1 Resultaten klanttevredenheidsonderzoek dienstverlening afdeling Welzijn it De gemeente Heiloo sluit zich aan bij de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA) i er hei S IlilI Hl li mm aad en (raads) commissies Belangrijke nummers Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 UITKIJKPOST - 3 APRIL 2002 - PAGINA 4 WrïÉBï^ Raadhuisplein 1 Pb, 1 1850 AA Heitoo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. Eind 2001 berichtten wij over het klanttevredenheidsonderzoek dat elke twee jaar plaatsvindt onder cliënten van de afdeling welzijn van de gemeente Heiloo. inmid dels is het onderzoek afgerond. Hieronder volgt een korte samenvatting van de resultaten en de aanbevelingen die op basis van dit onderzoek zijn geformuleerd. Evenals in 1999 heeft 44% van de bewo ners van de gemeente Heiloo die voor hun inkomen (gedeeltelijk) afhankelijk zijn van een uitkering in het kader van de Algemene bijstandswet, IOAW of IOAZ aan het onderzoek meegewerkt. Dienstverlening De cliënten zijn nog steeds tevreden over de dienstverlening van de afdeling Welzijn, zowel over de mondelinge, schriftelijke en telefonische contacten. Het aantal cliënten dat bij een brief geen ontvangstbevestiging ontvangt, is toe genomen. Ook blijkt er nog Steeds behoefte te zijn aan schriftelijke gespreksbevestigingen. Privacy Er is duidelijk vooruitgang geboekt door de verbouwing van de publiekshal, de wachtruimte is verbeterd en het aantal cliënten dat vindt dat de privacy bij de balie onvoldoende is, is gedaald van 47 naar 28%. Privacy aan de balie blijft daarom wel een aandachtspunt. Voorlichting Er is een ruimere tevredenheid over de actieve voorlichting over de verschil lende vergoedingsmogelijkheden en de wijzigingen in wet- en regelgeving dan in 1999. Naar aanleiding van de enquête in 1999 is de nieuwsbrief 'Klantencontact' geïntroduceerd. Tweederde van de cliënten is tevreden over 'Klantencontact'. De bekendheid met verschil lende vergoedingen, zoals de bijdrage voor maatschap pelijke participatie, is toegenomen maar de bekend heid met premies li Gemeenteraadsvergadering 8 april 2002 De gemeenteraad vergadert maandag 8 april a.s. in de raadzaal van het gemeentehuis. De vergadering begint om 19.30 uur (Let op gewijzigde tijd!) en is voor iedereen toegan kelijk. U bent van harte welkom. Agenda 1. a. Loting volgorde van stemmen over zaken b. Inventarisatielijst en volgorde van sprekers over stukken die van een unaniem positief commissie-advies zijn voorzien 2. Eventuele mondelinge mededelingen 3. Vaststelling notulen van raadsverga deringen d.d. 4,11 en 14 maart 2002 4. Ingekomen stukken 5. Beëdiging afleggen belofte nieuw benoemde raadsleden (mevr. A.A.M. Kemper en dhr. W.A. Gomes) 6. Honorering commissieleden niet zijnde raadsleden 7. Beslissing op bezwaarschrift van het Bestuur van de Stichting Kaprion 8. Regeling Klokkenluiders en het Besluit Commissie Klokkenluiders Gemeentelijke Overheid 9. Vijfjaarlijkse afrekening onderwijs 10. Benoeming wethouders 11. Onderzoek naar de geloofsbrieven, toela ting en beëdiging afleggen belofte van de nieuw te benoemen raadsleden 12. Afscheid vertrekkende wethouders 13. Vaststelling: a) samenstelling raadscommissies b) voorzitters raadscommissies c) afvaardiging in regionale besturen d) vervanging voorzitter van de raad 14. Afleggen verklaring met betrekking tot collegevorming Hoorzittingen commissie voor Bezwaarschriften De commissie voor Bezwaarschriften houdt in de maand april de volgende hoorzittingen voor de behandeling van de bij burgemeester en wethouders ingediende bezwaarschriften tegen de volgende besluiten. Maandag 8 april 20.00 uur: Stichting Omroep Heiloo tegen verlenen subsidie 2002 en voor lopige vaststelling subsidie 2003 20.30 uur: bouwvergunning oprichting woning Zeeweg 38 21.10 uur: bouwvergunning vergroten berging Brasemcroftlaan 9 20.00 uur: Muziek Dansschool Heiloo tegen toekenning subsidie 2002 20.30 uur: weigering invalidenparkeer- kaart 21.10 uur: weigering verlenen urgentie verklaring De hoorzittingen worden gehouden in kamer 008 van het gemeentehuis, toegang via de hoofdingang van het gemeentehuis, Raad huisplein 1. De hoorzittingen zijn in beginsel openbaar. Ambtshalve of op verzoek van belangheb- benden kan de zitting om persoonlijke - of andere bijzondere redenen besloten worden gehouden. De stukken van de hiervoor genoemde zaken liggen, voor zover deze openbaar zijn, ter inzage tot de datum van de hoorzitting bij de secretaris van de commissie voor Bezwaar schriften, de heer A.C. van der Jagt van de afdeling Organisatie-ondersteuning. De ope ningstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.30 uur. Buiten de bezoekuren kunnen de stukken op afspraak met de secretaris van de commissie worden ingezien, telefoonnummer (072 -) 535 66 48. Meer informatie Voor meer informatie over het bovenstaande of de behandeling van bezwaar of beroep in het algemeen kunt u eveneens terecht bij de secretaris van de commissie. De eerstvolgende vergadering van de com missie voor Bezwaarschriften is op maandag 13 mei a.s. Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde bij uitstroom en vrijwilligerswerk is (nog) laag. Maatschappelijke participatie Meer dan de helft van de cliënten vindt dat zij onvoldoende mogelijkheden hebben op het gebied van maatschappe lijke participatie. Dit geldt met name voor vakantie, het gebruik van internet en het lidmaatschap van sportvereni gingen. Het aantal mensen dat behoefte heeft aan contact met personen in dezelfde situatie is gestegen van 10 naar 15%. Cliëntenparticipatie Uit de enquête blijkt een positieve instelling tegenover cliëntenparticipatie. Het aantal mensen dat verwacht dat inspraak tot betere dienstverlening leidt, is gestegen van 54 naar 61%. Werken met enquêtes heeft nog steeds de eerste voorkeur maar ook inspraakavonden en een vaste vertegenwoordiging zijn pop ulaire vormen van participatie. Het aantal cliënten dat zelf vaste vertegen woordiger wil zijn, blijft laag, namelijk 14%. Vervolg Op basis van de resultaten van het onderzoek zijn aanbevelingen geformu leerd die op 26 maart jl. door burgemeester en wethouders zijn vast gesteld en de komende maanden nader worden uitgewerkt. Om aan wensen van cliënten tegemoet bouwaanvragen zijn ingediend. In dit sta dium is nog niet bekend of aan de verzoeken meegewerkt kan worden. Eventuele bouw vergunningen en voornemens om vrijstelling te verlenen worden te zijner tijd gepubli ceerd. Daarna bestaat de mogelijkheid de bouwplannen in te zien en eventuele bezwaren in te dienen. Laan van Frans 10 - vernieuwen en vergroten garage Kanaalweg 20 - oprichten vrijstaande woning Geestakker 42 - vergroten woning Van Vladerackenlaan 12 - vergroten woning Heerenweg 4 - vergroten woning Westerweg 21 - vergroten woning Vinkenbaan 2 - tijdelijke huisvesting huisart senpraktijk voor 2,5 jaar Nieuw bouwplan (vrijstelling bestemmingsplanvoorschriften) Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn een bouwvergunning te verlenen met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen vrijstellings mogelijkheid voor het plaatsen van een prieël op het perceel Oosterzijweg 108. Ter inzage Het bouwplan en de daarbij behorende stukken liggen vanaf donderdag 4 april 2002 gedurende twee weken voor een ieder ter te komen is besloten te gaan werken met ontvangstbevestigingen bij brieven en ook gespreksbevestigingen te gaan verstrekken. Ter verbetering van de voorlichting wordt de frequentie van de nieuwsbrief 'Klantencontact' verhoogd naar 4 maal per jaar. Tevens wordt Klantencontactgemoderniseerd, zodat het percentage tevreden lezers toeneemt. Ook worden maatregelen geïnventariseerd om de privacy bij de balie verder te verbeteren. Verder worden om de maatschappelijke partici patie van uitkeringsgerechtigden te stimuleren, mogelijkheden onderzocht om de toegankelijkheid van internet voor deze doelgroep te vergroten. Ook zal de gemeente Heiloo maatschappe lijke organisaties stimuleren initiatieven te ontplooien voor uitkerings-gerech- tigden die in een maatschappelijk isolement verkeren. Tenslotte is over cliëntenparticipatie besloten om het hui dige beleid, namelijk tweejaarlijkse enquêtes en het organiseren van inspraakavonden bij nieuw beleid, te handhaven. Cliëntenparticipatie wat betreft de dienstverlening van het CW1 zal regionaal worden vormgegeven. Als u interesse heeft voor een uitge breide samenvatting van het onderzoek, kunt u contact opnemen met Nicole Wil- lems van het stafbureau Welzijn en Burgerij, telefoonnummer (072 -} 535 66 80. inzage in het gemeentehuis bij de publieks- balie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur alsmede iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na telefonische afspraak met de heer J.Th. de Haan van de afdeling VROM, telefoon nummer (072-) 535 67 47. Indienen van bedenkingen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmings plan schriftelijk zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouw voornemen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwvergunningen verleend en meldingen positief bevonden. Boekenstein 39 - vergroten woning Vierakkers 3 - vergroten woning Jan Boltenhof 22 - vergroten woning en plaatsen garage Baijershoffweg 80 - vergroten garage De gemeente Heiloo heeft besloten met ingang van 1 april 2002 zich aan te sluiten bij de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA). De gemeente Heiloo verwacht door de aansluiting bij de MRA haar dienstverlening op milieugebied verder te optimali seren. De gemeentelijke taken op milieugebied lenen zich goed voor regionale samenwerking. Zo kunnen medewerkers zich verder specialiseren op deelgebieden en him kennis ten goede laten komen van alle deelnemende gemeenten. Bovendien zijn er mogelijkheden om milieuproblemen in de regio gezamenlijk op te lossen. De MRA verzorgt vanuit het Stadskan toor Alkmaar de milieutaken voor de gemeenten Bergen, Castricum, Graft-de Rijp, Schermer en vanaf april ook voor de gemeente Heiloo en de gemeente Alkmaar. De medewerkers van de afde ling Milieu van de gemeente Heiloo zijn dan werkzaam bij de MRA. De gemeente Heiloo zal per 1 april 2002 dan ook al haar milieutaken bij de MRA onderge bracht hebben, maar verantwoordelijk en aanspreekbaar blijven voor het te voeren milieubeleid. De milieudienst bestaat uit ongeveer 35 milieumedewerkers verdeeld over de afdeling Bedrijven en de afdeling Beleid en Advies. Voor informatie over onder andere milieuwetgeving, bodem- en geluidsvraagstukken, milieuvergunning procedures of handhavingsacties c.q. controles kan een beroep worden gedaan op deze afdelingen. De afdeling Bedrijven houdt zich ondermeer bezig met vergunningverlening, handhaving en het stimuleren van Bedrijfs Interne Milieuzorgen. De afdeling Beleid en Advies verricht ondermeer werkzaam heden inzake milieubeleid en milieucoördinatie Waar kunt u voor wat terecht? Vanaf 2 april 2002 kunt u voor alle vragen op het gebied van milieu terecht bij de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA), mevr. P. Molag, telefoonnummer (072 -) 548 84 46. Alleen voor zaken over afval of afvalinzameling kunt u direct contact opnemen met Beheer Openbare Ruimte (BOR) van de gemeente Heiloo, telefoon nummer (072 -) 535 68 01. De afvalbeleidstaken zullen ongewijzigd bij de afdeling VROM van de gemeente Heiloo blijven. Baetenburg 13 - gewijzigd uitvoeren eerder verleende vergunning dakopbouw Ter inzage Deze bouwvergunningen/meldingen liggen na telefonische afspraak met de bijbehorende tekeningen en overige stukken ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openings tijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met de heer F.H. Goedhart, telefoonnummer (072 -) 535 67 37 of met de heer J.M. Schoorl, telefoonnummer (072 -) 535 67 38 van de afdeling VROM. Procedure Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een melding, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publicatie een gemo tiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de pre sident van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Nadere informatie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vragen kunt u inwinnen bij bovenstaande telefoonnummers van de afdeling VROM. Een nieuw apparaat? Lever het oude in! Wist u dat er een regeling is tussen de gemeenten en bedrijfsleven die er voor zorgt Jat afgedankte elektrische apparaten gescheiden ingezameld en milieuvriendelijk verwerkt worden. Bij aanschaf betaalt u een verwijderingsbijdrage die gebruikt wordt om apparaten in te zamelen en te recyclen. De regeling is inmiddels zo succesvol dat voor een aantal apparaten de verwij deringbijdrage is verlaagd of zelfs is vervallen. Wit- en bruingoed! Dat is de verzamelnaam voor alle apparaten. Het betreft koel- en vriesapparatuur, was- en droogapparatuur, keukenapparatuur voor koken en braden, televisies, video's, telefoons, computerapparatuur. Maar ook kleine appa raten als verwarmingsapparatuur, warm water-apparaten, geluidsapparatuur, kleine keukenmachines, elektrisch gereedschap en speelgoed, apparaten voor persoonlijke ver zorging, etc. Juist die kleine apparaten moet men dus niet meer in de grijze rolemmer deponeren Wat houdt de regeling in? De verkoper is verantwoordelijk voor verwij dering en verwerking van de oude apparaten. Zij hebben een systeem opgezet waarbij alle apparaten die ingezameld worden door win keliers en gemeenten, naar speciale bedrijven gaan om ze milieuvriendelijk te verwerken. Daarbij wordt getracht zoveel mogelijk onderdelen en materialen her te gebruiken. Verwijderingsbijdrage U betaalt voor de meeste apparaten een zgn. verwijderingsbijdrage. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van het apparaat dat u koopt. Van maximaal 17,00 voor koel kasten, via 8,00 voor veel elektronica, naar 1,00 voor de meeste kleine apparaten. Bij de grote apparaten wordt het bedrag meestal apart in rekening gebracht, maar het is ook mogelijk dat de bijdrage reeds in de aanschafprijs is verwerkt. Dit zal zeker het geval zijn met de kleine apparaten. De winke lier moet de bijdrage aan een vereniging van de producenten afdragen, die er de inzame ling en verwerking van betaalt. Inzameling De apparaten moeten worden ingeleverd bij de winkelier waar u een nieuw apparaat koopt. Men is namelijk verplicht het oude apparaat kosteloos in te nemen. Dat geldt ook voor aankopen bij postorderbedrijven en keukenspecialisten. N.B. Wanneer men een apparaat thuis laat Lees verder op pagina 6 Politie: 0900 8844 (30 ct/0,14 euro/min)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2002 | | pagina 4