m Minimabeleid 2003: maak meer gebruik van uw recht! Aanvraagprocedure eenvoudiger 1 Heiloo legt in overleg met ouderen en gehandicapten afspraken cliëntenparticipatie vast i 1 i cy- HEILOO c^HTe Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl Heeft u een inkomen op of rond het minimumniveau, woont u zelfstandig in een huurwoning en bent u inwoner van Heiloo, dan kunt u een aanvraag indienen voor een bijdrage in het gemeentelijk Minimabeleid. Iedereen die in 2002 in het kader van het minimabeleid een bedragen heeft ontvangen, krijgt hierover overigens per soonlijk een brief van de gemeente met daarin alle rechten en noodzakelijke informatie over de aanvraagprocedure. I De aanvraagprocedure is voor aanvragers die een Awb-uitkering ont vangen van de gemeente een stuk een voudiger geworden. Zo is het niet meer nodig om zelf naar het gemeentehuis te komen. Ook behoeven zij minder bewijs stukken dan voorheen bij de aanvraag te voegen (wel een kopie van de aanslag gemeen telijke heffingen 2003). en wonen Inschrijving kavels bedrijven terrein Boekelermeer Zuid-3 De gemeenteraad van Heiloo heeft in de vergadering van 6 januari jl. het bestemmings plan Boekelermeer Zuid-3 vastgesteld. Bedrijven die geïnteresseerd zijn in een kavel op het nieuwe bedrijventerrein Boekelermeer Zuid-3 kunnen zich nog inschrijven tot 1 april 2003. Start bouwrijp maken en uitgifte grond In de huidige planning wordt op 15 augustus 2003 gestart met het bouwrijp maken van de eerste fase van Boekelermeer Zuid-3. Dit is het moment waarop het bestemmingsplan in werking treedt, tenzij een verzoek om voorlo pige voorziening is aangevraagd bij de rechtbank. In eerste instantie wordt het oos telijke deel van het bedrijventerrein bouwrijp gemaakt. De ontwikkeling van het westelijke deel wordt na 2005 gestart. In de huidige planning start de gemeente begin 2004 met de daadwerkelijke bouwactiviteiten. Voor die tijd dient per bedrijf overeenstemming te zijn over (ver)koop van de kavel en dient de bouwvergunning door de gemeente te zijn afgegeven. De eerste gesprekken met kandi daat-kopers zijn gepland in het tweede kwartaal van 2003. Toewijzings- en vestigingsbeleid Het bedrijventerrein Boekelermeer Zuid-3 is primair bedoeld voor bedrijven uit Heiloo, Limmen en Akersloot. De gemeente hanteert daarbij de volgende verdeling: 85% Heiloo, 12% Limmen en 3% Akersloot. Op 2 december 2002 is door de gemeenteraad een toewijzings- en vestigingsbeleid vastge steld, aan de hand waarvan een ranglijst van de ingeschreven bedrijven wordt opgesteld. Aan de hand van deze ranglijst worden bedrijven benaderd voor een kavel. De rang orde wordt mede bepaald door de gemeente lijke behoefte aan verplaatsing van bepaalde hinderveroorzakende bedrijven, het aantal werknemers en de mate waarin aan duur zaamheidsdoelstellingen wordt voldaan. Voor de duidelijkheid: het gaat om het gedeelte van de Boekelermeer op het grondgebied van Heiloo. Inschrijven Indien u geïnteresseerd bent in vestiging op het nieuwe bedrijventerrein, dan kunt u een inschrijfformulier ophalen bij de publieksbalie Bouwen en Wonen op het gemeentehuis. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00. Ook kunt u het formulier vinden en uitprinten op de website van de gemeente: www.heiloo.nl of per e-mail aanvragen (info@heiloo.nl met als onderwerp 'Inschrijfformulier Boekeler meer'). Het ingevulde formulier dient u, onder vermelding van 'Inschrijfformulier Boekeler meer' voor 1 april 2003 te sturen naar Gemeente Heiloo, Antwoordnummer 1525, 1851 VB Heiloo (postzegel is niet nodig). Inschrijving is mogelijk tot 1 april 2003. In 2000 en 2001 heeft de gemeente een inven tarisatie gemaakt van belangstellenden voor een kavel op het nieuwe bedrijventerrein Boe kelermeer Zuid-3. Deze belangstellenden zijn reeds persoonlijk benaderd. Zij hebben een inschrijfformulier toegestuurd gekregen en kunnen dat ingevuld retourneren als zij nog steeds geïnteresseerd zijn. Stand van zaken bestemmingsplanprocedure Het bestemmingsplan Boekelermeer Zuid 3 is in de vergadering van 6 januari 2003 vastge steld door de gemeenteraad. Het vastgestelde plan ligt ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen, geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.00-12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. Desgewenst kunt u voor het raadplegen van de stukken buiten deze uren een afspraak maken, telefoonnummer (072) 535 66 66. De stukken kunnen ook worden geraadpleegd in de Openbare biblio theek van Heiloo, het Malevoort 13. Het bestemmingsplan wordt tevens ter goedkeu ring opgestuurd aan Gedeputeerde Staten van Noord Holland. De gemeente verwacht uiterlijk 1 juli a.s. een reactie van de Provincie. Informatie Heeft u nog vragen, dan kunt u op maandag, dinsdag of donderdag contact opnemen met mevrouw S.I. Engelhart van de afdeling Volks huisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu, telefoonnummer (072) 535 67 80. Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde aanvragen om een bouwvergunning zijn ingediend. De Nieuwe Plantagie 1 - vergroten woning (reg.nr. 2003/0091) De Ronge 61 - vergroten woning (reg.nr. 2003/0084) Rosendaal 87 - vergroten woning (reg.nr. 2003/0058) Van Vladerackenlaan 5 - vergroten woning (reg.nr. 2003/0086) Waterbaak 3 - bouwen woning (reg.nr. 2003/0065) Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de pubheksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66 Het Minimabeleid bestaat uit specifiek gemeentelijke tegemoetkomingen en bijzondere bijstand. Een onderdeel daarvan is bijzondere bijstand in de vorm van een bijdrage voor aanschaf of vervanging van duurzame gebruiksgoe deren. Mensen die geen bijstandsuitkering ontvangen moeten door middel van speciale formulieren van de belastingdienst hun inkomen aantonen. Onder de rubriek Welzijn elders op deze pagina kunt u daar meer over lezen. Het indienen van een aan vraag kan tot december van dit jaar. De aanvragen worden zoveel mogelijk op volgorde van binnenkomst tussen april 2003 en januari 2004 afgehandeld. Een voorbeeld van een bijdrage in het kader van het Minimabeleid is de moge lijkheid om 99% van de Onroerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing, rioolrecht en hondenbelasting (1 hond) vergoed te krijgen. Ook bestaan er ver goedingsregelingen voor maatschap pelijke participatie. In tegenstelling tot eerdere jaren, kan nu niet meer een afzonderlijke aanvraag ingediend worden voor vergoeding muzieklessen, abonnement zwembad Het Baafje en lid maatschap verenigingen. De gemeente verstrekt elk jaar een eindejaarsuitke ring aan mensen met een inkomen op of rond een minimumniveau. Wilt u meer informatie over de vergoe dingsmogelijkheden, dan vindt u een uitgebreid artikel in de rubriek Welzijn elders op deze pagina. Informatie Voor vragen, meer informatie of het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met mevrouw PJ. Balm van de afdeling Welzijn, op maandag, dinsdag en donderdag tussen 09.15 en 12.30 uur, tel. 535 67 12 of bij publieksbalie 2 tij dens de openingstijden van het gemeentehuis van maandag tot en met vrijdag 08.00 tot 12.30 uur en iedere maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Verleende bouw- en sloopvergunningen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwvergunningen verleend. De Waard 53 - vernieuwen berging/tevens vergroten (reg.nr. 2003/0069) Oosterboslaan 1 - bouwen woning (reg.nr. 2003/0064) Rosendaal 95 - slopen diverse onderdelen t.b.v. vergroten C-1000 supermarkt (reg.nr. 2002/0398) Rosendaal 95 - vergroten C-1000 supermarkt (reg.nr. 2002/0299) Westerwg 112 - maken zwembad en vernieuwen kas (reg.nr. 2002/0419) Bezwaar Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publi catie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie oyer één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66 Nieuw bouwplan (vrijstelling bestemmingsplanvoorschriften) Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn een bouwvergunning te verlenen met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen vrijstellings mogelijkheid voor het vergroten van de woning op het perceel Haesackerlaan 37. Ter inzage Het bouwplan en de daarbij behorende stukken liggen vanaf donderdag 20 maart 2003 gedurende twee weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de pubheksbalie Bouwen en Wonen. Openings tijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur alsmede iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na telefonische afspraak met de heer J.Th. de Haan van de afdeling VROM, telefoonnummer (072) 535 67 47. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmingsplan schriftelijk zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Plaatsen woonwagen op het perceel De Boog 10 (art. 19, lid 2 Wet R.O.) Burgemeester en wethouders zijn voornemens om met toepassing van de De gemeente Heiloo heeft in overleg met vertegenwoordigers van ouderen en gehandicaptenorganisaties in Heiloo afspraken vastgelegd over cliën tenparticipatie gehandicaptenbeleid. De afspraken zijn vastgelegd in een conceptverordening die nu voor een ieder ter inzage ligt in het gemeente huis vanaf donderdag 20 maart tot en met 23 april 2003. Gezien de wetgeving en de wensen van cliënten zelf is volgens het college van burgemeester en wethouders een vaste vertegenwoordiging de meest passende vorm van cliëntenparticipatie. In het najaar van 2001 heeft de gemeente onderzoek verricht onder 786 cliënten Wet voorzieningen gehandicapten in Heiloo. Ruim 63% van de geënquê teerden gaf de voorkeur aan een vaste vertegenwoordiging van cliëntenpartici patie. Hoewel enquêteren het hoogst scoorde als vorm van participatie met ruim 82%, kiest het college hier niet voor omdat de wetgever deze vorm te vrijblijvend vindt. Ter inzage en indienen bedenkingen U kunt de conceptverordening inzien in het Informatiecentrum van het gemeen tehuis tijdens de openingstijden. Op andere tijdstippen kunt u terecht alleen na telefonische afspraak met mevrouw Y.B.M. Kersten, tel. 535 66 85. Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder schriftelijk en gemotiveerd bedenkingen naar voren brengen bij het college van burge meester en wethouders van Heiloo Postbus 1,1850 AA Heiloo. Meer over dit onderwerp kunt u lezen onder de rubriek Welzijn elders op deze pagina. vrijstellingsmogelijkheid, als omschreven in artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, medewerking te verlenen aan het voorgenomen plan van de familie Van den Brink voor het plaatsen van een woonwagen op het adres De Boog 10 (standplaats woon wagencentrum). Ter inzage Bovengenoemd bouwplan ligt met de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 20 maart 2003 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis biy de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na telefonische afspraak met de heer J.Th. de Haan van de afdeling VROM, telefoonnummer (072) 535 67 47 Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermeld plan vergunning te verlenen, schriftelijk gemoti veerd zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. >efomgeving Obstakels in bennen en grasstroken Op diverse plaatsen in ons dorp staan door bewoners geplaatste obstakels in de berm of grasstrook (paaltjes, stenen e.d.). Veelal hebben de bewoners dit gedaan, omdat zij de berm netjes willen houden. Dit is ook wat wij willen. Wij vinden echter dat door de vele verschillende palen en stenen de kwaliteit van de woonomgeving en van de berm is aangetast. Even belangrijk is dat door de aanwezige obstakels de maaiers hun werk minder goed en snel kunnen doen, daarom verzoeken wij u deze obstakels, als ze uw eigendom zijn, te verwijderen. Ook vragen wij uw aandacht voor de geparkeerde autos in de befm op werkdagen tussen 07.00 uur en 15.30 uur. De geparkeerde autos belemmeren eveneens de maaiwerkzaamheden. Ons doel is om in de maand april 2003 de diversiteit van obstakels te verminderen. Hierdoor wordt de kwaliteit van de woonom geving versterkt én kan de kwaliteit van het maaien worden verbeterd. Dit betekent dat als u de obstakels niet verwijdert, wij dit doen. Er kan door ons een paal worden terug geplaatst in verband met de veiligheid en kwaliteit, maar dan een paal passend in het beeld van Heiloo. Meer informatie Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met afdeling Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer (072) 535 68 68. ededetingen Wijzigingen uitvoeringsbesluiten APV in het kader van GIHA Burgemeester en wethouders maken bekend dat het in verband met de uitwerking van het door de raad goedgekeurde Plan van aanpak Gescheiden Inzameling Huishoudelijk Afval 2002-2004 (GIHA) een aantal uitvoeringsbe sluiten met betrekking tot de Algemene Plaatselijke Verordening 2000 (APV) heeft gewijzigd en er één heeft ingetrokken. Het betreft uitvoeringsbesluiten die betrekking hebben op Hoofdstuk 4, Afdeling 2, Afvalstoffen. Hierin wordt geregeld wie de afvalstoffen inzamelt en wat de frequentie van ophalen is, hoe en waar de afvalstoffen moeten worden aangeboden en welke afvalstoffen apart worden ingezameld. Ter inzage Bovengenoemde uitvoeringsbesluiten liggen met de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 20 maart 2003 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met de heer JA Rijnbeek van de afdeling VROM, telefoonnummer (072) 535 67 34. elzijn Aanvraag gemeentelijk minimabeleid 2003 Het Minimabeleid bevat een totaalpakket aan voorzieningen voor inwoners van Heiloo die zelfstandig wonen in een huurwoning en die een inkomen hebben op of rond het mini mumniveau. Hieronder volgt een opsomming van de voorzieningen. lees verder op pagina 6 Belangrijke nummers L J Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (locale tarief) i- Hei loo contact mmm^ÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ i",': I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2003 | | pagina 4