Wat te doen bij overlast veroorzaakt door wespen Twee Amerikaanse eiken Heerenweg verwijderd Bakkerij Beerse pp DEZE WEEK weekmenu Vfp 7a\m, arii tlE 'I Loo 20 -1851 HT Heiloo - Telefoon 072 533 33 52 Bezoekt o ook eens onze wet site: www.looc5tie.nl 4 KADETTEN 4 KRENTENBOLLEN 4 PISTOLETS 10 EIERKOEKEN Ambachtsbakker Beerse Iedere middag tossen kalf vijf en zes oor. Heerlijke u/arme gegrilde kippen, 2 stoks 6,00 Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. Met de zomer is ook de wespentïjd aangebroken. De gemeente krijgt van inwoners regelmatig meldingen over overlast van een wespennest en vragen aan de gemeente om deze weg te halen. Het beleid van de gemeente Heiloo is echter, dat de gemeente hier niets aan doet, tenzij het om een wespennest op openbaar terrein gaat De wespen die het ons lastig maken in de zomer, en dan vooral in de tweede helft van de zomer, behoren vrijwel altijd tot de soort limonade-wespen. In een goed ontwikkeld wespenvolk kunnen soms wel 5.000 of meer indivi duen voorkomen. Wespen kunnen tot steken overgaan als zij in het nauw gedreven worden of wanneer hun nest verstoord wordt. Sommige mensen zijn zó gevoelig voor wespengif dat zij zich na een wespensteek in verbinding moeten stellen met een arts. Wespen zijn in principe erg nuttige dieren. Zij vangen en eten veel lastige en schadelijke insecten, zoals kamervliegen ouwen en wonen Verleende bouwvergunningen en geaccepteerde meldingen bouw voornemen En als u wél last heeft van een wespennest? Soms bevindt een wespennest zich wel op een plaats in of rond uw huis, zodat u er veel last van heeft. Probeer dan in ieder geval nooit de uitvliegopening(en) van het nest dicht te stoppen! De wespen zullen dan net zolang zoeken of knagen tot zij een andere uitgang hebben gevonden. urgerzaken Rectificatie gemeentegids Wachttijd paspoort is 1 week Ter herinnering! Aanvraagproce dure voor reisdocumenten is veranderd per 1 oktober 2001 Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met afdeling Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer (072 -) 535 68 68 ededelingen Mededelingen Beheer Openbare Ruimte en belangrijke telefoon nummers Informatie m h| Belangrijke nummers Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 salade vanjTaandressing scholfHete" mc( «e Pare lhoetffen gedroogd toMaal Jf i^tiht-scderde Ambachts bakker GRATIS OPBLAASBARE STRANDTAS Malse Biefstuk Runderrollade 3 stuks «5, Vleessalade Tortilla's 3 stuks5,00 Magere Runderlappen 750 gram 5/ Hamburgers 4 stuks 3^ UITKIJKPOST -10 APRIL 2002 - PAGINA 4 liltóf Door het college van burgemeester en wethouders zijn de hieronder vermelde bouwvergunningen verleend en meldingen positief bevonden. Heerenweg 183 - plaatseri schuur Westerweg 401 - veranderen woning en oprichten garage De Wildtlaan 36 - vergroten woning Heerenweg 233 - plaatsen berging De Waard 66 - vergroten woning Pauwweijdt 9 - vergroten woning Ewislaan 5 - vergroten woning Geestakker 17 - vergroten woning (dakop- bouw) Ter inzage Deze bouwvergunningen/meldingen liggen na telefonische afspraak met de bijbehorende tekeningen en overige stukken ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openings tijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met de heer F.H. Goedhart, telefoonnummer (072 -) 535 67 37 of met de heer J.M. Schoorl, telefoonnummer (072 -) 535 67 38 van de afdeling VROM. Procedure Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning of het accepteren van een melding, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publicatie een gemo tiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus i, 1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de pre sident van de rechtbank te Alkmaar, Postbus en steekvliegen. Bovendien zorgen zij voor het bestuiven van bloemen. Als een wespennest geen gevaar oplevert voor mens of huis, dan kan het nest onge moeid gelaten worden. 251,1800 BG Alkmaar. Nadere informatie over de mogelijkheden om bezwaren in te dienen of een voorlopige voorziening te vragen kunt u inwinnen bij bovenstaande telefoonnummers van de afdeling VROM. In tegenstelling tot de vermelding op pagina 32 van de gemeentegids 2002-2003, is de wachttijd voor het afhalen van een paspoort 1 week. Om reisdocumenten veiliger te maken tegen fraude worden ze op één cen trale plek in Nederland gemaakt. Het feit dat de reisdocumenten centraal worden aange maakt brengt met zich mee dat u één week op uw reisdocument moet wachten. Gaat u op vakantie en heeft u een reisdocu ment nodig? Of is uw paspoort binnenkort verlopen? Om reisdocumenten veiliger te maken tegen fraude worden ze op één cen trale plek in Nederland gemaakt. Het feit dat de reisdocumenten centraal worden aange maakt, brengt met zich mee dat u één week op uw reisdocument moet wachten. Prijzen U wilt een reisdocument aanvragen? Dan maakt u eerst de keuze tussen een paspoort, dat wereldwijd geldig is, en een Nederlandse Identiteitskaart voor het reizen in de meeste Europese landen. Beide reisdocumenten zijn vijf jaar geldig en kunnen worden aange vraagd door iedereen die de Nederlandse nationaliteit bezit. De prijs van een paspoort is 30,00. De prijs van een Identiteitskaart is 25,50. Op de Identiteitskaart kunnen geen Professionele bestrijding Kunt of durft u een wespennest niet zelf te bestrijden, dan kunt u contact opnemen met één van de hierna genoemde bedrijven. Zij zijn gespeciali seerd in het bestrijden van wespennesten, légen betaling zorgen zij ervoor dat een wespennest uitgeroeid wordt. 1 Ratvang, Kerkedijk 50, 1852 BG, Bergen (NH), telefoonnummer (072 -) 589 97 62. 2. Attack Pestcontrol, Buys Ballot straat 6, 1704 SK, Heerhugowaard, telefoon nummer (0800 -) 02 42 000. 3 Terminix B.V., Schapenweide 6, 4824 AN, Breda, telefoonnummer 076-541 12 00. In de week van 15 juli a.s. laat de gemeente twee Amerikaanse eiken aan de Hee renweg verwijderen, omdat deze eiken breukgevaarlijk zijn. Uit een onderzoek is gebleken dat de twee eiken ernstig aangetast zijn door de Dikrandtonzwam. Dit is een meerjarige, hout-parasitaire schimmelsoort, die een ernstige witrot veroor zaakt in de stambasis en de wortelaanzetten van de boom. In korte tijd kan zo'n Amerikaanse eik dan het risico lopen om bij hevige wind of storm te breken. In verband met de veiligheid is het dan ook wenselijk de twee eiken zo snel mogelijk te verwij deren. Het gaat om twee eiken aan de kinderen worden bijgeschreven, dit kan wel op een paspoort. Het bijschrijven van kin deren kost 2,30 per kind. Een spoedaanvraag voor een reisdocument kost 33,00 extra aan rijkskosten. Voor alleen het bijschrijven van een kindgegeven in een reeds eerder afgegeven reisdocument kost een spoedaanvraag per kind 15,88 extra aan rijkskosten. Aanvragen reisdocument Een nieuw paspoort moet u persoonlijk aan vragen én afhalen. Bij het aanvragen van een nieuw reisdocument neemt u het volgende mee. Eén recente pasfoto van 3 x 4 cm (geen schoolfoto's, digitale foto's of stickerfo to's). Pasfoto's zijn zowel in kleur als zwart-wit toegestaan. Daarnaast moet de pasfoto recht van voren genomen zijn en een egaal lichte achtergrond hebben. Ook van kinderen die bijgeschreven worden op het paspoort van hun ouders is een pas foto nodig. De reisdocumenten (paspoort, Europese Identiteitskaart) die u in uw bezit heeft of waarin u staat bijgeschreven, ook al is de geldigheidsduur verlopen. Is uw paspoort gestolen of bent u het kwijt, dan is aangifte bij de politie noodza kelijk. Die maakt dan een proces-verbaal op, wat bij de aanvraag van uw reisdocu ment ingeleverd dient te worden. Kinderen Zoals eerder vermeld, dient vanaf 1 oktober 2001 ook van kinderen, die bijgeschreven worden op het paspoort van hun ouders een pasfoto meegenomen te worden. Daarnaast is voor bijschrijving van een kind schriftelijke toestemming nodig van de andere ouder en moet het kind ook meegenomen worden bij de aanvraag. Bij het ophalen van het docu ment hoeft het kind niet mee te komen. Tenslotte is voor afgifte van een reisdocu ment aan een minderjarige schriftelijke toestemming nodig van beide ouders. Voor een identiteitskaart is dat nodig tot 12 jaar, voor een paspoort is dat tot 18 jaar. Meer informatie Meer informatie en uw reisdocument haalt u bij de publieksbalie Burgerzaken tijdens de openingstijden van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond van 18.00 uur tot 20.00 uur. U kunt ook bellen naar de afdeling Burgerzaken, telefoonnummer (072 -) 535 67 22. De gemeente is verantwoordelijk voor het kleine dagelijks onderhoud van de woonomge ving. De afdeling Beheer Openbare Ruimte die voor dit onderhoud zorgt, is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 08.00 en 16.00 uur op telefoonnummer (072 -) 535 68 68. Bereikbaarheid buiten reguliere opening stijden voor spoedgevallen De gemeente is voor spoedgevallen over het dagelijks onderhoud ook buiten de reguliere openingstijden telefonisch bereikbaar. Heeft u een spoedmelding dan kunt u bellen naar telefoonnummer (072 -) 535 68 68. Buiten de reguliere openingstijden hoort u een bood schap op een antwoordapparaat. Luister goed naar dit bericht en volg de instructies. Let op! Bedenk goed, vóór u buiten de reguliere ope ningstijden belt, of uw melding écht spoedeisend is. Kan het tot de eerstvolgende werkdag wachten of levert hetgeen u wilt melden bijvoorbeeld een onveilige situatie op? Als uw melding niet spoedeisend is, bel dan de eerstvolgende werkdag naar telefoon nummer (072 -) 535 68 68. Storingnummer openbare verlichting Bij storing van een lichtmast kunt u contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer (072 -) 535 68 68. Bij het melden van de storing wordt u gevraagd de straatnaam en het nummer wat op de lichtmast staat te vermelden. Belangrijke nummers voor andere meldingen De gemeente is niet voor alle zaken verant woordelijk. Hieronder volgt een lijstje met belangrijke telefoonnummers bij zaken waar de gemeente geen verantwoordelijkheid voor draagt. Als elke seconde telt: alarmnummer 112 Politie Noord-Holland Noord: voor niet-spoedeisende zaken: 0900 - 8844 (2,8 eurocent min) NUON (voorheen EWN), als het gaat om gas of elektra: voor storingen 0800 -1499 (dag en nacht, gratis) voor nieuwe aansluitingen/klantenservice: 0900 -1499 (10 eurocent min) PWN, als het gaat om de waterleiding en drinkwater: 0800 - 2025 (gratis) Multikabel voor uw kabelaansluiting radio en TV: 072-518 67 00 Dierenambulance: 072 - 515 01 73 Brandweer, bij spoed: 112 of anders: 072 - 564 44 44 Waterschap het Lange Rond, voor het beheer van openbaar water: 072 - 54102 02 Heerenweg, tussen de Kerkelaan en win kelcentrum 't Loo. De gemeente informeert de omwonenden per brief over het verwijderen van de bomen. De gemeente Heiloo controleert alle bomen jaarlijks op breukvastheid in ver band met de veiligheid. Medewerkers van de bomenploeg van de gemeente onderhouden en controleren de in totaal 15.000 bomen die in de gemeente staan het gehele jaar door. Constateren de medewerkers van de bomenploeg een schimmel of een paddestoel op een boom dan is dit aanleiding om een onderzoek in te stellen naar de breuk- vastheid van een dergelijke boom. Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met de heer C. Hartland van de afdeling Beheer openbare Ruimte, telefoonnummer (072 -) 535 68 11. Openingstijden Afvalbrengplaats De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal 2 is geopend van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 16.00 uur en iedere zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur. Legitimatie De Afvalbrengplaats aan het Rosendaal is alleen bedoeld voor inwoners van Heiloo. Medewerkers kunnen daarom om uw legiti matie (lees: paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) vragen. Wat kunt u NIET bij de Afvalbrengplaats kwijt? Niet alle materialen kunt u bij de Afvalbreng plaats aan het Rosendaal kwijt. Voor bijvoorbeeld bielzen, autobanden en bouw en sloopafval kunt u terecht bij de stortplaats van G.P. Groot, Boekelerdijk 13A te Alkmaar. Deze stortplaats is iedere eerste zaterdag van de maand tussen 08.30 en 12.30 uur geopend en maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 16.00 uur. Grofhuisajval Voor meldingen van grofhuisafval kunt u van maandag tot en met woensdag tussen 08.00 en 12.00 uur bellen naar telefoonnummer (072 -) 535 68 88. Meer informatie Voor meer informatie of algemene vragen over klein onderhoud van het dorp kunt u contact opnemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer (072 -) 535 68 68. (2,8 eurocent/min) alleen hoofdgerechte 14,00 (zolang de voorraad strekt Van Oldebarneveldtweg 31 Bakkum tel.: 0251-652423 Dorpsstraat 26 Castricum tel.: 0251-650464 Heerenweg 42a Heiloo tel.: 072-5337444 DONDERDAG. VRUDAG. ZATERDAG VLEESWARENDUO 100 gram C 70 O, 3 stuks MAANDAG. DINSDAG 80 Heerenweg 44a Heiloo tel. 5330012 f Li.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2002 | | pagina 4