-Holland. Tijdens de avond is er de mogelijkheid opmerkingen of suggesties op een formulier in te vullen. De voorlo pige nota ligt tevens vanaf 22 november tot 20 december 2001 in het Informatie centrum van het gemeentehuis ter inzage, waar ook formulieren ingevuld kunnen worden Openingstijden van het Informatiecentrum zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 urn en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Na het inventariseren van alle wensen wordt een concept van de Welstands nota opgesteld. Deze is vervolgens nogmaals in te zien in het Informatie centrum van het gemeentehuis, lênslotte zal de conceptnota worden afgerond en kan de definitieve Wel standsnota 'Heiloo, een plaatje in het groen' gepresenteerd worden. Cd-rom en folder: 'Heiloo, een plaatje in het groen' Op de inloopavond wordt continue een cd-rom-presentatie over welstand in Heiloo en de op te stellen nota op een groot scherm vertoond. De presentatie, met als titel 'Heiloo, een plaatje in het groen', toont diverse beelden van de gemeente Heiloo en legt uit wat de rol van welstand is. Daarbij komen diverse aspecten aan de orde om het doei van de nota heider toe te lichten. De cd-rom kunt u verkrijgen in het Informatiecen trum tijdens de inloopavond en de periode erna tegen een kostprijs van 5,00 2,35. Behalve de cd-rom ligt ook de informatieve folder 'Heiloo, een plaatje in het groen' voor u klaar. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer F.H. Goedhart van de afdeling VROM, telefoonnummer (072 -) 535 67 37. Afval apart dat doe je samen! Presentatie concrete maatregelen door gemeente en actie-comité Diftar Nee! Veel bruikbare ideeën deelnemers ronde tafelgesprekken gebruikt Donderdagavond 29 november a.s. presentatie maatregelen en discussie Donderdag 29 november a.s. vindt in Klein Varnebroek een dorpsgesprek plaats over de toekomst van huishou delijk afval in Heiloo. Die avond presenteren gemeente en actie-comité 'Diftar Nee!' gezamenlijk concrete maatregelen over hoe we ons huishou delijk afval kunnen beperken en hoe we kunnen zorgen dat afval beter wordt gescheiden om zo het milieu te sparen en de verwerkings- en verbran- dingskosten in de hand te houden. De gehouden ronde tafelgesprekken over dit onderwerp eerder dit jaar, hebben veel bruikbare ideeën opgeleverd. Deze ideeën zijn verder uitgewerkt met gesubsidieerde externe hulp. Immers ook het Rijk en de provincie is er veel aan gelegen dat gemeenten afval beperken en beter scheiden. Ook al doen we het redelijk goed in Heiloo, het kan beter. En daar zijn maat regelen en voorzieningen voor nodig, maar bovenal de bijdrage van u als inwoner. Communicatie is dan ook één van de onder- werpen waarover 29 november wordt gesproken. Een ander belangrijk Het gemeentebestuur van Heiloo hecht veel waarde aan een goede dienstverlening aan de inwoners van Heiloo. De gemeente neemt dan ook steeds verschillende maatregelen om de dienstverlening aan de inwoners te verbeteren. De komst van de Publieksbalie is er één van. De voorbereidingen voor een website gemeente Heiloo is een ander voorbeeld. In het gemeentehuis zijn 6 balies waar inwoners voor de verschillende producten van de gemeente terecht kunnen. De afdelingen Burgerzaken, Welzijn en Bouwen Wonen zijn bij de Publieksbalie vertegenwoor digd alsmede de receptie. Om een beeld te krijgen hoe de Heilooë- naren over hun contacten met de gemeente en de ambtenaren denken, heeft de gemeente Heiloo in het voor jaar van 2001 een enquête uitgezet onder 400 inwoners van Heiloo in de leeftijd van 18 jaar en ouder met vragen over de kwaliteit van de dienstverle ning. Deze enquête maakte onderdeel uit van het Omnibusonderzoek, dat tweejaarlijks in samenwerking met de gemeente Alkmaar wordt uitgevoerd. In totaal nam 84% van de mensen de moeite om de vragenlijst in te vullen. Dit is aanzienlijk meer dan bij het vorige onderzoek in 1999. Toen hebben 66% van de inwoners van Heiloo de vragen beantwoord. Daarnaast zijn in de maanden mei, juni en juli van 2001, 817 inwoners onder vraagd bij het verlaten van de Publieks balie. Dit onderzoek is uitgevoerd door het Bureau voor Onderzoek en Statistiek van de Hogeschool Alkmaar in opdracht van de gemeente Heiloo. In de enquête zijn vragen gesteld over het doel van het bezoek aan de Publieksbalie en de wijze waarop het mondelinge contact is verlopen. In de enquêtes zijn vragen gesteld over drie vormen van contact: telefonisch, mondeling en schriftelijk. Daarnaast kwamen de openingstijden van het gemeentehuis en de afvalbrengplaats aan de orde. Samenvatting van de belang rijkste conclusies uit het onderzoek Bijna 70% van de deelnemers aan het onderzoek heeft in de 12 maanden voorafgaand aan het onderzoek schriftelijk (10%), telefonisch (39%) of mondeling (53%) contact gehad met de gemeente. Deze percentages ver schillen nauwelijks in vergelijking met 1999. Over het telefonisch contact met de gemeente is een overgrote meerder heid (71%) tevreden over de afhandeling. 85% vond dat hij/zij vriendelijk te woord werd gestaan. Volgens de ondervraagden duurt het in vergelijking met 1999 wel langer voordat de telefoon wordt opge nomen. Ook is 10%, evenals in 1999, van mening dat zij te lang hebben moeten wachten om de juiste per soon aan de telefoon te krijgen. Tenslotte vinden iets meer mensen dat zij na telefonisch contact met de gemeente onvoldoende informatie gekregen hebben (12% in 2001 tegen over 7% in 1999). 93% geeft aan goed de weg te kunnen vinden in het gemeentehuis, alhoewel een kwart van de onder vraagden vindt dat de openingstijden hen niet goed uitkomen. Met betrekking tot de wachttijd bij een bezoek aan het gemeentehuis vond 92% de wachttijd acceptabel (in 1999 was dat 81%). Over de wachttijd waartoe de deelnemers bereid zijn, geeft meer dan de helft aan dat zij bereid zijn 6 tot 10 minuten te wachten. Minder dan een kwart wil niet meer dan 5 minuten wachten en 20% is bereid 10 tot 15 minuten te wachten. Bijna alle uitspraken over mondeling contact met de gemeente werden door de deelnemers aan het onder zoek positief beoordeeld. Evenals in 1999 was ruim 80% tevreden en 10% duidelijk ontevreden over het monde linge contact met de gemeente. 98% had een goed tot uitstekend oor deel over de ontvangst en behandeling door medewerkers van de gemeente. 95% van de ondervraagden had ook een goed tot uitstekend oordeel over de verstrekte informatie en de vakbe kwaamheid van medewerkers van de gemeente. Door de ondervraagden zijn kort voor het onderzoek opvallend vaker brieven geschreven aan de gemeente Heiloo. Mannen en hoger-opgeleiden hebben het meest contact. Zeven van de tien briefschrijvers kregen een ont vangstbevestiging en zes van de tien kregen een schriftelijk antwoord op hun brief. Driekwart van de ondervraagden is bekend met de openingstijden van het gemeentehuis (80% in 1999). De bekendheid met de openingstijden is dus minder goed dan in 1999. Meer dan de helft van de deelnemers uit Heiloo is op de afvalbrengplaats geweest. Negen van de tien bezoe kers waren tevreden over him bezoek. Wat gebeurt er met de resultaten van het onderzoek? De resultaten van de onderzoeken in 2001 zijn naast de resultaten uit 1999 gelegd om de dienstverlening aan u als inwoner van Heiloo te verbeteren. Som mige onderdelen van het onderzoek zijn positiever beoordeeld en ervaren dan in 1999 en andere onderdelen negatiever. De gemeente neemt naar aanleiding van het onderzoek maatregelen in de vorm van opleiding en training van haar medewerkers om de contacten met haar inwoners te verbeteren. Ook de nieuwe centrale publieksbalie is een voorbeeld van hoe de gemeente de dienstverlening wil verbeteren. Het onderzoek in 1999 is juist voorafgaand aan de start van de nieuwe publieksbalie gedaan en het onderzoek in 2001 is hier een vervolg op. Over twee jaar wordt het onderzoek dan ook herhaald. Zo kan de gemeente zien of de door haar genomen maatregelen doeltreffend zijn en of de dienstverlening daadwerkelijk verbeterd is. Aandachtspunten voor de gemeente naar aanleiding van de uitslag. De gemeente blijft extra aandacht besteden aan de schriftelijke contacten, hoewel uit het onderzoek niet duidelijk naar voren kwam of incidenten het beeld vertekenen. Ook kwam uit het onderzoek naar voren item aangedragen door deelnemers aan de ronde tafelgesprekken om klein puin (bouw- en sloopafval) te behandelen als grof huishoudelijk afval, komt terug in de voorstellen die donderdag door gemeente en actie-comité worden gepresenteerd. Ook staat de gebruiks- vriendelijkheid van brengvoorzieningen ter discussie. De deelnemers aan de eerder gehouden ronde tafelgesprekken, zoals vertegen woordigers van ouderenbonden, de Woningstichting, wijkverenigingen, milieu-organisaties, en enkele zeer betrokken inwoners van Heiloo zijn per- soonlijk uitgenodigd voor dit dorpsgesprek, maar uiteraard is iedere inwoner van Heiloo welkom. Het dorps gesprek begint om 19.45 uur in restaurant Klein Varnebroek (De Omloop 22) onder leiding van een onafhankelijk voorzitter, mevrouw Mary Franken. Wet houder Rob Opdam geeft namens de gemeente zijn standpunt over concrete voorstellen weer en de heer Hans Boon doet dit namens het actie-comité. De burgemeester Henk den Boon vraagt de aanwezigen in de zaal hun mening en mengt zich tussen het aanwezige publiek. Het belooft een boeiende avond te worden. In verband met de organi satie vragen wij belangstellenden zich aan te melden door het insturen van de onderstaande bon of door dit telefonisch door te geven aan de gemeente, telefoonnummer (072 -) 535 66 66. Onderzoek Onderzoek met subsidie van de pro vincie Noord-Holland heeft uitgewezen dat we ons afval in Heiloo al redelijk goed scheiden. Daarnaast blijkt dat ons huishoudelijk afval heel licht gedaald is in 2000, maar dat we meer dan gemid deld afval produceren in Heiloo. En tot slot bevestigt het onderzoek hetgeen door deelnemers aan de ronde tafelge sprekken al gesuggereerd is, namelijk dat de infrastructuur kan worden verbe terd. Onderzoek geeft ook aan wat er gebeurt met onze afvalberg en vooral onze kosten als we niets doen en wat het gewenste en verwachte eindbeeld is '%\s we alle maatregelen die worden gepresenteerd op 29 november ook uit voeren. Dat scheelt veel voor het milieu. Voorstellen Wilt u ook horen welke voorstellen de gemeente en het actie-comité presen teren? Kom dan naar het dorpsgesprek donderdag 29 november. Er worden voorstellen gepresenteerd over klein puin, papierinzameling, milieuparkjes, zomerinzameling en over communi catie. Graag horen wij van u of u zich in de voorstellen kan vinden. Hoe verder na het dorpsgesprek Na het dorpsgesprek wordt het plan van aanpak, waarin a^e voorstellen en veel cijfers staan, aangepast. Dit gebeurt op basis van opmerkingen en suggesties door deelnemers aan het dorpsgesprek. Vervolgens wordt het plan van aanpak voorgelegd qan raadscommissie Grondgebied^ajiên en vastgesteld door de 'gemeenteraad. Daarna gaat de gemeente aan de slag met het plan van aanpak en daar hebben we de inwoners van Heiloo, de detailhandel en de vereni gingen bij nodig. Immers: Afval apart dat doe je samen! Informatie Het concept Plan van aanpak Gescheiden Inzameling Huishoudelijk Afval in Heiloo, dat als basis dient voor het dorpsgesprek, ligt ter inzage in het Informatiecentrum. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond van 18.00 tot 20.00 uur. Het rapport ligt ook ter inzage in de biblio theek en bij het Trefpunt. Voor meer informatie of vragen kunt u contact opnemen met de heer J.A. Rijn beek van de afdeling VROM, telefoon nummer (072 -) 535 67 34. Voor het opgeven van deelname aan het dorpsgesprek vragen wij u vriendelijk, in verband met de organisatie, om u op te geven via telefoonnummer (072 -) 535 66 66. Ook kunt u onderstaande antwoordbon op de pagina invullen. De heer/mevrouw is aanwezig bij het dorpsgesprek op donderdag 29 november 2001 over de toe- komst van huishoudelijk afval in Heiloo in restaurant Klein Varnebroek en komt metpersonen. Ik/wij komen als belangstellende burger namens vereniging Deze antwoordbon kunt u, in een envelop, en richten aan: College van burgemeester en wethouders T.a.v. Voorlichting Antwoordnummer 1525,1850 VB Heiloo Een postzegel plakken is niet nodig. dat mensen met een lagere opleiding minder contact hebben of zoeken met de gemeente. Daarom zal de gemeente proberen om de drempel naar het gemeentehuis zo laag mogelijk te maken. Dit kan bijvoorbeeld door wijk- bezoeken of -gesprekken, maar ook door extra te letten op helder taalgebruik. Verder vindt het gemeentebestuur dat de conclusie uit het onderzoek, dat inwoners over het algemeen tevreden zijn, niet betekent dat de gemeente stil kan zitten. De kwaliteit van de dienst verlening, klantgerichtheid en klantvriendelijkheid blijft een voortdu rend aandachtspunt. Meer informatie Een samenvatting van dit onderzoek is vanaf vandaag verkrijgbaar in het Infor matiecentrum van het gemeentehuis. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer E. Later van de afdeling Organisatieondersteu ning, telefoonnummer (072 -) 535 66 47of mevrouw L.E. Zuurbier van de afde ling Organisatieondersteuning, telefoonnummer (072 -) 535 66 41. Lees verder op pagina 6 Alarmnummer: 112 Brandweer: Politie: 072 5644444 0900 8844 x vA.'y-- - v •••X', (30 ct/0,14 euro/min)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2001 | | pagina 4