Taxatieronde herwaardering onroerende zaken Welstandsnota Heiloo BINNENKORT UW KRANT OP INTERNET 1 'S PI Cs HEILOO UITKIJKPOST - 22 JANUARI 2003 - PAGINA 4 ^HTe Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl Landelijk viefjaarlijkse herwaardering Taxaties woningen in eigen beheer Beschikking Wet waardering onroerende zaken in 2005 Ook in Heiloo vindt de landelijke herwaardering van onroerende zaken plaats. De herwaardering wordt gebaseerd op het prijspeil van 1 januari 2003. Voor de her waardering maakt de gemeente dan ook gebruik van marktgegevens, zoals verkooptransacties en verhuurtransacties rondom de prijspeildatum van januari 2003. Het is overigens gebruikelijk om de markt van onroerende zaken continue te volgen. In het algemeen kan gesteld worden dat er sinds 1 januari 1999 een forse stijging van waarden van onroerende zaken heeft plaatsgevonden. De WOZ-waarde naar het waardepeil van 1 januari 1999 blijft tot 31 december 2004 onveranderdl Vdnaf 1 januari 2005 zal de WOZ-waarde naar waardepeildatum van 1 januari 2003 ingaan. Tijdens deze herwaarderingsronde voert de gemeente de taxaties van woningen in eigen beheer uit in tegenstelling tot de vorige ronde. De waardebepaling van agrarische objecten laat de gemeente door een specialistisch bedrijf ver richten. De werkzaamheden voor de taxaties voor bedrijven, kantoren en andere niet-woningen worden door een ander specialistisch taxatiebureau uitge voerd. In eerste instantie zult u weinig merken van de werkzaamheden. In de loop van het jaar kan het voorkomen dat u benaderd wordt om uw pand nader te bekijken. Wel is het zo dat voor de per manente marktanalyse huizenbezitters, die een huis kortgeleden hebben gekocht, worden aangeschreven mee te werken aan een enquête over het tot stand komen van de aankoop van hun pand. BescMkMixg Nadat de onroerende zaken in Heiloo geherwaardeerd zijn, ontvangt u als eigenaar en/of gebruiker van onroerende zaken een beschikking waarin de waaide vermeld staat van het onroerend goed naar het prijspeil van 1 januari 2003. U ontvangt deze beschikking in 2005. Deze zogenaamde WOZ-beschik- king wordt gebruikt voor een aantal belastingen, zoals de onroerende-zaak- belastingen van de gemeente, de vermogensrendementsheffing, het jaar lijks in te vullen huurwaardeforfait op de belastingformulieren van het Rijk en de heffing van het waterschap 'omslag gebouwd'. De wijzigingen zullen dus pas te merken zijn bij de aanslag gemeentelijke belas tingen die in de maand maart in het jaar 2005 bij u in de bus valt. Legitimatie taxateurs Taxateurs of medewerkers van de gemeente kunnen zich legitimeren met een legitimatiebewijs. Dit legitimatiebe wijs is afgegeven door de gemeente, voorzien van een geldigheidstermijn en een pasfoto. Degene die uw pand taxeert laat een brief achter op papier van de gemeente Heiloo met de reden van het bezoek. Informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw C. Hogendoorn van de afdeling Organisatieondersteu ning, telefoonnummer (072) 535 66 20. Als u een bouwvergunning nodig heeft, toetst de gemeente uw plan onder meer aan de welstandseisen. De regels voor welstand zijn na 1 januari 2003 veran derd en uitgebreid. Met het vastleggen van de spelregels voor welstand komt er meer duidelijkheid voor mensen die willen (ver)bouwen. De gemeenteraad heeft in de raadsvergadering van 6 januari jl. ingestemd met de nieuwe welstandsnota voor Heiloo. De nota treedt in werking op 1 februari 2003. Iedereen wil prettig wonen, winkelen en werken. Een harmonieus gebouwde buurt verhoogt de waarde van de individuele panden. De gemeente gaat er van uit dat de inwoners van Heiloo allereerst zelf *4. verantwoordelijk zijn voor hun woning, tuin en straat. Maar waar mensen samen leven zijn afspraken nodig. Bij die afspraken moet een afweging gemaakt worden tussen individuele vrijheid en algemeen belang. Daarom is er welstands toezicht. Aan de hand van de Welstandsnota Heiloo kan het college van burgemeester en wet houders (ver)bouwplannen van inwoners van Heiloo beoordelen. De welstandsre- gels bieden rechtszekerheid aan u als burger en ze geven helderheid over de mogelijkheden bij bepaalde bouwactivi teiten. Ook verhoogt de welstandsnota de (toekomstige) kwaliteit van de bestaande bebouwing en de woonomgeving. Onder de rubriek Bouwen en Wonen vindt u meer informatie over de wel standsnota. Meer informatie De Welstandsnota Heiloo ligt ter inzage in het Informatiecentrum in de centrale hal van het gemeentehuis. Openings tijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer F.H. Goed hart van de afdeling VROM, telefoonnummer (072) 535 67 37. aad en (raads) commissies Hoorzittingen commissie voor Bezwaarschriften Wet voorkeurs recht gemeenten De Zandzoom De commissie voor Bezwaarschriften houdt de volgende hoorzittingen voor de behande ling van bij burgemeester en wethouders en de gemeenteraad ingediende bezwaar schriften tegen hun besluiten tot toepassing van de Wet voorkeursrecht gemeenten in het gebied De Zandzoom. Gelet op het grote aantal te behandelen bezwaarschriften worden hiervoor vier hoor zittingen gehouden en wel op: woensdag 29 januari, 20.00 uur donderdag 30 januari, 20.00 uur maandag 10 februari, 20.00 uur woensdag 19 februari, 20.00 uur De hoorzittingen van 29 en 30 januari en 19 februari worden gehouden in de raadzaal van het gemeentehuis, toegang via de ingang aan de Raadhuisweg tegenover de Witte Kerk. De hoorzitting van 10 februari wordt gehouden in zaal 7 van Het Open Huis aan het Looplein. De hoorzittingen zijn openbaar. Ambtshalve of op verzoek van belangheb benden kan de zitting om persoonlijke of andere bijzondere redenen besloten worden gehouden. Informatie Voor informatie omtrent deze hoorzittingen kunt u zich wenden tot de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, de heer A.C. van der Jagt, kamer 1.10 in het gemeen tehuis, telefoonnummer (072) 535 66 48. Voor nadere informatie omtrent het voren staande of de behandeling van bezwaar of beroep in het algemeen kunt u eveneens terecht bij de secretaris van de commissie. en wonen Welstandsnota Heiloo Burgemeester en wethouders maken inge volge artikel 139 van de Gemeentewet bekend dat de gemeenteraad bij besluit van 6 januari 2003 de Welstandsnota Heiloo heeft vastgesteld. De Welstandsnota treedt in wer king op 1 februari 2003. Inhoud De inhoud van de nota bestaat in hoofdzaak uit een beschrijving van het welstandsbeleid in de vorm van beoordelingscriteria van bouwplannen. Deze criteria zijn als volgt onderverdeeld: 1. De gebiedsgerichte welstandscriteria Criteria per gebied, die gebaseerd zijn op de kwalitatieve karakteristieken van het betreffende gebied. Voor het ene gebied gelden andere karakteristieken en criteria dan voor een ander gebied. Deze criteria zijn afgestemd op de omgeving, waarmee bij (ver)bouwplannen rekening moet worden gehouden. 2. De objectgerichte welstandscriteria Deze criteria zijn bedoeld voor specifieke bouwwerken zoals monumenten, karakte ristieke beeldbepalende panden, Heilooër punthuizen, stolpboerderijen en dakop- bouwen op woningen. 3. De sneltoetscriteria Deze criteria gelden voor de veel voorkomende kleine bouwwerken die lichtvergunningplichtig zijn, zoals dak kapellen, beperkte woninguitbreidingen, bijgebouwen, kozijn- en/of gevelwijzi gingen en reclameaanduidingen. 4. De algemene welstandscriteria Dit zijn de criteria voor de onverwachte, experimentele of opvallende plannen, die niet passen in de gebiedsgerichte criteria. In dat geval kunnen burgemeester en wethouders afwijken van deze gebiedsgerichte criteria. Waarom een nieuwe welstandsnota? 'Verandering van welstand' is een van de voorstellen in het kader van de gewijzigde Woningwet. De gewijzigde Woningwet is op 1 januari 2003 in werking getreden. De welstandsnota vloeit voort uit artikel 12a van deze Woningwet, waarbij geldt dat een gemeentelijke welstandsnota een verplichte voorwaarde wordt voor het uitoefenen van welstandstoezicht. Met deze nota wordt een democratischer en transparanter welstands praktijk nagestreefd. Hoe is de nota tot stand gekomen? Op 28 november 2001 heeft de gemeente de voorlopige werktekst van de welstandsnota tijdens een inloopavond gepresenteerd. Ver volgens heeft de tekst vier weken ter inzage gelegen. De inspraakronde heeft waardevolle opmerkingen en aanvullingen opgeleverd. Op 11 december jl. heeft de commissie Openbare Ruimte gesproken over de vaststelling van een nieuwe welstandsnota. De gemeenteraad heeft in de raadsvergadering van 6 januari 2003 ingestemd met de nieuwe welstands nota voor Heiloo. Meer informatie De Welstandsnota Heiloo ligt ter inzage in het Informatiecentrum in de centrale hal van het gemeentehuis. Tegen betaling van de verschuldigde leges kunt u een kopie van de Welstandsnota Heiloo verkrijgen. Openings tijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer F.H. Goedhart van de afdeling VROM, telefoonnummer (072) 535 67 37. Vaststelling bestemmingsplan Boekelermeer-Zuid 3 Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 6 januari 2003 het bestem- Taxatieronde herwaardering onroerende zaken mingsplan Boekelermeer-Zuid 3 gewijzigd heeft vastgesteld. Dit ingevolge het bepaalde in artikel 26 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Het vastgestelde bestemmingsplan heeft betrekking op het gebied, globaal gelegen tussen het toekomstige bestemmingsplan Boekelermeer-Zuid 2 van de gemeente Alk maar aan de noordzijde en de Kanaalweg aan de zuidzijde. Aan de westzijde wordt het plangebied begrensd door de Ringsloot en aan de oostzijde door het bedrijventerrein Boekei in de gemeente Castricum. Met het plan wordt beoogd de realisering van een bedrijventerrein mogelijk te maken. Ter inzage Het vastgestelde bestemmingsplan ligt met ingang van donderdag 23 januari 2003 gedurende vier weken ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen in het gemeentehuis. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. 's Middags kunt u terecht na afspraak, telefoonnummer (072) 535 67 54. Ook kunt u terecht in de openbare bibliotheek aan het Malevoort. Indienen bedenkingen Gedurende de termijn van ter inzage legging kunnen bij Gedeputeerde Staten van Noord- Holland schriftelijke bedenkingen worden ingediend tegen het bestemmingsplan. Bedenkingen kunnen worden ingediend door degene, die tijdig zijn zienswijze bij de gemeenteraad heeft kenbaar gemaakt, als mede door een belanghebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest overeenkomstig artikel 23 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening zijn zienswijze bij de gemeenteraad kenbaar te maken. Overeen komstig artikel 27, lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening kan verder een ieder gedurende de termijn van de ter inzage leg ging schriftelijke bedenkingen indienen tegen de wijzigingen die de gemeenteraad bij de vaststelling van het bestemmingsplan heeft aangebracht. De bedenkingen moeten worden gericht aan Gedeputeerde Staten van Noord- Holland, Postbus 123,2000 MD Haarlem. Informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer M. Stijkel van de afdeling VROM, telefoonnummer (072) 535 67 54. Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde aanvragen om een bouwvergunning zijn ingediend. Bosvaren 17 - uitbreiding woning Westerweg 169 - uitbreiding woning Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt .u een afspraak maken met de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoonnummer (072) 535 66 66. Nieuwe bouwplannen via procedure art. 19 lid 3 Wet R.O. Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat zij voornemens zijn om met toepassing van de vrijstellingsmogelijk heid, als omschreven in artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, mede werking te verlenen aan de hieronder vermelde bouwplannen. Bergeonstraat 13 - vergroten van de woning; Kennemerstraatweg 273 - veranderen en vergroten van de woning en garage na sloop van diverse bestaande bijgebouwen en aan bouwen De Sonneveld 128 - vergroten van de woning Ter inzage Bovengenoemde plannen hggen met de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 23 januari 2003 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Ope ningstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met de heer J.Th. de Haan van de afdeling VROM, telefoonnummer (072) 535 67 47. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voornemen om voor bovenvermelde bouw plannen vrijstelling te verlenen van de ter plaatse geldende bestemmingsplan voorschriften, schriftelijk gemotiveerd zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Verleende bouwvergunningen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwvergunningen verleend. Stationsweg 92,92a, 92b - bouwen 9 appar tementen, kantoorruimten en parkeerkelder en aanleg uitrit Belieslaan 16 - vergroten veldschuur Bezwaar Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publi catie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon nummer (072) 535 66 66. Belangrijke nummers Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (locale tarief) n SS»» W-S-* www.uitkijkpost.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2003 | | pagina 4